ژل شستشوی واژن چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ژل بهداشتی بانوان یکی از پرفروش‌ترین محصولاتی است که امروزه در بازار بهداشتی بانوان وجود دارد. این ژل برای شستشوی واژن مناسب است و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. برای استفاده از آن باید طبق دستور پزشک عمل کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

ژل شستشوی واژن چیست و چه کاربردی دارد؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ژل شستشوی واژن اخیرا وارد بازار محصولات بهداشتی شده‌است و محصولی ویژه و کاربردی است. این محصول برای رعایت بهداشت دستگاه تناسلی ادراری ابداع شده‌است، مسئله‌ای که همیشه از نگرانی‌های بانوان بوده‌است. اینکه با چه ماده‌ی شوینده‌ای باید این ناحیه شسته‌ شود و چه ماده‌ای کم‌ترین ضرر و بیشتری کارایی را دارد، دغدغه‌ی بسیاری از خانم‌ها هنگام خرید وسایل بهداشتی است. یکی از شایع‌ترین علت‌های مراجعه به مطب‌های زنان و مامایی، مراجعه با شکایت عفونت‌های دستگاه تناسلی است. به جرات می‌توان گفت که واژینیت یا عفونت واژن اولین شکایت شایع در بیشتر زنان فعال از نظر جنسی است.

اگر می‌خواهید از این ژل استفاده کنید یا از بهداشت ناحیه‌ی تناسلی آگاهی بیشتری داشته‌باشید، همین حالا می‌توانید از دکتر زنان یا دکتر مامایی کمک بگیرید. برای دریافت نوبت دکتر می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو استفاده کنید. با ما همراه باشید.

ژل شستشوی واژن چیست؟

این ژل، همان‌طور که از اسم آن برداشت می‌شود، ژلی است که برای شستشوی واژن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ژل برندهای مختلفی دارد و توسط شرکت‌های آرایشی بهداشتی مختلفی تولید می‌شود. ژل بهداشتی بانوان متناسب با pH واژن ساخته شده‌است؛ بنابراین این محصول در حفظ سلامت واژن مؤثر است. ژل بهداشتی واژن حالت طبیعی واژن را حفظ می‌کند و این مورد در پیشگیری از ابتلا به عفونت‌هایی که مقاربتی نیستند، مؤثر است.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

طریقه استفاده از ژل بهداشتی بانوان (طرز استفاده ژل بهداشتی بانوان)

روش استفاده از ژل بهداشتی بسیار ساده است. بهتر است به غیر از مواقع خاص از دوش واژینال برای شستشوی واژن استفاده نکنید. زیرا این وسیله می‌تواند باکتری‌های مفید را شسته و از بین ببرد و خود یکی از عوامل ایجاد عفونت واژن است.‌ برای استفاده از ژل بهداشتی، به شکلی کاملا ساده و بدون هیچ وسیله‌ی کمکی اضافه‌ای، هنگامی که استحمام می‌کنید، مقدار کافی از این ژل را به ناحیه‌ی تناسلی بزنید و بعد از ۱ تا ۲ دقیقه شستشو دهید.

برای شستن ژل بهتر است از آب ولرم استفاده کنید تا ناحیه‌ی تناسلی را تحریک نکنید. اگر می‌خواهید در مواقعی غیر از حمام‌کردن این ناحیه را شستشو دهید، با استفاده از یک حوله‌ یا دستمال آن را به‌خوبی خشک کنید. خشک نگه‌داشتن ناحیه‌ی تناسلی از مهم‌ترین موارد مؤثر در حفظ بهداشت واژینال است.

همیشه قبل از شستن واژن دست‌های خود را به‌خوبی بشوئید تا از انتقال میکروب‌ها به این ناحیه جلوگیری کنید.

برای اطلاع از نحوه مصرف صحیح، مزایا و عوارض احتمالی استفاده از ژل بهداشتی زنان بهتر است با متخصص زنان مشورت کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص زنان آشنا شوید، به‌صورت تلفنی و یا آنلاین با آنها مشورت کنید یا برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

ژل بهداشتی بانوان برای شما مناسب است؟

همین حالا مشاوره دارویی بگیرید!

ژل بهداشتی بانوان برای چی خوبه؟

از مهم‌ترین دلایل شایع‌بودن عفونت واژن، رعایت‌نکردن نکات و توصیه‌های بهداشتی است. شاید با این جمله مخالفت کنید و اشخاصی را در ذهن بیاورید که بهداشت فردی را به بهترین شکل رعایت می‌کنند اما همچنان با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. احتمالا اگر خود شما هم از آن دسته افرادی هستید که پیوسته در حال شستشوی واژن هستید، در این گروه و با این شکایت قرار می‌گیرد. اگر به‌درستی نکات بهداشتی را رعایت نکنید و یا مسیر اشتباهی را پیش بگیرید، ممکن است درگیر این مشکل شوید.

شستشوی واژن نباید با هر شامپو و صابونی که در حمام وجود دارد، باشد. زیرا محیط واژن pH مخصوصی دارد که در هر شوینده‌ای موجود نیست. محیط واژن اسیدی است و موادی چون صابون و شامپو، قلیایی هستند و می‌توانند این استاندارد را بهم بریزند؛ بنابراین هنگام استحمام باید از مواد مخصوصی برای شستشوی واژن استفاده کنید.

و اما اینجاست که می‌رسیم به ژل شستشوی واژن، محصولی که به‌صورت ویژه برای شستشوی واژن طراحی شده‌است. این ژل فواید بسیاری برای بخش تناسلی اندام زنان دارد. بهتر است قبل از اقدام به مصرف ژل شستشوی واژن از مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید تا با نحوه صحیح مصرف آن و مزایا و عوارض استفاده از آن آشنا شوید.

۱. pH واژن را تنظیم می کند

تا کنون چندین بار تأکید کردیم که pH در سلامت واژن نقش کلیدی دارد. چرا این نکته بارها تکرار شد؟ و چرا تشابه حالت اسیدی ژل شستشوی بانوان یک ویژگی مثبت محسوب می‌شود؟

محیط واژن استریل نیست و همچون بیشتر اعضای بدن، مثل روده‌ها، حاوی میکروب‌هایی است که در حفظ سلامت آن مؤثر هستند. این باکتری‌ها لاکتوباسیل نامیده‌می‌شوند. لاکتوباسیل‌ها باکتری‌های مفید واژن هستند که با ایجاد رقابت غذایی با سایر میکروب‌ها، از رشد میکروب‌های بیماری‌زا جلوگیری می‌کنند. چیزی که اهمیت حفظ ‌‌‌pH واژن را بالا می‌برد، در این است که زندگی این باکتری‌ها وابسته به آن است. اگر محیط واژن اسیدی نباشد، این باکتری‌ها می‌میرند و فضا برای باکتری‌های فرصت‌طلب ایجاد می‌شود و آنها با رشد خود باعث ایجاد انواع عفونت‌های واژن و دستگاه تناسلی و ادراری می‌شوند.

از طرفی اسیدی‌بودن محیط واژن از رشد قارچ‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا جلوگیری می‌کند. آنها نمی‌توانند در محیط نامساعد رشد کنند و نیازمند محیطی نسبتا خنثی هستند. برای همین است که اگر بعد از نزدیکی و انزال در واژن، شستشوی واژن صورت نگیرد، احتمال ابتلا به عفونت‌هایی چون واژینوز باکتریایی و واژینیت قارچی یا کاندیدایی زیاد می‌شود. چون ترشحات مردان، برعکس زنان، قلیایی است و می‌تواند فلور طبیعی (حالت و محیط طبیعی واژن که شامل باکتری‌های مفید و pH طبیعی است) را بهم بزند و زن را مستعد ابتلا به عفونت‌های واژن کند.

۱. استفاده از ژل شستشوی واژن برای خارش

یکی از مشکلاتی که فرد در صورت رعایت‌نکردن بهداشت ناحیه‌ی تناسلی می‌تواند به آن دچار شود، خارش واژن است. دلیل خارش واژن می‌تواند عفونت واژن و یا آلرژیو درماتیت تماسی باشد. در‌صورتی‌که همراه با خارش، علائم دیگری همچون ترشح، سوزش، بوی بد، درد و لکه‌بینی هم دیده‌شود، می‌توان خارش واژن را ناشی از عفونت دانست. گاهی خارش واژن به علت خشکی واژن است. اما اگر خارش به‌علت استفاده‌ از مواد حساسیت‌زایی چون شوینده‌های اسانس‌دار و تحریک‌کننده ایجاد شود، در آن صورت آلرژی و حساسیت در فرد ایجاد شده‌است و درمان به شکل دیگری انجام خواهد شد.

همان‌طور که گفتیم خارش واژن عموما در اثر عفونت واژن است و عفونت واژن هم در اثر بهم‌خوردن تعادل باکتریایی واژن ایجاد می‌شود. استفاده از ژل بهداشتی واژن می‌تواند از این اتفاق و در نتیجه خارش واژن جلوگیری کند.

استفاده از ژل شستشوی واژن برای خارش
ژل بهداشتی واژن به حفظ سلامت واژن و جلوگیری از ابتلا به عفونت واژن و دیگر مشکلات مرتبط کمک می‌کند.

۲. بهترین ژل شستشوی بانوان برای عفونت قارچی

یکی از شایع‌ترین علت‌های ایجاد خارش واژن، عفونت قارچی واژن است. قارچ‌ها میکروارگانیسم‌هایی هستند که در محیط‌هایی مرطوب و تاریک به‌خوبی رشد می‌کنند. درصورتی‌که محیط اسیدی واژن بهم بخورد، این قارچ‌های فرصت‌طلب شروع به رشد و تکثیر می‌کنند و خارش‌ شدیدی را برای فرد به وجود می‌آورند. ژل شستشوی واژن برای جلوگیری از عفونت قارچی واژن و خارش انتخاب خوبی است.

در عفونت قارچی واژن همراه با خارش شدید، قرمزی و التهاب هم دیده می‌شود. همچنین ترشحات سفید و تکه‌تکه‌ی پنیری قابل‌رؤیت می‌شود. این عفونت از شایع‌ترین عفونت‌های قابل‌مشاهده در زنان و دختران است. این عفونت در زنان یائسه بیشتر دیده‌می‌شود، زیرا بافت واژن نازک و مستعد عفونت و رشد قارچ شده‌است. استفاده از ژل بهداشتی بانوان در هر سنی و با هر شرایطی، می‌تواند از ایجاد این مشکل تا حد امکان پیشگیری کند.

متن انگلیسی: «Lactic acid and its innovative cleansing complex, help respect and maintain the natural balance of the intimate flora. »
ترجمه متن: «ترکیبات جدید ژل بهداشتی بانوان، به خصوص لاکتیک اسید، به حفظ فلور طبیعی واژن کمک می‌کند.»

به نقل از uriage

۳. ترشح واژن و ژل بهداشتی بانوان خوشبو

ایا ترشح واژن طبیعی است؟ به خاطر داشته‌باشید که ترشح واژن یکی از مواردی است که همیشه از واژن خارج می‌شود. واژن یک کانال است که یک سر آن باز و رو به محیط بیرون است و سر دیگر آن باز و در برگیرنده‌ی دهانه‌ی رحم یا همان سرویکس است؛ از این رو رحم حاوی ترشحات بسیاری است.

از آنجایی که زنان درگیر دوره‌های مختلف قاعدگی می‌شوند و تحت تأثیر هورمون‌های مختلف با مقادیر متفاوت قرار می‌گیرند، ترشحات رحمی آنها در طول ماه، حالت‌های متنوعی دارد. مثلا در نیمی از ماه به شکل سفیده‌ی تخم مرغ است و در نیمه‌ی دیگر به شکل سفیده‌ی تخم مرغی که کمی حرارت دیده‌است. هر دو حالت طبیعی هستند. ترشح اول ناشی از هورمون‌های استروژن است و ترشح دوم ناشی از هورمون‌های پروژسترون.

اما اگر ترشحات واژن تغییر رنگ دهند و سبز، زرد، خاکستری و یا قرمز باشند و بدبو شوند، مشکوک به عفونت می‌شویم. هر چند باید به این نکته توجه کرد که ترشح طبیعی اگر برای مدت طولانی روی لباس زیر باقی بماند، خشک و زرد رنگ می‌شود؛ بنابراین باید به رنگ و حالت ترشحات تازه‌ی واژن دقت کرد.

استفاده از ژل شستشوی واژن در کاهش ترشحات غیرطبیعی واژن مؤثر است که یکی از علائم عفونت واژن است. این ماده‌‌ی شوینده‌ی مؤثر دستگاه تناسلی، با تأثیر بر میکروب‌های مفید واژن، از رشد میکروب‌های مضر جلوگیری کرده و از ترشحات چرکی ناشی از فعالیت آنان پیشگیری می‌کند.

۴. ژل شستشوی واژن و قرمزی و التهاب واژن

درصورتی‌که از محصولات نامناسب برای شستشوی واژن استفاده کنید، ممکن است پوست شما دچار قرمزی و التهاب شود. اگر ماده‌ی شوینده بیش از اندازه قلیایی باشد، چربی پوست را می‌شوید و آن را خشک می‌کند. پوست خشک، پوسته‌پوسته می‌شود و در معرض آسیب قرار می‌گیرد؛ بنابراین پوست حساس و تحریک‌پذیر می‌شود. ژل بهداشتی بانوان از ایجاد این تحریک‌پذیری جلوگیری می‌کند، مگر در مواردی که خود ژل بداشتی برای بدن فرد حساسیت‌زا باشد.

ژل شستشوی واژن می‌تواند از ایجاد عفونت، خارش، بوی بد واژن و غیره جلوگیری کند اما درمان آنها وظیفه‌ی داروهایی است که پزشک برای شما تجویز می‌کند.

خارش واژن داری؟ عفونت قارچی واژن گرفتی؟ مشاوره بگیر!

چه کسانی می توانند از ژل شستشوی واژن استفاده کنند؟

دختران و زنان در سنین مختلف شرایط بهداشتی متفاوتی دارند. طیف کسانی که می‌توانند از این محصول استفاده کنند از دختران مجرد بالغ بدون فعالیت جنسی آغاز می‌شود و به زنان یائسه‌ای که ممکن است هنوز فعالیت جنسی داشته‌باشند و یا نداشته‌باشند، می‌رسد.

در ادامه تمام افرادی که می‌توانند از این محصول استفاده کنند را بررسی می‌کنیم:

۱. ژل بهداشتی بانوان برای دختر

محیط واژن در این خانم‌ها اسیدی است و لایه‌های مخاط واژن در آنها به اندازه‌ی کافی ضخیم‌شده است. با وجود اینکه دختران مجرد ممکن است رابطه‌ی جنسی نداشته باشند، اما به هر دلیلی ممکن است محیط واژن آنها دست‌خوش تغییر شود. مثلا لباس‌های جذب و نامناسب پوشیدن و یا رعایت‌نکردن بهداشت فردی می‌تواند در مستعد‌کردن بدن برای عفونت واژن مؤثر باشد. استفاده‌ی روزانه از ژل بهداشتی بانوان و شستشوی واژن در حمام با این ژل می‌تواند در حفظ سلامت تناسلی دختران مجرد به بلوغ رسیده مؤثر باشد.

۲. ژل شستشوی واژن برای زنان (بهترین ژل شستشوی بانوان روشن کننده)

دسته‌ی دوم زنانی هستند که ازدواج کرده‌اند و از نظر جنسی فعال هستند. این زنان بالغ هستند و در سنین باروری (پیش از یائسگی) قرار دارند. آنها معمولا پریودهای منظم ماهانه دارند و در معرض عفونت‌های مقاربتی و غیرمقاربتی قرار دارند. از طرفی، رابطه‌ی جنسی به‌خودی‌خود محیط واژن را مستعد عفونت می‌کند. استفاده‌ی منظم از ژل بهداشتی واژن می‌تواند pH واژن را در محدوده‌ی طبیعی نگه‌دارد و از ایجاد محیط قلیایی و در نتیجه مساعد‌شدن محیط برای رشد میکروارگانیسم‌ها جلوگیری کند.

۳. زنان یائسه

گروه بعدی که مناسب استفاده از این محصول هستند، زنان یائسه‌ هستند. یائسگی مرحله‌ای از زندگی زنان است که در آن زن قدرت باروری خود را از دست می‌دهند و دوره‌های قاعدگی آنها به پایان می‌رسد. هنگامی که یک زن به دوره‌ی یائسگی می‌رسد، دیواره‌ی واژن او نازک می‌شود و از این رو مستعد عفونت‌هایی چون واژینیت باکتریایی و قارچی می‌شود؛ بنابراین بهتر است که برای پیشگیری از چنین مسئله‌ای از ژل شستشوی واژن استفاده کنند تا محیط واژن به اندازه‌ی کافی اسیدی باقی بماند.

همچنین ژل بهداشتی مخصوص زنان یائسه نباید باعث تحریک بافت واژن شود. از این رو هر نوع ژل بهداشتی، مخاطب خاص خود را دارد و کاربرد آن برای هر قشر متناسب است.

ژل بهداشتی مخصوص زنان یائسه
زنان در هر سنی بعد از بلوغ تا بعد از یائسگی صرف‌نظر از وضعیت فعالیت جنسی می‌توانند از ژل بهداشتی واژن استفاده کنند.

به جای ژل شستشوی واژن از چه چیزی می توانیم استفاده کنیم؟

گاهی افرادی را می‌بینیم که به این محصول حساسیت دارند، یا به آن دسترسی ندارند یا به هر دلیلی تمایلی به استفاده از آن ندارند، اما می‌خواهند حداکثر تلاششان را برای حفظ بهداشت تناسلی خود انجام دهند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید به شما توصیه می‌کنیم که به جای ژل بهداشتی واژن از این محصولات بهداشتی بدن استفاده کنید:

  • در صورتیکه به ژل بهداشتی دسترسی ندارید و یا به این محصولات حساسیت دارید، می‌توانید از شامپوی بچه یا صابون بچه استفاده کنید. این محصولات معمولا مواد مضر کمی دارند و آسیب کم‌تری به این ناحیه وارد می‌کنند. البته توجه داشته‌باشید که به هر حال این مواد شوینده‌ برای شستشوی واژن ساخته نشده‌اند و در بلندمدت می‌توانند آسیب‌هایی را به بدن وارد کنند.
  • برخی افراد از سرکه و جوش شیرین استفاده می‌کنند. بهتر است بدانید که شستشوی واژن با این مواد در کوتاه‌مدت می‌تواند تأثیرات خوبی داشته باشید اما در بلندمدت، آسیب‌های خود را بروز خواهد داد. تنها در صورتی می‌توانید از سرکه برای شستشوی واژن استفاده کنید که مطمئن باشید عفونت قارچی دارید. اگر به این عفونت مبتلا باشید باید pH واژن را به حالت اسیدی برگردانید. با نشستن در یک تشت آب ولرم که در آن نصف استکان سرکه‌ی سفید حل شده‌است، علائم بهبود خواهد یافت.
  • بهترین ماده برای شستشوی روزانه به مدت چندبار، آب است. تنها از آب ولرم استفاده کنید. با هر بار رفتن به دستشویی، نیازی به شستن واژن با ماده‌ی شوینده ندارید.
  • بتادین ماده‌ای است که اصلا نباید برای شستشوی واژن، مخصوصا شستشوی داخلی، انجام شود. بنابراین از استفاده از این ماده بپرهیزید.
استفاده روزانه یا یک روز در میان از ژل
استفاده‌ی روزانه یا یک روز در میان از ژل شستشو برای حفظ سلامت واژن ضروری است.

ژل بهداشتی آقایان چیست؟

ناحیه‌ی تناسلی در مردان هم نیازمند مراقبت است. شستشوی کم یا زیاد این ناحیه می‌تواند باعث ایجاد التهاب و تحریک شود. بهتر است مردان، به‌طور روزانه و منظم، به شستشوی آلت تناسلی با ژل بهداشتی آقایان بپردازند. این ژل pH مناسب دارد و از بین‌برنده‌ی قارچ‌ها و باکتری‌های مضر است. همچنین با حفظ رطوبت ناحیه‌ی تناسلی از خشک شدن آلت، جلوگیری می‌کند. در مردانی که ختنه نشده‌اند، بهتر است پوست ناحیه به عقب کشیده شود و زیر آن به‌خوبی شسته شود و بعد از خشک‌کردن، به جای خود بازگردانده شود. خشک‌کردن این ناحیه در جلوگیری از ایجاد التهاب سر آلت مؤثر است.

برندهای خوب ژل شستشوی بانوان ایرانی و خارجیفواید ژل شستشوی واژن بانوان
ژل بهداشتی بانوان سینرهمناسب برای بانوان و دوشیزگان
ژل بهداشتی بانوان فیروزعامل پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های ناحیه تناسلی
ژل بهداشتی بانوان هیدرودرمحاوی اسید لاکتیک با خاصیت حفظ pH طبیعی ناحیه ژنیتال
ژل شستشوی بانوان سرویناعامل حفظ رطوبت طبیعی ناحیه ژنیتال
ژل بهداشتی بانوان لافارردارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی
ژل شستشوی بانوان سی گلحاوی رایحه‌ای مطبوع و ایجاد تمیزی، شادابی و راحتی در طول روز برای بانوان
ژل بهداشتی بانوان اوریاژ——
برندهای مختلف و فواید ژل بهداشتی بانوان

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

شستشوی واژن از مهمترین بخش‌های رعایت بهداشت ناحیه‌ی تناسلی است. اینکه واژن را با چه ماده‌ی شوینده‌ای شستشو دهیم از جنبه‌های مختلفی اهمیت دارد. دانستیم که واژن محیطی است با pH خاص، که اسیدی‌تر از سایر نواحی بدن است. این pH اسیدی به حفظ فلور طبیعی واژن و جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قارچ‌های مزاحم جلوگیری می‌کند. ژل بهداشتی بانوان به حفظ این pH و در نتیجه به حفظ سلامت ناحیه‌ی تناسلی کمک می‌کند.

ژل شستشوی واژن می‌تواند از بسیاری از مشکلات زنان مانند عفونت واژن، عفونت قارچی واژن، خارش و سوزش واژن یا بوی بد واژن و ترشحات غیرطبیعی واژن جلوگیری کند، اما درمان این مشکلات به عهده‌ی ژل بهداشتی واژن نیست و برای درمان باید به متخصص زنان مراجعه کنید.

انواع مختلف ژل شستشوی واژن در داروخانه‌ها در دسترس عموم است و برای گروه‌های خاصی از زنان دسته‌بندی شده‌اند. اینکه هنگام خرید ژل بهداشتی بانوان، کدام نوع و برند مناسب شماست را می‌توان از متخصص زنان پرسید. برای اینکه بتوانید از بهترین دکتر متخصص زنان برای مشورت در مورد ژل شستشوی واژن و نکات کلی رعایت بهداشت دستگاه تناسلی استفاده کنید، بهتر است به وب‌سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکات متخصص زنان آشنا شوید، از طریق مشاوره آنلاین زنان زایمان و نازایی با آنها مشورت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

شستشوی واژن اگر به شکل صحیح انجام نشود، می‌تواند محیط واژن را مستعد عفونت واژن کند. مثلا اگر برای شستشوی واژن از شامپوی مخصوص مو استفاده کنید، به علت تفاوت pH هر دو ناحیه و محصولات مناسب برای شستشوی آنها، محیط طبیعی واژن تغییر می‌کند و مستعد رشد میکروارگانیسم‌ها می‌شود. اما استفاده از ژل بهداشتی بانوان چنین مشکلی را ایجاد نمی‌کند، البته درصورتی‌که به‌اندازه و به‌درستی استفاده شود. اگر بیش‌ازحد و به کرات از ژل بهداشتی واژن استفاده کنید، میکروب‌های مفید ناحیه را از بین می‌برید و محیط را برای رشد میکروب‌ها مساعد می‌کنید.

یکی از مهمترین دغدغه‌هایی که یک زن می‌تواند در سلامت جنسی خود با آن مواجه شود، خشکی واژن است. با وجود این مشکل علاوه بر تحریک‌پذیرشدن ناحیه تناسلی حین نزدیکی و ایجاد درد، احتمال عفونت واژن هم بالا می‌رود. به‌طور‌کلی استفاده از ژل‌های شستشوی واژن از ایجاد خشکی واژن جلوگیری می‌کنند، زیرا رطوبت ناحیه‌ی تناسلی را حفظ می‌کنند.

عفونت واژن یکی از شایع‌ترین شکایات زنان است. به روش‌های مختلفی می‌توان از ایجاد آن جلوگیری کرد. یکی از مهم‌ترین روش‌های جلوگیری از عفونت واژن، شستشوی مناسب و رعایت بهداشت فردی است. اگر روزانه و یا یک روز در میان با ژل بهداشتی بانوان خود را بشویید و از لباس زیر مناسب و نخی استفاده کنید، احتمال عفونت واژن در شما کاهش پیدا می‌کند.
هنگامی که یک زن دچار عفونت واژن می‌شود، نیازمند درمان است. با استفاده از ژل بهداشتی نمی‌توان یک بیماری را درمان کرد؛ بنابراین اگر دچار علائم عفونت شدید، بالافاصله به متخصص زنان و یا ماما مراجعه کنید تا برای درمان مشکل شما تصمیم گرفته شود.

بهتر است قبل از سکس هر دو طرف استحمام کنند و خود را از آلودگی‌ها پاک کنند. اما بهتر است بدانید که شستشوی واژن و یا استحمام از ضروریات قبل از سکس نیست. همچنین اگر هنگام سکس از روان‌کننده‌ها استفاده نمی‌کنید و یا انزال در داخل واژن صورت نمی‌گیرد، می‌توانید از شستشوی بلافاصله بعد از سکس پرهیز کنید. اما اگر انزال درون واژن صورت گیرد، بهتر است در اسرع وقت بعد از اتمام نزدیکی، واژن به‌خوبی شسته‌شود تا فلور طبیعی بدن بهم نخورد. برای این کار می‌توان از ژل بهداشتی استفاده کرد.

واژن را باید روزانه شستشو داد. اما شستشوی داخل واژن اصلا کار درستی نیست. مگر در مواقعی که پزشک تشخیص دهد و در این موارد می‌توان از دوش واژینال استفاده کرد. ناحیه‌ی تناسلی به‌علت روی‌ هم قرارگرفتن پوست بدن، باید به دقت شسته‌شده و خشک شود تا از به وجود آمدن بوی بد واژن جلوگیری شود.

خیر؛ پرده بکارت یک بافت پیوندی است که در محل ورودی واژن قرار دارد. در برخی از خانم‌ها این پرده به شکل یک حلقه‌ی کامل است و در برخی دیگر اشکال دیگری دارد. تنها وسیله‌ای که باعث آسیب رسانیدن به پرده‌ی بکارت و پارگی آن می‌شود، ورود جسم خارجی به داخل واژن است. البته اندازه‌ی این جسم هم در پارگی مؤثر است.

این ژل قیمت‌های متفاوتی دارد اما معمولا از ۵۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان متغیر است.

امتیاز شما به مقاله:
(4.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ژل شستشوی واژن

  1. .... گفت:

    سلام میشه بگید این ژل برای چه سن هایی مناسب هستُ

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      زنان در هر سنی بعد از بلوغ تا بعد از یائسگی صرف‌نظر از وضعیت فعالیت جنسی می‌توانند از ژل بهداشتی واژن استفاده کنند

  2. ناشناس گفت:

    این ژل برای شستشوی ناحیه ی بیکینی هستش؟

  3. ناشناس گفت:

    سلام،بهترین مارک ژل بهداشتی کدوما هستن

  4. ژل بهداشتی باعث رفع و درمان عفونت هم میشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در کنار درمان آنتی بیوتیکی استفاده از ژل شست و شو به کاهش عفونت واژن در زنان کمک می کند.