بیماری روماتیسم یا آرتریت روماتوئید، نحوه تشخیص درجه روماتیسم و درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید یکی از انواع بیماری‌های خود ایمنی است که در آن گلبول‌های سیستم ایمنی به بافت‌های مفصلی و عضلانی بدن حمله می‌کنند. این بیماری این اتفاق باعث درد و ناراحتی و التهاب مفاصل و عضلات اطراف آن خواهد شد. برای تشخیص بیماری رماتیسم از آزمایش خون و تصویربرداری استفاده می‌شود و معمولا با قرص درمان می‌شود، مگر اینکه بیماری به مرحله حاد رسیده و نیاز به جراحی یا درمان‌های دیگری باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

بیماری روماتیسم یا آرتریت روماتوئید، نحوه تشخیص درجه روماتیسم و درمان آن

روماتیسم یا آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری التهابی مزمن است که نه تنها می‌تواند به مفاصل آسیب برساند، بلکه بر طیف گسترده‌ای از سیستم‌های بدن از جمله پوست، چشم‌ها، ریه‌ها، قلب و رگ‌های خونی تاثیر می‌گذارد.

اما روماتیسم چیست و چگونه به وجود می‌آید؟ عوامل خطر ابتلا به بیماری روماتیسم چیست؟ چگونه می‌توان این بیماری را تشخیص داد و آن را درمان کرد؟ درصورتیکه این سوالات ذهن شما را هم درگیر کرده‌است، بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. درصورتیکه علائم مشکوک به بیماری خودایمنی یا آرتروز را مشاهده کردید، برای تشخیص و درمان سریع‌تر می‌توانید از متخصصان روماتولوژی در سایت دکترتو کمک بگیرید.

بیماری روماتیسم چیست؟ (روماتیسم مفصلی چیست)

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم به انگلیسی Rheumatism، یک بیماری خود‌ایمنی است و زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی به اشتباه به بافت‌های خودی بدن حمله کند. روماتیسم به سینوویوم (غشایی که مفاصل را احاطه کرده) حمله می‌کند و باعث ایجاد تورم و درد در مفصل می‌شود.

در نهایت این بیماری می‌تواند منجر به ضخیم‌شدن غشای سینوویوم، ضعیف و کشیده‌شدن تاندون‌ها و رباط‌‌ها،‌ فرسایش استخوان و تغییر شکل مفصل شود. التهابی که همراه با آرتریت روماتوئید ایجاد می‌شود، همان چیزی است که می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن نیز آسیب برساند.

روماتیسم بیشتر مفاصل را درگیر می‌کند و معمولا همه‌ی مفاصل درد می‌گیرند و ملتهب می‌شوند.

روماتیسم اسکلرودرمی چیست؟

اسکلرودرمی یک بیماری خودایمنی نادر و مزمن است که پوست و اندام‌های داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این نوع از بیماری روماتیسم ناشی از آسیب به سیستم ایمنی است که باعث التهاب و تغییرات بافتی و اغلب منجر به سفت یا ضخیم شدن پوست می‌شود. بیماری اسکلرودرمی گاهی اوقات می‌تواند مفاصل، ماهیچه، قلب، ریه، کلیه، عروق خونی یا روده را تحت تاثیر قرار دهد.

روماتیسم اسکلرودرمی چیست؟
اسکلرودرمی یک بیماری خودایمنی نادر و مزمن است که پوست و اندام‌های داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

روماتیسم پنهان چیست؟

روماتیسم خاموش یا خاموش شدن بیماری روماتیسم در افرادی که شواهد اکوکاردیوگرافی RHD یا بیماری قلبی بدون سابقه تب روماتیسمی دارند رخ می‌دهد. با نمایان شدن علائم باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

روماتیسم شوگرن، آیا شوگرن همان سرطان است؟

روماتیسم شوگرن یک بیماری التهابی خود ایمنی است که در نتیجه یک پاسخ غیرطبیعی سیستم ایمنی ایجاد می‌شود. نشانه آن خشکی چشم، خشکی دهان و درد مفاصل است و می‌تواند خطر ابتلا به سرطان گلبول‌های سفید خون به نام لنفوسیت را افزایش دهد.

علائم روماتیسم چیست؟ (نشانه و علائم روماتیسم مفصلی)

علایم بیماری خود ایمنی روماتیسم از نظر شدت ممکن است متفاوت باشند. گاهی بیماری برای مدتی خاموش می‌شود. پس از مدتی فرد ممکن است دوره‌های افزایش فعالیت بیماری، که دوره‌ی عود یا شعله‌وری بیماری نیز نامیده می‌شوند، را تجربه کند. با گذشت زمان، روماتیسم می‌تواند باعث تغییر شکل مفاصل و جابجایی مفصل شود.

آرتریت روماتوئید اولیه ابتدا مفاصل کوچکتر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به‌ویژه مفاصلی که انگشتان دست را به کف دست و انگشتان پا را به کف پا می‌چسباند. با پیشرفت بیماری، علائم اغلب به مچ دست، زانو، مچ پا، آرنج و شانه نیز گسترش می‌یابد. در بیشتر موارد، علائم در مفاصل یکسان و در دو طرف بدن به صورت قرینه رخ می‌دهد.

حدود ۴۰٪ از افرادی که به روماتیسم مبتلا هستند، علائم و نشانه‌های خارج مفصلی را نیز تجربه می‌کنند. روماتیسم می‌تواند بسیاری از ساختارهای دیگر مانند پوست، چشم، ریه، قلب، کلیه، غدد بزاقی، بافت عصبی، مغز استخوان و رگ‌های خونی را تحت تاثیر قرار دهد. روماتیسم یکی از انواع بیماری‌های آرتریت است.

علائم بیماری روماتیسم مفصلی را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیرید.

۱. علائم و نشانه های آرتریت روماتوئید (علائم ظاهری روماتیسم)

علائم اولیه روماتیسم شامل موارد زیر هستند:

  • مفاصل نرم، گرم، متورم و دردناک می‌شوند که به مدت ۶ هفته یا بیشتر ادامه دارد.
  • مفصل سفت می‌شود که معمولا صبح‌ها و بعد از نداشتن تحرک، بیشتر ایجاد می شود. به این حالت خشکی صبحگاهی گفته می‌شود که حداقل ۳۰دقیقه طول می‌کشد.
  • خستگی، تب و از‌دست‌دادن اشتها.
  • بی‌حسی و گزگز شدن اندام‌های انتهایی.
  • کاهش محدوده‌ی حرکتی مفاصل.

۲. علائم روماتیسم شدید

برخی از علائمی که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی روماتیسم شدید باشد، شامل موارد زیر هستند:

  • درد و التهاب در بیشتر از یک مفصل دیده‌شود.
  • خشکی و عدم وجود انعطاف در بیشتر از یک مفصل دیده‌می‌شود.
  • حساس بودن به لمس و دردگرفتن زمان لمس‌کردن در بیشتر از یک مفصل دیده‌می‌شود.
  • علائم در هر دو طرف اندام‌های شما دیده‌می‌شود.
  • ممکن است که با کاهش وزن ناگهانی و تدریجی مواجه شوید.
  • تب هم در روماتیسم شدید بروز می‌کند.
  • خستگی مفرط هم می‌تواند دیده‌شود.
  • ضعف و بی‌حالی هم در افرادی که به روماتیسم مفصلی شدید مبتلا هستند، دیده‌می‌شود.

۳. علائم روماتیسم پا و علائم روماتیسم دست

از علائم روماتیسم دست و پا موارد زیر است:

  • ورم
  • گرمی
  • قرمزی

هنگامی که دست‌ها یا پاها به این موارد دچار شوند و درد هم در اندام‌های شما دیده‌شود، می‌توان به روماتیسم دست و پا شک کرد. البته که روماتیسم دست و پا همان روماتیسم مفصلی است.

۴. علائم روماتیسم عصبی عضلانی (علائم روماتیسم ماهیچه ای)

احتمالا از خود می‌پرسید که بیماری روماتیسم عصبی چیست! علائم عصبی بیماری روماتیسم را، آرتریت روماتوئید عصبی می‌نامند. هنگامی‌که اعصاب و رشته‌های عصبی تحت تاثیر این مشکل و فشار ناشی از التهاب مفاصل قرار می‌گیرند، علائمی را از خود بروز می‌کنند که برای بیمار ناراحت‌کننده هستند. برخی از این علائم شامل موارد زیر هستند:

  • کرختی
  • اختلال در حرکت کردن
  • سوزن‌سوزن شدن اندام‌ها
علائم رماتیسم عصبی چیست؟
اختلال حرکتی از علائم رماتیسم عصبی است.

۵. علائم روماتیسم خونی یا اسکولیت روماتوئید چیست؟

نوع خاصی از بیماری روماتیسم است که با علائم زیر همراه است:

  • زخم‌های پوستی
  • کبودی‌های بنفش
  • درد در انگشتان دست و پا
  • ضعف عضلانی در قسمت‌هایی از بدن.
  • چشم درد.

۶. علائم آرتریت روماتوئید در زنان و مردان

درد یا سفتی بیش از حد مفاصل از علائم اصلی رماتیسم هستند. سایر موارد عبارتند از:

  • حساسیت و تورم یک مفصل.
  • کاهش وزن
  • تب
  • خستگی یا ضعف.

۷. روماتیسم قلبی و ورزش

ورزش، زمانی که به درستی انجام شود (با نظارت پزشک) می‌تواند به کاهش علائم بیماری روماتیسمی از جمله درد و جلوگیری از سفتی مفاصل، قوی نگه داشتن عضلات و بهبود انعطاف پذیری مفاصل کمک کند.

۸. روماتیسم و ریزش مو

اگر شما مبتلا به آرتریت روماتوئید هستید، سیستم ایمنی در مواردی شروع به حمله به بافت‌های پوست، جایی که فولیکول‌های موی شما قرار دارد، می‌کند. شعله ور شدن رماتیسم ممکن است باعث ریزش مو شود.

۹. روماتیسم مفصلی و سرطان

آرتریت روماتوئید (RA) بعضی افراد مبتلا را در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار می‌دهد. با اینکه هنوز به طور کامل از نظر علمی اثبات نشده است، اما ابتلا به سرطان ریه و سرطان پوست در این بیماران شایع‌تر است.

۱۰. روماتیسم و عمل بینی

در افرادی که در مراحل ابتدایی و خفیف رماتیسم هستند عمل بینی مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند اما برای مراحل شدیدتر ممکن است علائم شدیدی بروز کند. بهتر است حتما با پزشک مشورت کنید.

۱۱. روماتیسم بارداری، روماتیسم باعث سقط جنین میشود؟

روماتیسم برای بارداری ضرر دارد؟ در واقع، ۷۰ تا ۸۰ درصد از زنان مبتلا به آرتریت روماتوئید دوران بارداری طبیعی و بدون عارضه‌ای دارند. برخی از زنان مبتلا به آرتریت روماتید ممکن است در معرض خطر خفیف سقط جنین یا تولد نوزادان کم وزن باشند.

۱۲. روماتیسم باعث فلج شدن میشود؟

شدت مختلف این بیماری باعث بروز علائم بی‌حسی و گزگز تا فلج شدن می‌شود. متغیر است. این اتفاق می‌تواند ناشی از آسیب مفصلی باشد که روماتیسم ایجاد می‌کند.

روماتیسم باعث فلج شدن میشود؟
شدت مختلف این بیماری باعث بروز علائم بی‌حسی و گزگز تا فلج شدن می‌شود.

۱۳. علائم روماتیسم در کودکان

این بیماری ممکن است چند مفصل یا تعداد زیادی از مفاصل را در کودکان تحت تاثیر قرار دهد. همچنین ممکن است علائمی مانند مفاصل متورم، سفت، گرم، قرمز و دردناک ایجاد کند.

۱۴. روماتیسم ریه و کرونا

درگیری سلول‌های ریوی با علائم بیماری خود ایمنی روماتیسم شایع‌ترین و جدی‌ترین عارضه ریوی برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید است. تحقیقات نشان می‌دهد که بیماری ریوی به تنهایی عامل ۲۰ درصد مرگ و میر در بیماران روماتوئید است.

با دیدن علائم روماتیسم به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورتیکه هر یک از علائم روماتیسم را در خود و یا افراد نزدیک به خود مشاهده کردید، می‌توانید به دکتر روماتولوژی مراجعه کنید. به خاطر داشته‌باشید که تنها راه تشخیص دقیق روماتیسم این است که به دکتر روماتولوژی مراجعه کنید و دکتر با درخواست آزمایش‌ها و بررسی‌های لازم، برای تشخیص بیماری شما، اقدامات لازم را انجام دهد.

علت روماتیسم چیست؟ (چرا روماتیسم میگیریم)

چه چیزی باعث روماتیسم میشود؟ علت بروز بیماری خود ایمنی روماتیسم هنوز مشخص نیست. زیرا این بیماری یکی از انواع بیماری‌های خودایمنی است و در بیماری‌های خودایمنی، سلول‌های ایمنی بدن، به سلول‌های خودی حمله می‌کنند و با ازبین‌بردن آنها باعث بروز مشکل در سیستم بدن می‌شوند. هنگامی‌که بدن شما سلول‌های خودی را بیگانه تشخیص می‌دهد، آنها را تخریب می‌کند و همین مسئله می‌تواند موجب ایجاد بیماری‌هایی مانند روماتیسم مفصلی شود. اینکه چرا سلول‌های خودی، بیگانه می‌شوند هنوز مشخص نیست.

در این ویدئو دکتر زهرا سلطانی فوق تخصص بیماری های روماتیسمی در مورد روماتیسم مفصلی با شما صحبت می‌کند.

چگونه روماتیسم تشخیص داده می شود؟

از کجا بفهمم روماتیسم دارم؟ تشخیص آرتریت روماتوئید در مراحل اولیه، ممکن است دشوار باشد، زیرا علائم و نشانه‌های اولیه‌‌ی رماتیسم می‌تواند با بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند علائم ارتریت پسوریازیس، لوپوس، سندرم شوگرن، بیماری لایم و آرتروز یکسان باشد.

برای شناخت بهتر متخصص روماتولوژی به مقاله روماتولوژیست کیست مراجعه کنید. برای تشخیص روماتیسم، علائم و نشانه‌های شما در معاینه‌ی بالینی، ارزش بیشتری از نتایج آزمایشات دارند.

آزمایش روماتیسم (تفسیر آزمایش روماتیسم)

دکتر روماتولوژی، در مورد علائم شما سوالاتی می‌پرسد و از نظر علائم آرتروز یا سایر بیماری‌های خودایمنی شما را معاینه می‌کند. سپس ممکن است آزمایش روماتیسم را درخواست دهد. یکی از روش‌هایی که برای تشخیص بیماری روماتیسم مورد استفاده قرار می‌گیرد، آزمایش روماتیسم است. آزمایش روماتیسم به یک سری از مطالعات و آزمایش‌ها گفته‌می‌شود که مجموعا با هم انجام می‌گیرند تا نتیجه‌ی آنها اثبات یا رد بیماری روماتیسم باشد.

متن انگلیسی:
Magnetic resonance imaging (MRI) and ultrasound may help diagnose rheumatoid arthritis in the early stages of the disease.
ترجمه فارسی:
تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) و سونوگرافی ممکن است به تشخیص روماتیسم مفصلی در مراحل اولیه بیماری کمک کند.

به نقل از سایت niams

قیمت آزمایش روماتیسم مفصلی و آمپول روماتیسم چقدر است؟

هزینه آزمایش آرترید روماتید به نوع بیمارستان و بیمه شما بستگی دارد و قیمت آمپول آلتبرل ۲۵ میلی‌گرم برای روماتیسم حدود ۲۰۵ هزار تومان است.

برای آزمایش روماتیسم باید ناشتا بود؟ (برای آزمایش روماتیسم چند ساعت باید ناشتا باشیم)

نیازی نیست برای انجام آزمایش روماتیسم به اینکه ناشتا باشید، نیست. هرچند بهتر است که از دکتر خود بپرسید که آزمایش‌های دیگری هم همراه با آزمایش روماتیسم برای شما درخواست داده شده‌است؟ اگر همراه با آزمایش شما آزمایش‌هایی مانند قند خون ناشتا هم باشد، باید ناشتا تست بدهید.

خواندن آزمایش روماتیسم چگونه انجام می شود؟

اندازه‌ی طبیعی فاکتور روماتوئید ۰ تا ۱۵ u/mL است. اما اگر این مقدار از حد طبیعی تغییر کند، آزمایش شما مثبت می‌شود. پس نیاز به بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر است.

برخی از این آزمایش‌های شامل موارد زیر هستند:

۱. آزمایش خون (علامت اختصاری روماتیسم در آزمایش خون چیست؟)

آزمایش خون و سایر آزمایشات آسیب‌شناسی برای تایید تشخیص آرتروز یا اختلال خودایمنی، نظارت بر فعالیت بیماری، بررسی پاسخ به درمان و بررسی عوارض جانبی داروها استفاده می‌شوند. بیشتر اشکال آرتروز را می‌توان با آزمایش خون تشخیص داد.

در طول معاینه‌ی فیزیکی، پزشک مفاصل را از نظر وجود تورم، قرمزی و گرما بررسی می‌کند. همچنین رفلکس‌ها و قدرت عضلانی نیز بررسی می‌شوند.

افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید اغلب میزان رسوب گلبول‌های قرمز (ESR) یا پروتئین واکنش‌پذیر C (یا CRP) بالایی دارند که نشان‌دهنده‌ی وجود یک پروسه‌ی التهابی در بدن هستند. فاکتور روماتوئید (RF) و آنتی‌بادی anti CCP نیز در آزمایش خون اندازه‌گیری می‌شوند.

۲. آزمایش های تصویربرداری

پزشک ممکن است از عکس اشعه‌‌ی ایکس، برای پیگیری پیشرفت آرتریت روماتوئید در مفاصل، استفاده کند. MRI و سونوگرافی نیز می‌توانند به پزشک برای بررسی شدت بیماری کمک کنند.

چگونه روماتیسم تشخیص داده می شود؟
پزشک ممکن است از عکس اشعه‌‌ی ایکس، برای پیگیری پیشرفت آرتریت روماتوئید در مفاصل، استفاده کند.

درمان روماتیسم مفصلی چیست؟

وقتی صحبت از درمان آرتریت روماتوئید می‌شود، پزشک گزینه‌های دارویی مختلفی مثل تولمتین را در نظر می‌گیرد و برنامه‌ی درمانی مناسب هر فرد را برای او توصیه می‌کند. برنامه‌ی درمانی به مرحله‌ی RA، شدت علائم، درجه‌ی التهاب و مدت زمانی که فرد به RA مبتلا بوده‌است، بستگی خواهد‌داشت. در حال حاضر، هدف از درمان روماتیسم دستیابی به کمترین میزان فعالیت بیماری، به حداقل رساندن آسیب مفصلی، افزایش عملکرد جسمی و بهبود کیفیت زندگی است.

۱. داروها (آیا دارو درمان قطعی روماتیسم مفصلی است؟)

انواع مختلف داروهای رایج برای درمان RA نقش‌های مختلفی دارند. به عنوان مثال:

  • ضد التهاب ‌های غیر استروئیدی یا NSAID ها و کورتیکو استروئیدها التهاب را کاهش می‌دهند.
  • از مسکن‌هایی مانند دیکلوفناک، دیکلوفناک و پیروکسیکام می‌توان برای کاهش درد ناشی از روماتیسم استفاده کرد.
  • داروهای ضدروماتیسم اصلاح‌کننده‌‌ی بیماری (DMARDs)، با کاهش سرعت پیشرفت روماتیسم به نجات بافت مفصلی کمک می‌کنند.
  • داروهای بیولوژیک بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارند تا پاسخ التهابی بدن را تغییر دهند.
  • متوتروکسات، هیدروکسی کلروکین، سولفاسالازین، لفلونومید، اتانرسپت، آدالیموماب، ریتوکسیماب، آزاتیوپرین، سیکلوفسفامید و سیکلوسپورین از دیگر داروهایی هستند که در درمان روماتیسم استفاده می‌شوند.

قرص سولفاسالازین برای روماتیسم (روماتیسم و سولفاسالازین)

احتمالا شنیده‌اید که قرص سولفاسالازین برای روماتیسم مفید است و می‌تواند این بیماری را درمان کند. سولفاسالازین به کاهش درد، کمتر کردن سفتی و خشکی مفاصل در روماتیسم مفصلی کمک می‌کند. این دارو در اصل برای درمان کولیت روده کاربرد دارد اما در این بیماری هم می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.

قرص هیدروکسی کلروکین سولفات برای روماتیسم

هیدروکسی کلروکین سولفات یکی از داروهایی است که برای درمان مالاریا کاربرد دارد. اما این قرص برای درمان آرتریت روماتوئید هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد این دارو در بیماری روماتیسم مفصلی در کاهش درد و تورم است. همچنین در برخی دیگر از بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس هم کاربرد دارد.

۲. جراحی بیماری روماتیسم

جراحی در مراحل پیشرفته‌ی آرتریت روماتوئید ممکن است پیشنهاد شود. هدف از جراحی، بهبود عملکرد روزمره، کاهش درد یا ترمیم آسیب‌های ناشی از RA است. با جراحی می‌توان اختلالات سینوویوم را برطرف کرد، تاندون‌ها را ترمیم کرد، مفاصل را بهم متصل کرد یا مفصل را کاملا جایگزین کرد.

۳. هومیوپاتی روماتیسم

هومیوپاتی یکی از روش‌های تسکین علائم آرتریت روماتوئید است. برخی از پزشکان ممکن است از هومیوپاتی به عنوان بخشی از یک دوره درمانی جایگزین برای RA استفاده کنند.

۴. تغییر سبک زندگی

داشتن یک سبک زندگی سالم یکی دیگر از جنبه‌های مدیریت آرتریت روماتوئید است. پزشک ممکن است داشتن شیوه‌ی زندگی مناسب را برای تکمیل برنامه‌ی درمانی توصیه کند:

  • ورزش، به ویژه ورزش‌هایی که فشار زیادی به مفاصل وارد نمی‌کنند، می‌توانند قدرت عضلات را بهبود بخشند.
  • کاهش وزن و رسیدن به وزن مناسب می‌تواند مدیریت علائم RA را در همه‌ی مراحل آسان‌تر کند. کاهش وزن، فشار روی مفاصل را کاهش می‌دهد.
  • اگر سیگاری هستید، سیگار را ترک کنید. مطالعات متعدد نشان می‌دهند که سیگار کشیدن خطر ابتلا به روماتیسم را افزایش می‌دهد و می‌تواند علائم بیماری را بدتر کند.
درمان ارتریت روماتید چیست؟
در این تصویر تفاوت مفصل سالم و مفصل آلوده به آرتروز (وسطی) و روماتیسم (سمت راست) را می‌بینید.

۵. برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم؟

شاید از خود بپرسید که از کدام غذاها بیشتر استفاده کنم تا درد و التهابم در روماتیسم کاهش پیدا کند؟ در ادامه به برخی از مواد غذایی اشاره کرده‌ایم:

  • ماهی‌های چرب
  • میوه‌ها و سبزیجات: مخصوصا مواردی که دارای مقادیر بالای آنتی‌اکسیدانت هستند
  • غلات کامل
  • نخود و لوبیا
  • مغزها
  • روغن زیتون

درمان روماتیسم با هویج امکان پذیر است؟

هویج یکی از انتخاب‌های خوب برای بیماری روماتیسم است. این ماده‌ی غذایی در بهبود التهاب در بافت‌های بدن کاربرد دارد. کسی که روماتیسم مفصلی دارد، باید هویج را در لیست خرید خود قرار دهد.

درمان روماتیسم مفصلی با سیر

سیر تازه خرد شده می‌تواند در رژیم غذایی بیماران روماتیسمی یک ماده غذایی مفید باشد و به کاهش درد آرتریت روماتوئید کمک کند.

غذاهای ممنوعه در روماتیسم

در کنار اینکه چه مواد غذایی می‌توانند بیماری شما را بهبود ببخشند، رعایت این نکته که کدام مواد غذایی برای روماتیسم مفصلی ضرر دارند هم اهمیت دارد. پس لیست زیر را به خاطر بسپرید:

  • سعی کنید گوشت را گریل یا سرخ نکنید.
  • از غذاهای چربی که حاوی روغن‌های امگا-۶ هستند، پرهیز کنید.
  • از شکر و کربوهیدرات‌ها به مقدار کمتر مصرف کنید.
  • گلوتن
  • ادویه‌ها
  • الکل

۶. درمان گیاهی روماتیسم مفصلی (درمان قطعی روماتیسم مفصلی در طب سنتی ممکن است؟)

در ادامه به برخی از مواد غذایی گیاهی که می‌توانند علائم بیماری روماتیسم مفصلی را کاهش دهند، اشاره کرده‌ایم:

  • زنجبیل
  • آویشن
  • زردچوبه
  • چای سبز
  • دارچین
  • سیر
  • فلفل سیاه
  • فلفل قرمز

تیم درمان روماتیسم متشکل از چه دکترهایی است؟

هنگامی که شما به بیماری روماتیسم مبتلا باشید، دکتر روماتولوژی شما را درمان می‌کند. اما اگر روماتیسم قلبی داشته‌باشید یا در بارداری به این بیماری مبتلا شوید، نیاز به گسترده‌کردن تیم درمان است و دکتر قلب یا دکتر زنان هم باید به دکتر روماتولوژی کم کنند.

تفاوت روماتولوژی و ارتوپدی در این است که روماتولوژیست‌ها بیشتر بر روی اختلالات مفصلی تمرکز می‌کنند در حالی که متخصصین ارتوپد در درمان‌های جراحی و مدیریت شکستگی‌ها تخصص دارند.

برای دریافت مشاوره تلفنی از دکتر روماتولوژی می‌توانید از لینک مشاوره تلفنی با بهترین دکتر روماتیسم کمک بگیرید.

بهترین روش درمان آرتریت روماتوئید چیه؟

 با متخصص مشورت کن.

درجه روماتیسم (عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟)

آرتریت روماتوئید (RA) به روش‌های مختلفی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم این بیماری ممکن است خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد. بسیاری از درمان‌های جدید در کاهش یا حتی جلوگیری از پیشرفت بیماری روماتیسم موفق بوده‌اند. هیچ جدول زمانی دقیقی برای پیشرفت شدت RA وجود ندارد اما بدون درمان موثر، بیماری با گذشت زمان بدتر می‌شود.

چگونگی پیشرفت شدت بیماری به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله:

  • هر گونه سابقه‌ی خانوادگی RA
  • سن فرد در زمان تشخیص
  • مرحله‌ی RA در زمان تشخیص
  • محرک‌های بیماری
  • وجود آنتی‌بادی‌های خاصی در خون فرد.

با در نظر گرفتن این عوامل، پزشک می‌تواند درک بهتری از پیشرفت وضعیت بیمار داشته‌باشد.

با پیشرفت RA، بدن تغییر می‌کند. برخی از تغییرات را می‌توانید ببینید و احساس کنید، در حالی‌که برخی دیگر را نمی‌توانید ببنید. هر مرحله از RA، با اهداف درمانی مختلفی همراه است. پیشرفت هر مرحله ممکن است سال‌ها طول بکشد. برخی از افراد در طول زندگی خود به سمت تمام مراحل پیشرفت نمی‌کنند.

مرحله ۱

مرحله‌ی ۱، در واقع مرحله‌ی اولیه‌‌ی RA است. در طی مرحله‌ی ۱، به دلیل وجود التهاب در داخل مفصل، بسیاری از افراد در مفاصل احساس درد، سفتی یا تورم می‌کنند. هیچ آسیبی به استخوان‌ها وارد نمی‌شود، اما پوشش مفصلی که سینوویوم نامیده می‌شود، ملتهب است.

مرحله ۲

مرحله‌ی ۲، مرحله‌ای است که شدت ​​RA در آن متوسط است. در این مرحله، التهاب سینوویوم باعث آسیب به غضروف مفصلی می‌شود. غضروف، بافتی است که انتهای استخوان‌ها را در محل مفصل می‌پوشاند. در صورت آسیب دیدن غضروف‌ها، افراد ممکن است دچار درد و از‌دست‌دادن قدرت حرکتی شوند. دامنه‌ی حرکتی مفاصل ممکن است محدود شود. درد ممکن است در گردن هم باشد و فرد گردن درد بگیرد.

مرحله ۳

وقتی RA به مرحله‌ی ۳ رسید، بیماری شدید در نظر گرفته می‌شود. در این مرحله، آسیب نه تنها به غضروف بلکه به خود استخوان‌ها نیز گسترش یافته‌است. از آنجا که غضروف بین استخوان‌ها فرسوده شده‌است، آنها دچار فرسایش می‌شوند و درد و تورم زیادی ایجاد می‌شود. برخی از افراد ممکن است دچار ضعف عضلانی و کاهش تحرک بیشتری شوند. استخوان ممکن است آسیب ببیند و دچار ساییدگی شود و مقداری تغییر شکل دهد.

مرحله ۴

در مرحله‌ی ۴، دیگر هیچ التهابی در مفصل وجود ندارد. این مرحله، مرحله‌ی آخر روماتیسم استکه مفاصل، دیگر کار نمی‌کنند. در مرحله‌ی نهایی RA، افراد ممکن است هنوز درد، تورم، سفتی و از‌دست‌دادن دامنه‌ی حرکتی را تجربه کنند. ممکن است قدرت عضلانی کاهش یابد. مفاصل ممکن است از بین بروند و استخوان‌ها به هم متصل شوند (آنکیلوز).

در این ویدئو دکتر زهرا سلطانی فوق تخصص بیماری های روماتیسمی در مورد اسپوندلیت آنکیلوزان یا همان روماتیسم ستون فقرات یا روماتیسم لگنی با شما صحبت می‌کنند.

انواع روماتیسم کدامند؟ (چند نوع روماتیسم داریم)

در رابطه با روماتیسم مفصلی توضیحات کافی دادیم. در ادامه برخی از انواع روماتیسم را معرفی کرده‌ایم که در انواع آرتریت‌های دیگر قرار می‌گیرند، اما ممکن است به گوش شما رسیده‌باشند:

متن انگلیسی:
There are between 100-150 rheumatic disease varieties.
ترجمه فارسی:
بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نوع بیماری روماتیسمی وجود دارد.

به نقل از سایت news-medical

۱. روماتیسم قلبی

روماتیسم قلبی یکی از انواع بیماری‌هایی است که در آن فرد به نارسایی احتقانی قلب دچار می‌شود که می‌تواند ناشی از اختلال در دریچه‌های قلب باشد. کسانی که به روماتیسم قلبی دچار می‌شوند به تب روماتیسمی هم مبتلا بوده‌اند.

۲. روماتیسم چشمی

از انواع بیماری‌های روماتیسمی که می‌تواند باعث کوری و اختلال در بینایی شود، روماتیسم چشمی است. لایه‌های چشمی شما ملتهب می‌شوند و به ساختار چشم به طور جدی آسیب می‌رسد.

۳. روماتیسم پوستی

کسانی که به روماتیسم مبتلا هستند و علائم پوستی را تجربه می‌کنند، به روماتیسم پوستی مبتلا شده‌اند. این نوع از روماتیسم مانند انواع دیگر که در بالاتر به آنها اشاره کردیم، مفصلی نیستند که می‌توان با مشاهده عکس روماتیسم پوستی به تفاوت آن‌ها پی برد.

۴. روماتیسم کبدی

علت روماتیسم کبدی چیست؟ RA یا آرتریت روماتید به ندرت کبد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آسیب کبدی در بیماران، بیشتر در طول درمان با NSAID و متوترکسات (MTX) رخ می‌دهد.

۵. روماتیسم استخوانی ستون فقرات

آرتریت روماتوئید ستون فقرات می‌تواند منجر به درد گردن، کمردرد، درد پاها یا بازوها و مشکلات ستون فقرات شود. در موارد پیشرفته، زوال مفصل در ستون فقرات می‌تواند منجر به فشردگی طناب نخاعی یا ریشه‌های عصبی نخاعی شود.

رماتیسم دست چیست؟
در این نوع رماتیسم، پوشش مفصل (سینوویوم) ملتهب و متورم می‌شود و غضروف و استخوان را فرسایش می‌دهد.

۶. روماتیسم گردنی

تخریب مفصل گردن در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید ممکن است منجر به ناهماهنگی مهره‌ها از جمله سابلوکساسیون شود که ممکن است باعث درد، نقایص عصبی و بدشکلی شود.

۷. روماتیسم دست چیست؟

در این نوع رماتیسم، پوشش مفصل (سینوویوم) ملتهب و متورم می‌شود و غضروف و استخوان را فرسایش می‌دهد. بافت متورم همچنین ممکن است رباط‌های اطراف را که بافت‌های همبند هستند که استخوان‌ها را کنار هم نگه می‌دارند، کشیده و در نتیجه تغییر شکل و بی‌ثباتی ایجاد کند.

۸. روماتیسم معده و روده چیست؟ (روماتیسم گوارشی)

رماتیسم اغلب بر دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد و از متخصصان گوارش اغلب خواسته می‌شود بیمارانی را با علائمی که تصور می‌شود نشان‌دهنده یک RD زمینه‌ای یا همزمان هستند، ارزیابی کنند.

۹. روماتیسم ریه چیست؟

بیماری روماتوئید ریه گروهی از مشکلات ریوی مرتبط با آرتریت روماتوئید (RA) است. این بیماری می‌تواند شامل انسداد راه‌های هوایی کوچک و فشار خون بالا در ریه‌ها شود.

۱۰. روماتیسم غده تیروئید (روماتیسم غیر مفصلی)

تحقیقات نشان می‌دهد افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کم کاری تیروئید هستند.

۱۱. روماتیسم غیر التهابی لگن و کمر

استئوآرتریت مفاصل اصلی از جمله لگن، زانو و دست‌ها را درگیر می‌کند. این بیماری با افزایش سن منجر به کمردرد می‌شود.

۱۲. خطرناکترین نوع روماتیسم (کدام نوع روماتیسم خطرناک است؟)

شابع‌ترین نوع آرتریت و روماتیسم، آرتروز است و این بیماری می‌تواند از خطرناک‌ترین انواع آن نیز باشد. البته که انواع دیگر روماتیسم که مفصلی نیستند مانند روماتیسم چشمی هم بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث کوری شود.

عوارض آرتریت روماتید چیست؟
با مراجعه به دکتر می‌توانید عوارض بیماری روماتیسم را کاهش دهید.

عوارض روماتیسم یا آرتریت روماتوئید چیست؟

آرتریت روماتوئید خطر ابتلا به مشکلات زیر را افزایش می‌دهد:

  • پوکی استخوان: آرتریت روماتوئید و برخی از داروهایی که برای درمان این بیماری استفاده می‌شوند، می‌توانند خطر پوکی استخوان را افزایش دهند. در پوکی استخوان، استخوان‌ها ضعیف می‌شوند و مستعد شکستگی هستند.
  • گره‌های روماتیسمی: در بیماری روماتیسم، برجستگی‌های سفت بافتی در اطراف نقاطی که تحت فشار هستند، مانند آرنج، تشکیل می‌شوند که به آنها گره‌های رماتیسمی یا گره‌های روماتوئیدی گفته‌می‌شود. این گره‌ها می‌توانند در هر نقطه از بدن، از جمله ریه‌ها نیز تشکیل شوند.
  • خشکی چشم و دهان: خشکی چشم، درد، التهاب، قرمزی، حساسیت به نور و اختلال در دید، از عوارض چشمی بیماری آرتریت روماتوئید است. افراد مبتلا به این بیماری دچار خشکی دهان، التهاب لثه یا عفونت دهانی می‌شوند. افرادی که به روماتیسم مبتلا هستند، بسیار بیشتر از سایر افراد دچار سندرم شوگرن می‌شوند. سندرم شوگرن، اختلالی است که میزان رطوبت چشم و دهان را کاهش می‌دهد.
  • ابتلا به عفونت‌: خود بیماری روماتیسم و بسیاری از داروهایی که برای مقابله با این بیماری استفاده می‌شوند، می‌توانند سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و منجر به افزایش ابتلا به عفونت شوند.
  • سندرم تونل کارپال: اگر آرتریت روماتوئید مچ دست را تحت تاثیر قرار دهد، التهاب می‌تواند عصبی را که از مچ دست عبور می‌کند تحت فشار قرار دهد و باعث ایجاد سندروم تونل کارپال شود.
  • مشکلات قلبی: روماتیسم می‌تواند خطر سفت‌شدن عروق، انسداد عروق و همچنین التهاب کیسه‌ای که قلب را محاصره کرده‌است، افزایش دهد.
  • بیماری ریوی: افراد مبتلا به روماتیسم در معرض خطر التهاب و اسکار در بافت‌های ریه هستند که می‌تواند منجر به تنگی نفس پیشرونده شود.
  • لنفوم: روماتیسم خطر ابتلا به لنفوم (نوعی سرطان‌ در سیستم لنفاوی) را افزایش می‌دهد.

عوامل خطر ابتلا به روماتیسم یا آرتریت روماتوئید

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را افزایش دهند، عبارتند از:

عوامل خطر آرتریت روماتوئیدنشانه‌های رماتیسم
جنسیتزنان ۳ برابر بیشتر از مردان به آرتریت روماتوئید مبتلا می‌شوند.
سنروماتیسم می‌تواند در هر سنی رخ دهد، اما بیشتر در سنین میانسالی آغاز می‌شود. این بیماری در زنان، معمولا از ۳۰ تا ۶۰ سالگی شروع می‌شود. ابتلا به آرتریت روماتوئید در مردان با سن زیر ۴۵ سال نادر است.
تاثیر سابقه‌ خانوادگی بر روماتیسمدر صورت وجود سابقه‌ی آرتریت روماتوئید در یکی از اعضای خانواده، خطر ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد.
مواجهه با برخی مواد مانند آزبست یا سیلیساحتمال بروز بیماری‌های خود ایمنی مانند RA، در کسانی که در معرض گرد و غبار ناشی از برخی مواد مانند آزبست یا سیلیس هستند، بیشتر است.
تاثیر سیگار کشیدن بر روماتیسماستعمال دخانیات، خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را افزایش می‌دهد، به خصوص اگر استعداد ژنتیکی ابتلا به این بیماری را داشته‌باشید. همچنین به نظر می‌رسد سیگار کشیدن باعث افزایش شدت بیماری می‌شود.
رابطه چاقی و روماتیسمبه نظر می‌رسد افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آرتریت روماتوئید قرار دارند.
عوامل خطر ابتلا به روماتیسم یا آرتریت روماتوئید چیست؟

پیشگیری از روماتیسم (دشمن روماتیسم چیست؟)

برخی از فعالیت‌های زیر می‌توانند در کاهش احتمال ابتلا و جلوگیری از روماتیسم یا حمله روماتیسمی موثر باشند:

  • سیگار نکشید.
  • سعی کنید رژیم مدیترانه‌ای داشته‌باشید.
  • ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید.
  • از مصرف زیاد نمک در رژیم غذایی خود پرهیز کنید.
  • ماهی بیشتری بخورید و امگا-۳ در رژیم غذایی خود داشته‌باشید.
  • از نوشیدنی‌های حاوی شکر به میزان کمتر استفاده کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

تشخیص آرتریت روماتوئید در مراحل اولیه، ممکن است دشوار باشد، زیرا علائم و نشانه‌های اولیه‌‌ی رماتیسم می‌تواند با بسیاری از بیماری‌های دیگر یکسان باشد. پزشک متخصص روماتولوژی، در مورد علائم شما سوالاتی می‌پرسد و از نظر علائم شما را معاینه می‌کند. 

اگر علائم مشکوک به بیماری خودایمنی یا آرتروز را دارید، همین حالا از طریق مشاوره تلفنی با دکتر روماتولوژی خیال خود را راحت کنید. و در صورت نیاز به مشاوره، از سایت دکترتو مشاوره آنلاین دکتر متخصص روماتولوژی دریافت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله، اگر درمان نشود می‌تواند باعث درد شدید، ناتوانی و مرگ زودرس شود.

بله، استعمال دخانیات علائم این بیماری را شدیدتر می‌کند.

آرتریت روماتید یک اختلال عروقی است. درد واریس با تورم رگ‌های خونی و اختلال در دریچه‌های یک طرفه سیاهرگ‌ها همراه است.

بیماری آرتروز التهاب مزمن یا حاد مفاصل است که اغلب با آسیب ساختاری و درد همراه است. در مقابل، روماتیسم برای توصیف بیماری‌ها یا سندرم‌های مفصلی استفاده می‌شود.

این بیماری باعث مرگ نمی‌شود اما می‌تواند ‌منجر به عوارض جدی شود و سلامت کلی را به خطر بیندازد.

آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که خطر ابتلا به رماتیسم با ترکیبی از ژنتیک، سابقه خانوادگی و محرک‌های محیطی مرتبط است.

RA به مفاصل حمله می‌کند، لوپوس علاوه بر مفاصل، بخش‌های دیگری از بدن را نیز درگیر می‌کند و هردو در زنان شایع‌تر هستند.

روماتیسم مفصلی در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی ظاهر می‌شود.

به دلیل ضعیف شدن و آسیب‌پذیری عضلات، بهتر است انجام نشود.

بیماری روماتیسمی قلب وضعیتی است که در آن دریچه‌های قلب توسط تب روماتیسمی آسیب دیده‌اند. روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی و التهابی است که باعث درد و آسیب مفصلی می‌شود.

سولفاسالازین و هیدروکسی کلروکین در حال حاضر داروهای مناسبی برای این بیماری هستند.

 

معمولا فرد با علائم مواجه می‌شود و بعد برای تشخیص اقدام می‌کند. اما اگر آزمایش دهید و فاکتور روماتیسمی در آزمایش شما بررسی شود، می‌توان به این بیماری پی‌برد.

یکی از روش‌های جدیدی که برای درمان روماتیسم به جهان ارائه شده‌است، ژنتیکی است و ژن‌های مرتبط با بیماری روماتیسم را هدف قرار می‌دهد.

برخی از علائمی که در روماتیسم قلبی مشاهده می‌کنیم شامل موارد زیر هستند:
• تب
• تحریک‌پذیر بودن پوست
• کاهش وزن
• درد شکم
• خستگی مفرط
• قرمزی مفاصل

همان درمانی که برای روماتیسم مفصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد در درمان علائم عصبی روماتیسم هم دیده‌می‌شود.

میوه‌های که حاوی آنتی اکسیدانت هستند می‌توانند انتخاب خیلی خوبی برای روماتیسم باشند.

برای درمان روماتیسم خونی داروهای DMARDs مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قرمزی پوست و تحریک‌پذیری آن در روماتیسم پوستی مشاهده می‌شوند.

درد و ورم مفاصل پا، قرمزی و تورم مفصل و علائمی که در همین مقاله اشاره کردیم، در بیماری روماتیسم مفصل پا بروز می‌کنند.

نمی‌توان گفت که سیاه‌دانه برای درمان روماتیسم مفصلی قطعی است اما این داروی گیاهی می‌تواند در بهبود علائم روماتیسم قلبی موثر باشد.

دمنوش‌های مختلفی برای درمان روماتیسم مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از دمنوش‌های مورد استفاده دمنوش آویشن است.

روماتیسمی که علائم آن هنوز بروز نکرده‌اند، روماتیسم نهفته یا خاموش نامیده‌می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره روماتیسم

  1. داود گفت:

    سلام من مردی ۴۰ ساله هستم که جدیدا استخوان هایم در معرض سرما یا یخ قرار میگیره بشدت درد میگیره. آیا این علائم روماتیسم است؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله احتمال روماتیسم و کمبود ویتامین دی۳ وجود دارد
      حتمن پیگیر درمان باشید

  2. اعظم رحیمی گفت:

    سردی پا وگزگزپا دارم مخصوصا شبها خواب درست ندارم لطفا راهنمایی کنید چکارباید بکنم ممنون ازشما

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال کاهش فشار خون و دیابت وجود دارد
      حتمن ازمایش دهید

  3. آقای امانی گفت:

    سلام وقت بخیر
    مدتی هست که پشت بازو دست راستم تا آرنج درد میکنه علت درد چیست آیا علاءم روماتیسم است؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بعلت درد در هر دست
      انجام mri از مهره های گردن الزامی ست

  4. آخسینی گفت:

    چه چیز بخوریم چه چیزایی نخوریم پوستم کبود میشه سرفهای شدید وزانو دردم دارم دکتر میگه روماتیسم خون وپوکی استخوان داری

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      زیر نظر پزشک نیا ز به مکمل ویتامین دی۳ و کلسیم دارید

  5. ایرانی دلیر گفت:

    باسلام…..نزدیک دوماهی میشه..‌مفصل دستام(انگشتان….مچ دست….آرنج….کتف…)و زانو به صورت تصادفی درد میکنه…یعنی وقتی زانو درد میاد جایی دیگه خوبه….ازمایش روماتیسم وآزمایش NaNوantiو چکاب کامل شدم….خداراشکر جواب همه منفی بود….التهاب روده دارم….وروزی ۶عدد قرث مزالازین میخورم….دلیل این درد ها چیست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      میزان کلسیم و ویتامین D3 و تراکم استخوان را هم بررسی کردید؟؟

  6. ناشناس گفت:

    بینهایت ممنون از بابت مطالب جامع و کاملتون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی تان

  7. سلام مرسل هستم گفت:

    از درد روماتیسم هیچ خوابم نمیبره

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      جهت معالجه به پزشک مراجعه کنید.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید.فوق تخصص ارتوپدی

  8. حوریا گفت:

    سلام ،زنی متاهل ۳۰ساله هستم،مدتی کمردردهای و قسمت زانووران هردوپام تیرمیکشه،میتونه روماتیسم باشه،توخانواده هم نداشتیم افرادروماتیسمی

    1. Hossini گفت:

      سلام غذاهای سرد را بشناس واستفاده نکن بخصوص لبنیات وترشی جات نخور با کمی رعایت کردن حتما بهتر میشی

      1. rezaei گفت:

        من از سال ۹۰ دچار رماتیسم هستم با رعایت پرهیز از سردیجات و استفاده از زنجبیل و فلفل تند و هویج مشکل خاصی ندارم. با خوردن هنداونه و ماست که جزء سردی ها هستند فردایش دچار درد مفصلی میشم توصیه ام این است از سردیجات فاصله بگیرید

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام و سپاس از به اشتراک گذاشتن تجربه تان
          تندرست باشید

  9. مهدیا گفت:

    سلام من امشب رفتم دکتر بهم گفته روماتیسم داری …چند روزی بود حالم خوب نبود معده درد سر درد تب داشتم نزدیک به دو هفته گردن درد و بدن درد ازمایشات اینو نشون داده

  10. حسن امیری گفت:

    اگر لطف نموده تداوی روماتیزم را تشریح نماید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مطالعه این مقاله اطلاعات کافی به شما در خصوص روماتیسم به شما می دهد. از این لینک میتونید با متخصص روماتولوژی نیز در خصوص این بیماری مشورت کنید.
      فوق تخصص روماتولوژی

      1. ناشناس گفت:

        سلام دکترم تشخیص داده روماتیسم عصبی دارم باید چیکار کنم