درمان خانگی کبد چرب، کدام درمان ها سریع تر هستند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درمان خانگی کبد چرب با کمترین امکانات و عوارض می‌تواند علائم این بیماری را کاهش دهد و یا حتی آن را به بهبودی کامل برساند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 15 دقیقه
fatty liver treatment at home

کبد یکی از عضوهای مهم و حساس بدن است که مراقبت ویژه‌ای می‌طلبد. کم‌کاری یا از کار افتادن کبد عوارض جدی و خطرناکی برای سلامت بدن به ‌دنبال خواهد داشت. عادات غذایی نادرست و سبک زندگی غلط، ریسک ابتلا به کبد چرب را افزایش می‌دهند. بیماری کبد چرب با درد و ناراحتی شکمی ظاهر شده و کم‌کم به تب، حالت تهوع و خونریزی داخلی تبدیل می‌شود. طب سنتی روش‌های درمانی مختلفی برای رفع علائم کبد چرب دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم. یادتان باشد که با وجود تمامی راه‌های درمانی که در این مطلب ذکر می‌کنیم بهتر است که با دریافت مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری به پزشکان متخصص دکترتو، بهترین روش درمانی را انتخاب کنید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر طب سنتی و متخصص گوارش و فوق تخصص کبد برای تشخیص و درمان کبد چرب آشنا شوید، با آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت وقت مشاوره حضوری اقدام کنید.

بیماری کبد چرب چیست؟

جذب مواد غذایی ضروری و دفع مواد زائد از بدن بر عهده کبد است. این اندام حیاتی به‌ صورت طبیعی چربی دارد، اما اگر به‌ واسطه عادات غذایی ناسالم یا عوامل ژنتیکی، میزان چربی انباشته‌شده در کبد بیشتر از حد لازم شود، بیماری کبد چرب به ‌وجود می‌آید که در علم پزشکی به آن هپاتیک استئاتوز می‌گویند. به ‌طور کلی کبد چرب دو نوع دارد:

  • کبد چرب الکلی (ALD): زیاده‌روی در مصرف نوشیدنی‌های الکلی عامل اصلی ابتلا به بیماری کبد چرب الکلی است که با قطع مصرف بهبود می‌یابد. کبد چرب الکلی خود به سه نوع ورم کبد، هپاتیتیس الکلی و سیروز الکلی تقسیم می‌شود. وجود درد در قسمت بالا و سمت راست پهلو نشانه‌ ورم کبد است که با قطع مصرف الکل، علائم رفع می‌شوند. در صورتی که مصرف الکل همچنان ادامه داشته باشد، احتمال ابتلا به هپاتیت الکلی بیشتر می‌شود. وخیم‌ترین نوع کبد چرب الکلی هم سیروز الکلی است که بیمار را با خونریزی داخلی ورم شکمی راهی بیمارستان می‌کند.
  • کبد چرب غیرالکلی (NAFLD): کبد چرب غیرالکلی بر دو نوع کبد چرب ساده و استئاتوهپاتیت غیرالکلی است. کبد چرب ساده بیماری زیاد جدی و خطرناکی نیست و صرفاً با رعایت رژیم غذایی مناسب و تغییرات جزئی در عادات زندگی قابل پیشگیری و درمان است، اما استیتوهپاتیتیس غیرالکلی از نوع خطرناک بوده و حاکی از التهاب ساختار سلولی کبد است. در صورتی که رفع نشود به از کار افتادگی یا کم‌کاری حاد کبدی (سیروز)، فیبروز (آسیب جداره کبد) و یا حتی سرطان کبد تبدیل خواهد شد.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

علل چرب شدن کبد چیست؟

عوامل ژنتیکی یا سبک زندگی ناسالم از علل اصلی کبد چرب محسوب می‌شوند. از دیگر علل چرب شدن کبد می‌توان به چاقی، دیابت، فاکتورهای محیطی، چربی خون بالا و میکروب‌های دستگاه گوارش اشاره کرد. بر اساس آموزه‌های طب سنتی اگر مزاج اصلی کبد که گرم و مرطوب است به هم بخورد باعث ناراحتی کبد می‌شود. پرخوری، زیاده‌روی در مصرف نوشیدنی‌های گازدار، شیرینیجات، نوشیدن آب سرد بلافاصله پس از غذای گرم، و افراط در مصرف گوشت قرمز از جمله عواملی هستند که باعث بر هم خوردن مزاج طبیعی کبد و سردی کبد می‌شوند. مصرف زیاد نمک، چربی و هضم نامناسب به‌عنوان عوامل بروز نشانه‌های بیماری کبد چرب در طب سنتی عنوان شده‌اند.

درمان کبد چرب با طب سنتی

خوشبختانه طب سنتی روش‌های درمان خانگی مفیدی برای رفع مشکل کبد چرب دارد. به‌ علاوه اینکه مصرف داروهای گیاهی و درمان کبد چرب با طب سنتی از روش‌های درمانی پرطرفدار برای پیشگیری و رفع این بیماری مرگبار هستند، چراکه طب سنتی و داروهای گیاهی معمولاً درد و عوارض کمتری به‌ نسبت روش‌های درمانی دارویی دارند. نخستین اقدام برای درمان کبد چرب با طب سنتی، تغییر در عادات و رژیم غذایی، کاهش مصرف گوشت و چربی، و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات است. شما می‌توانید با مراجعه به دکتر طب سنتی بهترین روش درمانی را برای خود انتخاب کنید.

 مصرف سبزیجات تازه مثل هویج، کلم، کاهو، ترب، تربچه، سرکه، سیب، آبغوره، پیاز، لیموترش، سیب، سیر، کم کردن مصرف گوشت و جایگزین کردن پروتئین‌های گیاهی مانند سویا در رژیم غذایی روزانه از جمله دستورات اصلاح تغذیه برای پیشگیری و درمان کبد چرب با  طب سنتی هستند. طب سنتی همچنین نوشیدن آب بین غذا را به ‌شدت رد می‌کند. یکی از روش‌های درمانی گیاهی برای رفع این بیماری کشنده، درمان کبد چرب با عرقیات است. عرق خارشتر، عرق بید، عرق کاسنی، و عرق شاه‌تره از جمله توصیه‌های خوراکی طب سنتی برای درمان کبد چرب با عرقیات هستند. مصرف دو تا سه بار زنجبیل تازه در هفته باعث می‌شود که با افزایش متابولیسم، بدن جذب چربی کمتری داشته باشد. مصرف ادویه‌ها هم برای درمان کبد چرب با طب سنتی توصیه می‌شود از جمله شیوه درمان خانگی کبد چرب با زردچوبه که باعث پاکسازی کبد می‌شود.

کبدت چربه؟ دنبال بهترین درمانی؟

همین حالا از متخصص نوبت بگیر

درمان خانگی کبد چرب گرید ۱

شایع‌ترین و ساده‌ترین نوع این بیماری، کبد چرب گرید ۱ است که با تغییرات عادات غذایی به‌ راحتی برطرف می‌شود. از هر سه نفر یک نفر به بیماری کبد چرب ساده یا کبد چرب گرید ۱ مبتلا است. برای درمان خانگی کبد چرب گرید ۱ باید از مصرف غذاهای زیر پرهیز کنید:

  • غذاهای سرخ‌کردنی سرشار از چربی و کالری که باعث افزایش تجمع چربی در کبد می‌شوند.
  • گوشت قرمز و پرچرب
  • زیاده‌روی در مصرف نمک یکی از عوامل اصلی ابتلا به کبد چرب است.
  • غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی‌های گازدار

در کنار تغییر عادات غذایی ناسالم برای درمان خانگی کبد چرب گرید ۱، مصرف مواد غذایی پاکسازی کننده هم می‌تواند به درمان انواع گریدهای کبد چرب کمک کند. یکی از مواد پاکسازی کننده طبیعی زردچوبه است. طب سنتی برای درمان خانگی کبد چرب با زردچوبه بر آنزیم‌های پاک‌کننده سموم و چربی این ادویه و چاشنی جادویی متکی است که جایگاه ویژه‌ای هم در طب هندی دارد.

fatty liver treatment at home
در طب سنتی راه‌های زیادی برای درمان کبد چرب وجود دارد شامل بسیاری از عرقیات، میوه‌ها، مواد غذایی و دمنوش‌ها.

یکی دیگر از مواد غذایی که معجزه‌ای برای کبد چرب به‌ شمار می‌رود سیر است. وجود سلنیوم و آلیسین در سیر باعث سم‌زدایی کبد شده و روش درمان قطعی کبد چرب گرید ۱ محسوب می‌شود. سیب هم از خوراکی‌های مورد تائید طب سنتی برای درمان خانگی کبد چرب گرید ۱ است. وجود ماده پکتین در سیب، کلسترول را پایین آورده و باعث درمان کبد چرب گرید ۱ می‌شود. روغن‌های آلی سرد مثل روغن کتان، روغن شاهدانه و روغن زیتون هم میزان چربی اضافی کبد را تعدیل و سموم بدن را جذب می‌کنند. از دیگر خوراکی‌هایی که برای درمان خانگی کبد چرب گرید ۱ در طب سنتی توصیه می‌شوند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. گردو: به ‌خاطر وجود ترکیبات گلوتاتیون، اسید چرب امگا ۳ و آرژنین با دفع آمونیاک کبد باعث پاکسازی می‌شود.
  2. مرکبات: به‌ خاطر ویتامین ث و آنتی‌اکسیدانی که دارند مواد سرطان‌زا و سموم مضر را از بدن دفع می‌کنند.
  3. کلم: وجود آنزیم‌های سم‌زدا در کلم آن را به یکی از خوراکی‌های مفید برای درمان خانگی کبد چرب گرید ۱ تبدیل کرده است.
  4. آووکادو
  5. چغندر
درمان کبد چرب

درمان خانگی کبد چرب گرید ۲

کبد چرب گرید ۲ با خستگی و بی‌حالی، کاهش وزن، حالت تهوع، بی‌اشتهایی، زرد شدن رنگ پوست و چشم‌ها، درد در قسمت شکم یا سمت راست فوقانی شکم ورم پا و شکم همراه است. کبد چرب گرید ۲ به‌ نسبت گرید ۱ خطرات بیشتری دارد و علائم آن نیز سریع‌تر آشکار می‌شود.

برای درمان قطعی کبد چرب گرید ۲ نخستین کاری که باید انجام دهید تغییر عادات روزانه و پرهیز از مصرف الکل است، چراکه الکل باعث تشدید کبد چرب سطح ۲ می‌شود. مصرف مواد غذایی پاکسازی کننده به دفع چربی‌های اضافه کبد کمک کرده وزن را کاهش می‌دهد. ورزش هم از دیگر روش‌های درمان کبد چرب گرید ۲ است. خوشبختانه در بیشتر موارد، صرف تغییر عادات غذایی برای درمان کبد چرب گرید ۲ کفایت می‌کند و نیازی به درمان دارویی نیست. می‌توانید با همان روش‌های خانگی و گیاهی درمان کبد چرب در طب سنتی بیماری کبد چرب گرید ۲ را با مشورت دکتر کبد درمان کنید.

درمان خانگی کبد چرب گرید ۳

زمانی که چربی انباشته‌شده در کبد زیاد از حد می‌شود، چربی به سایر اندام‌ها سرایت می‌کند. این مرحله همان کبد چرب گرید ۳ است که شاهد التهاب کبد هستیم و جریان خون به راحتی در آن گردش ندارد. در این حالت، تمام شریان‌ها سعی می‌کنند که مواد مغزی و سمی را پمپاژ کنند، اما ضعیف و ناتوان هستند. به ‌همین دلیل درمان کبد چرب گرید ۳ به ‌نسبت دو سطح دیگر سخت‌تر است. تغییر رنگ پوست بیمار و زرد شدن آن از نخستین نشانه‌های کبد چرب گرید ۳ است. تورم رگ‌های شکمی و حالت مار مانند گرفته و بی‌هوش شدن بیمار و از کار افتادن کلیه‌ها از دیگر نشانه‌های بیماری کبد چرب پیشرفته هستند.

درست است که درمان کبد چرب گرید ۳ سخت‌تر است، اما این به‌ معنای قابل درمان نبودن آن نیست. باز هم نخستین راه رسیدن به درمان کبد چرب گرید ۳، تغییر و اصلاح سبک زندگی است. گاهی در سطح سه شاهد بروز بیماری‌هایی مثل کلسترول بالا، فشار خون یا دیابت هم خواهیم بود، اینجاست که باید سراغ درمان دارویی بروید. زمان مؤلفه مهمی برای درمان کبد چرب گرید ۳ محسوب می‌شود. هرچقدر زمان تشخیص زودتر باشد، امکان درمان کامل بالاتر می‌رود. پس از تشخیص باید اضافه وزن و چربی‌های زائد بدن کم شوند. بعد سراغ تغییر رژیم غذایی و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات تازه، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها بروید و چربی‌ها و نمک را کم کنید. ورزش‌هایی مثل شنا، یوگا و دوچرخه‌سواری هم برای درمان کبد چرب گرید ۳ توصیه می‌شوند. شما می‌توانید با مشورت پزشکان متخصص دکترتو، چه به صورت معاینه حضوری و چه به صورت مشاوره آنلاین، بهترین روش درمانی را انتخاب کنید.

درمان کبد چرب گرید ۳ در طب سنتی

روش‌های درمان خانگی و گیاهی برای درمان کبد چرب در طب سنتی برای سطح ۳ این بیماری مرگبار هم قابل تعمیم هستند:

  • سیر با از بین بردن چربی‌های اضافی بدن و کاهش وزن به درمان کبد چرب گرید ۳ کمک می‌کند.
  • مصرف اسید چرب امگا ۳ برای درمان کبد چرب با طب سنتی توصیه می‌شود. برای این منظور طب سنتی مصرف ماهی، گردو بذر کتان را تجویز می‌کند.
  • قهوه نوشیدنی است که برای درمان خانگی کبد چرب گرید ۳ توصیه می‌شود. وجود آنتی‌اکسیدان و اسید کلروژنیک در قهوه، التهاب کبدی را کاهش می‌دهد.
  • مصرف منظم کلم بروکلی هم با از بین بردن چربی‌های اضافی کبد برای درمان این بیماری مؤثر است.
fatty liver diet
بخش عمده‌ای از تلاش‌های شما برای درمان خانگی این بیماری باید بر یک رژیم غذایی سالم غنی از سبزیجات و فیبر و با کمترین اثر چربی‌های مضر و کربوهیدرات‌های پیچیده باشد.

رژیم غذایی مناسب برای درمان خانگی کبد چرب

خون پس از عبور از دستگاه گوارش به کبد می‌رسد و در آنجا ترکیبات چربی و پروتئینی تولید می‌کند. اگر چربی و کربوهیدراتی که وارد کبد می‌شوند زیادتر از حد لازم باشند، چربی اضافه در کبد تشکیل می‌شود و باعث بروز بیماری کبد چرب می‌گردد. به‌ همین دلیل است که درمان کبد چرب در طب سنتی رابطه تنگاتنگی با اصلاح عادات غذایی و رژیم غذایی دارد. اگر برایتان سؤال است که رژیم غذایی مناسب برای درمان خانگی کبد چرب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد با ما همراه شوید:

۱. کاهش مصرف چربی‌های اشباع‌شده

چربی موجود در غذا و سلامت کبد رابطه مستقیمی باهم دارند. چربی‌های اشباع موجود در لبنیات، روغن‌های هیدروژنه، فست‌فودها و گوشت حیوانات در رژیم غذایی مناسب برای درمان خانگی کبد چرب باید محدود شوند. روغن‌های گیاهی مثل روغن کنجد و زیتون هم باید جایگزین روغن‌های هیدروژنه بشوند.

۲. کاهش مصرف فروکتوز

علاوه بر کم کردن میزان چربی در رژیم غذایی مناسب برای درمان خانگی کبد چرب، باید قند یا فروکتوز هم کاهش پیدا کند، چراکه وجود این قند در فرایند سوخت‌وساز بدن باعث انباشت چربی شده و به کبد آسیب می‌زند.

۳. افزایش مصرف خوراکی‌های فیبردار، میوه و سبزیجات

هر چقدر میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید، میزان کالری دریافتی از غذاها به ‌خاطر فیبر موجود در آن‌ها کمتر می‌شود و باعث سلامت کبد می‌گردد. غلات و حبوبات هم منبع غنی فیبر هستند.

۴. افزایش مصرف امگا ۳

امگا ۳ نقش مهمی در حفظ سلامت سلول‌های کبدی ایفا می‌کند و التهاب کبدی را کاهش می‌دهد. امگا ۳ موردنیاز در رژیم غذایی مناسب برای درمان خانگی کبد چرب از ماهی‌های مختلف مثل سالمون، ساردین، هالیبوت، و ماهی تن تأمین می‌شود. شاهدانه، بذر کتان، گردو روغن زیتون هم منابع گیاهی امگا ۳ هستند که برای گیاهخواران توصیه می‌شوند.

اینفوگرافی غذاهای مجاز و غیر مجاز برای کبد چرب
اینفوگرافی غذاهای مجاز و غیر مجاز برای کبد چرب

خوراکی‌هایی که برای کبد چرب مفید هستند!

به طور کلی، رژیم غذایی مناسب برای درمان خانگی کبد چرب و پیشگیری از ابتلا به آن باید به این شکل باشد.

  • خرما: خاصیت پاکسازی کبد از چربی اضافی
  • عدس: به‌ خاطر وجود پروتئین و فیبر زیادی که دارد برای درمان خانگی بیماری‌های کبدی در طب سنتی تجویز می‌شود.
  • تخمه آفتابگردان: خاصیت چربی‌زدایی از کبد دارد.
  • خیار: خیار ادرارآور است و سموم اضافی بدن را از طریق ادرار دفع می‌کند. به‌ علاوه اینکه به‌ خاطر وجود فیبر بالایش باعث کاهش وزن شده و اجازه انباشت چربی در کبد را نمی‌دهد.
مواد غذایی ممنوع برای کبد چربمواد غذایی که باید کم مصرف شوندمواد غذایی مجاز برای کبد چرب
قند شکر بستنی نوشیدنی‌های گازدار مرباهای شیرین کرهنان برنج گوشت قرمز سیب‌زمینیآب و مایعات کاهو سبزیجات برگ‌دار سبز شیر کدو کلم روغن زیتون مرغ ماهی

بهترین میوه‌ها برای درمان و کنترل کبد چرب

در طب سنتی به مصرف میوه و سبزیجات برای درمان و کنترل کبد چرب توصیه زیاد شده است. لبو، انگور، توت‌های تازه و توت خشک از جمله میوه‌های مفید برای درمان و کنترل کبد چرب هستند. لبو را خشک کرده و سپس به ‌شکل پودر در غذا یا نوشیدنی‌ها مصرف کنید. مصرف آب لبو علاوه بر سم‌زدایی برای درمان کم‌خونی هم توصیه می‌شود. وجود آنتی‌اکسیدان در انواع توت‌ها باعث شده که خاصیت ترمیم‌کنندگی کبد داشته باشند. در طب سنتی برای دفع چربی کبد استفاده از انواع توت‌ها تجویز می‌شود. مصرف آب انگور یا انگور تازه هم ازجمله روش‌های خانگی توصیه‌شده برای درمان سریع کبد چرب به‌ شمار می‌آید. دیگر میوه و خوراکی مفید برای پاکسازی کبد، چغندر است. یک فنجان چغندر رنده یا خردشده را با آب نصف لیمو دو قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید و به‌ عنوان سالاد برای پاکسازی کبد به ‌مدت یک هفته هر دو ساعت یک بار دو قاشق میل کنید. در ادامه بهترین میوه‌ها برای درمان و کنترل کبد چرب را با هم می‌خوانیم:

۱. سیب سبز

یکی از بهترین میوه‌ها برای درمان و کنترل کبد چرب، سیب سبز و به ‌طور کلی سیب است. مصرف سیب سبز با پوست به ‌خاطر داشتن مواد معدنی با چربی‌های زائد مقابله می‌کند و باعث پاکسازی کبد می‌شود.

۲. آووکادو

ترکیباتی که در آووکادوجود داشته باعث شده که چربی اضافی کمتری در کبد جمع شود و به ‌این ترتیب عملکرد کبدی را بهبود می‌بخشد.

۳. دارابی و گریپ ‌فروت

گریپ‌ فروت، دارابی و لیموترش عنوان ناجی کبد چرب را با خود یدک می‌کشند. آنزیم موجود در گریپ فروت، کبد را تحریک کرده و چربی‌ها و مواد سمی را از آن دفع می‌کند. اسید مالیک و کاراتنوئید موجود در دارابی هم باعث پاکسازی و تقویت کبد می‌شوند.

۴. لیموترش

 این ترش دوست‌داشتنی نه فقط به‌ عنوان میوه بلکه باید همراه همیشگی رژیم غذایی درمان خانگی کبد چرب باشد. هر روز صبح ناشتا آب لیموترش تازه را با یک لیوان آب داغ ترکیب کرده و میل نمایید. یک روش ساده برای پاکسازی و سم‌زدایی کبد. مصرف این میوه برای پاکسازی معده و روده هم مفید است.

۵. موز

وجود پتاسیم در موز با کمک به هضم مواد غذایی و دفع فلزات سنگین و توکسین‌ها یکی از بهترین‌ میوه‌ها برای درمان و کنترل کبد چرب محسوب می‌شود.

۶. بادام زمینی

شاید به‌ نظرتان عجیب بیاید، اما درست شنیدید! بادام‌زمینی نقش مهمی در پیشگیری از بیماری کبد چرب دارد، چراکه اشتهای کاذب را مهار می‌کند. مصرف روزانه چند عدد بادام زمینی در فواصل معین باعث ایجاد حس سیری و عدم تمایل به خوردن تنقلات ناسالم و پرخوری می‌شود که از علل اصلی ابتلا به کبد چرب هستند.

۷. عناب

مصرف عناب، آنزیم‌های کبدی را کاهش می‌دهد و نقش مؤثری در درمان و کنترل کبد چرب دارد.

۸. بادام تلخ

در طب سنتی برای تصفیه کبد به مصرف بادام تلخ توصیه شده است، البته اگر معده‌تان سرد یا ضعیف است بهتر است بادام را همراه با شکر میل نمایید.

۹. طالبی و خربزه

یکی از روش‌های درمان کبد چرب با طب سنتی مصرف میوه خربزه و طالبی است که منافذ کبد را باز می‌کنند، البته زیاده‌روی در مصرفشان ممکن است اثرات سو داشته باشد.

fruits for fatty liver
بسیاری از میوه٬ها مانند سیب سبز، موز، اووکادو و غیره باعث عملکرد بهتر کبد و بهبود کبد چرب می‌شوند.

درمان کبد چرب با عرقیات

یکی از روش‌های خانگی درمان کبد چرب با طب سنتی، مصرف عرقیات گیاهی است. پیش از این هم به عرق گیاهی خارشتر، شاه‌تره و کاسنی به‌عنوان داروی گیاهی مؤثر برای کنترل و درمان کبد چرب اشاره کردیم. در ادامه به سایر روش‌های خانگی درمان کبد چرب با عرقیات می‌پردازیم:

اینفوگرافی بهترین روش های خانگی درمان کبد چرب
اینفوگرافی بهترین روش های خانگی درمان کبد چرب

۱. عرق خار مریم

نخستین پیشنهاد طب سنتی برای کبد چرب عرق خار مریم است. وجود سیلیمارین در گیاه خار مریم آن را به گیاه دارویی مفیدی برای درمان سیروز کبدی تبدیل کرده که سلول‌های آسیب‌دیده کبد را درمان می‌کند، البته زیاده‌روی در مصرف آن ممکن است باعث آلرژی، سردرد، حالت تهوع و استفراغ شود. میزان مصرف مجاز آن روزانه یک فنجان همراه با آب است.


۲. عرق رازیانه

عرق رازیانه به ‌خاطر داشتن استروژن، ویتامین‌های A,B,Cو D ادرارآور است و مواد سمی را از کبد و دستگاه گوارش دفع می‌کند. برای درمان کبد چرب با طب سنتی روزانه دو فنجان صبح و عصر عرق رازیانه میل کنید.


۳. عرق رزماری

رزماری علاوه بر خاصیت ضدالتهابی و ضد دردهای مفصلی، میزان تجمع چربی‌های اضافی در کبد چرب را کاهش می‌دهد. همچنین التهاب کبدی را هم برطرف می‌کند.


۴. عرق کاسنی

یکی از عرقیات مفید برای درمان کبد چرب با طب سنتی، عرق گیاه کاسنی است که کارش تقویت سیستم گوارشی و پاکسازی و سم‌زدایی کبد است. به ‌علاوه اینکه یکی از گیاهان مفید درمان خانگی برای کاهش چربی خون و درمان کبد به ‌شمار می‌رود. روزی یک فنجان کوچک عرق کاسنی همراه با آب یا یک فنجان دمنوش کاسنی می‌تواند به بهبود کبد چرب کمک کند.


۵. درمان خانگی کبد چرب با خاکشیر

خاکشیر از گیاهان دارویی پرکاربرد برای درمان خانگی، پاکسازی و سم‌زدایی کبد بوده و به قاتل کبد چرب مشهور است. عرق خاکشیر برای پاکسازی خون، کبد و کاهش وزن در طب سنتی توصیه می‌شود. اگر از بیماری کبد چرب رنج می‌برید و به‌ دنبال درمان خانگی کبد چرب با خاکشیر هستید می‌توانید یکی از راه‌های زیر را امتحان کنید:

  • خاکشیر را با ترنجبین ترکیب کنید. این ترکیب خاصیت رطوبت دهندگی دارد، برای درمان سودا و بلغم توصیه می‌شود و مزاج خشک (صفرا و سودا) را نرم می‌کند.
  • روش‌های مختلفی برای درمان خانگی کبد چرب با خاکشیر وجود دارد. یکی از آن‌ها مصرف جوشانده خاکشیر است. دو قاشق غذاخوری خاکشیر را با دو لیوان آب بجوشانید و ناشتا میل کنید. بهتر است تا نیم ساعت پس از مصرف این جوشانده چیزی نخورید.
  • ترکیب خاکشیر با کاسنی و شاه‌تره هم برای سم‌زدایی کبد توصیه می‌شود. یک قاشق غذاخوری خاکشیر را با عرق کاسنی و عرق شاه‌تره ترکیب کرده و میل نمایید.
  • برای درمان خانگی کبد چرب با خاکشیر می‌توانید آن را با آب پنیر، ترنجبین، بارهنگ و خرفه ترکیب نمایید.
fatty liver treatment at home
خاکشیر از گیاهان دارویی پرکاربرد برای درمان خانگی، پاکسازی و سم‌زدایی کبد بوده و به قاتل کبد چرب مشهور است.

۶. عرق گیاهی سرکه انگبین

عرق سرکه انگبین ترکیبی از عسل، سرکه طبیعی و عرق نعنا است که برای درمان کبد چرب با طب سنتی توصیه می‌شود. خاصیت ضدالتهابی، ضد قارچی، ضد باکتریایی و ضدعفونی‌کنندگی عرق سرکه انگبین باعث شده که این عرق گیاهی گزینه مؤثری برای پاکسازی و سم‌زدایی کبد باشد. به‌ علاوه اینکه خون را هم تصفیه می‌کند.


۷. عرق گیاهی شاه‌تره

گیاه مخصوص درمان کبد چرب که هم باعث تقویت کبد شده و هم برای درمان اختلالات صفراوی و بیماری‌های کبدی توصیه می‌شود. از خاصیت آرام‌بخشی، ضدعفونی و آنتی‌هیستامینی عرق شاه‌تره غافل نشوید.


۸. درمان کبد چرب با عرق خارشتر

طبع گرم و خشک عرق خارشتر باعث شده که این گیاه گزینه مناسبی برای درمان و سم‌زدایی کبد باشد. به ‌علاوه اینکه به ‌خاطر چربی‌سوز بودن مانع از چاقی و تجمع چربی در بدن فرد می‌شود.


۹. عرق نسترن

عرق نسترن، تصفیه‌کننده خون است و عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد. به ‌علاوه اینکه مصرف آن در بلندمدت عوارض جانبی جدی ندارد.

با تجربه ترین متخصص برای درمان کبد چرب کیست؟

دیگر روش‌های درمان کبد چرب در طب سنتی

علاوه بر مواردی که تا به اینجا گفتیم، روش‌های دیگری هم بریا درمان خانگی کبد چرب در طب سنتی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

۱. درمان کبد چرب با سرکه سیب

سرکه سیب از تجمع چربی در کبد جلوگیری می‌کند و باعث کاهش وزن می‌شود. به‌ علاوه اینکه روی کارکرد کبد تأثیر گذاشته و التهابات کبدی را کاهش می‌دهد. در واقع، سرکه سیب یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌های درمان خانگی کبد چرب با طب سنتی است. برای درمان کبد چرب با سرکه سیب کافی است روزی دو بار یک قاشق غذاخوری سرکه سیب خام را با یک لیوان آب گرم پیش از غذا میل نمایید. در صورت تمایل می‌توانید یک قاشق چای‌خوری عسل هم اضافه کنید.


۲. درمان کبد چرب با گیاه قاصدک

برگ قاصدک می‌تواند چربی انباشته‌شده در کبد را تجزیه کند و عملکرد کبد را بهبود ببخشد. یک قاشق چای‌خوری ریشه خشک قاصدک را با یک لیوان آب جوش ترکیب کنید و ۵ تا ۱۰ دقیقه اجازه دهید که دم بکشد. در صورت تمایل همراه با عسل روزی سه نوبت میل کنید. مصرف دمنوش گیاه قاصدک برای خانم‌های باردار یا بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود. 


۳. درمان کبد چرب با دمنوش مریم گلی

دمنوش مریم گلی به خاطر تحریک کلیه‌ها و کبد ادرارآور است و سموم بدن را از طریق ادرار دفع می‌کند. به‌ علاوه اینکه با افزایش میزان تعریق بدن، توکسین‌ها را از طریق پوست هم دفع می‌کند.


۴. چای سبز

علاوه بر چربی‌سوز بودن و تأثیر جادویی در کاهش وزن، چای سبز حاوی میزان زیادی کاتچین است که عملکرد کبدی را بهتر می‌کند و چربی انباشته‌شده در بیماران کبد چرب غیرالکلی را کاهش می‌دهد. روزی سه تا چهار لیوان چای سبز کمک می‌کند که کبدتان از شر چربی‌های اضافی مصون بماند.

Green Tea FoR FATTY Liver
چای سبز علاوه بر چربی سوزی و تأثیر در کاهش وزن، عمکلرد کبد را هم بهتر می‌کند.

۵. درمان کبد چرب با زردچوبه

وجود آنتی‌اکسیدان در زردچوبه آن را به روش مؤثری برای درمان خانگی بیماری کبد چرب تبدیل کرده است. به ‌علاوه اینکه خوراکی مفیدی هم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری محسوب می‌شود. زردچوبه ویژگی هضم چربی دارد و به‌ همین خاطر مانع از تجمع چربی اضافی در کبد می‌شود. به‌ علاوه اینکه کار سم‌زدایی کبد را هم انجام می‌دهد. برای درمان کبد چرب با زردچوبه، نوک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را با دو لیوان آب بجوشانید و روزی دو وعده میل کنید.

روزی یک بار ترکیب نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه با یک لیوان شیر گرم هم می‌تواند برای درمان کبد چرب کارگر باشد. با مشورت با پزشک‌ می‌توانید کپسول یا مکمل زردچوبه هم مصرف کنید. برای درمان کبد چرب با زردچوبه، طب سنتی شربتی را تجویز می‌کند که با نام شربت درمان کبد چرب مشهور است. شربت زردچوبه که حاوی ترکیب زردچوبه، دارچین، زنجبیل، زیره و عسل است و سرشار از ویتامین، کربوهیدرات، پتاسیم، آهن، منگنز و غیره این شربت درمان کبد چرب با سم‌زدایی بدن باعث تقویت سیستم گوارش و کبد می‌شود.


۶. دمنوش نعنا

دمنوش نعنا خاصیت کاهش کلسترول دارد و برای سم‌زدایی کبد در طب سنتی توصیه می‌شود. در صورتی که بیماری زمینه‌ای دارید یا داروی خاصی مصرف می‌کنید حتماً پیش از مصرف دمنوش نعنا با پزشک مشورت کنید.


۷. درمان کبد چرب با شیرین بیان

عصاره شیرین بیان با کاهش فعالیت آنزیم‌های ترانس آمیناز برای درمان خانگی بیماری کبد چرب با طب سنتی تجویز می‌شود. به ‌علاوه اینکه به فلزات سنگین و توکسین‌ها هم اجازه نمی‌دهد که روی کبد تأثیر بگذارند.

نصف قاشق چای‌خوری ریشه شیرین بیان را با یک لیوان آب جوش ترکیب کنید و ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان بدهید که دم بکشد. روزی دو بار مصرف این دمنوش به درمان کبد چرب کمک می‌کند.

یا اینکه یک قاشق غذاخوری شیرین بیان خشک و پودر شده را با دو قاشق چای‌خوری عسل ترکیب نموده و روزی یک‌ بار میل نمایید. ممکن است مصرف شیرین بیان با برخی داروهای دیابتی، داروهای کورتیکواستروئیدی و فشار خون تداخل دارویی داشته باشد، بنابراین حتماً پیش از مصرف با پزشک متخصص مشورت کنید.


۸. درمان کبد چرب با ریشه زنجبیل

ریشه زنجبیل ازجمله خوراکی‌های حاوی فیبر زیاد است که باعث سلامت دستگاه گوارش شده و از بیماری‌های گوارشی جلوگیری می‌کند. برای تهیه چای زنجبیل کافی است چند برش زنجبیل تازه را با چای سبز یا فقط آب دم کنید. مصرف زنجبیل در غذاهایی مثل سوپ هم برای درمان کبد چرب توصیه می‌شود. عرق زنجبیل هم باعث افزایش متابولیسم بدن شده و در نتیجه بدن چربی کمتری در اطراف کبد جذب می‌کند.


۹. سیب‌زمینی شیرین

پتاسیم موجود در سیب‌زمینی شیرین برای تصفیه و سم‌زدایی کبد مفید است. منیزیم، آهن، ویتامین C، D ویتامین B6 در سیب‌زمینی شیرین و قندی که به ‌تدریج وارد جریان خون می‌شود آن را به خوراکی مفیدی برای درمان کبد چرب تبدیل کرده است.

۱۰. خواص بومادران برای کبد چرب

دمنوش بومادران می‌تواند در درمان خانگی کبد چرب موثر باشد. به خاطر داشته باشید که برای استفاده از این داروهای گیاهی در درمان کبد چرب، حتما از قبل باید با پزشک مشورت کنید. گاهی مصرف بیش از اندازه‌ی داروهای گیاهی می‌تواند تاثیرات منفی بر روی سلامت شما بگذارد.

Fatty liver treatment at home
درمان خانگی کبد چرب با مصرف بسیاری از ساده‌ترین مواد غذایی و دارویی به خوبی نتیجه‌بخش خواهد بود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

کبد چرب بیماری جدی است که در سطوح پیشرفته می‌تواند مرگبار باشد. بهترین راه برای درمان کبد چرب، اصلاح عادات غذایی و تغذیه سالم است. برای درمان کبد چرب با طب سنتی هم روش‌های مختلفی مثل درمان کبد چرب با عرقیات، درمان کبد چرب با خاکشیر، با زردچوبه، میوه‌ها و حجامت توصیه شده‌اند.

دمنوش‌های گیاهی مفیدی هم برای درمان کبد چرب با طب سنتی تجویز شده که خاصیت سم‌زدایی و پاکسازی دارند و اجازه انباشته شدن چربی در کبد را نمی‌دهند. در کنار مراجعه به پزشک و مصرف دارو، مصرف دمنوش و عرقیات گیاهی کمک بزرگی به پیشگیری، کنترل و درمان بیماری کبد چرب می‌کند. حتماً با مشورت دکتر طب سنتی و پزشک متخصص گوارش روش درمان خانگی مناسب خود را انتخاب کنید. به همین دلیل نیز پیشنهاد می‌کنیم که از مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری به متخصصین دکترتو غافل نشوید. برای دریافت مشاوره تلفنی و آنلاین از لینک‌های زیر کمک بگیرید:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

یافته‌های علمی نشان می‌دهند که بیماری کبد چرب غیرالکلی می‌تواند ژنتیکی و ارثی باشد، اما ممکن است سال‌ها در بدن فرد غیرالکلی پنهان مانده و بروز نکند. به‌طورکلی ریسک ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی از طریق ارثی بالا است، اما الگوی انتقال ژنتیکی این بیماری نامشخص است. علاوه بر ارثی بودن، سبک زندگی و عوامل محیطی هم روی ریسک ابتلا به این بیماری تأثیر می‌گذارند.

این واقعیت را از یاد نبرید که کبد چرب گرید ۳ مرحله پیشرفته این بیماری محسوب می‌شود و نباید صرفاً روی درمان خانگی متمرکز شوید. درمان دارویی و مشورت با پزشک متخصص در کنار اصلاح رژیم غذایی و عمل به توصیه‌های طب سنتی باعث بهبود و کنترل این بیماری می‌شود.

گیاه و عرق کاسنی بهترین داروی گیاهی و دمنوش برای درمان کبد چرب هستند.

لبو، توت، انگور، چغندر و سیر از خوراکی‌هایی هستند که برای درمان سریع کبد چرب در طب سنتی توصیه می‌شوند.

مصرف سرخ‌کردنی‌ها و غذاهای چرب، آب بین غذا، نوشیدنی‌های گازدار، تنقلات شور مثل چیپس و پفک، شیرینی و شکلات، غذاهای فریزری و فرآوری شده، نمک زیاد، رب، سس، ترشیجات برای کبد چرب مضر هستند.

برای درمان کبد چرب باید به متخصص کبد مراجعه کنید. البته اگر به دنبال درمان خانگی این بیماری هستید علاوه بر راهنمایی‌های متخصص گوارش و کبد می‌توانید از راهنمایی‌های دکتر طب سنتی هم استفاده کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان برای تشخیص و درمان این بیماری آشنا شوید، با آنها به‌صورت آنلاین یا تلفنی مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان خانگی کبد چرب

  1. مهتاب گفت:

    با سلام تو ضیحات تون کامل بود ممنون، من کبد م چرب سونو دادم گرید یک هستم هم تا حدودی رژیم میگیرم هم گاهی پیاده روی میکنم، هم عرق کاسنی وشاه تره، میخورم هم خاکشیر، هم اب ولرم با لیمو هم قرص لیور گل برای سونی مجدد کی برم

  2. ناشناس گفت:

    توضیحات گیاهی وسنتی عالی بود خدا خیرتون بده

  3. ناشناس گفت:

    سلام مطالب کامل وحامع بود خیلی استفاده بردم انشالله نویستده همیشه سلامت وتندرست باشند تنشون به طبیب محتاج مباد

    1. ناشناس گفت:

      توضیحات بسیار عالی وجامع وکامل بود،سپاس فراوان

  4. شهرام وزیری گفت:

    با سلام شهرام هستم آیا بیماری کبد موجب خونریزی پنهان یا عیان هنگام دفع معده می شود ؟

  5. صبا گفت:

    سلام من دیروز سونو دادم میدم گرید ۲
    خودمم اضافه وزن دارم نمیتونم رژیم بگیرم
    لطفاً راهنمایی کنید ،،🙏🙏🙏

    1. ناشناس گفت:

      منم مثل شما اگه راحل پیدا کردید لطفاً به منم بگین

    2. هادی گفت:

      ممنونم خیلی خوب بود . مرسی

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سپاس از همراهی شما.

  6. زهرا اسدی گفت:

    راههای پیشگیری گرید ۲چیست و چه کارهای باید انجام داد

  7. ناشناس گفت:

    سلام من امروز سونو انجام دادم کبد گرید ۲داشتم.ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      درمان کبد چرب رژیم غذایی کم چرب، ورزش و داروی کاهش چربی کبد است. بهتره تحت نظر متخصص کبد دارو درمانی را ادامه دهید.
      دکتر گوارش و کبد

    2. Kazem گفت:

      سلام و قت بخیر،
      آیا خواب زیاد و خستگی بدن میتونه از علائم کبد چرب باشه؟

      1. محمد گفت:

        احتمال ۸۰درصد بله

  8. مریم گفت:

    با سلام وخسته نباشید هفته ی قبل سونو دادم گرید یک ،،،یه دونه هم انزیمم بیشتره ،،دکتر اتورواستاتین و ویتامین ای دادن ،،درمان های خانگی رو چه مدت استفاده کنیم نتیجه میگیریم ؟؟

    1. زارع گفت:

      سلام مطالب بسیار کامل بود خیلی استفاده بردم انشالله نویستده همیشه سلامت وتندرست باشند مطالب عالی بود

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سپاس از همراهی شما.

  9. حامد گفت:

    سلام من چند روزی سونوگرافی کردم کبد کرید۳ گفتند راه پیشگیری تب سنتی در خانه یا دکتر راهنمایی کنین ممنون میشم حالا تب سنتی یا پیشگیری کبدی

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      گرید ۳ در چربی کبد بالاست و نیاز به درمان دارویی نیز دارد با متخصص کبد مشورت کنید.
      بهترین فوق تخصص کبد

    2. زهره گفت:

      سلام مطالب عالی بود ممنونم

      1. خانم زمانی گفت:

        واقعا تمام نقاطی ک گفتی خیلی عالی بود،سپاس گذارم خدا برکت بده

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          تندرست باشید

    3. یونس گفت:

      من از یه پیج اینستا دارو گرفتم اکی شدمuniqe_heydari
      آقای حیدری ریزش موهامم کامل قطع شد

  10. احمد گفت:

    مقاله خوب و توضیحات کامل و دقیق بودند مممون از تمامی زحمات عزیزان