خرما در رژیم کتوژنیک مجاز است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

خرما در رژیم کتوژنیک به عنوان عضوی مناسب و جدایی ناپذیر برای این رژیم در نظر گرفته نمی‌شود. شاید گاهی احساس نیاز به شیرینی زیادی دارید، اما توصیه می‌شود این نیاز به شیرینی را با موادغذایی دیگری به جای خرما تامین کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه
خرما در رژیم کتوژیک

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

خرما در رژیم کتوژنیک دوستدار خوبی برای این رژیم به حساب نمی‌آید. خرماها سالم هستند و راهی طبیعی برای کاهش هوس شیرینی هستند. این ماده غذایی به ویژه به دلیل طعم فوق العاده شیرین، فواید تغذیه‌ای زیادی برای سلامتی داشته و حتی گاهی اوقات در فهرست میوه‌های با خواص فوق العاده قرار می‌گیرد. خرما همچنین به‌عنوان یک شیرین‌کننده طبیعی در انواع میان‌وعده‌ها، محبوب شده است.

متأسفانه مانند اکثر میوه‌ها، خرما سرشار از کربوهیدرات است. میزان کربوهیدرات در خرما بسته به تنوع و اندازه آن می‌تواند از ۵.۳ گرم کربوهیدرات خالص تا تقریباً ۱۷ گرم در هر خرما متغیر باشد. زمانی که قصد دارید روزانه ۲۰ تا ۵۰ گرم کربوهیدرات مصرف کنید، چالش سختی پیش روی شما است. اگر مایلید بخش زیادی از کربوهیدرات مصرفی روزانه خود را به چند قطعه خرما اختصاص دهید، ممکن است مقدار کمی از آن را مصرف کنید. با این حال، گنجاندن آن در رژیم کتو واقعاً گزینه پایدار و همیشگی نیست.

شما برای قرار دادن خرما در رژیم غذایی کتوی خود می‌توانید از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید. دکترتو به شما در یافتن بهترین متخصص تغذیه کمک خواهد کرد.

خرما در رژیم کتوژنیک مجاز است؟

به طور کلی خرما دوستدار رژیم کتو نیست (رژیم کتو چیست؟). بنابراین مصرف خرما در طول رژیم کتو توصیه نمی‌شود. افرادی که در این زمینه تخصص دارند، می‌دانند که در صورت مصرف بیش از حد کربوهیدرات چقدر سریع می‌توان از کتوزیس خارج شد؛ بنابراین نگاهی دقیق‌تر به محتوای تغذیه‌ای خرما می‌تواند کمک کند که بدانیم چرا مصرف آن خوب نیست.

رژیم‌های کم کربوهیدرات و کتو معمولاً کربوهیدرات‌های خالص (کربوهیدرات منهای فیبر) را در یک محدودیت روزانه بین ۲۰ تا ۵۰ کربوهیدرات در روز در نظر می‌گیرند؛ پس چرا خرما در رژیم کتوژنیک با وجود اینکه میزان مناسبی فیبر دارد، رد می‌شود؟ طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، یک وعده خرمای بدون هسته ۱۰۰ گرمی ، ۶.۷ گرم فیبر دارد. با این تعداد فیبر، ۶۶.۵ گرم شکر جذب بدن می‌شود. به همین دلیل خرما هم مانند عسل در رژیم کتوژنیک مجاز نیست.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

ارزش غذایی خرما

یک خرمای بدون هسته دارای مواد مغذی زیر است :

ارزش غذاییمقدار
کالری۶۶.۵
چربی۰.۰۴ گرم
سدیم۰.۲۴ میلی گرم
کربوهیدرات۱۸ گرم
فیبر۱.۶۱ گرم
شکر افزوده۰ گرم
پروتئین۰.۴۳ گرم
ارزش غذایی خرما

چرا مصرف خرما در رژیم کتوژنیک مجاز نیست؟

خرما جزء غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک است. مصرف خرما در رژیم کتوژنیک یک انتخاب ایده آل نیست. این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است. هر وعده خرما (۱ فنجان، بدون هسته و به صورت خرد شده) حاوی ۹۸.۵ گرم کربوهیدرات خالص است. متأسفانه، این مقدار کربوهیدرات، بسیار سنگین بوده و با رژیم کتو سازگار نیست و در هرم غذایی رژیم کتوژنیک جایی ندارد.

دنبال رژیم کتو مناسب بدنت هستی؟

همین الان از یک متخصص تغذیه برنامه بگیر.

آیا می توانم مقدار کمی خرما در رژیم کتو مصرف کنم؟

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، به طور کلی مصرف خرما در رژیم کتوژنیک از سمت متخصصین تغذیه توصیه نمی‌شود. با اینحال هر فرد با توجه به ویژگی‌های فردی و نیز توصیه پزشک متخصص خود درباره مقدار مجاز خرما در رژیم کتوژنیک اطلاعات دریافت می‌کند. مصرف مقدار کم خرما در این رژیم مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد.

متن انگلیسی:
One single pitted date weighs roughly 24 grams but holds 16 grams of sugar, which is only one gram of sugar less than a Hershey’s Chocolate Bar. While dates are not candy, they can still affect ketosis negatively
ترجمه متن:
یک عدد خرما بدون هسته تقریباً ۲۴ گرم وزن دارد اما ۱۶ گرم شکر دارد که فقط یک گرم شکر کمتر از یک تخته شکلات است. در حالی که خرما خیلی شیرین نیست، اما همچنان می‌تواند بر رژیم کتوژنیک تأثیر منفی بگذارد.

physiqz

جایگزین های خرما در رژیم کتوژنیک

برای انتخاب بهترین جایگزین و مصرف غذاهای مجاز در رژیم کتوژنیک حتما با متخصص مشورت کنید. هیچ میوه دیگری دقیقاً شبیه خرما نیست؛ به خصوص اگر به دنبال طعم و بافت خرمای خشک هستید. مشکل میوه خشک این است که کربوهیدرات و قند را به مقداری بیشتر به بدن وارد می‌کند، بنابراین مصرف میان وعده به شکل میوه خشک ایده خوبی برای رژیم کتوژنیک نیست.

در حالی که بسیاری از میوه‌ها به دلیل محتوای کربوهیدرات بالایی که دارند برای قرار گرفتن در رژیم کتو بسیار چالش برانگیز هستند، این بدان معنا نیست که باید افراد برای همیشه از مصرف میوه‌ها اجتناب کنند. در اینجا میوه هایی وجود دارد که کربوهیدرات کمتری داشته و به شکلی راحت‌تر در رژیم غذایی کتوژنیک قرار می‌گیرند.

می‌خوای وزنت رو کم کنی؟ نمی‌دونی در رژیم کتو کدام مواد شیرین رو مصرف کنی؟

متن انگلیسی:
While dates are nutritional powerhouses, they concentrate too much sugar to reasonably be part of a keto diet. Similarly, mixed dried fruit packs 31 grams of carbs per 1/4 cup (40 grams), which can easily put an end to ketosis
ترجمه متن:
در حالی که خرما نیروگاه تغذیه‌ای است، قند زیادی در آن متمرکز شده و نمی‌تواند بخشی از رژیم کتو باشد. به طور مشابه، میوه‌های خشک مخلوط ۳۱ گرم کربوهیدرات در ۱/۴ فنجان (۴۰ گرم) هستند که به راحتی می‌توانند به رژیم کتو پایان دهند.

healthline

نارگیل

نارگیل یک میوه محبوب برای آن دسته از افرادی است که در رژیم غذایی کتو قرار دارند. ۱۰۰ گرم نارگیل تنها ۶ گرم کربوهیدرات خالص و ۳۴ گرم چربی دارد. این موضوع نارگیل را به یک میان وعده در مسیر رسیدن به اهداف وزنی افراد در رژیم تبدیل می‌کند. نارگیل با ویژگی‌های ذکر شده، می‌تواند جایگزینی خوب و مناسب برای خرما در رژیم کتویی باشد.

انجیر

بد نیست در همین ابتدا بگوییم که مصرف انجیر در رژیم کتویی یک جایگزین خوب و مناسب برای خرما در رژیم کتوژنیک محسوب می‌شود. انجیر تازه به طور خالص تنها حاوی ۹.۵ گرم کربوهیدرات در هر ۱۰۰ گرم است. این میزان کربوهیدرات بسیار کمتر از کربوهیدرات موجود در مقدار ۱۰۰ گرم خرما است. هر ۱۰۰ گرم خرما حاوی ۷۵ گرم کربوهیدرات است که بسیار بیشتر از میزان مصرف روزانه افراد در رژیم کتو است.

آلو

اگر به دنبال چیزی شیرین‌تر از انواع توت‌ها هستید که نه به اندازه خرما یا موز حاوی کربوهیدرات باشد، آلو می‌تواند انتخاب درستی باشد. یک آلو حدود ۶.۵ گرم کربوهیدرات دارد، بنابراین ممکن است بتوانید گهگاهی آلو را در برنامه رژیم غذایی کتوی خود قرار دهید.

تمشک

مصرف تمشک تنها ۴.۳ گرم کربوهیدرات خالص در هر ۱۰۰ گرم دارد. همراه با زغال اخته و تمشک، این خوراکی‌های سالم واقعاً می‌توانند در رژیم کتو مؤثر باشند؛ البته در صورتی که آن‌ها را در حد اعتدال مصرف کنید.

توت خشک

توت خشک کربوهیدرات کمی داشته و فیبر بالایی دارد. با وجود اینکه میوه‌های خشک قند بالاتری نسبت به حالت عادی خود دارند، اما می‌توان انواع توت را در رژیم کتوژنیک جایگزین خرما کرد.

به جای خرما از سایر مواد غذایی شیرین در رژیم کتو استفاده کنید.
توصیه می‌شود به جای خرما از سایر مواد غذایی شیرین که متخصص تغذیه توصیه می‌کند در رژیم کتو استفاده کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

خرما در رژیم کتوژنیک مجاز نیست. در حالی که خرما مقدار مناسبی فیبر در خود داشته و این موضوع می‌تواند به تعادل کربوهیدرات‌های خالص کمک کند، قندهای طبیعی فراوانی در خرما وجود دارد. بنابراین اگر نوع مناسب آن انتخاب نشود و  به اندازه و کم مصرف نشود، می‌تواند پایانی برای رژیم کتوژنیک باشد. پس مرتکب این اشتباه نشوید و بدون درک میزان کربوهیدرات، فیبر و قند موجود در هر نوع خرما، خرما مصرف نکنید.

شما می‌توانید علاوه بر شناخت انواع خرما و میزان قند هر نوع خرما، با مشورت با یک متخصص تغذیه از مناسب بودن مصرف این ماده در رژیم کتوژنیک مطمئن شوید. دکتر تغذیه می‌تواند شما را در طول دوره رژیم خود و درباره مصرف خرما در رژیم کتوژنیک راهنمایی کند.

شما می‌توانید پزشک متخصص تغذیه مناسب خود را به کمک دکترتو بیابید. می‌توانید با مراجعه به وبسایت دکترتو به سریع‌ترین روش ممکن ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر متخصص تغذیه را دریافت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

پاسخ این سوال بستگی به نحوه تقسیم درشت مغذی‌های در رژیم کتو دارد. به طور کلی، افرادی که در رژیم کتو هستند نباید بیش از 50 گرم کربوهیدرات مصرف کنند. مواردی نیز وجود دارند که افراد با سختگیری بیشتری این رژیم را پیش برده و خود را به مصرف 40، 30 یا حتی 20 گرم کربوهیدرات در روز محدود می‌کنند. خرمای تازه معمولی دارای 5.3 گرم کربوهیدرات خالص است، اما انواع خرمای بزرگ‌تر نیز وجود دارد که تا 16.4 گرم کربوهیدرات خالص در هر عدد خرما دارد.

بله رژیم کتوژنیک یکی از روش‌های اصلی برای کاهش وزن است که توسط بسیاری از متخصصان تغذیه توصیه می‌شود. در طول رژیم کتوژنیک مصرف کربوهیدرات‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند و سایر مواد غذایی همچون چربی،‌ پروتئین و مواد قندی جایگزین آن‌ها خواهد شد. شیره خرما به دلیل داشتن قندهای ساده و سایر مواد مقوی می‌تواند در رژیم کتوژنیک باشد، اما باید کم مصرف شود.

معمولاً مصرف میوه‌های خشک شده مانند کشمش، خرما و زردآلو در رژیم کتو توصیه نمی‌شوند چرا که کربوهیدرات و قند بسیار بالایی دارند.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن