آیا زونا خطرناک است؟ عوارض آن چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زونا یک عفونت ویروسی است که باعث ایجاد بثورات دردناک روی بدن فرد مبتلا خواهد شد. این بیماری می‌تواند در هر جایی از بدن ایجاد شود و علائم آن به طور معمول شبیه یک نوار تاول است که در سمت چپ یا سمت راست بدن پیچیده می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
آیا زونا خطرناک است؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آیا زونا خطرناک است؟ شما پاسخ این سوال را می‌دانید؟ در ادامه به طور کامل به این موضوع پرداخته‌ایم. زونا یک عفونت ویروسی است که باعث ایجاد بثورات دردناک می‌شود. زونا می‌تواند در هر جایی از بدن ایجاد شود. علائم این بیماری به طور معمول شبیه یک نوار تاول است که در سمت چپ یا سمت راست بدن دیده می‌شود.

زونا توسط ویروس واریسلا زوستر، یعنی همان ویروسی که باعث آبله مرغان می‌شود ایجاد می‌شود. پس از ابتلا به آبله مرغان، این ویروس تا آخر عمر در بدن باقی می‌ماند. سال‌ها بعد، ویروس ممکن است دوباره به صورت زونا فعال شود. زونا تهدید کننده زندگی نیست، اما می‌تواند بسیار دردناک باشد.

واکسن‌ها می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به زونا کمک کنند. درمان زودهنگام نیز ممکن است عفونت زونا را کوتاه کرده و احتمال عوارض آن را کاهش دهد. زونا، شایع‌ترین عارضه نورالژی پس از تبخال است. این یک وضعیت دردناک است که باعث درد زونا برای مدت طولانی پس از پاک شدن تاول‌ها می‌شود.

پیشنهاد: آیا زونا فوایدی هم دارد؟

اگر برای تشخیص زونا و نیز جلوگیری از بروز خطرات احتمالی ابتلا به آن به دنبال پزشک عفونی مناسب و با تجربه هستید از دکترتو کمک بگیرید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

آیا زونا خطرناک است؟

زونا چیست؟ زونا معمولاً برای افراد سالم خطرناک و یک عامل تهدیدکننده زندگی نیست، اگرچه می‌تواند در طول حمله باعث مشکلاتی خطرناک و شدید شود. به دلیل خطر آسیب به چشم هر فردی که نشانه‌های زونا را در نیمه بالایی صورت خود می‌بیند، مهم نیست که چقدر خفیف است، باید فوراً به پزشک مراجعه کند.

واکسن‌ها می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به زونا کمک کنند. درمان زودهنگام این بیماری نیز ممکن است عفونت زونا را کوتاه کرده و احتمال عوارض را کاهش دهد.

زونا به ندرت می‌تواند منجر به ذات‌الریه، مشکلات شنوایی، کوری، التهاب مغز (آنسفالیت) یا مرگ شود. برای حدود یک نفر از هر پنج نفر درد شدید می‌تواند حتی پس از از بین رفتن بثورات ادامه یابد (آیا زونا واگیردار است؟).

روی بدنت تاول دیدی؟

تا دیر نشده برای تشخیص علائم به متخصص مراجعه کن.

خطرات زونا چیست؟

در ادامه لیستی از خطرات شایع زونا را مشاهده می‌کنید:

خطرات زوناتوضیحات عوارض
عفونت چشمممکن است به آسیب دائمی چشم و از دست دادن بینایی منجر شود.
کم شنوایی یا مشکل شنواییبه دلیل سندرم رمزی هانت
فلج جزئی در عضلات صورتبه دلیل عفونت شدید ناشی از عفونت های باکتریایی پوست
ذات الریهبه دلیل عدم درمان و تشدید عفونت
مننژیتبه دلیل عدم درمان و تشدید عفونت
خطرات زونا

آیا زخم زونا خطرناک است؟

اگر زخم ناشی از زونا در اطراف برخی نواحی حساس بدن مانند چشم باشد، خطرات زیادی برای فرد به همراه خواهد داشت. به همین خاطر در این مواقع باید بدون هیچ معطلی خیلی زود به پزشک متخصص مراجعه کنید و پزشک هرچه سریع‌تر روند درمان زونا را شروع کند.

نحوه شستشوی زخم زونا بسیار مهم بوده و از عوارضی مانند عفونت جلوگیری می‌کند.

آیا زونا باعث مرگ می شود؟

برای بزرگسالانی که از سلامت کلی برخوردار هستند، زونا تهدید کننده زندگی نیست، اگرچه می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد. در صورت عدم درمان این بیماری نیز، برخی از عوارض زونا می‌تواند کشنده باشد. ذات‌الریه، آنسفالیت، سکته مغزی و عفونت‌های باکتریایی می‌توانند بدن فرد بیمار را دچار شوک یا سپسیس کنند.

مطلب پیشنهادی: آیا زونا و سرطان با هم مرتبط هستند؟

زونا باعث مرگ نمی شود.
زونا با وجود دردناک بودن، بیماری‌ای که منجر به مرگ فرد مبتلا شود نیست.

عوارض زونا در سر

هنگامی که زونا روی سر یا پوست سر رخ می‌دهد، علائم معمولاً پس از مدتی از بین می‌روند، اما ممکن است چندین ماه طول بکشد. اگر ویروس به عصب آسیب برساند، ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از بهبود بثورات، درد، بی‌حسی یا گزگز وجود داشته و احساس شود.

متن انگلیسی:
Anyone who has ever had chickenpox can develop shingles. Most adults had chickenpox when they were children. That was before the availability of the routine childhood vaccination that now protects against chickenpox
ترجمه متن:
هر فردی که به آبله مرغان مبتلا شده باشد ممکن است به زونا هم مبتلا شود. اکثر بزرگسالان در دوران کودکی خود به آبله مرغان مبتلا شده‌اند. این موضوع به قبل از در دسترس بودن واکسیناسیون دوران کودکی مربوط است که اکنون در برابر آبله مرغان محافظت می‌کند.

mayoclinic

عوارض زونا در زنان

زنان به‌ویژه در دوران گذار یائسگی نسبت به مردان، به دلیل زیاد به احتمال تغییرات هورمونی در پاسخ ایمنی، بیشتر به زونا مبتلا می‌شوند. این تغییرات در دوران یائسگی می‌تواند میزان بسیاری از بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی (مانند بیماری قلبی، دیابت، آرتریت و مولتیپل اسکلروزیس) را افزایش دهد.

زونا در بارداری خطرناک است؟

ابتلا به زونا در بارداری ممکن است کمی نگران‌کننده باشد. بااینحال، اگر باردار هستید به احتمال زیاد شما و جنین در امنیت خواهید بود اما مشکوک به زونا هستید، پیشنهاد می‌شود که با پزشک متخصص خود صحبت کنید. درمان زونا در بارداری مسئله مهمی است و باید متخصص در مورد نوع داروی تجویزی دقت داشته باشد و بهترین مسکن و دارو برای زونا را تجویز کند.

خطرات زونا برای جنین

همانطور که پیش از این گفته شد اگر در دوران بارداری به زونا مبتلا شوید، باید با پزشک خود در مورد خطری که برای نوزادتان وجود دارد صحبت کنید. اما به طور کلی زونا در دوران بارداری به ندرت عوارضی برای نوزاد ایجاد می‌کند. اگر درست قبل از زایمان یا روزهای بعد از آن به زونا مبتلا شده‌اید، نوزاد خود را از تماس با بثورات زونا محافظت کنید. برای جلوگیری از خطرات زونا، جوش‌های زونا را بپوشانید و دست‌های خود را مرتب بشویید.

زونا برای جنین خطرناک است؟

زونا در دوران بارداری به ندرت عوارضی برای جنین ایجاد خواهد کرد. با اینحال توصیه می‌شود که در صورت ابتلا به زونا در بارداری و برای محافظت از جنین موارد زیر را رعایت کنید:

  • پس از تولد نوزاد، از او در برابر تماس با بثورات زونا محافظت کنید.
  • جوش‌های ناشی از زونا را بپوشانید.
  • مرتبا و پیش از دست زدن به نوزاد دست‌های خود را بشویید.

نگران عوارض زونا در دوران بارداری هستی؟ همین حالا از متخصص مشاوره بگیر.

عوارض زونا در مردان

زونا توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می‌شود، همان ویروسی که علت ابتلا به آبله مرغان است. در مردان معمولاً زونا فقط در یک طرف بدن یا صورت و در ناحیه کوچکی ایجاد می‌شود. شایع‌ترین نقطه برای ایجاد زونا نیز یک نوار در اطراف یک طرف خط کمر است. درمان خانگی زونا در کنار مصرف دارو می‌تواند به تسریع بهبودی کمک کند.

خطرات زونا در سالمندی

زونا یک بیماری نسبتاً شایع است که توسط واریسلا زوستر ایجاد می‌شود، همان ویروسی که باعث آبله مرغان خواهد بود. به گفته بنیاد ملی بیماری‌های عفونی، از هر ۳ بزرگسال در ایالات متحده، ۱ نفر در طول زندگی خود به زونا مبتلا می‌شود.

با این حال، هنگامی که زونا درمان نشود، ممکن است عوارضی ایجاد کند. برای افراد خاصی مانند آن‌هایی که بالای ۶۵ سال سن دارند یا سیستم ایمنی بدن این افراد به خطر افتاده است این عوارض می‌تواند منجر به مرگ شود.

خطرات زونا در کودکی

بثورات زونا در کودکی می‌تواند با باکتری عفونی شده و باعث عفونت پوستی (سلولیت) شود. پس از از بین رفتن بثورات زونا، درد ممکن است برای مدت طولانی ادامه یابد. عارضه‌ای که به نام نورالژی پس از هرپس (PHN) شناخته می‌‌شود.

عوارض واکسن زونا

براساس گزارشاتی که درباره واکسن زونا ارائه شده است، حدود ۱ نفر از هر ۱۰ بزرگسالی که واکسن شینگریکس دریافت کرده بودند علائم درجه ۳ در محل تزریق مانند درد، قرمزی و تورم را گزارش کردند. در حدود ۱ از ۱۰ نیز واکنش سیستمیک درجه ۳ مانند میالژی (درد عضلانی)، خستگی (احساس خستگی)، سردرد، لرز، تب و بیماری گوارشی گزارش شده است.

خطرات زونا در سالمندی را جدی بگیرید.
خطرات زونا در سالمندی زیاد بوده و می‌تواند باعث درد و خطرات جدی‌تر برای بیمار شود.

عوارض بعد از بیماری زونا چیست؟

زونا می‌تواند منجر به عوارض جدی چشم از جمله از دست دادن بینایی شود. همچنین بثورات زونا می‌تواند با باکتری عفونی شود.

همچنین به ندرت زونا می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • عفونت ریه (پنومونی)
  • مشکلات شنوایی
  • التهاب مغز (آنسفالیت)
  • مرگ

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض عوارض ناشی از زونا هستند. در این افراد بیشتر احتمال دارد که بثورات شدید و طولانی مدت ظاهر شود.

متن انگلیسی:
There’s no cure for shingles. But, there are ways to ease your symptoms until the condition improves. Shingles symptoms usually get better in 2 to 4 weeks
ترجمه متن:
هیچ درمانی برای زونا وجود ندارد اما، راه‌هایی برای کاهش علائم این بیماری تا زمانی که وضعیت بیمار بهبود یابد وجود دارد. علائم زونا به طور معمول در عرض ۲ تا ۴ هفته بهبود می‌یابند.

nhsinform

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

اگر مشکوک به زونا هستید و دنبال پاسخ این سوال می‌گردید که آیا زونا خطرناک است و برای شما عوارضی به همراه خواهد داشت یا نه، در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید.

در صورتی که هر یک از این شرایط را تجربه می‌کنید، سریعا به پزشک متخصص خود اطلاع دهید. احساس درد و ایجادبثورات در نزدیکی چشم که اگر این عفونت درمان نشود، ممکن است به آسیب دائمی چشم منجر شود. در صورتی که سن شما ۵۰ سال یا بیشتر است (سن خطر عوارض زونا را افزایش می‌دهد.) یا شما یا یکی از اعضای خانواده سیستم ایمنی ضعیفی دارید و دلیل آن سرطان، مصرف برخی داروها یا ابتلا به یک بیماری مزمن باشد.

دکترتو به شما در یافتن متخصص عفونی برای پیشگیری از خطرات احتمالی زونا کمک خواهد کرد. کافیست به وبسایت دکترتو مراجعه کنید و با توجه به شرایط خود مناسب‌ترین پزشک متخصص را پیدا کنید. همچنین امکان ثبت و دریافت نوبت از طریق این وبسایت نیز برای شما وجود داشته و می‌توانید به راحت‌ترین شکل ممکن نوبت مشاوره آنلاین دکتر عفونی را دریافت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

به طور کلی ابتلا به زونا در دوران بارداری به ندرت عوارضی برای جنین ایجاد می‌کند.

این ویروس می تواند در مراحل بعدی زندگی دوباره فعال شود و باعث زونا شود. اکثر افرادی که به زونا مبتلا می‌شوند فقط یک بار در طول زندگی خود به آن مبتلا می‌شوند. با این حال ممکن است شما بیش از یک بار به زونا مبتلا شوید.

بله این احتمال وجود دارد که با وجودی ابتلا به زونا در گذشته، مجددا به زونا مبتلا شوید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آیا زونا خطرناک است؟

  1. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر
    من ۴۳ سالمه از یه هفته پیش سردرد داشتم حتی زمانیکه خواب بودم خیلی زیاد نبود ولی کلاف کننده بود.
    سه روز پیش روی ران پام احساس سوزش کردم طی ۷ الی ۸ ساعت این سوزش به کمرم و پهلوهام رسیده بود الان هم جوش های قرمز رو همون نقاطی که سوزش داشتم ظاهر شده بشدت دردناکه که کلافم کردم احساس میکنم الان کلیه هام از درد منفجر میشه
    رفتم دکتر یه سری دارو داده من چون سیستم ایمنی خیلی ضعیفی دارم دکتر بهم گفت یه کم طولانی تر میشه و دردناکتر خدا کنه زود خوب شم تازه یه دوره بیماری رو طی کرده بودم خیلی سختمه خدایا حواست به همه مون باش
    اللهم اشف کل مریض🤲

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ضایعات زونا دردناک هستند که نیاز به درمان دارند و امیدواریم سریعتر بهبودی پیدا کنید.

  2. ناشناس گفت:

    سلام مامانم سه ماه پیش زونا گرفته بود روی شکمش الان خوب شده ولی چند لکه مثل جوش مونده روی شکمش بعد اون جوشا درد دارن

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بعد از سه ماه طبیعی نیست
      ولی نیاز به داروهای مخصوص آنتی ویروسی و مسکن و ضدالتهاب دارید دارید
      حتمن زیر نظر متخصص باشید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/infectiologist

  3. امیر گفت:

    سلام وقت شما بخیر. من ۳۴ سالمه . کلاس اول ابتدایی هم به آبله مرغان مبتلا شده بودم . چند روز پیش با دوستم که خودش گفت زونا گرفته و دکتر گفته بود مسیری نیست دست دادم . یکی دو روزه که سینه و شکم و دست چپم خارش گرفته و کمی جوش زده . آیا زونا هست ؟ به دکتر پوست باید مراجعه کنم ؟ ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله احتمال زونا وجود دارد
      حتمن به پزشک مراجعه کنید

  4. علی گفت:

    سلام وقت بخیر
    پدر من چند سالی هست تو ناحیه ی پهلوی چپش درد شدیدی داره که هم به کشاله ی رونش میزنه هم باعث درد تو کتف و دست چپش میشه. بابا سابقه ی زونا و سکته ی مغزی هم داشتن. ولی تا الان کسی متوجه نشده که دقیقا مشکلشون چیه. انواع تصویربرداری ها و سونو واسشون گرفتیم ولی اثری نه از فتق بود و نه توده ی خاص. گفتن ممکنه اثرات سکته یا زونا باشه ولی در حد همین بود. زمانی هم که پوزیشنش عوض میشه درداش تو اون ناحیه بیشتر میشه. با شرایط مشابه همچین کیسی مواجه شدین؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      در اکثر مواقع بیماری های خودایمن و مشکلات در ستون فقرات باعث این علایم می گردد

  5. ناشناس گفت:

    من ۲۴ سالمه و زونا گرفتم سه ماه پیش خیلی خیلی درد داره اگه کسی مبتلا شده خواستم بگم‌ که هر روز بشورتش با شامپو بچه ای چیزی یواش و خشک کنه پماد اسیکلوویر بزنه و قرصشم دکتر بمن داده بود هر ۶ ساعت باید میخوردم ولی بعد ۱۰ روز ک تموم شد نخوردم ۲ ماه طول کشید من اصلا اصلا نمیتونستم لباس رو تحمل کنم پارچه میومد روش شدیدا میسوخت میخارید حتی هنوزم بعد سه ماه میخاره یوقتا فقط صبور باشید مایعات زیاد بخورید دکتر برای من تگرازپین هم تجویز کرده بودن ک هر ۱۲ ساعت میخوردم خواب اور هستش برا کاهش درد عصبیش و از پشت گردنم و شونم تا بازوم بود .. غدد لنفاویمم تو گردن باد کرده بود ک دکتر گف طبیعیه الان ب حالت قبل برگشته و دردشم انگار یه ببر داره گوشتشو تیکه تیکه و پاره میکنه با دندوناش یا چاقو میزنن توش هی پشت هم .. ایشالله زود خوب بشین من هنوز لباس میپوشم میخاره موهام میخوره بهش میخاره با اینکه دست نزدم بهشم جای چند تا تاولاش مونده .. ذهنتونو اروم کنید چون وقتایی ک عصبی میشدم بدتر میشد دردش … کمپرس یخ بزارید و رو بالشتیتونو هر روز عوض کنید بشورید حولتونو بعد هر حموم ک بازخم تماس داشته بشورید و حموم روش اب داغ نگیرید اصلا .. وقتایی ک خشک میشد خیلی میخارید اخراش من انتی هستامین میخوردم و اسیکلویر میمالیدم بازم اگه اوکی نمیشد ی کوچولو وازلین میزدم چون مرطوب کنندمو نمیشد بزنم حساسیت نشون میداد .. شما وازلین نزنسد کالامین نوشته بود تو نت خوبه من ولی نخریدم .. موهامم با شال و روسری همیشه میبستم ک ی تار مو هم بهش نخوره سعی کنید در معرض هوا باشه امیدوارم شما زودتر خوب شین اگه گرفتید
    راستی ادویه جاتم نخورید گرمی اصلا نخورید فلفل ک اصلااا نخورید .. من عناب دم کردم چند بار خوردم بد نبود تاثیر بسزایی نداشت .. سردی مثل میوه جات سیب و پرتقال و خیار و سبزی و گوشت و مرغ و ماهی اینا بخورید .. صبحا نون پنیر سبزی یا خیار گوجه اینا بخودتون برسید خنک نگهش دارید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      سلامتی شما آرزوی ماست. ممنون که تجربه خود را با دوستات به اشتراک گذاشتی.

  6. ناشناس گفت:

    میشه در مورد فتق کاذب زونا توضیح بدین؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در برخی افراد توده قابل برگشت معمولا در ناحیه شکم یا پهلو بوجود می اید
      که پس از مدتی به جای اولیه بر می گردد
      در صورت نرمال نشدن نیاز به نوار عضله دارد

  7. نادین گفت:

    سلام کسی که زونا میگیره به کما هم میره؟ تاول و چیزهایی مثل تبخال در تمام بدن و درگیری چشم ممکنه زونا باشه؟ بیمارمون ۳۸ سالشه و خانمه. تمام بدنش تبخال و تاول زده و انگار چشم هم درگیر شده و متاسفانه به کما رفته

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      مگر اینکه مشکلات قلبی تنفسی جدی داشته باشند

      1. ناشناس گفت:

        متاسفانه به نظر میاد زونا نیست و پوست از درون و خارج در حال متلاشی شدنه و درد بسیار شدیدی هم همراهشه. من درست در جریان نیستم ولی همراهاش میگن صورتش کامل درگیر شده و درد زیادی داره و دکترا قطع امید کردن.

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          نیاز به ازمایش پوستی و ایمنولوژی دارد
          از نظر scc هم باید چک شوند

    2. سحر گفت:

      به بیماری استیون جانسون هم فکر کنید همچین عوارضی داره

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از راهنمایی تان