عسل در رژیم کتوژنیک مجاز است یا نه؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

رژیم کتو یکی از رژیم های مورد طرفدار برای رسیدن به وزن ایده آل است. این رژیم بر اساس محدود کردن کربوهیدرات ورودی است. سوالی که در اینجا مطرح است، آیا مجاز به مصرف عسل در رژیم کتو هستیم؟ عسل به دلیل داشتن کربوهیدرات زیاد در این رژیم مجاز نیست.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
عسل در رژیم کتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

عسل طعمی شیرین به غذاها و نوشیدنی‌ها می‌دهد و دارای فواید زیادی برای سلامتی است. اما سوالی که در اینجا مطرح است آیا مصرف عسل در رژیم کتوژنیک مجاز است یا خیر؟ در این مقاله همراه ما باشید تا مصرف این ماده را در رژیم کتو بررسی کنیم. برای دریافت برنامه رژیم کتوژنیک حتما با متخصص تغذیه مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

آیا عسل در رژیم کتوژنیک مجاز است؟

رژیم کتو چیست؟ رژیم کتو نسبت به سایر رژیم‌های غذایی دارای عوارض کمتری است و افراد در زمان کوتاهی وزن زیادی را کم کرده و لاغر می‌شوند. در بسیاری از رژیم‌ها افراد مواد غذایی با چربی و پروتئین بالا را باید از رژیم خود حذف کنند اما در این رژیم قاعده به صورت عکس است.

رژیم کتو بر پایه محدود کردن کربوهیدرات‌های ورودی به بدن طراحی شده است و مصرف پروتئین و چربی محدودیتی ندارد. در مقابل باید از مصرف مواد شیرین و کربوهیدرات مانند عسل خودداری کنند. عسل در هرم غذایی رژیم کتوژنیک جایی ندارد. با رسیدن مقدار کمی کربوهیدرات به بدن، روند سوخت و ساز از منابع دیگری مانند چربی‌ و پروتئین‌ها تامین می‌شود.

مطلب پیشنهادی: رژیم کتوژنیک ۷ روزه چگونه است؟

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

مواد تشکیل دهنده عسل

اطلاعات تغذیه‌ای عسل در ۱ قاشق غذاخوری به شرح زیر است:

  • کربوهیدرات در عسل ۱۷ گرم
  • کربوهیدرات خالص در عسل ۱۷ گرم
  • چربی در عسل ۰ گرم
  • پروتئین موجود در عسل ۰ گرم

کربوهیدرات خالص یک اندازه‌گیری است که با محاسبه کل کربوهیدرات منهای فیبر و الکل قند تعیین می‌شود . به گفته انجمن دیابت آمریکا، کربوهیدرات خالص مقدار کربوهیدراتی است که هضم می شود و بر قند خون تاثیر می‌گذارد (فرض این است که فیبر و الکل های قند به طور کامل هضم نمی‌شوند، اگرچه این همیشه درست نیست.).

همانطور که می‌بینید، چون عسل فیبر ندارد، کربوهیدرات خالص آن همان کربوهیدرات کل است. عسل حاوی مقداری ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین C، ویتامین‌های B، کلسیم، مس، آهن، منیزیم و  پتاسیم است که در  تحقیقات گذشته ذکر شده است .عسل همچنین حاوی ترکیبات گیاهی به نام پلی فنول است که ممکن است خواص ضد التهابی داشته باشد.
ارزش غذایی عسل را در یک جدول به شرح زیر لیست کرده‌ایم.

ارزش غذاییمیزان
انرژی (کالری)
۳۰۴ کیلوکالری
کربوهیدرات۸۲.۴ گرم
پروتئین۰٫۳۰ گرم
چربی۰٫۰۰ گرم
آب۱۷٫۱۰ گرم
فیبر۰٫۲۰ گرم
قند۸۲٫۱۲ گرم
کلسترول۰٫۰۰ میلی‌گرم
جدول ارزش غذایی عسل طبیعی در ۱۰۰ گرم

چرا عسل در رژیم کتو مجاز نیست؟

عسل دارای مقدار زیادی کربوهیدرات و مواد شیرین کننده است، اما جزء غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک است و مصرف آن در رژیم کتو مجاز نیست. عسل یک ماده طبیعی است و فواید زیادی برای سلامتی دارد اما مصرف آن در رژیم کتو که بر اساس محدودیت کربوهیدرات ورودی است توصیه نمی‌شود. عسل بمب کربوهیدرات است و در رژیم کتو باید مصرف کربوهیدرات کمتر از ۵۰ گرم در روز باشد که این مقدار از کربوهیدرات از میوه‌ها و سبزیجات تامین شده و جایی برای مصرف عسل باقی نمی‌گذارد.

رژیم کتو را برای لاغری انتخاب کردی؟

نمی‌دونی کدام مواد غذایی مجاز است؟

آیا می توانم در رژیم کتو از مقدار خیلی کم عسل استفاده کنم؟

خیر. اگرچه عسل یک قند طبیعی است اما برای افرادی که رژیم کتو را دنبال می‌کنند، مناسب نیست. استفاده از عسل همانند خرما در رژیم کتوژنیک می‌تواند بر روند تاثیرگذاری این رژیم اختلال ایجاد کرده و از لاغر شدن بدن جلوگیری کند. برای اطلاع از غذاهای مجاز در رژیم کتوژنیک حتما برنامه غذایی را از متخصص دریافت کنید.

جایگزین عسل و قند با کربوهیدرات بالا در رژیم کتو

عسل تنها شیرین کننده طبیعی موجود نیست. در اینجا با چند شیرین کننده طبیعی دیگر که سرشار از کربوهیدرات است، آشنا می‌شویم. برای جلوگیری از عوارض رژیم کتوژنیک باید این مواد غذایی تحت نظر متخصص مصرف شوند.

۱. استویا

استویا یک شیرین کننده طبیعی است که از گیاه استویا به دست می‌آید. استویا کالری و کربوهیدرات بسیار کمی دارد و در رژیم کتو قابل استفاده است. بر اساس مطالعات انجام شده این شیرین کننده طبیعی حتی در برخی موارد باعث کاهش سطح قند خون می‌شود. استویا به دو صورت مایع و پودری موجود است و می‌توان از آن برای شیرین کردن نوشیدنی‌ها و دسر استفاده کرد.

۲. سوکرالوز

سوکرالوز یک شیرین کننده مصنوعی است که متابولیزه نمی‌شود، به این معنی که هضم نشده از بدن عبور می‌کند. بنابراین کالری یا کربوهیدرات را تامین نمی‌کند. اسپلندا یکی از رایج‌ترین شیرین کننده‌ها مبتنی بر سوکرالوز است که در بازار محبوب است زیرا طعم تلخ موجود در بسیاری از شیرین کننده‌های مصنوعی دیگر را ندارد.

بر خلاف انواع دیگر شیرین کننده‌ها، سوکرالوز ممکن است جایگزین مناسبی برای شکر در دستور العمل هایی که نیاز به پخت دارند نباشد. با این حال سوکرالوز یک شیرین کننده با کربوهیدرات کم برای شیرین کردن نوشیدنی‌ها یا غذاهایی مانند جو دو سر و ماست است.

۳. شربت یاکون

شربت یاکون با شکر و کربوهیدرات بدون کالری به نام فروکتوالیگوساکارید شیرین می‌شود. مصرف یاکون به کنترل اشتها کمک می‌کند. یاکون حدود یک سوم شکر کالری دارد بنابراین نسبت به عسل، شربت افرا، ملاس یا آگاو کتو دوست‌تر است. اما هنوز دارای کربوهیدرات زیادی برای مصرف در رژیم کتو است.

۴. عصاره میوه مانک

عصاره میوه مانک یک شیرین کننده طبیعی است که از گیاهان بومی جنوب چین استخراج می‌شود. این عصاره دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی است که بیشتر شیرینی میوه را تشکیل می‌دهند. عصاره میوه مانک فاقد کالری و کربوهیدرات است و یک گزینه عالی برای رژیم کتوژنیک است. یک مطالعه قدیمی نشان داده است که مواد تشکیل دهنده این عصاره ترشح انسولین را تحریک می‌کند و می‌تواند انتقال قند به خارج از جریان خون را برای کمک به مدیریت سطح قند خون بهبود بخشد.

متن انگلیسی:
Monk fruit sweetener is a natural sweetener that’s 100–۲۵۰ times sweeter than sugar but contains no calories or carbs
ترجمه متن:
شیرین کننده میوه مانک یک شیرین کننده طبیعی است که ۱۰۰ تا ۲۵۰ برابر شیرین‌تر از شکر است اما فاقد کالری و کربوهیدرات است.

HEalthline

۵. زالیتون

زایلیتول نوع دیگری از الکل قند است که معمولا در محصولاتی مانند آدامس‌های بدون قند و آبنبات یافت می‌شود. به اندازه قند شیرین است، اما حاوی فقط ۳ کالری در هر گرم و ۴ گرم کربوهیدرات در هر قاشق چایخوری (۴ گرم) است. با این حال مانند سایر الکل‌های قند، کربوهیدرات‌های موجود در زایلیتول به عنوان کربوهیدرات خالص به حساب نمی‌آیند، زیرا سطح قند خون یا انسولین را به اندازه قند معمولی افزایش نمی‌دهد.

زایلیتول را می‌توان به راحتی به چای، قهوه، شیک یا اسموتی اضافه کرد. توجه داشته باشید که زایلیتول در صورت استفاده در دوزهای بالا با مشکلات گوارشی همراه است، بنابراین در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی، مصرف خود را کاهش دهید.

نمی‌دونی در رژیم کتو به جای عسل چی مصرف کنی؟ از متخصص سوال کن.

متن انگلیسی:
Xylitol is a sugar alcohol that is as sweet as regular sugar. Because the carbs in xylitol don’t raise blood sugar or insulin levels the same way as sugar, they don’t count towards the total amount of net carbs
ترجمه متن:
زایلیتول یک الکل قندی است که به اندازه شکر معمولی شیرین است. از آنجایی که کربوهیدرات‌های موجود در زایلیتول مانند قند، سطح قند خون یا انسولین را افزایش نمی‌دهند، کربوهیدرات خالص به حساب نمی‌آیند.

Healthline

شکر نارگیل جایگزین عسل در رژیم کتو است؟

شکر نارگیل نوعی کربوهیدرات است که از شیره نارگیل تهیه می‌شود. حاوی آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی مختلف و نوعی فیبر به نام اینولین است که باکتری‌های مفید روده از آن تغذیه می‌کند. با این حال شکر نارگیل از نظر کالری معادل شکر عادی است. به عبارت دیگر این شکر همراه با چند ماده مغذی اضافی است. به عبارتی شکر نارگیل هم برای استفاده در رژیم کتو توصیه نمی‌شود.

شکر نارگیل در کتو
مصرف شکر نارگیل در رژیم کتو توصیه نمی‌شود.

طعم دهنده ملاس جایگزین عسل در رژیم کتو است؟

ملاس نیز مانند شکر نارگیل حاوی مواد معدنی بیشتری نسبت به شکر است. سرشار از منیزیم، پتاسیم، آهن، مس و منگنز است که همگی برای سلامتی و طول عمر ضروری هستند. اما در حالی که ملاس ممکن است تصفیه نشده باشد، همچنان شکر است. با جوشاندن نیشکر ملاس درست می‌کنند.

شیرین کننده‌های مجاز در رژیم کتو شیرین کننده‌های غیر مجاز در رژیم کتو
شربت یاکونسیروپ میپل
سوکرالوزنکتار آگاو
زایلیتولشکر نارگیل
عصاره میوه مانکخرما
استویاعسل
شیرین کننده‌های مجاز و غیر مجاز در رژیم کتو

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

مصرف عسل در رژیم کتو ممنوع است زیرا این ماده غذایی ارزشمند دارای مقدار زیادی کربوهیدرات است. در حالی که رژیم کتو بر اساس محدود کردن کربوهیدرات ورودی به بدن است. بهتر است برای شیرین کردن و مزه‌دار کردن مواد غذایی و نوشیدنی‌های خود از شیرین کننده‌های طبیعی استفاده کنید.

برای دریافت رژیم کتوژنیک حتما با متخصص تغذیه مشورت کنید و برنامه را از پزشک دریافت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر تغذیه وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

خیر عسل به دلیل کربوهیدرات بالایی که دارد در رژیم کتو ممنوع است.

خیر. عسل کربوهیدرات بالایی دارد.

استویا، عصاره میوه مانک، شربت یاکون، سوکرالوز و زایلیتول از شیرینی‌های مجاز هستند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن