خارش واژن چه علتی دارد و چگونه آن را درمان کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

از علائم بیماری‌های زنان و آلرژی‌ها و حساسیت‌های پوستی می‌توان به خارش واژن اشاره کرد. خارش واژن در زنان نشان‌دهنده‌ی عفونت‌های واژینال و موارد آلرژیک است. گاهی نیز این علامت نشان‌دهنده‌ی بیماری خطرناک است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

خارش واژن چه علتی دارد؟

خارش واژن عارضه ناراحت‌کننده‌ای است که زندگی روزمره هر فرد را مختل می‌کند. این اتفاق حداقل یکبار برای تمام خانم‌ها اتفاق افتاده‌است. بدن با نشانه‌های مختلف به ما می‌گوید که مشکلی وجوددارد. اگر در ناحیه واژینال دچار خارش شده‌اید، یعنی اتفاقی افتاده‌است که نباید آن را نادیده گرفت.

اگر از خارش واژن رنج می‌برید باید با متخصص زنان مراجعه‌کنید تا علت آن مشخص و درمان شود. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص زنان در شهر خود آشنا شوید، به آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

خارش واژن چیست؟

خارش واژن عمدتا به‌دلیل استفاده از مواد تحریک‌کننده، عفونت‌ واژن یا یائسگی رخ می‌دهد، اما در موارد نادری ممکن است، خارش به‌دلیل اختلالات پوستی، بیماری‌های مقاربتی، استرس یا سرطان ایجاد‌شود.

به‌هر‌حال این عوارض در بیشتر اوقات دلیلی برای نگرانی نیستند و معمولا به‌خودی‌خود درمان می‌شوند، اما طولانی‌شدن خارش واژن یا خارش شدید واژن علائمی هستند که شما برای بررسی آن باید به سرعت به پزشک متخصص زنان مراجعه‌کنید.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

لکه بینی و خارش واژن

لکه‌بینی و خارش واژن می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله عفونت واژن، تغییرات هورمونی یا خشکی واژن باشد. مراجعه به یک پزشک متخصص برای تعیین علت زمینه‌ای و دریافت درمان مناسب بسیار مهم است. بسته‌به علت، درمان ممکن است شامل آنتی‌بیوتیک، هورمون درمانی یا مرطوب‌کننده‌های واژن باشد.

متن انگلیسی: «Vaginal itching is a symptom that may signify something is occurring with your vagina. Signs and symptoms of itching can involve the vagina or the genital area called the vulva.»
ترجمه متن: «خارش واژن علامتی است که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مشکلاتی مرتبط با واژن باشد. خارش می‌تواند واژن و وولو را درگیر کند.»

به نقل از everydayhealth
خارش واژن و لکه بینی
از علامت‌های مختلف عفونت واژن می‌توان به خارش واژن و لکه بینی اشاره کرد.

علت خارش واژن چیست؟

سلامت واژن بخش مهمی از سلامت کلی زنان است. مشکلات واژن می‌تواند بر باروری، تمایل جنسی و توانایی رسیدن به ارگاسم تأثیر بگذارد. خارش واژن علل مختلفی دارد که شناسایی هر علت و رفع آن می‌تواند این مشکل را از بین‌ببرد. در ادامه به بررسی این علت‌ها می‌پردازیم.

۱. استفاده از البسه یا مواد بهداشتی و شیمیایی تحریک کننده‌ دلیل خارش واژن

واکنش آلرژیک یکی از عوارض شایع است که به‌دلیل تماس با مواد شیمیایی تحریک‌کننده، در نقاط مختلف بدن ایجاد می‌شود. در برخی مواقع این مواد باعث ایجاد بثورات خارشی در ناحیه واژن می‌شوند. به‌طور‌کلی مواد شیمیایی که باعث تحریک ناحیه تناسلی می‌شوند، عبارتند از:

  • صابون
  • اسپری‌های زنانه
  • داروهای ضدبارداری موضعی
  • کرم‌ها
  • پمادها
  • مواد شوینده
  • نرم‌کننده‌های پارچه
  • دستمال توالت معطرش
  • دوش حمام.

شاید از خودتان بپرسید که دوش حمام چگونه باعث خارش در ناحیه واژن می‌شود؟ دوش حمام باعث می‌شود بخار در تمام فضای حمام پخش شود و در نتیجه بدن و واژن در یک محیط گرم و مرطوب قرار بگیرند. موجودات زنده موجود در بدن همچون باکتری‌ها و قارچ‌ها در محیط گرم و مرطوب رشد می‌کنند که رشد آن‌ها ممکن است باعث خارش واژن شوند.

گاهی برخی کرم‌ها و پمادهای بهداشتی یا محصولات بهداشتی معطر می‌توانند علت مشکل باشند. اگر بعد از استفاده از این مواد یا استفاده از لباس خاصی دچار خارش شده‌اید، احتمالا خودتان متوجه علت ماجرا خواهید‌شد. نهایتا چند روزی بعد از استفاده‌نکردن از آنها، خارش هم برطرف می‌شود.

۲. برخی بیماری های پوستی

بیماری‌هایی همچون اگزما و پسوریازیس، گاهی اوقات عامل ایجاد خارش و قرمزی در ناحیه تناسلی بانوان هستند:

  • اگزما چیست: این بیماری که با نام  درماتیت آتوپیک هم شناخته‌می‌شود، به‌دلیل آلرژی ایجاد می‌شود. اگزما درواقع جوشی قرمزرنگ همراه‌ با خارش است که در برخی زنان در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شود و باعث خارش واژن می‌شود.
  • بیماری پسوریازیس: این بیماری بیشتر عوارض خود را در ناحیه پوست سر و مفاصل بروز می‌دهد، اما ممکن است در ناحیه تناسلی هم عوارضی را بروز دهد. عارضه پسوریازیس به‌شکل لکه‌های پوسته‌پوسته، قرمز و خارش‌دار است.

۳. عفونت قارچی

مخمر یک قارچ طبیعی است که در واژن وجود دارد. این قارچ در حالت نرمال مشکلی را به‌وجود نمی‌آورد، اما اگر رشد مخمر کنترل نشود باعث عفونت و خارش واژن می‌شود.

عفونت قارچی واژن به‌دلیل استفاده مداوم از آنتی‌بیوتیک‌ها به وجود می‌آید، چراکه آنتی‌بیوتیک‌ها قارچ‌های مفید را همراه با قارچ‌های مضر ازبین‌می‌برد و شرایط را برای رشد بیش‌از‌حد مخمر ایجاد می‌کند. رشد مخمر باعث بروز علائمی همچون سوزش، خارش و ترشح واژن می‌شود.

۴. واژینوز باکتریال

این بیماری هم دلایلی مشابه عفونت قارچی دارد. واژینوز باکتریایی به‌دلیل از‌بین‌رفتن باکتری‌های مفید و رشد باکتری‌های مضر بروز می‌کند.

بوی بد واژن نشانه چه بیماری است؟ اگر این سؤال در ذهن شما شکل گرفته‌است در جواب باید بگویم که بوی بد واژن همراه‌با خارش نشانه واژینوز باکتریال است. ترشحات این بیماری نازک، خاکستری یا سفید‌رنگ است و گاهی اوقات به شکل کف ترشح می‌شود. البته این بیماری تنها علت بوی بد واژن نیست.

خارش واژن داری و نمی‌دونی چیکار کنی؟

همین حالا مشاوره بگیر و دلیلش رو پیدا کن.

۵. بیماری های مقاربتی

اگر شما بدون رعایت نکات بهداشتی و محافظتی، رابطه جنسی داشته‌باشید ممکن است انواع بیماری های مقاربتی از طرف مقابل به شما منتقل شود. این بیماری‌ها عبارتند از:

  • کلامیدیا
  • زگیل ناحیه تناسلی
  • سوزاک
  • تبخال ناحیه تناسلی
  • تریکومونیازیس.

این بیماری‌ها باعث علائمی همچون سوزش واژن، ترشحات سبز یا زرد، درد و خارش در ناحیه واژن می‌شوند.

۶. یائسگی

با افزایش سن هورمون استروژن کمتری در بدن زنان ترشح می‌شود که نتیجه آن اولین علامت یائسگی است. با کاهش ترشح استروژن، مخاط واژن نازک می‌شود و باعث خشکی واژن می‌شود. اگر خشکی واژن درمان نشود باعث سوزش و خارش می‌شود.

اگر از خارش واژن رنج می‌برید، باید با متخصص زنان مراجعه کنید تا علت آن مشخص و درمان شود. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص زنان در شهر خود آشنا شوید، به آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۷. استرس

استرس فیزیکی و عاطفی از علل دیگر خارش واژن هستند. البته احتمال کمی دارد که خارش واژن به‌دلیل استرس باشد، اما غیرممکن نیست. استرس باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود درنتیجه ممکن است بیماری‌هایی همچون عفونت واژن و واژینوز باکتریال بروز کنند.

۸. سرطان فرج

سرطان فرج یک نوع سرطان است که در قسمت خارجی اندام تناسلی زن ایجاد می‌شود. ممکن است سرطان فرج باعث خارش در لب‌های داخلی و خارجی واژن، کلیتوریس و دهانه واژن شود. احتمال بسیار کمی دارد که خارش از علائم سرطان فرج باشد، اما این سرطان ممکن است علائمی همچون خارش، خونریزی غیرطبیعی یا درد در ناحیه واژن را داشته‌باشد.

۹. لیکن اسکلروزوس

لیکن اسکلروزوس یک بیماری غیرمعمول است که باعث خارش واژن و ایجاد لکه‌های سفیدرنگ در ناحیه واژن می‌شود. زخم واژن، تاول، رابطه جنسی دردناک و سرطان فرج از عوارض لیکن اسکلروز هستند. برای درمان این بیماری از کورتیکواستروئیدها استفاده می‌کنند، اگر این درمان جوابگو نبود در مرحله بعد از داروهای تعدیل‌کننده‌ی سیستم ایمنی استفاده می‌کنند.

۱۰. شپش ناحیه تناسلی

شپش‌ها موجودات خرچنگ‌مانند و ریزی هستند که به مو‌های درشت در نواحی مخلتف بدن می‌چسبند و باعث خارش شدید می‌شوند. اگر شما نظافت شخصی‌ را به‌خوبی رعایت نکنید و مو‌های ناحیه تناسلی را در زمان‌های مشخص کوتاه نکنید، ممکن است به شپش ناحیه تناسلی دچار شوید.

خشکی واژن و تحریک واژن دلیل خارش واژن
یکی از دلایل خارش واژن حساسیت پوستی و خشکی واژن است.

۱۱. درماتیت تماسی

درماتیت تماسی یکی از بیماری‌های است که به‌دلیل حساسیت بدن به یک ماده خارجی ایجاد‌می‌شود. بثورات خارشی و قرمزی ناحیه تناسلی از عوارض دراماتیت هستند. علت‌های بروز این بیماری عبارتند از:

  • لوبرکانت‌های واژن و اسپرم‌کش‌ها
  • کاندوم لاتکس
  • پودر لباسشویی
  • لباس تنگ
  • دستمال توالت معطر و محصولات بهداشتی
  • شامپو بدن
  • نرم‌کننده‌های پارچه
  • تامپون و نوار بهداشتی.

گاهی اوقات دراماتیت تماسی در اثر فعالیت زیاد با لباس‌های تنگ و اصطکاک طولانی‌مدت در فعالیت‌های همچون دوچرخه‌سواری و سوارکاری هم ایجاد‌می‌شود.

۱۲. خشکی واژن

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث بروز خارش واژن شود، خشکی و خارش واژن و خشکی پوست است. هنگامی که پوست شما خشک باشد، احتمال بروز حساسیت پوستی و خارش زیاد می‌شود. همچنین ممکن است که عفونت‌های قارچی نیز در شما ایجاد شوند. بنابراین برای درمان این مشکل باید به دکتر مراجعه کنید.

۱۳. خارش واژن در بارداری

خارش واژن در دوران بارداری شایع است و می‌تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله تغییرات هورمونی، عفونت‌های واژن یا تحریک پوست باشد. مراجعه به یک پزشک برای تعیین علت زمینه‌ای و دریافت درمان مناسب بسیار مهم است. بنابراین انواع بیماری های خطرناک دوران بارداری که معمولا بی‌خطر است، خارش واژن در بارداری است.

خارش واژن در بارداری و جنسیت جنین

هیچ مدرک علمی برای تایید این مسئله وجود ندارد که خارش واژن در دوران بارداری به جنسیت جنین مرتبط است. خارش واژن در دوران بارداری می‌تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله تغییرات هورمونی، عفونت‌های واژن یا تحریک پوست باشد و ربطی به جنسیت جنین ندارد.

خارش واژن می‌تواند دلایل بسیار مختلفی داشته‌باشد، از عفونت واژن و درماتیت تماسی گرفته تا سرطان فرج. تعیین دلیل این اتفاق اهمیت زیادی دارد.

علت خارش واژن در شب چیست؟

در شب، جریان خون به ناحیه لگن افزایش می‌یابد بنابراین این مساله می‌تواند هنگام خواب منجربه تحریک و خارش بیشتر واژن شود. علاوه‌بر‌این، تعریق و اصطکاک ناشی از لباس حین خواب، می‌تواند باعث خارش واژن شود.

علت خارش واژن بدون ترشح چیست؟

خارش واژن بدون ترشح می‌تواند دلایل مختلفی داشته‌باشد، از جمله:

  • تحریک ناشی از صابون، حمام در وان با شوینده‌های غلیظ، یا محصولات معطر
  • واکنش‌های آلرژیک به کاندوم، لاتکس یا مواد دیگر
  • یائسگی یا سایر تغییرات هورمونی
  • بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس یا اگزما
  • استرس و اضطراب
  • واکنش به برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها یا استروئیدها
  • لباس‌های تنگ یا پارچه‌های غیرقابل‌تنفس

اگر خارش مداوم باشد یا با علائم دیگری مانند درد یا ناراحتی همراه باشد، مراجعه‌به پزشک برای تشخیص علت و درمان مناسب ضروری است.

علت خارش واژن و ترشح سفید چیست؟

خارش واژن و ترشحات سفید می‌تواند ناشی از عفونت قارچی باشد که یک نوع شایع از عفونت واژن است. سایر علل احتمالی عبارتند از واژینوز باکتریایی یا عفونت‌های مقاربتی.

علت خارش واژنعلائم همراه خارش واژندرمان خارش واژن
عفونت قارچیخارش، سوزش، ترشحات سفید         کرم یا داروی ضد قارچ
واژینوز باکتریال        خارش، سوزش، ترشح خاکستری یا زردآنتی‌بیوتیک‌ها
عفونت‌های مقاربتی     خارش، سوزش، ترشح غیرمعمولآنتی‌بیوتیک‌ها
آلرژیخارش، قرمزی، تورماجتناب از از آلرژن‌ها، کورتیکواستروئیدهای موضعی
تغییرات هورمونیخارش، خشکیهورمون درمانی، مرطوب‌کننده واژن
تحریک پوستخارش، قرمزی، درد   اجتناب از محرک‌ها، کورتیکواستروئیدهای موضعی
بهداشت ضعیفخارش، بو      اقدامات بهداشتی مناسب
یائسگیخارش، خشکی، ناراحتی در حین رابطه جنسیهورمون‌درمانی، مرطوب‌کننده واژن
بارداریخارش، افزایش ترشحدرمان بستگی به علت دارد
سرطانخارش، خونریزی، درددرمان بستگی به نوع و مرحله سرطان دارد
توجه به این نکته مهم است که این جدول جامع نیست و مراجعه به یک پزشک متخصص برای تعیین علت زمینه‌ای و دریافت درمان مناسب برای خارش واژن ضروری است.

تشخیص علت این مشکل چگونه انجام می شود؟

برای تشخیص علت خارش واژن، باید به دکتر زنان یا ماما مراجعه کنید تا علت‌های این مسئله را بررسی کند. تشخیص معمولا از طریق روش‌های زیر انجام می‌شود:

  • شرح حال
  • معاینه داخلی با دست
  • معاینه با اسپکولوم
  • گرفتن لام محیطی از ترشحات (اگر وجود داشته‌باشد)
  • آزمایش پاپ اسمیر (در صورت لزوم)

برای درمان خارش واژن به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

اگر خارش واژن همراه با درد لگن یا ترشحات غیرطبیعی واژن دارید، باید به یک متخصص زنان مراجعه‌کنید. متخصص زنان و زایمان پزشکی است که در زمینه سلامت باروری زنان تخصص دارد. این متخصصان مسائل مربوط به دستگاه تناسلی زنان را تشخیص می‌دهند و آن را درمان می‌کنند.

اگر دچار خارش واژن شده‌‌اید و نمی‌توانید علت آن را پیدا کنید، می‌توانید از بخش مشاوره تلفنی دکترتو با بهترین متخصصان زنان و زایمان به‌صورت تلفنی و آنلاین مشاوره دریافت‌کنید. همچنین اگر پزشک تشخیص دهد که نیاز به مراجعه حضوری دارید، می‌توانید از بخش نوبت‌دهی اینترنتی، از دکتر زنان موردنظرتان نوبت بگیرید.

درمان خارش واژن چیست؟ (داروی خارش واژن چیست؟)

بسته‌به دلیل ایجاد خارش، درمان‌های مختلفی وجود دارد که پزشکان در پیش می‌گیرند، با حذف علت خارش، شما هم درمان خواهیدشد.

خارش واژن می‌تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله عفونت‌های قارچی، واژینوز باکتریایی یا عفونت‌های مقاربتی باشد. نوع دارویی که برای درمان خارش واژن استفاده‌می‌شود باید متناسب با علت اصلی آن باشد. در اینجا برخی‌از داروهای رایجی که ممکن‌است استفاده شوند، آورده‌شده‌است:

  • داروهای ضدقارچ: اگر عفونت قارچی باعث خارش شود، ممکن‌است یک داروی ضدقارچ مانند فلوکونازول تجویز شود.
  • آنتی‌بیوتیک‌ها: اگر خارش ناشی از واژینوز باکتریایی یا عفونت مقاربتی باشد، ممکن است آنتی‌بیوتیک لازم باشد.
  • کرم‌های استروئیدی: در برخی موارد، کرم‌های استروئیدی مانند کلوبتازول ممکن‌است برای کاهش التهاب و تسکین خارش استفاده‌شود.
  • کرم‌های ضدخارش: کرم‌های ضدخارش بدون نسخه حاوی هیدروکورتیزون نیز می‌توانند به کاهش خارش کمک‌کنند.

مراجعه به یک پزشک متخصص برای تعیین علت زمینه‌ای خارش واژن و دریافت درمان مناسب بسیار مهم است.

خارش واژن داری؟ احتمالا عفونت واژن گرفتی. همین الان چک کن.

۱. درمان خارش ناشی از عفونت قارچی واژن

این بیماری عموما با استفاده از دارو‌های ضدقارچ درمان می‌شود. داروهای ضدقارچ به شکل قرص، کرم و پماد قابل‌‌مصرف هستند. کنترل کمیت موجودات زنده فعال در بدن یک مسئله مهم و حیاتی است، پیشنهاد می‌کنیم که خودسرانه دارویی مصرف نکنید و از یک پزشک زنان برای رفع این مشکل مشاوره بگیرید.

قرص فلوکونازول برای خارش واژن

قرص فلوکونازول ۱۵۰ می‌تواند برای درمان عفونت‌های قارچی استفاده‌شود. این دارو با مهار رشد قارچ‌هایی که باعث عفونت می‌شوند، عمل‌می‌کند. قرص‌های فلوکونازول معمولا به‌صورت خوراکی مصرف می‌شوند. شما باید دوره کامل دارو را طبق دستور یک پزشک مصرف‌کنید تا نتیجه بگیرید. فلوکونازول می‌تواند عوارض جانبی داشته‌باشد، بنابراین مهم است که هرگونه نگرانی را با پزشکتان در میان بگذارید.

کلوتریمازول برای خارش واژن

پماد کلوتریمازول می‌تواند برای درمان عفونت‌های قارچی و تسکین خارش واژن استفاده‌شود. اینکار با برهم زدن دیواره سلولی قارچ‌ها عمل می‌کند که می‌تواند به توقف رشد آنها کمک‌کند. کرم کلوتریمازول را می‌توان مستقیما روی ناحیه آسیب‌دیده اعمال‌کرد. کلوتریمازول می‌تواند عوارض جانبی داشته‌باشد، بنابراین حتما طبق تجویز پزشک مصرف‌شود.

۲. درمان خارش ناشی از بیماری های مقاربتی

بیماری‌های مقاربتی عموما با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضدویروسی یا ضدانگل‌ها از بین می‌روند. برای تاثیرگذاری بهتر دارو‌ها باید آنها را به‌طور منظم و در ساعات مشخص مصرف‌کنید. همچنین در طول درمان نباید رابطه جنسی برقرار کنید.

۳. درمان خارش ناشی از یائسگی

خارش ناشی از یائسگی را می‌توان با کرم استروژن، قرص یا حلقه واژن درمان کرد.

درمان خارش واژن چیست
یکی از راه‌های درمان خارش واژن استفاده از برخی از داروهای ضدقارچی است.

۴. درمان خارش ناشی از علت های دیگر

بیشتر خارش‌های که در اثر عوامل دیگر ایجاد می‌شوند، به‌خودی‌خود درمان می‌شوند. اگر می‌خواهید سرعت درمان را افزایش دهید، می‌توانید از کرم‌ها یا لوسیون‌های استروئیدی برای کاهش التهاب و ناراحتی استفاده‌کنید، اما باید در نظر داشته‌باشید که از افراط در مصرف خودداری کنید، چراکه مصرف بیش‌از‌حد این دارو‌ها باعث التهاب مزمن و خارش می‌شوند.

۵. قرص های مورد استفاده برای درمان خارش واژن

قبل از استفاده از هر قرص یا پمادی برای درمان خارش بهتر است با پزشک زنان مشورت کنید. برای اینکار می‌توانید از مشاوره تلفنی یا آنلاین دکترتو استفاده کنید. قرص‌هایی که برای درمان خارش واژینال از آنها استفاده می‌شود، عبارتند از:

  • بهترین دارو برای پیشگیری از خارش ناحیه تناسلی Uqora Promote است.
  • برای تسکین سریع خارش، بسته ترکیبی Monistat 1 مناسب است.
  • بهترین کرم: کرم ضدخارش حداکثر استحکام Vagisil
  • بهترین دارو در دوران بارداری برای رفع خارش واژن Monistat 7 است.

۶. پماد خارش واژن

انواع مختلفی از پمادها برای تسکین خارش واژن وجود دارد. در این بخش چند نمونه از این پمادها را به شما معرفی می‌کنیم:

  • پماد زینک اکساید: این پماد می‌تواند به تسکین پوست تحریک‌شده و کاهش خارش کمک‌کند.
  • پماد کلوبتازول: این پماد استروئیدی می‌تواند به کاهش التهاب و خارش کمک‌کند.
  • کرم داخلی کلوتریمازول: این کرم ضدقارچ می‌تواند به درمان عفونت‌های قارچی و تسکین خارش کمک‌کند.
  • کرم هیدروکورتیزون: کرم هیدروکورتیزون بدون نسخه می‌تواند به کاهش خارش و التهاب کمک‌کند.

مهم است که از این پمادها طبق دستور پزشک استفاده‌کنید و علت اصلی خارش واژن را برطرف‌‌کنید.

درمان خانگی و گیاهی خارش واژن (دارم میمیرم از خارش واژن، چه کنم؟)

در برخی اوقات خارش به دلایل ساده‌ای ایجاد می‌شود که نیازی به مراجعه به پزشک ندارد و شما می‌توانید با به‌کارگیری شیوه‌هایی که به شما معرفی می‌کنیم خود را درمان کنید.

اگر خارش شدید واژن را تجربه می‌کنید، مهم است که در اسرع وقت به یک پزشک مراجعه‌کنید. خارش شدید می‌تواند نشانه یک عفونت جدی یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای باشد. درعین‌حال، می‌توانید از کرم‌های ضد‌خارش بدون نسخه یا کمپرس‌های خنک برای کاهش علائم استفاده‌کنید. اجتناب از خاراندن بسیار مهم است، زیرا خارش بیش‌ازحد می‌تواند پوست را بیشتر تحریک کرده و باعث عفونت شود.

به یاد داشته‌باشید بهترین راه برای خلاص شدن از خارش واژن، رفع علت اصلی آن است. خلاصی کامل از شر خارش واژن ممکن است شامل درمان عفونت‌ها با آنتی‌بیوتیک‌ یا داروهای ضدقارچ، استفاده از هورمون درمانی برای عدم تعادل هورمونی، یا استفاده از مرطوب‌کننده‌ها برای خشکی واژن باشد. علاوه‌براین، رعایت بهداشت خوب و پوشیدن لباس‌‌زیر نخی می‌تواند به جلوگیری از تحریک و خارش کمک‌کند.

۱. درمان خارش واژن با جوش شیرین

طبق تحقیقات تأیید شده‌است که جوش‌شیرین خاصیت ضدقارچی دارد و قارچ‌های مضر در ناحیه واژن را از‌ بین می‌برد. همچنین جوش‌شیرین با اثری که روی سلول‌های کاندیدا (نوعی قارچ) می‌گذارد در درمان اگزما و پسوریازیس هم مؤثر است. برای استفاده از جوش‌شیرین وان یا تشت خانه‌تان را پر از آب کنید و سپس به آن ۱/۴ فنجان جوش‌شیرین اضافه کنید و منتظر بمانید تا خوب در آب حل شود. در حدود ۱۰ تا ۴۰ دقیقه در وان بمانید.

اگر از خارش واژن رنج می‌برید باید با متخصص زنان مراجعه‌کنید تا علت آن مشخص و درمان شود. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص زنان در شهر خود آشنا شوید، به آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۲. درمان خارش واژن با ماست یونانی

ماست یونانی یک محصول پروبیوتیک است که باعث رشد باکتری‌های مفید و ازبین‌رفتن قارچ مخمر در واژن می‌شود. مخلوط عسل و ماست یونانی تأثیر قوی‌تری نسبت به دارو‌ برای ازبین‌بردن عفونت قارچی دارد. برای استفاده از این مخلوط باید به روشی که در ادامه توضیح داده‌ایم، عمل کنید:

  • برای تسکین خارش مقداری ماست را وارد واژن کنید.
  • شما می‌توانید یک تامپون را به ماست یونانی آغشته کنید و آن را داخل واژن قرار دهید.
  • اگر این روش‌ها را امتحان کردید، یک پد بپوشید تا ماست روی لباس شما نریزد.
  • از ماست یونانی ساده، بدون‌طعم و بدون شکر اضافه‌شده استفاده‌کنید.

۳. استفاده از لباس زیر نخی

لباس‌های نخی با منافذ میکروسکوپی که دارند به هوا اجازه عبور می‌دهند. تهویه هوا از رشد مخمر جلوگیری می‌کند، چرا که مخمر در مناطق مرطوب بیشتر رشد می‌کند.

۴. درمان خارش واژن با سرکه سفید

یکی از باور‌های که بین مردم برای درمان خارش ناحیه تناسلی زنان شایع است، استفاده از سرکه سفید است. هیچ تحقیق اثبات‌شده‌ای برای تأثیر سرکه سفید در درمان خارش واژن وجود ندارد. اما درمان با سرکه سفید هزینه‌ یا عوارض جانبی در پی ندارد و شما می‌توانید برای رفع خارش از این شیوه هم استفاده‌کنید.

برای این منظور نصف یک فنجان سرکه سفید به آب موجود در وان حمام اضافه کنید و به مدت ۱۰ تا ۴۰ دقیقه در آن بنشینید.

۵. روغن نارگیل برای رفع خارش واژن

روغن نارگیل هم همچون محصولات پروبیوتیک سلول‌های کاندیدا را از بین می‌برد. این سلول‌ها نقش بسزایی در رشد قارچ‌ها دارند. برای استفاده از روغن نارگیل:

  • آن را مستقیماً وارد واژن خود کنید.
  • از روغن نارگیل با‌کیفیت و خلوص بالا استفاده‌کنید.

۶. درمان خارش واژن با سیر

سیر یک ماده‌ی ضدقارچ به‌حساب می‌آید و باعث از‌بین‌رفتن مخمر در ناحیه واژن می‌شود. البته باید عفونت ناشی از قارچ را زود تشخیص دهید تا سیر کارساز باشد. برای این منظور یک حبه سیر را در طول شب، داخل واژن بگذارید و آن را صبح روز بعد دور بیندازید. معمولا یک شب برای درمان عفونت قارچی کافی است.

۷. گلاب برای خارش واژن

گلاب خالص محلولی است فقط از آب گلبرگ‌های گل به دست بیاید. این محلول از گذشته تا به امروز برای لطافت پوست و رفع خارش استفاده‌می‌شد. اما گلاب امروزی که در بازار است دارای ناخالصی‌های فراوان است. این گلاب‌ها نه‌تنها کمکی به درمان خارش نمی‌کند، بلکه ممکن است خودش عامل ایجاد خارش باشد.

۸. پماد هیدروکورتیزون برای خارش واژن

اگر بعد از اصلاح موی ناحیه تناسلی دچار خارش شوید، می‌توانید از پماد کورتیزون استفاده‌کنید. پماد هیدروکورتیزن همچنین برای درمان اگزما، بیماری‌های آلرژیک پوستی و بثورات هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید توجه داشته‌باشید که این پماد مصرف خارجی است، یعنی نباید آن را وارد واژن کنید.

درمان خارش واژن دخترانه

خارش واژن در دختران می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله تحریک پوست، آلرژی، شیو کردن اشتباه واژن یا عفونت باشد. مراجعه به پزشک برای تعیین علت زمینه‌ای و دریافت درمان مناسب، بهترین راهکار است.

درمان سوزش و خارش واژن

درد و سوزش واژن می‌تواند نشانه‌ای از چندین بیماری زمینه‌ای مانند عفونت قارچی، واژینوز باکتریایی یا یک واکنش آلرژیک باشد. سایر علائمی که ممکن است وجود داشته‌باشد، عبارتند از:

  • قرمزی
  • تورم
  • درد حین رابطه جنسی
  • ترشح غیرمعمول.

روش‌های درمان سوزش واژن با خارش، بسته‌به علت زمینه‌ای متفاوت است. برای عفونت قارچی، می‌توان از داروهای ضدقارچی استفاده‌کرد. برای واژینوز باکتریایی، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. اگر علائم به دلیل یک واکنش آلرژیک باشد، اجتناب از محرک‌ها و استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی بهترین راه‌حل است.

رعایت اقدامات بهداشتی خوب، مانند پوشیدن لباس زیر تمیز و قابل تنفس و اجتناب از مواد معطر و خوشبوکننده، می‌تواند به پیشگیری و کاهش علائم کمک‌کند.

پیشگیری از خارش واژن

یکی از مهمترین کارها برای پیشگیری از این مشکل، رعایت بهداشت فردی است. موارد زیر به کاهش احتمال خارش واژن کمک می‌کنند:

  • ناحیه تناسلی خود را تمیز و خشک نگه‌دارید.
  • در طول روز از لباس‌های گشاد و لباس‌های زیر نخی استفاده‌کنید و هنگام خواب از لباس‌های زیر استفاده‌نکنید تا واژنتان نفس بکشد.
  • از مصرف صابون در ناحیه واژن خودداری کنید و آن را با آب بشویید.
  • در یک حمام گرم (نه داغ) استحمام کنید.
  • از دوش‌ واژینال اجتناب کنید، زیرا باکتری‌های سالمی را که به مبارزه با عفونت‌ها کمک‌می‌کنند، از بین می‌برند.
  • از اسپری‌های بهداشتی، عطرها یا پودرها در نزدیکی واژن استفاده‌نکنید.
  • اگر عفونت دارید به جای تامپون از پد استفاده‌کنید.
  • اگر دیابت دارید، گلوکز خون خود را کنترل‌کنید.
درمان خارش واژن
درمان خارش واژن روش‌های متنوعی دارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

اگر بدن شما مشکلی داشته‌باشد، سعی می‌کند از راه‌های مختلف این موضوع را به شما بفهماند. خارش واژن هم یکی از چیزهایی است که نشان‌دهنده‌ی وجود مشکلی در ناحیه واژنیال شماست. دلیل خارش واژن می‌تواند وجود عفونت واژن و عفونت قارچی باشد، یا درماتیت تماسی که در اثر استفاده از محصول بهداشتی خاص یا استفاده از جنس خاصی از لباس ایجاد می‌شود. عوامل دیگری هم می‌توانند باعث خارش واژن شوند، مانند واژینوز باکتریال، برخی بیماری‌های پوستی، برخی بیماری‌ها مراقبتی، سرطان و حتی یائسگی.

تعیین علت خارش واژن برای درمان آن اهمیت زیادی دارد. راه‌های زیادی برای درمان خارش واژینال وجود دارد که بسته‌به علت خارش متفاوت هستند. در این میان راه‌های خانگی زیادی هم برای درمان خارش وجود دارد، مثل استفاده از سیر، استفاده از ماست یونانی و سرکه سفید. توصیه ما این است که برای پیداکردن علت دقیق خارش و درمان مناسب به پزشک متخصص زنان مراجعه‌کنید و از درمان خودسرانه اجتناب‌کنید.

این روزها پیداکردن دکتر زنان خوب و نوبت‌گرفتن دردسرهای قبلی را ندارد. برای پیداکردن بهترین دکتر متخصص زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید و به‌راحتی نوبت اینترنتی بگیرید. با‌این‌وجود گاهی حتی مراجعه حضوری به دکتر زنان هم ضروری نیست. شما می‌توانید ابتدا از طریق مشاوره تلفنی یا مشاوره آنلاین مشکل خود را با پزشک در میان بگذارید و اگر نیازی به معاینه دقیق‌تر داشتید، برای ویزیت حضوری اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

خارش ناحیه تناسلی بعد از رابطه جنسی می‌تواند به دلیل خشکی پوست یا عدم استفاده از لوبریکانت در اطراف ناحیه تناسلی باشد. در مواردی که خارش ادامه دارد، این علامت نشانه عفونت، واکنش آلرژیک یا عفونت مقاربتی است. اگر شما سلامت و نکات بهداشتی سکس با فرد دیگر را رعایت نمایید، از بیشتر بیماری‌هایی که در ناحیه واژن اتفاق می‌افتد، در امان خواهیدبود.

خارش ناحیه تناسلی زنان بعد از پریودی عموما به‌دلیل تغییرات هورمونی است که در بدن شما اتفاق‌می‌افتد. افزایش و کاهش ترشح استروژن باعث نازک‌شدن مخاط واژن می‌شود که در ابتدای مطلب به آن اشاره‌کردیم. اما این تنها دلیل نیست، خارش بعد از دوران پریودی ممکن است به‌دلیل حساسیت پوست شما به نوار بهداشتی یا تامپون باشد.

اگر شما در ناحیه تناسلی‌ خارشی داشته‌باشید، که علل عفونی یا باکتریایی دارد ممکن است سکس برایتان دردناک و ناراحت‌کننده باشد. همچنین ممکن است این علائم به‌خاطر بیماری‌های مقاربتی باشد که در صورت داشتن سکس این بیماری‌ها به فرد مقابل منتقل شود.

 برخی پژوهش‌ها نشان‌می‌دهد حرکات یوگا به سلامت واژن شما کمک‌می‌کند، اما منبعی موثقی برای این گفته‌ها در دسترس نیست که نشان دهد یوگا بتواند خارش واژن را درمان کند.

خارش خفیف واژن در بارداری بسیار شایع است و حدود ۲۰٪ از زنان آن را تجربه می‌کنند. دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است در بارداری احساس خارش کنید. خارش ناحیه تناسلی فقط یکی از علائم بارداری است، شما می‌توانید با بررسی دیگر علائم بارداری از مثبت‌بودن تست بارداری مطمئین شوید.

همان‌طور که قبلا اشاره‌کردیم آنتی‌بیوتیک در برخی مواقع کارساز است و می‌تواند خارش واژن شما را تسکین دهد، اما افراط در مصرف این دسته دارو‌ها نه‌تنها کمکی به شما نمی‌کند، بلکه باعث تشدید خارش و درد در ناحیه تناسلی می‌شود. آنتی‌بیوتیک‌ها باعث از بین‌رفتن باکتری و قارچ‌های مفید بدن می‌شود. درنتیجه تعادل موجودات زنده حاضر در واژن یعنی فلور طبیعی واژن بهم می‌خورد. این اتفاق منجر به رشد مخمر و واژینوز باکتریال می‌شود.

بی‌توجهی به هر مشکل کوچکی می‌تواند عواقب بدی را به دنبال داشته‌باشد. اما استرس و نگرانی بی‌جا نه‌تنها کمکی‌نمی‌کند بلکه موجب تشدید یک مشکل می‌شود. خارش واژن اغلب دلیل حساسی ندارد و نیازی به نگرانی ندارد اما زمانی‌که شما علاوه‌بر خارش علائم دیگری همچون بوی بد و ترشح مایعات را در ناحیه واژن دارید باید برای تشخیص اینکه آیا بیماری خاصی موجب بروز این مشکل شده‌است به یک پزشک زنان و زایمان مراجعه‌کنید.

بهترین دارو برای خارش واژن بستگی به علت اصلی خارش دارد. اگر خارش ناشی از عفونت قارچی باشد، داروهای ضدقارچی مانند کلوتریمازول، میکونازول یا فلوکونازول می‌توانند موثر باشند. اگر خارش ناشی از واژینوز باکتریایی باشد، می‌توان آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند مترونیدازول یا کلیندامایسین را تجویز کرد.
برای تغییرات هورمونی که ممکن است باعث خارش واژن شود، ممکن است هورمون درمانی یا مرطوب‌کننده‌های واژن توصیه شود. برای آلرژی یا تحریک پوست، اجتناب از محرک‌ها و استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی می‌تواند کمک‌کننده باشد. مراجعه به یک پزشک متخصص برای تعیین علت زمینه‌ای خارش واژن و دریافت درمان مناسب بسیار مهم است.

پماد زینک‌اکساید می‌تواند به تسکین پوست تحریک‌شده و کاهش خارش کمک‌کند. این دارو با ایجاد یک سد محافظ روی پوست کار می‌کند که می‌تواند به جلوگیری از تحریک بیشتر کمک‌کند. پماد زینک‌اکساید را می‌توان برای انواع بیماری‌های پوستی از جمله راش پوشک، سوختگی‌های جزئی و خارش واژن استفاده‌کرد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره خارش واژن

  1. فاطمه گفت:

    سلام من ۱۷ سالمه و الان چند روزه که سوزش و خارش دارم به طوری که نمیتونم راه برم مورد اذیتم و فقط دوس دارم دراز بکشم و موقعی هم که میرم حموم از موبر استفاده میکنم هم باعث شدید تر شدنش میشه یعنی ممکنه پوستم به موبر حساس شده ؟

  2. فاطمه گفت:

    سلام من ۱۷ سالمه و سوزش و خارش میگیرم در حالی که نمیتونم راه برم و خیلی آزارم میده و وقتی از کرم موبر استفاده میکنم شدید تر میشه یعنی ممکنه از این موبر حساسیت پوستی گرفتم ؟ یا باکتریه ؟ یا علامت پریود باشه ؟

  3. نقطه گفت:

    سلام من ۱۹ سالمه مجردم لبه های واژنم خارش داره بنظرتون چ بیماری دارم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال عفونت قارچی وجود دارد
      نیاز به داروهای ضد قارچ می باشد

      پوزش به علت تاخیر در پاسخگویی

  4. ناشناس گفت:

    سلام
    من مجردم ۱۹ سالمه
    لبه های واژنم خارش دارع بنظرتون چ بیماری دارم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با توجه به توضیحات شما احتمال بیماری قارچ پوستی و یا خشکی پوست دارید
      به متخصص مراجعه فرمایید

      1. . گفت:

        من متاهلم و قرص اورژانسی مصرف کزدم و الان پریودم به. شدت داخل واژنم خارش داره برای چیه ؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          علایم عفونت قارچی و تریکوموناس دارید
          نیاز به درمان دارید
          بهتر است پاپ اسمیر انجام دهید

  5. ناشناس گفت:

    سلام من مجردم تا یاد دارم خارش دارم قسمت بالای تناسلیم شبها خیلی اذیت میشم چندبار هم دکتر رفتم پماد قرص مصرف کردم خوب نشدم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      عفونت قارچی درمان نشده میتونه این خارش مداوم را ایجاد کند. توصیه می شود از این لینک نوبت متخصص زنان گرفته و برای بررسی بیشتر به دیگر متخصصان زنان مراجعه کنید.
      متخصص زنان و زایمان

    2. ناشناس گفت:

      بایدچه داروی استفاده کنم تا خارش واژنم خوب بشه دکترهم رفتم ولی تعسیری نداشت

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        احتمال عفونت قارچی می رود
        بهتر است تحت نظارت پزشک از متروتیدازول استفاده کنید

    3. ناشناس گفت:

      بایدچه داروی استفاده کنم تا خارش واژنم خوب بشه دکترهم رفتم ولی تعسیری نداشت

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        احتمال عفونت قارچی می رود
        بهتر است تحت نظارت پزشک از متروتیدازول استفاده کنید

        1. ... گفت:

          سلام خانوم دکتر من دو روزه بعد از رابطه خارش واژن دارم علتش چی میتونه باشه؟

        2. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          علایم عفونت قارچی ددارید
          و نیاز به درمان
          برای اطمینان حتمن پاپ اسمیر انجام دهید

  6. Amon گفت:

    سلام من دکتر گفتن یائسگی زود رس گرفتم خیلی وقته گفتن الان دو روز هست خارش دستگاه تناسلی گرفتم بنظرشما علتش بخاطر یائسگی هستک گرفتم ؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      در حالت عادی یائسگی دارای عوارضی هست اما باید معاینه شوید
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید دکتر زنان

  7. سمانه خان بیکی گفت:

    سلام چند روزه من خارش دارم بالای واژینال حالت چرکی هستش واز واژینال ترش هات سفید رنگی خارج میشود علت چیست ؟ودرمان چکارکنم ؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است بدلیل عفونت باشد
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید دکتر زنان

  8. ناشناس گفت:

    سلام ناحیه تناسلی خارش دارم چه دارویی استفاده کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      خارش میتونه ناشی از عفونت واژن باشه که باید نوع عفونت مشخص شود که با پاپ اسمیر مشخص می شود. اگر خارش بیرونی باشد پمادهای موضعی موثر است. بنابراین برای مشخص شدن نوع خارش بهتره با پزشک زنان مشورت کنید. از این لینک نوبت گرفته و مراجعه کنید.
      متخصص زنان و زایمان

  9. مهسا گفت:

    سلام من ۳۰سالمه یه هفته هست خارش دستگاه تناسلی دارم علت چیه

    1. ساحل گفت:

      خسته نباشید
      من مجردم
      و بعضی اوقات خارش میگیریم
      و بدنم ترشحات خیلی کم داره و رنگ بو هم نداره

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز.
        خارش ها ممکن است دلایل مختلفی مثل التهاب پوست ، عفونت قارچی و باکتریایی و… داشته باشد
        لطفا تحت نظارت متخصص این عارضه را بر طرف نمایید
        با ارزوی سلامتی