کرایوتراپی یا سرمادرمانی روشی بدون درد برای درمان مشکلات پوستی و لاغری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کرایوتراپی یک روش موثر برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی، لاغری و حتی برخی سرطان‌هاست. کرایوتراپی روشی بدون درد و غیرتهاجمی است که در زمان کمی جواب می‌دهد. در این درمان از سرما برای افزایش متابولیسم بدن، افزایش خونرسانی یا بخش‌هایی از بدن یا برای کشتن سلول‌های چربی استفاده می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
کرایوتراپی

کرایوتراپی یا سرما درمانی از روش‌های جدید درمان ضایعات پوستی پیش سرطانی، بیماری‌های پوستی مثل خال، زگیل و تگ‌های پوستی است. شاید به نظر عجیب بیاید که نشستن در مخزن یا وان آب سرد از روش‌های درمانی و بهبود ضایعات پوستی و زگیل‌ بیماری‌های جنسی باشد، اما واقعیت این است که تنها کرایوتراپی روش درمانی غیرتهاجمی پذیرفته‌شده‌ای است، بلکه روزبه‌روز هم بر محبوبیت آن افزوده می‌شود.

در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با سرما درمانی، انواع کرایوتراپی و درمان آن آشنا شوید. پیشنهاد می‌کنیم که با دریافت مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری به متخصص پوست دکترتو، از این روش بهترین استفاده را داشته باشید.

کرایوتراپی چیست؟

به نقل از «thecryobar» کرایوتراپی (cryotherapy)، سرما درمانی یا کرایوسرجری روش درمانی غیرتهاجمی و ساده‌ای برای ضایعات پوستی پیش‌سرطانی و بیماری‌های پوستی مثل خال و زگیل‌های تناسلی است که از طریق نیتروژن مایع و فریزسازی انجام می‌شود. نیتروژن مایع سلول‌های پوستی آسیب‌دیده را هدف قرار می‌دهد. پس از فریز شدن، ناحیه پوستی آسیب‌دیده تاول می‌زند و پس از پوست‌اندازی، نزدیک به سه تا شش هفته بعد بهبود پیدا می‌کند.

کرایوتراپی درمانی غیرتهاجمی برای درمان بسیاری از ضایعات و مشکلات پوستی و لاغری است. مکانیسم عمل کرایوتراپی با سردکردن ناحیه مورد درمان و افزایش متابولیسم و یا کشتن سلول‌ها در آن ناحیه است.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

انواع کرایوتراپی

سرما درمانی سه نوع متفاوت دارد و با سه روش مختلف انجام می‌شود که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

اینفوگرافی کاربرد کرایوتراپی
اینفوگرافی کاربرد کرایوتراپی

۱. کرایوتراپی نیتروژن مایع

کرایوتراپی با استفاده از نیتروژن مایع که به آن انجماد-ذوب دوبل هم می‌گویند برای درمان ضایعات پوستی عمیق، زگیل‌های ویروسی شدید و سرطان‌های پوستی مناسب است. اصلی‌ترین ماده برای انجام سرما درمانی نیتروژن مایع است که دمای ۱۹۶- درجه سانتی‌گراد به ‌وجود می‌آورد. در این روش به جوش یا زگیل چند ثانیه سرما می‌دهند و نیتروژن مایع به عمق ضایعه پوستی نفوذ کرده و آن را از بین می‌برد.

۲. کرایوتراپی با یخ دی‌اکسید کربن

 در این روش از سیلندر حاوی دی‌اکسیدکربن منجمد استفاده می‌کنند که مستقیماً روی ناحیه آسیب‌دیده به کار می‌رود.

۳. سرما درمانی با DMEP

 برای درمان زگیل‌ها در دمای ۵۷- درجه سانتی‌گراد به کار می‌رود. این روش گاهی با درد، سوزش، التهاب، قرمزی و تورم همراه است. برای کاهش عوارض، پزشک متخصص آسپرین خوراکی تجویز می‌کند.

کرایوتراپی و انواع آن
کراپوتراپی انواع مختلفی دارد که در آن از مواد مخالفی برای اینجاد سرما استفاده می‌شود.

کاربرد کرایوتراپی برای نواحی مختلف بدن

کرایوتراپی کاربردهای مختلفی دارد و در قسمت‌های مخالف بدن استفاده می‌شود. در ادامه این انواع کاریوتراپی و کاربرد آن در نواحی مختلف را با هم بررسی خواهیم کرد.

آیا کرایوتراپی برای درمان مشکل تو مناسبه؟

با متخصص پوست مشورت کن.

۱. کرایوتراپی زگیل تناسلی

سرما درمانی یکی از روش‌های اصلی برای درمان زگیل تناسلی است که پزشک متخصص نیتروژن مایع با دمای ۱۹۶- سانتی‌گراد یا دی‌اکسید کربن را روی زگیل‌ها می‌گیرد. برای انجام کرایوتراپی زگیل تناسلی از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کنند و عمل حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. در صورتی که تعداد زگیل‌ها زیاد باشد ممکن است درمان دو تا سه جلسه طول بکشد.

۲. کرایوتراپی رحم و بارداری

خانم‌هایی که در دوره قاعدگی دچار مشکل درد و خون‌ریزی شدید می‌شوند یا خانم‌هایی که ترشحات واژینال زیادتر از حالت طبیعی دارند، مخاط رحمشان به بیرون برگشت می‌خورد یا بعد از نزدیکی مشکل خون‌ریزی دارند، سراغ روش درمانی کرایوتراپی رحم می‌روند. کرایوتراپی رحم سرپایی و بدون عوارض جدی است و معمولاً با کمک آن، طی دو هفته فرد بهبود پیدا می‌کند. توصیه می‌شود که تا دو هفته پس از انجام سرما درمانی نزدیکی نباشد تا رحم کامل ترمیم شود. ترشحات و خونابه در طول این دو هفته طبیعی است. بیرون‌زدگی مخاط رحمی در خانم‌های بارداری که زایمان طبیعی دارند معمولاً نرمال است.

۳. کرایوتراپی لاغری

در کرایوتراپی لاغری، سرما باعث افزایش گردش خون و بالا رفتن سرعت سوخت‌وساز بدن می‌شود و بدن هر سه دقیقه نزدیک به ۵۰۰ تا ۸۰۰ کالری می‌سوزاند. در نهایت کاهش وزن در تمام قسمت‌های بدن به ‌صورت یکدست روی می‌دهد. سرمای تولیدشده در این روش باعث تولید سروتونین، اندورفین و هورمون نوراپی نفرین (هورمونی که موقع دعوا یا پرواز در بدن تولید می‌شود) در بدن می‌شود.

کرایوتراپی برای لاغری
کرایوتراپی با افزایش متابولیسم بدن باعث لاغری قابل توجهی می‌شود.

۴. کرایوتراپی زخم دهانه رحم

دهانه رحم، قسمت انتهایی رحم است که به سمت واژن باز می‌شود. برای رفع التهاب دهانه رحم یا زخم دهانه رحم از روش کرایوتراپی رحم یا فریز کردن استفاده می‌شود که زخم را با اکسید نیتروژن و دستگاه کرایو از بین می‌برند. پیش از کرایوتراپی رحم باید خوش‌خیم یا بدخیم بودن ضایعه با استفاده از تست پاپ اسمیر مشخص شود (بدخیم بودن نشانه سرطان است که باید درمان‌های مربوط به سرطان انجام شوند).

بارداری‌های متعدد و پشت ‌سر هم، استفاده از روش جلوگیری از بارداری آی‌یو‌دی برای مدت طولانی، مصرف تامپون، عفونت قارچی متوالی، مصرف قرص‌های ضدبارداری در سنین پایین و سرطان دهانه رحم از جمله علل بروز زخم دهانه رحم هستند. معمولاً کرایوتراپی در زمان بارداری انجام نمی‌شود.

۵. کرایوتراپی لک صورت

کرایوتراپی یکی از روش‌های جوانسازی پوست است که برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی استفاده می‌شود. در کرایوتراپی لک صورت، از جریان هوای سرد حاصل نیتروژن مایع تبخیر شده برای رفع لک‌های پوستی استفاده می‌کنند. وقتی صورت در معرض هوای سرد قرار می‌گیرد، مغز برای اینکه بدن را گرم نگه دارد گردش خون را افزایش می‌دهد. در نتیجه گلبول‌های سفید خون با سرعت بیشتری از بدن محافظت می‌کنند و هورمون‌های اندروفین و آدرنالین بیشتری در بدن تولید می‌شود، عملکرد سیستم ایمنی بدن بهتر می‌شود و فرایند جوان‌سازی سلول‌ها نیز سرعت می‌گیرد. نتیجه آن هم بهبودی پوست صورت خواهد بود. سرما درمانی باعث افزایش تولید کلاژن در بدن شده که کارش حفظ انعطاف‌پذیری و سفتی پوست است. این روش برای رفع نشانه‌های پسوریازیس، اگزما، خارش و قرمزی پوست توصیه می‌شود.

۶. کرایوتراپی جوش صورت

کرایوتراپی یکی از روش های درمان جوش است. کرایوتراپی برای جوش صورت همانند روش فریز کردن لک صورت است که با کاهش دمای بافت سلولی باعث درگیری سیستم عصبی و تحریک سیستم ایمنی بدن شده و سرعت کلاژن‌سازی را افزایش می‌دهد. برای سرما درمانی جوش صورت بهتر است از سوآپ پنبه‌ای استفاده شود. معمولاً پیش از شروع، متخصص باید نوع جوش صورت را معاینه کند و بعد از تمیز و پاک‌سازی منافذ پوستی، فریز کردن جوش‌ها را انجام دهد.

کرایوتراپی برای صورت
این روش برای رفع نشانه‌های پسوریازیس، اگزما، خارش و قرمزی پوست توصیه می‌شود.

۷. کرایوتراپی هموروئید

هموروئید نوعی بیماری عفونتی است که در طی آن رگ‌های داخلی قسمت مقعدی متورم و باعث مشکلات مزمنی مثل سوزش، خارش، مشکل دفع مدفوع و درد می‌شود. یکی از روش‌های کنترل و درمان بیماری هموروئید یا بواسیر، سرما درمانی و فریز کردن ناحیه متورم شده است.

۸. کرایوتراپی میخچه پا

به عارضه پوستی که باعث افزایش ضخامت و سفت شدن قسمتی از پوست پا می‌شود میخچه پا می‌گویند که دو روش درمان با جراحی و بدون جراحی دارد. کرایوتراپی میخچه پا روش غیرجراحی است که عوارض کمتری دارد و در آن نیتروژن مایع یا دی‌اکسیدکربن منجمد را روی میخچه اسپری می‌کنند یا ماده را با سوآپ پنبه‌ای روی میخچه می‌گذارند.

۹. کرایوتراپی شکم

کرایولیپولیز از روش‌های جدید و غیرتهاجمی رفع چاقی موضعی است که سلول‌های چربی را از طریق انجماد از بین می‌برد. سر دستگاه کرایو روی شکم، باسن یا ران یا هر قسمتی که چاقی موضعی دارد قرار می‌گیرد و با فریز کردن بافت نوعی حالت خلأ ایجاد می‌کند و باعث ایجاد لاغری می‌شود. در اثر فعل‌ و انفعالی که در بدن شکل می‌گیرد، سلول‌های چربی از بین می‌روند و مثل سلول‌های پیر و مرده از بدن دفع می‌شوند.

کرایوتراپی شکم
کرایولیپولیز از روش‌های غیرتهاجمی است که سلول‌های چربی را از طریق انجماد از بین می‌برد.

۱۰. کرایوتراپی چشم

یکی از روش‌های کم‌خطر برای درمان بیماری‌های چشم مثل کاتاراکت، گلوکوم دکولمان رتین، ناخنک وکراتیمت داندرتبیک، کرایوتراپی چشم است که از دی‌اکسیدکربن منجمد برای پایین آوردن درجه حرارت در جراحی چشم استفاده می‌کند.

۱۱. کرایوتراپی کبد

به ‌طور کلی، سرما درمانی برای از بین بردن بافت بیمار و آسیب‌دیده بدن به ‌کار می‌رود. در مواردی که سایر روش‌های درمانی جواب نمی‌دهند یا در صورتی که سرطان پس از درمان دوباره برگردد یا برای درمان اندام‌های داخلی مثل کبد و سرطان پروستات از کرایوتراپی استفاده می‌شود. کرایوتراپی کبد هم همان روش فریز سلول‌های بیمار و آسیب‌دیده را دنبال می‌کند.

۱۲. کرایوتراپی کلوئید

کرایوتراپی نیتروژن مایع، متداول‌ترین روش درمان غیرتهاجمی کلوئید محسوب می‌شود. کلوئید یا گوشت اضافه، ضایعه برجسته‌ای روی سطح پوست است که به‌ خاطر تحریک پوست مثل سوراخ کردن گوش یا جوش پوستی عمدتاً در قسمت لاله یا شانه گوش ایجاد می‌شود. سرما درمانی از روش‌های مطلوب برای درمان کلوئید است که ضایعه پوستی را فریز می‌کند. کرایوتراپی کلوئید جلسات درمانی زیادی لازم دارد. نیتروژن مایع با دمای ۱۹۶- درجه سانتی‌گراد روی کلوئید قرار داده می‌شود و باعث تخریب سریع بافت آسیب‌دیده شده و قابلیت تولید کلاژن فیبروبلاست را پایین می‌آورد و باعث درمان کلوئید می‌شود.

مراحل کرایوتراپی

سرما درمانی در سه مرحله زیر انجام می‌شود:

مرحله ۱: انتقال حرارت

مرحله اول، آماده‌سازی و کاهش حرارت است. ابتدا باید ماده کرایو (نیتروژن مایع) به نقطه حرارت ۱۹۶ درجه سانتی‌گراد برسد تا روی ضایعه پوستی قرار بگیرد.

مرحله ۲: تخریب سلولی

پس از انتقال حرارت، بلافاصله نوبت به سرماسازی ناگهانی ضایعه پوستی می‌رسد که باعث تخریب سلولی و از بین رفتن خال و زگیل پوستی می‌شود.

مرحله ۳: فاز التهاب و بهبود

پس از انجام دو مرحله انتقال حرارت و فریز کردن، ناحیه تحت درمان به ‌خاطر مرگ سلولی، قرمز و ملتهب می‌شود. مراقبت‌های پس از سرما درمانی نقش مهمی در بهبود دارند.

تعداد جلسات کرایوتراپی

تعداد جلسات بسته به نوع عارضه پوستی در افراد مختلف متغیر است و گاهی یک جلسه کافی است و گاه هم ممکن است تا چند ماه طول بکشد. پیشنهاد می‌کنیم که با دریافت مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری به دکتر پوست و مو، دکتر زنان و همین‌طور دکتر داخلی دکترتو، از این روش، بهترین استفاده را داشته باشید.

مراحل کرایوتراپی
کرایوتراپی به عنوان یک روش درمانی غیرتهاجمی، مراحل متفاوتی دارد.

معایب و مزایای کرایوتراپی

به نقل از «radiologyinfo» این روش غیرتهاجمی است که به خاطر محاسن زیر به ‌نسبت درمان با دارو و پمادها به‌ مراتب بهتر است:

  • درمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.
  • احتمال انتقال زگیل به سایر اندام‌ها پایین است.
  • تقریباً بدون درد است.
  • جای زخم روی پوست نمی‌گذارد.
  • نیازی به بستری شدن ندارد و به شکل سرپایی انجام می‌شود.
  • عوارض آن محدود و کوتاه مدت هستند.
  • روش غیرتهاجمی و بدون درد است و نیاز به بی‌حسی ندارد.
  • روی سطح انرژی بیمار تأثیر می‌گذارد و احساس خوشایندی در او ایجاد می‌کند.

در نهایت نیز باید اشاره کنیم که این روش معایب چندانی ندارد و در موارد معدودی باعث ایجاد حساسیت، التهاب، خارش یا تاول روی پوست می‌شود.

نگران معایب و عوارض کرایوتراپی هستی؟ هر سوالی داری از متخصص بپرس.

کرایوتراپی درمانی موثر و غیرتهاجمی و بدون درد و سرپایی است که در زمان کوتاهی جواب می‌دهد و عوارض کمی دارد.

عوارض بعد از کرایوتراپی

هرچند سرما درمانی روش بی‌خطر، بدون درد و غیرتهاجمی است، اما گاهی بسته به سن بیمار، شدت ضایعه پوستی، و مدت زمان فریز کردن عوارضی ایجاد می‌شوند که می‌توانند موقتی، حاد یا ثانویه و با تأخیر باشند:

  • عوارض موقتی: قرمز شدن، التهاب و تورم در چند ساعت اولیه پس از انجماد سازی در نواحی حساس مثل پلک چشم‌ها از عوارض موقتی سرما درمانی هستند که نهایتاً ۲۴ ساعت بیشتر طول نمی‌کشد.
  • عوارض حاد: اگر شدت عارضه پوستی زیاد باشد یا عمل را در مرکز غیرمعتبری انجام دهید ممکن است تاول، درد شدید یا حتی سردرد به سراغتان بیاید.
  • عوارض ثانویه: بی‌حسی ناحیه درمان شده، خون‌ریزی و عفونت از عوارض ثانویه‌ای هستند که معمولاً یک یا دو روز بعد از کرایوتراپی ایجاد می‌شوند.
تعداد جلسات کرایوتراپی
هزینه کرایوتراپی، بسته به نوع آسیب و عوامل متفاوت دیگری، بسیار متغیر خواهد بود.

مراقبت‌ های بعد از کرایوتراپی

برای جلوگیری از هر گونه عوارض و عفونت پوستی باید داروهای تجویزی پزشک پس از هر جلسه درمان را دقیق مصرف کرد. در ادامه برخی مراقبت‌های بعد از سرما درمانی را باهم بخوانیم:

  • در صورت تجویز پزشک، محل زخم را روزانه با آب گرم و صابون آنتی‌باکتریال ضدعفونی کنید.
  • بهتر است از شوینده‌های عطری و معمولی استفاده نکنید.
  • بهتر است زخم شسته شده، باز بماند تا در معرض هوا خشک شود.
  • اگر زخم دلمه بست می‌توانید از وازلین غیرعطری روی آن بمالید.
  • پانسمان زخم را زود به زود عوض کنید.
  • برای جلوگیری از عفونت، بعد از هر بار شستشو، ژل پترولیوم بزنید.
  • آنتی‌بیوتیک‌ها را طبق تجویز پزشک و سر وقت بخورید.
  • معاینه دوباره برای بررسی زخم فراموش نشود.
  • برای درمان تاول از پماد زینک اکسید یا کورتون موضعی استفاده کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

سرما درمانی از روش‌های ساده و بدون درد با حداقل عوارض برای درمان عارضه‌های پوستی است به‌ خصوص برای درمان زگیل‌های تناسلی، البته کودکان و افراد زیر ۱۸ سال، خانم‌های باردار، بیماران قلبی، و افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند نباید از کرایوتراپی استفاده کنند.

 این نکته مهم را هم به ‌خاطر داشته باشید که این روش هر چقدر هم که ساده باشد نباید در منزل و توسط افراد غیرمتخصص انجام شود، پس در انتخاب کلینیک و پزشک متخصص نهایت دقت را داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم که با دریافت مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری به متخصص پوست و مو دکترتو، از این روش، بهترین استفاده را داشته باشید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

عوامل مختلفی روی هزینه سرما درمانی تأثیر می‌گذارند، مثل تخصص و مهارت پزشک، شدت و نوع آسیب و تعداد جلسات و طول دوره درمان. برای تعیین هزینه حتماً باید پزشک متخصص ضایعه پوستی را معاینه کند. میانگین هزینه هر جلسه سرما درمانی بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است.

خیر، کرایوتراپی روش درمانی غیرتهاجمی بدون درد است.

اگر زیر نظر پزشک و در کلینیک معتبر انجام شود، روش درمانی مطمئنی است.

خیر، درمان با کرایوتراپی معمولاً برگشت‌ناپذیر است.

کرایوتراپی از گاز آرگون یا نیتروژن برای ایجاد سرما جهت از بین بردن عارضه پوستی استفاده می‌کند. سرما درمانی موضعی با استفاده مستقیم نیتروژن مایع با سوآب پنبه‌ای یا اسپری، بافت آسیب‌دیده بیرون بدن را از بین می‌برد.

هر جلسه کرایوتراپی نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. اگر طولانی‌تر شود ممکن تأثیر سویی روی پوست بگذارد.

بله، یکی از روش‌های انجام کرایوتراپی استفاده از اسپری کرایو است.

هرچند این روش درمانی ساده و سرپایی است، اما برای جلوگیری از هر گونه عوارض و عفونت، بهتر است که سرما درمانی در کلینیک معتبر و مجهز زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

خیر، سرما درمانی با سرمای خشک صورت می‌گیرد و نیازی به مرطوب کردن یا خیس کردن بدن پیش از عمل نیست.

کرایوتراپی و لیزر دو روش متداول برای درمان زگیل تناسلی هستند که بسته به وضعیت بیمار انتخاب می‌شوند.

تاول یکی از عوارض کرایوتراپی است. سرمای ۲۰۰- درجه سانتی‌گرادی نیتروژن مایع روی پوست ممکن است باعث سوختگی و تاول شود.

پزشک در مواردی که التهاب شدید و تاول ایجاد شده باشد، پماد زینک اکسید را تجویز می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کرایوتراپی

  1. ناشناس گفت:

    من انجام دادم کی میگه درد نداره انقد درد دارع ک انگاری تیر خورده بودم سوزش همراه درد جوری ک نفس نمیتونی بکشی چندساعت

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بسته به میزان جراحت و نوع پوست تان ممکن است این روش دردناک باشد و یا با سوزش همراه باشد

  2. حسین گفت:

    سلام. گوشت اضافه در بیضه سمت چپ دراومده بود که دکتر کرایوتراپی انجام داد و حدودا ۲ ساعت بعد تاول زد تا اینکه ۱ روز بعد یه دفعه دستم خرد به تاول و پوکید آیا این مشکلی ایجاد نمی‌کند ؟ ضمن اینکه پماد زینگ دارم استفاده میکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت عفونت و التهاب از پماد های مناسب استفاده کنید
      مثل موپیروسین

  3. هیچکی گفت:

    سلام هیچ راهی نیست زودتر خوبشه تاول ها؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      می توانید از پماد تریامسینولون nn استفاده کنید

  4. هیچکی گفت:

    سلام اگه موقع بیرون رفتن دستکش لاتکس دست کنم که تاول های روی دستم مشخص نشه مشکلی داره؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      دستکش ممکن تجمع عرق و بخار و تاول را بدتر کند

  5. ناشناس گفت:

    سلام
    امروزانگشت دستموکرایوکردم
    بعد۱ساعت اینابسیارورم کرده وسیاه شده
    موادی که داخل پوست جمع شده راباسوزن تمیزخالی کنم؟
    یااینکه ازپمادزینک استفاده کنم؟
    شدیدهم دردداره
    مننون میشم راهنمایی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از ترکیب پمادهای زینک اکساید + ویتامین آد استفاده کنید

  6. ناشناس گفت:

    سلام من یه دو ماهی هست درگیر زگیل تناسلی شدن سه جلسه رفتم و همچنان باز داره زاعده جدید در میاد چیکار کنم واقعا دیگه تحمل ندارم و اینکه جای دوتا از کرایوا عفونت کرده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است صبور باشید و راههای درمان را ادامه دهید
      پیشنهاد می شود پزشکتان را تغییر دهید