آندومتریت چیست؟ علائم، علت و راه های درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آندومتریت التهاب پوشش داخلی رحم است. معمولا عفونت باعث این عارضه می‌شود. درد زیر شکم، تورم شکم و خونریزی غیرطبیعی واژن از علائم این بیماری است. این بیماری معمولا با مصرف آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
اندومتریت

آندومتریت وضعیتی است که پوشش داخلی رحم التهاب پیدا می‌کند. معمولا علت آن عفونت است. اگر شما هم علائم التهاب رحم را دارید یا پزشک این بیماری را تشخیص داده است، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که علائم این عارضه چیست؟ چرا برخی خانم‌ها به این بیماری مبتلا می‌شوند؟ پزشک چگونه آن را تشخیص داده و چه راه‌هایی برای درمان آن وجود دارد؟ در صورت عدم درمان ممکن است چه عوارضی در بدن ایجاد شود و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

درصورتی‌که دچار علائم اندومتریت شده‌اید و مشکوک به این بیماری هستید، حتما برای تشخیص و درمان به‌موقع به دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید. پزشک آزمایش‌های لازم را تجویز کرده و پس از تشخیص بیماری اقدامات درمانی را انجام می‌دهد. برای ارتباط با بهترین متخصصان زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

آندومتریت (التهاب رحم) چیست؟

آندومتریت التهاب و تحریک پوشش داخلی رحم (آندومتر) است. اصلی‌ترین علت این بیماری عفونت بوده و باید به‌موقع درمان شود. عفونت رحم باعث آسیب به بافت پوشش داخلی رحم شده و این بافت ملتهب می‌شود. زنان ممکن است به دو نوع بیماری اندومتریت حاد یا مزمن مبتلا شوند. علائم نوع حاد بیماری ناگهانی شروع شده و کوتاه‌مدت است. اما در افرادی که به نوع مزمن بیماری مبتلا می‌شوند، علائم طولانی‌مدت ادامه داشته یا به طور مکرر نشانه‌های بیماری ظاهر می‌شود.

این بیماری تهدیدکننده زندگی نیست. اما اگر به‌موقع درمان نشود، ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری ایجاد کند. این بیماری روی اندام‌های تناسلی، باروری و سلامت عمومی بدن تاثیر می‌گذارد.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

اصلی‌ترین علت آندومتریت یا التهاب پوشش داخلی رحم عفونت است که علائمی مانند تورم شکم، خونریزی و ترشحات غیرطبیعی واژن، درد و ناراحتی در هنگام دفع مدفوع، یبوست و درد لگن و زیر شکم را ایجاد می‌کند.

علائم آندومتریت

بیماری آندومتریت ممکن است علائم زیر را ایجاد کند.

بیماری آندومتریت می‌تواند باعث تورم شکم و درد زیر شکم شود. گاهی درد در ناحیه رکتوم هم ممکن است ایجاد شود.
بیماری آندومتریت می‌تواند باعث تورم شکم و درد زیر شکم شود. گاهی درد در ناحیه رکتوم هم ممکن است ایجاد شود.

علائم آندومتریت بعد از زایمان

معمولا بعد از زایمان اولین علامت التهاب رحم درد زیر شکم و حساسیت رحم است. ممکن است در ۲۴ تا ۷۲ ساعت اول بعد از زایمان تب هم داشته باشید. علائم شایع دیگر شامل لرز، سردرد، احساس کسالت و بی‌اشتهایی می‌شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر دچار علائم ذکر شده هستید، حتما برای بررسی و تشخیص علت آن به دکتر زنان مراجعه کنید. به‌ویژه اگر زایمان یا سقط جنین داشته‌اید، دستگاه IUD در رحم قرار داده‌اید یا جراحی روی رحم یا دهانه رحم انجام داده‌اید.

در صورت بروز علائم آندومتریت به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای تشخیص التهاب دهانه رحم باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشاوره با دکتر زنان از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دچار درد و التهاب رحم شدی و نمی‌دونی چیکار کنی؟

همین حالا از پزشک متخصص کمک بگیر!

علت آندومتریت

مهم‌ترین علت ایجاد این بیماری عفونت است. هر یک از شرایط زیر ممکن است عفونت را ایجاد کرده و باعث التهاب رحم شود.

  • بیماری‌های مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک
  • بیماری سل
  • عفونت ناشی از باکتری‌های طبیعی واژن (ترکیبات طبیعی باکتری در واژن همه خانم‌ها وجود دارد. اما گاهی ممکن است این ترکیب طبیعی به دلیلی تغییر کند.)
بیماری‌های مقاربتی می‌توانند باعث ایجاد عفونت در رحم شوند. این عفونت پوشش داخلی رحم را ملتهب می‌کند.
بیماری‌های مقاربتی می‌توانند باعث ایجاد عفونت در رحم شوند. این عفونت پوشش داخلی رحم را ملتهب می‌کند.

عوامل خطر آندومتریت

برخی عوامل احتمال ابتلا به آندومتریت را افزایش می‌دهند و مسیر ورود باکتری‌ها به رحم را فراهم می‌کنند. رایج‌ترین عواملی که خطر التهاب رحم را افزایش می‌دهند، عبارتند از:

  • زایمان به‌ویژه زایمان طولانی یا سزارین
  • سقط جنین
  • هیستروسکوپی
  • قراردادن دستگاه IUD داخل رحم
  • کورتاژ (خراش دادن رحم)
  • بیوپسی آندومتر.

به نقل از healthline در رابطه با ابتلا به بیماری اندومتریت همزمان با سایر بیماری‌های لگن:

آندومتریت ممکن است با سایر بیماری‌های مربوط به لگن ایجاد شود. در برخی مواقع شخص هم‌زمان دچار التهاب رحم و التهاب دهانه رحم (سرویسیت) می‌شود. در این شرایط علائم می‌تواند خفیف تا شدید باشد. گاهی هم هیچ علامتی وجود ندارد.

زایمان‌های سخت یا سزارین، سقط جنین، کورتاژ، بیوپسی آندومتر و گذاشتن دستگاه IUD از عوامل خطر التهاب آندومتر هستند.

تشخیص آندومتریت

برای تشخیص بیماری التهاب رحم ابتدا پزشک در مورد سوابق پزشکی و عادات جنسی شما سوالاتی می‌پرسد. پزشک باید احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی یا بیماری‌های مقاربتی را بررسی کند. سپس معاینه لگن انجام می‌شود. در این معاینه متخصص زنان علائم حساسیت و ترشح را بررسی می‌کند.

برای کمک به تایید این تشخیص ممکن است آزمایش‌های دیگری تجویز شود. از جمله:

  • نمونه‌برداری از دهانه رحم یا کشت این بافت برای تشخیص باکتری‌هایی مانند کلامیدیا و گونوکوک (باکتری عامل سوزاک)
  • بیوپسی آندومتر برای بررسی بافت پوشش داخلی رحم
  • لاپاراسکوپی برای مشاهده داخل شکم و لگن
  • مشاهده ترشحات واژن زیر میکروسکوپ
  • آزمایش خون برای بررسی میزان رسوب گلبول‌های قرمز (ESR) و اندازه‌گیری تعداد گلبول‌های سفید (WBC) (در بیماری اندومتریت این دو فاکتور افزایش پیدا می‌کنند.)

به نقل از my.clevelandclinic در رابطه با تشخیص آندومتریت با سونوگرافی:

گاهی پزشک برای تشخیص التهاب رحم آزمایش سونوگرافی را تجویز می‌کند. ممکن است پوشش رحم در سونوگرافی ضخیم‌تر یا نامنظم‌تر به نظر برسد. اما این علامت به‌تنهایی نشانه اندومتریت نیست. شرایط مختلفی می‌توانند باعث ظاهر غیرطبیعی دیواره رحم شوند.

پزشک با معاینه لگن و انجام آزمایش‌های مختلف می‌تواند التهاب رحم را تشخیص دهد.
پزشک با معاینه لگن و انجام آزمایش‌های مختلف می‌تواند التهاب رحم را تشخیص دهد.

درمان آندومتریت (التهاب رحم)

برای درمان آندومتریت پزشک داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. داروهای خود را به طور کامل مصرف کنید تا عفونت از بین برود. ممکن است بعد از چند روز استفاده از دارو علائم شما برطرف شود. در این شرایط خودسرانه دارو را قطع نکنید.

اگر علت التهاب رحم ابتلا به بیماری مقاربتی باشد، همسر شما هم نیاز به آزمایش خواهد داشت و احتمالا باید درمان شود. در این مدت ممکن است پزشک رابطه جنسی را منع کند.

اگر علائم اندومتریت شدید باشد با بلافاصله بعد از زایمان دچار این عارضه شده باشید، احتمال دارد برای درمان در بیمارستان بستری شوید. در موارد جدی یا پیچیده مایعات داخل وریدی تزریق می‌شوند.

حتما بعد از اتمام داروها به پزشک مراجعه کنید. برخی مواقع ممکن است داروهای آنتی‌بیوتیک عفونت را از بین نبرند. در این صورت احتمال عوارض جدی مانند ناباروری وجود دارد.

برای درمان بیماری آندومتریت باید به کدام تیم پزشکی مراجعه کرد؟

اگر آزمایش‌ها و معاینات نشان داده‌اند که دچار التهاب رحم هستید، باید برای درمان سریعا اقدام کنید. درمان این بیماری توسط متخصص زنان و زایمان یا دکتر ماما انجام می‌شود. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

به فکر درمان برای درد شکم در رابطه جنسی هستی؟

عوارض آندومتریت

اگر این عفونت درمان نشود یا داروهای آنتی‌بیوتیک روی آن جواب ندهند، ممکن است عوارض و بیماری‌های جدی در پی داشته باشد. برخی از مهم‌ترین عوارض اندومتریت عبارتند از:

  • ناباروری
  • پریتونیت لگنی (عفونت عمومی لگن)
  • تجمع چرک یا آبسه در لگن و رحم
  • سپتی سمی (ورود باکتری به خون)
  • شوک سپتیک (عفونت خونی شدید که باعث فشارخون بسیار پایین می‌شود.)

آندومتریت مزمن عفونت با درجه پایین تولید می‌کند و معمولا هیچ علامتی ظاهر نمی‌شود. اما بااین‌حال می‌تواند منجر به ناباروری شود.

اگر این عفونت درمان نشود یا داروهای آنتی‌بیوتیک روی آن جواب ندهند، ممکن است عوارض جدی مانند ناباروری، آبسه لگن یا شوک سپتیک را در پی داشته باشد.

اگر اندومتریت به موقع درمان نشود، ممکن است باعث عوارضی مانند ناباروری شود.
اگر اندومتریت به موقع درمان نشود، ممکن است باعث عوارضی مانند ناباروری شود.

پیشگیری از آندومتریت

با رعایت برخی نکات می‌توان از ابتلا به اندومتریت جلوگیری کرد. احتمال بروز این بیماری بعد از زایمان و در افراد مبتلا به بیماری‌های مقاربتی بیشتر است. موارد زیر می‌تواند به پیشگیری از آن کمک کند.

  • استفاده از تجهیزات استریل در حین زایمان یا جراحی
  • مصرف آنتی‌بیوتیک قبل از زایمان سزارین یا دیگر جراحی‌های اندام تناسلی زنان
  • رابطه جنسی ایمن و استفاده از کاندوم
  • غربالگری و تشخیص به‌موقع بیماری‌های مقاربتی
  • تشویق شریک جنسی برای انجام غربالگری‌های منظم
  • مصرف داروهای مربوط به بیماری‌های مقاربتی در صورت ابتلا به آن.

آندومتریت و بارداری

بیماری آندومتریت می‌تواند روی باروری و بارداری تاثیر منفی داشته باشد. این عارضه باعث ایجاد اسکار شده و لانه‌گزینی و رشد جنین در رحم را با مشکل روبرو می‌کند. اندومتریت مزمن جلوی لانه‌گزینی تخمک بارور شده را در پوشش رحم گرفته و باعث افزایش احتمال سقط جنین می‌شود. درمان‌های آنتی‌بیوتیکی تا حد زیادی باعث بهبود این بیماری شده و احتمال باروری موفق را بالا می‌برند.

در سال ۲۰۱۸ روی ۹۵ زن با مشکلات باروری تحقیقاتی انجام شد. نیمی از آنها دچار اندومتریت مزمن بودند. درمان آنتی‌بیوتیکی روی این افراد باعث شد ۸۰٪ علائم بهبود پیدا کند و نرخ باروری در این افراد بیشتر شود.

آندومتریت مزمن روی باروری تاثیر منفی دارد و می‌تواند از لانه‌گزینی جنین جلوگیری کند یا باعص سقط جنین شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

آندومتریت وضعیتی است که به دلیل عفونت در رحم ایجاد شده و باعث التهاب و تحریک پوشش داخلی رحم (آندومتر) می‌شود. این عفونت می‌تواند ناشی از بیماری‌های مقاربتی، بیماری سل یا عدم تعادل باکتری‌های طبیعی واژن باشد. اگر علائمی مانند تورم شکم، درد لگن و زیر شکم، خونریزی غیرطبیعی، ترشحات غیرطبیعی، یبوست، تب و احساس بیماری دارید، باید برای تشخیص التهاب رحم به پزشک مراجعه کنید.

متخصص زنان معاینه لگن را انجام داده تا التهاب و ترشح را بررسی کند. ممکن است آزمایش‌های دیگری مانند آزمایش خون، نمونه‌برداری و لاپاراسکوپی هم انجام شود. برای درمان اندومتریت داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. معمولا با این داروها بیماری درمان شده و نیاز به اقدامات دیگر نیست.

اگر علائم اندومتریت را دارید، باید برای تشخیص و درمان به‌موقع آن به دکتر زنان مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر اندومتریت درمان نشود یا به داروهای آنتی‌‌بیوتیک جواب ندهد، ممکن است روی باروری تاثیر داشته باشد. التهاب رحم می‌تواند باعث ایجاد اسکار در بافت رحم شود. در نتیجه لانه‌گزینی و رشد جنین در رحم با مشکل روبرو شده و شخص دچار ناباروری می‌شود.

این بیماری تهدیدکننده زندگی نیست و با داروهای آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. درمان به‌موقع اهمیت زیادی داشته و از عوارض جدی مانند ناباروری، عفونت لگن، آبسه لگن و رحم و شوک سپتیک جلوگیری می‌کند.

عامل اصلی ابتلا به این عارضه عفونت است. بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک ممکن است باعث عفونت باکتریایی در رحم شوند. این عفونت باعث التهاب و تحریک پوشش داخلی رحم (آندومتر) شده و باید با آنتی‌بیوتیک درمان شود.

بعد از زایمان احتمال انتقال عفونت بیشتر بوده و ممکن است دچار آندومتریت شوید. معمولا این عارضه در افرادی که زایمان سزارین داشته‌اند، بیشتر دیده می‌شود.

یکی از علائم اندومتریت خونریزی غیرطبیعی واژن و ترشحات غیرطبیعی است. البته این نشانه می‌تواند مربوط به مشکلات دیگر در ناحیه لگن باشد. پزشک باتوجه‌به سایر علائم و انجام آزمایش‌های تشخیصی علت بروز این مشکل را بررسی می‌کند.

خیر این دو بیماری با هم تفاوت دارند. اما برخی افراد به‌اشتباه آنها را یکسان می‌دانند. آندومتریوز وضعیتی است که پوشش داخلی رحم به قسمت‌های دیگر مانند تخمدان یا لوله فالوپ سرایت می‌کند. علت این عارضه عفونت نیست. اما اندومتریت در نتیجه عفونت ایجاد شده و باعث التهاب پوشش داخلی رحم می‌شود.

سندروم تخمدان پلی کیستیک به دلیل عدم تعادل هورمونی ایجاد شده و روی عملکرد تخمدان تاثیر دارد. این عارضه ارتباطی با عفونت نداشته و علت آن می‌تواند مشکلات ژنتیکی باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن