عرق خارشتر چیست و چه مزایایی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عرق گیاه خارشتر (Rhus) یک نوع گیاه متعلق به خانواده باقلائیان است. این گیاه در مناطق مختلف رشد می‌کند. از جمله مزایای عرق خارشتر میتوان به درمان یبوست، عفونت مجاری ادراری و تنظیم فشار خون اشاره کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
عرق خارشتر

آیا تابه‌حال حین سرچ کردن در اینترنت یا زمانی که به یک متخصص طب سنتی مراجعه کرده‌اید، با اسم عرق خارشتر روبرو شده‌اید؟ عرق خارشتر یک درمان بسیار موثر برای طیف وسیعی از بیماری‌ها است و کاربردهای زیادی دارد. اگر می‌خواهید بیشتر در مورد این درمان گیاهی و اثرات آن بدانید با ما در این مقاله همراه شوید.

عرق خارشتر فواید زیادی برای بدن دارد اما استفاده نابه‌جا و نادرست می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. حتما قبل از مصرف این عرق، با متخصص طب سنتی مشورت کنید. در پنل دکترتو می‌توانید از متخصصان طب سنتی در سراسر ایران هم نوبت حضوری بگیرید و هم مشاوره تلفنی دریافت کنید.

عرق خارشتر چیست؟

گیاه خارشتر، درختچه‌ای چند ساله است که به خاطر داشتن خواص ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی، تقویت‌کننده جنسی و ضدمیکروبی شهرت دارد. این درختچه مقاوم، متعلق به خانواده بقولات یا باقلائیان است و به طور گسترده در آسیا، خاورمیانه و آفریقا یافت می‌شود. این گیاه دارای خارهای تیزی است که ریشه‌های آن بسیار عمیق در خاک نفوذ می‌کنند. گیاه خارشتر سرشار از برخی ترکیبات گیاهی خاص است که برای کاربردهای دارویی مختلفی استفاده می‌شوند.

به گفته زیست‌شناسان، این گیاه قرن‌ها پیش از ایران و افغانستان وارد کشورهای دیگر شد. پس از مدتی، پزشکان طب سنتی آیورودا در هند خواص ملین و ادرارآور قوی این گیاه را کشف کردند و مصرف آن را به بیماران خود توصیه کردند. گیاه خارشتر که عرق خارشتر از آن گرفته می‌شود در لوازم آرایشی و شیرین‌کننده‌های طبیعی نیز یافت می‌شود.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

طبع عرق خارشتر گرم است یا سرد؟

عرق خارشتر طبع گرم و خشکی دارد. به همین خاطر، اگر نسبت به مواد غذایی با طبع گرم حساسیت دارید یا احتمال نشان دادن واکنش آلرژیک به این مواد را دارید، باید در مصرف این عرق گیاهی احتیاط کنید. اگر می‌خواهید سطح گرمی این عرق شفابخش و درمانی را کمتر کنید، کافی است آن را با میزان مساوی عرق کاسنی مخلوط کنید. در این شرایط باید با متخصص طب سنتی مشورت کنید تا او در خصوص مصرف یا عدم مصرف عرق خارشتر شما را راهنمایی کند.

ارزش غذایی گیاه خارشتر

در اینجا به ارزش غذایی گیاه خارشتر از مرحله دانه بودن تا مرحله تبدیل‌شدن به گیاه اشاره کرده‌ایم:

مواد مغذیمرحله دانه بودنمرحله تبدیل‌شدن به گیاه
منیزیم (g/kg DM)۵.۸۳۲.۶۰
پتاسیم (g/kg DM)۹.۱۴۷.۴۳
آهن (g/kg DM)۱۴۵۱۱۰
پروتئین خام (g/kg DM)۱۰۰۱۲۲
ارزش غذایی گیاه خارشتر

خواص عرق خارشتر – عرق خارشتر برای چی خوبه؟

اگر می‌خواهید بدانید عرق خارشتر برای چی خوب است در این بخش با ما همراه شوید. خارشتر گیاهی با خواص فوق‌العاده زیاد است که می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را در کمترین زمان ممکن و با بیشترین سطح از اثرگذاری درمان کند. یکی از دلایل این که خارشتر درمانی طبیعی در نظر گرفته می‌شود وجود مقادیر زیاد آنتی‌اکسیدان در این گیاه است.

وجود عصاره متانولی A. maurorum، سایر انواع فلاونوئیدها و فنولیک‌ها در گیاه خارشتر، به محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و در نتیجه استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد. مصرف خارشتر در مقادیر تجویز شده عملکرد اندام‌ها را به طرز چشمگیری تقویت می‌کند، از بیماری‌های مزمن و پیری زودرس جلوگیری می‌کند و متابولیسم را بهبود می‌دهد. برخی از رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین خواص خارشتر شامل موارد زیر هستند.

۱. خواص عرق خارشتر برای کبد

طب سنتی در خصوص مزایای عرق خارشتر برای درمان بیماری‌های مرتبط با کبد تاکید زیادی کرده است. این گیاه دارای ویژگی‌های محافظت‌کننده از کبد است که باعث بهبود عملکرد کبد می‌شود. همچنین مصرف عرق خارشتر عوارض ناشی از کبد چرب را کاهش می‌دهد و از التهاب در سلول‌های کبدی جلوگیری می‌کند.

کبد چرب وضعیتی رایج در دنیای امروز است که علت بروز آن سبک زندگی ناسالم بسیاری از انسان‌ها است. در این شرایط با مصرف عرق خارشتر می‌توانید سلامت کبدتان را تضمین کنید. پس توصیه می‌شود برای درمان کبد چرب خانگی هر روز یک فنجان عرق خارشتر مصرف کنید.

متن انگلیسی:
The hepatoprotective properties found in this plant improve liver functioning, reduce the complications caused due to fatty liver and prevent inflammation in liver cells
ترجمه متن:
خواص محافظتی کبدی موجود در این گیاه باعث بهبود عملکرد کبد، کاهش عوارض ناشی از کبد چرب و جلوگیری از التهاب در سلول‌های کبدی می‌شود.

netmeds
ارزش غذایی گیاه خارشتر بالا است.
گیاه خارشتر دارای اهن، منیزیم، پروتئین و پتاسیم است.

۲. فواید عرق خارشتر برای سنگ کلیه

از زمان‌های قدیم از عرق خارشتر برای درمان و کنترل علائم سنگ کلیه استفاده می‌شد. برخی از تحقیقات صورت‌گرفته روی گیاه خارشتر نشان داده‌اند که ترکیبات زیست فعال (بیواکتیو) گوناگون موجود در خارشتر، همچون فلاونوئیدها، تانن‌ها و تری ترپن‌ها علت خواص خارشتر در درمان سنگ کلیه هستند. البته توصیه ما این است که اگر سنگ کلیه دارید، خوددرمانی نکنید و در عوض با پزشک خود در مورد اثربخشی این گیاه و مناسب بودن آن برای شرایطتان صحبت کنید.

طریقه مصرف عرق خارشتر برای دفع سنگ کلیه

اگر رسوبات موجود در کلیه‌تان خیلی دردناک و اذیت‌کننده شده‌اند و می‌خواهید با روش‌های طبیعی و موثر آن‌ها را از بین ببرید کافی است روزانه ۲ لیوان عرق خارشتر مصرف کنید. درصورتی‌که از این درمان به‌صورت منظم استفاده کنید، در زمان نسبتاً کوتاه سنگ کلیه‌تان دفع خواهد شد.

دچار سنگ کلیه شدی و درد داری؟

آیا عرق خارشتر برای تو فایده‌ای داره؟

۳. عرق خارشتر و فشار خون

عرق خارشتر خواص دیورتیک (ادرارآور) دارد. به همین خاطر می‌تواند انواع گوناگونی از بیماری‌های کلیوی و ادراری را درمان کند. زمانی که عرق خارشتر مصرف می‌کنید مقدار تولید ادرار در بدن افزایش پیدا می‌کند. در این شرایط ضایعات، سموم و مواد اضافی از طریق ادرار از بدن خارج می‌شوند و حجم مایعات بدن کاهش پیدا می‌کند.

در پی کم‌شدن حجم مایعات و خروج ادرار، سطح فشارخون نیز کاهش پیدا خواهد کرد. به همین خاطر به افرادی که دچار فشارخون بالا (هایپرتنشن) هستند توصیه می‌شود برای درمان خانگی فشار خون بالا عرق خارشتر مصرف کنند.

۴. خواص عرق خارشتر برای جوش

خارشتر گیاهی دارویی موثر برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی است. این گیاه به‌خاطر خواص شگفت‌انگیزی که برای پوست دارد در بسیاری از محصولات پوستی گنجانده می‌شود. از اصلی‌ترین فواید پوستی خارشتر می‌توان به خواص تسکین‌دهنده التهاب، ضدعفونی‌کننده و التیام‌بخش آن اشاره کرد.

به همین دلیل اگر از اگزما، پسوریازیس، آکنه و سایر اختلالات و آسیب‌های پوستی رنج می‌برید کافی است کمی خارشتر مصرف کنید. عرق خارشتر برای از بین بردن جوش صورت مفید است. اینکه مصرف موضعی خارشتر برای شما بهتر است یا مصرف خوراکی آن، به وضعیت پوستتان بستگی دارد. پزشک یا متخصص طب سنتی بعد از معاینه پوستتان به شما روش صحیح استفاده را خواهد گفت.

متن انگلیسی:
applying Yavasa powder along with milk or rose water helps reduce skin infections, skin rashes and speeds up wound healing due to its Ropan (healing) and Sita (cooling) properties
ترجمه متن:
استفاده از خارشتر همراه با شیر یا گلاب به کاهش عفونت‌های پوستی، بثورات پوستی و تسریع بهبود زخم‌ها به دلیل خواص درمان‌کننده و خنک‌کننده کمک می‌کند.

۱mg

۵. عرق خارشتر برای عفونت کلیه

برای عفونت کلیه چه بخوریم؟ یکی از اثرات معجزه‌آسای عرق خارشتر این است که نقشی همچون آنتی‌بیوتیک دارد. این ماده، ایمنی بدن را بالا می‌برد و به همین دلیل باعث می‌شود که فرد به نحو بهتری بتواند با عفونت‌ها مقابله کند. با مصرف منظم عرق خارشتر، دیگر نگران این نباشید که انگل و ارگانیسم‌های بیماری‌زا وارد بدنتان شوند و شما را بیمار کنند.

همان‌طور که می‌دانید، در صورت عدم پیگیری و درمان، ممکن است عفونت‌ها کل بدن را درگیر کنند و عوارض جبران‌ناپذیری را ایجاد کنند. پس از مصرف این عرق گیاهی غافل نشوید. یکی از عفونت‌هایی که عرق خارشتر در درمان و پیشگیری از بروز آن نقش مهمی دارد، عفونت کلیه است.

عرق خارشتر برای عفونت کلیه مناسب است.
عرق خارشتر باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود.

۶. عرق خارشتر برای لاغری

اگر قصد لاغر شدن با کمک روش‌های بدون خطر و بدون عوارض را دارید، مصرف عرق‌های گیاهی نظیر عرق خارشتر می‌تواند به شما برای رسیدن به این هدف کمک کند. در چندین مطالعه، خواص عرق خارشتر در کاهش وزن اثبات شدند. این عرق چربی‌سوز به شما کمک می‌کند که از چربی‌های اضافی در سرتاسر بدن راحت شوید و بتوانید خیلی زود به وزن دلخواهتان برسید. همچنین زمانی که به وزن موردنظر رسیدید، می‌توانید مصرف عرق خارشتر را ادامه دهید تا مانع از بازگشت وزنتان شوید.

۷. عرق خارشتر و قاعدگی

عرق خارشتر یک درمان طبیعی و موثر برای درمان و بهبود بسیاری از مشکلات مربوط به زنان در نظر گرفته می‌شود. برای مثال اگر در دوران قاعدگی با درد زیاد پریودی، گرفتگی‌های دردناک و علائم اذیت‌کننده روبرو هستید، می‌توانید عرق خارشتر مصرف کنید تا از اثرات بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. عرق خارشتر خاصیت ضدالتهاب و آرامش‌بخش دارد و به زنان کمک می‌کند که بهتر با قاعدگی کنار بیایند.

۸. خواص عرق خارشتر برای عفونت واژن

عفونت واژن یک وضعیت بسیار رایج در زنان است که ممکن است در هر دوره‌ای از زندگی اتفاق بیفتد. خیلی از افراد از عوارض درمان‌های دارویی واهمه دارند و می‌خواهند با روش‌های طبیعی علائم عفونت واژن را درمان کنند. در قسمت‌های بالا در خصوص خواص خارشتر در درمان انواع گوناگون عفونت صحبت کردیم. سایر عفونت‌هایی که عرق خارشتر می‌تواند آن‌ها را در عرض مدت کوتاه تسکین دهد، عفونت واژن، رحم و به‌طورکلی عفونت‌های مربوط به دستگاه تناسلی زنانه هستند.

۹. عرق خارشتر و بهبود یبوست و بواسیر

استفاده از گیاه خارشتر برای درمان مشکلات گوارشی مختلف مانند درمان یبوست شدید به میزان زیادی توصیه شده است. عرق خارشتر با کاهش خارش، تحریک و ورم در اطراف ناحیه رکتوم، به تسکین فوری بواسیر (بواسیر چیست؟) کمک می‌کند. این عرق گیاهی جادویی همچنین حرکات روده را تنظیم می‌کند و برای بهبود اشتها، کاهش نفخ و کاهش احساس سوزش ناشی از زخم معده نیز تجویز می‌شود.

اگر یبوست باعث شده که درد و سوزش زیادی در مقعد داشته باشید، کافی است یکبار درمان با عرق خارشتر را امتحان کنید تا شاهد اثرات چشمگیر آن باشید. این درمان، سلول‌های عصبی موجود در معده را تقویت می‌کند. در نتیجه باعث می‌شود هضم بهتری داشته باشید و در آینده دچار مشکلاتی مثل یبوست نشوید.

می‌خوای برای درمان یبوست از عرق خارشتر استفاده کنی؟ از پزشک سوال کن.

۱۰. عرق خارشتر برای پروستات

درمان پروستات چیست؟ یکی دیگر از کاربردهای عرق خارشتر، درمان مشکلات مرتبط با پروستات است. زمانی که پروستات بزرگ می‌شود و به مجاری ادراری فشار زیادی وارد می‌کند، ترکیبات موجود در عرق خارشتر فشار روی پروستات را کم می‌کنند و کمک می‌کنند که جریان ادرار تسهیل شود. یکی دیگر از فواید عرق خارشتر برای پروستات، کاهش التهاب پروستات (پروستاتیت) است.

مصرف منظم عرق خارشتر، التهاب و علائم مرتبط با آن را تسکین می‌دهد و به بازگرداندن سلامتی کمک می‌کند. برخی از علائم بیماری‌های پروستات که عرق خارشتر می‌تواند به درمان آن‌ها کمک کند شامل عدم کنترل ادرار، عفونت دستگاه ادراری، سوزش ادرار و غیره هستند.

۱۱. خواص عرق خارشتر ناشتا

زمانی که عرق خارشتر را صبح ناشتا مصرف می‌کنید ترکیبات موجود در آن اثرگذاری بهتری خواهند داشت. به گفته بسیاری از کارشناسان طب سنتی بهترین زمان‌هایی که می‌توانید عرق خارشتر را مصرف کنید صبح ناشتا، قبل از خواب و ۱-۲ ساعت پس از صرف وعده‌های غذایی است.

عوارض عرق خارشتر

درست است که گیاه و عرق خارشتر خواص درمانی زیادی دارند؛ اما استفاده از آن‌ها در برخی از افراد باعث بروز عوارض جانبی می‌شود. درصورتی‌که در مصرف این گیاه بی‌نظیر زیاده‌روی کنید ممکن است دچار یک سری عوارض جانبی شوید. ازآنجایی‌که طبع خارشتر گرم است، اگر بیش از دوز توصیه شده مصرف کنید ممکن است به عوارض مرتبط با مصرف گرمی بیش از حد، حالت تهوع و استفراغ، دانه‌های پوستی و غیره مبتلا شوید.

علاوه بر این، خارشتر یک ادرارآور است و می‌تواند منجر به دفع ادرار بیش از حد و کم‌آبی بدن شود که این وضعیت برای بدن خطرناک است. این گیاه گاهی سبب بروز اسهال شدید می‌شود.

عرق خارشتر به بهبود یبوست و بواسیر کمک می کند.
مصرف زیاد خارشتر ممکن است باعث مشکلات گوارشی و تهوع شود.

موارد احتیاط مصرف عرق خارشتر

درصورتی‌که مدام با افت فشارخون روبرو هستید، به‌هیچ‌عنوان سراغ مصرف عرق خارشتر یا سایر اشکال این درمان گیاهی نروید. متخصصان طب سنتی بیان می‌کنند که خارشتر ممکن است اثر هیپوگلیسمی روی افراد خاص نشان دهد و قند خون را به‌سرعت پایین بیاورد. پس قبل از مصرف، این نکته را در نظر داشته باشید.

عرق خارشتر برای چه افرادی مناسب نیست؟

اگر چه معمولاً عرق خارشتر یک درمان موثر و ایمن برای اکثر افراد در نظر گرفته می‌شود؛ اما برای برخی از افراد مناسب نیست. درصورتی‌که به هر یک از شرایط یا مشکلات زیر دچار هستید از مصرف این درمان گیاهی بپرهیزید:

  • واکنش آلرژیک یا حساس بودن بیش از حد
  • تب شدید
  • آبله
  • سرخک
  • التهاب مثانه
  • اسهال خونی
  • سنگ کیسه صفرا
  • خون‌ادراری (هماچوری)
  • ابتلا به حصبه
  • افراد دارای طبع گرم

درصورتی‌که این افراد بخواهند عرق خارشتر مصرف کنند حتما باید با پزشک خود هماهنگ کنند و پزشکشان مصرف آن را تایید کند.

عرق خارشتر در بارداری

درصورتی‌که باردار یا شیرده هستید، بهتر است از مصرف عرق خارشتر بپرهیزید. اگر چه هنوز اطلاعات خیلی دقیق و قطعی در خصوص مضر بودن خارشتر در این دوران وجود ندارد؛ اما بهتر است احتیاط کنید. اگر قرار است در این دوران از هر درمان گیاهی استفاده کنید حتماً از قبل با پزشک صحبت کنید و تحت‌نظر پزشک از این درمان‌ها استفاده کنید.

عرق خارشتر در بارداری توضیه نمی شود.
عرق خارشتر را نباید در بارداری و شیردهی مصرف کنید مگر به توصیه پزشک.

مقدار مصرف عرق خارشتر

دوز و نحوه مصرف گیاه خارشتر یا عرق خارشتر، به سن بیمار، شدت مشکل و وضعیت سلامتی او بستگی دارد. معمولاً پزشکان مصرف ½ قاشق چایخوری برای بزرگسالان و ¼ قاشق چایخوری برای کودکان را مجاز می‌دانند. بااین‌حال حتماً قبل از مصرف، با متخصص طب سنتی یا پزشک خود در مورد دوز مناسب برای بدنتان مشورت کنید. عدم مصرف عرق خارشتر در دوز مناسب، باعث می‌شود که این گیاه اثرگذاری کافی را برای شما نداشته باشد.

برای مثال افرادی که به هدف لاغر شدن و کاهش وزن عرق خارشتر مصرف می‌کنند باید روزانه نصف لیوان عرق خارشتر را با همین میزان آب مخلوط و سپس مصرف کنند. از طرف دیگر، اگر هدف فرد از مصرف خارشتر دفع سنگ کلیه است، می‌تواند به‌صورت روزانه ۲ فنجان عرق خارشتر مصرف کند.

طرز تهیه عرق خارشتر

می‌توانید عرق خارشتر را به‌صورت آماده از عطاری‌ها یا فروشگاه‌های حضوری و آنلاین خریداری کنید. البته برخی از افراد ترجیح می‌دهند که خودشان عرق خارشتر درست کنند. برای این کار باید مقداری گیاه خارشتر را بجوشانید. سپس آن را از روی گاز بردارید و اجازه دهید تا خنک شود. بعد از آن فرایند تقطیر صورت می‌گیرد که مایع حاصل از فرایند تقطیر گیاهان را عرق گیاهی می‌نامند. هر چه مقدار گیاه مورد استفاده بیشتر باشد، مایع حاصل از تقطیر نیز غلیظ‌تر خواهد بود.

عرقی که از گیاه خارشتر به دست می‌آید خواصی کاملاً شبیه خود این گیاه دارد. اما این عرق گیاهی نسبت به خود گیاه از نظر طعم و ماندگاری بهتر است. برای این که عرق خارشتر مزه بهتری داشته باشد می‌توانید آن را با کمی عسل یا آب مخلوط کنید و سپس مصرف کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

هر کدام از گیاهانی که طبیعت در اختیار ما قرار داده است خواص خاص خود را دارند. یکی از این گیاهان موثر خارشتر است که عرق خارشتر از آن تهیه می‌شود و فواید آن برای سلامتی بسیار زیادند. عرق خارشتر به لاغری، بهبود عملکرد کبد، مقابله با عفونت، برطرف‌کردن جوش، درمان یبوست و غیره کمک می‌کند. البته به‌خاطر بسپارید که برای اثرگذاری عرق خارشتر، باید آن را در زمان و دوز تجویز شده مصرف کنید.

در صورتی که قصد دارید برای درمان مشکلات خود از این گیاه دارویی استفاده کنید، حتما با متخصص طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین طب سنتی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برای حذف چربی‌ها، می‌توانید هر روز ½ لیوان عرق خارشتر را با ½ لیوان آب مخلوط میل کنید.

بله عرق خارشتر یکی از موثرترین و بی‌خطرترین روش‌های موجود برای دفع سنگ کلیه است.

عرق سه گیاه خارشتر، خارخاسک و شوید یک درمان همه‌کاره و معجزه‌آسا است که می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را درمان کند. برخی از اصلی‌ترین خواص این عرق سه گیاه عبارت‌اند از:

    • بهبوددهنده آفت دهان

    • ضددرد کلیه و کمک به دفع سنگ کلیه

    • تقویت عملکرد معده

    • آنتی‌باکتریال و ضدالتهاب قوی

    • ضد تب و ضدتشنج

    • افزایش‌دهنده میل و قوای جنسی

    • برطرف‌کننده استفراغ و حالت تهوع

    • برطرف‌کننده سکسکه

    • ضدسرطان

    • تسکین‌دهنده درد

    • کمک به بهبود هضم غذا

    • ضد اسپاسم

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عرق خارشتر

  1. صالحی گفت:

    سلام من سنگ کلیه به قطر ۸ میلیمتر دارم آیا غرق خار شتر تاثیر داره. اگه داره تا کی مصرف کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      به طور کلی برای دفع سنگ، نوشیدن یک لیوان از این عرق قبل از سه وعده غذایی در بزرگسالان و نصف لیوان برای کودکان توصیه می‌شود. افراد مستعد سنگ نیز لازم است روزی دو لیوان از این عرق را میل کنند چرا که با برطرف کردن رسوبات کلیه سبب پیشگیری از ایجاد سنگ می‌شود
      تا دوماه

  2. چمشید گفت:

    با سلام
    دکتر رفتم عطاری عرق خار شتر بگیرم صاحب مغازه گفت اگر همراه یک شیشه عرق خار شتر بگیری بهتر است یک شیشه هم عرق خار خاسک بگیر و موقع مصرف آنها را به مقدار مساوی مخلوط کن ‘ چون دیدم ارزان است من هر دو شیشه را خریدم ( هر شیشه یک لیتری ۴۰ هزار تومان ) ولی چون شک داشتم فعلا نخوردم خواستم از جنابعالی مشورت کنم که آیا مخلوط کنم و یا خیر فقط عرق خار شتر را تنها بخورم ؟ از اینکه پاسخ میدهید قبلا سپاسگزارم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله مشکلی ندارد

  3. ناصر کرباسی گفت:

    با سلام و تشکر از مقاله سودمند شما:
    برای دفع یک سنگ به قطر ۴ میلیمتر چه مدت زمان لازم است گه عرق خار شتر خورد ؟ مکان سنگ در کالیس تحتانی کلیه واقع شده و آیا اصلا با خوردن این عرق ممکنست سنگ دفع نشود؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      به طور کلی برای دفع سنگ، نوشیدن یک لیوان از این عرق قبل از سه وعده غذایی در بزرگسالان و نصف لیوان برای کودکان توصیه می‌شود. افراد مستعد سنگ نیز لازم است روزی دو لیوان از این عرق را میل کنند چرا که با برطرف کردن رسوبات کلیه سبب پیشگیری از ایجاد سنگ می‌شود.