علائم و راه های دفع و درمان سنگ کلیه چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سنگ کلیه یکی از بیماری‌های دردناک مجاری ادراری است که درمان آن روش‌های مختلفی دارد. برای درمان سنگ کلیه باید به دکتر کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علائم و راه های دفع و درمان سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه عارضه‌ای دردناک است که برخی افراد به دلایل مختلف به آن دچار می‌شوند. اگر شما هم دچار سنگ کلیه هستید و این بیماری باعث بروز مشکلاتی شده‌است، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که علائم سنگ کلیه چیست؟ چرا دچار این بیماری می‌شویم؟ آیا درمان خانگی برای آن وجود دارد؟ احتمال عود مجدد سنگ کلیه چقدر است؟ چه مواد غذایی برای این بیماری مفید است و کدام غذاها مضر هستند؟

اگر دچار سنگ کلیه هستید و می‌خواهید برای درمان آن به دکتر اورولوژیست و مجاری ادراری مراجعه‌کنید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه یکی از شایع ترین انواع در لیست بیماری های کلیوی است. سنگ‌های کلیه (نفرولیتیازیس) در واقع رسوباتی از جنس مواد معدنی و نمکی هستند که در کلیه‌ها تشکیل می‌شوند. جنس سنگ‌های کلیه معمولا اگزالات کلسیم است. سنگ دارای ساختاری تیز و کریستالی است و گاهی به اندازه‌ی یک توپ گلف رشد می‌کند.

این بیماری علت شایع خون در ادرار (هماچوری) و درد شدید در شکم، پهلو یا کشاله‌ی ران است. تولید سنگ در بین مردان بیشتر از زنان دیده‌می‌شود. بیشتر افرادی که به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی هستند.

طی چند دهه‌ی گذشته، درصد مبتلایان به سنگ‌های کلیه در ایالات متحده‌ی آمریکا رو به افزایش بوده‌است که به احتمال زیاد به مشکل همه‌گیر چاقی مربوط می‌شود.

معمولا هنگامی‌که ادرار غلیظ می‌شود، مواد معدنی متبلور شده و به هم می‌چسبند و سنگ کلیه تشکیل می‌شود.

میزان شیوع سنگ کلیه چیست؟
به‌طور میانگین از هر ۲۰ نفر یک نفر در طول زندگی خود دچار سنگ کلیه می‌شود.

سنگ کلیه چقدر شایع است؟

بر اساس تحقیقات، به‌طور میانگین از هر ۲۰ نفر یک نفر در طول زندگی خود دچار سنگ کلیه می‌شود. سنگ می‌تواند در هر بخشی از دستگاه ادراری، از کلیه‌ها تا مثانه تشکیل شود.

غالبا هنگامی که ادرار غلیظ می‌شود، مواد معدنی متبلور شده و به هم می‌چسبند و سنگ تشکیل می‌شود. سنگ‌هایی که کوچک هستند می‌توانند خودشان دفع شوند که این فرآیند دفع سنگ می‌تواند بسیار دردناک باشد.

تشخیص به موقع این سنگ‌ها احتمال آسیب دائمی به مجاری ادراری و کلیه‌ها را کاهش می‌دهد. گاهی داروهای ضددرد و نوشیدن آب زیاد برای دفع سنگ کافی است اما در موارد دیگری که سنگ در مجاری ادراری گیر کرده‌باشد، با عفونت ادراری همراه شود یا عوارض جانبی ایجاد کند، ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد.

متن انگلیسی: «Urine contains many dissolved minerals and salts. When your urine has high levels of these minerals and salts, you can form stones.»
ترجمه متن: «ادرار حاوی مواد نامحلول است که اگر مقدار آنها در ادرار زیاد شود، می‌توانند ایجاد سنگ کلیه بکنند.»

به نقل از urologyhealth

سنگ کلیه در کودکان شایع است؟

متاسفانه سنگ کلیه در کودکان حدود ۵ سال شایع است. مهمترین دلیل بروز این بیماری انتخاب نوع غذا است. نوشیدن آب به مقدار خیلی کم و خوردن غذاهای سرشار از نمک خطر ابتلا به این بیماری را بالا می‌برند. سعی کنید به کودک خود چیپس و سیب‌زمینی‌سرخ‌کرده کمتر بدهید. مصرف غذاهایی مانند سوپ‌های کنسرو شده، غذاهای آماده و بسته‌بندی و نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیز باید محدود شوند. اگر نوشابه‌ها یا نوشیدنی‌های شیرین حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا باشند، خطر این عارضه را بیشتر می‌کنند.

کلیه سنگ ساز چیست؟

عوامل مختلفی مانند نوشیدن آب به مقدار بسیارکم، وراثت و رژیم غذایی نامناسب باعث سنگ‌ساز شدن کلیه‌ها می‌شوند. افرادی که کلیه سنگ‌ساز دارند، هرچند وقت یک‌بار این مشکل را تجربه می‌کنند. بسیاری از افرادی که یک‌بار دچار این بیماری شده‌اند، چند سال بعد دوباره به آن مبتلا می‌شوند.

اگر کلیه شما سنگ‌ساز است، باید با دکتر کلیه و مجاری ادراری یا دکتر اورولوژیست مشورت کنید. می‌توانید از مشاوره تلفنی اورولوژی بهرمند شوید.

اندازه سنگ کلیه چقدر است؟

در بیشتر موارد سنگ‌های کلیه اندازه نخود هستند. اما این سنگ‌ها می‌توانند در ابعاد کوچکتر به‌اندازه یک دانه شن یا ابعاد بزرگتری در اندازه توپ گلف هم ایجاد شوند. معمولا سنگ‌های کوچک از دستگاه ادراری عبور کرده و دفع می‌شوند. اما اگر سنگ بزرگ باشد، ممکن است پزشک جراحی را توصیه‌کند.

نشانه ها و علائم سنگ کلیه چیست؟

تا زمانی‌که سنگ کلیه در کلیه حرکت نکرده و وارد مجاری ادراری نشده‌است، ممکن است هیچ علامتی را نشان ندهد، این سنگ‌ها به نام سنگ‌های خاموش معروف هستند. علائمی که ممکن است در بیمار ایجاد شود عبارتند از:

  • درد: درد شدید در پهلو، پشت و زیر دنده‌ها که تغییر در وضعیت بدن باعث تسکین این درد نمی‌شود. این درد توسط بسیاری از افراد به عنوان بدترین درد زندگی آن‌ها توصیف شده‌است، حتی بدتر از درد زایمان یا شکستگی استخوان‌ها. این درد به قسمت تحتانی شکم، کشاله‌ی ران، آلت تناسلی یا بیضه نیز منتشر می‌شود.
  • کیفیت درد: دردی که به‌صورت نوسانی وارد می‌شود و شدت آن متغیر است که به آن درد کولیکی یا کولیک کلیوی گفته‌می‌شود.
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن: (سوزش ادرار نشانه چیست؟)
  • درد هنگام ادرار کردن
  • ادرار صورتی، قرمز یا قهوه‌ای: (علت ادرار خونی چیست؟)
  • ادرار کدر و دارای بوی ناخوشایند: (علت بوی بد ادرار چیست؟)
  • تهوع و استفراغ
  • نیاز مداوم به ادرار کردن (فوریت ادرار)
  • ادرار کردن بیشتر از حد معمول (تکرر ادرار)
  • تب و لرز: اگر عفونت در مجاری ادراری به همراه سنگ وجود داشته‌باشد، تب و لرز نیز ایجاد می‌شود.
  • کاهش حجم ادرار
  • وجود گلبول‌های سفید یا چرک در ادرار در آزمایش ادرار

در صورت بروز علائم و نشانه‌های نگران‌کننده‌ای مانند درد همراه با حالت تهوع و استفراغ، درد همراه با تب و لرز، وجود خون در ادرار، مشکل در دفع ادرار و درد شدیدی که نمی‌توانید آرام باشید و قرار گرفتن در هیچ موقعیتی درد را کاهش نمی‌دهد، به مرکز فوریت‌های پزشکی مراجعه‌کنید.

دچار درد شدید پهلو شدی و سوزش ادرار داری؟

برای بررسی علائم با پزشک مشورت کن.

علائم سنگ کلیه در کودکان چیست؟

شایع‌ترین علامتی که کودکان و بزرگسالان تجربه می‌کنند، درد و وجود خون در ادرار است. میزان درد باتوجه‌به اندازه سنگ و محل قرارگیری آن متفاوت است. از علائم دیگر آن می‌توان به موارد زیر اشاره‌کرد.

  • درد کولیکی شدید
  • ناتوانی در دفع ادرار
  • حالت تهوع و استفراغ
  • ادرار کدر و بدبو
  • تب و لرز که می‌تواند نشانه عفونت جدی باشد
  • خون در ادرار

علائم افتادن سنگ کلیه در مثانه چیست؟

هنگامی‌که سنگ کلیه (kidney stones) از کلیه‌ها از طریق حالب به مثانه منتقل می‌شود، می‌تواند باعث درد، ناراحتی و تغییر در رنگ و بوی ادرار شود. علائم انتقال سنگ کلیه به مثانه عبارت‌است‌از:

  • درد در قسمت تحتانی شکم یا کمر
  • ادرار دردناک
  • افزایش فوریت برای ادرار کردن
  • خون در ادرار
  • ادرار کدر یا بدبو
  • و در موارد نادر، ناتوانی در دفع ادرار

علائم سنگ کلیه در مردان کدامند؟

مردان ممکن است درد شدیدی را در پشت یا پهلو تجربه کنند که اغلب به ناحیه کشاله ران منتشر می‌شود. علائم دیگر ممکن است شامل تهوع، استفراغ، ادرار دردناک و خون در ادرار باشد.

علائم سنگ کلیه در زنان چیست؟

علایم سنگ کلیه در زنان ممکن است مشابه مردان باشد و نشانه‌هایی مانند درد در پشت یا پهلو، تهوع و استفراغ را تجربه کنند. علاوه‌براین موارد، زنان ممکن است درد در ناحیه کشاله ران یا فرج را نیز تجربه‌کنند، که ممکن است با عفونت دستگاه ادراری یا سایر بیماری‌های زنان اشتباه گرفته‌شود.

با دیدن علائم سنگ کلیه یا شن کلیه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورت ایجاد هرگونه درد در کلیه‌ها یا خون در ادرار باید سریعا به دکتر اورولوژیست مراجعه‌کنید. متخصص اورولوژی با تجویز آزمایش‌های تصویربرداری اندازه سنگ کلیه و محل قرارگیری آن را تشخیص می‌دهد. باتوجه‌به این موارد بهترین روش درمان انجام می‌شود. همچنین می‌توانید از دکتر داخلی کمک بگیرید.

علت ایجاد سنگ کلیه چیست؟

اگرچه دلیلی قطعی برای ایجاد سنگ وجود ندارد، اما چندین عامل خطر ایجاد این سنگ‌ها را افزایش می‌دهد. علت اصلی این بیماری کمبود آب بدن است. سنگ‌ کلیه بیشتر در افرادی مشاهده‌می‌شود که کمتر از ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز مصرف می‌کنند.

هنگامی‌که آب کافی برای رقیق کردن اسید اوریک موجود در ادرار وجود نداشته‌باشد، ادرار اسیدی‌تر می‌شود. محیط بیش‌از‌حد اسیدی ادرار، منجر به تشکیل سنگ کلیه می‌شود.

علت اصلی سنگ کلیه کمبود آب بدن است. سنگ‌ کلیه بیشتر در افرادی مشاهده‌می‌شود که کمتر از ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز مصرف‌می‌کنند.

علائمدرمانعلت‌ها
درد در پشت یا پهلوهیدراتاسیونکم آبی بدن
درد در قسمت پایین شکم یا کمر   اقدامات پیشگیرانه مانند نوشیدن آب زیاد و پرهیز از برخی غذاها      مصرف زیاد غذاهای غنی از اگزالات
درد در ناحیه کشاله ران یا فرجدرمان‌های خانگی مانند حمام آب گرم و ورزش       مصرف زیاد پروتئین حیوانی
ادرار کدر یا بدبوداروهای گیاهی و طب‌سنتی     سابقه خانوادگی سنگ کلیه
ادرار دردناکداروهایی مانند هیوسیامین       شرایط پزشکی مانند پرکاری پاراتیروئید
تکرر ادراراورتروسکوپیبرخی داروها مانند دیورتیک‌ها و آنتی‌اسیدها
خون در ادرارنفرولیتوتومی از راه پوست (PCNL)   چاقی و سندرم متابولیک
خشکی دهانسنگ شکنی برون بدنی با موج ضربه‌ای (ESWL)       برخی از روش‌های پزشکی مانند جراحی‌های مجاری ادراری
گرفتگی عضلات    جراحی غده‌ی پاراتیروئیدبیماری‌های گوارشی مانند بیماری التهابی روده
حالت تهوع یا استفراغ—–ناهنجاری‌های دستگاه ادراری مانند نقص‌های مادرزاد
سنگ کلیه را بهتر بشناسید.

عوامل خطر غیرقابل کنترل ابتلا به سنگ کلیه

عواملی که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند عبارتند از:

  • تاریخچه‌ی خانوادگی یا شخصی: سابقه‌ی خانوادگی سنگ کلیه شانس ابتلا به آن را افزایش می‌دهد. اگر شخصی در خانواده‌ی شما دارای سنگ کلیه باشد، احتمالاً اینکه شما نیز دچار آن شوید وجود دارد. اگر قبلا یک یا چند سنگ داشته‌اید، در معرض خطر ابتلا به انواع دیگر سنگ‌های کلیوی هم هستید. در صورت عدم انجام اقدامات پیشگیرانه در زمان ایجاد سنگ کلیوی، خطر تشکیل مجدد و عود سنگ در آینده افزایش می‌یابد.
  • هیپرکلسیوری (کلسیم بالا در ادرار): یکی دیگر از اختلالات ارثی است، که طی آن کلسیم بیش‌از‌حد از مواد غذایی جذب شده و در ادرار دفع می‌شود. در بیش از نیمی از افراد مبتلا به هیپرکلسیوری، سنگ کلیوی کلسیم فسفات یا کلسیم اگزالات ایجاد می‌شود.
  • هیپراگزالوری (اگزالات بالا در ادرار): یک بیماری ارثی بسیار نادر است و با عنوان هیپراگزالوری اولیه شناخته‌می‌شود. بالا رفتن سطح اگزالات در ادرار خطر تشکیل این نوع سنگ را افزایش می‌دهد. به‌دلیل عوامل وابسته به رژیم غذایی، هیپراگزالوری اولیه بسیار کمتر از هیپرکلسیوری شایع است.
  • سایر بیماری‌ها: برخی بیماری‌ها خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند که عبارتند از اسیدوز توبولار کلیوی، سیستینوری، هایپر پاراتیروئیدیسم، داروهای خاص، برخی عفونت‌های دستگاه ادراری، سبک زندگی بدون تحرک و بیماری‌های مزمن مانند دیابت و فشارخون بالا.
  • نژاد: سنگ کلیه در آسیایی‌ها و قفقازی‌ها نسبت به بومیان آمریکایی، آفریقایی‌ها و آمریکایی‌های آفریقایی تبار شیوع بیشتری دارد.
علت سنگ کلیه چیست؟
کم آب خوردن می‌تواند احتمال ابتلا به سنگ کلیه را زیاد کند.

عوامل خطر قابل کنترل ابتلا به سنگ کلیه

برخی از عوامل خطر قابل کنترل هستند. از جمله:

  • کم آبی: عدم مصرف آب کافی در روز می‌تواند خطر ابتلا به سنگ‌های کلیوی را افزایش دهد. افرادی که در آب و هوای گرم زندگی می‌کنند، افرادی که زیاد عرق می‌کنند و افرادی که زیاد ورزش می‌کنند بیشتر از سایرین در معرض خطر تشکیل سنگ قرار دارند.
  • رژیم‌های غذایی: نمک زیاد در رژیم غذایی میزان کلسیمی که در کلیه‌ها فیلتر و دفع می‌شود را کاهش می‌دهد و خطر این بیماری را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.
  • اضافه وزن: چاقی یا شاخص توده‌ی بدنی بالا (BMI)، افزایش اندازه‌ی دور کمر و افزایش وزن با افزایش خطر ابتلا به سنگ‌های کلیوی مرتبط هستند.
  • بیماری‌های گوارشی و جراحی: جراحی بای پس معده، بیماری التهابی روده (بیماری کرون) یا اسهال مزمن می‌توانند باعث تغییر در روند هضم شده و بر جذب کلسیم و آب در بدن تاثیر بگذارند و سطح مواد سازنده‌ی سنگ کلیه در ادرار را افزایش دهند.
  • داروها: برخی داروهای خاص می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. دانشمندان دریافتند که توپیرامات (Topamax)، دارویی که معمولاً برای درمان تشنج و سردردهای میگرنی تجویز می‌شود، می‌تواند احتمال ابتلا به سنگ را افزایش دهد.
  • استفاده طولانی‌مدت از برخی مکمل‌ها: استفاده‌ی طولانی‌مدت از مکمل‌های ویتامین D، مکمل‌های کلسیم، برخی دیورتیک‌ها، آنتی‌اسیدهای حاوی کلسیم و ایندیناویر (Crixivan)، دارویی است که برای درمان عفونت HIV استفاده‌می‌شود، باعث بالا رفتن مقدار کلسیم و افزایش تشکیل سنگ کلیه می‌شود.
  • نقرس: نقرس منجر به افزایش مزمن اسید اوریک در خون و ادرار می‌شود و باعث تشکیل سنگ اسید‌اوریک می‌گردد.
  • بارداری: تعداد کمی از زنان باردار دچار این بیماری می‌شوند. شواهدی وجود دارد که نشان‌می‌دهد تغییرات مرتبط با بارداری احتمال تشکیل سنگ را افزایش می‌دهد. در بارداری به علت افزایش سطح پروژسترون سرعت دفع ادرار کند می‌شود. همچنین به دلیل کاهش ظرفیت مثانه ناشی از بزرگ‌شدن رحم، میزان مصرف مایعات نیز کاهش می‌یابد. همچنین در بارداری میزان دفع کلسیم در ادرار به مقدار بسیار کمی افزایش می‌یابد.
تشخیص سنگ کلیه چیست؟
برای تشخیص سنگ کلیه بررسی‌های زیادی بعد از دیدن علائم انجام می‌شود.

تشخیص سنگ کلیه چگونه انجام می شود؟

تشخیص سنگ کلیه با بررسی علائم ذکرشده توسط بیمار و با رد سایر علل احتمالی ایجادکننده‌ی دردهای شکمی و درد پهلو، میسر می‌شود. چندین آزمایش مختلف می‌تواند وجود سنگ کلیه را تایید کند.

۱. آزمایش خون

یکی از پنل‌های آزمایش خون به نام آزمایش عملکرد کلیه می‌تواند افزایش میزان کلسیم یا اسیداوریک در خون را نشان‌می‌دهد. نتایج آزمایش خون در نظارت بر سلامت کلیه‌ها و سایر بیماری‌های پزشکی کمک‌می‌کند.

۲. آزمایش ادرار

آزمایش ادرار جمع‌آوری شده طی ۲۴ ساعت، افزایش دفع مواد معدنی سنگین و مواد سنگ‌ساز را اندازه‌گیری می‌کند. گاهی لازم است دو مجموعه ادرار ۲۴ ساعته را در طی دو روز برای این آزمایش جمع‌آوری کنید. آزمایش ادرار، وجود خون در ادرار و عفونت‌های دستگاه ادراری را نیز مشخص می‌کند.

جواب آزمایش ادرار سنگ کلیه

آزمایش ادرار می‌تواند با تشخیص وجود برخی مواد در ادرار مانند کلسیم، اگزالات و اسیداوریک به تشخیص سنگ کلیه کمک‌کند. این آزمایش همچنین می‌تواند به شناسایی هرگونه عفونت دستگاه ادراری که ممکن است در ایجاد سنگ کلیه نقش داشته‌باشد، کمک‌کند.

برای تشخیص سنگ کلیه، اگر بخواهید هر کدام از آزمایش‌های تشخیصی را انجام دهید، باید به دکتر اورولوژیست مراجعه‌کنید. در دکترتو می‌توانید از بهترین دکتر کلیه نوبت دریافت کنید.

۳. آزمایشات تصویربرداری

در بسیاری از بیمارانی که به اورژانس مراجعه‌می‌کنند، سی‌تی‌اسکن بدون کنتراست انجام‌می‌شود. این کار به‌سرعت انجام‌می‌شود و به رد علل دیگر بروز درد پهلو یا شکم کمک‌می‌کند.

سی‌تی‌اسکن وضعیت حالب، مثانه و کلیه‌ها را مشخص می‌کند، وجود سنگ را تایید می‌کند، اندازه و محل دقیق آن، وجود انسداد و وضعیت سایر ارگان‌ها از جمله آئورت و لوزالمعده را نیز مشخص می‌کند.

اما سی‌تی‌اسکن بیماران را در معرض پرتو قرار می‌دهد، به‌همین دلیل سونوگرافی و عکس ساده‌ی شکمی با اشعه‌ی X به عنوان روش‌های تصویربرداری ارجح در تشخیص سنگ کلیه استفاده‌می‌شوند. در خانم‌های باردار و کسانی که باید از قرار گرفتن در معرض اشعه پرهیز کنند، سونوگرافی روش مناسب برای تشخیص سنگ کلیه است.

۴. سونوگرافی برای تشخیص سنگ کلیه

معمولا برای تشخیص سنگ کلیه از روش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی استفاده‌می‌شود. در سونوگرافی مشخص می‌شود، علت این درد سنگ است یا نه. ممکن است پزشک برای بررسی رشد سنگ آزمایش سونوگرافی را در زمان‌های مختلف تکرار کند. معمولا افرادی که دچار درد کلیه، خون در ادرار یا علائم عفونت می‌شوند، باید این آزمایش را انجام‌دهند.

۵. پیلوگرام یا اوروگرافی داخل وریدی (IVP)

طی این روش تصویربرداری، رنگ مخصوصی به داخل ورید بازویی تزریق می‌شود. این رنگ از طریق کلیه‌ها و مثانه دفع می‌شود. سپس عکس اشعه‌ی X یا سی‌تی‌اسکن، محل سنگ در مجاری ادراری را مشخص می‌کند.

۶. تجزیه و تحلیل سنگ های دفعی: از کجا بفهمیم سنگ کلیه دفع شده؟

در مواردی از شما خواسته‌می‌شود که در صاف‌کننده‌ی ادرار، ادرار کنید تا سنگ‌هایی را که دفع می‌کنید جمع‌آوری کنید. تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی، اطلاعات لازم برای تعیین عوامل ایجادکننده‌ی سنگ کلیه و تعیین برنامه‌ی مناسب را برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه استفاده‌می‌شود.

یکی از راه‌های تشخیص دفع سنگ کلیه، تسکین ناگهانی درد یا ناراحتی مرتبط با سنگ است. راه دیگر شناسایی بصری سنگ در ادرار است. اگر مشکوک هستید که سنگ کلیه را دفع کرده‌اید، مهم است که سنگ را جمع‌آوری کرده و برای بررسی نزد پزشک ببرید. پزشک شما ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری را برای تایید دفع سنگ و بررسی وجود سنگ‌های باقی‌مانده یا آسیب به دستگاه ادراری انجام‌دهد.

تشخیص سنگ کلیه با پیلوگرام
طی این روش تصویربرداری، رنگ مخصوصی به داخل ورید بازویی تزریق می‌شود. این رنگ از طریق کلیه‌ها و مثانه دفع می‌شود. سپس عکس اشعه‌ی X یا سی‌تی‌اسکن، محل سنگ در مجاری ادراری را مشخص می‌کند.

درمان سنگ کلیه چیست؟

به یاد داشته‌باشید که همواره پیشگیری بهتر از درمان است، در وهله‌ی اول از عواملی که باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شوند دوری کنید. نوشیدن آب بسیار مفید است، زیرا کمبود مایعات و کم‌آبی بدن از عوامل خطر اصلی تشکیل سنگ کلیه است.

عوامل مختلفی در توانایی عبور سنگ از مجاری ادراری وجود دارد. این موارد شامل اندازه‌ی جثه‌ی فرد، دفع قبلی سنگ، بزرگی پروستات، بارداری و اندازه‌ی سنگ است. در ادامه بحث مدیریت و درمان سنگ کلیه را در چند بخش مجزا، یعنی درمان سنگ‌های کوچک، درمان سنگ‌های بزرگ و روش‌های درمان خانگی بررسی می‌کنیم.

درمان سنگ های کلیوی کوچک

بیشتر سنگ‌های کوچک کلیوی به درمان تهاجمی نیاز ندارند و سرانجام در طی ۴۸ ساعت و با مصرف مایعات فراوان از مجاری ادراری به‌صورت خود‌به‌خود دفع می‌شوند. نوشیدن روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب به طوری که ادرار شفاف و روشن باشد، توصیه‌می‌شود.

یک سنگ ۴ میلی‌متری دارای ۸۰٪ احتمال دفع است در‌حالی‌که یک سنگ ۵ میلی‌متری ۲۰٪ شانس دفع دارد. سنگ‌های بزرگتر از ۹ میلی‌متر تا ۱۰ میلی‌متر به‌ندرت بدون درمان دفع می‌شوند.

۱. تسکین درد

دفع خود‌به‌خودی سنگ کلیه می‌تواند دردناک باشد،‌ برای تسکین درد از استامینوفن، ناپروکسن سدیم، ایبوپروفن (Advil Motrin IB) و کتورولاک (Toradol) که داروی ضدالتهاب تزریقی هستند استفاده‌می‌شود.

در صورت وجود خطر خونریزی یا اختلال عملکرد کلیه، از مصرف کتورولاک، آسپرین و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) باید جلوگیری شود. در صورت وجود حالت تهوع و استفراغ، داروهای ضددرد داخل وریدی را می‌توان تجویز کرد.

۲. دیگر داروها

برخی داروها با شل‌کردن عضلات مجرای ادرار به خروج سریع‌تر و با درد کمتر سنگ کلیه کمک‌می‌کنند. این داروها شامل مسدودکننده‌های کانال کلسیم مانند نیفدیپین (Adalat ،Procardia ،Afeditab ،Nifediac) و مسدودکننده‌های آلفا مانند تامسولوسین (Flomax) هستند که در افرادی که سنگ کلیه به‌راحتی از مجرای ادراری عبور نمی‌کند، تجویز می‌شوند.

درمان سنگ های کلیوی بزرگ

سنگ‌های کلیوی که خیلی بزرگ هستند یا خود‌به‌خود دفع نمی‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را با اقدامات محافظه‌کارانه درمان کرد زیرا باعث خونریزی، آسیب به کلیه‌ها یا عفونت مکرر دستگاه ادراری می‌شوند، نیاز به درمان گسترده‌تری دارند. روش‌های درمانی این نوع سنگ‌ها شامل موارد زیر است:

۱. لیتوتریپسی با امواج شوکی از خارج از بدن (ESWL) یا سنگ شکن

برای درمان سنگ‌های کلیوی که خود‌به‌خود دفع نمی‌شوند، اغلب از روشی به نام لیتوتریپسی استفاده‌می‌شود. در این روش از امواج قدرتمند و پرانرژی برای شکستن یک سنگ بزرگ به قطعات کوچکتر استفاده‌می‌شود، سپس این قطعات کوچکتر می‌توانند از طریق دستگاه ادراری از بدن خارج شوند.

این عمل حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد و باعث درد متوسط می‌​​شود. بنابراین بیمار تحت بیهوشی سبک قرار‌می‌گیرد تا راحت باشد و احساس درد نکند. ESWL می‌تواند باعث ایجاد خون در ادرار، کبودی در پشت یا شکم، خونریزی در اطراف کلیه‌ها و سایر اندام‌های مجاور و ناراحتی در هنگام عبور قطعات سنگ‌ خرد شده در مجاری ادراری شود.

برای درمان سنگ کلیه به روش جراحی، باید از جراح کلیه و مجاری ادراری کمک بگیرید. در دکترتو می‌توانید از بهترین جراحان کلیه نوبت دریافت کنید.

۲. جراحی نفرولیتوتومی از طریق پوست

در مواردی که سایر روش‌های درمانی مانند ESWL موثر نیستند، برای از‌بین‌بردن سنگ کلیه می‌توان از این روش‌ جراحی استفاده‌کرد، با ایجاد برش کوچکی در پوست قسمت پهلو، می‌توان به محل قرارگیری سنگ کلیه دسترسی پیداکرد.

ی عمل جراحی نفرولیتوتومی از طریق پوست، بیمار بیهوشی عمومی دریافت خواهدکرد و یک تا دو روز در بیمارستان بستری خواهدشد.

۳. سنگ شکنی از طریق حالب (TUL)

می‌توان لوله‌‌ای نازک مجهز به دوربین را از طریق پیشابراه وارد مجرای ادراری کرد و به مثانه منتقل نمود. پس از تعیین محل سنگ، ابزارهای ویژه‌ای سنگ را به دام انداخته و آن را به تکه‌های کوچکتری خرد می‌کند که می‌توانند از طریق ادرار خارج شوند.

سپس لوله‌ی کوچکی (استنت) در مجرای ادرار قرار داده‌می‌شود تا تورم برطرف شود و به بهبودی کمک‌کند. در این عمل جراحی به بیهوشی عمومی یا موضعی نیاز است.

۴. جراحی غده پاراتیروئید

غده‌ی پاراتیروئید در واقع از ۴ غده‌ی بیضی شکل مجزا تشکیل شده‌است که در پشت تیروئید قرار دارد و وظیفه‌ی تنظیم کلسیم بدن را برعهده دارد.

غده‌ی پاراتیروئید بیش‌فعال (هیپرپاراتیروئیدیسم)، در اثر تومور خوش‌خیم کوچک در یکی از غده‌های پاراتیروئید یا بیماری دیگری ایجادمی‌شود و این غده‌ها را به سمت تولید هورمون پاراتیروئید بیشتری سوق می‌دهد. هیپرپاراتیروئیدیسم سطح کلسیم را افزایش می‌دهد و درنتیجه احتمال تشکیل سنگ کلیه افزایش می‌یابد.

در این ویدیو دکتر مجتبی عاملی فوق تخصص اورولوژی در مورد جدیدترین روش جراحی سنگ کلیه به شما توضیح می‌دهند.

۵. دارو درمانی

داروها می‌توانند میزان مواد معدنی و نمک موجود در ادرار را کنترل کنند و در درمان انواع خاص سنگ‌های کلیوی مفید باشند.

  • درمان دارویی سنگ‌های کلیوی: برای جلوگیری از شکل‌گیری سنگ‌های کلسیمی، پزشک یک داروی تیازیدی یا یک داروی حاوی فسفات را تجویز می‌کند.
  • دارو برای سنگ‌های اسیداوریکی: آلوپورینول (Zyloprim ، Aloprim) با کاهش سطح اسیداوریک در خون و ادرار و حفظ قلیای ادرار در درمان سنگ‌های اسید اوریکی موثر است.
  • دارو برای سنگ‌های استروویتی: سنگ‌های استروویت در اثر عفونت‌های ادراری تشکیل‌می‌شوند، به همین دلیل پیشگیری و درمان عفونت‌های ادراری در پیشگیری از تشکیل این نوع سنگ‌ها موثر است. استفاده‌ٰی طولانی‌مدت از آنتی‌بیوتیک با دوز کم به دستیابی به این هدف کمک‌می‌کند.
  • درمان دارویی سنگ‌های سیستینی: درمان سنگ‌های سیستینی می‌تواند مشکل باشد. مایعات بیشتری بنوشید تا ادرار بیشتری تولید کنید. اگر این امر به تنهایی کمک نکند، پزشک ممکن است دارویی برای کاهش میزان سیستین ادرار تجویز کند.

قوی ترین قرص دفع سنگ کلیه کدام است؟

برای دفع سنگ از برخی داروها استفاده می‌شود. رایج‌ترین دارویی که برای درمان سنگ کلیه تجویز می‌شود، داروی تامسولوسین است. تامسولوسین باعث شل‌شدن حالب شده و دفع سنگ را آسان‌تر می‌کند. ممکن است پزشک برای زمان دفع سنگ داروهای ضدتهوع و ضددرد هم تجویز کند تا دفع راحت‌تر شود.

تامسولوسین برای سنگ کلیه
یکی از رایج‌ترین داروهایی که برای سنگ کلیه تجویز می‌شود، تامسولوسین است.

قرص ادرارآور برای سنگ کلیه کدام است؟

داروهای مسدودکننده آلفا برای دفع سنگ کلیه تجویز می‌شوند. این دسته از داروها باعث شل‌شدن عضلات حالب شده و به کاهش درد هنگام دفع ادرار کمک می‌کنند. با مصرف این قرص سنگ‌های کوچک با‌سرعت بیشتری دفع شده و به‌جای چند هفته شخص در چند روز درمان می‌شود.

هیوسیامین برای سنگ کلیه

هیوسیامین دارویی است که می‌تواند به تسکین علائم سنگ کلیه مانند درد و ناراحتی کمک کند. این دارو با شل کردن ماهیچه‌های دستگاه ادراری و کاهش اسپاسم عمل می‌کند.

درمان فوری سنگ کلیه: سنگ کلیه چگونه دفع می شود؟

اگر سنگ کلیه باعث درد شدید، تهوع یا استفراغ شود، ممکن است درمان فوری ضروری باشد. گزینه‌های درمانی شامل داروهای مسکن، هیدراتاسیون درمانی یا جراحی برای برداشتن سنگ است.

سنگ‌های کلیه را می‌توان با استفاده از روش‌های کم‌تهاجمی مانند ESWL  که از امواج ضربه‌ای برای شکستن سنگ استفاده‌می‌کند، یا یورتروسکوپی که از دوربین کوچک و ابزاری برای برداشتن سنگ استفاده می‌کند، برداشت. در برخی موارد ممکن است جراحی لازم باشد.

دشمن سنگ کلیه آب است. هیدراته ماندن و نوشیدن آب فراوان می‌تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه یا دفع سنگ‌های موجود از دستگاه ادراری کمک کند.

نام آمپول دفع سنگ کلیه چیست؟

هیچ «آمپول دفع سنگ کلیه» خاصی وجود ندارد که برای درمان سنگ کلیه استفاده شود. گزینه‌های درمانی برای سنگ کلیه به اندازه، محل و ترکیب سنگ بستگی دارد. پزشک شما بهترین روش درمانی را برای مورد خاص شما تعیین می‌کند.

بهترین درمان برای کاهش درد و دفع سنگ کلیه چیست؟ با دکتر سنگ کلیه مشورت کن.

درمان سنگ کلیه در منزل چیست؟

هنگام دفع سنگ کلیه، نوشیدن مقدار زیادی مایعات از اهمیت بالایی برخوردار است. در حقیقت، مصرف مایعات مهمترین معیار مراقبت در منزل است. ریحان، کرفس، سیب، انگور، انار، مکمل‌های ویتامین B6 و مکمل‌های پیروکسیدین به‌عنوان درمان‌های موثر در کاهش خطر سنگ کلیه توصیه شده‌اند.

برای درمان سنگ کلیه باید نوشیدن مایعات را افزایش دهید. هر نوع مایعاتی که روزانه مصرف‌کنید به درمان سنگ کمک‌می‌کند. اما ۴ مایع وجود دارد که نوشیدن آنها می‌تواند نوعی درمان خانگی برای سنگ کلیه باشد.

  • آب زغال اخته: آب زغال اخته بیشتر برای پیشگیری از عفونت دستگاه ادراری توصیه می‌شود و از بروز عوارض سنگ کلیه جلوگیری می‌کند.
  • سرکه سیب: سرکه سیب اسیدی است و می‌تواند تغییراتی را در ادرار ایجاد کند. این تغییرات به درمان سنگ کمک‌می‌کنند.
  • ازگیل: یکی از خواص ازگیل، رفع سنگ کلیه است. اما در مصرف آن باید به مزاجتان توجه کنید.
  • آبلیمو: آبلیمو سرشار از سیترات است. این ماده برای جلوگیری از تشکیل سنگ مفید است. در میوه‌هایی مانند لیموترش، لیموشیرین، پرتقال و خربزه سیترات وجود دارد.
  • قهوه: برخی مطالعات نشان‌می‌دهند که قهوه خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می‌دهد.

برای سنگ کلیه چی نخوریم؟

میوه‌های مضر برای سنگ کلیه عبارت‌اند از: پرتقال، لیمو و گریپ فروت. این میوه‌ها به دلیل سطوح بالای اسیدسیتریک می‌توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند. از دیگر غذاهایی که باید از آن اجتناب کنید می‌توان به غذاهای پر اگزالات مانند اسفناج، ریواس و چغندر اشاره کرد.

برای سنگ کلیه چی خوبه؟

بهترین معجون برای دفع سنگ کلیه آب است. هیچ معجون یا دارویی دیگری وجود ندارد که بتواند دفع سنگ کلیه را تضمین کند. علاوه بر آب، آب لیمو و اسیدسیتریک، رژیم غذایی کم‌نمک، پروتئین حیوانی و میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل نیز می‌توانند مفید باشند، زیرا می‌توانند به جلوگیری از تشکیل انواع خاصی از سنگ کلیه کمک‌کنند. نیز ممکن است به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک‌کند.

درمان گیاهی سنگ کلیه گیر کرده در حالب چیست؟

درمان سنگ کلیه در طب سنتی شامل استفاده ازداروهای گیاهی سنتی برای سنگ کلیه است. نوشیدن دمنوش‌های گیاهی ساخته‌شده از ریشه قاصدک، برگ گزنه یا جعفری می‌تواند به درمان سنگ کلیه کمک‌کند. تصور می‌شود که این گیاهان دارای خواص ادرارآور هستند و ممکن است به دفع کلیه‌ها کمک کنند.

انواع سنگ کلیه کدامند؟

اطلاع از نوع سنگ به تعیین علت ایجاد آن کمک می‌کند و سرنخ‌هایی در مورد چگونگی کاهش خطر ابتلا به آن را در اختیارمان قرار می‌دهد. اگر سنگ خودبه‌خود دفع شد، سعی‌کنید آن را نگه‌دارید تا برای تجزیه و تحلیل و آزمایشات لازم نزد دکتر کلیه ببرید. انواع سنگ کلیه شامل موارد زیر هستند:

  • سنگ کلیه کلسیمی: شایع‌ترین نوع سنگ کلیه سنگ کلسیمی است. این نوع سنگ ترکیبی از کلسیم و اگزالات بوده، اما گاهی از کلسیم و فسفات هم ساخته‌می‌شود. مهمترین علت ایجاد این نوع سنگ‌ها دریافت کم کلسیم و مایعات است. برای درمان این نوع سنگ معمولا داروهای دیورتیک تیازیدی تجویز می‌شود. برخی میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و شکلات دارای محتوای اگزالات بالایی هستند. نوع تغذیه، مصرف دوز بالای ویتامین D، جراحی بای‌پس و چندین اختلال متابولیکی دیگر می‌توانند غلظت کلسیم اگزالات را در ادرار افزایش دهند. سنگ‌های کلسیمی به شکل کلسیم فسفات نیز وجود دارند. این نوع سنگ در شرایط متابولیکی مانند اسیدوز توبولی کلیه شایع‌تر است. همچنین سنگ کلسیم فسفات در سردردهای میگرنی و مصرف برخی داروهای ضدتشنج مانند توپیرامات (توپاماکس) نیز دیده‌می‌شوند.
  • سنگ‌های استروویت: این سنگ‌ها در پاسخ به عفونت‌های ادراری تشکیل‌می‌شوند و می‌توانند به‌سرعت رشد کرده و کاملا بزرگ شوند، اما علائم کمی ایجاد می‌کند.
  • سنگ اسید اوریکی: سنگ‌های اسیداوریکی در افرادی که به اندازه کافی مایعات مصرف نمی‌کنند، افرادی که مایعات زیادی از دست‌می‌دهند و افرادی که رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی پروتئین دارند، تشکیل‌می‌شوند.
  • سنگ‌های سیستینی: این سنگ‌ها در افراد دارای اختلالات ژنتیکی تشکیل‌می‌شود. این اختلال ژنی باعث دفع مقدار زیادی اسیدآمینه‌ی خاصی به نام سیستین از کلیه‌ها (سیستینوریا) می‌شود.
  • سنگ کلیه شاخ گوزنی: به‌دلیل شکل ظاهری این نوع سنگ‌ها، به آنها شاخ گوزنی می‌گویند. این سنگ‌ها هنگام رشد برای پرکردن قسمت داخلی کلیه شکل شاخ گوزن می‌شوند. علت اصلی ایجاد آنها عفونت‌های مکرر ادراری است که باکتری‌ها باعث بروز آن می‌شوند. بسیاری از افراد متوجه وجود این نوع سنگ در کلیه‌های خود نمی‌شوند. زیرا اغلب درد بسیار کمی داشته یا هیچ دردی ندارد. این سنگ‌ها می‌توانند منجر به عملکرد ضعیف کلیه شوند.

عوارض سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه‌ای که در داخل کلیه باقی‌بماند می‌تواند منجر به عوارض زیادی از جمله انسداد لوله‌های متصل‌کننده‌ی کلیه به مثانه (حالب) و انسداد لوله‌هایی که باعث خروج ادرار از بدن می‌شوند (پیشابراه یا میزنای) می‌شود. طبق تحقیقات انجام‌شده، افراد مبتلا به این بیماری، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی قرار دارند. یک بار ابتلا به سنگ کلیه، احتمال عود در آینده و تشکیل سنگ جدید را افزایش می‌دهد.

عوارض هیدروکلروتیازید سنگ کلیه چیست؟

هیدروکلروتیازید یک داروی ادرارآور است که می‌تواند با ایجاد کم‌آبی و تغییر سطح برخی مواد معدنی در بدن، خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش‌دهد. عوارض جانبی ممکن است شامل افزایش ادرار، خشکی دهان و گرفتگی عضلات باشد.

پیشگیری از سنگ کلیه
پیشگیری از سنگ کلیه، با‌توجه‌به علت تشکیل سنگ کلیه و سابقه‌ی پزشکی فرد، نیازمند تغییر در سبک زندگی و تغییر در رژیم غذایی یا داروهای مصرفی است.

پیشگیری از سنگ کلیه امکان پذیر است؟

پیشگیری از سنگ کلیه، با‌توجه‌به علت تشکیل سنگ کلیه و سابقه‌ی پزشکی فرد، نیازمند تغییر در سبک زندگی و تغییر در رژیم غذایی یا داروهای مصرفی است. اگر سنگی را دفع کرده‌باشید، می‌توان با بررسی آن در آزمایشگاه، نوع دقیق سنگ را تعیین کرد و اقدامات پیشگیری خاصی را در نظر گرفت.

  • در طول روز آب بنوشید: برای افرادی که سابقه‌ی سنگ کلیه دارند، پزشکان مصرف حدود ۲.۵ لیتر آب در روز را توصیه می‌کنند. گاهی اندازه‌گیری میزان ادرار برای اطمینان از مصرف کافی آب لازم است. اگر ساکن مناطق دارای آب و هوای گرم و خشک هستید و یا دائم ورزش می‌کنید، نیاز به نوشیدن آب بیشتری دارید. ادرار روشن و شفاف نشان‌دهنده‌ی نوشیدن آب کافی است.
  • محدودیت مصرف اگزالات: به افرادی که دارای سنگ کلیه از جنس اگزالات کلسیم هستند، توصیه‌می‌شود که مصرف غذاهای حاوی اگزالات مانند اسفناج، بامیه، ریواس، لوبیای سوئیسی، چغندر، جوانه‌ی گندم، بادام زمینی، آجیل، چای، شکلات و محصولات سویا را محدود کنند. همچنین نوشیدن آب لیمو یا لیموناد در جلوگیری از این جنس سنگ کلیه مفید است.
  • مصرف کلسیم: به خوردن غذاهای سرشار از کلسیم ادامه‌دهید، اما در مصرف مکمل‌های کلسیم احتیاط کنید. اگرچه کلسیم موجود در مواد غذایی تاثیری در تشکیل سنگ کلیه ندارد، اما می‌تواند تشکیل آن در برخی افراد را افزایش دهد.
پیشگیری از سنگ کلیه  - اینفوگرافی دکترتو
اینفوگرافی پیشگیری از سنگ کلیه؛ با چند راهکار ساده می‌توانید از ابتلا به سنگ کلیه و یا پیشروی آن جلوگیری کنید و یا علائم آن را بهبود ببخشید.

تاثیر رژیم غذایی در سنگ کلیه چیست؟

استفاده‌ی زیاد از غذاهای حاوی اگزالات مانند اسفناج و مصرف غذاهایی دارای مقدار زیاد پروتئین، سدیم (نمک) و قند هستند خطر ابتلا به برخی از انواع سنگ کلیه را افزایش می‌دهند. این موضوع مخصوصا در مورد رژیم غذایی حاوی سدیم بالا صادق است.

نمک زیاد در رژیم غذایی میزان کلسیمی که در کلیه‌ها فیلتر و دفع می‌شود را کاهش می‌دهد و خطر سنگ کلیه را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. جالب است بدانید، کاهش دریافت کلسیم در رژیم غذایی، تعادل کلسیم و اگزالات را برهم می‌زند و منجر به افزایش دفع اگزالات و افزایش تمایل به تشکیل سنگ‌های اگزالات می‌شود.

برای دفع سنگ کلیه چه بخوریم؟

یکی از مهمترین اقدامات برای دفع سنگ و جلوگیری از ابتلای مجدد به این بیماری نوشیدن آب به مقدار زیاد است. اگر ادرار شما کم باشد، پزشک توصیه می‌کند هر روز حداقل ۳ لیتر مایعات بنوشید. اگر روزانه ورزش می‌کنید یا به هر دلیلی زیاد عرق می‌کنید، باید برای جبران آب ازدست‌رفته آب بیشتری بنوشید.

افرادی که سنگ کلیه دارند، باید روزانه ۵ وعده میوه و سبزیجات مصرف کنند. این نوع مواد غذایی سرشار از پتاسیم، فیبر، منیزیم، آنتی‌اکسیدان و فیتات است که به جلوگیری از سنگ کلیه کمک‌می‌کنند.

نمک زیاد در غذا، خوردن غذاهایی حاوی اگزالات زیاد مثل اسفناج و ننوشیدن آب کافی از عوامل اصلی ابتلا به سنگ کلیه هستند.

سنگ کلیه چگونه درمان می شود؟
برای درمان سنگ کلیه به دکتر مراجعه کنید.

غذاهای مضر برای سنگ کلیه کدامند؟

برای کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه یا درمان آن باید مصرف غذاهای شور را محدود کنید. مرکز کنترل بیماری و سایر گروه‌های بهداشتی توصیه‌می‌کنند، مصرف نمک روزانه بیش از ۲۳۰۰ میلی‌گرم نشود. غذاهایی که در ادامه عنوان شده‌است، سرشار از نمک بوده و باید در مصرف آنها اعتدال داشته‌باشید.

  • انواع مختلف پنیر
  • گوشت‌های نمکی مانند سوسیس و هات‌داگ
  • کنسرو سوپ و سبزیجات
  • شیرینی
  • تنقلات شور مانند چیپس و چوب‌شور
  • انواع سس‌ها
  • غلات صبحانه
  • ترشی و زیتون
  • غذاهایی مانند پیتزا و لازانیا
  • برخی چاشنی‌ها.

نوشیدنی مفید برای سنگ کلیه چیست؟

مصرف هر نوع مایعات برای درمان سنگ کلیه مفید است و آب موردنیاز را به بدن می‌رساند. البته بهتر است از نوشیدنی‌های کم‌کالری یا بدون کالری استفاده‌کنید. به همین دلیل باید مصرف نوشیدنی‌های شیرین و الکل محدود شود. به‌جای آن می‌توانید از انواع دم‌نوش استفاده‌کنید.

جوشانده هندوانه برای سنگ کلیه مفید است؟

در درمان‌های سنتی یکی از روش‌هایی که پیشنهاد می‌شود، جوشانده هندوانه است. برای انجام این روش باید هندوانه را همراه با پوست به چند قسمت تقسیم کنید و درون یک قابلمه قرار دهید. هیچ آبی به هندوانه‌ها اضافه نکنید. فقط تکه‌ای چوب دارچین داخل آن بیندازید. نیم ساعت بعد هندوانه را همراه با پوست له کرده و دوباره روی شعله قرار دهید. بعد از ۱۵ دقیقه جوشیدن هندوانه را از صافی رد کرده و همراه با چوب دارچین و مقداری عسل میل کنید. این نوشیدنی به دفع سنگ کلیه در کوتاه‌ترین زمان کمک‌می‌کند.

علائم سنگ کلیه
سنگ کلیه علائم بسیاری دارد که به محض دیدن آنها برای بهتر شدن، باید رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر به علائم سنگ کلیه یا شن کلیه دچار شده‌اید و درد آن شما را آزار می‌دهد، باید به دکتر اورولوژیست مراجعه کنید. جالب است بدانید که دکتر داخلی هم می‌تواند در درمان این مشکل به شما کمک‌کند.

برای پیداکردن بهترین دکتر اورولوژیست و مجاری ادرار می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. شما می‌توانید در دکترتو علاوه‌بر تعیین وقت حضوری از مشاوره آنلاین یا تلفنی نیز استفاده‌کنید.

دکتر اورولوژی تهران

دکتر اورولوژی شیراز

دکتر اورولوژی کرج

دکتر اورولوژی مشهد 

علائم سنگ کلیه

علائم دفع سنگ کلیه

از کجا بفهمیم سنگ حالب دفع شده

علائم سنگ کلیه در زنان

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

سنگ‌های کلیه ابعاد مختلفی داشته و ممکن است در سایز بزرگ یا کوچک در اندازه شن باشند. در اصطلاح به سنگ‌های کوچکتر از ۶ میلی‌متر شن کلیه گفته‌می‌شود. شن کلیه ابعاد کوچکی داشته و شخص به‌راحتی می‌تواند آن را دفع کند.

معمولا افرادی که در خانواده خود سابقه سنگ کلیه دارند، بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. احتمالا بیماری‌هایی که منجر به ایجاد سنگ می‌شوند، ارثی بوده و به‌طور ژنتیکی منتقل می‌شود. گاهی هم در میان اعضای یک خانواده نوع سبک زندگی و رژیم غذایی باعث می‌شود، خطر ابتلا به این بیماری افزایش پیدا کند.

پاسخ این سوال مثبت است. البته هر نوع آب آشامیدنی این مشکل را ایجاد نمی‌کند. در برخی مناطق آب سخت بوده و رسوبات و کثیفی زیادی دارد. گاهی حتی آب سخت می‌تواند غلظت کلسیم را در ادرار تا ۵۰% افزایش دهد. در نتیجه خطر ابتلا به سنگ کلیه ۳۰۰% افزایش پیدا می‌کند.

در این روش از اشعه ایکس یا اولتراسوند برای شکستن سنگ‌ها و تبدیل آنها به قطعات کوچکتر استفاده‌می‌شود. این روش بسیار متداول بوده و جز روش‌های ایمن درمان سنگ محسوب می‌شود. اما گاهی عوارض جانبی در پی دارد. ممکن است تا چند روز پس از سنگ‌شکن کردن خون در ادرار خود مشاهده‌کنید. ازآنجایی‌که قطعات کوچک شده‌است، معمولا بدون درد خارج می‌شوند. اگر قطعه‌ای بزرگ باشد در حالب گیرکرده و باعث درد می‌شود، در این شرایط باید از روش دیگری برای خروج سنگ استفاده‌شود.

سنگ کلیه می‌تواند در هنگام ادرار کردن مشکلاتی را ایجاد کند. علاوه‌بر تکرر ادرار و نیاز به دفع بیشتر آن ممکن است احساس درد یا سوزش ادرار داشته‌باشید. این حالت بیشتر در زمانی ایجاد می‌شود که سنگ باعث انسداد حالب‌ها شود. در این صورت دفع ادرار با مشکل مواجه می‌شود.

افرادی که دچار این بیماری می‌شوند، معمولا دردی را در پهلوها و کمر احساس می‌کنند. با نزدیک‌شدن سنگ به مثانه ممکن است دردی در شکم و کشاله ران ایجادشود. معمولا درد پهلو همراه با مشکلاتی در ادرار بوده و شخص نمی‌تواند به‌راحتی ادرار را دفع‌کند.

انجام هر نوع فعالیتی می‌تواند به دفع سنگ کمک‌کند. البته دقت داشته‌باشید که در این شرایط به خود فشار وارد نکنید و ورزش‌های دشوار را انجام‌دهید. یک پیاده‌روی ساده هم می‌تواند کمک‌کند تا سنگ به سمت مثانه حرکت کند. در حین پیاده‌روی نوشیدن آب را فراموش نکنید. این دو اقدام در کنار هم تاثیر خوبی در دفع سنگ دارند.

در هر دو شرایط ممکن است شخص دردی در پهلوها احساس کند. اما درد سنگ کلیه با درد حاملگی خارج از رحم تفاوت‌هایی دارد که می‌توان آنها را از هم متمایز کرد. در حاملگی خارج از رحم شخص بیشتر دردی را در شکم و لگن خود احساس می‌کند. درد پهلو، پایین شکم و لگن معمولا با حرکت بدتر می‌شود. ابتدا درد در یک طرف بوده و سپس هر دو طرف بدن را درگیر می‌کند.

از علائم اصلی ایجاد سنگ در کلیه‌ها، درد کلیه است. اما به این معنی نیست که هر زمان پهلوها درد گرفت، شما دچار این بیماری شده‌اید. درواقع درد کلیه می‌تواند علل دیگری مانند خونریزی کلیه، لخته‌شدن خون، سرطان کلیه، کیست و عفونت کلیه داشته‌باشد.

برخی از علائم بین این بیماری و عفونت کلیه مشترک است. به‌عنوان‌مثال در هر دو شخص دردی را در پهلوها احساس کرده و دچار سوزش ادرار می‌شود. اما باید بدانید معمولا تا زمانی که سنگ کلیه منجر به عفونت نشده‌است، علائمی مانند تب و لرز و حالت تهوع ایجاد نمی‌کند. این علائم معمولا نشانه عفونت است.

در آزمایش عملکرد کلیه سطح مواد معدنی و مواد دفعی کلیه بررسی می‌شود. زمانی‌که نتیجه آزمایش مشکوک باشد برای تشخیص سنگ یا هر نوع بیماری دیگری ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری تجویز شود.

این بیماری گاهی می‌تواند منجر به نارسایی کلیه شود. البته این اتفاق نادر است. اگر سنگ باعث عفونت مکرر یا عفونت شدید کلیه شود، ممکن است به کلیه‌ها آسیب وارد کند. همچنین عدم درمان این عارضه و انسداد طولانی‌مدت کلیه توسط سنگ منجر به نارسایی کلیه می‌شود. در مواقع نادر برخی سنگ‌ها در صورت عدم درمان باعث ازکارافتادن کلیه‌ها می‌شوند.

سنگ کلیه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش دهد. این بیماری باعث بالارفتن خطر سرطان‌های سلول پاپیلاری کلیوی و کارسینوم ادراری می‌شود. طبق تحقیقات انجام‌شده افرادی که دچار این بیماری می‌شوند، ۳۹% بیشتر احتمال دارد به سرطان مبتلا شوند.

اگر سنگ کلیه درمان نشود، احتمال بروز بیماری مزمن کلیه وجود‌دارد. علاوه‌بر این سنگ کلیه خطر ابتلا به سنگ دیگر را افزایش می‌دهد. افرادی که دچار این بیماری می‌شوند، به‌احتمال ۵۰% در ۵ تا ۷ سال آینده دوباره این بیماری را تجربه خواهندکرد.

تنها راه تسکین درد کلیه در این شرایط دفع سنگ است. اگر سنگ‌ها ریز باشند، گاهی خودبه‌خود دفع شده و فقط باید مصرف مایعات را افزایش دهید. مایعات کمک می‌کنند تا سنگ از طریق ادرار دفع شود. اگر سنگ‌ها به‌راحتی دفع نشوند، پزشک داروهایی را تجویز می‌کند. ممکن است برای تسکین درد نیز داروهای مسکن تجویز شود.

حالب‌ها لوله‌هایی هستند که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه منتقل می‌کنند. گاهی ممکن است سنگ‌های بزرگ در حالب گیر کنند و جلوی خروج ادرار را بگیرند. پزشک ابتدا برای دفع سنگ حالب از دارو یا سنگ‌شکن استفاده‌می‌کند. اما ممکن است با این روش‌ها سنگ دفع نشود. در این شرایط تنها گزینه جراحی است.

برخی افراد تا چند روز پس از دفع سنگ دچار عوارضی مانند تکرر ادرار می‌شوند. این عارضه جای نگرانی نداشته و با گذشت چند روز از بین می‌رود. پزشکان احتمال می‌دهند، علت تکرر ادرار بعد از دفع سنگ التهاب و تورم کلیه و حالب‌ها است. کاهش تورم نیاز به درمانی نداشته و خودبه‌خود برطرف می‌شود.

سنگ کلیه در بارداری به‌ندرت اتفاق‌می‌افتد و از هر ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ خانم باردار یک نفر دچار این عارضه می‌شود. معمولا در سه‌ماهه دوم و سوم این عارضه ایجاد‌شده و از علائم اصلی آن درد در بالای شکم، کمر و پهلوها است. همچنین علائمی مانند حالت تهوع و استفراغ، تکرر ادرار و وجود خون در ادرار از دیگر نشانه‌های آن است.
احتمالا علت ایجاد سنگ در بارداری، تغییراتی است که در بدن ایجاد می‌شود. در اواخر بارداری مثانه کوچک شده و نوشیدن آب به مقدار بسیار کم باعث بروز این مشکل می‌شود.

گاهی ممکن است در آقایان درد کلیه به‌قدری شدید شود که به بیضه‌ها سرایت کند. در این شرایط درد بیضه در واقع نوعی درد ارجاعی است که از کلیه‌ها منتقل می‌شود. اگر همراه با درد بیضه علائم سنگ کلیه را داشتید، باید به متخصص اورولوژی مراجعه‌کنید.

برداشتن سنگ کلیه ۱۰ میلی‌متری می‌تواند دردناک باشد، اما برای کمک به مدیریت درد از بیهوشی استفاده‌می‌شود. زمان بهبودی و میزان درد بسته به روشی که برای برداشتن سنگ استفاده‌می‌شود، متفاوت است.

هیچ داروی تضمینی برای سنگ کلیه وجود ندارد، زیرا گزینه‌های درمانی به اندازه، محل و نوع سنگ بستگی دارد. با‌این‌وجود، داروهایی مانند آلفا بلوکرها ممکن است برای کمک به شل شدن عضلات در حالب و افزایش شانس دفع سنگ به‌طور طبیعی استفاده‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سنگ کلیه

  1. مهیار گفت:

    سلام من سنگ کلیه دارم و ۲ روزه ادرارم رنگش تغییر کرده و صورتی شده دلیلش چیه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      احتمال زیاد سنگ شما تو مسیر لوله های کلیه و مجرای ادراری حرکت کمی داشته و موجب زخم تو مسیر شده و باعث خونریزی تو ادرار و تغییر رنگ ادرار به صورتی شده. در اسرع وقت به متخصص کلیه مراجعه کن تا مسیری که سنگ قرار داره مشخص بشه و اگه نیازه سنگ شکن انجام بشه. برات لینک پزشک متخصص کلیه رو میزارم.
      متخصص کلیه

  2. طه سلیمی گفت:

    بسیار بسیار مفید بود واستفاده کردیم، دستتون طلا

    1. انیس سعادت گفت:

      ممنونم از شما همراه عزیز دکترتو

  3. محمدرضا سجادی گفت:

    سلام .من سنگ دفع کردم ادرارم هنوز خیلی قرمز ممنون میشم راهنمایم کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      رنگ قرمز ادرار شما به این علت است که سنگ دفع شده در مسیر ادراری عبور کرده و چون مجرای ادراری مردان باریکتر است برای خروج ایجاد زخم شده است که اگر این موضوع بیش از یک روز ادامه داشت نیازه متخصص کلیه شما را بررسی کند.
      متخصص کلیه

  4. علی گفت:

    سلام .سنگ کلیه داشتم سال۹۲ که با دارو رد شد.دوباره تو سال ۹۷گرفت دردش و سنگ شکن کردم. سال ۱۴۰۰ هم گرفتم که باز سنگ شکن و لوله گذاری کردم . و بعد برداشتن لوله تا یک ماه خوب بود . ولی بعد یک ماه دردهای کوچیکم باز شروع شد که تا امروز درد دارم باز. دلیلش چیست؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه مقداری سنگ کلیه یا شن کلیه باقی مونده باشه. لازمه از متخصص کلیه و مجاری ادراری کمک بگیرین:
      لیست متخصصین اورولوژی

      1. H گفت:

        سلام من دچار ادار خونی شدم
        سونوگرافی رفتم سنگی مشاهده نشد
        و اینکه آزمایش ادار و خون هم دادم عفونت و سنگ کلیه ندارم
        اما بازهم ادار خونی دارم علتش چیه
        باید چیکار کنم؟؟؟
        ممنون میشم اگر پاسخ بدین

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          مکنه مشکل شما از مثانه باشه و یا به علت داشتن زخم دهانه رحم اینخونرزی اتفاق افتاده باشه. با مراجعه به متخصص زنان از این مورد اطمینان حاصل کنید.
          متخصص زنان و زایمان

  5. سید محمد کیوانلو گفت:

    سلام وقتتون بخیر . چند روزی هست همراه ادرارم یه سری ذرات ریز کریستالی مثل ماسه ولی قرمز رنگ دفع میشه البته نه همیشه بعضی وقتا . ولی درد و خون ریزی ندارم. لطفا راهنماییم کنین محمد هستم ۴۵ساله

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      ممکنه شن کلیه، ترشحات پروستات، آب منی، عفونت و … باشه. لازمه آزمایش بدین تا مشخص بشه چی هس.

  6. معصومه55ساله گفت:

    باعرض سلام چندروز پیش آب هندوانه زیادخوردم چندساعت بعد تکرر ادار شدید گرفتم همراه لخته های خون تیره وپودری حدود چهارساعت ادامه داشت کم کم درد مجاری ادرار و پهلوهام که بعد چندساعت به دکتر مراجعه کردم سرم وچندتا قرص تجویز کردن. گفتن دارو رو مصرف کنین نیاز به سونو وازمایش نیست لطفا راهنماییم کنید.

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      در صورت ادامه داشتن درد یا ادرار خونی، لازمه آزمایش ادرار بدین و سونوگرافی انجام بدین تا وجود سنگ کلیه بررسی بشه. برای این مشکلتون می تونین به متخصص داخلی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین داخلی

      1. فرشید کیمیایی گفت:

        سلام وقت بخیر، سنگ کلیه دارم، و ادرارم بعضی موقع ها تا دوس روز خونیه،، رفتم دکتر دارو برام تحویز کردن دو روزه میخورم باز ادرارم خونیه،، این خون خطرناکه؟ چیکار باید بکنم؟ ممنون میشم راهنماییم کنیین،

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          ادرار خونی نشون دهنده ی آسیب به مجاری ادراری هست که علتش حرکت و تخریب غشاهای مخاطی ادراری توسط سنگ کلیه هست. در صورت تداوم ادرار خونی لازمه با متخصص کلیه و مجاری ادراری مشورت کنین تا در صورتی که اندازه ی سنگ به اندازه ای هست که نیاز به عمل داره، اقدامات لازم رو براتون انجام بدن:
          لیست متخصصین کلیه و مجاری ادراری

      2. مریم گفت:

        با سلام میخواستم بدونم ممکنه سنگ در یه کلیه باشه اما باعث درد هر دو کلیه هم بشه

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          ممکنه سنگ کلیه شما در طول مسیر ادراری حرکت کرده و شما درد را منتشر در سمت دیگر پهلو حس کنید. اگه این درد ادامه داشت بهتره متخصص کلیه با انجام سونوگرافی شما را بررسی کند.
          متخصص جراح کلیه

  7. سیدحبیب اله طاوسی گفت:

    اقای دکتردردپهلووسوزش ادرارداشتم ادرارکدر ولی سنگمو ندیدم ولی دردم خوب شدبیزحمت چکنم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      می تونه عفونت ادراری یا سنگ کلیه باشه که برای تشخیص لازمه آزمایش ادرار بدین و سونوگرافی انجام بدین. برای این مشکلتون می تونین به متخصص داخلی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین داخلی

  8. ...... گفت:

    سلام ببخشید من سنگ کلیه داشتم والان هم خونریزی دارم ۵۴ سالمه دلیلش چی میتونه باشه

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      وجود خون در ادرار می تونه به علت حرکت کردن سنگ کلیه ای باشه که دارین.

  9. سام گفت:

    با سلام. هفته گذشته چند روز تکرر ادرار گرفتم و هر نیم ساعت ادرار زیاد میکردم. تا اینکه آخرین بار پس از ادرار سوزش و چند قطره خون آمد و بعد از آن علائم قطع شد. سونو گرافی کلیه و مثانه هم رفتم هیچ مشگلی نبود.
    به شکر خدا آزمایشات مربوط همگی بدون مشگل بودند.. هنوز نمیدانم ماجرا چه بود؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      در صورت ادامه‌ی مشکل فوق لازمه که به متخصص اورولوژی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین اورولوژی

      1. سمیه گفت:

        سلام خسته نباشید ببخشید من یه شب درد شدید پهلو چپ داشتم سرم وصل گردند خوب شد.سونو رفتم گفتن از کلیه چپ سنگه هشت و نیم میلی وارد مثانه شده..ولی دیگ دردی نداشتم و ندیدم ک دفع بشه ادرار هم شفاف هست
        نیاز به سنگ شکنی هست یا خودش دفع میشه؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          ممکنه سنگ در مثانه باقی مونده باشه و چون حرکت نداشته رنگ ادرار تغییر نکرده و یا درد نداری. ممکن هم هست دفع شده باشه. نیازه سونوگرافی مجدد انجام بدی. از این لینک از سونوگرافیست های شهرتون میتونی نوبت بگیری.
          متخصص سونوگرافی

  10. نجمه گفت:

    بسیار عالی و جامع بود خیلی ممنون از توضیحات کاملتون و وقتی که میذارین، خداقوت.

    1. فاطمه گفت:

      من سال۹۴سنگ کلیه داشتم وخودبه خودخوب شد سال۱۴۰۱مجبوربه زدن امپول سیتروتاید شدم وپهلوم وپشت وکشاله رانم دقیقامثل سال۹۴درد داشت به نظرتوم این امپول تاثیرداره روسنگ کلیه؟؟؟؟

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        یکی از عوارض این دارو تحریک بیش از حد تخمدان است که عارضه خطرناکی نیز می باشد و باعث ایجاد درد در این نواحی می شود. بنابراین بهتره در اسرع وقت برای ارزیابی تخمدانها با سونوگرافی و آزمایش مراجعه به متخصص زنان داشته باشید.
        متخصص زنان و زایمان