همه چیز در مورد پروتز سینه آب نمکی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پروتز سینه آب نمکی پوسته‌‌ای سیلیکونی دارد که با آب نمک استریل پر شده است. این پروتز در دو شکل گرد و قطره اسکی وجود دارد. پروتز آب نمکی ارزان‌تر از پروتز سیلیکونی است و در صورت پاره شدن محتوای آن جذب بدن می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

پروتز سینه آب نمکی

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

پروتز سینه از جمله جراحی‌های زیبایی سینه پرطرفدار به ‌شمار می‌آید که برای افزایش حجم سینه‌ها و فرم‌دهی آ‌نها استفاده می‌شود. خانم‌ها به ‌خاطر شیردهی، کاهش وزن شدید یا از دست دادن بافت سینه ناشی از سرطان پستان سراغ ایمپلنت سینه و کارگذاری پروتز می‌روند. پروتز سینه براساس مواد تشکیل دهنده به دو نوع پروتز سیلیکونی و پروتز سینه آب نمکی یا سالین تقسیم می‌شوند. در این مطلب با ما همراه شوید تا با پروتز سینه آب نمکی، مزایا و معایب پروتز سینه آب نمکی و طول عمر آن بیشتر آشنا شوید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این پروتز و مقایسه آن با دیگر انواع ایمپلنت سینه می‌توانید با جراح پلاستیک در دکترتو به صورت آنلاین یا تلفنی مشورت کنید و یا برای مشاوره حضوری و انجام ایمپلنت نوبت اینترنتی بگیرید.

پروتز سینه آب نمکی چیست؟

به نقل از «mayoclinic» پروتز سینه سالین نوعی از پروتز سینه است که تقریبا از سال ۱۹۶۰ استفاده می‌شود. این پروتز یک لایه بیرونی سیلیکونی غیرقابل نفوذ دارد که با محلول آب نمک استریل (سالین) پر شده‌است. برخی از پروتزهای سینه سالین را از قبل و بعضی‌ها را هم حین انجام ایمپلنت با آب نمک پر می‌کنند. پروتز سالین نسبت به پروتزهای سیلیکونی سفت‌تر هستند، اگر پاره شوند، صاف و تخت شده و سالین داخل آن‌ها جذب بدن می‌شود. از آنجایی‌ که مایع آب نمک به‌ صورت طبیعی در بدن وجود دارد در صورت پاره شدن مشکلی برای سلامت بانوان ایجاد نمی‌شود. پروتز سالین برای افزایش حجم و سایز سینه‌ها در خانم‌های بزرگ‌تر از ۱۸ سال تجویز می‌شود.

ایمپلنت‌های نمکی بافلد (Baffled saline implants) نوع جدیدی از اسمپلنت آب نمکی هستند که در آن ایمپلنت به گونه‌ای لایه‌بندی شده‌است که آب در محفظه‌های جداگانه پراکنده شده‌است. این لایه‌بندی باعث می‌شود آب در مسیرهای مختلفی جریان داشته باشد و میزان حرکت آب نمک و احتمال موجدار شدن ایمپلنت را کاهش دهد.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

شکل پروتز سینه آب نمکی چگونه است؟

پروتز سالین در دو شکل گرد و مدل قطره اشکی هستند. مدل پروتز سینه آب نمکی گرد اولین مدل پروتز سینه است که محبوبیت بالایی دارد و باعث گردی و برجسته شدن فرم سینه‌ها بعد عمل می‌شود. قیمت پروتز سالین گرد نسبت به مدل اشکی پایین‌تر است.

پروتز سالین اشکی یا آناتومیکال بیشتر برای افرادی تجویز می‌شود که خواهان نتیجه طبیعی هستند. در این مدل، قسمت پایین برجسته‌تر است و فرم قطره مانند به سینه‌ها می‌دهد که به فرم آناتومی سینه شباهت بیشتری دارد. این پروتزها در حالت ایستاده یا درازکشیده می‌توانند فرم خود را حفظ کنند. میزان پری و حجم سینه‌ها در مدل اشکی تفاوت زیادی با نوع گرد ندارد و صرفا برای طبیعی‌تر بودن فرمش انتخاب می‌شود.

