درمان سنگ کلیه از روش های خانگی تا درمان پزشکی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درمان سنگ کلیه بستگی به نوع و اندازه سنگ، وضعیت سلامتی، میزان درد و علائم دیگرتان دارد. درمان سنگ کلیه ممکن است شامل مصرف داروهای ضد درد و مسهل، مصرف آب بیشتر و تغییر در رژیم غذایی شما باشد. در برخی موارد، لیتوتریپسی (شکستن سنگ کلیه با موج صوتی)، پاپیلوتومی (جراحی خارج کردن سنگ کلیه) و یا اندوسکوپی (جراحی با استفاده از لوله‌های کوچک) ممکن است نیاز باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
درمان سنگ کلیه

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ادامه این پادکست را می‌توانید در این بخش گوش دهید:

آیا به دنبال درمان سنگ کلیه هستید؟ سنگ کلیه می‌تواند یک مشکل بسیار رایج در سنین مختلف باشد. برخی از انواع سنگ کلیه ممکن است در کلیه بمانند و هیچ مشکلی هم ایجاد نکنند. بااین‌حال گاهی اوقات این سنگ‌ها می‌توانند به نواحی پایین‌تری در مجاری ادراری حرکت کنند و مشکلات مختلفی را به وجود بیاورند. بسیاری از این سنگ‌ها می‌توانند بسیار دردناک باشد و به درمان‌های تخصصی نیاز داشته باشند. روش‌های مختلفی برای درمان درد سنگ کلیه و دفع سنگ کلیه وجود دارد، از روش‌های خانگی گرفته تا مصرف دارو و جراحی. در این مقاله با روش‌های مختلف درمان سنگ کلیه بیشتر آشنا می‌شویم.

درمان سنگ کلیه چیست؟

درمان سنگ کلیه بر اساس تشخیص پزشک انجام می‌شود. متخصصان مراقبت‌های بهداشتی معمولاً سنگ کلیه را بر اساس اندازه، محل قرارداشتن سنگ، انواع سنگ کلیه و غیره درمان می‌کند. همان‌طور که گفته شد درمان سنگ کلیه می‌تواند شامل روش‌های خانگی، دفع سنگ کلیه با دم‌نوش‌ها و داروهای گیاهی و درمان‌های پزشکی باشد.

بر اساس مقاله سایت urologyhealth

 سنگ‌های کلیه می‌توانند با اندازه‌های بسیار کوچک شروع شوند؛ اما به‌تدریج رشد کرده و سایز آنها بزرگ‌تر شود. پس درمان یکی از مهم‌ترین اقدامات پس از تشخیص سنگ کلیه است.

درمان سنگ کلیه با روش های پزشکی

درصورتی‌که انواع سنگ کلیه دردناک باشد و موجب ناراحتی فرد شود، بیمار بعد از مراجعه به اورولوژیست و انجام تست‌ها و بررسی‌های موردنیاز بهترین درمان پزشکی را دریافت می‌کند. ممکن است اندازه سنگ بسیار کوچک باشد و پزشک با ارائه یک سری درمان‌های روتین مانند مصرف زیاد آب و هیدراته ماندن به دفع سنگ کلیه کمک کند. در مواردی به بیمار داروی ضددرد هم داده می‌شود. سایر روش‌های پزشکی برای درمان از مصرف دارو برای دفع سنگ تا روش‌های تخصصی‌تر متفاوت است.

اگر به دنبال راهی برای درمان سنگ کلیه خود هستید، باید با متخصص نفرولوژی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر نفرولوژی وجود دارد.

۱. قرص برای درمان سنگ کلیه

پزشک شما ممکن است برای درمان سریع درد سنگ کلیه دارویی برای دفع سنگ کلیه به شما بدهد. این نوع دارو که به‌عنوان مسدودکننده آلفا شناخته می‌شود، ماهیچه‌های حالب را شل می‌کند و به شما کمک می‌کند سنگ کلیه را سریع‌تر و با درد کمتری دفع کنید.

نمونه‌هایی از مسدودکننده‌های آلفا عبارت‌اند از تامسولوسین (Flomax ) و ترکیب دارویی دوتاستراید و تامسولوسین. شربت دفع سنگ کلیه هم شامل ترکیب منیزیم سیترات و پتاسیم سیترات است که می‌توان از آن به‌عنوان داروی درمان سنگ کلیه استفاده کرد. بااین‌حال سنگ‌های اسیداوریک معمولاً تنها نوع سنگ کلیه‌ای هستند که گاهی اوقات با کمک دارو قابل‌حل بوده و برای این منظور نمک‌های سیترات قلیایی یا بی‌کربنات سدیم و گاهی آلوپورینول در نظر گرفته می‌شود.

۲. نام آمپول دفع سنگ کلیه

برای درمان سنگ کلیه‌هایی که درد زیادی دارند و دفع آنها ممکن است برای بیمار بسیار دردناک و آزاردهنده باشد، از آمپول کترولاک استفاده می‌شود. این دارو یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی است که در دفع سنگ کلیه ممکن است از آن استفاده شود. بااین‌حال در صورت وجود مشکلات و بیماری های کلیه، باید در خصوص مصرف این دارو محتاط بود.

۳. سنگ شکنی

یکی از درمان‌های پزشکی برای درمان سنگ کلیه، روش سنگ‌شکنی غیرتهاجمی با موج شوک خارج بدنی است. در این روش پزشک می‌تواند از پیوند خارجی NIH سنگ‌شکنی موج شوک برای شکستن و خردکردن سنگ کلیه به قطعات کوچک استفاده کند. سپس قطعات کوچک‌تر سنگ کلیه از مجرای ادرار عبور می‌کنند. ممکن است که در این عمل سرپایی پزشک بیمار را بیهوش کند. در روش سنگ‌شکنی از امواج صوتی برای ایجاد ارتعاشات قوی استفاده می‌شود تا سنگ‌ها به قطعات ریزتر بشکنند. این روش حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد و می‌تواند باعث درد متوسط شود.

قوی ترین داروی سنگ شکن چیست؟

گاهی اوقات برای شکستن و تبدیل سنگ‌های بزرگ‌تر به قطعات ریزتر از دارو هم استفاده می‌شود. این داروها برای کمک به حل‌شدن سریع‌تر سنگ کلیه و جلوگیری از تشکیل مجدد آنها استفاده می‌شود. داروی سیترات پتاسیم یکی از داروهایی است که معمولاً برای درمان انواع سنگ کلیه اوریک‌اسیدی استفاده می‌شود.

بهترین داروی سنگ شکن کلیه رو می‌شناسی؟

برای اطلاع از آخرین درمان‌ها کلیک کن.

۴. آندوسکوپی

بسته به‌اندازه سنگ و محل قرارگیری آن ممکن است از روش‌های مختلفی برای دفع سنگ کلیه استفاده شود. یکی از روش‌های مورداستفاده برای درمان سنگ کلیه بزرگ، آندوسکوپی یا سیستوسکوپی نام دارد. در طول سیستوسکوپی، پزشک از یک سیستوسکوپ برای بررسی داخل مجرای ادرار و مثانه استفاده می‌کند تا سنگ را در مجرای ادرار یا مثانه بیمار پیدا کند. سپس بسته به شرایط و اندازه سنگ ممکن است آن را با ابزار دیگری خارج کرده یا این که آن را با لیزر به قطعات ریزتر تبدیل کند.

آندوسکوپی و اورتروسکوپی دو روش کاربردی و رایج درمان سنگ‌های کلیه است
آندوسکوپی و اورتروسکوپی دو روش کاربردی و رایج درمان سنگ‌های کلیه است.

۵. اورتروسکوپی

اورتروسکوپی روش دیگری است که برای درمان سنگ کلیه مورداستفاده قرار می‌گیرد. در طول اورتروسکوپی، پزشک از یک یورتروسکوپ استفاده می‌کند که بلندتر و نازک‌تر از سیستوسکوپ است تا تصاویر دقیقی از پوشش مجرای حالب و کلیه‌ها را ببیند. پزشک اورتروسکوپ را از طریق مجرای ادرار وارد می‌کند تا بقیه دستگاه ادراری را ببیند.

هنگامی که سنگ پیدا شد، پزشک می‌تواند آن را خارج کند یا آن را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کند. پزشک این اقدامات را در بیمارستان با بیهوشی انجام می‌دهد. معمولاً بیمار می‌تواند همان روز به خانه برود.

۶. نفرولیتوتومی از راه پوست یا نفرولیتوتریپسی از راه پوست

از دیگر روش‌های درمان سنگ کلیه روش نفرولیتوتومی از راه پوست یا PCNL است. این روش یک نوع جراحی است که شامل استفاده از یک ابزار تلسکوپی نازک به نام نفروسکوپ می‌شود. در این روش یک برش کوچک در پشت بیمار ایجاد شده و نفروسکوپ از آن عبور داده می‌شود تا به‌این‌ترتیب وارد کلیه بیمار شود. سپس ابزارهایی از این طریق وارد می‌شوند تا سنگ را بیرون بکشند. این سنگ با استفاده از لیزر یا انرژی پنوماتیک بیرون کشیده می‌شود یا به قطعات کوچک‌تر شکسته می‌شود. PCNL همیشه تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

درمان خانگی

شاید بسیاری از افراد حتی متوجه وجود سنگ کلیه نشوند یا این که اندازه آنها به‌قدری کوچک باشد که بتوان با درمان‌های خانگی آنها را دفع کرد. درمان گیاهی سنگ کلیه می‌تواند شامل مصرف مواد غذایی، تغییر رژیم غذایی، مصرف دم‌نوش‌ها و داروهای گیاهی و غیره باشد.

۱. درمان با نوشیدن آب

مایعات می‌توانند باعث رقیق‌تر شدن و افزایش حجم ادرار شوند و در نتیجه مواد رسوب‌کننده در ادرار کمتر متبلور می‌شوند. مصرف آب را می‌توان درمان سریع درد سنگ کلیه در نظر گرفت. علاوه بر این هیدراته‌ماندن می‌تواند به دفع سریع‌تر سنگ کلیه هم کمک کند.

به نقل از mayoclinic:

دفع سنگ کلیه با درمان خانگی یا حتی پیشگیری از عود آن با مصرف زیاد آب و مایعات امکان‌پذیر است.

۲. درمان سنگ کلیه با آبلیمو تازه   

مایعات دیگری به‌غیراز آب هم می‌توانند به‌عنوان درمان سنگ کلیه خانگی در نظر گرفته شوند. یکی از این مواد آب‌لیموی تازه است. بر اساس برخی منابع آب‌لیمو هم ممکن است بتواند به حل‌شدن سنگ کلیه کمک کرده و دفع آن را آسان‌تر کند. لیمو حاوی سیترات است که یک ماده شیمیایی است و از تشکیل سنگ‌های کلسیمی جلوگیری می‌کند. سیترات همچنین می‌تواند سنگ‌های کوچک را بشکند و به آنها اجازه دهد راحت‌تر عبور کنند.

هندوانه، جوانه گندم، لوبیا قرمز، آب،  ترب سیاه از مهمترین روش‌های درمان خانگی سنگ کلیه هستند.
هندوانه، جوانه گندم، لوبیا قرمز، آب، ترب سیاه از مهمترین روش‌های درمان خانگی سنگ کلیه هستند.

۳. درمان خانگی سنگ کلیه با کرفس

در بسیاری از منابع طب سنتی از کرفس به‌عنوان داروی درمان سنگ کلیه یاد می‌شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ روی موش‌ها نشان داد که عصاره کرفس می‌تواند به تجزیه سنگ‌های کلیه کمک کند. باتوجه‌به تاثیرات مثبت این ترکیب، آن را به‌عنوان درمان معجزه‌آسای سنگ کلیه در منزل می‌شناسند.

۴. درمان سنگ کلیه با انار

قرن‌هاست که از آب انار برای بهبود عملکرد کلی کلیه‌ها و درمان بیماری‌های کلیه استفاده می‌شود. انار سنگ‌ها و سایر سموم را از سیستم ادراری دفع می‌کند. این ماده سرشار از آنتی‌اکسیدان است که به حفظ سلامت کلیه‌ها کمک می‌کند و ممکن است در جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه نقش داشته باشد. همچنین با کاهش سطح اسیدیته خطر ابتلای مجدد را کم می‌کند.

۵. دفع سنگ کلیه با ریحان

ریحان سرشار از مواد مغذی است. این دارو به طور سنتی برای درمان اختلالات گوارشی و التهابی استفاده می‌شود. بااین‌حال برخی منابع آن را به‌عنوان درمان گیاهی سنگ کلیه نیز در نظر می‌گیرند. در آب ریحان آنتی‌اکسیدان‌ها و عوامل ضدالتهابی وجود دارد، بنابراین می‌تواند سلامت کلیه‌ها را حفظ کند. اما شواهد کمی برای حمایت از این درمان وجود دارد.

برای امتحان‌کردن آن، از برگ‌های تازه یا خشک ریحان برای تهیه چای استفاده کنید و روزانه چندین فنجان از آن بنوشید. همچنین می‌توانید ریحان تازه را در آبمیوه‌گیری بگیرید یا به اسموتی اضافه کنید. مشخص نیست که آیا آب ریحان برای مصرف در مقادیر زیاد یا در مدت‌زمان طولانی بی‌خطر است. بدون تحقیقات بیشتر، اثرات بلندمدت آن نامشخص است. اگرچه تحقیقات بسیار کمی در مورد تأثیر ریحان برای سنگ کلیه وجود دارد، اما ریحان دارای خواص ضداکسیدانی و ضدالتهابی است.

۶. درمان سنگ کلیه با سیاه دانه و عسل

ترکیب عسل به‌عنوان یک ترکیب ضدالتهاب با سایر ترکیبات مانند جوش‌شیرین، سرکه سیب، آب‌لیمو و غیره به‌عنوان درمان خانگی سنگ کلیه در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این ترکیبات می‌توان از ترکیب سیاه دانه با عسل هم برای دفع سنگ کلیه در خانه استفاده کرد.

۷. درمان خانگی سنگ کلیه با هندوانه

شاید کمی عجیب باشد؛ اما در روش‌های دفع سنگ کلیه در منزل یکی از گزینه‌ها مصرف هندوانه پخته‌شده است. دفع سنگ کلیه با هندوانه به‌عنوان بهترین درمان سنگ کلیه در خانه در نظر گرفته می‌شود. درمان درد سنگ کلیه فوری با هندوانه به این صورت است که معمولاً پوست و دانه‌های هندوانه را می‌جوشانند و می‌پزند و بعد از پخت آن را از صافی رد می‌کنند و می‌خورند.

درمان خانگی سنگ کلیه چیست؟
ستگ کلیه درمان‌های خانگی متنوعی دارد.

درمان سنتی و گیاهی

در کنار درمان‌های خانگی که در آنها از مواد غذایی و میوه‌های در دسترس در خانه استفاده می‌شود می‌توان از ترکیبات گیاهی با خواص دارویی هم برای درمان سنگ کلیه استفاده کرد. درمان گیاهی سنگ کلیه با دستورالعمل‌های طب سنتی در بسیاری از موارد خصوصاً برای دفع سنگ کلیه ۵ میلی‌متری و کوچک‌تر می‌تواند موثر باشد.

۱. درمان سنگ کلیه با آبجو

یکی از ترکیبات موثر برای درمان و دفع سنگ کلیه آب جو است که می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی در دفع سنگ داشته باشد. حتی از این درمان به‌عنوان یک روش پیشگیرانه موثر برای جلوگیری از بروز مجدد سنگ کلیه هم استفاده می‌شود.

دلستر تلخ و آبجو تاثیر بسزایی در دفع سنگ کلیه دارد
دلستر تلخ و آبجو تاثیر بسزایی در دفع سنگ کلیه دارد.

۲. دفع سنگ کلیه با سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسیداستیک است. اسیداستیک به حل‌شدن سنگ کلیه کمک می‌کند. این ترکیب علاوه بر شستشوی کلیه‌ها، ممکن است به کاهش درد ناشی از سنگ نیز کمک کند. در نتیجه سرکه سیب را به‌عنوان درمان درد سنگ کلیه در منزل در نظر می‌گیرند. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که سرکه سیب در کمک به کاهش تشکیل سنگ کلیه موثر است. اما مطالعات بیشتری موردنیاز است تا ببینیم آیا سرکه همان اثر را روی سنگ کلیه در داخل بدن انسان دارد یا خیر.

۳. دمنوش قاصدک

گیاه قاصدک از دیرباز به‌عنوان یک کمک‌کننده گوارشی استفاده می‌شده است. تصور می‌شود که قسمت‌های مختلف گیاه به دفع مواد زائد، افزایش خروجی ادرار و بهبود هضم کمک می‌کند. قاصدک دارای ویتامین‌های A، B، C و D و مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن و روی است. می‌توان ریشه این گیاه را به‌صورت چای یا دم‌نوش به‌عنوان یکی از روش‌های درمان سنگ کلیه مصرف کرد.

۴. دمنوش کاکل ذرت

دم‌نوش کاکل ذرت یک ترکیب موثر پیشنهادی دیگر در طب سنتی است که می‌توان از آن برای دفع سنگ کلیه در خانه استفاده کرد. این دم‌نوش به‌صورت ترکیب ۲۵ گرم کاکل ذرت به یک لیتر آب‌جوش تهیه می‌شود. بعد از گذشتن یک ساعت باید ترکیب از صافی رد شود و محلول به‌دست‌آمده را به‌صورت روزانه مصرف کرد تا سنگ کلیه درمان شود.

۵. گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم خاصیت دیورتیک دارد و می‌تواند موجب افزایش حجم ادرار شود. در نتیجه این ترکیب گیاهی تاثیر مثبتی در دفع سریع سنگ کلیه در خانه خواهد داشت.

۶. چای سبز

یکی دیگر از روش‌های درمان سنگ کلیه با روش‌های سنتی و گیاهی استفاده از چای سبز به‌صورت متعادل است. پلی‌فنل‌های موجود در چای سبز برای سلامت کلی سیستم ادراری و کلیه‌ها مفیدند و مصرف آن می‌تواند هم در پیشگیری از شکل‌گیری سنگ کلیه و هم در درمان و دفع آنها موثر باشد. این ترکیب گیاهی خصوصاً برای دفع انواع سنگ کلیه اگزالات کلسیمی مفید است.

۷. گزنه

گزنه ترکیب گیاهی دیگری است که آن را به‌عنوان درمان معجزه‌آسای سنگ کلیه می‌شناسند. این گیاه دارویی می‌تواند خاصیت سنگ‌شکنی داشته باشد و به‌تدریج به دفع سنگ کلیه بزرگ هم کمک می‌کند. افراد درگیر با انواع سنگ کلیه می‌توانند گزنه را به‌صورت دم‌نوش مصرف کنند.

۸. جوانه گندم

گندم مملو از مواد مغذی است و مدت‌هاست برای بهبود سلامت عمومی از آن استفاده می‌شود. جوانه گندم جریان ادرار را افزایش می‌دهد تا به دفع و درمان سریع سنگ کلیه کمک کند. همچنین حاوی مواد مغذی حیاتی است که به پاک‌سازی کلیه‌ها کمک می‌کند.

۹. جوش شیرین

یکی دیگر از روش‌های درمان سنگ کلیه در خانه استفاده از جوش‌شیرین است. جوش‌شیرین ماده‌ای است که به ازبین‌بردن محیط اسیدی بدن کمک می‌کند. این به این دلیل است که سنگ‌ها در محیط اسیدی تقویت می‌شوند و جوش‌شیرین به حذف آن کمک می‌کند.

۱۰. درمان سنگ کلیه با ترب سیاه

یکی از درمان‌های بسیار موثر در طب سنتی برای دفع سنگ کلیه، گیاه ترب سیاه (یا به انگلیسی Horsetail ) است. از این ترکیب برای افزایش جریان ادرار استفاده می‌شود. ترب سیاه دارای خواص ضدباکتریایی و آنتی‌اکسیدانی است و می‌تواند به سلامت کلی سیستم ادراری کمک کند. همچنین ممکن است التهاب را کاهش دهد.

در مجموع، این اثرات به طور بالقوه می‌تواند به بدن شما کمک کند تا سنگ کلیه را دفع کند. بااین‌حال مصرف این ترکیب برای دفع سنگ کلیه افراد باردار، کودکان، مادران شیرده و بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی جدی توصیه نمی‌شود.

ترب سیاه دارای خواص ضدباکتریایی و آنتی‌اکسیدانی است و می‌تواند به سلامت کلی سیستم ادراری کمک کند. همچنین ممکن است التهاب را کاهش دهد.

درمان سنگ کلیه در طب سنتی

ازآنجایی‌که در بیشتر موارد انواع سنگ کلیه به دلیل رژیم غذایی نامناسب ایجاد می‌شود، در طب سنتی با ارائه یک‌سری رژیم غذایی به دفع سنگ کلیه کمک می‌شود.

۱. درمان سنگ کلیه با روغن گیاهی

روغن‌های گیاهی یکی از درمان‌های موثر دفع سنگ کلیه در طب سنتی هستند. روغن‌زیتون و روغن نارگیل دو مورد از روغن‌هایی است که در طب سنتی برای درمان سنگ کلیه استفاده می‌شوند.

۲. درمان سنگ کلیه با عرقیات گیاهی

در طب سنتی مصرف برخی از عرقیجات نیز می‌تواند به دفع سنگ کلیه کمک کند که از جمله آنها می‌توان به عرق خارخاسک، عرق گزنه، عرق خارشتر و عرق رازیانه اشاره کرد.

۳. بهترین معجون برای دفع سنگ کلیه

اگر به دنبال یک معجون برای دفع سنگ کلیه هستید، به شما ترکیباتی مانند عسل و روغن‌زیتون، عسل و جوش‌شیرین یا روغن‌زیتون و آبلیمو را پیشنهاد می‌کنیم. برای مثال ترکیب روغن‌زیتون با اسیدسیتریک موجود در آب‌لیمو بهترین دارو برای درمان سنگ کلیه است.

آیا درمان انواع سنگ کلیه با هم فرق داره؟

به‌صورت کلی پزشک با تست‌های تشخیصی نوع سنگ کلیه را تشخیص می‌دهد. درمان کلی برای انواع سنگ کلیه معمولاً یکسان است. اما برخی از روش‌ها، خصوصاً روش‌های درمان خانگی سنگ کلیه معمولاً بسته به نوع سنگ و ترکیبات آن انتخاب می‌شوند. برای مثال درمان سنگ کلیه در خانه معمولاً برای انواع سنگ‌های کلیه اوریک‌اسیدی و اگزالاتی می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

برای بسیاری از انواع سنگ کلیه که جزء موارد نادرتر هستند، مانند سنگ کلیه از نوع سیستئینی ممکن است نتوان از درمان‌های خانگی و گیاهی استفاده کرد. علاوه بر این تعیین رژیم غذایی برای درمان نیز بر اساس نوع سنگ تعیین می‌شود.

روش دفع سنگ کلیه بسته به اندازه و جای سنگ متفاوت است.
روش دفع سنگ کلیه بسته به اندازه و جای سنگ متفاوت است.

درمان فوری سنگ کلیه

درمان خانگی سنگ کلیه فوری می‌تواند شامل درمان‌های خانگی مانند مصرف زیاد آب و مایعات و مصرف داروهای ضددرد برای تسهیل روند دفع سنگ ادرار باشد.     

می‌خوای با کمترین درد سنگ کلیه رو دفع کنی؟ پس با متخصص مشورت کن.

راه های درمان سنگ کلیه بزرگ چیست؟

برای دفع سنگ کلیه بزرگ باید بسته به نظر پزشک از روش‌های پزشکی مانند سنگ‌شکن یا اوتروسکوپی و جراحی استفاده کرد.

برای درمان و دفع سنگ کلیه بزرگ باید با دکتر کلیه و مجاری ادراری یا دکتر اورولوژیست مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با اورولوژی وجود دارد.

درمان سنگ کلیه در بارداری

علائم سنگ کلیه در زنان با مردان تفاوتی ندارد. اگر علائم مشکوکی در بارداری داشتید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. کنترل بیماری و رژیم‌های غذایی بهترین گزینه‌های درمان سنگ کلیه در بارداری است. به افراد باردار توصیه می‌شود مصرف آب و مایعات را بیشتر کنند و وزن خود را تاحدامکان پایین نگه دارند. رژیم غذایی کم‌نمک و شکر نیز برای درمان و کنترل بیماری توصیه می‌شود.

برای دفع سنگ کلیه چی بخوریم؟

بهترین چیزی که می‌توان برای دفع سنگ کلیه خورد، مایعات زیاد خصوصاً آب و مرکبات است.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

درمان سنگ کلیه بر اساس اندازه، محل قرارگیری و نوع آن انجام می‌شود. باید با انجام بررسی‌های پزشکی از درمان موثر استفاده کرد. درمان‌های گیاهی و خانگی هم می‌توانند موثر باشند، اما بااین‌حال بهتر است قبل از هر تصمیمی با یک متخصص مجاری ادراری و کلیه در خصوص بهترین شیوه درمانی مشورت کرد. افراد درگیر با سنگ کلیه خصوصاً در صورت مشاهده مشکلاتی و نشانه‌هایی مانند حالت تهوع و استفراغ، تب و لرز، خونریزی، درد شدید پهلو و غیره باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

اگر به دنبال راهی برای درمان سنگ کلیه خود هستید، باید با فوق تخصص کلیه یا دکتر اورولوژیست مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر نفرولوژی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

تنها درمان خانگی قابل‌استفاده برای نوزادان مصرف آب و شیر مادر به میزان زیاد است تا حجم ادرار آنها زیاد شود.

ترب سیاه یکی از درمان‌های گیاهی است که می‌تواند برای درمان سنگ کلیه بزرگ و سنگ گیر کرده در حالب نیز معجزه کند.

نوشیدن مایعات زیاد بخش مهمی از دفع سنگ کلیه و جلوگیری از تشکیل سنگ‌های جدید است. این مایع نه‌تنها سموم را دفع می‌کند، بلکه به حرکت سنگ‌ها و شن‌ها از طریق دستگاه ادراری نیز کمک می‌کند. بااین‌حال بهتر است همیشه در خصوص کودکان محتاط‌تر بود و با یک متخصص کلیه در خصوص نحوه درمان مشورت کرد.

زنجبیل به‌عنوان یک داروی قوی و بسیار موثر در دفع سنگ کلیه در نظر گرفته می‌شود و آن را به‌عنوان یک ترکیب سنگ‌شکن قوی نیز می‌شناسند.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان سنگ کلیه

  1. همایون گفت:

    دکتر جان از سونوگرافی امدم در ورقه و تصویر کلیه ها همه چی سالم فقط یک سنک کوچک ۴ میلیمتری در کلیه سمت چپ مشاهده میشود دکتر جان علاوه بر مایعات بفرمایید چه چیزهایی بخورم ؟ درد زیادی دارم همیشه دعا گوی شما هستم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      سنگ ۴ میلی متری چندان کوچک نیست
      علاوه بر دارو:
      رژیم مناسب برای مبتلایان سنگ کلیه برنامه غذایی است که در آن پروتئین گیاهی جایگزین پروتئین حیوانی شود. مصرف مقدار کنترل شده پروتئین حیوانی مشکلی ایجاد نمی‌کند اما بهترین حالت، جایگزین آن با منابعی همچون لوبیا، نخود و عدس است.

  2. رهنما گفت:

    با سلام
    من سنگی به قطر ۴ میلمتر در کلیه ام در کلیس تحتانی مشاهده شده است برای دفع آن چکنم؟ با توجه به آنکه محل این سنگ بدترین جای ممکن است آیا امیدی به دفع آن هست؟ این امید احتمالش چند در صد است؟ آیا عرق خار شتر موثر در دفع آن هست؟
    با تشکر از آن دکتر محترم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در کنار دارو های اصلی که پزشک می دهند نیاز به نوشیدن مایعات فراوان دارید
      عرق خارشتر هم مناسب است

    2. مهربانی گفت:

      این سنگ با دارو هرگز دفع نمیشود چون در کالیس تحتانی کلیه قرار دارد و باید سنگ شکنی شود.

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از شما

  3. ندا گفت:

    سنگ
    ۵ سال آینده به خاطر همین سوال کردم

  4. محمد صالحی گفت:

    با سلام ‘سالمندم دارای فشار خون بالا؛ سنگی به قطر ۳/۷۵ میلیمتر در کلیه چپ دارم به چه روشی از آن می توانم خلاص شوم ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به شرایط سنی
      نیاز به دارو و نوشیدن مایعات فراوان دارید
      برخی ورزش ها هم می تواند کمک حالتان باشد

    2. donya گفت:

      میتونی با خوردن پیش از حد هندوانه درروز شاید جواب بده

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        بله بطور کلی میوه های پرآب مناسب است

  5. حسین نصرالهی گفت:

    درود بر شما مقاله ارزشمندی بود خلاصه مفید مختصر🙏

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از لطف شما جناب نصراللهی عزیز

  6. شیرین گفت:

    عالیع

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از توجه تان شیرین عزیز

  7. کولانی گفت:

    عالی بود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از شما

  8. ناشناس گفت:

    سلام (مطلب مهم، حتما بخوانید)
    بعد از عمل tul یا همان اورتروسکوپ که اشاره کردید برای دفع خرده سنگ ها در زیادی رامتحمل شدم زیرا دکتر بنا به دلایلی دبل جی برایم نگذاشت. یکروز احساس کردن حالب هایم دچار گرفتگی شده اند. سریع به اورژانس یک بیمارستان خصوصی رفتم و استدعا کردم آمپول دگزا به من تزریق کنند. پزشک اورژانس مانند ماموران آگاهی چنان بامن رفتار کرد که گویی یک معتاد پیشش آمده و درخواست مورفین دارد. بی ادبی کرد و آخر گفت من فقط کترولاک به تو تزریق می کنم. من هم از همه جا بی خبر تزریق کردم. فردا صبح چند لیوان آب خوردمتا بقیه سنگ ریزه ها خارج شوند. ولی تا ساعت ۱۱ شب نیمی از مثانه من پر نشد. شب در گوگل عبارات renal failure و ketoroloc را سرچ کردم در کمال نا باوری تا صفحه ۱۰ گوگل مقاله هایی بود که نشان می داد تزریق کترولاک سبب کاهش شریان خون کلیوی و القای از کار افتادگی کلیوی می شود. این القا سبب آسیب هایی به ولزه و بالا رفتن سطح کراتینین خواهد شد. در دهه ۸۰ به کسانیکه درد کلبه شدید داشتند ترامادول تزریق می شد که به دلیل سوء استفاده برخی آن را از دست مردم خارج کردند و الان سمی بنام کترولاک تزریق می کنند.
    خدا عاقبت همه ما را با این جامعه پزشکی سرشار از دانش و مطالعه و دلسوز بخیر کند.
    لااقل وزارت بهداشت برای ston former ها یه کارت صادر می کرد در مواقع درد بتوانند از مسکن هایی نظیر ترامادول استفاده کنند. یه سهمیه سالی ۴ عدد تزریق ترامادول یا مورفین. تورو خدا سم به مردم تزریق نکنید. NSAID ها سم هستند. کمک…..درد دارم…

    1. م.ر گفت:

      دوست عزیز کترولاک برای دردکلیه ناشی از سنگ کلیه بسیار مفید است

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از توجه شما

  9. ناشناس گفت:

    استفاده از شیاف دیکلوفناک وطناب زدن وازپله بالاوپایین آمدن از پله

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این موارد مفیدی است
      اما شاید برای همه مناسب نباشد