شنبلیله؛ نحوه مصرف، عوارض و خواص شنبلیله

آنچه در این مقاله می‌خوانید

شنبلیله گیاهی معطر است که طبع گرم و خشک دارد. از این گیاه برای سلامت رحم و تخمدان، کاهش درد پریود، سلامت مو و رفع بواسیر استفاده می‌شود. ممکن است عوارضی مانند معده‌درد و سرگیجه ایجاد کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
شنبلیله؛ نحوه مصرف، عوارض و خواص شنبلیله

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

گیاهان زیادی هستند که از زمان‌های گذشته برای درمان بیماری‌ها و طعم دادن به غذاها استفاده می‌شوند. شنبلیله نیز یکی از همین گیاهان است که خواص بی‌نظیری دارد. معادل شنبلیله به انگلیسی Fenugreek و معادل شنبلیله به آلمانی Bockshornklee است. ما در این مقاله قصد داریم به خواص شنبلیله‌ بپردازیم تا شما را با فواید این گیاه منحصربه‌فرد آشنا کنیم.

در ادامه توضیح می‌دهیم که شنبلیله چه فوایدی دارد؟ آیا برای سلامت دستگاه تولیدمثلی زنان مفید است؟ آیا به درمان مشکلات گوارشی کمک می‌کند؟ چه تاثیری روی بواسیر دارد؟ چه عوارضی دارد و برای چه افرادی مناسب نیست؟

گیاه شنبلیله چیست؟ (سبزی شنبلیله)

شنبلیله گیاهی معطر (با نام علمی Trigonella foenum-graecum) است. این گیاه ظاهری شبیه به شبدر دارد و بومی آسیا، جنوب اروپا و منطقه مدیترانه است. البته اکنون، این گیاه دارویی در سایر نقاط جهان مانند اروپای مرکزی و شرقی، هند، غرب آسیا و شمال آفریقا نیز کشت داده‌می‌شود.

طبع شنبلیله در طب سنتی

شاید برای شما هم سوال پیش‌آمده که شنبلیله چه طبعی دارد؟ شنبلیله گرم است یا سرد؟ بهتر است بدانید که این گیاه دارویی دارای طبع گرم و خشک است و سرشار از مواد مفید برای بدن است. این گیاه در صورت استفاده در دوز مناسب، برای تمام مزاج‌ها خواص درمانی معجزه‌آسایی دارد.

طبع عرق شنبلیله

عرق شنبلیله‌ نیز همچون گیاه آن طبع گرم و خشکی دارد و به‌طور گسترده‌ای در طب سنتی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

متن انگلیسی:
«fenugreek’s iron content makes it a beneficial food for heart health.»
ترجمه متن:
«آهن موجود در شنبلیله آن را به یک غذای مفید برای سلامت تبدیل کرده است.»

goodhousekeeping

خواص شنبلیله شامل چه مواردی است؟ (شنبلیله برای چی خوبه)

اگر می‌خواهید بدانید که این گیاه دارویی چه خاصیتی دارد، با ما همراه باشید تا با برخی از خواص زیاد جست‌و‌جوشده این گیاه آشنا شوید.

درصورتی‌که می‌خواهید برای درمان مشکل خود از این گیاه استفاده کنید، حتما با دکتر طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص طب سنتی وجود دارد.

آیا شنبلیله با طبعت همخوانی داره؟

همین حالا از متخصص مشاوره بگیر تا مطمئن باشی!

۱. خواص شنبلیله برای رحم و تخمدان (خواص تخم شنبلیله برای زنان)

قرن‌هاست که از این گیاه دارویی برای بهبود سلامت و تندرستی استفاده می‌شود. استفاده از این گیاه سابقه طولانی در بهبود سلامت زنان نیز دارد. برای مثال، درگذشته از این گیاه برای القای زایمان و کمک به زایمان استفاده می‌شد. همچنین این گیاه دارویی به‌عنوان درمانی موثر برای بیماری‌های زنانه همچون مشکلات رحمی شناخته می‌شود.

این گیاه روی سلامت تخمدان‌ها و به‌طورکلی دستگاه تناسلی زنانه تاثیر مثبتی دارد. مصرف منظم تخم شنبلیله‌ باعث افزایش ترشح هورمون لوتئینه‌کننده (LH) و هورمون محرکه فولیکولی (FSH) می‌شود که به کاهش علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک می‌کنند.

۲. شنبلیله و پریودی

یکی از خواص این گیاه دارویی برای زنان، کاهش درد و گرفتگی‌ها در دوران قاعدگی است. مصرف خوراکی پودر تخم این گیاه دارویی ممکن است دوره‌های دردناک پریود (دیسمنوره) را کاهش دهد.

۳. فواید شنبلیله برای درمان چسبندگی رحم (شنبلیله برای چسبندگی رحم)

این گیاه دارویی از نظر خاصیت، عملکردی مشابه هورمون جنسی استروژن دارد؛ در نتیجه با کمک آن می‌توان به درمان چسبندگی رحم پرداخت. همچنین این داروی گیاهی باعث افزایش میل جنسی مردان و زنان نیز می‌شود.

۴. خواص شنبلیله برای سرفه

برخی از مطالعات خواص شنبلیله برای سرفه را تایید می‌کنند. در این روش باید دانه‌ها یا تخم این گیاه دارویی را قبل از مصرف در آب خیس کنید. زمانی که ۱ قاشق مرباخوری تخم شنبلیله‌ را با عسل و لیمو مخلوط کنید، این ترکیب شگفت‌انگیز می‌تواند در کاهش تب، سرفه، گلودرد و به‌طورکلی در بهبود علائم سرماخوردگی مفید باشد.

۵. شنبلیله برای مو (کیا از شنبلیله برای مو نتیجه گرفتن؟)

این گیاه دارویی دارای خواص ضدقارچی، ضدالتهابی و ضدباکتریایی است که به بهبود سلامت کلی مو کمک می‌کند. روغن این گیاه دارویی عمیقاً به مو و پوست سر نفوذ می‌کند تا رطوبت موردنیاز را فراهم کند، رشد مو را تحریک کند و بافت کلی پوست و مو را نرم کند.

اما طرز استفاده از دانه شنبلیله برای مو چگونه است؟ این گیاه دارویی برای شوره سر نیز معجزه می‌کند. برای بهره‌مندی از خواص این گیاه، بهتر است خمیری از دانه‌های شنبلیله خیس‌خورده درست کنید و کشک را به آن اضافه کنید. این ترکیب را روی پوست سر استعمال کنید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه بماند. در نهایت نیز با شامپوی ملایم آن را کاملاً بشویید.این ترکیب می‌تواند پوست سر را تمیز کند، خارش را تسکین دهد و پوست را رطوبت‌رسانی کند.

همچنین می‌توانید تخم‌شنبیله را به‌مدت ۲۴ ساعت در مقداری آب خیسانده سپس آن را صاف کنید. آب حاصله را یک روز در میان (هفته ای ۲-۳ بار) روی موهایتان اسپری کنید.

شنبلیله برای مو (کیا از شنبلیله برای مو نتیجه گرفتن؟)
شنبلیله نه تنها مانع ریزش مو می‌شود بلکه رشد آن را افزایش می‌دهد

۶. فواید شنبلیله برای بواسیر

یکی از خواص این گیاه دارویی، درمان بواسیر است. برای بهره‌مندی از این خواص ۲ قاشق‌چای‌خوری دانه‌های این گیاه دارویی را با معده خالی میل کنید. دانه‌های شنبلیله‌ مقدار زیادی فیبر در خود دارند که نه‌تنها بواسیر را درمان می‌کنند، بلکه به التیام التهاب ناشی از آن نیز کمک می‌کنند.

۷. شنبلیله برای باردار شدن

این گیاه دارویی باعث افزایش باروری در مردان و زنان می‌شود. اگر قصد باردارشدن دارید، دانه‌های این گیاه دارویی یک مکمل عالی هستند که می‌توانید در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

۸. خواص شنبلیله برای درمان بی خوابی

یک آزمایش که روی تاثیرات این گیاه دارویی در درمان بی‌خوابی صورت گرفته بود، نشان داد که درمان با این گیاه دارویی باعث بهبود ۷۵ درصدی بی خوابی در گروه تحت مطالعه نسبت به گروه پلاسیبو (دارونما) شد.

خواص شنبلیله برای درمان بی خوابی
بی‌خوابی را می‌توان با کمک شنبلیله درمان کرد

۹. شنبلیله برای تخمدان پلی کیستیک و درمان تنبلی تخمدان

فواید این گیاه دارویی برای زنان نیز زیاد است و برخی از این فواید شامل تاثیر این گیاه روی درمان سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) و تنبلی تخمدان هستند.

در یک تحقیق بالینی، ۵۰ شرکت‌کننده، روزانه دو کپسول ۵۰۰ میلی‌گرمی Furocyst را به مدت ۹۰ روز مصرف کردند. Furocyst یک عصاره خاص تخم شنبلیله‌ است.

در پایان آزمایش، ۴۶٪ از شرکت‌کنندگان کیست‌های تخمدان کوچک‌تری داشتند و ۳۶٪ از آن‌ها دیگر کیستی نداشتند. علاوه بر این، ۷۱٪ درصد از شرکت‌کنندگان، قاعدگی‌های منظم و درمان تنبلی تخمدان را گزارش کردند درحالی‌که ۱۲٪ از آن‌ها باردار شدند.

۱۰. فواید شنبلیله برای بزرگ شدن سینه

بسیاری از افراد معتقدند که مصرف روزانه ۲۰۰۰-۳۰۰۰ میلی‌گرم از این گیاه دارویی (اغلب به‌صورت قرص) سبب بزرگ‌شدن سایز سینه در زنان می‌شود. اگر چه هنوز به تحقیقات زیادی در این زمینه نیاز است؛ اما بسیاری از افرادی که این روش را امتحان کردند از نتیجه آن راضی بودند.

۱۱. شنبلیله و اسپرم و تستوسترون (خواص شنبلیله برای مردان)

یکی از خواص این گیاه دارویی برای مردان کمک به افزایش سطح تستوسترون و تعداد اسپرم‌ها است. در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت، ۵۰ داوطلب مرد به مدت ۱۲ هفته عصاره تخم این گیاه دارویی را دریافت کردند. در آخر این آزمایش، حدود ۸۵ درصد از شرکت‌کنندگان افزایش تعداد اسپرم را تجربه کردند.

نتایج حاصل همچنین نشان می‌دهند که مصرف عصاره این گیاه دارویی به طور مداوم، می‌تواند هوشیاری ذهنی، خلق‌وخو و میل جنسی را بهبود بخشد.

۱۲. خواص شنبلیله برای پوست

این گیاه دارویی دارای ترکیبات ضدالتهابی و ضدباکتریایی به نام دیوسژنین است. دانه‌های شنبلیله به‌عنوان یک پاک‌کننده فوق‌العاده قوی برای پوست و درمان جوش صورت عمل می‌کنند. این گیاه دارویی پوست را آبرسانی می‌کند و از آن در برابر عفونت‌های قارچی (که می‌توانند سبب بروز جوش و سایر مشکلات پوستی شوند) محافظت می‌کند.

خواص پودر شنبلیله برای پوست صورت

زمانی که دانه‌های ریز شنبلیله‌ را به‌صورت پودر درآورید، می‌توانند به عمق منافذ پوست نفوذ کنند، تمام چربی‌ها و کثیفی‌ها را از بین ببرند و چهره‌ای شاداب را به شما ببخشند.

۱۴. شنبلیله و کبد

یکی از فواید این گیاه دارویی کمک به بهبود سلامت کبد است. این گیاه دارویی تجمع تری گلیسیرید روی کبد را کاهش می‌دهد و خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را به طرز چشمگیری پایین می‌آورد.

۱۵. فواید شنبلیله برای دیابت

اکثر افراد به دنبال پاسخ این سوالند که آیا شنبلیله برای دیابت مفیده؟ برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف خوراکی تخم شنبلیله‌ سبب کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت می‌شود.

۱۶. شنبلیله برای لاغری (خواص شنبلیله برای چاقی پایین تنه)

شما هم می‌خواهید بدانید که آیا شنبلیله لاغر می‌کند؟ باید گفت که این گیاه همچون یک درمان معجزه‌آسا برای افرادی است که به دنبال روشی بی‌خطر برای کاهش وزن هستند. یکی از خواص این گیاه دارویی کمک به کاهش اشتها و ایجاد احساس سیری است. این ویژگی این گیاه دارویی که به علت وجود مقادیر بالایی از فیبر است، می‌تواند به کاهش پرخوری و لاغری کمک کند.

نحوه مصرف شنبلیله
یکی از مهم‌ترین خواص شنبلیله، لاغری و کاهش وزن است

طریقه مصرف شنبلیله چگونه است؟

این گیاه دارویی را می‌توان در اشکال مختلف و در دوزهای متفاوتی استفاده کرد. این موضوع به این بستگی دارد که هدفتان از مصرف این گیاه دارویی چیست. در اینجا به برخی از رایج‌ترین روش‌های مصرف شنبلیله‌ اشاره کرده‌ایم:

۱. طرز استفاده از تخم شنبلیله برای بزرگ کردن سینه (طرز استفاده از دانه شنبلیله)

بذر شنبلیله فواید بسیاری دارد. برای بزرگ‌شدن سینه‌ها می‌توانید این گیاه دارویی را به روش‌های زیر مصرف کنید:

  • مصرف گلبرگ‌های سبز و تازه گیاه شنبلیله
  • مصرف نوشیدنی این گیاه دارویی: در این روش باید دانه‌ها را به مدت چند ساعت در آب خیس کنید، سپس از صافی رد کنید و مایع حاصل را بنوشید.
  • مصرف موضعی روغن شنبلیله‌ و ماساژدادن آن روی سینه‌ها
  • مصرف قرص شنبلیله

۲. طرز استفاده از دانه شنبلیله برای دیابت (خواص دمنوش شنبلیله)

۱۰ گرم شنبلیله‌ را به مدت یک شب در یک لیوان آب داغ خیس کنید و اول صبح با معده خالی بنوشید. این روش برای افراد مبتلا به دیابت معجزه می‌کند. دمنوش سرد و گرم شنبلیله می‌تواند برای کاهش کلسترون خون، تنظیم قند خون و بزرگ کردن سینه‌ها موثر باشد. خواص دمنوش شنبلیله بسیار است، اما بهتر است پیش از مصرف با پزشک طب سنتی مشورت کنید تا بیش از حد از این گیاه استفاده نکنید. فراموش نکنید که باوجود فایده‌ی برخی از گیاهان، مصرف آنها می‌تواند سمیت ایجاد کند و برای بدن مشکل‌ساز شود.

روش مصرف شنبلیله برای کاهش قند
شنبلیله باعث کاهش قند خون در افراد دیابتی می‌شود

شنبلیله را چگونه خشک کنیم تا از خواص شنبلیله خشک بهرمند شویم؟

یک ‌پارچه نخی تمیز را روی یک سینی پهن کنید و برگ‌های خردشده این گیاه دارویی را روی پارچه قرار دهید. روی برگ‌ها را با یک پارچه نازک دیگر بپوشانید. سینی را جلوی نور آفتاب بگذارید تا برگ‌ها کاملاً خشک شوند. معمولاً ۲-۳ روز طول می‌کشد تا برگ‌ها خشک شوند. این گیاه را می‌توانید در ماست بریزید (خشک شده‌ی آن را) زیرا خواص ماست و شنبلیله می‌تواند ترکیب شود و هم را تکمیل کند.

عوارض و مضرات شنبلیله چیست؟

شنبلیله‌ و دیگر گیاهان دارویی معمولاً بی‌خطر و بدون عوارض جانبی هستند. درصورتی‌که این گیاهان در دوز درست و تحت‌نظر پزشک مصرف شوند سبب بروز هیچ عوارض‌جانبی‌ای نمی‌شوند.

برخی از مضرات این گیاه ممکن است شامل این موارد باشند:

  • معده درد
  • سرگیجه
  • اسهال
  • ممکن است ادرار، عرق یا شیر مادر بویی شبیه افرا به خود بگیرد.
  • سردرد

برخی از افراد نیز به این گیاه دارویی واکنش آلرژیک دارند، اگر چه این اتفاق خیلی نادر است.

درصورتی‌که بعد از مصرف شنبلیله با عوارضی روبرو شدید، حتما با متخصص طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص طب سنتی وجود دارد.

عوارض شنبلیله برای مو

استفاده از دانه‌های شنبلیله و دیگر انواع آن روی پوست سر یا مو هیچ خطری ندارد. فقط اطمینان حاصل کنید که آن‌ها را قبل از استفاده در آب خیس کنید و یک تست در قسمتی از پوست بدن خود انجام دهید تا مطمئن شوید که به این گیاه آلرژی ندارید.

آیا مصرف شنبلیله برای دیابت بارداری مجازه؟ همین حالا مشاوره بگیر

ارزش غذایی گیاه شنبلیه

یک وعده (۱ قاشق غذاخوری) دانه شنبلیله حاوی این مواد مغذی است:

ماده مغذیمقدار
کالری۳۵.۵
کربوهیدرات۶.۴ گرم
پروتئین۲.۵ گرم
چربی۰.۷ گرم
فیبر۲.۷ گرم
آهن۳.۷ میلی‌گرم (۲۰ درصد DV)
منگنز۰.۱ میلی‌گرم (۷ درصد DV)
مس۰.۱ میلی‌گرم (۶ درصد DV)
منیزیم۲۱ میلی‌گرم (۵ درصد DV)
فسفر۳۲.۶ میلی‌گرم (۳ درصد DV)
ویتامین B6۰.۱ میلی‌گرم ویتامین (۳ درصد DV)
ارزش غذایی شنبلیله

اشکال مختلف شنبلیله و خاصیت شنبلیله های مختلف

رایج‌ترین اشکال این گیاه دارویی شامل این مواردند:

  • برگ و گل گیاه: برگ‌های شنبلیله‌ جزو سالم‌ترین و پرخاصیت‌ترین سبزیجات با برگ سبز هستند که می‌توانید از آن‌ها برای درمان سوءهاضمه، گاستریت (ورم معده) و یبوست استفاده کنید.
  • عرق شنبلیله: از عرق این گیاه دارویی برای درمان ریزش مو، بهبود اختلالات گوارشی، بهبود یبوست و نفخ و بهبود مشکلات مجاری ادراری استفاده می‌شود. بنابراین خواص عرق شنبلیله هم مانند باقی اشکال این گیاه بسیار است.
  • روغن شنبلیله: روغن این گیاه دارویی یکی از اشکال رایج آن است که التهاب را برطرف می‌کند، پوست را تسکین می‌دهد، با برخی از ویروس‌ها مقابله می‌کند، گردش خون را بهبود می‌بخشد و از اسپاسم عضلانی جلوگیری می‌کند.
  • قرص شنبلیله: از قرص این گیاه عمدتاً برای تنظیم قند خون و کنترل دیابت استفاده می‌شود.
  • دم‌نوش شنبلیله: از برگ خشک‌شده این گیاه دارویی برای درست‌کردن دم‌نوش استفاده می‌شود.
  • پودر شنبلیله: در طب سنتی دانه این گیاه دارویی را له می‌کنند تا به پودر تبدیل شود. از این پودر برای درمان سوزش معده، پایین آوردن سطح کلسترول خون، کاهش نوسانات خلقی و گرگرفتگی‌ها در یائسگی استفاده می‌شود.
  • پماد: از پماد این گیاه برای کاهش التهابات پوستی و بهبود بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود.
  • تونر: از تونر شنبلیله برای پاک‌سازی عمیق منافذ پوستی استفاده می‌شود.
اینفوگرافی خواص شنبلیله
خواص شنبلیله چیست؟

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

شنبلیله یک گیاه با خواص عالی برای درمان بسیاری از بیماری‌هاست. این گیاه عوارض جانبی بسیار محدودی ایجاد می‌کند و می‌توان گفت استفاده از آن برای تمام سنین بی‌خطر است. اما همچنان توصیه می‌شود که اگر قصد مصرف این گیاه دارویی را دارید با یک دکتر طب سنتی مشورت کنید. دکتر طب سنتی شما را با تمام مزایا و معایب مصرف این گیاه آشنا می‌کند. همچنین درصورتی‌که نمی‌توانید حضوری مراجعه کنید می‌توانید از مشاوره تلفنی با دکتر طب سنتی بهره‌مند شوید.

درصورتی‌که می‌خواهید برای درمان مشکل خود از این گیاه استفاده کنید، حتما با فوق تخصص تغذیه یا بهترین دکتر طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر تغذیه آنلاین و دکتر طب سنتی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

بهترین زمان مصرف دمنوش شنبلیله اول صبح و با شکم خالی است.

گیاه خرفه و شنبلیله‌ با هم متفاوت هستند. اگر چه این دو گیاه یک سری شباهت‌های ظاهری با هم دارند؛ اما در کل با هم متفاوت‌اند.

برخی از شرکت‌ها در زمینه تولید مکمل این گیاه دارویی و دیگر گیاهان دارویی فعالیت دارند. یکی از اشکال این مکمل‌ها قرص شنبلیله‌ است که خواص بسیار زیادی دارد.

خیر این گیاه دارویی چاق‌کننده نیست؛ بلکه به طور گسترده برای کاهش وزن استفاده می‌شود. مثلا از اشکنه شنبلیله برای رژیم‌های غذایی سنتی و سالم و در مواردی لاغرکننده کمک گرفته می‌شود.

اگر چه به تحقیقات بیشتری در رابطه با روغن شنبلیله حجم دهنده نیاز است؛ اما برخی از تحقیقات کوچک نشان داده‌اند که روغن این گیاه دارویی یک انتخاب مناسب برای درمان لاغری صورت و حجم‌دادن به صورت است.

اگر باردار هستید نباید این گیاه دارویی مصرف کنید. مصرف شنبلیله در دوران بارداری مضر است؛ زیرا این گیاه برای القای زایمان استفاده می‌شود و مصرف آن در بارداری باعث انقباضات، زایمان زودرس و سقط‌جنین می‌شود.

این گیاه دارویی برای افزایش شیر مادر استفاده می‌شود. زمانی که زنی در دوران شیردهی است، ممکن است شیر او به علت استرس، خستگی یا عوامل دیگر کاهش پیدا کند، در این شرایط مصرف شنبلیله‌ می‌تواند یک راه ساده و موثر برای افزایش شیر باشد.

این گیاه دارویی حاوی ساپونین‌های تلخی نظیر پروتودیوسین است. به همین خاطر است که این گیاه دارویی طعم تلخ و تندی دارد.

دانه‌های این گیاه سرشار از ایزوفلاون‌ها هستند. ایزوفلاون‌ها تاثیر مثبتی بر سطح استروژن زنان دارند. پایین‌بودن سطح استروژن در زنان به معنای نامنظم‌بودن پریود است. مصرف منظم دانه شنبلیله‌ می‌تواند سبب تنظیم چرخه قاعدگی شود.

خیر این گیاه دارویی بیشتر باعث کاهش اشتها می‌شود.

از شنبلیله‌ی خشک می‌توان برای درست‌کردن دم‌نوش این گیاه دارویی استفاده کرد. برخی از فواید بی‌نظیر دم‌نوش این گیاه دارویی شامل بهبود سلامت قلب، بهبود هضم، مقابله با التهاب، کاهش وزن و درمان دیابت است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره شنبلیله

  1. ناشناس گفت:

    سلام دکتر من۲۶ سالمه التم زود شل میشه شنبلیله برای شلی الت خوبه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      یکی از خواص این گیاه دارویی برای مردان کمک به افزایش سطح تستوسترون و تعداد اسپرم‌ها است. موجب رفع مشکل شلی آلت نمی شود.

    2. ناشناس گفت:

      سلام برای خونریزی معده مقداریک قاشق غذا خوری زرد چوبه هندی رامدت چهار دقیقه جوشانده ومدت بیست دقیقه سرد و تفاله آن ته نشین شود ومقدار نصف استکان اب زرد چوبه استفاده شود برای قطع خونریزی داخلی بسیار مفید است

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام و سپاس از راهنمایی تان
        تندرست باشید

    3. حامد گفت:

      برای شلی آلت علتش خون رسانی هست یعنی خون رسانی خوب انجام نمیشه

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        بله

  2. عدالت گفت:

    برای درمان دیابت نوع ۱ کودکان

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بعلت حساسیت موضوع بهتر است علاوه بر درمان خانگی تحت نظارت متخصص غدد هم باشید

  3. زهرا گفت:

    شنبلیله رابرای لاغری چگونه مصرف کنیم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام زهرا عزیز
      یک قاشق چای خوری تخم شنبلیله را در یک لیوان آب از شب تا صبح خیس کنید. به هنگام صبح جویدن دانه های خیس خورده شنبلیله با معده خالی همراه با آب آشامیدنی بسیار موثر است. همچنین می توانید آب شنبلیله را جوشانده مانند یک دمنوش همراه با عسل استفاده کنید. بعد از یک ساعت نوشیدن از این دمنوش می توانید چیزی بخورید یا بنوشید.

      1. ستاره گفت:

        من شنبلیله میخورم چاق میشم براآفتادگی رحم عفونتم خوب بوده حتی براسنگ کلیه

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام ستاره عزیز
          قاعدتا با شنبلیه نباید چاق شوید
          شنبلیله حاوی مواد فیبری قابل حل مثل پکتین است که در کاهش جذب قندها در دستگاه گوارش و کنترل سطح قندهای خونی تاثیر بسزایی دارد. این ویژگی باعث کاهش احساس گرسنگی و کنترل سطح انسولین می‌شود و در نتیجه به کاهش وزن کمک می‌کن

  4. سانازکشاورزی گفت:

    سلام وقتتون بخیر بنده برای چسبندگی رحم پودر شوتهیه کردم چه موقع وچطور استفاده کنم ممنونم از پاسخگویی شما🙏🙏🌹

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگر از چسبندگی رحم مطمئن هستید اولین اقدام برای درمان، دارو درمانی است و در موارد شدید از روش هیستروسکوپی است که در آن پزشک متخصص طی یک عمل جراحی قسمت‌های چسبنده به رحم بیمار را جدا می‌کند.
      بعلت خطر این بیماری زمان را از دست ندهید

  5. مهتاب گفت:

    سلام من کیست سینه دارم شنبلیله بخورم باعث سرطان سینه نمیشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      پوزش بابت تاخیر در پاسخگویی

    2. ناشناس گفت:

      برای کیست سینه پیاز را اب پز کرده هم اب وهم خودش را مصرف کنید این کاررا روزانه با یک عدد پیاز و به مدت یکماه انجام دهید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از شما

  6. سپیده گفت:

    سلام شنبلیله تازه رو چطوری برای بزرگ شدن سینه استفاده کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای بزرگ‌شدن سینه‌ها می‌توانید این گیاه دارویی را به روش‌های زیر مصرف کنید: مصرف گلبرگ‌های سبز و تازه گیاه شنبلیله مصرف نوشیدنی این گیاه دارویی: در این روش باید دانه‌ها را به مدت چند ساعت در آب خیس کنید، سپس از صافی رد کنید و مایع حاصل را بنوشید. مصرف موضعی روغن شنبلیله‌ و ماساژدادن آن روی سینه‌ها

  7. ناشناس گفت:

    سلام شنبلیله تازه رو چطوری برای بزرگ شدن سینه استفاده کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای بزرگ‌شدن سینه‌ها می‌توانید این گیاه دارویی را به روش‌های زیر مصرف کنید: مصرف گلبرگ‌های سبز و تازه گیاه شنبلیله مصرف نوشیدنی این گیاه دارویی: در این روش باید دانه‌ها را به مدت چند ساعت در آب خیس کنید، سپس از صافی رد کنید و مایع حاصل را بنوشید. مصرف موضعی روغن شنبلیله‌ و ماساژدادن آن روی سینه‌ها
      س

  8. سپیده گفت:

    سلام خسته نباشید لطفا راهنمایی بفرمایید برای بزرگ شدن سینه از شنبلیله میخوام استفاده کنم کدومش خوبه تاثیرش بهتره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای بزرگ‌شدن سینه‌ها می‌توانید این گیاه دارویی را به روش‌های زیر مصرف کنید: مصرف گلبرگ‌های سبز و تازه گیاه شنبلیله مصرف نوشیدنی این گیاه دارویی: در این روش باید دانه‌ها را به مدت چند ساعت در آب خیس کنید، سپس از صافی رد کنید و مایع حاصل را بنوشید. مصرف موضعی روغن شنبلیله‌ و ماساژدادن آن روی سینه‌ها

      1. بهار گفت:

        سلام دم کردن تخم شنبلیله را میشه دم کنیم به مدت چنددقیقه توی قوری .؟.برای چاقی سینه؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          حدود ۱۵ دقیقه دم کنید

  9. علی عمادبسیارعالی گفت:

    بسیار عالی استفاده کردم سلامت پرتوان باشیددرودبرشما

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی تان
      سلامت باشید

  10. شهناز گفت:

    سلام ضخامت رحم دارم و کورتاژ هم کردم آیا تخم شنبلیله میتوانم استفاده کنم ؟؟؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      این گیاه روی سلامت تخمدان‌ها و به‌طورکلی دستگاه تناسلی زنانه تاثیر مثبتی دارد. مصرف منظم تخم شنبلیله‌ باعث افزایش ترشح هورمون لوتئینه‌کننده (LH) و هورمون محرکه فولیکولی (FSH) می‌شود . با نظر پزشک معالج این گیاه منع مصرفی برای شما ندارد.

    2. سحر گفت:

      سلام من هم مشکل شمارادارم چطورمیتوانم باهاتون حرف بزنن