نحوه شستشوی زخم زونا چگونه است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دوش گرفتن در طول بیماری زونا می‌تواند بی خطر باشد در صورتی که موارد گفته شده در مقاله را به خوبی رعایت کنید. با ما همراه باشید تا نحوه شست وشوی زخم زونا را با جزییات بررسی کنیم.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 4 دقیقه
شستن زخم زونا

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

نحوه شستشوی زخم بیماری زونا چگونه است؟ مبتلا شدن به آبله مرغان در بزرگسالی، زونا نام دارد. این بیماری از ویروس واریسلا-زوستر ناشی می‌شود. پس از بهبودی از این بیماری این ویروس در سلول‌های عصبی نهفته است. در اکثر مواقع فرد تنها یک بار به این بیماری مبتلا می‌شود. بیشتر موارد مبتلا به بیماری زونا در سنین بالای ۵۰ سال رخ می‌دهد. تاول‌ها و بثورات زونا بین ۲ تا ۴ هفته فرد را درگیر می‌کند. این بثورات و تاول‌ها می‌تواند دردناک و باعث ناراحتی زیادی شود. در این مقاله روش‌های شست و شوی زخم زونا برای کاهش درد ناشی از بثورات را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

پیشنهاد: آیا زونا بیماری با فواید خاص است؟

بهتر است برای اطلاع از نحوه مراقبت از زخم های زونا با متخصص عفونی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

نحوه شستشوی زخم زونا

برای درمان خانگی زونا باید به نحوه شستشو توجه داشته باشید. استفاده از دمای مناسب آب هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن می‌تواند تفاوت زیادی در احساس درد و بهبود پوست شما ایجاد کند. در حالت ایده آل، شما باید با آب خنک یا ولرم حمام کنید و از آب بسیار داغ اجتناب کنید. از یک کمپرس خنک و مرطوب روی بثورات و تاول‌های زونا استفاده کنید (زونا چیست؟). همچنین می‌توانید یک دستمال تمیز را با آب سرد خیس کنید و چندین بار در روز به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی تاول‌ها و زخم‌های خود قرار دهید. از مالیدن پارچه روی تاول‌های خود اجتناب کنید.

آیا زونا واگیردار است؟ در مورد انتقال این ویروس از طریق آب نگران نباشید. زونا از این طریق منتقل نمی‌شود.

آیا تاول‌های ناشی از زونا درد داره؟

دوش گرفتن برات سخت شده؟ مشاوره بگیر.

متن انگلیسی:
If you’re concerned about the risk of spreading the varicella-zoster virus that causes shingles, it’s worth noting that the virus is not transmitted through the water. It’s only spread through direct contact with the shingles rash, so there’s no need to worry about infecting others while bathing or showering
ترجمه متن:
اگر در مورد خطر انتشار ویروس واریسلا زوستر که باعث زونا می‌شود، نگران هستید، شایان ذکر است که ویروس از طریق آب منتقل نمی‌شود. این ویروس تنها از طریق تماس مستقیم با بثورات زونا منتشر می‌شود، بنابراین نیازی به نگرانی در مورد آلوده کردن دیگران در حین حمام کردن یا دوش گرفتن نیست.

selebriti

نحوه شستشوی تاول های زونا

دوش گرفتن در طول بیماری زونا به طور کلی بی‌خطر تلقی می‌شود و می‌تواند به کاهش علائم این بیماری کمک کند. با این حال، باید در برخی از اقدامات احتیاط لازم را داشته تا از بدتر شدن علائم و انتشار ویروس جلوگیری کنیم.

  • حتما از آب ولرم استفاده کنیم: آب داغ پوست را تحریک می‌کند و درد ناشی از زونا را تشدید می‌کند.
  • از صابون‌هایی با رایحه تند خودداری کنید: از صابون‌هایی ساده با رایحه‌ای ملایم برای شست و شو استفاده کنید و از شست و شوی ناحیه آسیب‌دیده بپرهیزید. زیرا این عمل می‌تواند پوست را تحریک کرده و باعث درد شود.
  • خشک کردن بدن: بعد از دوش گرفتن، حتما به آرامی بدن خود را خشک کنید. توجه داشته باشید مالش بدن با حوله می‌تواند باعث تحریک پوستی شود.

متن انگلیسی:
If you have shingles blisters that have not yet scabbed over, it is important to take extra care when showering. You do not want to accidentally burst the blisters, as this can lead to infection and scarring
ترجمه متن:
اگر تاول‌های زونا دارید که هنوز پوسته پوسته نشده‌اند، حتما هنگام دوش گرفتن بیشتر مراقب باشید. نباید به طور تصادفی تاول‌ها را بترکانید، زیرا می‌تواند منجر به عفونت و زخم شود.

selebriti
شست و شوی زخم زونا باید با آب ولرم باشد.
آب داغ پوست را تحریک می‌کند و درد ناشی از زونا را تشدید می‌کند.

محلول شستشوی زونا چیست؟

بهتر است در این مدت از مصرف روغن‌های حمام، لوسیون‌ها یا سایر کرم‌ها خودداری کنید به خصوص اگر حاوی عطر یا رنگ‌هایی هستند که می‌توانند پوست را تحریک کنند.

۱. شستشوی زخم زونا با صابون

از صابون‌های تند یا سایر محرک‌های پوستی مانند لوسیون‌ها و اسکراب‌ها استفاده نکنید. یک صابون ساده و بدون عطر استفاده کنید. به آرامی پوست خود را با صابون شستشو دهید.

۲. شستشوی زخم زونا با شامپو بچه

اگر شامپو بچه انتخاب شده بدون بو باشد فرد مبتلا به بیماری زونا نیز می‌تواند از آن استفاده کند. شامپو بچه مواد شیمیایی کمتری دارد و گزینه خوبی برای شستشوی زخم زونا است.

۳. شستشو زخم زونا با سدر و پودر جو دوسر

جو دو سر یکی از روش‌های خانگی و قدیمی برای کاهش درد ناشی از بثورات پوستی زونا است. جو دو سر را به همراه سدر بکوبید تا به شکل پودر در بیاید و سپس در وان حمام بریزید. سپس به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در وان بمانید تا بدن خیس شود و درد کاهش پیدا کند.

نمی‌دونی تاول‌های زونا رو با چه محلولی بشویی؟ همین الان مشاوره بگیر.

چند بار در روز باید زخم زونا را شست و شو دهیم؟

برخورد نداشتن تاول‌ها با آب باعث افزایش سرعت درمان می‌شود. اما یک بار در روز حمام داشتن می‌تواند باعث کاهش درد شود. استفاده از جو دو سر در وان درد و خارش را کاهش می‌دهد. بعد از بیرون آمدن از حمام نیز می‌توانید از ژل آلوئه ورا استفاده کنید.

بایدها و نبایدها در شستشوی زخم زونا

در شستشوی زخم بیماری زونا باید به موارد زیر توجه داشته باشید.

بایدهانبایدها
از آب ولرم استفاده کنید.دوش آب گرم نگیرید.
از صابون ملایم استفاده کنید.ناحیه آسیب‌دیده را اسکراب نکنید.
با حوله به آرامی زخم‌ها را خشک کنید.ناحیه آسیب‌دیده را با حوله مالش ندهید.
اگر تاول دارید بیشتر مراقب باشید.تاول‌هایی که هنوز پوسته پوسته نشده‌اند، نادیده نگیرید.
بایدها و نبایدهای شست و شوی زخم هنگام بیماری زونا

اگر در طول شیوع بیماری زونا دچار درد یا ناراحتی شدید، ممکن است بخواهید روش‌های جایگزینی برای پاک‌سازی مانند استفاده از حمام اسفنجی یا یک دستمال شستشوی ملایم را در نظر بگیرید.

رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به زونا بسیار مهم بوده و باید در کنار شستشوی مناسب به این مهم نیز توجه داشته باشید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

نحوه شستشوی زخم زونا بسیار مهم است. برای کاهش درد ناشی از بثورات پوستی در بیماری زونا بهتر است که از کمپرس آب سرد استفاده کنید. هنگام حمام رفتن بهتر است از شوینده‌های بسیار ملایم و بدون عطر استفاده کنید. تاول‌های ایجاد شده را با دقت بشویید زیرا ترکیدن تاول‌ها باعث زخم شدن و پخش شدن ویروس می‌شود. ویروس این بیماری تنها از راه تماس با زخم‌ها و تاول‌ها قابل انتقال است.

اگر در مورد نکات مراقبتی زونا سوالی دارید، با متخصص بیماری های عفونی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین متخصص عفونی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بهتر است که هنگام حمام کردن، تاول‌های زونا را به صورت مستقیم نشویید تا مانع از ترکیدن تاول‌ها نشوید.

خیر، این کار باعث بالا بردن احتمال ترکیدن تاول‌ها و پخش شدن عفونت می‌شود.

خیر، این کار باعث دیرتر بهبود یافتن زخم می‌شود. مالش پوست زخم شده باعث التهاب بیشتر می‌شود.

از صابون ملایم و آب ولرم برای تمیز کردن ناحیه آسیب دیده به آرامی استفاده کنید.

در بازه زمانی که به این بیماری مبتلا هستید باید از صابون و شوینده‌های بسیار ملایم و بدون عطر و بو استفاده کنید تا باعث تحریک بیشتر پوست نشود. بعد از حمام پوست را با یک حوله نرم خشک کنید و از ژل آلوئه ورا برای تسکین درد و خنک کردن پوست استفاده کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن