درمان خانگی زونا چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زونا می‌تواند یک بیماری بسیار دردناک باشد. انواع روش درمان خانگی برای زونا وجود دارند که افراد مبتلا می‌توانند از آن‌ها برای تسکین علائم بیماری خود در خانه استفاده کنند. از این میان می‌توان به استفاده از جوش شیرین، نشاسته، عسل، سیر و وازلین برای درمان اشاره کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
درمان خانگی زونا

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

انواع درمان خانگی زونا را در این مقاله خواهید شناخت. اگرچه بیشتر موارد زونا بیش از چهار هفته طول نمی‌کشد، اما زخم‌های پوستی می‌توانند دردناک باشند. اگر علائم زونا را در خود مشاهده می‌کنید فوراً به یک متخصص مراجعه کنید. شروع هر چه سریع‌تر مصرف داروهای ضد ویروسی برای کاهش علائم زونا ضروری است.

درمان‌های خانگی برای زونا مانند استفاده از لوسیون کالامین، کمپرس خنک، حمام بلغور جو دوسر، وازلین و پوشیدن لباس‌های گشاد نیز می‌تواند به کاهش عوارض زونا کمک کند.

در ادامه انواع روش درمان زونا در خانه را با هم بررسی خواهیم کرد. با اینحال در نظر داشته باشید که اگر زونا در مدت زمان معمول خود و به کمک روش های خانگی درمان نشد، لازم است که سریعا با یک پزشک متخصص عفونی مشورت کنید. دکترتو به شما در پیدا کردن مناسب‌ترین دکتر برای درمان زونا کمک خواهد کرد.

انواع درمان خانگی زونا

زونا چیست؟ زونا (هرپس زوستر) نوعی عفونت ویروسی است که باعث ایجاد بثورات دردناک در فرد مبتلا می‌شود. ویروس واریسلا زوستر (VZV) باعث این عفونت ویروسی می‌شود؛ همان ویروسی که علت ابتلا به آبله مرغان است.

آیا زونا خطرناک است؟ اگر در کودکی به آبله مرغان مبتلا شده‌اید، ویروس زونا در بدن شما نهفته است. این ویروس می‌تواند در مراحل بعدی زندگی دوباره فعال شود و باعث ایجاد بثورات زونا شود. بثورات ممکن است در هر قسمتی از بدن ایجاد شود، اما معمولاً فقط بخش‌های کوچکی را درگیر می‌کند.

درد معمولا اولین علامت زونا است. بثورات و تاول‌های پر از مایع ظرف چند روز پس از شروع درد ایجاد می‌شوند. برخی از افراد مبتلا به زونا تب، حساسیت به نور و خستگی را نیز تجربه خواهند کرد.

ابتلا به ویروس زونا می‌تواند بین دو تا شش هفته طول بکشد. این بیماری تهدید کننده زندگی نیست اما برخی از افراد نورالژی پس از تبخال را تجربه می‌کنند. این زمانی است که رشته‌های عصبی آسیب می‌بینند و باعث درد زونا می‌شوند که هفته‌ها یا ماه‌ها پس از از بین رفتن بثورات باقی می‌ماند.

درمان زونا چیست؟ هیچ درمانی برای زونا وجود ندارد، اما پزشک شما می‌تواند داروهای ضد ویروسی را برای کمک به کوتاه کردن مدت ویروس و کاهش علائم تجویز کند. علاوه بر روش دارویی چندین درمان طبیعی نیز درد و ناراحتی ناشی از زونا را تسکین و کاهش می‌دهد که در ادامه به بررسی هر یک از این روش‌ها پرداخته‌ایم.

می‌خوای خیلی زود زونا رو درمان کنی؟

قبل از درمان خانگی از پزشک مشاوره بگیر.

۱. درمان زونا با جوش شیرین

با استفاده از نشاسته ذرت یا جوش شیرین و آب خمیری درست کنید تا به طور طبیعی خارش ناشی از بثورات زونا را تسکین دهد.

برای تهیه این خمیر تسکین دهنده، کمی جوش شیرین (یا نشاسته ذرت) را در یک فنجان بریزید. مقداری آب اضافه کنید تا قوامی مانند رب به وجود آید. مخلوط را روی بثورات خود بمالید و بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را بشویید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

۲. نشاسته برای زونا

همانطور که در قسمت قبلی هم گفته شد با خمیری که با نشاسته تهیه می‌شود، می‌توان زونا را تسکین داد. خمیر خانگی را می‌توان با مخلوط کردن یک قسمت آب با دو قسمت نشاسته ذرت (یا جوش شیرین) تهیه کرد. این خمیر را می‌توان مستقیماً روی بثورات اعمال کرد. خمیر را باید بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بشویید، اما می‌توان آن را در صورت لزوم تکرار کرد تا احساس تسکین روی پوست ایجاد شود.

۳. عسل برای درمان زونا

آیا عسل برای زونا خوب است؟ عسل به طور طبیعی رطوبت را جذب و حفظ می‌کند. بنابراین با استفاده از عسل می‌توان خشکی ناشی از زونا را تسکین داد. التهاب و عفونت می‌تواند در علائم زونا شایع باشد و خواص ضد باکتریایی و بازسازی پوست در عسل می‌تواند این علائم را کاهش دهد.

۴. سیر برای زونا

سیر حاوی آلیوم است که به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.  علاوه بر این ماهیت ضد ویروسی و ضد التهابی ترکیبات سیر می‌تواند به مبارزه با علائم التهاب و درد کمک کند و در عین حال با ویروسی که عامل ایجاد عفونت است مبارزه کند.

درمان زونا با روش های خانگی تا حدی ممکن است.
زونا را می‌توان با درمان خانگی کنترل کرد و علائم آن را تا حدی کاهش داد.

۵. آب هویج برای زونا

مواد غذایی حاوی روی و ویتامین‌های A، B12، C و E می‌تواند به شما در جلوگیری از کمبود مواد مغذی که ممکن است سیستم ایمنی شما را تضعیف کند، کمک کند. یکی از این موارد آب هویج است که با تامین نیازهای ویتامینه بدن شما، به تسکین علائم مرتبط با بیماری زونا کمک زیادی خواهد کرد.

۶. وازلین برای زونا

تاول‌های ناشی از زونا را تا زمان بهبود مرطوب نگه دارید. یکی از راه‌های انجام این کار این است که تاول‌ها را با یک لایه نازک ژله نفتی مانند وازلین و یک باند نچسب بپوشانید. در کنار وازلین هم می‌توانید از داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول)، ایبوپروفن (ادویل و موترین) یا ناپروکسن (Aleve) استفاده کنید.

متن انگلیسی:
Typically, shingles is most painful within 4-5 days of the onset of symptoms and the blistering rash and then it can begin to dissipate as the blisters scab over, which can take 7-10 days
ترجمه متن:
به طور معمول، زونا در عرض ۴ تا ۵ روز پس از شروع علائم و بثورات تاول‌زا بیشترین درد را دارد و سپس با پوسته شدن تاول‌ها شروع به از بین رفتن می‌کند، که ممکن است ۷ تا ۱۰ روز طول بکشد.

idcare

۷. لوسیون کالامین برای زونا

خاراندن بثورات زونا می‌تواند باعث ایجاد جای زخم و طولانی شدن اثرات تاول‌های پوستی شود. اگر استفاده از  روش‌های مختلف تسکین دهنده زخم زونا موثر نبود، از لوسیون و کرم‌های تسکین دهنده استفاده کنید. لوسیون و پماد برای زونا روند بهبودی را تسریع نمی‌کنند، اما می‌توانند درد و خارش شما را کاهش دهند. از مصرف لوسیون‌های معطر خودداری کنید چرا که آن‌ها می‌توانند باعث تحریک بیشتر شوند.

پس از حمام و دوش گرفتن از لوسیون کالامین استفاده کنید تا پوست تحریک شده را تسکین داده و به خشک شدن تاول‌ها کمک کند.

۸. پماد آنتی بیوتیک برای زونا

پمادهای آنتی‌بیوتیک موضعی مانند موپیروسین یا سوفرامایسین می‌توانند از عفونت باکتریایی اطراف بثورات زونا جلوگیری کنند. این آنتی بیوتیک‌ها فقط با نسخه در دسترس هستند. دوز مصرفی و روش استفاده از این داروها باید توسط یک پزشک یا داروساز تجویز شود.

دنبال راهی برای درمان زونا هستی؟ خیلی زود با یک متخصص صحبت کن.

۹. گیاهان دارویی برای درمان زونا

برخی مکمل‌ها و داروهای گیاهی نیز ممکن است به بدن در مبارزه با ویروس‌ها کمک کنند و بی‌خوابی و اضطراب ناشی از زونا را درمان کنند. مواردی از جمله:

  • جانورت
  • روغن پونه کوهی
  • اکیناسه
  • بادرنجبویه
  • چای سبز

دقت داشته باشید که قبل از مصرف هر مکمل گیاهی با پزشک مشورت کنید. در شرایطی که وضعیت شما بدتر شد، به دنبال مراجعه به پزشک و دریافت درمان‌های فوری باشید.

مطلب پیشنهادی: آیا زونا واگیردار است؟

نارون کوهی برای زونا

استفاده نارون کوهی باعث کاهش خارش و تورم پوستی ناشی از بیماری زونا می‌شود. نارون کوهی به شکل‌های متعددی وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها به شکل کرم یا آب نارون کوهی است.

فرد مبتلا به زونا می‌تواند به صورت موضعی به قسمت‌هایی از بدن که دچار التهاب و ناراحتی است از نارون کوهی بزند تا هرچه زودتر بهبود یابد.

روغن شیرین بیان برای زونا

مصرف روغن شیرین بیان جلوی تکثیر ویروس واریسلازوستر (عامل زونا) را می‌گیرد. با این حال شواهد انسانی بالینی و دقیقی برای تأیید این موضوع وجود ندارد.

روغن گل سپاسی برای زونا

تاثیر مصرف روغن گل سپاسی برای زونا با اثر ضدالتهابی و توانایی تسکین درد، بیشتر از داروهای مسکنی است که برای نورالژی‌پست‌هرپتیک (عوارض طولانی مدت زونا شامل عود مجدد دانه‌ها) در گذشته استفاده شده است.

روغن بابونه برای زونا

روغن بابونه دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. این روغن می‌تواند برای بهبود علائم ناشی از ابتلا به زونا موثر باشد.

روغن اکالیپتوس برای زونا

روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند به بهبود زخم‌ها (برای مثال در افراد مبتلا به سرطان) کمک کند.

روغن درخت چای برای زونا

روغن درخت چای نیز دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی بوده و می‌تواند باعث بهبود زخم شود.

روغن گل راعی برای زونا

روغن گل راعی دارای خواص بی‌حسی و نوعی مسکن است. این روغن به عنوان داروی گیاهی ضدویروس عمل می‌کند.

روش درمان خانگی زوناتوضیحات درمان
نشاسته یا جوش شیرینخمیری درست کنید تا به طور طبیعی خارش ناشی از بثورات زونا را تسکین دهد.
عسلبا استفاده از عسل می‌توان خشکی ناشی از زونا را تسکین داد.
سیربا علائم التهاب و درد و عامل ایجاد عفونت مبارزه می‌کند.
وازلینتاول‌ها را مرطوب نگه می‌دارد.
نارون کوهیباعث کاهش خارش و تورم پوستی ناشی از بیماری زونا می‌شود.
روغن گل سپاسیاثر ضدالتهابی و توانایی تسکین درد دارد.
روغن بابونهدارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است.
انواع روش درمان خانگی زونا

درمان خانگی درد زونا و درمان خانگی جای زخم زونا

همانطور که گفته شد، انواع مختلف درمان خانگی زونا وجود دارد که می‌تواند به تسکین سریع برخی از علائم و ناراحتی‌ها کمک کند. در واقع، هر کاری که می‌توانید برای تقویت سیستم ایمنی خود انجام دهید، کمک زیادی به بدن شما برای مبارزه با ویروس می‌کند، که ممکن است شدت یا طول مدت علائم بیماری را کاهش دهد. نحوه شستشوی زخم زونا نیز بسیار مهم بوده و به تسکین درد کمک می‌کند.

برخی از انواع درمان خانگی درد و جای زخم زونا عبارتند از:

  • حمام های آب خنک
  • کمپرس سرد
  • عسل
  • غلات کامل، آجیل و حبوبات
  • ترک سیگار
پماد برای درمان زونا استفاده می شود.
یکی از انواع روش درمان خانگی زونا استفاده از برخی پمادها برای تسکین علائم این بیماری است.

برای درمان زونا چه بخوریم؟

خوردن مقدار زیادی سبزیجات سبز برگ، گوجه فرنگی، میوه‌های نارنجی و زرد، تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ، لبنیات، غلات کامل، لوبیا و حبوبات می‌تواند باعث بهبود و درمان زونا شود.

مطلب پیشنهادی: رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به زونا

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در نظر داشته باشید که انواع روش های درمان خانگی زونا برای همه افراد موثر نخواهد بود. حتی اگر یک درمان طبیعی موثر پیدا کنید، هیچ درمان قطعی برای زونا وجود نخواهد داشت. ویروس زونا باید مسیر خود را طی کند.

با این حال، داروهای غیر متعارف ممکن است ناراحتی و تحریک شما را کاهش داده و روند بهبودی را تسریع کنند. در صورت استفاده این داروها همراه با درمان‌های طبیعی ممکن است علائم زونا با سرعت بیشتری بهبود یابند.

دکترتو به شما این امکان را می‌دهد که در سریع‌ترین زمان ممکن، مناسب‌ترین نوبت حضوری یا آنلاین را با متخصص عفونی یا دکتر طب سنتی به ثبت رسانید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر بیماری های عفونی و همچنین مشاوره آنلاین طب سنتی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

هیچ درمانی برای زونا وجود ندارد و این بیماری باید به سادگی مسیر خود را طی کند. انواع روش درمانی زونا بر کاهش درد متمرکز هستند. مصرف داروهای مسکن می‌توانند به تسکین بخشی از درد کمک کنند.

لیدوکائین،کالامین و هیدروکورتیزون از بهترین کرم‌ها برای زونا هستند.

علائم زونا معمولاً در عرض 2 تا 4 هفته بهبود می‌یابند.

هیچ درمان قطعی برای زونا وجود نخواهد ندارد چرا که ویروس زونا باید مسیر خود را طی کند تا بهبودی اتفاق افتد. در طول این مسیر انواع روش دارویی و خانگی از شیمیایی تا گیاهی گرفته، به تسکین علائم این بیماری کمک خواهند کرد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان خانگی زونا

  1. احمد معتمدی نیا گفت:

    ازسر رونا گرفته ام
    نیمه سرم کامل درمانش چیست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      زیر نظر پزشک نیاز به قرص و پماد اسیکلووییر دارید
      باید از کالامین و هیدروکسی زین هم استفاده کنید

  2. ناشناس گفت:

    سلام من باردارم و زونا صورتم در اورده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      داروهای ضد ویروسی زونا را درمان می کنند. این داروهای ضد ویروسی آسیکلوویر (زویراکس) و والاسیکلوویر (والترکس) است. اگر فرد باردار باشد و به زونا مبتلا شود، باید به پزشک باردار بودن را اطلاع دهد به این دلیل که پزشک داروهایی را تجویز می کند که مصرف آن در دوران بارداری بی خطر است.۲۳