برداشتن خال راهی برای زیبایی پوست صورت و بدن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

خال‌ها انواع مختلفی دارند. برداشتن خال می‌تواند به دلایل زیبایی و سلامتی باشد. در این مقاله با انواع روش‌های برداشتن خال مانند جراحی، لیزر، آر آف، پلکسر و پلاسما آشنا می‌شوید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
برداشتن خال

برداشتن خال یکی از روش‌های زیبایی است که بسیاری از افراد آن را انجام می‌دهند. به ضایعات ایجاد شده روی پوست خال گفته می‌شود. این ضایعات پوستی اندازه و ابعاد مختلفی دارند. این ضایعات همچنین در انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. بسیاری از افراد به خال‌های بدن خود حساس هستند و تمایل دارند آن‌ها را بردارند. در ادامه انواع روش های برداشتن خال را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

اگر می‌خواهید خال خود را بردارید، حتما به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا نوع خال مشخص شود. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

برداشتن خال

امروزه بسیاری از افراد خال های خود را در هر ناحیه‌ای از صورت و بدن برمی‌دارند. در ادامه در مورد انواع خال و روش های برداشتن خال توضیح می‌دهیم.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

انواع خال

خال‌ها انواع مختلفی دارند که ۴ مدل از رایج‌ترین آن‌ها به شرح زیر است: 

انواع خالتوضیحات
خال‌های مادرزادیاولین نوع، خال‌های مادرزادی هستند. این بدان معنی است که شما با یک خال یا چندین خال به دنیا می‌آیید. از هر ۱۰۰ نفر یک نفر با خال متولد می‌شود، که نشان‌دهنده رایج بودن این اتفاق است. این خال‌ها ممکن است بزرگ یا کوچک باشند که در برخی موارد خال‌های مادرزادی بزرگ خطر ایجاد ملانوم یا سرطان پوست را افزایش می‌دهند که نیازمند رسیدگی و پیگیری‌های پزشکی است.
خال‌های دیسپلاستیکظاهری معمولی دارند. در صورت داشتن ظاهری متفاوت نیازمند بررسی توسط پزشک است. ظاهر این خال‌ها با خال‌های معمولی متفاوت است. این خال‌ها زمانی که اندازه‌ای بزرگ، لبه‌های ناهموار یا سطح ناهموار دارشته باشند، غیر طبیعی در نظر گرفته می‌شوند. این خال‌ها همچنین ممکن است تغییر رنگ داده یا در طول زمان بزرگ شوند. خال‌های دیسپلاستیک یکی از انواع رایج خال‌ها است که می‌تواند به ملانوم تبدیل شود.
خال‌های اکتسابیاین خال‌ها سرطانی نبوده اما در صورت تعداد زیاد بالای ۵۰ عدد باید به پزشک مراجعه شود. این خال‌ها بعد از تولد روی پوست بدن ظاهر می‌شوند اما به معنای سرطانی بودن نیست. با این حال در صورتی که بیش از ۵۰ خال روی پوست بدن ظاهر شد در معرض خطر بیشتری برای ملانوم است و بهتر است به پزشک مراجعه شود.
خال‌های اسپیتزبرای تشخیص خوش خیم یا بدخیم بودن این نوع خال نیازمند بیوپسی از طرف پزشک است.
توضیح مختصری از انواع خال‌ها

روش های مختلف خال برداری

در روش برداشتن خال، متخصص پوست خال را تراشیده یا برش می‌دهد تا آن را از روی پوست خارج کند. در سال‌های اخیر از لیزر و متدهای نوین نیز برای برداشتن خال استفاده می‌شود. به طور کلی برداشتن خال یک روش سریع و عملی سرپایی است. متخصص ممکن است برای اطمینان بیشتر خال را برای سرطان پوست آزمایش کند. برخی افراد به دلایل زیبایی خال‌های خود را بر می‌دارند. در ادامه انواع روش های خال برداری را بررسی می‌کنیم:

