عسل برای درمان زونا خوب است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عسل ترکیبی گیاهی و طبیعی با خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی است که در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها توصیه می‌شود. از عسل برای درمان زونا و کاهش درد، سوزش و خارش آبله‌ها و بثورات پوستی، جلوگیری از عفونت ثانویه و عوارض احتمالی این بیماری، تسریع فرایند بهبودی و تسکین و حفظ رطوبت پوست استفاده می‌کنند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه
عسل برای درمان زونا

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آیا عسل برای درمان زونا خوب است؟ عسل یکی از محصولات طبیعی با ارزش است که از دوران‌ قدیم به عنوان درمان گیاهی و غذایی جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی داشت. عسل، با ترکیب منحصر به فردی از قندها، آنزیم‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات آنتی‌باکتریال، خواص بسیاری دارد که در بهبود بسیاری از مشکلات سلامتی موثر است.

یکی از این مشکلات پوستی بیماری زونا است که مشکل ویروسی است که با همان ویروس عامل آبله ایجاد می‌شود. پس از ابتلا به بیماری آبله، ویروس در سیستم عصبی متمرکز می‌شود و در حالت خفیف شده و پنهان می‌ماند. اما گاهی وقتی برای مثال سیستم ایمنی بدن کاهش یافته، ویروس فعال شده و باعث بروز زونا می‌شود.

پیشنهاد: فواید زونا چیست؟

عسل با خواص ضد التهابی، ضد قارچی و ضد ویروسی خود، می‌تواند به عنوان یک روش طبیعی برای کاهش علائم و بهبود زونا مورد استفاده قرار گیرد. در این مقاله، به بررسی خواص عسل برای درمان زونا و روش‌های استفاده از آن خواهیم پرداخت.

اگر می‌خواهید از روش‌های خانگی برای درمان زونا استفاده کنید، حتما با متخصص عفونی یا دکتر طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

عسل برای درمان زونا خوبه؟

استفاده از عسل به عنوان یک روش طبیعی برای کمک به درمان زونا (زونا چیست؟) مورد توجه قرار گرفته است. عسل دارای خواص ضد التهابی، ضد قارچی و ضد ویروسی است که می‌تواند به کاهش علائم زونا کمک کند.

مصرف موضعی عسل روی بثورات پوستی ناشی از این بیماری و خواص عسل طبیعی باعث تسکین درد و التهاب در طفح‌های زونا می‌شود. خواص ضد ویروسی عسل هم در کنترل این ویروس نقش داشته و فرآیند بهبودی را تسریع می‌کند. به‌علاوه اینکه، خواص ضد قارچی عسل نیز برای کنترل عفونت‌های ثانویه ناشی از این بیماری پوستی توصیه می‌شود.

به خاطر داشته باشید که عسل به تنهایی درمان کامل زونا نیست و نباید به عنوان جایگزین درمان‌های پزشکی معتبر استفاده شود. برای درمان زونا، بهتر است با پزشک مشورت و دستورات و توصیه‌های او را دنبال کنید.

می‌خوای با عسل زونا رو درمان کنی؟

بهتره با یک پزشک مشورت کنی.

خواص عسل برای درمان زونا

عسل دارای خواص طبیعی زیادی است که می‌تواند در درمان زونا مؤثر باشد. در زیر برخی از خواص عسل برای درمان زونا را آورده‌ایم:

خواص عسلتاثیر عسل روی زونا
خاصیت ضد التهابیعسل دارای خواص ضد التهابی قوی است که می‌تواند به کاهش التهاب و تورم ناشی از زونا کمک کند.
ویژگی ضد قارچیترکیبات ضد قارچی طبیعی موجود در این خوراکی خوشمزه می‌تواند در کنترل و پیشگیری از عفونت‌های قارچی ثانویه ناشی از زونا موثر باشند.
خواص ضد ویروسیترکیبات ضد ویروسی عسل به کنترل ویروس زونا کمک کرده و فرآیند بهبودی را تسریع می‌کند.
تسکین دردعسل به عنوان یک ضد التهاب طبیعی به کاهش درد و سوزش ناشی از زونا کمک می‌کند.
تسریع بهبودیخواص ضد التهابی، ضد قارچی و ضد ویروسی آن باعث تسهیل و تسریع فرآیند بهبودی و کمک به بازگشت سریع‌تر سلامتی‌ می‌شود.
خواص عسل در درمان زونا

‏بهترین عسل برای درمان زونا کدام است؟

پیش از کشف پنی سیلین از عسل برای درمان عفونت‌ها استفاده می‌شد و هنوز هم جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی برای درمان و مراقبت از زخم‌ها دارد.

عسل مانوکا بهترین عسل برای درمان زونا و مبارزه با ویروس واریسلا زوستر(همان ویروس آبله) است. عسل به صورت طبیعی رطوبت را جذب و حفظ می‌کند، و مصرف آن، خشکی پوست ناشی از زونا را درمان می‌کند و التهاب و عفونت را به حداقل می‌رساند. در کل، عسل طبیعی و خالص را برای درمان زونا انتخاب کنید.

متن انگلیسی:
As honey of many types has antiviral activity in scientific studies, manuka honey has proven to fight against the varicella-zoster virus, which causes chickenpox
ترجمه متن:
در مطالعات علمی ثابت شده است که انواع مختلف عسل فعالیت ضد ویروسی دارند، اما در این میان عسل مانوکا می‌تواند با ویروس واریسلا زوستر که باعث آبله مرغان می‌شود، مبارزه کند.

wildnaturals

نحوه مصرف عسل برای درمان زونا

نحوه مصرف عسل برای درمان خانگی زونا به شرح زیر است:

  1. قبل از استفاده، ناحیه پوست آلوده به زخم و تاول‌ها را به طور دقیق با آب و صابون ملایم بشویید و بعد به آرامی خشک کنید.
  2. از عسل طبیعی و خالص استفاده کنید بهتر است افزودنی‌ و شیرین کننده‌های مصنوعی نداشته باشند.
  3. با انگشت کمی از عسل را روی بثورات پوستی و آبله‌ها بمالید و آرام ماساژ دهید تا خوب جذب پوست شود.
  4. اجازه بدهید حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی پوست بماند.
  5. حالا ناحیه مربوطه را با آب و شوینده ملایم بشویید و به آرامی خشک کنید. برای جلوگیری از انتقال عفونت به سایر افراد از حوله‌ها و لوازم شخصی مشترک استفاده نکنید. (نحوه شستشوی زخم زونا)
  6. این فرآیند را چند بار در روز تکرار کنید.

همچنین در رژیم غذایی بیماران زونا عسل توصیه می‌شود. به خاطر داشته باشید که عسل به تنهایی درمان کامل زونا نیست و باید همراه با داروها و راهکارهای پزشکی استفاده شود. همچنین، قبل از استفاده از عسل یا هر روش طبیعی دیگر، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

عسل می تواند به درمان زونا کمک کند.
عسل به تنهایی درمان کامل زونا نیست و نباید به عنوان جایگزین درمان‌های پزشکی معتبر استفاده شود.

‏ترکیب عسل و سیاه دانه برای درمان زونا

در طب سنتی تاکید فراوانی بر استفاده از این ترکیب طلایی وجود دارد که نه فقط برای درمان بیماری‌های پوستی و التهابی توصیه می‌شود بلکه برای بیماری‌های داخلی هم ترکیب عسل و سیانه دانه در صدر لیست قرار دارد. خاصیت ضد التهابی، ضد قارچی و ضد ویروسی سیاه دانه در ترکیب با عسل باعث تسکین درد و علائم زونا می‌شود.

برای تهیه این ترکیب جادویی بهتر است سیاه دانه را با آسیاب پودر کنید. به نسبت یک به یک هر دو ماده را باهم ترکیب کرده و خوب هم بزنید تا مخلوط همگن و یکدستی به دست بیاید. حالا ترکیب را روی تاول‌ها و آبله‌ها بمالید و با نوک انگشت آرام ماساژ دهید تا خوب جذب پوست شود.

مینیمم زمانی که برای تاثیرگذاری لازم دارید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه است و بعد از آن می‌توانید پوست را با آب و شوینده ملایم بشویید. استفاده از مخلوط عسل و سیاه دانه روزی ۳ بار صبح، ظهر و شب می‌تواند سرعت بهبود پوست را تسریع کند.

ترکیب عسل با آب شوید برای درمان زونا

گیاه شوید خاصیت ضد التهابی، ضد قارچی و ضد ویروسی دارد و در طب سنتی برای درمان بیماری‌هایی مانند زونا توصیه می‌شود. ترکیب عسل با آب شوید، ترکیب برنده‌ای برای درمان زونا است که علائم بیماری را تسکین می‌دهد چرا که خواص ضد التهابی، ضد قارچی و ضد ویروسی آب شوید در ترکیب با ویژگی‌های ضد التهابی و ضد میکروبی عسل باعث تسریع روند بهبودی این بیماری می‌شود.

یک قاشق عسل را با یک قاشق آب شوید تازه ترکیب کنید تا کاملا یکدست شود. حالا مخلوط سبزرنگ را روی پوست زخمی و ملتهب گذاشته و به آرامی ماساژ دهید تا جذب پوست شود. بعد از ۲۰ دقیقه پوست را با آب ولرم و شونده ملایم بشویید و خشک کنید.

دنبال راهی برای درمان علائم زونا هستی؟ با متخصص مشورت کن.

عوارض مصرف عسل برای درمان زونا

عسل به طور کلی به عنوان یک ماده طبیعی و ایمن در نظر گرفته می‌شود. اما در برخی موارد، مصرف آن ممکن است موجب برخی از عوارض و واکنش‌های ناخواسته شود. در مورد درمان زونا با عسل، عوارض ناخواسته خاصی گزارش نشده است. با این حال، در صورتی که دچار هرگونه واکنش آلرژیک، مانند خارش، تورم، سردرد یا تنگی نفس شدید، باید مصرف آن را متوقف و به پزشک مراجعه کنید.

همچنین، قبل از استفاده از هر روش درمانی، از جمله استفاده از عسل برای درمان زونا (آیا زونا واگیردار است؟) و هر بیماری دیگر، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا بر اساس شرایط شما و سایر داروهای مصرفی بهترین نسخه را برایتان تجویز کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

عسل به عنوان یک ماده طبیعی با خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی شناخته شده است. استفاده از عسل برای درمان زونا باعث کاهش علائم و تسریع فرایند بهبودی می‌شود. با این حال، تاکید می‌شود که عسل به تنهایی نمی‌تواند درمان کامل این بیماری پوستی باشد و باید همراه با سایر روش‌های درمانی پزشکی استفاده شود. در صورت مشاهده هرگونه واکنش آلرژیک بلافاصله مصرف آن را قطع و به پزشک خود اطلاع دهید.

حتما پیش از مصرف عسل با متخصص عفونی یا دکتر طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر عفونی و همچنین مشاوره آنلاین طب سنتی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

عسل به تنهایی نمی‌تواند درمان قطعی باشد. بیماری زونا یک عفونت ویروسی است که نیاز به مداوا و مراقبت‌های پزشکی دارد و درمان آن اغلب شامل داروهای ضد ویروسی، ضد التهابی و مسکن تجویز پزشک می‌شود.

زمانی که علائم زونا بهبود می‌یابند، بستگی به عوامل مختلفی دارد، از جمله سن و سلامتی فرد، شدت عفونت، درمان استفاده شده و سیستم ایمنی بدن. علائم زونا معمولا در مدت 2 تا 4 هفته بهبود می‌یابند، اما در برخی از موارد ممکن است طولانی‌تر شود.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن