علائم سنگ کلیه در زنان چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ریسک ابتلا به سنگ کلیه در زنان و مردان تفاوت چندانی با هم ندارد اما علائم سنگ کلیه در زنان و دفع آن به‌خاطر نوع آناتومی بدن‌شان با علائم سنگ کلیه در مردان متفاوت است. ت تب، تکرر ادرار، سوزش و درد حین دفع ادرار، احساس درد کلیه، درد کمر، پهلو، و پشت، حالت تهوع و استفراغ از علائم متداول سنگ کلیه در زنان هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

کمر درد در سنگ کلیه

آیا علائم سنگ کلیه در زنان را می‌دانید؟ سنگ کلیه بیماری است که در زنان، مردان و کودکان دیده می‌شود و از هر ۱۰۰ نفر یک نفرد به آن مبتلا خواهد شد. جابجایی و حرکت سنگ در کلیه باعث درد و ناراحتی زیادی می‌شود. به‌ همین دلیل تشخیص و درمان سنگ کلیه اهمیت زیادی دارد. علائم سنگ کلیه در زنان و مردان تفاوت چندانی ندارد، اما نحوه دفع سنگ در زنان به‌خاطر آناتومی بدن متفاوت از مردان است. دفع سنگ کلیه دردناک است و برخی درد کلیه را با درد زایمان مقایسه می‌کنند. در این مطلب به درد سنگ کلیه در زنان و علائم سنگ کلیه در زنان می‌پردازیم.

اگر احساس می‌کنید که دچار مشکلات کلیوی شده‌اید، متخصص کلیه و مجاری ادراری بهترین گزینه برای مراجعه و معاینه خواهد بود. پزشکان دکترتو در این زمینه در کنارتان هستند.

علائم سنگ کلیه در زنان چیست؟

بارزترین نشانه و علائم سنگ کلیه، درد شدید است که به‌خاطر جابه‌جایی و حرکت سنگ‌ها در کلیه است. زنان و مردانی که تجربه سنگ کلیه دارند درد این بیماری را از نظر شدت و سنگینی با درد زایمان مقایسه می‌کنند. درد شدید در کمر و پهلوها با حرکت سنگ کلیه به سمت لوله حالب شروع می‌شود. وقتی سنگ به پایین و مثانه برسد، درد در ناحیه شکم و کشاله ران شروع می‌شود. شدت درد به اندازه سنگ کلیه بستگی دارد.

به گفته mayoclinic:

شایع‌ترین علائم سنگ کلیه در زنان درد شدید در ناحیه کمر، پهلو، شکم و پشت دنده‌ها است.

بارزترین نشانه و علائم سنگ کلیه، درد شدید است که به‌خاطر جابجایی و حرکت سنگ‌ها در کلیه است.
بارزترین نشانه و علائم سنگ کلیه، درد شدید است که به‌خاطر جابه‌جایی و حرکت سنگ‌ها در کلیه است.

۱. حالت تهوع و استفراغ

شایع‌ترین علائم سنگ کلیه در زنان و مردان حالت تهوع و استفراغ است. سنگ کلیه باعث تحریک عصب دستگاه گوارش و معده می‌شود.

۲. تکرر ادرار

احساس نیاز مداوم به دفع و تخلیه ادرار از علائم رایج سنگ کلیه در زنان است. البته به‌خاطر مسدود شدن لوله حالب در اثر سنگ، میزان ادرار کم می‌شود.

۳. درد و سوزش حین دفع ادرار

یکی دیگر از علائم سنگ کلیه در زنان که شایع هست، سوزش و درد مثانه حین دفع ادرار است. البته حواستان باشد که سوزش ادرار ناشی از عفونت دستگاه ادراری با سوزش دفع ادرار در سنگ کلیه فرق می‌کند. سوزش ادرار در زنان مبتلا به سنگ کلیه با سایر علائم سنگ کلیه مثل درد شکم و درد کمر همراه است.

۴. کدر و بدبو شدن ادرار

ادرار تیره رنگ یا غلیظ از علائم سنگ کلیه در زنان است که به‌خاطر عفونت ناشی از سنگ بوی بدی هم می‌گیرد. البته این تیرگی و بدبویی ادرار می‌تواند نشانه عفونت مجاری ادراری هم باشد. متخصص کلیه و مجاری ادراری برای تشخیص سنگ کلیه، آزمایش تجویز می‌کند.

۵. ادرار صورتی یا قهوه‌ای رنگ

تغییر رنگ ادرار به‌خاطر وجود خون یکی دیگر از علائم سنگ کلیه در زنان است که باعث صورتی یا قهوه‌ای‌شدن رنگ ادرار می‌شود. وجود خون در ادرار در بیشتر موارد تنها با آزمایش خونی که متخصص اورولوژی تجویز کرده مشخص می‌شود.

۶. تب و لرز

تب از علائم سنگ کلیه در زنان نیست، اما معمولا به‌خاطر عفونت ناشی از سنگ کلیه، فرد دچار تب می‌شود.

آیا سوزش ادرار از علائم سنگ کلیه است؟

برای اطمینان با متخصص کلیه مشورت کن.

علائم سنگ کلیه چپ در زنان

علائم سنگ کلیه چپ و راست در زنان تقریبا همان علائمی هستند که در قسمت قبل اشاره کردیم.علت اصلی ایجاد سنگ کلیه در زنان و مردان تفاوتی باهم ندارد. تجمع زیاد مواد معدنی مثل کلسیم، فسفات، اوره در مثانه و کلیه باعث تشکیل سنگ کلیه می‌شود.

اما آناتومی خاص بدن زنان باعث شده که علائم سنگ کلیه و دفع آن در زنان با مردان فرق داشته باشد. در بیشتر موارد، علائم سنگ کلیه در زنان مشهود نیست که به‌خاطر آناتومی بدن زنان است. نشانه‌ها و علائم رایج سنگ کلیه در زنان عبارتند از: 

  • احساس سوزش یا درد حین دفع ادرار
  • درد در قسمت شکم، پشت، کمر و پهلوها
  • حس سوزش و درد حین ایستادن و دراز کشیدن
  • نیاز فوری به دفع و تخلیه ادرار
  • ادرار بدبو یا تیره رنگ
  • داشتن حس ادرار
  • تهوع و استفراغ همراه با درد شدید در ناحیه شکم
  • وجود خون در ادرار

در صورت مشاهده علائم سنگ کلیه در زنان و داشتن درد کلیه بهتر است به متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید. تاخیر در درمان سنگ کلیه می‌تواند باعث عفونت کلیه و عوارض خطرناکی شود.

در صورتی که شدت علایم سنگ کلیه و درد کلیه در زنان زیاد باشد، باید به اورولوژیست مراجعه کند.
در صورتی که شدت علایم سنگ کلیه و درد کلیه در زنان زیاد باشد و بیمار با استفراغ و تهوع مداوم، مسدودشدن ادرار یا خونریزی غیرعادی در ادرار مواجه شد باید به اورولوژیست مراجعه کند.

علائم دقیق سنگ کلیه چپ

علائم دقیق سنگ کلیه چپ در زنان همان سوزش و درد حین دفع ادرار، وجود خون یا عفونت در ادرار، حالت تهوع و تب هستند.

علائم سنگ کلیه سمت راست در زنان

علت درد کلیه سمت راست در زنان می‌تواند اختلال کلیه‌ها، اندام‌های داخلی مرتبط با کلیه یا ماهیچه‌های اطراف باشد. از علائم سنگ کلیه سمت راست در زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد در پهلوها و کمر
  • تکرر ادرار
  • درد حین تخلیه ادرار
  • کم شدن میزان ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • حالت تهوع و استفراغ

اگر سنگ کلیه سمت راست در زنان کوچک باشد، خود به‌خود دفع می‌شود یا متخصص کلیه و مجاری ادراری داروی ضد درد و نوشیدن آب (۲ تا ۳ لیتر) را تجویز می‌کند.

به گفته clevelanclinic:

داروی مسدودکننده آلفا هم می‌تواند درد سنگ کلیه سمت راست و چپ در زنان را تسکین دهد. متخصص کلیه و مجاری ادرار‌ی روش‌های تهاجمی‌تری را برای دفع سنگ‌های کلیه بزرگ‌تر تجویز می‌کند.

یکی دیگر از علائم سنگ کلیه در زنان که شایع است، سوزش و درد مثانه حین دفع ادرار است.
یکی دیگر از علائم سنگ کلیه در زنان که شایع است، سوزش و درد مثانه حین دفع ادرار است.

علائم سنگ کلیه و عفونت کلیه

عفونت کلیه در زنان نسبت به مردان شایع‌تر است که می‌توان علت آن را کوتاه‌تر بودن مجرای پیشابراه در زنان دانست که باعث می‌شود عفونت و باکتری راحت‌تر وارد پیشابراه شود. نزدیک‌بودن خروجی پیشابراه به واژن و مقعد در خانم‌ها هم می‌تواند دیگر علت رواج عفونت ادراری باشد.

باکتری از این نواحی وارد بدن شده و به مثانه می‌رسد و از آنجا از طریق خون به کلیه‌ها منتقل می‌شود. البته عفونت کلیه نسبت به عفونت مثانه شیوع کمتری دارد و علائم آن شبیه علائم عفونت مثانه است. سه نشانه شایع عفونت کلیه عبارتند از:

  • درد در پهلوها
  • تب و لرز
  • حالت تهوع و استفراغ

احساس درد و سوزش حین ادرار، حس نیاز به تخلیه مکرر مثانه و خون در ادرار از دیگر علائم عفونت کلیه در زنان هستند. عفونت کلیه ساده را می‌توان در خانه و با آنتی‌بیوتیک درمان کرد. اما عفونت کلیه حاد نیاز به دریافت آنتی‌بیوتیک تزریقی و بستری‌شدن در بیمارستان دارد. 

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

بیشتر افرادی که دچار حمله سنگ کلیه می‌شوند، برای تسکین درد و درمان سنگ کلیه فوری به پزشک مراجعه می‌کنند. در موارد عمومی صرفا رژیم غذایی و مصرف مایعات مشکل را برطرف می‌کند. اما درصورتی‌که شدت علائم سنگ کلیه و درد کلیه در زنان زیاد باشد و بیمار با استفراغ و تهوع مداوم، مسدودشدن ادرار یا خونریزی غیرعادی در ادرار مواجه شد باید به اورولوژیست مراجعه کند.

برای بررسی علائم سنگ کلیه در زنان به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای درمان سنگ کلیه باید به متخصص کلیه و مجاری ادراری، اورولوژیست یا نفرولوژیست مراجعه کنیم. اگر به دنبال راهی برای درمان سنگ کلیه خود هستید، باید با متخصص اورولوژیست مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر کلیه و مجاری ادرار وجود دارد.

علائم دفع سنگ کلیه در زنان

نخستین علائم دفع سنگ کلیه در زنان وقتی است که سنگ کلیه از جای خود حرکت کرده و وارد مجرای خروجی کلیه و اتصالش به حالب می‌شود. این امکان وجود دارد که سال‌های سال سنگی در کلیه‌تان باشد اما هیچ علائمی از سنگ کلیه نداشته باشید، ولی درست وقتی که سنگ وارد حالب می‌شود، درد شدید و تیزی ایجاد می‌شود. سنگ کلیه کوچک و ریز بدون درد یا درد قابل‌تحمل دفع می‌شود. اما علائم دفع سنگ کلیه در زنان برای سنگ‌های شدید با درد زیاد در پهلوها و کمر همراه است.

علل سنگ کلیه در زنان

در گذشته ابتلا به انواع سنگ کلیه در زنان بسیار کمتر از مردان بود. اما امروزه میزان شیوع سنگ کلیه در زنان بیشتر از مردان شده است. از علل سنگ کلیه در زنان می‌توان به مصرف بیش‌ازحد مکمل‌های کلسیم‌دار و رژیم‌های غذایی غیراصولی و نامناسب در زنان اشاره کرد.

عدم تحرک کافی، افزایش وزن و چاق‌شدن ریسک ابتلا به عفونت ادراری را در خانم‌ها افزایش می‌دهد که می‌تواند یکی از علل سنگ کلیه در زنان باشد. به‌نوعی تغییر سبک زندگی و انتخاب شیوه ناسالم، مصرف نمک، هیدرات کربن، چربی و گوشت از علل رایج افزایش آمار زنان مبتلا به سنگ کلیه به‌شمار می‌آید.

غلیظ‌شدن ادرار به‌خاطر کم‌آبی بدن باعث افزایش رسوب نمک‌های معدنی در ادرار و تشکیل کریستال‌های سفت در کلیه‌ها می‌شود. گاهی هم ژنتیک و سابقه بیماری سنگ کلیه را می‌توان از علل سنگ کلیه در زنان دانست.

امروزه میزان شیوع سنگ کلیه در زنان بیشتر از مردان شده است. از علل سنگ کلیه در زنان می‌توان به مصرف بیش‌ازحد مکمل‌های کلسیم‌دار و رژیم‌های غذایی غیراصولی و نامناسب در زنان اشاره کرد.

عفونت کلیه در زنان نسبت به مردان شایع‌تر است.
عفونت کلیه در زنان نسبت به مردان شایع‌تر است که می‌توان علت آن را کوتاه‌تر بودن مجرای پیشابراه در زنان دانست.

سنگ کلیه در زنان باردار

سنگ کلیه در زنان باردار چندان شایع نیست و از هر ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ زن باردار یک زن در بارداری به سنگ کلیه مبتلا می‌شود. این عارضه بارداری در سه‌ماهه دوم یا سوم بارداری ایجاد می‌شود که با درد در ناحیه بالای شکم، پهلوها یا پشت شروع و به پایین شکم یا کشاله ران‌ها می‌رسد.

به گفته urologyhealth:

علت سنگ کلیه در زنان باردار می‌تواند به‌خاطر تغییرات هورمونی دوران بارداری باشد که معمولا بعد از زایمان برطرف می‌شود. تغییر اندازه و موقعیت رحم در پایان دوره بارداری، باعث سختی دفع ادرار می‌شود. عدم تخلیه کامل ادرار احتمال عفونت یا تشکیل سنگ کلیه در زنان باردار را افزایش می‌دهد.

درمان علائم سنگ کلیه در زنان

دفع سنگ کلیه با درد زیادی همراه است و بیمار احساس درد کلیه، کمر و پشت خواهد داشت. معمولا برای درمان سنگ کلیه روش‌های خانگی تجویز می‌شوند. اما اگر سنگ دفع نشود یا درمان‌های رایج تاثیری نداشته باشند، جراحی گزینه درمان سنگ کلیه خواهد بود.

تغییر عادات غذایی و سبک زندگی سالم می‌توانند از ابتلا به سنگ کلیه در زنان با سابقه خانوادگی سنگ کلیه جلوگیری کنند یا حتی با همین روش‌ها می‌توان برخی سنگ‌های کلیه موجود را کوچک کرد. یکی دیگر از روش‌های درمان علائم سنگ کلیه در زنان، درمان دارویی است که پزشک با بررسی و آنالیز ادرار بیمار نوع سنگ کلیه را مشخص کرده و سپس بر همان اساس درمان دارویی را شروع می‌کند.

اولین حمله درد سنگ کلیه معمولا نیمه شب شروع می‌شود و بیمار به‌طور ناگهانی دچار درد کلیه، پهلوها، کمر یا پشت می‌شود. از آنجایی که درد سنگ کلیه در زنان معمولا شدید است و درمان خانگی تاثیری روی بهبود آن ندارد بهتر است به‌جای خوددرمانی در چنین مواقعی بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید. روش‌های متداول درمان سنگ کلیه در زنان عبارتند از:

  • دارو درمانی با داروهای مسدودکننده آلفا
  • لیتوتریپسی یا موج شاک (شکستن سنگ کلیه با امواج صوتی)
  • یورتروسکوپی
  • نفرولیتوتومی از راه پوست

دنبال راهی هستی تا درد دفع سنگ کلیه کمتر بشه؟ از دکتر سنگ کلیه سوال کن.

راه خانگی دفع سنگ کلیه زنان

ساده‌ترین و در دسترس‌ترین راه خانگی دفع سنگ کلیه در زنان، نوشیدن آب زیاد است. هیدراته نگه‌داشتن بدن باعث دفع رسوبات و نمک همراه با ادرار می‌شود. متخصص کلیه و مجاری ادراری برای درمان خانگی سنگ کلیه زنان مصرف روزی ۸ لیوان آب جهت دفع سنگ کلیه گیرکرده در حالب را تجویز می‌کند.

از سایر روش‌های خانگی دفع سنگ کلیه زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف ۲ لیوان آب لیمو صبح ناشتا و چند ساعت قبل شام
  • عصاره نعنا
  • سرکه سیب قبل غذا
  • آب گندم
  • آب کرفس
  • لوبیا
  • خارخاسک
  • روغن زیتون بکر
  • آب انار
  • غذاهای سرشار از فیبر
  • مصرف حداقلی لبنیات (لبنیات کم‌چرب و رقیق استفاده شود.)

برای اطلاع از علائم سنگ کلیه زنان باید با دکتر کلیه و مجاری ادراری مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر نفرولوژی وجود دارد.

ساده‌ترین و در دسترس‌ترین راه خانگی دفع سنگ کلیه، نوشیدن آب زیاد است.
ساده‌ترین و در دسترس‌ترین راه خانگی دفع سنگ کلیه، نوشیدن آب زیاد است.

دفع سنگ کلیه زن باردار

سنگ کلیه زن باردار بیشتر در سه‌ ماه دوم یا سوم بارداری ظاهر می‌شود و معمولا هم علائم سنگ کلیه در ماه آخر بارداری یا بعد زایمان برطرف می‌شوند. در بیشتر موارد، سنگ کلیه در بارداری کوچک بوده و خودبه‌خود دفع می‌شود. اما می‌توان از ترفندهای زیر هم برای دفع سنگ کلیه زن باردار کمک گرفت:

  • طب سنتی
  • دارودرمانی
  • عمل جراحی باز
  • جراحی با PCNL (برش کوچک روی پوست)
  • جراحی لاپاروسکوپی
  • جراحی از طریق مجرا (RIRS)
  • سنگ شکنی خارج اندامی (EWSL)

اندازه سنگ کلیه تاثیر بسزایی در انتخاب روش دفع سنگ کلیه در زن باردار دارد. باتوجه‌به آسیب‌پذیربودن جنین بهتر است کم‌خطرترین روش دفع سنگ کلیه در زن باردار یعنی مصرف مایعات و آب و دارو برای دفع سنگ کلیه انتخاب شود.

علت سنگ کلیه در زنان باردار می‌تواند به‌خاطر تغییرات هورمونی دوران بارداری باشد که معمولا بعد از زایمان برطرف می‌شود.
علت سنگ کلیه در زنان باردار می‌تواند به‌خاطر تغییرات هورمونی دوران بارداری باشد که معمولا بعد از زایمان برطرف می‌شود.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

ریسک ابتلا به سنگ کلیه در زنان و مردان تفاوت چندانی با هم ندارد اما علائم سنگ کلیه در زنان و دفع آن به‌خاطر نوع آناتومی بدن‌شان با علائم سنگ کلیه در مردان متفاوت است. تجمع رسوبات و مواد معدنی مثل کلسیم، اوره و فسفات و غیره در کلیه و مثانه باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شود. دی‌هیدراته بودن بدن، اضافه‌وزن، سبک زندگی و رژیم غذایی ناسالم از دیگر علل ایجاد سنگ کلیه در زنان و مردانی هستند که سابقه ژنتیک یا خانوادگی ابتلا به سنگ کلیه دارند.

جابه‌جایی سنگ در کلیه و حرکت به سمت حالب باعث ایجاد درد تند و شدیدی در پهلوها، کمر و پشت شده که از علائم دفع سنگ کلیه در زنان هستند. تب، تکرر ادرار، سوزش و درد حین دفع ادرار، احساس درد کلیه، درد کمر، پهلو و پشت، حالت تهوع و استفراغ از علائم متداول سنگ کلیه در زنان هستند. در صورت مشاهده علائم سنگ کلیه بهتر است به متخصص کلیه و مجاری ادرار مراجعه کنید. اورولوژیست با معاینه، آزمایش و عکسبرداری وجود سنگ کلیه را تشخیص می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم سنگ کلیه در زنان، باید با متخصص کلیه و مجاری ادراری مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر اورولوژی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله، سنگ کلیه در زنان در موارد حاد خطرناک است و هرگونه وقفه و تاخیر در درمان سنگ کلیه می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی داشته باشد.

تفاوت آناتومی بدن زن و مرد باعث بروز علائم سنگ کلیه در زنان متفاوت از مردان می‌شود. جابه‌جایی سنگ و عبورش از حالب در مردان باعث ایجاد درد شکم، کمر یا کشاله ران می‌شود. درد سنگ کلیه در زنان شبیه دردهای پریودی است.

بله، درد پهلوها، پشت، کمر و شکم که به کشاله ران می‌رسد، می‌تواند نشانه سنگ کلیه در زنان باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره علائم سنگ کلیه در زنان

  1. یگانه گفت:

    سلام ببخشید میشه با دکتر تو صحبت کنم

  2. م کمالی گفت:

    بسیار ا روشمند وروشنگر سپاس و‌ احترام

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی تان
      سلامت باشید