۱. روش جراحی برای خال برداری

اکسیزیون یک تکنیک بسیار رایج برای برداشتن خال است. پس از تمیز کردن و بی حس کردن ناحیه، جراح از یک چاقوی جراحی برای جدا کردن خال از مابقی پوست استفاده می‌کند. بسته به نوع خال، حاشیه‌ای از پوست سالم را نیز خارج می‌کند تا از خارج کردن سلول‌های غیر معمول اطمینان حاصل کنند. سپس با استفاده از فورسپس، خال را بلند می‌کنند. در این عمل خونریزی طبیعی است و جراح ممکن است قبل از بخیه زدن از روش کوتریزاسیون برای توقف خونریزی استفاده کند.

۲. روش خارج سازی کامل تراشه ای

یکی از روش‌های برداشتن خال تراشیدن بجای بریدن خال است. برداشتن خال به صورت تراشیدن عموما نتایجی مطلوب دارد. اما برای تجزیه و تحلیل بافت پوست و بررسی عمیق مفید نیست و نباید از این روش استفاده کرد. برای برداشتن خال با این روش، پزشک با یک تیغه یا دو تیغه ضایعات پوستی را می‌تراشد. احتمال بازگشت خال‌هایی که با روش تراشیدن برداشته می‌شوند تا حدودی بیشتر از خال‌های برداشته شده با روش جراحی است.

۳. روش بیوپسی پانچ

پزشک از یک ابزار گرد کوچک، شبیه به کاتر برای سوراخ کردن یک ناحیه گرد در پوست و برداشتن نمونه عمیق‌تر از پوست استفاده می‌کند. احتمالاً پوست بعد از استفاده از این روش نیاز به بخیه دارد.

۴. جراحی برشی

برای خال‌های بدخیم معمولا از این روش استفاده می‌شود به این گونه که توسط برش، خال به صورت کامل برداشته می‌شود و جای آن را بخیه می‌زنند.

۵. کرایو برای برداشتن خال

اگر خال ریشه عمیقی نداشته باشد و غیر سرطانی باشد، ممکن است پزشک متخصص از روش کرایو یا فریز کردن استفاده کند. کرایوتراپی چیست؟ در این روش مقدار مشخصی نیتروژن مایع روی خال ریخته می‌شود. شوک سرمایی وارد شده فرایند خونرسانی را متوقف می‌کند و به پزشک این اجازه را می‌دهد که خال را خارج کند. این روش معمولا برای برداشتن خال صورت استفاده می‌شود. یکی از معایب بزرگ این روش امکان آسیب رسیدن به سلول‌های سالم پوستی است. 

آیا خال‌های صورتت اذیتت می‌کنه؟

می‌خوای خال‌هات رو برداری؟ مشاوره بگیر.

۶. برداشتن خال با پلکسر

برداشتن خال با پلکسر صورت در کوتاه‌ترین زمان ممکن رخ می‌دهد. انرژی پلاسما که در نوک دستگاه تولید می‌شود، پوست را گرم می‌کند و فورا خال‌ها را تبخیر می‌کند. این فرآیند هیچ آسیبی به پوست وارد نمی‌کند. به همین دلیل یکی از روش‌های بی‌خطر است. مطمئن باشید که هیچ جای زخمی و خونریزی بعد از استفاده از این دستگاه ایجاد نمی‌شود. پلکسر یکی از روش‌های نوین در مراقبت از پوست است.

۷. لیزر (برداشتن خال با سوزاندن)

برداشتن خال با لیزر غیر تهاجمی است. این عمل باعث شده بعد از برداشتن خال با لیزر خونریزی، سوزش و خطر ابتلا به عفونت به طور چشمگیری کاهش پیدا کند. برداشتن خال با لیزر CO2 یکی از روش‌های برداشت خال با لیزر است. این روش به مدت بیست تا سی دقیقه زمان لازم دارد. از این روش برای برداشتن خال در مناطق حساس مانند پلک‌ها، صورت و بینی استفاده می‌شود.

۸. برداشتن خال با پلاسما

قلم پلاسما با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی الکترواستاتیکی و انتقال آن از طریق ایمپالس به پروب دستگاه در فاصله یک میلیمتری پوست، باعث ترکیب اکسیژن و نیتروژن و تشکیل قوی پلاسمایی می‌شود. انرژی و گرمای حاصل از پلاسمای تولید شده، باعث تبخیر لایه‌های بیرونی پوست و برداشت خال خواهد شد. 

۹. برداشتن خال با آر اف

روش RF یا رادیو فرکانسی radio frequency روشی برای از بین بردن خال و زائده‌های پوستی است. این روش درمانی موثر و سریع برای از بین بردن خال‌های پوستی است. پایه و اساس روش RF استفاده از امواج رادیویی با فرکانس بالای ۴ مگاهرتز و ایجاد گرمای اندک توسط الکترودهای میکروفیبر در دستگاه آر اف فرکشنال است. روش RF بدون اعمال هیچ فشار یا دخالت فیزیکی انجام می‌گیرد. پزشک اطراف خال را با سرنگی نازک بی حس کرده و توسط دستگاه الکترود رادیو سرجی خال تراشیده می‌شود.

۱۰. برداشتن خال گوشتی با نخ

خال گوشتی ضایعه‌ای است که در افراد میانسال وجود دارد. این خال‌ها اغلب در نواحی فوقانی تنه، گردن، زیر بغل و پلک‌ها ظاهر شده و همرنگ پوست یا تیره‌تر هستند. چاقی، یائسگی، حاملگی و بیماری‌های هورمونی می‌تواند از جمله عوامل موجود برای ایجاد خال گوشتی باشد. حجم بیشتر این خال‌ها را چربی گرفته است و دستکاری آن می‌تواند باعث ایجاد التهاب و درد شود.

با این حال برای برداشتن خال با نخ باید نخ را به پایه خال گره بزنید تا جریان خون کاملا قطع شود. در اثر مسدود شدن جریان خون، خال خشک شده و می‌افتد. برای تسریع درمان و از بین رفتن جای آن بهتر است از روغن کرچک استفاده کنید.

برداشتن خال به نوع خال بستگی دارد.
بسته به نوع خال و بررسی توسط پزشک بر اساس خوش خیم بودن یا بدخیم بودن روش برداشتن خال مشخص می‌شود.

بهترین روش خال برداری

روش رادیو فرکانسی یا RF بهترین روش خالبرداری است که امروزه پزشکان از آن استفاده می‌کنند. در این روش از تولید و انتقال امواج مایکروویو روی سطح پوست استفاده می‌شود و همین دلیل باعث بهبودی و ترمیم جای خال شده است. ترمیم جای زخم در این روش نسبت به روش‌های دیگر سریع‌تر انجام می‌گیرد.

مزایای برداشتن خال

از مزایای برداشتن خال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • زیباتر شدن صورت
  • شفاف شدن پوست
  • افزایش اعتماد به نفس
  • کمک به تشخیص زودهنگام سرطان پوست
  • جلوگیری از سرطانی شدن خال

برداشتن خال برای چه افرادی مناسب است؟

واجد شرایط‌ترین فرد برای تصمیم گیری در مورد برداشتن خال، متخصص پوست است. بیمار باید به پزشک متخصص مراجعه کند تا تشخیص و برداشتن خال توسط او صورت بگیرد. برخی از انواع خال نباید برداشته شوند.

 چه افرادی نباید خال برداری کنند؟

افرادی که تصمیم به برداشتن خال در منزل و توسط خود دارند. برداشتن خال در خانه روش مناسبی نیست. همچنین اگر دچار بیماری پوستی هستید، احتمالا این روش برای شما مناسب نیست.

خال برداری چگونه انجام می شود؟ (طریقه برداشتن خال صورت)

بسته به نوع خال و بررسی توسط پزشک بر اساس خوش خیم بودن یا بدخیم بودن روش برداشتن خال مشخص می‌شود. علاوه بر روش‌های جراحی و استفاده از لیزر بعضی از افراد تمایل دارند که از روش‌های طبیعی برای برداشتن خال استفاده کنند که این روش‌های خانگی توصیه نمی‌شود. زیرا اگر اشتباهی در روند این عمل رخ دهد باعث عفونت و التهاب می‌شود.

پزشک ناحیه مورد نظر را بی‌حس کرده و سپس از طریق برش یا لیزر خال را برمی‌دارد. در برخی روش‌ها ممکن است کمی از خال باقی بماند و باید دوباره این عمل تکرار شود.

برداشتن خال گوشتی

خال گوشتی یک برآمدگی و برجستگی از جنس و رنگ گوشت است که از یک پایه از پوست آویزان می‌شود. اغلب این خال‌ها ضرری ندارد ولی در صورت تغییر رنگ و شکل یا التهاب باید به پزشک مراجعه کرد. تمامی روش های برداشتن خال که در این مطلب توضیح دادیم، برای خال گوشتی مناسب هستند.

برداشتن خال گوشتی به روش خانگی

برای برداشتن خال به روش خانگی باید با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است این کار باعث آسیب رساندن به پوست و ایجاد عفونت شود. در ادامه چندین روش متداول برای برداشتن خال در خانه را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

  • برداشتن خال با ید: یکی از کاربردی‌ترین و موثرترین روش‌های خانگی استفاده از ید برای برداشتن خال گوشتی است. استفاده از غلظت مشخصی ید به مدت چند هفته تاثیر زیادی در از بین بردن خال دارد. به هیچ وجه نباید ید را روی پوست آسیب دیده بمالید.
  • از بین بردن خال با سیر: استفاده از سیر روی خال باعث کوچکتر شدن و در نهایت از بین رفتن خال می‌شود.  سیر می‌تواند خوشه‌های سلولی که باعث ایجاد خال شده است با آنزیم‌های موجود در خود حل کند و از بین ببرد. به خاطر داشته باشید که در هنگام استفاده از سیر ممکن است احساس سوزش در پوست خود داشته باشید.
  • مخلوط جوش شیرین و روغن کرچک: این مخلوط می‌تواند مانند یک پماد قوی برای از بین بردن خال‌ها موثر باشد. اگر به صورت چند هفته از این پماد استفاده شود ممکن است خال را از بین ببرد. در طب سنتی بر این باور هستند که جوش شیرین خال را از بین برده و روغن کرچک باعث ترمیم آن می‌شود.
  • برداشتن خال با آب لیمو: این روش برای از بین بردن خال‌های سطحی استفاده می‌شود. استفاده چند بار در روز از آب لیمو، باعث سفیدتر شدن خال شده و به مرور زمان باعث کمتر دیده شدن آن می‌شود.
  • برداشتن خال با روغن پونه کوهی: از این روغن برای برداشتن خال صورت و سایر اندام‌های بدن استفاده می‌شود. بعد از استفاده این روغن در مدت زمان‌های زیاد ممکن است خال از بین برود. در نظر داشته باشید که پونه به دلیل ساختاری زبر و خشک باید با روغنی مانند کرچک مخلوط شود.

آیا بعد از برداشتن خال ممکن است دوباره خال ظاهر شود؟

اگر حاشیه‌های اطراف خال به درستی برداشته نشود ممکن است بعد از مدت زمانی دوباره خال ظاهر شود. مراقبت‌های بعد از خال نیز کمک می‌کند که خال دوباره ظاهر نشود.

نگرانی که برای برداشتن خال هزینه کنی و دوباره خال ظاهر بشه؟ مشاوره بگیر.

نکات مهم قبل از برداشتن خال

قبل از برداشتن خال باید از خوش خیم بودن یا بدخیم بودن خال مطلع شوید. برای انتخاب بهترین روش برداشتن خال باید به پزشک متخصص مراجعه کنید و روش مناسب برای پوست شما تعیین شود. ممکن است پزشک از روش لیزر استفاده نکرده و از روش جراحی استفاده کند تا خال را برای انجام تست روی آن به آزمایشگاه بفرستد. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید ماندن جای اسکار روی پوست است. با استفاده از روش‌ها و متدهای جدید ماندن جای خال به حداقل میزان خود رسیده است. 

متن انگلیسی:
Doctors normally prefer removing the mole through a surgical method so they would be able to test the skin for cancer
ترجمه متن:
پزشکان معمولاً ترجیح می دهند خال را از طریق یک روش جراحی خارج کنند تا بتوانند پوست را از نظر سرطان آزمایش کنند.

drgurgen

مراقبت های لازم بعد از برداشتن خال با لیزر

برداشتن خال یک جراحی جزئی است با این حال ممکن است با خطراتی روبرو باشد. احتمال ایجاد اسکار و خطر عفونت بعد از برداشتن خال وجود دارد بنابراین مراقب موارد زیر باشید:

  • قرمز شدن
  • درد
  • تورم

برای جلوگیری از دیدن هر سه علائم گفته شده در بالا بهتر است از دستورات پزشک پیروی کنید. اگر بخیه دارید با احتیاط با آن‌ها رفتار کنید:

  • حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از عمل، ناحیه مورد نظر را نشویید و خشک نگه دارید.
  • محل زخم را تمیز نگه دارید.

توجه داشته باشید که زخم از داخل به سمت بیرون بهبود پیدا می‌کند و التیام آن زمان می‌برد. ممکن است پزشک یک پانسمان روی زخم قرار دهد و طبق دستور از فرد خواسته شود تا محل زخم را مرطوب نگه دارد.
از پاک کننده‌ها، محصولات مبتنی بر الکل یا پراکسیدها، صابون‌ها یا سایر مواد شیمیایی روی زخم باز استفاده نکنید.  

رفع تیرگی جای خال بعد از انجام لیزر

در بعضی از پوست‌ها از جمله پوست‌های سبزه امکان دارد جای برداشتن خال کمی تیره شود. بعد از چند هفته تا چند ماه این تیرگی از بین می‌رود. در صورت برطرف نشدن تیرگی در مدت زمان کم می‌توان از  لیزر کیوسوییچ Nd-YAG جهت برطرف کردن تیرگی استفاده کرد.

بهترین پماد بعد از برداشتن خال

پماد بعد از برداشتن خال باید خاصیت ترمیم کنندگی داشته باشد تا بتواند محل تحریک شده را التیام ببخشد. یکی از رایج‌ترین پمادهای استفاده شده بعد از سوختگی پوست، کرم ترمیم کننده سیکالفیت، محصول کشور فرانسه است. این پماد یک محافظت کننده قوی است و مانند یک پانسمان نامرئی روی پوست عمل می‌کند.

تا چند روز بعد از برداشتن خال دوش بگیریم؟

بهتر است حداقل ۴۸ ساعت بعد از برداشتن خال، دوش نگیرید.

عوارض برداشتن خال

برداشتن خال یک جراحی بسیار ساده است با این حال ممکن است عوارض احتمالی خود را داشته باشد. در حالی که برداشتن خال به طور کلی بی‌خطر است اما خطر عفونت، جای زخم و تغییر در احساس پوست وجود دارد. اگر خال برداشته شده بزرگ باشد، جای زخم بیشتر دیده می‌شود. همچنین تغییراتی در احساس پوست از جمله گزگز، بی حسی یا سوزش نیز وجود دارد. بعد از عمل از دستورات پزشک پیروی کنید و ناحیه زخم را تمیز و خشک نگه دارید.

برداشتن خال رو بینی خطرناک است؟

اگر ثابت شد که خال روی بینی شما ملانوم است یا از نظر زیبایی برای شما ناخوشایند است، می‌توانید آن را بردارید. برداشتن خال روی بینی می‌تواند یک روش پیچیده باشد. جراح یا متخصص پوست می‌خواهد جای زخم را به حداقل برساند زیرا این ناحیه روی صورت شما است و بسیار قابل مشاهده است. این عمل اگر توسط متخصص انجام شود خطری ندارد.

اکسیزیون شیو به احتمال زیاد تکنیکی است که برای برداشتن خال استفاده می‌شود. در برش اصلاح از یک تیغه کوچک برای تراشیدن یا تراشیدن لایه‌های پوست حاوی خال استفاده می‌شود. پزشک قبل از انجام این کار از یک بی حس‌کننده استفاده می‌کند تا عمل بدون درد باشد. در بسیاری از موارد، اسکار قابل توجهی بر جای نمی‌گذارد.

برداشتن خال به روش های مختلف انجام می شود.
برداشتن خال یک جراحی بسیار ساده است.

آیا برداشتن خال باعث سرطان می شود؟

در صورت تشخیص درست و برداشتن اصولی خال در حالیکه خال خوش خیم بوده است باعث تکثیر سلول سرطانی نمی‌شود. حتی اگر در مواردی خال بدخیم باشد با جراحی صحیح و خارج کردن کامل خال احتمال مبتلا شدن به سرطان بسیار پایین است.

آیا برداشتن خال قرمز خطرناک است؟

خیر. در صورت برداشتن خال قرمز توسط پزشک هیچ‌گونه خطری وجود ندارد.

هزینه برداشتن خال

با توجه نوع روش برداشتن خال هزینه آن متفاوت است. ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید تا نوع عمل مشخص شود. برای اطلاع از هزینه برداشتن خال می‌توانید روی این لینک کلیک کنید.

قیمت برداشتن خال با لیزر

هزینه برداشتن خال به عوامل متعددی مانند نوع خال، تعداد ، محل قرارگیری خال و پزشک متخصص بستگی دارد.

نتبجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

امروزه برداشتن خال با روش‌های متعددی صورت می‌گیرد. بسته به اندازه و نوع خال روش استفاده شده برای برداشتن خال متفاوت است. پزشک بر اساس نوع خال و اندازه بهترین روش را برای هر فرد انتخاب می‌کند.

حتما برای انجام این روش زیبایی به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

برای برداشتن خال حتما باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

این قطره در طب سنتی توصیه می‌شود که به نام‌های قطره خال بر یا قطره خال گوشتی نامیده می‌شود.

پلاسماجت. این دستگاه یک روش نوین برای برداشتن خال صورت و بدن است.

در صورت رعایت نکات مراقبتی بعد از برداشتن خال و انتخاب روش مناسب پوست شما برای برداشتن خال، شانس ماندن جای خال به حداقل می‌رسد.

خیر. برداشتن خال با لیزر درد ندارد.

استفاده از لیزر برای برداشتن خال گوشتی بهترین روش است.

برداشتن خال باید توسط پزشک صورت بگیرد و استفاده از خلال دندان برای خارج کردن خال روشی کاملا نامناسب است.

برداشتن خال‌های معمولی هیچ گونه خطری ندارد اما در صورتی که خال غیر طبیعی باشد و احتمال سرطانی بودن آن زیاد باشد باید برای جلوگیری از تبدیل شدن آن به سرطان پوست توسط پزشک معاینه و برداشته شود.

از سنین 15 تا 18 سالگی می‌توان خال را برداشت. برداشتن خال‌های ریز بعد از 20 سالگی توصیه می‌شود.

پاییز و زمستان زیرا پوست کمتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد.

در بیشتر موارد برای برداشتن خال گوشتی روی سر از جراحی استفاده می‌کنند. زیرا ممکن است خال در نقطه حساسی قرار گرفته باشد و استفاده از لیزر باعث آسیب به بافت مغز شود. از این رو برای برداشتن خال سر از روش جراحی کمک می‌گیرند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره برداشتن خال

  1. سارا موسوی گفت:

    من امروز خالم رو برداشتم بعد اصلا تغییر نکرده انکار هست آیا طبیعیه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      اگر با لیزر انجام دادید تا بهبود جای زخم و ترمیم پوست زمان برده و جای نگرانی ندارد.