عوارض رژیم کتوژنیک چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

رژیم غذایی کتوژنیک معروف به رژیم کتون‌زا یا رژیم پرچربی یک گونه رژیم غذایی است که علاوه بر مزایای فراوان، معایبی نیز به همراه دارد. در این مقاله به بررسی هر یک از معایب رژیم کتوژنیک برای افراد مختلف پرداخته‌ شده است. شما می‌توانید پیش از شروع این رژیم غذایی، با یک پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
عوارض رژیم کتوژنیک

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

عوارض رژیم کتوژنیک تا چه اندازه خطرناک خواهد بود؟ تغییرات شدید در الگوهای غذایی می‌تواند منجر به عوارض جانبی فراتر از تغییرات وزن شود. برای افرادی که از رژیم کتوژنیک پیروی می‌کنند، انجام نادرست یا طولانی مدت این رژیم غذایی ممکن است خطراتی مانند سنگ کلیه یا کمبود مواد مغذی را افزایش دهد. برخی از عوارض جانبی کتو نیز کم آبی بدن، کتواسیدوز و آنفولانزای کتو است. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر با مشکلات این رژیم آشنا شوید. به صورت کلی این رژیم غذایی برای همه افراد، از جمله افراد با سابقه مشکلات کلیوی یا کبدی، مناسب نیست. به همین جهت توصیه می‌شود که پیش از اقدام برای رژیم کتوژنیک، از یک متخصص تغذیه باتجربه کمک بگیرید تا مشکلات رژیم کتوژنیک را به حداقل رسانید. شما می‌توانید پزشک مناسب خود را از طریق وبسایت دکترتو بیابید.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

عوارض رژیم کتوژنیک چیست؟

با وجود فوایدی زیادی که برای رژیم کتوژنیک نام می‌برند، این رژیم غذایی عوارض جانبی زیادی نیز به همراه خواهد داشت (کتوژنیک چیست؟). این علائم را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

عوارض رژیم کتوژنیکتوضیحات عوارض
بوی بد دهان (نفس کتو)بوی بد دهان عارضه رایج این نوع رژیم غذایی است، اما با اینحال نوعی عارضه موقتی به شمار می‌رود.
یبوست و اسهالیبوست و حتی اسهال دو نوع از عوارض رایج در رژیم کتوژنیک هستند که اگر ادامه دار شوند، خطرات جدی به همراه خواهند داشت.
بی‌خوابیبه دلیل مصرف کم کربوهیدرات، بی خوابی به سراغ افراد می‌آید.
سنگ کلیهرژیم کتوژنیک می‌تواند منجر به ایجاد سنگ کلیه در بسیاری از افراد شود.
ریزش مودر برخی از افراد با شروع رژیم کتوژنیک ریزش مو آغاز می‌شود.
عوارض رژیم کتوژنیک

متن انگلیسی:
۱۰ Common Keto Mistakes and How to Avoid Them: Starting the keto diet without talking to your doctor, Not calculating keto macros correctly, Not preparing for the keto flu, Eating too much protein, Not eating enough fat, Eating too many carbs, Not drinking enough water, Not getting enough micronutrients
ترجمه متن:
۱۰ اشتباه رایج کتو شامل شروع رژیم کتو بدون مشورت با پزشک، محاسبه نکردن صحیح ماکروهای کتو، عدم آمادگی برای آنفولانزای کتو، خوردن بیش از حد پروتئین، نخوردن چربی کافی، خوردن کربوهیدرات زیاد، ننوشیدن آب کافی، عدم دریافت ریز مغذی های کافی می‌شود.

perfectketo

۱. رژیم کتوژنیک و ریزش مو

بر اساس تحقیقات انجام شده، ریزش مو یکی از عوارض جانبی رایجی است که می‌تواند در مراحل اولیه رژیم کتوژنیک رخ دهد. ماهیت محدودکننده رژیم کتوژنیک همان چیزی است که علت ریزش مو است. موضوعی که برای برخی افراد خیلی مهم و کمی هم ناراحت کننده است.

بعد از رژیم کتو دچار ریزش مو شدی؟

برای بررسی عوارض رژیم از پزشک مشاوره بگیر.

۲. رژیم کتوژنیک و فشار خون

اگر فشار خون پایینی دارید، رژیم کتوژنیک می‌تواند به طور قابل توجهی فشار خون بدن شما را کاهش دهد. اما در مقابل این موضوع برای طولانی مدت اتفاق خوبی نخواهد بود و توصیه می‌شود که زیر نظر یک پزشک متخصص بررسی شود.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با رژیم کتوژنیک ۲۸ روزه

۳. رژیم کتوژنیک و کم کاری تیروئید

در حالی که رژیم کتو می‌تواند راهی جذاب برای کاهش وزن در کوتاه مدت باشد، اما روشی پایدار یا سالم نیست. به خصوص اگر فرد مبتلا به کم کاری تیروئید باشد. پیروی از یک رژیم کتوژنیک در صورت ابتلا به کم کاری تیروئید می‌تواند فرد را در معرض خطر بدتر شدن علائم تیروئید کم کار قرار دهد؛ چرا که کربوهیدرات مستقیماً در فعال کردن هورمون تیروئید نقش دارد.

۴. یبوست و اسهال

عوارض جانبی رایج رژیم کتوژنیک شامل مشکلات گوارشی (GI) از جمله یبوست، اسهال، تهوع یا استفراغ است. از میان این مشکلات، اسهال بیشتر از سایر موارد اتفاق می‌افتد. علت این مشکلات این است که بدن در جذب محتوای چربی بالا از مواد غذایی که بخشی از این رژیم هستند، مشکل دارد.

۵. رژیم کتو و سنگ صفرا

بسیاری از افراد برای کاهش وزن به رژیم کتوژنیک یا کم کربوهیدرات روی می‌آورند، اما در مورد سلامت کیسه صفرا و دستگاه گوارش، این رژیم معایبی نیز به همراه دارد. رژیم کتوژنیک می‌تواند از چند طریق بر کیسه صفرا تأثیر بگذارد. رژیم مکرر باعث کاهش تولید و مصرف صفرا می‌شود (درمان سنگ کیسه صفرا چیست؟).

در حالی که سنگ های صفراوی اغلب از کلسترول تشکیل شده‌اند، منبع اصلی سنگ‌های صفراوی نوع کلسترولی، مصرف بیش از حد پروتئین است. هر چه پروتئین بیشتر باشد، پروتئین‌های اضافی بیشتر به منبع احتقان در کبد تبدیل می‌شود و در نهایت منجر به بیماری کبد چرب و تشکیل سنگ کیسه صفرا می‌شود.

اکثر افراد مقادیر بیش از حد پروتئین مصرف می‌کنند و این ممکن است یکی از منابع اپیدمی حمله کیسه صفرا امروزی باشد. به ویژه به این دلیل که گوشت‌های موجود در بازار در کشورهای توسعه یافته، مملو از هورمون هستند. به همین علت رژیم کتوژنیک می‌تواند برای بیماران مبتلا به مشکلات کیسه صفرا فواید زیادی به همراه داشته باشد.

۶. افزایش کلسترول (رژیم کتوژنیک و چربی خون)

نکته اصلی این است که رژیم کتوژنیک به تنهایی در افزایش کلسترول که برخی افراد هنگام شروع رژیم گزارش می‌کنند، نقشی نخواهد داشت. اما اگر به دلیل رعایت رژیم کتوژنیک شروع به خوردن چربی‌های اشباع بیشتر کنید، احتمالاً LDL بدن شما افزایش می‌یابد.

۷. رژیم کتوژنیک و دیابت

اگر قند خون در افراد مبتلا به دیابت خیلی پایین بیاید، نگرانی وجود دارد. قند خون پایین به ویژه اگر بیمار از داروهای دیابت خاصی استفاده کند یا انسولین مصرف می‌کند، یک خطر جدی است. در صورتی که به دیابت مبتلا هستید، سطح قند خون خود را به طور منظم کنترل کنید و با پزشک خود صحبت کنید. یک رژیم غذایی درست در کنترل قند خون به شما کمک زیادی خواهد کرد.

۸. رژیم کتوژنیک و سنگ کلیه

رژیم کتوژنیک می‌تواند منجر به ایجاد علائم سنگ کلیه شود. به شکلی که سنگ کلیه یکی از عوارض جانبی بالقوه رژیم کتوژنیک است. تحقیقات نشان داده که در بین کودکانی که رژیم کتوژنیک را به عنوان درمان صرع دنبال می‌کردند، ۱۳ نفر از ۱۹۵ نفر دچار سنگ کلیه شدند.

رژیم کتوژنیک می‌تواند منجر به ایجاد سنگ کلیه شود.
رژیم کتوژنیک می‌تواند منجر به ایجاد سنگ کلیه در بعضی از افراد شود که کمی نگران کننده است.

۹. بوی بد دهان

متأسفانه بوی بد دهان یکی از رایج‌ترین عوارض رژیم کتوژنیک است. اگر متوجه بوی میوه‌ای یا چیزی شبیه بوی لاک شدید از دهان خود شده‌اید، علت بوی بد دهان این است که بدن شما در حال کتوزیس است. برای مبارزه با بوی بد دهان، سعی کنید دندان‌هایتان را مسواک بزنید، هیدراته بمانید، پروتئین بیشتری مصرف کنید یا زمان دهید تا بهبودی اتفاق افتد؛ چرا که این موضوع موقتی خواهد بود.

۱۰. سو هاضمه

چربی‌ها نیاز به زمان زیادی برای خروج از معده دارند و بنابراین افراد را مدت طولانی سیر نگه می‌دارند. تاخیر در تخلیه معده نیز ممکن است معده را همیشه پر کند و باعث ناراحتی شکمی و افزایش خطر برگشت و سوزش سر دل شود. گفته می‌شود که این عارضه رژیم کتوژنیک اغلب کوتاه مدت خواهند بود.

۱۱. خارش پوست

یکی از عوارض رژیم کتوژنیک خارش پوست است. اینگونه بیان شده که پیروی از یک رژیم کتوژنیک گاهی اوقات می‌تواند باعث ایجاد بثورات پوستی قرمز و خارش‌دار شود که معمولا به آن راش کتو گفته می‌شود. اصطلاح پزشکی راش کتو، پروریگو پیگمانتوزا است.

۱۲. گرفتگی عضلات

کم بودن مقدار آب و ذخیره گلیکوژن در عضلات، ممکن است در دوران رژیم کتوژنیک باعث گرفتگی و اسپاسم عضلانی شود. این موضوع می‌تواند به دلیل عدم تعادل الکترولیت و هیدراتاسیون باشد.

۱۳. تپش قلب

یکی از عوارض رژیم کتویی تپش قلب است. اینگونه بیان شده که ارتباط احتمالی بین رژیم کتوژنیک و آریتمی قلبی وجود دارد. رژیم کتو زمانی که کربوهیدرات‌ بسیار کم و مقدار زیادی چربی مصرف می‌کنید، می‌تواند منجر به اختلالات ریتم قلب در برخی افراد شود.

۱۴. اختلال خواب

دلیل بی خوابی، وجود مقدار کم کربوهیدرات یا حتی عدم دریافت آن در رژیم کتوژنیک است. در نتیجه، L-تریپتوفان کم است که مانع از تولید سروتونین و ملاتونین می‌شود.

برای برخی افراد، بی‌خوابی کتو ممکن است تنها چند روز طول بکشد، در حالی که برخی دیگر ممکن است تا چهار هفته آن را تجربه کنند.

۱۵. تکرر ادرار

کتو یک ادرارآور طبیعی است. با شروع رژیم کتوژنیک، بدن به جای استفاده از قند به عنوان منبع انرژی، از چربی‌ها استفاده می‌کند. در فرآیند تجزیه چربی، کتون‌هایی تولید می‌شود که توسط بدن از طریق تکرر و افزایش ادرار دفع می‌شود. به همین دلیل با شروع این رژیم احساس تکرر ادرار خواهید داشت و این مورد یکی از عوارض این رژیم است.

۱۶. مشکلات استخوانی

رژیم کتو سرشار از چربی‌های اشباع شده است. نوع چربی که می‌خورید مهم است. یکی از انواع اسیدهای چرب که در گوشت قرمز یافت می‌شود، سیتوکین‌ها و لکوترین‌ها را تقویت می‌کند که باعث آسیب و التهاب بیشتر در بدن می‌شود.

۱۷. کاهش عملکرد فیزیکی

رژیم‌های کم کربوهیدرات و پرچرب ممکن است به ورزشکاران استقامتی کمک کند تا عملکرد بهتری داشته باشند، اما ورزشکاران تیمی و سرعتی ممکن است شاهد کاهش عملکرد خود باشند.

رژیم کتوژنیک فقط برای کاهش وزن نیست. بسیاری از ورزشکاران استقامتی نیز برای تقویت عملکرد خود به این رژیم بسیار کم کربوهیدرات و پرچرب روی می‌آورند. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند ورزشکارانی که در ورزش‌هایی با شدت بالا و کوتاه مدت شرکت می‌کنند، ممکن است در حین رژیم کتوژنیک افت عملکردی داشته باشند.

محققان دانشگاه سنت لوئیس عملکرد ورزش بی هوازی ۱۶ مرد و زن را که از یک رژیم کتوژنیک کم کربوهیدرات یا رژیم پر کربوهیدرات به مدت چهار روز پیروی می‌کردند، آزمایش کردند. نتیجه این تحقیقات به این شکل بود که افرادی که از رژیم کتوژنیک در طول تمرینات بی هوازی استفاده می‌کردند، نسبت به افرادی که کربوهیدرات بیشتری مصرف می‌کردند عملکرد ضعیف‌تری دارند.

۱۸. آنفولانزای کتو چیست؟

آنفولانزای کتو گروهی از علائم است که ممکن است دو تا هفت روز پس از شروع رژیم کتوژنیک ظاهر شوند. سردرد، خستگی، تحریک‌پذیری، حالت تهوع، مشکل در خوابیدن و یبوست تنها برخی از علائم این بیماری است که توسط پزشک تشخیص داده می‌شود.

می‌خوای لاغر شی، اما نگران عوارض رژیم کتوژنیک هستی؟ با متخصص مشورت کن.

رژیم کتو و تنبلی تخمدان با هم ارتباط دارند؟

تحقیقات نشان داده که رژیم کتوژنیک بسیار کم کالری ممکن است به بهبود اختلال متابولیک و تخمک گذاری در زنان مبتلا به PCOS کمک کند.

متن انگلیسی:
If you’re a woman over 70 and looking for a way to reclaim your health and vitality, the keto diet may be just what you need. This high-fat, low-carb diet has been shown to help people lose weight, increase energy, and reduce inflammation, all of which can profoundly impact a woman’s health at any age
ترجمه متن:
اگر خانمی هستید که بالای ۷۰ سال سن دارید و به دنبال راهی برای بازیابی سلامت و شادابی خود هستید، رژیم کتو ممکن است همان چیزی باشد که شما به آن نیاز دارید. نشان داده شده است که این رژیم غذایی پرچرب و کم کربوهیدرات به کاهش وزن، افزایش انرژی و کاهش التهاب کمک می‌کند، که همه اینها می‌توانند بر سلامت زنان در هر سنی تأثیر بگذارند.

Amazon

رژیم کتوژنیک و کبد چرب با هم ارتباط دارند؟

رژیم کتوژنیک نه تنها کاهش وزن و بهبود سطح انسولین را برای مبارزه با کبد چرب ارائه می‌دهد. این رژیم غذایی همچنین لیپوژنز را کاهش می‌دهد. لیپوژنز فرآیند تبدیل کربوهیدرات‌ها به اسیدهای چرب و در نتیجه تبدیل آن‌ها به چربی است.

به صورت کلی این رژیم برای بیماران مبتلا به کبد چرب چندان مسئله ساز نبوده و حتی در برخی موارد منجر به کاهش علائم کبد چرب در بیماران شده است.

ژیم کتوژنیک در کبد چرب منجر به کاهش علائم بیماری در بیماران خواهد شد.
در برخی موارد رژیم کتوژنیک در افراد مبتلا به کبد چرب منجر به کاهش علائم بیماری در بیماران خواهد شد.

خطرات طولانی مدت رژیم کتوزنیک

بر اساس هرم غذایی رژیم کتوژنیک در این رژیم مصرف چربی بالا می‌رود. از جمله خطرات رژیم کتوژنیک در طولانی مدت می‌توان به کاهش فشار خون، سنگ کلیه، یبوست، کمبود مواد مغذی و افزایش خطر بیماری قلبی اشاره کرد.

رژیم کتوژنیک برای چه افرادی ضرر دارد؟

رژیم کتوژنیک برای آن دسته از افرادی که به هرگونه بیماری مربوط به پانکراس، کبد، تیروئید یا کیسه صفرا مبتلا هستند خطراتی به همراه دارد.

همچنین افرادی که بیماری‌های مزمنی از جمله دیابت، فشار خون بالا یا سندرم متابولیک دارند نیز باید از رژیم کتوژنیک خودداری کنند.

مطلب پیشنهادی: معرفی انواع صبحانه کتوژنیک

خطرات رژیم کتوژنیک برای زنان شیرده و باردار

رژیم‌های کم کربوهیدرات باعث می‌شوند بدن مادر شیرده کتون‌هایی را ترشح کند که خطراتی را برای نوزاد به همراه خواهد داشت. کتون‌ها مواد شیمیایی هستند که زمانی ساخته می شوند که بدن انسولین کافی در جریان خون نداشته باشد. زمانی که کتون‌ها به سرعت در جریان خون تجمع می‌کنند، بیماری‌های جدی و حتی کما ایجاد می‌شود.

هنگامی که کودک از شیر گرفته شد، در صورت تمایل مادر می‌تواند به رژیم برگردد. شیردهی هنگام رژیم کتوژنیک خطر ابتلا به یک بیماری جدی به نام کتواسیدوز را افزایش می‌دهد. اگر قصد دارید کتو را در حین شیردهی شروع کنید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

چگونه از عوارض رژیم کتوژنیک جلوگیری کنیم؟

حالت تهوع، یبوست، سردرد، خستگی و میل به قند در برخی از افرادی که در دوران پیروی از رژیم کتو هستند، شایع است. هیدراته ماندن، استراحت کافی و اطمینان از مصرف مقادیر مناسب چربی و کربوهیدرات راه‌هایی برای کاهش عوارض رژیم کتو هستند.

برای کاهش عوارض این رژیم باید با غذاهای مجاز در رژیم کتوژنیک و غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک آشنایی کامل داشته باشید. به همین دلیل بهتر است از متخصص راهنمایی بخواهید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

رژیم کتوژنیک یک الگوی غذایی است که شامل مقادیر زیاد چربی، مقادیر کم تا متوسط پروتئین و کربوهیدرات بسیار کم است. رژیم کتو به طور معمول سرشار از مواد غذایی مانند کره، پنیر، تخم مرغ، گوشت، آجیل، روغن، غذاهای دریایی و دانه‌ها است. این رژیم در کنار مزایایی که به همراه دارد عوارضی نیز به همراه خواهد داشت که ما در این مقاله، توضیحاتی را در رابطه با عوارض رژیم کتوژنیک بیان کرده‌ایم.

به منظور کاهش عوارض رژیم کتو لازم است که پیش از شروع رژیم، با یک دکتر تغذیه مشورت کنید. دکترتو به شما امکان دریافت نوبت ویزیت و مشاوره آنلاین دکتر متخصص تغذیه و ویزیت حضوری را خواهد داد. از طریق وبسایت دکترتو اقدام به ثبت نوبت دکتر متخصص تغذیه در سریع‌ترین زمان ممکن نمایید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

با توجه به این موضوع که هر فرد بیماری مختلفی داشته و رژیم کتو ممکن است منجر به عوارض مختلفی در بدن هر فرد شود، باید پیش از پیروی از این رژیم با یک متخصص مشورت کرد. عوارض در هر فرد و با توجه به سلامت بدن و برخی شرایط خاص بدنی متفاوت است.

برای به حداقل رساندن عوارض رژیم کتوژنیک موارد زیر را رعایت کنید:

    • نوشیدن مقدار زیادی آب در روز

    • دریافت نمک کافی

    • افزایش مصرف مواد معدنی

    • خودداری از انجام ورزش شدید

    • مصرف زیاد فیبر

در این مورد نمی‌توان نظر قطعی داد و بهتر است این موضوع زیر نظر یک پزشک متخصص تغذیه و با توجه به شرایط هر فرد در نظر گرفته شود. برخی افراد این دو نوع رژیم را با هم انجام می‌دهند و برخی از افراد با کتو شروع می‌کنند و سپس پس از چند هفته به اضافه کردن فستینگ فکر می‌کنند.

عوارض آن عبارتند از:

    • بوی بد دهان (نفس کتو)

    • یبوست

    • بی خوابی

    • کم آبی بدن

    • سنگ کلیه

    • کتواسیدوز

    • کبد چرب

به طور کلی می‌توان گفت این رژیم قند خون را در بیماران دیابتی بهبود می‌بخشد و عوامل خطر قلبی عروقی مانند چاقی را کاهش می‌دهد. برخی از افراد از افزایش کلسترول بد، مشکلات قلبی و هیپوگلیسمی در طول این رژیم خبر می‌دهند. به گفته کارشناسان، اثربخشی آن به عنوان یک درمان کاهش وزن حتی از نظر بالینی ثابت نشده است. این موضوع به طور قعی ثابت نشده که آیا این رژیم برای افراد مبتلا به دیابت و مشکلات قلبی خطرناک است یا مفید. با اینحال اولین شرط مشورت با پزشک است.

علت تهوع در طول رژیم کتوژنیک سخت بودن مرحله هضم و جذب چربی است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عوارض رژیم کتوژنیک

  1. ناشناس گفت:

    من این ریژیم باعث شد کلیه هام از کار بیفته وفیلا تکرر ادرار دارم و پروتین نیز ضایع میکنم رهنمای کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      قبل از شروع رزیم باید ازمایش های لازم را می دادید
      الان باید مصرف پروتیین را به حداقل برساینید
      باید bun و cr مدام چک شود

  2. سمیرا گفت:

    سلام. درسته که سریع وزن پایین میاد ولی خیلی عوارض به دنبال داره. من هم این رژیمو گرفتم ولی بعدش کلی مریضی اومد سراغم . ریزش مو شدید. چربی خون بالا. وسیستم ایمنی بدن اومد پایین و منو دوهفته حسابی انداخت . اصلا بدرد نمیخوره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ممکن است این رژیم با شرایط بدنی شما سازگار نبوده باشد

  3. طوسی گفت:

    کسی که ldl بالا داشته باشه هم میتونه ازاین زژیم بگیره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      چون رژیم کتوژنیک باعث افزایش سطح «کلسترول بد (LDL)» در بسیاری از مصرف‌کنندگان می‌شود

  4. maryam گفت:

    من خودم رژیم کتو گرفتم ۱۰کیلو هم در یک ماه کم کردم ولی. دقیقا سنگ کلیه رو تجربه کردم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله استفاده از پروتئین بالا ممکن است منجر به مشکلات کلیوی شود

  5. امیری گفت:

    مورد قبول نیست

  6. رویا از مشهد گفت:

    از بس گفتن کم چرب بخورید با حداقل روغن غذایی دچار کم کاری تیرویید درد مفاصل و …. و چاقی هم شدم چند وقت پیش دیدم رژیم کتوژنیک پرچربه گفتن دیرتر گرسنه میشن غذام رو کمی چربتر کردم حالا بهتر کنترل وزن می کنم . حالم هم بهتر شد
    در ضمن لطفاً مقاله رو خودتون هم بخونید ایراداتی داره اولا تاکید دارید کتوژنیک کم چربه برای ۷۰ ساله گفتین
    پرچربه.
    اصلا میدونید رژیم کتوژنیک چیه ؟ با رژیم دیگه ای اشتباه گرفتین . لطفاً مقاله معتبر بنویسید نه سرهم بندی مطالب .

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ممنونم از انتقاد شما
      بررسی می شود
      تندرست باشید

  7. زنگنه گفت:

    سلام بعداز رژیم کتو چطور ادامه دهیم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بعد از رژیم کتو این نکات را رعایت کنید:
      عدم مصرف قندهای ساده و مضر
      مصرف ۳ تا ۴ قاشق برنج در روز
      مصرف ۳۰ تا ۴۰ گرم نان در روز
      چربی محدود
      فیبر فراوان
      غنی از مواد پروتئینی و عدم گرسنگی
      مجاز بودن سیب زمینی به مقدار مشخص و با طبخ مناسب
      مجاز بودن پروتئین گیاهی مانند لوبیا و نخود به مقدار مشخص

  8. ناشناس گفت:

    سلام بعداز رژیم کتو چطور ادامه دهیم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بعد از رژیم کتو این نکات را رعایت کنید:
      عدم مصرف قندهای ساده و مضر
      مصرف ۳ تا ۴ قاشق برنج در روز
      مصرف ۳۰ تا ۴۰ گرم نان در روز
      چربی محدود
      فیبر فراوان
      غنی از مواد پروتئینی و عدم گرسنگی
      مجاز بودن سیب زمینی به مقدار مشخص و با طبخ مناسب
      مجاز بودن پروتئین گیاهی مانند لوبیا و نخود به مقدار مشخص