قیمت پروتز سینه آب نمکی چقدر است؟

هزینه پروتز سالین که بافتی شبیه بافت طبیعی سینه‌ها دارد در مقایسه با پروتز سیلیکونی پایین‌تر است. تعیین قیمت به عوامل مختلفی بستگی دارد که بعد از معاینه بالینی تعیین می‌شود. جنس پروتز چندان روی قیمت اثرگذار نیست، اما نوع برند باعث تفاوت قیمت زیادی می‌شود. برای مثال، در حال حاضر پروتزهای آلمانی در بازه قیمتی ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان در بازار وجود دارند.

پروتزهای کره‌ای مقرون به صرفه‌تر هستند و بین ۳۰ تا ۶۰ میلیون خرید و فروش می‌شوند. ارزان‌ترین نوع پروتز سینه آب نمکی در بازار متعلق به چینی‌ها است که بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون فروخته می‌شود. به‌ منظور تعیین قیمت پروتز سالین پیش از هر کاری باید پزشک خود را براساس تجربه، مهارت و تخصص جراح زیبایی انتخاب کنید. پزشک در جلسه مشاوره با بررسی وضعیت سینه‌ها، نوع و مدل پروتز، برآورد قیمتی به بیمار می‌دهد. فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت پروتز سینه آب نمکی شامل این موارد می‌شوند:

  • نوع پروتز سینه
  • سایز پروتز سینه
  • جراح متخصص
  • هزینه کلینیک یا بیمارستان
  • هزینه سونوگرافی و ماموگرافی
  • قیمت داروها
  • گن بعد عمل
  • برند پروتز.
قیمت پروتز آب نمکی
قیمت پروتز سالین در مقایسه با پروتز سیلیکونی پایین‌تر است.

پروتز سینه آب نمکی بهتر است یا سیلیکونی؟

پروتزهای سینه بسته به نوع مواد تشکیل‌دهنده به دو نوع پروتز سینه سیلیکونی و پروتز سالینی دسته‌بندی می‌شوند. یکی از سؤالاتی که هر فردی در روند انجام ایمپلنت سینه به آن برمی‌خورد این است که ایمپلنت سینه آب نمکی بهتر است یا سیلیکونی؟ در ادامه به این سؤال پاسخ می‌دهیم.

۱. پاره شدن ایمپلنت آب نمکی در مقایسه با پروتز سیلیکونی

اگر پروتز آب نمکی پاره شود، فرد سریعا متوجه آن می‌شود، چون سینه صاف می‌شود. آب نمک استریل جدی بدن می‌شود، اما برای خارج کردن پوسته سیلیکونی نیاز به جراحی است.

پاره شدن پروتز سیلیکونی به راحتی پروتز سالین تشخیص داده نمی‌شود. سیلیکون داخل ایمپلنت بعد از پاره شدن در جای خود باقی می‌مانند و ممکن است باعث درد سینه یا تغییر فرم آن شود. برای خارج کردن ایمپلنت سیلیکونی پاره‌شده نیاز به جراحی است.

۲. حس پروتز ایمپلنت آب نمکی در مقایسه با پروتز سیلیکونی

پروتز سالینی از لایه غیرقابل نفوذ استریلی تشکیل شده و داخل آن با آب نمک پر شده است. این نوع پروتزها شباهت زیادی با بافت سینه ندارند. البته پروتزهای سینه سیلیکونی پیشنهاد بیشتر جراحان زیبایی سینه است، چرا که از نظر ظاهری شباهت بیشتری با بافت طبیعی سینه دارند و حس طبیعی‌تر و بهتری نسبت به پروتز سینه سالینی ایجاد می‌کنند.

۳. ایمپلنت آب نمکی نسبت به سیلیکونی نیاز به برش کوچک تری دارد.

برای قرار دادن پروتزهای سیلیکونی باید برش بزرگی روی سینه‌ها انجام شود. اما پروتزهای آب نمکی از آنجایی که می‌توانند بعد از گذاشتن پروتز پر شوند، معمولا نیاز به برش کوچک‌تری دارند. پروتز سالین از یک برش کوچک داخل بافت سینه جا داده و بسته به سایز دلخواه بیمار، آب نمک داخل آن تزریق می‌کنند.

پروتز سینه آب نمکی در صورت ترکیدن جذب بدن می‌شود و فقط برای خارج کردن پوشش سیلیکونی نیاز به جراحی است.

می‌دونی مراقبت‌های بعد از پروتز سینه آب نمکی چیه؟

همین حالا از متخصص مشاوره بگیر.

۴. ایمنی: پروتز آب نمکی یا سیلیکونی؟

برای پاسخ دادن به این سوال که پروتز سالین بهتر است یا سیلیکونی، باید بگوییم که هردو پروتز بی‌خطر هستند. هرچند که پژوهش‌ها حاکی از بی‌خطر بودن پروتزهای سیلیکونی است، اما پروتزهای سینه سالینی با توجه به ماده تشکیل دهنده، بی‌خطرتر به‌نظر می‌رسند.

۵. مقایسه قیمت پروتز آب نمکی با پروتز سینه سیلیکونی

از نظر قیمتی هم پروتزهای سیلیکونی دو برابر نوع سالین قیمت دارند.

۶. مقایسه شکل پروتز آب نمکی و سیلیکونی

شکل پروتز سینه آب نمکی خیلی طبیعی نیست و به‌خاطر پر شدن با آب نمک، سفت می‌شود، اما نوع سیلیکونی به‌خاطر وجود ژل، حس راحت‌تر و طبیعی‌تری به فرد می‌دهد، البته نوعی از پروتز سالینی به‌نام پروتز ایده‌آل هست که از نظر ساختاری با نوع سالین ساده فرق می‌کنند و ظاهر طبیعی‌تری دارند.

نتیجه گیری: مقایسه پروتز سینه آب نمکی و سیلیکونی

در مجموع می‌توان گفت که هر دو نوع پروتز سینه مزایا و معایب خود را دارند و با اطمینان نمی‌توان گفت که پروتز سالین بهتر است یا سیلیکونی. توصیه می‌کنیم که پیش از هر تصمیمی ابتدا درباره ظاهر، ماندگاری، قیمت و جزئیات پروتزهای سینه اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنید. می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت دکترتو از مشاوره تلفنی با متخصص جراحی پلاستیک یا مشاوره تلفنی با دکتر زنان بهره‌مند شوید.

پروتز آب نمکی بهتر است یا سیلیکونی
پروتزهای سینه بسته به نوع مواد تشکیل دهنده به دو نوع پروتز سینه سیلیکونی و پروتز سینه سالینی یا آب نمکی دسته‌بندی می‌شوند.

مزایای پروتز سینه آب نمکی

به نقل از «richmondsurgicalarts» مزایای پروتز سالین شامل این موارد می‌شوند:

  • هزینه کمتر
  • نیاز به برش کمتر برای جراحی
  • معاینه و چکاپ دوره‌ای کمتر
  • بی‌خطر بودن محلول آب نمک در صورت پاره شدن.

پروتز سالین هزینه کمتر، برش کوچک‌تر، چکاپ دوره‌ای کمتر دارد و با محلول بی‌خطری پر می‌شود، اما پروتز سیلیکونی ظاهر و حس طبیعی‌تری، احتمال چروک‌شدن کمتر و ریسک پاره‌شدن پایین‌تری دارد.

معایب پروتز سینه آب نمکیمزایای پروتز سینه آب نمکی
برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌شود.بی‌خطر بودن محلول آب نمک در صورت پاره شدن.
ریسک خالی‌شدن خود به خودنیاز به برش کمتر برای جراحی
احتمال چین خوردگی بیشترمعاینه و چکاپ دوره‌ای کمتر
احتمال تاثیرگذاری روی بافت سینه با گذشت زمانهزینه کمتر
لمس غیرطبیعی‌تر
ظاهر غیرطبیعی
مقایسه مزایای پروتز سینه آب نمکی و معایب پروتز سینه آب نمکی

معایب پروتز سینه آب نمکی

از معایب پروتز سالین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظاهر غیرطبیعی
  • لمس غیرطبیعی‌تر
  • ریسک خالی‌شدن خود به خود
  • احتمال چین خوردگی بیشتر
  • احتمال تاثیرگذاری روی بافت سینه با گذشت زمان
  • برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌شود.

پروتز سینه آب نمکی برای چه کسانی مناسب است؟

تمام خانم‌هایی که خواهان داشتن سینه‌های بزرگ‌تر یا خوش‌فرم‌تر هستند می‌توانند گزینه جراحی پروتز سینه باشند. به ‌طور کلی پروتز سالین برای خانم‌های زیر مناسب است:

  • خانم‌هایی که به‌خاطر سرطان سینه یا بیماری بخش یا کل سینه خود را از دست داده‌اند.
  • خانم‌هایی که سینه‌های بسیار کوچکی دارند.
  • خانم‌های باردار، شیرده که دچار افتادگی، تغییر فرم یا نامتقارن شدن سینه‌ها شدند.
  • خانم‌هایی که به‌خاطر افزایش سن دچار افتادگی، تغییر فرم یا نامتقارن شدن سینه‌ها شدند.
  • کوچک شدن سینه‌ها به‌خاطر کاهش وزن شدید.

شما در دکترتو می‌توانید با بهترین جراح پلاستیک برای پروتز سینه به صورت تلفنی با آنلاین مشورت کنید و برای مشاوره حضوری نوبت اینترنتی بگیرید. همچنین در این زمینه می‌توانید با متخصص زنان هم مشورت کنید.

می‌خوای سینه‌های خوش فرم و گرد داشته باشی؟ کلیک کن!

چه کسانی نباید عمل پروتز سالین را انجام دهند؟

برای انجام پروتز سینه بهتر است که دوره بلوغ فرد تمام شده باشد یا دست‌کم ۷ سال از اولین قاعدگی فرد گذشته باشد. حداقل سن بیمار برای پروتز سینه آب نمکی ۱۸ سال و برای پروتز سیلیکونی ۲۲ سال است. افرادی که پوست نازک، شل یا فاقد انعطاف‌پذیری دارند نباید پروتز سینه انجام دهند، چرا که ممکن است بعد عمل ناهمواری در برخی نقاط پستان ایجاد شود. افراد زیر نباید پروتز سینه انجام دهند:

  • افراد زیر ۱۸ سال با هدف جراحی زیبایی
  • افرادی که عفونت دارند
  • وجود توده سرطانی درمان نشده.
  • اختلال ترمیم زخم
  • بیماران دارای نقص ایمنی
  • افراد مبتلا به اختلال انعقاد خون
  • افرادی که سابقه رادیوتراپی دارند.
  • افراد با سلامت عمومی ضعیف.
پروتز آب نمکی برای چه کسانی مناسب است
پروتز سینه برای خانم‌هایی که سینه‌های کوچکی دارند یا برای ترمیم سینه بعد از سرطان سینه مناسب است.

طول عمر پروتز سینه آب نمکی چقدر است؟

تمام پروتزها دارای تاریخ تولید و تاریخ انقضا هستند که روی محصول نوشته می‌شود. استفاده از پروتز سینه‌ تاریخ گذشته حتی اگر استریل باشد مجاز نیست و ممکن است عوارض خطرناکی برای بیمار ایجاد کند، البته منظور از تاریخ انقضا این نیست که وقتی به آن رسیدیم باید پروتز را خارج کرده یا تعویض کنیم.

مثل تمام اندام‌های مصنوعی از جمله مفصل مصنوعی یا دریچه قلب مصنوعی، پروتزهای سینه هم طول عمر دائمی دارند. محصولی مادام‌ العمر که طول عمر مفید ۱۰ تا ۲۰ ساله دارند و فقط در صورت ایجاد عارضه یا مشکل باید تعویض شوند.

آیا با پروتز سینه آب نمکی می توان شیردهی داشت؟

وجود پروتز خللی در فرایند شیردهی ایجاد نمی‌کند. هرچند که نوع پروتز استفاده شده، محل قرار گرفتن پروتز و عمل جراحی در قابلیت شیردهی بعد از گذاشتن ایمپلنت تاثیرگذار هستند. پروتز ربطی به بافت غدد پستانی ندارد و اگر پاره شود، آب نمک موجود در پروتز از طریق عروق جذب بدن می‌شود.

پروتز سینه و شیردهی
وجود پروتز خللی در فرایند شیردهی ایجاد نمی‌کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

افرادی که به ‌خاطر کاهش وزن شدید، شیردهی، بارداری، زایمان دچار عدم تقارن یا افتادگی سینه‌ها شدند یا خانم‌هایی که به‌ خاطر سرطان سینه بخشی از بافت سینه خود را از دست داده‌اند می‌توانند از پروتزهای سینه استفاده کنند. پروتزهای سینه بر اساس جنس به دو نوع پروتز سالین و سیلیکونی تقسیم می‌شوند که تفاوت چندانی با هم ندارند و هر دو از لایه سیلیکونی ساخته شده‌اند.

طول عمر مفید پروتز سالین بین ۱۰ تا ۲۰ سال است و به ‌نوعی مادام‌العمر محسوب می‌شوند، البته در مواردی مثل عفونت، پارگی، سوراخ شدن، جابه‌جایی یا انقباض کپسولی باید تعویض شوند. انتخاب پزشک در طول عمر پروتز سینه اهمیت زیادی دارد.

توصیه می‌کنیم که پیش از هرکاری با افرادی که تجربه این عمل را داشتند صحبت کنید، نمونه کار پزشک را از نزدیک ببینید، و جلسات مشاوره داشته باشید. می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت دکترتو از مشاوره آنلاین و مشاوره تلفنی با جراح پلاستیک و زیبایی درباره پروتز سینه بهره‌مند شوید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

خیر، پروتز سینه سالینی حاوی آب نمک است که در صورت پاره شدن جذب بدن می‌شود و خطرناک نیست.

افراد زیر ۱۸ سال، بیماران مبتلا به سرطان، افراد دارای نقص سیستم ایمنی، بیماران اختلال انعقاد خون و کسانی که سلامت جسمی ضعیفی دارند نباید از این مدل پروتز استفاده کنند.

برای استفاده از پروتز سالین باید به متخصص یا فوق متخصص جراحی پلاستیک و زیبایی مراجعه کنید.

پروتز سینه به دو شکل گرد و قطره اشکی وجود دارد.

احتمال پارگی پروتز سینه بسیار پایین است، اما در صورت پاره شدن خطری برای بدن ندارد و محلول آب نمکی آن جذب می‌شود. البته برای خارج کردن پوسته سیلیکونی باید جراحی انجام شود. در خلال این عمل جراح پلاستیک می‌تواند ایمپلنت جدید را قرار دهد.

پروتز سالین شباهت زیادی با بافت طبیعی پستان دارد. و انواع قطره اشکی یا نوع جدید آن یعنی بافلد بسیار طبیعی هستند.

رابطه‌ای بین پروتز سالین و سرطان سینه وجود ندارد.

پروتز سالین از گزینه‌های درمان سرطان سینه محسوب می‌شود. خانم‌هایی که به‌خاطر ابتلا به سرطان سینه بخش یا کلی از بافت پستان را از دست می‌دهند می‌توانند از پروتز سینه سالینی بهره‌مند شوند.

پروتز سالین می‌تواند به دو شکل گرد یا اشکی (آناتومیکال) باشد. رایج‌ترین شکل پروتز سینه نوع گرد آن است که محبوبیت زیادی دارد. در پروتز سالین گرد، قسمت بالایی پرتر و برجسته‌تر است. پروتز سینه آب نمکی مدل اشکی بیشتر برای افرادی است که نتیجه طبیعی می‌خواهند. پروتز قطره اشکی در قسمت پایین برجسته‌تر است و قسمت بالایی باریک‌تر بوده شبیه فرم قطره است.

پروتز آب نمکی، پروتز سینه ثابت محسوب می‌شود. یعنی پس از ایمپلنت پروتز سینه در بدن فیکس می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن