رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به زونا

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیماران مبتلا به زونا ممکن است نیاز داشته باشند تا رژیم غذایی خاصی را رعایت کنند تا زودتر درمان شوند. از جمله مواردی که باید در برنامه غذایی این بیماران قرار بگیرد ویتامین سی، روی، مکمل‌های غذایی و مواد غذایی مملو از آنتی اکسیدان است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
رژیم غذایی زونا

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

بهترین رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به زونا چیست؟ زونا بیماری است که با بثورات پوستی دردناک همراه است و ممکن است باعث سردرد، تب و ناراحتی معده نیز شود. ویروس واریسلا زوستر، هم می‌تواند باعث آبله مرغان و هم زونا شود. زمانی که فرد قبلا دچار آبله مرغان شده باشد و مجددا در معرض این ویروس قرار بگیرد، احتمال ابتلای او به زونا وجود دارد. مصرف مواد غذایی مفید هنگام ابتلا به زونا عملکرد ایمنی بدن را تقویت می‌کند. همچنین برای کاهش دوره این بیماری، باید از مصرف برخی مواد غذایی بپرهیزید، زیرا سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کنند.

پیشنهاد: فواید بیماری زونا چیست؟

برای درمان زونا با تغذیه نیاز است با متخصص تغذیه یا دکتر عفونی مشورت کنید. در پنل دکترتو می‌توانید از متخصصان سراسر ایران نوبت حضوری یا حتی آنلاین دریافت کنید. در اینجا قصد داریم به بهترین رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به زونا اشاره کنیم.

بهترین رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به زونا

زونا چیست؟ ازآنجایی‌که بیماری زونا سیستم ایمنی را هدف قرار می‌دهد، باید بدنتان را به‌خوبی در این دوران تقویت کنید. مصرف یک رژیم غذایی متعادل و مغذی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی و تسریع روند بهبودی بیمارانی که دچار زونا شده‌اند کمک کند. زمانی که از پزشکان در خصوص رژیم غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به زونا سوال بپرسید اکثر آن‌ها توصیه می‌کنند که غذاهای حاوی ویتامین‌های C، A، E، B12 به‌علاوه آمینواسید لیزین را مصرف کنید تا رشد ویروس زونا مهار شود.

مصرف مقدار زیادی سبزیجات دارای برگ سبز، گوجه‌فرنگی، میوه‌های نارنجی و زرد، تخم‌مرغ، گوشت قرمز، مرغ، لبنیات، غلات کامل، لوبیا و حبوبات می‌تواند به شما کمک کند که طول دوره زونا را کاهش دهید و خیلی زود سلامتی خود را به دست آورید.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

چه غذایی برای زونا خوبه؟ – غذاهای مفید برای بیماری زونا

با مصرف مواد غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی، می‌توانید طول مدت بیماری زونا را کم کرده و به درمان زونا کمک کنید. برخی از غذاهای مفید برای بیماری زونا شامل این مواردند:

۱. خاکشیر برای زونا

کارشناسانی که در زمینه طب سنتی تجربه دارند بیان کرده‌اند که خاکشیر یک درمان موثر برای رفع خارش ناشی از زونا و درد مرتبط با آن است. به‌علاوه خواص خاکشیر حرارت بدن را کم می‌کند و علائم آبله مرغان، زونا، سرخک و غیره را تسکین می‌دهد.

۲. آب کرفس برای زونا

آب کرفس حاوی نوعی نمک است که یک زیرمجموعه از سدیم در نظر گرفته می‌شود و از رشد زونا (و سایر عوامل بیماری‌زا) جلوگیری می‌کند. این نمک‌ها به نوروتوکسین‌های ویروسی (که علت اصلی بسیاری از مشکلات عصبی هستند) می‌چسبند. همچنین آن‌ها را از بدن خارج می‌کنند تا عصب‌ها کمتر در معرض نوروتوکسین‌های آسیب‌رسان زونا قرار بگیرند. همچنین ویتامین C موجود در آب کرفس به سیستم ایمنی کمک می‌کند تا بتواند ویروس‌های زونا را پیدا کند و از بین ببرد.

دنبال رژیم غذایی برای زونا هستی؟

همین الان از متخصص تغذیه برنامه بگیر.

۳. آب هویج برای زونا

آب هویج یک نوشیدنی بسیار خوشمزه و درعین‌حال مفید است. این نوشیدنی حاوی مقادیر بالایی بتاکاروتن و بیوفلاونوئیدها است و ویتامین E زیادی نیز دارد. تمام این مواد مغذی به مقابله با ویروس‌ها کمک می‌کنند.

۴. آب دالیبور برای زونا

محلول آب دالیبور یک ماده ضدالتهاب و ضدعفونی‌کننده موثر است که خارش و التهابی که زخم‌های زونا ایجاد می‌کنند تا حد زیادی تسکین می‌دهد. همچنین پوست آسیب‌دیده زخم را هیدراته می‌کند تا بازسازی شود.

بهترین میوه برای درمان زونا هویج است.
یکی از بهترین نوشیدنی‌هایی که با ویروس‌ها مبارزه می‌کند، آب هویج است.

۵. عناب برای زونا

بسیاری از تحقیقات و گزارشات بیماران نشان داده‌اند که عناب یک خوراکی موثر برای درمان بیماری زونا است. عناب خواص زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها خاصیت ضدالتهاب است. به همین دلیل می‌تواند التهاب ناشی از سوختگی، آبله مرغان، زونا، سرخک و غیره را بهبود دهد.

برای بهره‌مندی از خواص ضدالتهابی عناب می‌توانید آن را به‌صورت دم‌نوش یا خشک مصرف کنید. حتی می‌توانید چند دقیقه دم‌نوش عناب را در جایی بگذارید تا سرد شود و سپس آن را روی زخم‌ها استعمال کنید.

۶. ماست برای زونا

ماست یک ماده غذایی غنی از ویتامین است که کربوهیدرات زیادی هم دارد و بهتر است در رژیم غذایی تمام مبتلایان به زونا گنجانده شود. همچنین ماست حاوی ویتامین D و ترکیبات ملین است و به بهبود سلامت کلی بدن و کوتاه شدن دوره بیماری زونا کمک می‌کند.

متن انگلیسی:
Yogurt contains probiotics and the amino acid lysine, also known as L-lysine. These ingredients promote several bodily functions and help support the immune system
ترجمه متن:
ماست حاوی پروبیوتیک‌ها و آمینواسید لیزین است که به نام ال – لیزین هم شناخته می‌شود. این مواد چندین عملکرد بدن را تقویت می‌کنند و در پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن تاثیر دارند.

Medicalnewstoday

۷. مارچوبه برای زونا

مارچوبه گیاهی با ترکیبات شیمیایی طبیعی متعدد است که این ترکیبات خواص بی‌شماری دارند. این ترکیبات ویروس‌های عامل زونا در بدن را شناسایی کرده و از بین می‌برند. بیماری زونا و عوارض جانبی مرتبط با آن، باعث می‌شوند که بدن تا حد زیادی اسیدی شود. در این شرایط با مصرف مارچوبه که خواص قلیایی‌کننده دارد، تعادل اسید و باز بدن را به حالت عادی بازگردانید.

خواص مارچوبه برای زونا به موارد گفته شده محدود نمی‌شود و این گیاه با تصفیه خون، کبد و لنف، بدن را سم‌زدایی می‌‌کند و عوارض جانبی این ویروس را برطرف می‌کند.

۸. هندوانه و زونا

هندوانه میوه‌ای پرخاصیت و سرشار از ویتامین C است که در تولید کلاژن توسط بدن نقش مهمی ایفا می‌کند. در نتیجه می‌تواند آسیب‌های پوستی که به‌خاطر زونا، آبله مرغان، آکنه و غیره رخ می‌دهند، درمان کند. علاوه بر این، هندوانه می‌تواند مقاومت بدن را بالا ببرد و سیستم ایمنی را تقویت کند. به همین خاطر اگر مرتب هندوانه مصرف کنید، می‌توانید از بیماری زونا جلوگیری کنید یا در صورت بروز این بیماری، بهتر می‌توانید با آن مقابله کنید.

آب هویج برای زونا مفید است.
نوشیدن آب پرتقال و آب لیمو سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد.

۹. صبحانه برای زونا

افراد مبتلا به زونا باید تخم‌مرغ را در رژیم غذاییشان بگنجانند؛ زیرا تخم‌مرغ منبع فوق‌العاده‌ای از پروتئین است که به ترمیم بافت‌های بدن کمک می‌کند. تخم‌مرغ همچنین حاوی آمینواسید، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. ماست یونانی نیز یک صبحانه لذیذ و سرشار از پروتئین، کلسیم و پروبیوتیک در نظر گرفته می‌شود. همچنین باکتری‌ها مفید موجود در ماست یونانی، سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند و شدت علائم زونا را کاهش می‌دهند. عسل برای زونا خوب است و گزینه خوبی برای صبحانه خواهد بود.

۱۰. بهترین میوه برای درمان زونا

میوه‌های زیادی وجود دارند که برای بهبود بیماری زونا کاربرد دارند. یک دسته از بهترین میوه‌ها برای زونا، مرکبات هستند. بیماری زونا سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، به همین خاطر گنجاندن میوه‌هایی مثل پرتقال، گریپ‌فروت و لیمو در رژیم غذایی، ویتامین C ضروری بدن را فراهم می‌کند. ویتامین C سرشار از آنتی‌اکسیدان است که از پاسخ ایمنی پشتیبانی می‌کند و باعث بهبود سریع‌تر بیماری می‌شود.

۱۱. عرقیات مفید برای زونا

عرقیات گیاهی به درمان بسیاری از بیماری‌ها، از جمله زونا کمک می‌کنند. این عرق‌ها برای تقویت سیستم ایمنی، برطرف کردن خارش زونا و تسکین علائم موثر هستند. برخی از عرقیات مفید برای زونا شامل این مواردند:

  • عرق شاه‌تره و عرق کاسنی خارش شدید زونا را تسکین می‌دهند. این دو عرق، خاصیت خنک‌کننده دارند که این ویژگی بدن را آرام می‌کند و کمک می‌کند که بهتر بتوانید با بیماری مقابله کنید.
  • عرق نعناع و روغن نعناع هر دو خاصیت ضدویروس دارند. در نتیجه با ویروس عامل زونا مقابله کرده و تاول‌ها و زخم‌هایی که در اثر این بیماری ایجاد شده‌اند، برطرف می‌کنند.
  • اگر بیماری زونا باعث شده که درد و خارشی غیرقابل‌تحمل را تجربه کنید، عرق گشنیز می‌تواند یک درمان موثر برای شما باشد. همچنین می‌توانید کمی گیاه گشنیز را له کنید، روی زخم قرار دهید و اجازه دهید کمی بماند تا دردتان تسکین پیدا کند.

۱۲. نوشیدنی های مناسب برای زونا – دمنوش ها و داروهای گیاهی مفید برای زونا

علائم زونا را می‌توان با طب سنتی و مصرف برخی گیاهان و دم‌نوش‌ها کنترل کرد. برخی از دم‌نوش‌ها و داروهای گیاهی مفید برای زونا شامل این مواردند:

  • گل‌گاوزبان: زمانی که فرد دچار بیماری زونا می‌شود ناخودآگاه استرس و اضطراب زیادی را تجربه می‌کند. استرس سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند، پس اگر می‌خواهید این بیماری را به‌خوبی پشت سر بگذارید، مصرف مداوم گل‌گاوزبان را فراموش نکنید (گل گاو زبان برای چی خوبه؟).
  • دم‌نوش بابونه: این دم‌نوش نیز خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد و می‌تواند با کمک به بازسازی سلول‌های پوست، زخم‌ها را تسکین دهد.
  • دم‌نوش اکالیپتوس: این دم‌نوش خواص ضدالتهابی بی‌نظیری دارد و می‌تواند سرعت بهبود زخم را دوچندان کند، به همین خاطر است که مصرف آن به بیماران مبتلا به زونا توصیه می‌شود.

می‌خوای بدونی چه دمنوش‌های گیاهی برای درمان زونا مفیده؟ پس مشاوره بگیر.

برای زونا چی نخوریم؟

درمان خانگی زونا تاثیر زیادی در روند بهبودی این بیماری دارد. فردی که مبتلا به زونا است باید از مصرف غذاهایی که عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کنند دوری کند. غذای مضر برای زونا ممکن است شامل غذاهای فراوری شده باشد که دارای محتوای قند و نمک بسیار زیادی هستند، از جمله:

  • غذاهایی که به میزان زیادی سرخ شده‌اند.
  • چیپس
  • کیک و کوکی
  • نوشابه‌های حاوی قند بالا و نوشابه‌های انرژی‌زا
  • نان سفید با فیبر کم و چربی بالا

علاوه بر این، غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا می‌توانند التهاب را افزایش دهند. این غذاها عبارتند از:

  • نان سفید و برنج
  • شیرینی‌ها
  • غلات صبحانه با محتوای قند بالا
  • بستنی
  • نوشیدنی‌های شیرین

متن انگلیسی:
Patients with shingles Infection or lesions should avoid excess arginine (an amino acid) In their diet. Food sources of arginine to avoid Include nuts and seeds, beans and lentils, soybeans and tofu, gelatin, canned tuna, chicken, egg, whole grain wheat flour, raw garlic and onion, and chocolate syrup
ترجمه متن:
بیماران مبتلا به عفونت یا زخم‌های زونا باید از آرژنین اضافی (یک آمینواسید) در رژیم غذایی بپرهیزند. منابع غذایی حاوی آرژنین که باید از آن‌ها اجتناب کنید عبارتند از مغزیجات و دانه‌ها، لوبیا و عدس، سویا و توفو، ژلاتین، کنسرو ماهی‌تن، مرغ، تخم‌مرغ، آرد گندم کامل، سیر و پیاز خام و سس شکلات.

Emedicinehealth

رژیم غذایی زونا در کودکان

برای افزایش مقاومت بدن کودکان و جلوگیری از فعالیت ویروسی که باعث بیماری زونا شده است، فرزندتان باید یک رژیم غذایی مغذی داشته باشد. در این دوران به فرزندتان خوراکی‌های غیرمفید مثل لواشک، چیپس، پفک و غیره ندهید. برای بهبود مقاومت و افزایش توانایی مبارزه با عوامل بیماری‌زا، سبزیجات سبز، گوشت، ماهی و میوه‌های سبز به فرزندتان بدهید.

رژیم غذایی زونا در بزرگسالان اهمیت زیادی دارد.
افرادی که به زونا دچار هستند باید سبزیجات برگ‌دار و پروتئین کافی مصرف کنند.

رژیم غذایی زونا در بزرگسالان

بزرگسالان هم درست همچون کودکان باید مراقب هر آنچه مصرف می‌کنند باشند تا خیلی زود این بیماری برطرف شود. غذاهای زیر می‌توانند به بهبود علائم زونا در بزرگسالان کمک کنند:

  • مواد غذایی سرشار از ویتامین و مواد مغذی مانند ماست و میوه‌ها
  • گوشت، ماهی و سبزیجات برگ‌دار سبزرنگ
  • چربی‌های سالم مانند آووکادو
  • غذاهای غنی از پروتئین مانند تخم‌مرغ

در هنگام وقوع حملات زونا، بیمار باید از مصرف غذاهای شیرین و چرب خودداری کند.

اگر می‌خواهید بدانید که آیا زونا خطرناک است یا آیا زونا واگیردار است، حتما با متخصص مشورت کنید.

یک رژیم غذایی سالم برای بهبود علائم زونا

در جدول زیر به مواد مغذی ضروری برای بهبود علائم زونا و خوراکی‌هایی که این مواد مغذی در آن‌ها یافت می‌شود اشاره کرده‌ایم:

مواد حاوی زینکمواد حاوی ویتامین Aمواد حاوی ویتامین B12مواد حاوی ویتامین Cمواد حاوی ویتامین E
گوشت قرمززرده تخم‌مرغماهی قزل‌آلاگواواتخمه آفتاب‌گردان
صدفجگر گاوماهی ساردینسبزی جعفریبادام
نخودماهی سالمونگوشت گاوکلم‌برگماهی سالمون
تخم‌مرغسیب‌زمینی شیرینغلات غنی شدهکیویقزل‌آلای رنگین‌کمان
غذاهای دریایی با پوسته نیمه‌سخت  هویجشیرلیموآووکادو
رژیم غذایی سالم برای بیماران زونا

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

زونا یک بیماری با ویروس مشابه آبله مرغان است که تاول‌های دردناکی روی پوست ایجاد می‌کند. در کنار داروهایی که پزشک برای درمان این بیماری تجویز می‌کند باید یک رژیم غذایی سالم هم داشته باشید تا سریع‌تر بهبود پیدا کنید. در این مقاله به خوراکی‌های مفید و غیرمفید در این دوران و رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به زونا اشاره کردیم تا به شما کمک کنیم سریع‌تر به حالت قبل بازگردید.

بهتر است برای اطلاع از رژیم غذایی مناسب زونا با متخصص تغذیه یا دکتر عفونی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر عفونی و همچنین مشاوره آنلاین دکتر متخصص تغذیه وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برای درمان و بهبود زونا می‌توانید عناب، آب‌هویج، خاکشیر، ماست، مارچوبه، مرکبات، تخم‌مرغ و غیره مصرف کنید.

بله هندوانه به‌خاطر ویتامین C و خواص ترمیم‌کننده‌ای که دارد زخم‌های زونا را درمان می‌کند. همچنین این میوه تابستانی، تقویت‌کننده سیستم ایمنی است.

اگر چه گلاب برای سلامت پوست مفید است؛ اما هنوز هیچ تحقیقاتی نشان نداده‌اند که گلاب می‌تواند زخم‌های پوستی ناشی از زونا را در درمان کند یا به‌طورکلی تاثیری روی این بیماری داشته باشد.

بله آب کرفس حاوی ترکیباتی است که از پیشرفت ویروس زونا جلوگیری می‌کند. همچنین آب کرفس سرشار از ویتامین C است و مصرف مرتب آن کمک می‌کند که سیستم ایمنی سالم و قوی داشته باشید.

برخی از خوراکی‌های مفید برای درمان بیماری زونا شامل شیر، گوشت قرمز، ماهی سالمون، ماهی ساردین، نخود، سیب‌زمینی شیرین، جگر گاو، لیمو، تخمه آفتاب‌گردان، بادام، کیوی، آووکادو، کلم‌برگ و غیره هستند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن