خواص عسل چیست؟ مهمترین مواردی که باید بدانید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عسل دارای آنتی اکسیدان، کلسیم، قند طبیعی است که مزایای زیادی برای سلامتی دارد. این ماده مغذی سیستم ایمنی را تقویت کرده و برای پوست و سیستم گوارشی بسیار مفید است. توجه داشته باشید که عسل برای کودکان زیر ۲ سال نباید استفاده شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
عسل چه خواصی دارد؟

چقدر با خواص عسل، این ماده غذایی بسیار پرخاصیت آشنا هستید؟ عسل هم غذاست، هم دارو؛ هم خوشمزه است، هم با فایده. سرشار از انواع ویتامین، مواد معدنی، اسیدآمینه و آنزیم‌های مفید است و خاصیت آنتی‌باکتریالی و ضدقارچی دارد. وجود آنتی‌اکسیدان در عسل به حذف رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کند. به ‌علاوه اینکه عسل طبیعی، چربی و کلسترول هم ندارد.

اگر می‌خواهید از عسل به عنوان داروی درمانی یا در رژیم غذایی خود استفاده کنید، بهتر است با دکتر تغذیه یا متخصص طب سنتی مشورت داشته باشید. می‌توانید از مشاوره آنلاین متخصص تغذیه و طب سنتی در سایت دکترتو استفاده کنید تا دچار عوارض جانبی نشوید. اگرچه این ماده غذایی خواص زیادی دارد اما خوردن زیاد آن هم ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود.

تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر با فواید و کاربرد این ماده جادویی آشنا شویم.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

خواص عسل از نظر علمی (عسل چه خواصی دارد؟)

نتایج مطالعات پژوهشی مختلف مهر تأییدی بر خواص عسل از نظر علمی هستند. مصرف روزانه عسل فواید زیادی برای بدن دارد و می‌تواند از بروز مشکلات زیادی جلوگیری کند. حتی خاصیت درمانی عسل هم از نظر علمی ثابت شده است. برخی از فواید و خواص عسل طبیعی برای زنان و مردان شامل این موارد می‌شوند:

  • کاهش استرس و اضطراب
  • کاهش چربی خون
  • بهبود سلامت و شادابی پوست
  • کمک به رفع یبوست
  • کمک به کاهش وزن
  • بهبود زخم‌ها (مصرف موضعی)
  • درمان گلو درد در منزل با مصرف عسل
  • کمک به خواب بهتر و عمیق‌تر
  • حفظ سلامت قلب و عروق
  • بهبود حافظه و یادگیری
  • بهبود سلامت گوارش و هضم غذا
  • تقویت سیستم ایمنی بدن.
اینفوگرافی خواص عسل
اینفوگرافی خواص عسل

۱. خواص عسل طبیعی برای کودکان

مهم‌ترین خواص عسل طبیعی برای کودکان تقویت سیستم ایمنی بدن است. آنتی‌اکسیدان و پلی‌فنول عسل، سیستم ایمنی بدن کودکان را تقویت می‌کند. وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل زینک، پتاسیم، فسفر، مس و اسید لاکتیک در عسل باعث بهبود رشد جسمی و ذهنی کودک می‌شود.

 از دیگر خواص عسل طبیعی به عنوان تغذیه سالم برای کودکان وجود پروتئین، کالری و کربوهیدرات در عسل است که میزان انرژی موردنیاز کودکان برای فعالیت و بازی را تأمین می‌کند. آهن موجود در عسل هم از بیماری‌های زمینه‌ای مثل کم‌خونی جلوگیری می‌کند. فسفر عسل باعث افزایش قدرت ذهن کودکان می‌شود.

 تقویت عضلات و ماهیچه‌های بدن کودکان و پرپشت شدن موها سایر خواص عسل طبیعی برای کودکان به‌ شمار می‌آیند.

۲. خواص عسل طبیعی برای مردان (عسل برای تقویت اسپرم)

وجود ویتامین‌های A، C، B و E در کنار آنزیم و خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی در عسل باعث می‌شود که درمان مؤثری برای رفع مشکلات جنسی در آقایان محسوب شود. ترکیب عسل و ژل رویال هم با سلامت و افزایش فعالیت اسپرم در مردان میزان باروری آنها را تقویت می‌کند.

بهترین عسلی که برای تقویت میل جنسی به مردان توصیه می‌شود عسل کنار است که به عسل جنسی معروف است. خواص عسل طبیعی برای مردان شامل این موارد می‌شوند:

۳. خواص عسل سیاه

عسل سیاه یکی از انواع مختلف عسل است. رنگ عسل بیشتر به شهد گیاهانی که زنبو از آن‌ها تغذیه می‌کند ربط دارد. از خواص عسل طبیعی سیاه می‌توان التیام زخم و خواص ضد باکتریایی طبیعی برای جلوگیری از انواع عفونت را نام برد.

۴. خواص عسل طبیعی برای پوست صورت آسیب دیده

هرچه آنتی‌اکسیدان بیشتری مصرف کنیم روند پیری کندتر می‌شود. عسل سرشار از آنتی‌اکسیدان است و مصرف آن چه به ‌صورت خوراکی یا به‌صورت موضعی تأثیر شگفت‌انگیزی روی پوست دارد. مصرف روی یک‌ قاشق چای‌خوری عسل با یک لیوان آب گرم و آب نصف لیمو به بهبود اگزما کمک می‌کند.

 خاصیت ضدباکتریایی عسل باعث از بین رفتن باکتری‌های پوست می‌شود برای همین برای درمان جوش و آکنه‌ها هم مصرف خوراکی یا موضعی عسل پیشنهاد می‌شود. از دیگر خواص عسل طبیعی برای پوست صورت می‌توان به حفظ رطوبت پوست اشاره کرد که به ‌عنوان مرطوب‌کننده بدن، نرم‌کننده مو و اسکراب یا لایه‌بردار پوست قابل‌استفاده است.

خواص عسل طبیعی برای پوست صورت آسیب دیده چیست؟
عسل سرشار از آنتی‌اکسیدان است و مصرف آن چه به ‌صورت خوراکی یا به‌صورت موضعی تأثیر شگفت‌انگیزی روی پوست دارد.

۵. فواید عسل برای مو

استفاده از ماسک عسل برای مو باعث درخشندگی موها می‌شود. وجود ویتامین‌های ب در عسل باعث تقویت فولیکول مو و پرپشت شدن موها می‌شود و از ریزش و سفیدی موها نیز جلوگیری می‌کند. پروتئین و مواد معدنی موجود در عسل باعث پرپشت و ضخیم شدن موهای نازک و شکننده می‌شود. ماسک خانگی عسل همراه با روغن زیتون می‌تواند جایگزین مناسبی برای شامپوهای کراتینه بازاری باشد و از موخوره جلوگیری کند.

۶. عسل برای جای بخیه

خاصیت ضدالتهابی عسل باعث می‌شود که برای رفع التهابات پوستی و از بین بردن جای زخم و بخیه مفید باشد. استفاده از ترکیب عسل و سرکه سیب دو بار در هفته روی پوست به شکل موضعی می‌تواند هرگونه جای زخم و بخیه روی پوست را از بین ببرد.

۷. عملکرد عسل برای سوختگی

خاصیت ضدعفونی‌کنندگی عسل مانع از عفونت کردن زخم‌ها می‌شود. جای زخم‌ها را هم به‌ خوبی می‌توان با عسل ترمیم کرد. عسل برای سوختگی به ‌خصوص سوختگی‌های سطحی بسیار مفید است و به ‌خاطر ایجاد رطوبت و نرم‌کنندگی، پوست سوخته را نرم می‌کند و درد ناشی از سوختگی را تسکین می‌دهد.

۸. عسل برای جای جوش

عسل برای درمان جوش‌های بزرگ ناشی از عفونت فولیکول مو، کیست‌های مویی، سوختگی‌ها و زخم‌های دیابتی توصیه می‌شود و در محصولات آرایشی و بهداشتی مثل لوسیون‌های آب‌رسان، محصولات رفع چروک‌های صورت و بالم لب از عسل استفاده می‌کنند.

به همین دلیل هم خواص عسل در این بخش نیز به خوبی می‌درخشد. عسل بهترین گزینه برای درمان جوش‌های ملتهب و قرمز است که آب اضافی پوست را خارج و التهاب و قرمزی اطراف جوش را کم می‌کند. بهتر است از عسل برای درمان جوش صورت سرباز استفاده نشود.

عسل برای جای جوش خوب است؟
عسل برای درمان جوش‌های بزرگ ناشی از عفونت فولیکول مو، کیست‌های مویی، سوختگی‌ها و زخم‌های دیابتی کاربرد دارد.

۹. خواص عسل طبیعی برای کلیه

در رابطه با دیگر خواص عسل باید بگوییم که خاصیت آنتی‌باکتریالی عسل در کنار ویژگی‌های ضدالتهابی و تعدیل‌کننده ایمنی باعث شده که مصرف عسل برای درمان عفونت‌های کلیه و پیشگیری از بیماری‌های کلیوی مفید باشد. به ‌خصوص که از ایجاد مقاومت آنتی‌میکروبی در باکتری‌ها هم جلوگیری می‌کند.

۱۰. عسل برای اسهال

طبق بررسی محققان، عسل برای بهبود بیماری گوارشی موثر است. این ماده مغذی می‌تواند به تسکین عارضه‌های دستگاه گوارش مانند اسهال مرتبط با گاستروانتریت کمک کند.

۱۱. عسل برای کبد چرب

آیا سیاه دانه و عسل برای کبد چرب مفید است؟ اخیراً از عسل به عنوان مکمل غذایی و درمان تعدادی از بیماری‌های کبدی مانند هپاتیت، سیروز، نارسایی حاد کبد، بیماری کبد چرب غیر الکلی، بیماری کبد الکلی، فیبروز، استئاتوز، هپاتوم و التهاب کبد استفاده می‌شود.

۱۲. فواید و مضرات خوردن عسل قبل از خواب

باتوجه به اینکه این ماده مغذی تاثیرات زیادی روی خواب راحت می‌گذارد، بخشی از آن‌ها را در جدول زیر قرار دادیم:

خواص عسل برای خوابتوضیحات
ایجاد حس آرامشتریپتوفان موجود در عسل باعث ایجاد احساس آرامش می‌شود و کمک می‌کند پیام خواب‌آلودگی سریع‌تر به مغز برسد.
جلوگیری از قطع ناگهانی خوابافرادی که میانه‌ شب از خواب بیدار می‌شوند بهتر است قبل از خواب عسل میل کنند. علت بیدار شدن شبانه نیاز بدن به گلیکوژن است. وقتی بدن به این ماده احتیاج دارد، غدد فوق کلیوی آدرنالین و کورتیزول بیشتری ترشح می‌کنند و درنتیجه از خواب بیدار می‌شویم.
کاهش فشار خونآنتی‌اکسیدان‌ها فشار خون را پایین می‌آورند. عسل هم سرشار از آنتی‌اکسیدان است. خوردن عسل قبل از خواب به کنترل فشار خون، کمک و از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می‌کند.
جلوگیری از افسردگیخوردن عسل قبل از خواب می‌تواند مانع از افسردگی شود. پلی فنول موجود در عسل با تنش سلول‌های مغزی مقابله می‌کند و احساس افسردگی را از بین می‌برد!
کاهش چربی خوناز دیگر فواید خوردن عسل قبل از خواب می‌توان به کاهش تری گلیسیرید (چربی موجود در خون)، افزایش سرعت چربی‌سوزی بدن و خاصیت ضد پیری اشاره کرد.
فواید و مضرات خوردن عسل قبل از خواب چیست؟

۱۳. خواص عسل طبیعی برای معده

مهم‌ترین خاصیت عسل برای معده، خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدمیکروبی عسل است. رادیکال‌های آزاد باعث از بین رفتن غشا مخاطی دستگاه گوارش و ایجاد رفلاکس معده می‌شوند. آنتی‌اکسیدان موجود در عسل طبیعی این رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و باعث بهبود و تسکین رفلاکس معده می‌شود.

مصرف عسل باعث بهبود و درمان التهاب مری هم می‌گردد. مصرف عسل می‌تواند از تأثیر مخرب ترکیبات سمی میتوکسین‌ها جلوگیری کند و باعث بهبود سلامت باکتری‌های روده شود. درنتیجه از مشکلات معده جلوگیری می‌کند. خاصیت ضدالتهابی عسل برای تسکین و درمان خانگی زخم معده مفید است.

برای اطلاع از نحوه مصرف عسل برای معده، لازم است بدانید روزی ۳ قاشق عسل به بهبود بیماری معده کمک می‌کند.

۱۴. عسل برای روده تحریک‌ پذیر

خاصیت آنتی‌باکتریایی عسل باعث شده که مصرف آن برای روده تحریک‌پذیر مفید باشد. مصرف روزانه متعادل عسل می‌تواند التهاب روده را کاهش و سندروم روده تحریک‌پذیر را تسکین دهد.

۱۵. مزایای عسل طبیعی برای کم خونی

از دیگر خواص عسل می‌توان گفت که کاهش میزان هموگلوبین خون در بدن باعث عارضه کم‌خونی می‌شود. گلبول قرمز خون به پروتئین سرشار از آهن نیاز دارد که عسل می‌تواند این نیاز را تأمین کند. عسل طبیعی سرشار از پروتئین، ویتامین B12، فولات و آهن است و مصرف روزانه آن به درمان و کنترل کم‌خونی کمک می‌کند. به ‌علاوه اینکه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و این موضوع برای بیماران مبتلا به کم‌خونی اهمیت بسیار زیادی دارد.

متن انگلیسی:
Honey contains high amounts of iron, manganese and copper which are very essential for building haemoglobin.
ترجمه فارسی:
عسل حاوی مقادیر زیادی آهن، منگنز و مس است که برای ساخت هموگلوبین بسیار ضروری است.

به نقل از سایت lybrate

۱۶. خوردن عسل در بارداری و شیردهی مفید است؟

مصرف متعادل عسل در بارداری خطری ندارد، به ‌شرط آنکه حتما پاستوریزه باشد، چراکه عسل خام خطر بوتولیسم دارد و برای جنین خطرناک خواهد بود، البته سیستم گوارش بدن انسان بالغ باکتری‌هایی دارد که با سم بوتولیسم مقابله می‌کند و اجازه نمی‌دهد که سم به جفت منتقل شود. مزایای مصرف عسل در بارداری شامل این موارد می‌شوند:

  • درمان بی‌خوابی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش ابتلا به سرماخوردگی
  • کاهش آلرژی
  • کاهش احساس تهوع بارداری
  • رفع و درمان سوءهاضمه و سوزش سر دل به ‌خصوص در سه‌ماهه سوم بارداری

البته زیاده‌روی در مصرف عسل در بارداری می‌تواند عوارض جانبی هم داشته باشد، مثل افزایش سطح قند خون و مقاومت به انسولین، گرفتگی عضلات، نفخ، یبوست و اسهال، فرسایش دندان و افزایش وزن. میزان مجاز مصرف عسل در بارداری ۳ تا ۵ قاشق غذاخوری است.

بهترین زمان مصرف عسل در رژیم غذایی کی است؟

با پزشک تغذیه مشورت کن.

۱۷. عسل برای سرفه

عسل به‌ همان اندازه دکسترومتورفان برای سرفه مفید است و در ترکیب شربت‌های سرفه استفاده می‌شود. خاصیت آنتی‌اکسیدانی و آنتی‎‌میکروبی عسل، آن را به داروی مؤثری برای تسکین سرفه تبدیل کرده است. مصرف عسل برای سرفه در کودکان باعث کاهش سرفه شبانه و بهبود کیفیت خواب می‌شود.

۱۸. عسل برای زخم

خواص عسل در زمینه ضدعفونی و آنتی‌باکتریایی باعث از بین رفتن باکتری‌ها می‌شود، pH زخم را پایین می‌آورد و التهاب مزمن را هم کم می‌کند. عسل برای درمان زخم و جراحات مزمن، استریل کردن ناحیه زخم و رفع التهاب ناشی از سوختگی و جلوگیری از ایجاد زخم سوختگی مفید است.

۱۹. فواید عسل برای لاغری

از دیگر خواص عسل می‌توان به کاهش وزن اشاره کرد که به ‌خاطر قند طبیعی موجود در آن است. به‌ علاوه اینکه مصرف عسل باعث افزایش گردش خون شده و میزان سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد.

۲۰. فواید عسل برای عفونت واژن

مصرف عسل به رفع عفونت‌های رحمی و واژن در خانم‌ها کمک می‌کند، اما تأثیری روی تنگی واژن ندارد، چراکه اصولاً اصطلاح گشادی واژن عبارت درستی نیست.

روش استفاده از عسل برای عفونت واژن نیز می‌تواند به صورت مصرف خوراکی یا آماده کردن خمیری از عسل و دارچین و قرار دادن آن روی واژن برای چندین دقیقه باشد.

۲۱. فواید عسل برای چشم

عسل برای کاهش التهابات چشمی، رفع سوزش و قرمزی چشم و بهبود قدرت بینایی توصیه می‌شود. مصرف موضعی عسل برای رفع سوزش و التهاب مفید است و برای درمان آلرژی چشمی فصلی کراتوکونژکتیویت، زخم قرنیه، سوزش و تورم اطراف مژه یا بلفاریت کاربرد دارد. برای درمان آب مروارید در مراحل اولیه هم می‌توان از عسل استفاده کرد.

فواید عسل برای چشم چیست؟
عسل برای کاهش التهابات چشمی، رفع سوزش و قرمزی چشم و بهبود قدرت بینایی توصیه می‌شود.

۲۲. آیا عسل فشار خون را بالا میبرد؟

عسل یک ماده عالی برای کمک به کنترل فشار خون است. اما در صورت مصرف بیش از حد، می‌تواند شما را در معرض خطر پایین آوردن فشار خون یا افت فشار خون قرار دهد. مصرف آن در دراز مدت، نیز بر عملکرد قلب تأثیر می‌گذارد.

۲۳. عسل برای چربی خون، عسل چربی دارد؟

عسل فاقد چربی است و با کاهش کلسترول تام، LDL-C و سطوح تری گلیسیرید ناشتا و افزایش سطح HDL-C، چربی خون را بهبود می‌بخشد.

۲۴. فواید عسل برای عفونت بدن

عسل دارای خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی است. به همین دلیل به عنوان یک سد محافظی عمل می‌کند که از عفونت و ورد میکروب در محل زخم جلوگیری می‌کند.

۲۵. خواص عسل برای اعصاب

مطالعات نشان می‌دهد که عسل فواید ضد افسردگی، ضد تشنج و ضد اضطراب دارد. در برخی از مطالعات، عسل به پیشگیری از اختلالات حافظه نیز کمک کرده است.

هر روز عسل خوردن چه فوایدی دارد؟

فواید خوردن عسل هر روز چیست؟ عسل برای چی خوبه؟ یک برنامه غذایی و تغذیه سالم بدون عسل کمی ناقص است. که اگر هر روز به‌ میزان متعادل و به‌جای شیرین‌کننده‌های مصنوعی عسل را بخورید اتفاقات زیر در بدنتان روی می‌دهند:

  • پاک‌سازی بدن و شفافیت پوست اتفاق می‌افتد.
  • مصرف عسل باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود و درنتیجه وزن اضافه با خوردن عسل هر روز کاهش می‌یابد.
  • مصرف روزانه عسل باعث افزایش آنتی‌اکسیدان‌ بدن شده و میزان کلسترول را پایین می‌آورد.
  • آنتی‌اکسیدان عسل از انسداد رگ‌ها جلوگیری می‌کند و باعث بهبود عملکرد قلب می‌شود.
  • ترمیم سیستم دفاعی بدن به خوبی انجام می‌گیرد.
  • کلسیم ناشی از مصرف روزانه عسل روی حافظه تأثیر مثبتی می‌گذارد.
  • مصرف روزانه به ‌خاطر قند طبیعی‌اش میزان انسولین خون را بالا می‌برد. درنتیجه سروتونین بیشتری در بدن، تولید و به هورمون ملاتونین تبدیل می‌شود. نتیجه این تغییرات هم خواب راحت‌تر است.
  • مصرف روزانه عسل به‌ خاطر خاصیت ضدعفونی‌کنندگی طبیعی‌اش باعث از بین رفتن میکروب‌های غشای مخاطی سیستم گوارش شده و مشکلات گوارشی را برطرف می‌کند.
  • عسل جذب خون شده و خستگی جسمی و روحی را از بین می‌برد.

اگر هر روز عسل بخورید، متابولیسم بدنتان افزایش پیدا می‌کند و حتی لاغر می‌شوید، عملکرد قلب بهتر می‌شود، حافظه‌تان تقویت می‌شود، مشکلات گوارشی‌تان برطرف می‌شود و ده‌ها اتفاق خوب دیگر.

معایب عسل چیست؟

درست است که خواص عسل، بسیار زیاد است، اما مثل هر ماده غذایی دیگری گاهی ممکن است معایب و عوارضی هم داشته باشد. گاهی مصرف موضعی آن ممکن است باعث ایجاد حساسیت شدید پوستی شود. از دیگر معایب عسل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واکنش‌های شدید آلرژیک مانند آنافیلاکسی
  • آسیب به سیستم عصبی
  • افزایش قند خون
  • بروز واکنش‌های سمی
  • افزایش وزن
  • پوسیدگی دندان
  • خونریزی داخلی
  • خطر تعاملات دارویی
  • کاهش فشار خون
  • عفونت
  • آسیب به سیستم عصبی
  • درد در شکم
  • بوتولیسم در نوزادان
  • مسمومیت غذایی

۱. مضرات خوردن عسل ناشتا

مصرف عسل ناشتا ممکن است باعث ایجاد دل‌درد شود. هرچند که محاسن خوردن عسل ناشتا مثل بهبود سیستم دستگاه گوارش، رفع بوی بد دهان، ضد نفخ و بادشکن، بسیار بیشتر از مضرات آن است.

از خواص خوردن عسل ناشتا در طب سنتی نیز می‌توان به کمک به هضم غذا و بهبود بیماری قلبی اشاره کرد.

با خوردن عسل دچار آلرژی شدی؟ برای درمان سریع همین الان نوبت بگیر.

۲. تداخل عسل با دارو (عسل با چه داروهایی تداخل دارد؟)

مصرف عسل با برخی داروهای خاص مثل داروهای معده، آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضدانعقادی مثل آسپرین، وارفارین، داروهای ضدالتهابی مثل ایبوپروفن، داروهای قلبی، عصبی و مکمل کاهش وزن تداخل دارویی ایجاد می‌کند و ممکن است خطرناک باشد.

۳. مسمومیت غذایی

ممکن است افرادی که نسبت به فرآورده‌های زنبور واکنش آلرژیک نشان می‌دهند با مصرف عسل خام دچار مسمومیت غذایی شوند. عسل معمولاً حاوی ذرات خارجی مثل قطعات کوچک بال زنبور و گرده گل‌ها است که باعث اختلال در سیستم گوارش می‌شوند. افرادی که سیستم گوارشی ضعیفی دارند و از آلرژی رنج می‌برند ممکن است دچار مسمومیت غذایی با عسل شوند.

۴. خطر عسل برای کودکان زیر دو سال

سم بوتولیسم موجود در عسل خام برای کودکان زیر دو سال مناسب نیست و باعث مسمومیت و بوتولیسم می‌شود. معده نوزادان و کودکان زیر دو سال توانایی مقابله با باکتری‌های بوتولیسم را ندارد. بنابراین عسل از غذاهای ممنوع برای کودکان زیر دو سال است.

۵. خطرات عسل در بارداری

از مضرات و خطرات زیاده‌روی می‌توان به افزایش وزن، افزایش قند خون و مقاومت نسبت به انسولین و افزایش پوسیدگی دندان اشاره کرد. زیاده‌روی در مصرف عسل در بارداری می‌تواند باعث مشکلات گوارشی و اسهال، یبوست و نفخ شود.

خطرات عسل در بارداری چیست؟
زیاده‌روی در مصرف عسل در بارداری می‌تواند باعث مشکلات گوارشی و اسهال، یبوست و نفخ شود.

۶. عوارض عسل و خربزه

عسل و خربزه باهم سازگار نیستند و بهتر است که با هم مصرف نشوند. از واکنش ترکیب دو ماده عسل و خربزه در معده ماده جدیدی به ‌وجود می‌آید که سفت و دیرهضم است و درنتیجه معده زمان زیادی برای هضم آن لازم خواهد داشت.

به ‌همین دلیل فشار زیادی به دستگاه گوارش می‌آید و دل درد شدید و انقباضات قولنجی شکل خواهد گرفت. مصرف همزمان این دو در برخی واکنش شدید ایجاد می‌کند و باعث از دست رفتن هوشیاری کامل و موقتی فرد می‌شود، البته این عوارض تا حد مرگ نیستند، اما ناآگاهی مردم نسبت به این عارضه می‌تواند باعث مرگ شود.

۷. عوارض عسل و سیاهدانه

اگرچه خواص سیاه دانه بسیار است و به بهبود هضم غذا و سلامت مو کمک می‌کند، اما ترکیب عسل و سیاهدانه برای همه مفید نیست و نباید خودسرانه مصرف شود. مبتلایان به سرطان معده، پانکراس و افرادی که از سردردهای صفراوی رنج می‌برند نباید عسل و سیاهدانه میل کنند.

این ترکیب، بیماری‌های پوستی و اگزما را بدتر می‌‌کند و تأثیری نیز برای درمان فشارخون، دیابت، پروستات، افسردگی و استرس ندارد. بیماران تومور مغزی هم نباید از این ترکیب استفاده کنند.

۸. عوارض عسل و دارچین

مصرف عسل و دارچین در بلندمدت باعث تجمع سم در بدن و ایجاد مسمومیت می‌شود. خوردن عسل و خربزه را با هم نخورید، ترکیب عسل و سیاه دانه هم برای همه مفید نیست و مصرف عسل و دارچین در بلندمدت هم باعث مسمومیت می‌شود.

عسل در رژیم لاغری چه کابردی دارد؟

عسل سرشار از مواد مغذی مثل فیبر، ویتامین، مواد معدنی، قند و پروتئین است و مصرف آن در افراد چاق خطر ابتلا به مشکلات قلبی-عروقی را کاهش می‌دهد و باعث افزایش وزن هم نمی‌شود. به‌ علاوه اینکه قند و شیرینی موجود در عسل طبیعی است و می‌تواند جایگزین خوبی برای قندهای مصنوعی در رژیم لاغری باشد.

قند عسل باعث افزایش گردش خون و سوخت‌وساز بدن می‌شود و با کاهش کلسترول به لاغری کمک می‌کند. بهتر است که پیش از رژیم لاغری و یا رژیم چاقی خود با پزشک مشورت کنید.

عسل در رژیم لاغری چه کابردی دارد؟
قند و شیرینی موجود در عسل طبیعی است و می‌تواند جایگزین خوبی برای قندهای مصنوعی در رژیم لاغری باشد.

عسل در رژیم بدنسازی

مصرف عسل در ورزشکاران جلوگیری از هیپوگلیسمی را به دنبال دارد. میزان قند خون را ثابت نگه می‌دارد و استقامت بدنی ورزشکاران و بدن‌سازان را افزایش می‌دهد. به ‌علاوه اینکه باعث کاهش وزن بدن می‌شود.

بهترین زمان مصرف عسل در بدنسازی کی است؟

استفاده از عسل قبل از تمرین بهتر است. قبل از شروع بدنسازی، یک قاشق غذاخوری عسل حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از تمرین میل کنید. این کار به شما انرژی می‌دهد و به کاهش خستگی کمک می‌کند.

متن انگلیسی:
one tablespoon of honey in warm water, lemon juice, or tea before athletic activity. It gives enough to increase your energy level.
ترجمه فارسی:
یک قاشق غذاخوری عسل در آب گرم، آب لیمو یا چای قبل از فعالیت ورزشی، برای افزایش سطح انرژی شما کافی است.

به نقل از سایت bharathoney

خوردن عسل در رژیم خام گیاه خواری و گیاه خواری مجاز است؟

عسل در رژیم خام گیاه خواری مجاز نیست، چراکه از نظر وگان‌ها یا خام گیاهخواران عسل هرچند غذایی گیاهی است، اما به ‌دلیل نقض حقوق حیوانات تهیه‌کننده آن یعنی زنبورها قابل‌مصرف نیست. خام گیاهخواران به ‌خاطر کشته شدن زنبورها در فرایند تولید عسل از خوردن آن امتناع می‌کنند. با این حال این ماده در رژیم گیاه خواری ممنوعیتی ندارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عسل ماده شگفت‌انگیزی سرشار از مواد مغذی است که برای سلامت بدن، تقویت سیستم ایمنی، کنترل وزن و بهبود سلامت جسمی مفید است، اما مانند هر ماده دیگری، زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند مشکلات جانبی مثل تهوع، استفراغ، درد قفسه سینه و افزایش ضربان قلب و در نهایت مسمومیت شدید ایجاد کند.

توصیه ما این است که علی‌رغم تمامی خواص عسل، پیش از مصرف درمانی عسل با مشاوره آنلاین دکتر متخصص تغذیه و مشاوره آنلاین طب سنتی یا مراجعه حضوری با پزشک تغذیه و دکتر طب سنتی دکترتو از روند استفاده درست از این ماده مطلع شوید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

عسل منبع عالی آهن است (۰.۴ میلی‌گرم در هر ۱۰۰ گرم). همچنین حاوی عناصری مانند مس و منگنز است که به اریتروپویزیس کمک می‌کند.

فرق عسل طبیعی با غیرطبیعی این است که عسل تقلبی بوی ترش‌تری دارند یا فاقد بو هستند و معمولاً حاوی قندهای تصفیه شده‌اند. عسل تقلبی فواید عسل خالص را ندارد.

فرق عسل سیاه و سفید یا عسل زرد و تیره این است که عسل‌های تیره تر حاوی مقادیر بیشتری از این آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی و آنزیم‌ها هستند.

عسل به درمان بیماری‌های گوارشی، پوستی و بیماری‌های روحی کمک می‌کند.

عسل مانوکا می‌تواند برای درمان کولیت اولسراتیو، ورم معده و زخم معده مفید باشد.

عسل از شهد گل جمع آوری شده توسط زنبورها به قندهای ساده‌ای (عسل) که در داخل لانه زنبور ذخیره می‌شوند تبدیل می‌شود. رنگ و طعم عسل بر اساس شهد جمع آوری شده توسط زنبورها متفاوت است.

عسلی که در اواخر تابستان و اوایل پاییز برداشت می‌شود معمولا به دلیل غلظت بالاتر، خواص بیشتری دارد.

بهترین عسل طبیعی، عسل کوهی و عسل با موم است. برای خرید عسل طبیعی و ارگانیک بهتر است خرید عسل از زنبورداران انجام شود. عسل سبلان معمولا زبانزد است.

عسل مانوکا یکی از انواع عسل است که دارای خواص ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. همچنین می‌تواند باعث بهبود زخم، تقویت بازسازی بافت و حتی کاهش درد در افراد مبتلا به سوختگی شود.

بهترین نوع عسل بسته به ذائقه افراد فرق می‌کند یکی عسل گون دوست دارد، یکی عسل آویشن و یکی هم عسل کنار.

گرم کردن عسل باعث از بین رفتن آنزیم‌های عسل و جوشاندن آن باعث سمی شدن عسل می‌شود.

بله. ویتامین‌های موجود در عسل باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

میزان مجاز عسل در روز ۳ تا ۵ قاشق غذاخوری است. ۱ تا ۲ قاشق صبح همراه میوه، حبوبات یا ماست، ۱ قاشق قبل خواب، و ۱ تا ۲ قاشق هم به ‌صورت میان وعده همراه با خوراکی و میوه‌ها یا در ترکیب با غذاها. مصرف روزانه عسل در هر فرد نباید بیشتر از ۱۰ درصد کالری باشد که بدن دریافت می‌کند.

خیر. عسل جزء مواد غذایی ممنوع کودکان زیر ۲ سال محسوب می‌شود. علت قرار گرفتن عسل در لیست مواد غذایی ممنوع کودکان زیر ۲ سال هم سم بوتولیسمی است که در معده کودکان زیر ۲ سال تولید می‌کند.

بله. شکرک زدن عسل ربطی به طبیعی یا تقلبی بودن عسل ندارد. تمام عسل‌ها محلول فوق اشباعی هستند که قند ساکاروز، گلوکز و فروکتوز دارند و ممکن است تحت شرایط خاصی از حالت فوق اشباع خارج می‌شوند و شکرک بزنند.

هم بله و هم خیر. اگر عسل طبیعی در شرایط مطلوب و مناسب نگهداری شود تاریخ انقضا ندارد، اما نگهداری عسل در شرایط نامطلوب باعث تخمیر و فاسد شدن عسل می‌شود.

مصرف عسل به خاطر افزایش سوخت‌وساز بدن خاصیت لاغرکنندگی دارد و نمی‌توان گفت چاق کننده است. هرچند از عسل هم در رژیم چاقی به دلیل خواص زیادش استفاده می‌شود.

طبع عسل در حالت کلی گرم است، اما گلی که عسل از آن تهیه می‌شود روی طبع عسل تأثیر می‌گذارد و طبع آن را به سرد و معتدل تغییر می‌دهد.

خیر. زنبور عسل دو معده دارد که عسل و شهد در معده اول یا عسل‌دان ذخیره می‌شود و معده دوم مربوط به دستگاه گوارش و هضم زنبور عسل است.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره خواص عسل

  1. ارکان باریکان گفت:

    بسیار عالی ومعلومات خوبی بود، متشکرم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      تندرست باشید

  2. عزیز گفت:

    سلام
    عالی و پر محتوا و جامع بود دستتون درد نکنه
    ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از شما

  3. زریان گفت:

    سلام ما خودمون زنبور داریم ولی عسل نمیخوریم🥺اونم عسل کوهی

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      الان که از خواص اون آشنا شدید بهتره در برنامه غذایی خود بگنجانید.

  4. سیما گفت:

    بهترین چیز همین عسله😊

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      بسیار عالی است
      سالم باشید سیمای عزیز

  5. عسل نوفرست گفت:

    درود و تشکر از مقاله کامل شما که حق مطلب رو ادا کردید.
    امیدوارم که تولیدکنندگان هم با درک این موضوع که عسل شفاست در تولید این محصول باکیفیت وسواس زیادی به خرج دهند

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      امیدواریم
      تندرست باشید

  6. صفدر حیدری گفت:

    خیلی عالی یک دنیا ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام جناب حیدری عزیز
      ممنونم از شما

  7. مریم گفت:

    مفید و عالی سپاسگزارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام مریم عزیز
      ممنونم از همراهی تان