خاکشیر، نحوه مصرف، ارزش غذایی و خواص خاکشیر

آنچه در این مقاله می‌خوانید

خاکشیر گیاه دارویی است که در طب ایرانی، هندی و چینی توصیه می‌شود. این گیاه برای سلامت پوست، درمان اسهال، کبد چرب، سرماخوردگی، کاهش تب و سنگ کلیه مفید است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
خواص خاکشیر

خاکشیر (به انگلیسی Flixweed) یکی از پرمصرف‌ترین گیاهان دارویی در بین ما ایرانیان است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. نام‌های دیگر آن، خاکشی (به زبان عامیانه مردم) و شفترک است. شاید اولین چیزی که پس از شنیدن نام این گیاه به ذهنمان می‌رسد، شربت خنک خاکشیر در تابستان است که سریع عطش و گرمای بدن را کاهش می‌دهد. شربت خاک شیر و تخم شربتی به همراه آبلیمو و ترنجبین از گرمازدگی پیشگیری می‌کند. حتی خوردن خاکشی خیسانده‌شده به‌تنهایی هم مزایای زیادی برای بدن دارد.

در ادامه این مقاله از مجله دکترتو به بررسی خواص خاکشیر، ارزش غذایی آن و نحوه مصرف آن می‌پردازیم. توضیح می‌دهیم که خاک شیر برای درمان چه مشکلاتی مناسب است؟ چگونه باید آن را استفاده کرد؟ چه عوارضی دارد و برای چه افرادی مناسب نیست؟

خاکشیر چیست؟

به نقل از naturalmedicinalherbs خاک شیر (با نام علمی Descurainia sophia ) جزو گیاهان علفی دوساله دسته‌بندی می‌شود که بیشتر در آسیا و اروپا و گاهی اوقات در آفریقا رشد می‌کند. این گیاه از تیره شب‌بویان بوده و ارتفاع آن به یک متر هم می‌رسد. این گیاه در طب سنتی ایران، چین و هند جایگاه ویژه و خاصی دارد.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

انواع خاکشیر

این گیاه دارویی از نظر تنوع دو نوع است:

  1. یکی تلخ که دانه‌های آن ریز و رنگ آن قرمز است
  2. دیگری شیرین که دانه‌های آن برجسته‌تر و قرمز تیره (مایل به قهوه‌ای) است.

طبع خاکشیر در طب سنتی

خاکشیر چه طبعی دارد؟ خاک شیر دارای طبع سرد و تر است. برای همین این گیاه دارویی برای بلغمی‌ها و افرادی که روماتیسم دارند، مناسب نیست. زیرا سردی این گیاه در بدن این افراد باعث تشدیدشدن درد می‌شود.

خاکشیر با طبع بدنت سازگاره؟

از متخصص مشاوره بگیر تا خیالت راحت باشه

خواص خاکشیر

آیا می‌دانید خاک شیر چه خاصیتی دارد؟ این گاه دارویی را در تمامی سنین از نوزادی تا سالمندی می‌توان مصرف کرد. برای تمام افراد و هر سن و سالی فواید و خاصیت‌های شگفت‌انگیزی دارد. در ادامه این مقاله از دکتر تو به شما خواهیم گفت خاکشیر برای چی خوب است.

اگر می‌خواهید برای درمان مشکلی از این گیاه دارویی استفاده کنید، حتما با دکتر طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص طب سنتی وجود دارد.

۱. خاکشیر برای یبوست

خاکشیر به‌شدت ملین بوده و تاثیر بسزایی در درمان یبوست دارد. اما برای درمان یبوست، خاکشیر را چگونه بخوریم؟ کافی است ۲ قاشق غذاخوری دانه خاک شیر را در یک لیوان آب گرم خیسانده میل کنید. بهتر است هم صبح و هم شب این شربت را مصرف کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. خاکشیر جوشانده‌شده تاثیر بیشتری در درمان یبوست دارد. برای این منظور کمی خاکشیر را در آب گرم خیسانده و پس از ۱۵ دقیقه به مدت ۲-۳ دقیقه به همراه تکه‌ای نبات بجوشانید و پس از اینکه کمی سرد شد بخورید.

خاکشیر جوشانده‌شده تاثیر بیشتری در درمان یبوست دارد.

۲. فواید خاکشیر برای اسهال

به نقل از epersianfood برای رفع اسهال ساده شیرخواران می‌توان یک قاشق چایخوری خاکشیر و یک استکان آب‌جوش را درون قوری ریخته و روی حرارت ملایم قرار داد تا به‌اصطلاح دم بکشد. سپس کمی آب و عسل به آن اضافه کرده و هر نیم ساعت یک‌بار با قاشق چایخوری به کودک بدهید. برای درمان اسهال افراد بالای ۲ سال کافی است مقداری خاکشیر را بو داده و همراه با آب و کمی عسل، شربتی درست کرده و میل کنید. همچنین نوشیدن شربت خاکشیر (با آب سرد) هم روشی دیگر برای درمان اسهال است.

۳. خاکشیر برای غلظت خون

غلظت خون به زبان ساده یعنی یکدست نبودن خون؛ زیادبودن گلبول‌های قرمز خون نسبت به بقیه مواد تشکیل‌دهنده آن باعث غلظت خون می‌شود. یکی از گیاهان دارویی خون‌ساز، خاکشی است که باعث کاهش غلظت خون می‌شود. اگر از این بیماری رنج می‌برید کافی است کمی خاک شیر، آبلیمو، عسل و آب را مخلوط کرده و حداقل به مدت ۲ ماه مصرف کنید تا خونتان تمیز و یک‌دست شود.

برای درمان کبد چرب می‌توان خاک شیر و خرفه را با هم مصرف کرد
برای درمان کبد چرب می‌توان خاک شیر و خرفه را با هم مصرف کرد

۴. خواص خاکشیر برای کبد چرب

کبد چرب یا استئاتوز کبدی در اثر جمع‌شدن چربی در کبد به وجود می‌آید. خاک شیر باعث پاک‌سازی کبد می‌شود؛ زیرا به‌شدت ادرارآور بوده و سموم را به همراه ادرار از بدن خارج می‌کند. از نظر طب سنتی خاک شیر دشمن کبد چرب است. خاکشیر جوشانده برای کبدچرب بسیار مفید بوده و تاثیر بسزایی در درمان این بیماری خاموش دارد. برای درمان خانگی کبد چرب با کمک این داروی گیاهی می‌توانید یکی از روش‌های زیر را استفاده کنید:

  1. جوشانده خاک شیر را ناشتا میل کنید.
  2. شربت خاک شیر را به همراه ترنجبین مصرف کنید.
  3. خرفه و خاک شیر را با هم مصرف کنید.

خاک شیر باعث پاک‌سازی کبد می‌شود؛ زیرا به‌شدت ادرارآور بوده و سموم را به همراه ادرار از بدن خارج می‌کند.

۵. فواید خاکشیر برای سرماخوردگی

افرادی که با شروع فصل سرد، شربت خاک شیر می‌خورند کمتر سرما می‌خورند. حتی اگر به این بیماری دچار شدید از نوشیدن شربت ولرم این گیاه دارویی غافل نشوید که نه‌تنها در درمان سرماخوردگی شما موثر است؛ بلکه باعث کاهش تب هم می‌شود.

۶. خواص خاکشیر حین ورزش

یکی از مکمل‌های طبیعی که فواید زیادی برای ورزشکاران دارد خاک شیر است. مصرف این گیاه دارویی نه‌تنها از گرمازدگی ورزشکاران جلوگیری می‌کند؛ بلکه از تحلیل‌رفتن عضلات آنها را نیز پیشگیری می‌کند.

۷. خاکشیر برای حساسیت پوستی

از خاک شیر می‌توان برای رفع کهیر و التهاب پوست استفاده کنید. شربت خاک شیر به دلیل اثر خنک‌کنندگی که دارد باعث کاهش خارش پوست ناشی از حساسیت پوستی می‌شود و در درمان آن نیز موثر است.

۸. خاکشیر برای زردی نوزاد

از جمله خواص خاک شیر می‌توان به کاهش زردی نوزاد اشاره کرد. این داروی گیاهی به دلیل اثر خنک‌کنندگی ای که دارد زردی نوزاد را کاهش می‌دهد. با خوردن شربت خاکشیر توسط مادر و شیردادن نوزاد می‌توانید به درمان سریع‌تر زردی نوزاد کمک کنید.

۹. خاکشیر برای پایین آوردن تب

یکی از گیاهان دارویی که تاثیر بسزایی در کاهش تب دارد، خاکشی است. حتی خاکشیر برای تب کرونا هم موثر واقع شده‌است. این گیاه دارویی دارای گلوکز اینولات است که به‌شدت خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد و این باعث کاهش تب می‌شود. همچنین با کاهش ترشح تیروکسین، متابولیسم پایه بدن را کاهش داده و تب را پایین می‌آورد. خاکشیر را برای تب چگونه مصرف کنیم؟ هم می‌توان این گیاه دارویی را با آب سرد و هم آب ولرم مخلوط کرد و میل کرد تا حرارت بدن را کاهش دهد.

افراد مبتلا به پسوریازیس می‌توانند به مدت 40 روز، شربت خاشکی، ترنجبین و عسل بخورند
افراد مبتلا به پسوریازیس می‌توانند به مدت ۴۰ روز، شربت خاشکی، ترنجبین و عسل بخورند

۱۰. فواید خاکشیر برای پسوریازیس

پسویازیس یک بیماری پوستی است که با سیستم ایمنی بدن در ارتباط است. در این بیماری پوست فرد دچار پلاک‌های تکه‌ای نقره‌ای‌رنگ می‌شود که پوسته‌پوسته می‌شود و خارش دارد. خاک شیر برای پسوریازیس مفید است و برای دیدن بهترین نتیجه باید شربت آن را به همراه عسل و ترنجبین به مدت ۴۰ روز ناشتا مصرف کنید.

۱۱. خاکشیر و پسردار شدن

برای پسردار شدن باید بیشتر از مواد غذایی و گیاهان گرم استفاده کرد. به دلیل اینکه خاک شیر سرد و تر است، بیشتر برای دختردار شدن مناسب است.

۱۲. خواص خاکشیر برای پوست

خاک شیر برای جوش صورت و کاهش لک ناشی از جوش موثر است. این گیاه دارویی باعث پاک‌سازی پوست شده و با مصرف مداوم، پوست را روشن‌تر می‌کند. اگر شربت خاکشیر را به همراه عرق کاسنی و عرق شاه‌تره میل کنید، نتیجه مطلوب‌تری خواهید گرفت.

برای رفع جوش‌های صورت ناشی از چربی زیاد، کمی آب جوشیده را با دو قاشق غذاخوری خاک شیر مخلوط کرده و هر روز صبح ناشتا میل کنید. این درمان را به مدت دو هفته تکرار کنید تا جوش‌ها از بین بروند.

خاکشی دارای مقدا زیادی ویتامین A است
خاکشی دارای مقدا زیادی ویتامین A است

۱۳. خاکشیر برای تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان یکی از بیماری‌های شایع در بین زنان است که مانع بارور شدن زنان می‌شود. برای درمان تنبلی تخمدان و کاهش علائم آن می‌توانید شربت خاک شیر و عسل را به همراه صبحانه میل کنید.

۱۴. فواید خاکشیر برای سنگ کلیه

مصرف شربت خاکشیر به همراه ترنجبین باعث دفع سنگ کلیه می‌شود. همچنین التهاب و ورم کلیه را کاهش می‌دهد.

۱۵. خاکشیر برای لاغری

اگر به دنبال لاغری سریع هستید می‌توانید لاغری با خاک شیر را امتحان کنید. مصرف روزانه شربت خاک شیر باعث پاک‌سازی روده‌ها شده و چربی اضافه را دفع می‌کند. بهتر است این شربت را ناشتا مصرف نکنید؛ زیرا خوردن خاک شیر ناشتا باعث چاقی می‌شود. بهتر است در زمانی از روز که معده‌تان خالی است شربت خاک شیر را به همراه کمی گلاب و آبلیمو مصرف کنید. حتی می‌توانید کمی آن را با عسل یا شکر شیرین کنید.

بهتر است این شربت را ناشتا مصرف نکنید؛ زیرا خوردن خاک شیر ناشتا باعث چاقی می‌شود.

۱۶. فواید خاکشیر برای معده

یکی از خواص خاکشی برای بدن، تقویت معده و سیستم گوارش است. همچنین باعث پاک‌سازی روده‌ها شده و حرکات آن را افزایش می‌دهد. در نتیجه به بهبود عملکرد آن کمک می‌کند.

ضماد خاکشیر برای درمان سوختگی بسیار مفید است
ضماد خاکشیر برای درمان سوختگی بسیار مفید است

طریقه مصرف خاکشیر

و اما خاکشیر را چطوری بخوریم؟ معمولاً این گیاه دارویی به‌صورت شربت سرد یا گرم و یا حتی جوشانده‌شده مصرف می‌شود. البته گاهی دانه این گیاه بو داده می‌شود و همراه با عسل خورده می‌شود. اما برای استفاده از این گیاه به‌عنوان ضماد، دانه‌های آن را کوبیده با آب مخلوط کرده تا خمیری شود و روی سوختگی می‌گذارند.

عوارض و مضرات خاکشیر

اگر این گیاه دارویی را در حد اعتدال مصرف کنید خطری برایتان ندارد؛ ولی برای برخی از افراد، مصرف زیاد آن ممکن است باعث سردرد یا استخوان‌درد شود. افرادی که دچار سردرد می‌شوند می‌توانند این شربت را به همراه کتیرا مصرف کنند. افرادی که دچار استخوان‌درد می‌شوند یا بلغمی هستند و یا به بیماری‌های مثل روماتیسم دچارند، نباید از این گیاه استفاده کنند. طبع سرد و تر خاک شیر باعث بروز این مشکل می‌شود. این افراد نباید زیاد خاک شیر مصرف کنند.

اگر بعد از مصرف خاکشیر دچار عوارض شدید، حتما با متخصص طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر طب سنتی وجود دارد.

خاکشیر در بارداری

هیچ تحقیقات علمی ثابت نکرده است که مصرف متعادل و کم خاک شیر برای حاملگی ضرر دارد؛ اما بهتر است این شربت را زیر نظر پزشکتان میل کنید. از آن جایی که خاک شیر در ماه آخر بارداری باعث القای زایمان و آمادگی رحم برای زایمان می‌شود، ممکن است پزشکتان توصیه کند مصرف خاکشیر برای باز شدن دهانه رحم را شروع کنید.

خاکشیر را کی بخوریم؟

در جدول زیر می‌توانید زمان مصرف خاک شیر در طول روز را مشاهده کنید. در هر زمان خواص این گیاه دارویی تفاوت دارد.

زمان مصرففواید
خاکشیر ناشتابرای چاق شدن، پاک‌سازی کبد، پوست و درمان یبوست
بعد از غذاخاک شیر برای هضم غذا
قبل از خواببرای پاک‌سازی کلیه، تقویت معده و بهبود عملکرد روده، افزایش میل جنسی و کاهش عفونت زنان
در طول روزبه هر دلیل و هدفی
زمان مصرف خاکشیر در طول روز

مصرف خاکشیر برای لاغری را با مشاوره متخصص پیش بگیر

ارزش غذایی خاکشیر

در جدول زیر مقدار مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در ۱۳۳ گرم خاک شیر آورده‌شده‌است.

ارزش غذاییمقدار در ۱۳۳ گرم
انرژی۲۹ کالری
چربی۰/۹ گرم
کربوهیدرات۴/۲ گرم
خاک شیر فیبر دارد۳/۹ گرم
قند۰
پروتئین۲/۶ گرم
سدیم۵/۳ میلی‌گرم
اسید لینولئیک، اسید لینولنیک، اسید اولئیک، اسید پالمیتیک و اسید استئاریکمقداری
ویتامین A۵۳۲۰ IU   
کلسیم۵۹ میلی‌گرم
آهن۳.۲ میلی‌گرم
منیزیم۱۳۷ میلی‌گرم
فسفر۸۴ میلی‌گرم
پتاسیم۵۱۹ میلی‌گرم
ارزش غذایی خاکشیر

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

گاهی با مصرف یک شربت ساده می‌توان از بیماری‌های زیادی پیشگیری کرد. اگر می‌خواهید بدانید آیا خاکشیر‌ برای مشکل یا بیماری شما هم مفید است یا نه می‌توانید با مشاوره تلفنی با دکتر طب سنتی در دکترتو سوالات خود را بپرسید و مطمئن شوید میزان مصرف این گیاه دارویی برای شما تا چه حد بدون عوارض خواهد بود. در وبگاه دکترتو می‌توانید اقدام به‌گرفتن نوبت حضوری یا آنلاین از متخصص طب سنتی در سرتاسر ایران کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خاک شیر حتما با فوق تخصص طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر طب سنتی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر با شیر تازه و ناشتا خورده شود چاق می‌کند.

بله؛ هیچ تحقیقی اثبات نکرده است که این گیاه دارویی برای زنان شیرده مضر است. خاکشیر برای افزایش شیر مادر نیز مفید است.

بله خاک شیر با تقویت معده باعث درمان بی‌اشتهایی در افراد می‌شود.

بله این داروهای گیاهی ضدسرفه است.

پس از ریختن خاک شیر در یک‌کاسه آب، کمی صبر کنید تا خیس بخورد. سپس با چنگال هم بزنید تا گلوله‌های ایجادشده باز شود و خاک شیر کاملاً ته‌نشین شود. حال کافی است کم‌کم آب کاسه را خالی کنید تا خاشاک و مواد روی آب دور ریخته شود. دقت کنید خاک شیر شسته‌شده را درون ظرفی دیگر بریزید و ته آن را دور بریزید که اگر ریگی درون‌ دانه‌های خاک‌شیرتان بوده است دور ریخته شود.

بله، با کمک خوردن این‌گیاه دارویی می‌توان کرم‌های دستگاه گوارش را دفع کرد. با دفع این کرم‌ها، حالت تهوع فرد نیز درمان می‌شود بخصوص حالت تهوع ناشی از باکتری معده.

خاک شیر صدا را باز می‌کند. این گیاه برای رفع انسداد صدا بسیار مفید است.

بله این گیاه دارویی باعث کاهش ترشحات زنانه می‌شود.

ویتامین A ، ویتامین C و فولات از ویتامین‌های این گیاه است.

کلسیم (۵۹ میلی‌گرم)، آهن (۳.۲ میلی‌گرم)، منیزیم (۱۳۷ میلی‌گرم)، فسفر (۸۴ میلی‌گرم)، پتاسیم (۵۱۹ میلی‌گرم)، منگنز (۰.۵ میلی‌گرم)، و مقادیر کمی سدیم، روی، مس دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن