عوارض جراحی پروتز سینه چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پروتز سینه از هر نوعی که باشد می‌تواند عوارضی برای فرد داشته باشد. ورم، قرمزی، عفونت، جای زخم، خونریزی و درد از شایع‌ترین عوارض ایمپلنت سینه است. پاره شدن پروتز چندان محتمل نیست، اما در صورت پارگی، پروتز باید خارج شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

عوارض پروتز سینه

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

عوارض پروتز سینه یکی از دغدغه‌های اصلی کسانی است که می‌خواهند پروتز سینه انجام دهند. این عمل زیبایی برای افزایش سایز و خوش‌فرم شدن سینه در خانم‌ها انجام می‌شود. اما می‌تواند عوارض زیبایی هم برای فرد داشته باشد، از درد و ورم و خونریزی گرفته تا عوارض جدی‌تری مانند انقباض کپسولی و پارگی و نشت پروتز. اگر شما هم می‌خواهید این عمل را انجام دهید اما در مورد عوارض آن نگران هستید، در این مطلب با ما همراه شوید تا با عمل ایمپلنت سینه، مزایا و عوارض جراحی پروتز سینه بیشتر آشنا شوید.

در دکترتو شما می‌توانید با بهترین جراحان زیبایی و جراح پلاستیک برای پروتز سینه آشنا شوید، از آنها مشاوره آنلاین و مشاوره تلفنی دریافت کنید و یا برای مشاوره حضوری نوبت اینترنتی دریافت کنید.

پزشک پس از بررسی ویژگی‌های ظاهری و سلامتی فرد بهترین سایز پروتز را انتخاب می‌کند. انتخاب اندازه پروتز و نوع برند به مهارت و تجربه جراح وابسته است. سپس جراح روز مناسبی را برای عمل پروتز تعیین می‌کند.

پروتز سینه با استفاده از بیهوشی عمومی و در محیطی کاملا استریل انجام می‌شود. از طریق ایجاد برش ظریف در زیر سینه مرحله کاشت ایمپلنت انجام می‌شود. تکنیک جایگذاری پروتز متفاوت است. پزشک پس از بررسی وضعیت متقاضی، روی بافت یا زیر بافت ماهیچه‌ای را برای جاگذاری پروتز انتخاب می‌کند. پس از اتمام این مراحل با استفاده از بخیه‌های بسیار ظریف محل برش دوخته می‌شود.

آیا پروتز سینه عوارض دارد؟

به نقل از «cancer.org.au» عمل پروتز سینه مثل هر عمل جراحی تهاجمی ریسک و عوارضی برای فرد به ‌دنبال دارد. هر چند که ممکن است همه افراد لزوما عوارض عمل پروتز سینه را تجربه نکنند، اما عوارض عمومی استفاده از روش پروتز سینه، بی‌حسی نوک سینه‌ها، درد و سرگیجه به‌ خاطر داروی بیهوشی هستند.

با توجه به اینکه واکنش سیستم ایمنی بدن افراد باهم فرق می‌کند طبیعتا علائم و عوارض کارگذاری پروتز سینه و شدت آن هم در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. عوارض عمومی این جراحی معمولا طی چند روز اول بعد عمل برطرف می‌شوند. مهارت، تجربه و تخصص جراح و تجهیزات کلینیک یا بیمارستانی که عمل پروتز سینه در آن انجام می‌شود نقش مهمی در شدت عوارض پروتز سینه دارند.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

پروتز سینه و شیردهی

در حالت کلی انجام عمل‌های جراحی زیبایی سینه مثل لیفت، ماموپلاستی و پروتز سینه اختلالی در روند شیردهی ایجاد نمی‌کند. در مواردی ممکن است جراح حین عمل به اشتباه به عصب‌های شیردهی یا غدد شیری آسیب برساند که در این‌صورت در روند شیردهی اختلال به ‌وجود می‌آید. شیوه انجام عمل ایمپلنت سینه، محل برش و مدل قرارگیری پروتزها از جمله عواملی هستند که در صورت عدم رعایت باعث اختلال در شیردهی می‌شوند.

آیا پروتز سینه باعث سرطان می شود؟

در حال حاضر دلیل علمی مستندی دال بر احتمال ابتلا به سرطان سینه یا ریسک بیشتر سرطان سینه در افرادی که پروتز سینه دارند در اختیار نیست. از این رو نمی‌توان پروتز سینه را علت و باعث سرطان سینه در خانم‌ها دانست.

آیا پروتز سینه مانع از تشخیص توده های سرطانی می شود؟

در کنار نگرانی‌هایی که در رابطه با ارتباط بین پروتز سینه و سرطان سینه هست، این دغدغه نیز وجود دارد که آیا پروتز سینه باعث به تاخیر افتادن تشخیص سرطان سینه می‌شود یا خیر. مسئله اختلال در تشخیص سرطان سینه بیشتر به پروتزهای سیلیکونی یا سالینی (آب نمکی) نسبت داده می‌شود.

یکی از روش‌های تشخیص سرطان سینه، ماموگرافی است. ژل و محلول آب نمک موجود در این پروتزها اجازه عبور امواج ماموگرافی را نمی‌دهد، درنتیجه بافت پستان حین معاینه با ماموگرافی قابل مشاهده نیست، البته خوشبختانه به لطف پیشرفت تکنولوژی، این مشکل در بیشتر دستگاه‌های ماموگرافی مطرح نمی‌شود. به توصیه پزشکان، افرادی که سابقه خانوادگی سرطان سینه دارند بهتر است ایمپلنت سینه انجام ندهند.

عکس ماموگرافی بعد از پروتز سینه
پروتز سینه ممکن است در تصاویر ماموگرام اختلال ایجاد کند.

عوارض پروتز سینه در پرواز

پرواز با هواپیما منافاتی با عمل پروتز سینه ندارد. درواقع، بعد از اینکه فرد دوره بهبودی را کامل سپری کرد می‌تواند تمام کارهای عادی را طبق معمول انجام دهد و پرواز با هواپیما هم منافاتی با آن ندارد. از نظر پزشکان، دست کم تا یک هفته بعد از عمل بهتر است که پرواز نداشته باشید. کیفیت پروتزهای سینه، استحکام سیلیکون داخل پروتزها و ضخامت پوسته‌ها به شکلی طراحی شده است که تغییرات ارتفاع به واسطه پرواز تاثیری روی آنها نداشته و عوارضی ندارد.

پروتز سینه عوارضی دارد اما منجر به سرطان سینه نمی‌شود، اختلالی در شیردهی یا ممانعتی برای پرواز ایجاد نمی‌کند.

عوارض پروتز سینه چیست؟

به نقل از «plasticsurgery» پروتز سینه مثل همه جراحی‌های زیبایی عوارض احتمالی دارد. فرقی هم نمی‌کند که چه نوع پروتزی استفاده شده باشد. عوارض پروتز سینه سیلیکونی و عوارض پروتز سینه آب نمکی تقریبا مشترک هستند. شایع‌ترین عوارض پروتز سینه شامل این موارد می‌شوند:

۱. درد

درد مزمن از عوارض پروتز سینه است که بیشتر افراد آن را تجربه می‌کنند. درد مزمنی که زیاد طولانی نیست و به‌خاطر تورم و انقباض کپسولی ایجاد می‌شود.

۲. عفونت

عفونت از شایع‌ترین عوارض پروتز سینه سیلیکونی و سالینی است که به‌ خاطر عدم رعایت موارد بهداشتی، آلوده بودن تجهیزات اتاق عمل، و پانسمان غیراستریل بعد از عمل ایجاد می‌شود. برای رفع عفونت پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. اگر عفونت حاد شود، چاره‌ای غیر از خارج کردن پروتز سینه باقی نمی‌ماند.

علائمی مثل قرمز شدن ناحیه اطراف سینه، درد، حس سوزش، التهاب و ورم نشانه وجود عفونت سینه‌ها بعد از پروتز هستند.

۳. جای زخم

جای زخم و ایجاد اسکار پوستی از عوارض جراحی پروز سینه بوده که به‌ خاطر برشی است که در قسمت زیر سینه برای وارد کردن پروتز انجام می‌شود، البته جای زخم بعد از بهبودی با کرم‌های ترمیم کننده و لیزر قابل درمان است.

۴. قرمزی پوست اطراف سینه

به‌ دلیل حساس بودن پوست ناحیه اطراف سینه، احتمال تورم و قرمزی در این ناحیه از عوارض رایج جرای پروتز سینه محسوب می‌شود.

۵. ورم سینه

تورم یا ورم غیرطبیعی از دیگر عوارض جراحی پروتز سینه است که معمولا در روزهای اول بعد عمل مشاهده شده و طی دو سه روز برطرف می‌شود.

درد، قرمزی پوست، ورم، عفونت و خونریزی شایع‌ترین عوارض پروتز سینه در روزهای ابتدایی بعد از عمل هستند.

می‌دونی عوارض بعد از پروتز سینه چیه؟

همین حالا از متخصص مشاوره بگیر.

۶. خونریزی

در عمل‌های جراحی که برش دارند خونریزی کاملا طبیعی است. انجام فعالیت‌های جسمی سنگین بعد از عمل ممکن است به بخیه‌ها آسیب رسانده و باعث خونریزی شود. در صورت بروز خونریزی حتما پزشک متخصص را در جریان قرار دهید.

۷. انقباض کپسولی

انقباض کپسولی بخشی از روند درمانی بعد از انجام عمل ایمپلنت سینه محسوب می‌شود. زمانی که پروتز به ‌عنوان یک جسم خارجی وارد بدن می‌شود، بدن به ‌صورت طبیعی واکنش نشان داده و بافت فیبروز در اطراف کپسول تولید می‌شود. به‌ مرور زمان این کپسول فیبروز دورتادور پروتز کوچک‌تر شده و انقباض کپسولی به وجود می‌آید. معمولا مام افراد با این نوع از عوارض جراحی پروتز سینه سروکار دارند.

انقباض کپسولی پروتز سینه
انقباض کپسولی روند طبیعی بدن در واکنش به پروتز سینه است.

۸. پارگی پروتز

آسیب، شکستگی یا پارگی پروتز از عوارض ناخوشایند جراحی پروتز سینه هستند که خطر زیادی برای فرد دارند. بعد از پارگی پروتز، مایع درون آن به بافت بدن نفوذ کرده و به غدد لنفاوی می‌رسد. محتوای پروتز آب نمکی بدن از پاره‌شدن جذب بدن شده و مشکلی ایجاد نمی‌کند و تنها باید پوسته خارج شود. اما پروتز سیلیکونی و پروتز دائمی در صورت پاره‌شدن سریعا باید خارج شود.

۹. چروک و موج دار شدن پروتز

از شایع‌ترین عوارض جراحی پروتز سینه است که معمولا به‌ خاطر کیفیت نامطلوب پروتزها ایجاد می‌شود. چروک یا موج‌دار شدن، بیشتر در پروتزهای سالینی و سیلیکونی دیده می‌شود که به‌خاطر حرکت مایع داخلش است.

۱۰. نشت سیلیکون

نشت سیلیکون و نفوذ مواد داخل پروتز به بافت بدن موجب تشکیل توده‌های زیری به‌ نام گرانولومای سیلیکون می‌شود.

۱۱. سروما

سروما نه تنها از عوارض جراحی پروتز سینه است، بلکه در بیشتر عمل‌های زیبایی شایع است. علت سروما انباشته شدن مایعات در اطراف پروتز سینه است که باعث درد، تورم، تغییر فرم و برجستگی سینه می‌شود. برای درمان باید مایع انباشته شده با سرنگ مخصوص یا از طریق برش سطحی روی پوست تخلیه شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد عوارض ایمپلنت سینه می‌توانید مشاوره تلفنی با جراح زیبایی داشته باشید. عوارض این عمل با انتخاب جراح متبحر تا حد زیادی قابل پیشگیری است. پس قبل از اقدام برای عمل در دکترتو به دنبال بهترین جراح پلاستیک برای پروتز سینه بگردید.

علائم عوارض پروتز سینه چیست؟

نشانه‌هایی که هشدار‌دهنده هستند و به علائم عوارض پروتز سینه مشهورند شامل این موارد می‌شوند:

  • تورم غیرطبیعی و طولانی مدت
  • حس سوزش
  • قرمز شدن ناحیه دور سینه.

اگر این علائم را داشتید می‌توانید با راحتی با استفاده از سرویس مشاوره تلفنی با جراح پلاستیک در دکترتو با پزشکتان مشورت کنید.

برای پیشگیری از عوارض پروتز سینه چه کار کنیم؟

با رعایت موارد زیر می‌توانید از عوارض پروتز سینه پیشگیری کنید:

  • مصرف داروهای تجویزی پزشک متخصص
  • مصرف ویتامین C قبل عمل
  • رعایت رژیم غذایی پروتئینی ۴ تا ۵ هفته‌ای مثل مرغ، ماهی، گوشت قرمز و تخم مرغ
  • قطع مصرف دارو و آمپول‌های استروئیدی پیش از عمل
  • عدم استفاده از سوتین و نیم‌تنه‌های ورزشی برای ۶ هفته.

برای پیشگیری از عوارض پروتز سینه باید مراقبت‌های بعد از پروتز سینه را جدی بگیرید.

اگر تورم سینه بعد از عمل غیرطبیعی باشد، ناحیه مورد نظر قرمز شود و حس سوزش و درد زیاد داشتید، برای بررسی عوارض به جراح پلاستیک خود مراجعه کنید.

مراقبت‌های بعد از پروتز سینه چیه؟ همین حالا مشاوره بگیر.

علت پایین بودن سینه بعد از پروتز چیست؟

در صورتی که سایز و نوع پروتز سینه مناسب نباشد، یا اینکه شرایط جسمی و بدنی فرد با نوع پروتز انتخابی توسط پزشک هماهنگی نداشته باشد، احتمال افتادگی سینه بعد از عمل وجود دارد. توصیه می‌شود که قبل از اقدام درباره نوع پروتز و اندازه آن کامل تحقیق کنید تا ریسک پایین بودن سینه بعد از پروتز را به حداقل برسانید. عدم رعایت مراقبت‌های لازم بعد از عمل هم می‌تواند دیگر علت پایین بودن سینه بعد از پروتز باشد.

علت سوزش سینه بعد از کاشت پروتز چیست؟

خونریزی داخلی و عفونت از علل سوزش سینه بعد از کاشت پروتز هستند. انقباض کپسولی هم می‌تواند دیگر علت سوزش سینه بعد از عمل باشد.

حس سینه بعد از پروتز چگونه است؟

معمولا بعد از ایمپلنت پروتز تغییری در حس سینه ایجاد نمی‌شود، البته در برخی افراد کاهش حساسیت نوک پستان به ‌عنوان عوارض جراحی پروتز سینه مشاهده می‌گردد که معمولا بعد از سپری کردن دوران نقاهت برطرف می‌شود.

بی حسی نوک سینه بعد از پروتز سینه
برخی افراد بعد از ایمپلنت سینه دچار بی‌حسی نوک سینه می‌شوند.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

افرادی که از کوچک بودن سینه‌های خود ناراضی هستند می‌توانند برای افزایش حجم سینه‌ها از ایمپلنت سینه استفاده کنند. پروتز سینه سیلیکونی و سالین دو نوع رایج پروتز سینه هستند که در دو شکل گرد و اشکی وجود دارند که شکل گرد آن کاربرد بیشتری داشته و ناحیه میانی سینه را پر می‌کند.

از عوارض جراحی پروتز سینه می‌توان به درد، خونریزی، سرگیجه، تورم، التهاب، قرمزی ناحیه اطراف سینه، سرما، پارگی و نشت سیلیکون، دفرمگی و انقباض کپسولی اشاره کرد. در صورتی که عوارض جراحی پروتز سینه شدید و غیرعادی باشند بلافاصله با پزشک متخصص تماس بگیرید و به ‌دنبال روش درمان باشید. جهت مشاوره تلفنی با متخصص جراحی پلاستیک سری به وب‌سایت دکترتو بزنید و از متخصصان آنلاین آن کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

افرادی که به بلوغ نرسیده باشند، بیماران سرطانی، افرادی که عفونت دارند، بیماران نقص سیستم ایمنی، افراد دارای اختلال ترمیم زخم و انعقاد خون، افرادی که سابقه رادیوتراپی دارند و کسانی که از سلامت عمومی ضعیفی برخوردار هستند نمی‌توانند از پروتز سینه استفاده کنند.

پروتز سینه دائمی است و ماندگاری طولانی ۱۰ تا ۲۰ ساله دارد که در صورت پارگی، عفونت یا مشکل می‌توان آن را برداشت و تعویض کرد.

بله، احتمال پارگی و ترکیدگی پروتز سینه وجود دارد، اما بسیار نادر است.

در پروتز سینه آب نمکی بعد از پارگی، آب نمک جذب بدن می‌شود، اما در پروتز سینه سیلیکونی و پروتز سینه ثابت اگر پوسته پروتز پاره شود، ژل جذب بافت بدن نشده و به غدد لنفاوی نفوذ می‌کند. بنابراین حتما باید خارج شود.

بسته به نوع و برند پروتز، هزینه متغیر خواهد بود؛ چیزی بین ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان. می‌توانید برای مشاهده هزینه پروتز سینه به مطلب پروتز سینه آب نمکی مراجعه کنید.

علائمی مثل قرمز شدن ناحیه اطراف سینه، درد، حس سوزش، التهاب و ورم نشانه وجود عفونت سینه‌ها بعد از پروتز هستند. اگر این علائم را داشتید، بهتر است به جراح پلاستیک مراجعه کنید.

در صورتی که عفونت با دارو درمانی و تخلیه آب اضافی برطرف نشد باید پروتز خارج و تعویض شود.

درد و ورم از موارد شایع عوارض پروتز سینه هستند و فرقی نمی‌کند که پروتز زیر عضله باشد یا روی عضله. عوارض جراحی پروتز سینه به عوامل مختلفی بستگی دارند. در حالتی که پروتز زیر عضله قرار بگیرد، معمولا فشار کمتری به پروتز وارد می‌شود و احتمال بروز عوارضی مثل انقباض کپسولی کاهش می‌یابد.

از آنجایی که رابطه جنسی باعث تحریک سینه‌ها می‌شود، اگر پیش از بهبودی رابطه برقرار شود احتمال بروز درد، التهاب، ورم و قرمزی سینه‌ها وجود دارد. بنابراین بهتر است بین ۴ تا ۱۲ هفته بعد از عمل از رابطه جنسی شدید خودداری کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن