آویشن، جادوگر طب سنتی و معرفی ۳۰ خواص درمانی آویشن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آویشن در کنار خواص زیادی که در طب سنتی دارد، در انواع غذا و داروها استفاده می‌شود. آویشن برای درمان عفونت‌های تنفسی مانند کرونا، درمان بیماری‌های گوارشی، مشکلاتی پوستی و بیماری‌های زنانه مفید است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 17 دقیقه
آویشن، جادوگر طب سنتی و معرفی ۳۰ خواص درمانی آویشن

آویشن گیاهی مدیترانه‌ای است که مصارف غذایی، دارویی و زینتی دارد. گل، برگ و روغن آویشن برای درمان طیف وسیعی از علائم و بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موارد شامل اسهال، معده درد، آرتریت و گلودرد است. اویشن حاوی مواد شیمیایی است که در درمان عفونت باکتریایی و قارچی بسیار موثر هستند. از این رو اویشن را برای درمان عفونت واژن نیز می‌توان مصرف کرد.

از آنجایی که داروها اثرات جانبی زیادی دارند، امروزه داروهای گیاهی مانند آویشن محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. در این بین شناخت و موارد مصرف هر داروی گیاهی کار آسانی نیست. به همین دلیل مشاوره با یک متخصص طب سنتی می‌تواند پرده از رازها بردارد و شما را به جواب سوالات بی‌شمارتان برساند. در ادامه خواص دارویی و موارد مصرف اویشن را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

آویشن چیست؟

آویشن به انگلیسی thyme، گیاهی کوهی است که بوی تند و خاکی دارد. از این گیاه به صورت خشک شده و پودر در غذاها و خوراک‌ها، انواع دمنوش و چای برای درمان سرماخوردگی و گرفتگی راه‌های هوایی و در طب سنتی به عنوان دارو استفاده می‌شود. آویشن خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و می‌تواند به تسکین عفونت‌های باکتریایی و قارچی کمک کند.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

طبع آویشن چیست؟ (آویشن سرد است یا گرم؟)

مزاج شناسی تاریخچه‌ای دیرینه در ایران دارد. بسیاری افراد با شناخت طبع خود، غذاهای مشکل ساز را از سبد غذایی خود حذف می‌کنند. طبع آویشن گرم و خشک است و مصرف بیش از اندازه آن برای افراد صفراوی توصیه نمی‌شود. اگر از نوع مزاجتان اطلاع ندارید، توصیه می‌کنیم از مشاوره تلفنی طب سنتی که در سایت دکترتو برای شما فراهم شده است استفاده کنید.

خواص دارویی و موارد مصرف آویشن کدامند؟

خواص آویشن کوهی چیست؟ آویشن به دلیل طعم متمایزش تا به امروز به عنوان یک غذای اصلی در آشپزی مورد استفاده است؛ اما اویشن در کنار طعم خوب، دارای خواص دارویی زیادی است؛ به‌عنوان مثال در گروه بهترین داروی گیاهی برای سرماخوردگی و آبریزش بینی قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید خواص دارویی این گیاه فروتن را بهتر بشناسید، در ادامه همراه دکترتو باشید.

آویشن با طبعت سازگاره؟

بهتره با مشورت پزشک ازش استفاده کنی

۱. تاثیر آویشن بر کرونا

کووید ۱۹ یا همان کرونا یک بیماری همه‌گیر جهانی است که در سال‌های اخیر زندگی همه افراد دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است. در حال حاضر هیچ درمان موثری برای این ویروس وجود ندارد‌، اما برخی از انواع گیاهان می‌توانند انتخاب خوبی برای کاهش علائم آن باشند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که اویشن ولگاریس دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی بالایی است که در تقویت سیستم ایمنی و همچنین اثرات ضد ویروسی در کاهش علائم تنفسی موثر است. بنابراین، ممکن است آویشن بتواند اثرات جانبی ویروس کرونا را تا حد زیادی کاهش دهد.

۲. درمان عفونت ریه با آویشن

آویشن به مبارزه با عفونت‌های تنفسی کمک می‌کند و یک خلط‌آور طبیعی است که به عنوان یک ضدعفونی‌کننده عمل می‌کند و به دفع مخاط کمک می‌کند. از این رو ممکن است به شما در درمان فوری تنگی نفس کمک کند. برای اثربخشی هرچه بیشتر آن را به صورت زیر مصرف کنید:

  • آن را به صورت چای آماده کنید. یک قاشق چای‌خوری اویشن را در آب جوش بریزید، بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و سپس صاف کنید. یک قطره آب لیمو به آن اضافه کنید تا خاصیت ضدعفونی‌کنندگی آن افزایش یابد. می‌توانید تا ۳ فنجان در روز بنوشید. دمنوش پونه و اویشن برای عفونت موثر است.
  • برای تسکین گلودرد و ورم لوزه، چای آویشن را غرغره کنید یا یک قاشق آن را تا ۳ بار در روز قورت دهید.
آویشن به مبارزه با عفونت‌ های تنفسی کمک می‌ کند و یک خلط‌ آور طبیعی است که به عنوان یک ضدعفونی‌ کننده عمل می‌ کند و به دفع مخاط کمک می‌ کند.
آویشن به مبارزه با عفونت‌های تنفسی کمک می‌کند و یک خلط‌آور طبیعی است که به عنوان یک ضدعفونی‌کننده عمل می‌کند و به دفع مخاط کمک می‌کند.

۳. خواص آویشن برای سرماخوردگی، عفونت گلو و سرفه

عصاره آویشن به دلیل خواص بالزامیک و سیال کنندگی خود، یکی از بهترین داروهای طبیعی برای مقابله با سرفه های شدید، گلودرد و هر نوع اختلال تنفسی است. آسم، سرماخوردگی و برونشیت همگی بیماری‌هایی هستند که با اویشن بهبود می‌یابند. دم کرده آویشن و خواص دمنوش آویشن برای سرماخوردگی بسیار زیاد است.

برای اطلاع از طرز تهیه دمنوش آویشن برای سرماخوردگی، درمان خلط گلو با آویشن و درمان گلودرد، توصیه می‌شود از ۱۵ قطره عصاره گل و برگ در ۱ لیتر آب جوش استفاده کنید و اجازه دهید قطره و آب حدود ۱۰ دقیقه بماند. پس از آن دم کرده باید فیلتر شده و حداقل ۲ تا ۳ بار در روز به مدت حدود ۲۰ روز مصرف شود.

کدام آویشن برای سرماخوردگی خوب است؟ متخصصان و پزشکان آویشن معمولی و آویشن لیمو را توصیه می‌کنند. هر دو گونه اگر در مکان‌های گرم و خشک کشت شوند، عطر و غلظت روغن بیشتری خواهند داشت.

۴. آویشن برای گرفتگی بینی

اویشن به هضم غذا، حمایت سیستم ایمنی و تسکین درد در زمان ابتلا به آنفلوآنزا کمک می‌کند، بنابراین سعی کنید چای آویشن را برای تسکین کیپ شدن بینی خود درست کنید، به خصوص اگر بیماری شما با پوشش سفید ضخیم روی زبان، مخاط احتقانی در ریه‌ها و سرفه‌های اسپاسمیک همراه باشد. چای اویشن همچنین باعث تسکین درد ناشی از سردرد، گرفتگی عضلات و بدن درد می‌شود که منطقه رایج آنفولانزا هستند. علاوه بر این موارد، شما می‌توانید با رایحه درمانی آویشن تا حدودی گرفتگی بینی خود را بهبود بخشید.

۵. خواص اویشن برای معده و روده

نفخ یکی از دلایل رایج معده درد است. از جمله خواص آویشن، بهبود هضم و تسکین گاز معده و درمان معده درد و روده درد با اویشن است. سوء هاضمه یکی از دلایل نفخ است که با مصرف این سبزی به شکل چای یا کپسول نرم اویشن می‌توانید نفخ معده را از بین ببرید.

۶. آویشن برای دل درد، دل پیچه و اسهال

آویشن نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان نیز می‌تواند خاصیت تسکین دهند درد معده داشته باشد. از آنجایی که اویشن یک ضد عفونی کننده قوی است، می‌تواند انگل‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌های عفونی معده شما را بکشد. این داروی گیاهی در ضدعفونی کنندگی به قدری قوی است که سربازان در جنگ برای تسکین زخم‌ها و تمیز کردن بریدگی‌ها از آن استفاده می‌کنند.

همچنین اویشن به دلیل اثر ضد اسپاسمی خود می‌تواند گرفتگی عضلات معده را تسکین دهد و به عنوان یک روان کننده عمل کند. در واقع این گیاهی دارویی یک قابض است، به این معنی که توانایی جلوگیری از تولید مخاط اضافی، صفرا یا اسید معده و همچنین تسکین درد را دارد. اگر با افزایش تولید اسید در معده خود سروکار دارید و در نتیجه از سوزش سر دل رنج می‌برید، اویشن می‌تواند مفید باشد. البته در نظر داشته باشید که مصرف زیاد آن می‌تواند اثراتی عکس این قضیه داشته باشد، بنابراین مشاوره با یک فوق تخصص طب سنتی در رابطه با نحوه مصرف آویشن ضروری است.

اگر با افزایش تولید اسید در معده خود سروکار دارید و در نتیجه از سوزش سر دل رنج می‌ برید، اویشن می‌ تواند مفید باشد.
اگر با افزایش تولید اسید در معده خود سروکار دارید و در نتیجه از سوزش سر دل رنج می‌برید، اویشن می‌تواند مفید باشد.

۷. آویشن برای حالت تهوع و استفراغ

همانطور که اشاره کردیم آویشن خاصیت میکروب زدایی بالایی دارد. اگر دلیل تهوع و استفراغ شما مسائل عفونی روده و رفلاکس معده باشند، این داروی گیاهی می‌تواند به شما در برطرف سازی این مشکلات کمک شایانی کند. البته در نظر داشته باشید برخی مواقع، خود این دارو نیز می‌تواند در صورت مصرف زیاد چنین مشکلاتی را به وجود بیاورد.

۸. خواص آویشن برای عفونت واژن (خواص آویشن برای زنان)

عفونت واژن یک بیماری شایع در بین بانوان است که سالانه تعداد زیادی افراد را درگیر خود می‌کند. طی یک تحقیقات بالینی در اصفهان مشخص شده است که کروم‌های واژینال حاوی سیر و آویشن در درمان واژینیت و علائم آن بسیار موثر است. این دارو حتی می‌تواند بهتر از کرم کلوتریمازول که یک داروی شیمیایی است عمل کند. همچنین آویشن در بارداری نیز موثر است و می‌تواند به باز شدن دهانه رحم و درمان خانگی افتادگی رحم کمک کند.

۹. درمان کیست تخمدان با آویشن

طب سنتی ایرانی نشان داده است آویشن برای کیست تخمدان موثر است به خصوص زمانی که با غذا مصرف می‌شود و می‌توانید از خواص آویشن برای رحم استفاده کنید. البته باید در نظر داشته باشید که اگر این داروی گیاهی را بیش از حد مصرف کنید ممکن است به برخی بیماری‌های گوارشی مبتلا شوید.

۱۰. تسکین درد قاعدگی با آویشن

آویشن از دیرباز به دلیل خواص ضد درد و ضد اسپاسم آن مورد توجه قرار گرفته است. شواهدی که این ادعاها را تأیید می‌کند اغلب مخلوط است، اما یافته‌های امیدوارکننده‌ای وجود دارد.

در مطالعه‌ای که در  سال ۲۰۱۲ در مجله تحقیقات علوم پزشکی منتشر شد، محققان به ۱۲۰ دانشجوی دختر مکمل اویشن (چهار بار در روز) یا ایبوپروفن (سه بار در روز) برای درمان درد پریود دادند. پس از دو ماه درمان، هر دو گروه از زنان سطوح مشابهی از تسکین را گزارش کردند. این نشان می‌دهد که آویشن ممکن است جایگزین مناسبی برای ایبوپروفن با عوارض جانبی بسیار کمتر باشد.

۱۱. برطرف کردن مشکلات پوستی رایج با آویشن

مشکلات پوستی در سراسر جهان رایج است. در برخی از کشورها، داروهای گیاهی از داروهای مهم هستند .طی یک تحقیقات بالینی مشخص شده است که کرم ضد قارچ حاوی آویشن می‌تواند تا ۶۵ درصد از افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف پوستی مانند اگزما را درمان کند.

این در حالی است که دارونما‌ها تا ۲۸ درصد خاصیت اثربخشی دارند. بنابراین، کرم اسانس ۳ درصدی اویشن می‌تواند فرصتی نسبتاً اقتصادی و در دسترس برای درمان و التیام موارد خفیف تا متوسط ​​عفونت‌های قارچی باشد .

۱۲. آکنه و اویشن

اگر از خرید و امتحان داروهای بدون نسخه برای جوش که نتیجه خوبی ندارند خسته شده‌اید، ممکن است خوش شانس باشید. آویشن به دلیل خواص ضد باکتریایی خود شناخته شده است و ممکن است آینده ای به عنوان یک عنصر مبارزه با آکنه داشته باشد.

هنگامی که اویشن برای روزها یا هفته‌ها در الکل خیسانده می‌شود، به محلولی که به عنوان تنتور شناخته می‌شود، تبدیل می‌شود .در یک مطالعه مشخص شده است که اسانس آویشن فعالیت ضد باکتریایی در برابر باکتری ایجاد کننده آکنه دارد. از خواص آویشن با نبات هم غافل نشوید که به گفته متخصصان طب سنتی از جوش و آکنه صورت و التهابات پوستی جلوگیری می‌کند.

متن انگلیسی: «thyme may be an effective herbal treatment for acne, thanks to thymol, an essential oil found in thyme. Thymol provides antioxidant, anti-inflammatory, and antimicrobial effects—excellent properties for treating acne.»
ترجمه فارسی: «اویشن به لطف تیمول، اسانس موجود در آن، ممکن است یک درمان گیاهی موثر برای آکنه باشد. تیمول دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد میکروبی است که خواص عالی برای درمان آکنه دارد.»

به نقل از سایت curology

۱۳. خواص آویشن برای مردان در کاهش ریزش مو

در ارتباط با خواص آویشن برای مو، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از روغن اسطوخودوس در ترکیب با اسانس‌های آویشن، رزماری و چوب سدر روی پوست سر باعث بهبود رشد مو در ۴۴ درصد از افراد مبتلا به ریزش مو پس از ۷ ماه درمان می‌شود.

از دیگر خواص آویشن برای مردان می‌توان به خاصیت درمانی آویشن و پروستات اشاره کرد. در مواردی که به اندازه مصرف شود، با مشورت پزشک متخصص، طبق برخی یافته‌های علمی به نظر می‌رسد که می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های غده پروستات (به خصوص سرطان پروستات) جلوگیری کند.

اویشن به افزایش سلامت مو کمک می‌ کند.
اویشن به افزایش سلامت مو کمک می‌کند.

۱۴. درمان شوره سر با آویشن

اگر پوست سرتان پوسته پوسته می‌شود یا همان شوره می‌زند، سعی کنید آن را با مخلوطی از ۲ قاشق غذاخوری اویشن خشک و ۱ فنجان آب درمان کنید. بگذارید آب بجوشد سپس آویشن را اضافه کنید و ۵ دقیقه صبر کنید. آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید خنک شود، سپس اویشن را صاف کنید و بعد از شستن و آبکشی، آب آن را روی موها و پوست سرتان بریزید. برای اینکه اجازه دهید اثر کند، آن را به مدت ۱۲ ساعت آبکشی نکنید. اما نگران نباشید، موهای شما خوب خشک می‌شود و بوی دلپذیری خواهد داشت!

۱۵. آویشن برای قلب و عروق

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله Lipid Research منتشر شده است، اسانس آویشن آنزیم التهابی COX-2 را به روشی مشابه رسوراترول (ترکیبی که با مزایای قلبی عروقی، شراب قرمز مرتبط است) مسدود می‌کند. محققان اثرات چندین اسانس تجاری موجود از جمله روغن‌های میخک، رازیانه و ترنج را مقایسه کردند. در میان تمام روغن‌های آزمایش‌شده، اویشن قوی‌ترین بود و سطوح COX-2 را تقریباً ۷۵ درصد کاهش داد.

۱۶. آویشن و فشار خون

ثابت شده است که آویشن با کاهش کلسترول (مسئول انسداد شریان‌ها)، سطح فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. همچنین می‌تواند ضربان قلب شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و دیواره‌ها، عروق و شریان‌های قلب شما را ایمن نگه دارد.

۱۷. تاثیر اویشن در افزایش ویتامین بدن

دریافت تمام ویتامین‌های مورد نیاز بدن شما در روز می‌تواند چالش برانگیز باشد. خوشبختانه آویشن سرشار از مواد مغذی مفید است، از جمله:

  • ویتامین A
  • ویتامین سی
  • مس
  • فیبر
  • آهن
  • منگنز

با این حال، اویشن منبع خوبی از این مواد مغذی نیست، مگر اینکه آن را در مقادیر بیش از حد مصرف کنید. مثلا ۱ قاشق چایخوری آویشن حاوی ۱.۲۸ میلی‌گرم ویتامین C است.

۱۸. خاصیت ضد عفونی کنندگی آویشن

کپک یک آلاینده رایج و بالقوه خطرناک هوا است که می‌تواند در خانه شما کمین کند. هنگامی که آن را شناسایی کردید، آویشن می‌تواند آن را از بین ببرد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که اویشن ممکن است در کنترل پوسیدگی کپک خاکستری در میوه گواوا موثر باشد.

آویشن را می‌توان به عنوان یک ضد عفونی کننده در خانه‌هایی که غلظت کم کپک وجود دارد استفاده کرد. با این حال، اگر کپک قابل توجهی در خانه خود پیدا کردید، بهتر است از یک متخصص برای حذف آنها استفاده کنید.

آویشن سرشار از مواد مغذی مفید است.
آویشن سرشار از مواد مغذی مفید است

۱۹. از بین بردن آفات با اویشن

آژانس حفاظت از محیط زیست می گوید که تیمول( نوعی روغن آویشن، همچنین یکی از مواد تشکیل دهنده بسیاری از آفت کش‌ها‌) هم در فضای باز و هم در داخل خانه به خوبی می‌تواند در برابر آفات زیر مقاومت کند و آن‌ها را شکست دهد.

  • باکتری‌ها
  • ویروس‌ها
  • موش‌ها
  • پشه‌های بالغ و لارو
  • سایر آفات حیوانی

برای تولید حشره کش خانگی خود می‌توانید ۴ قطره روغن اویشن را با یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون مخلوط کنید و آن را روی آفات اسپری کنید.

۲۰. استفاده از آویشن در رایحه درمانی و محصولات زیبایی ارگانیک

 بسیاری از محصولات زیبایی که معمولا در خرده فروشی‌ها پیدا می‌شوند، حاوی آویشن هستند. اویشن همچنین یک ماده محبوب در تولید دئودورانت‌های (خوشبو کننده بدن) طبیعی است. بنابراین می‌توانید از اسانس آویشن برای باز کردن سینوس‌های خود در رایحه درمانی و لطافت پوست خود استفاده کنید.

۲۱. تقویت خلق و خو به کمک گیاه اویشن

اسانس اویشن به دلیل ماده فعال آن، کارواکرول، اغلب برای اهداف معطر و درمانی استفاده می‌شود. طی تحقیقاتی مشخص شده است که کارواکرول غلظت سروتونین و دوپامین‌، دو هورمون تنظیم کننده خلق و خو را افزایش می‌دهد. بنابراین، اگر به طور منظم از روغن آویشن یا خود اویشن استفاده کنید، ممکن است تاثیر مثبتی بر احساسات و خلق و خوی شما داشته باشد.

۲۲. آشپزی با پودر آویشن

آویشن یک ماده فوق‌العاده است که در غذاهای سراسر جهان، به‌ویژه در فرانسه، ایتالیا و ایران استفاده می‌شود. هنگام تهیه گوشت یا مرغ می‌توان آن را با آویشن طعم‌دار کرد تا در کنار خواص درمانی، از مزه لذت‌بخش اویشن نیز بهره ببرید.

۲۳. از بین بردن عفونت باکتریایی

آیا تا به حال مسمومیت غذایی داشته‌اید؟ اویشن ممکن است بتواند به پیشگیری از آن کمک کند. یک مطالعه آزمایشگاهی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که روغن آویشن به عنوان یک نگهدارنده طبیعی محصولات غذایی در برابر چندین باکتری متداول موجود در مواد غذایی که حتی در غلظت‌های پایین باعث بیماری انسان می‌شوند، پتانسیل نشان می‌دهد. علاوه بر این، برخی مطالعات دیگر نشان داده است که روغن خالص این گیاه دارویی در برابر سویه‌های مقاوم باکتری‌های استافیلوکوک، انتروکوک، اشریشیا و سودوموناس مؤثر است.

توجه به این نکته ضروری است که این بدان معنا نیست که مصرف روغن اویشن از مسمومیت غذایی شما جلوگیری می‌کند. بعلاوه، اگر قرار بود مکمل‌های آویشن را به طور منظم مصرف کنید، احتمالا بسیاری از باکتری‌های خوب روده خود را نیز از بین می‌برید. بنابراین برای نحوه درست مصرف اویشن با یک متخصص طب سنتی مشاوره کنید.

۲۴. درمان عفونت قارچی با آویشن

این داروی گیاهی فقط به طور بالقوه در برابر باکتری‌ها موثر نیست. اویشن همچنین می‌تواند قارچ‌های مضر را نیز تار و مار کند. دوزهای بسیار پایین اسانس آویشن در برابر کاندیدا آلبیکنس، یکی از علل شایع عفونت‌های قارچی ، حتی زمانی که قارچ به داروی تجویزی فلوکونازول مقاوم است، می‌تواند به عنوان قارچ‌کش عمل کند. با این حال، تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است تا بدانیم آیا مصرف روغن اویشن می‌تواند قارچ کاندیدا را درمان کند یا خیر.

۲۵. اویشن و کمک به درمان سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ نوعی سرطان است که از روده بزرگ یا راست روده شروع می‌‍شود و در مدت زمان کوتاهی به نقاط دیگر بدن گسترش می‌یابد. آویشن می‌تواند روند این انتشار را کاهش دهد و در درمان این بیماری موثر باشد.

۲۶. آویشن و درمان سرطان سینه

محققان در ترکیه به تأثیر آویشن وحشی بر فعالیت سرطان سینه و به طور خاص تأثیر آن بر آپوپتوز یا مرگ سلولی و رویدادهای مرتبط با ژن در سلول‌های سرطان سینه پرداختند. آن‌ها دریافتند که اویشن وحشی باعث مرگ سلولی در سلول‌های سرطانی سینه می‌شود.

۲۷. افزایش پایداری روغن‌ های پخت و پز

اکسیداسیون لیپید یک مشکل جدی در طول پردازش و ذخیره سازی مواد غذایی است. این مشکل می‌تواند باعث از دست دادن کیفیت، ثبات، ایمنی و ارزش غذایی، خوراکی‌ها شود. دانشمندان لهستانی با تحقیق روی عصاره آویشن دریافتند که این داروی گیاهی می‌تواند به عنوان آنتی اکسیدان قوی عمل کند و جلوی اکسید شدن روغن آفتابگردان را بگیرد.

خواص روغن آویشن چیست؟
با تحقیق روی عصاره آویشن دریافتند که این داروی گیاهی می‌تواند به عنوان آنتی اکسیدان قوی عمل کند و جلوی اکسید شدن روغن آفتابگردان را بگیرد.

۲۸. کاهش التهاب با اویشن

آویشن با استفاده از تیمول خود می‌تواند با سیکلواکسیژناز(آنزیمی که مسئول التهاب در بدن است)، مبارزه کند. سیتوکین‌های التهابی سیگنال‌هایی هستند که بدن شما برای افزایش التهاب از آن‌ها استفاده می‌کند. کارواکرول موجود در این داروی گیاهی می‌تواند به کاهش سیتوکین‌ها کمک کند.

۲۹. کاهش اضطراب و استرس

متخصصان آروماتراپی معتقدند آویشن دارای اثرات ضد اضطراب (کاهش دهنده اضطراب) است، این خاصیت توسط یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ در مجله بیماری حاد مشخص شده است. بر اساس این تحقیقات، موش‌ها دوز خوراکی تیمول را با ۲۰ میلی‌گرم در کیلوگرم در مقایسه با موش‌هایی که این درمان را دریافت نکردند، استرس بسیار کمتری را هنگام انجام آزمایش ماز نشان دادند. در انسان‌ها اینکه آیا با استنشاق روغن اویشن نیز همین اتفاق می‌افتد، هنوز مشخص نشده است. دمنوش اویشن به دمنوش رفع استرس نیز معروف است.

۳۰. خواص آویشن کوهی در درمان برفک دهان

روغن آویشن مخلوط با آب از دیرباز به عنوان درمانی برای بوی بد دهان و پیشگیری از التهاب لثه و بیماری‌های لثه استفاده می‌شده است. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است برفک دهان‌، یک عفونت رایج ناشی از قارچ کاندیدا آلبیکنس را درمان کند.

موارد گفته شده نمونه‌هایی از خواص آویشن کوهی در طب سنتی هستند و تعداد زیادی از خواص آن هنوز نامشخص است. شما می‌توانید با مشاوره گرفتن از یک دکتر طب سنتی بهترین درمان را از اویشن دریافت کنید.

آویشن را چطور نگه کنیم؟

هیچ دستورالعملی برای استفاده مناسب از اویشن برای اهداف پزشکی وجود ندارد. با متخصص طب سنتی خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که اویشن مد نظر شما در چه شرایطی قابل نگهداری است. به طور کلی انواع اویشن را می‌توان به شکل زیر نگهداری کرد:

  • آویشن‌خشک را می‌توان تا دو سال به طور ایمن در دمای اتاق نگهداری کرد اما پس از حدود یک سال به سرعت خواص معطر خود را از دست می‌دهد.
  • اویشن‌ تازه به طور کلی حدود یک هفته در یخچال ماندگاری دارد. با پیر شدن برگهایش شروع به سیاه شدن می‌کند. اویشن تازه را می‌توان منجمد کرد و مستقیماً از فریزر به غذاها اضافه کرد.
  • از این داروی گیاهی، کپسول نیز در دسترس است که به طور میانگین حاوی ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم اویشن است. این محصول را می‌توان در شرایط عادی به مدت طولانی نگهداری کرد.
  • اسانس آویشن معمولا در بطری‌های کهربایی یا آبی کبالتی مقاوم در برابر نور فروخته می‌شود. شما می‌توانید اسانس را در یخچال یا در یک اتاق خنک و خشک به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. اشعه ماوراء بنفش خورشید می‌تواند به روغن‌های ضروری آسیب برساند.

متن انگلیسی: «With herbs such as rosemary and thyme, you don’t even need to strip the leaves from the branches. Press out all the air, seal and freeze.»
ترجمه فارسی: «با گیاهانی مانند رزماری و اویشن، شما حتی نیازی به جدا کردن برگ‌ها از شاخه‌ها ندارید. تمام هوا را از کیسه نگهداری آن‌ها خالی کنید و برای انجماد در فریزر قرار دهید.»

به نقل از سایت splendidtable

چقدر آویشن در روز می توانیم مصرف کنیم؟

چقدر می‌توانیم در روز آویشن مصرف کنیم؟ و چطور می‌توانیم آویشن را دم کنیم؟ این دو مورد از سؤالاتی است که ممکن است برای شما پیش آمده باشد. شاید بعد از خواندن عوارض این داروی گیاهی، این سوال در ذهن شما شکل گرفته باشد. دوز مناسب اویشن به عوامل متعددی مانند سن مصرف‌کننده، سلامتی و چندین شرایط دیگر بستگی دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین محدوده مناسب دوزهای اویشن وجود ندارد.

شما می‌توانید دوز مصرفی خود را به صورت تجربی تعیین کنید. برخی افراد با وجود مصرف سه لیوان چای اویشن در روز اثرات جانبی خاصی را تجربه نمی‌کنند. اما شما حد اعتدال را نگه دارید و تقریبا روزانه یک لیوان چای‌آویشن میل نمایید.

چای آویشن فقط به دو ماده نیاز دارد: آویشن تازه و آب! از میزان طعمی که فقط از دو ماده به دست می‌آید شگفت زده خواهید شد. این دستور پخت بهتر است در تابستان درست شود، زمانی که گیاهان تازه در باغچه‌ها موجود است. البته در فصول دیگر نیز می‌توانید آویشن تازه در عطاری‌ها پیدا کنید. روش کار بسیار سریع است و سه مرحله ساده دارد:

  • مقداری آب را در یک کتری بجوشانید
  • ۸ تا ۱۰ شاخه اویشن تازه در یک لیوان قرار دهید و آب را روی آن بریزید.
  • ۵ دقیقه منتظر بمانید و سپس آن را میل کنید. مقدار دقیق آویشن کاملا سلیقه‌ای است و می‌توانید از مقادیر بیشتر یا کمتر هم استفاده کنید.

عکس آویشن

در تصویر زیر، عکس آویشن کوهی را نشان می‌دهد.

روغن آویشن مخلوط با آب از دیرباز به عنوان درمانی برای بوی بد دهان و پیشگیری از التهاب لثه و بیماری‌های لثه استفاده می‌ شده است.
روغن آویشن مخلوط با آب از دیرباز به عنوان درمانی برای بوی بد دهان و پیشگیری از التهاب لثه و بیماری‌های لثه استفاده می‌شده است.

مضرات مصرف بیش از اندازه آویشن چیست؟

آویشن با تمام خواص بی‌نظیرش باز هم ممکن است برای همه مناسب نباشد. علاوه بر این استفاده بیش‌ازحد یک داروی گیاهی هم می‌تواند خطرناک باشد. در استفاده از آویشن موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • اویشن که معمولاً برای پخت و پز استفاده می‌شود، در صورت استفاده در مقادیر معمولی غذا، بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد که در فرم های مختلف غذایی به خوبی تحمل می‌شود. با این حال، مصرف بیش از حد اویشن ممکن است باعث ناراحتی معده، گرفتگی عضلات، سردرد و سرگیجه شود.
  • برخلاف اکثر اسانس‌ها، روغن اویشن را می‌توان به صورت خوراکی نیز مصرف کرد، البته در مقادیر محدود. از آنجایی که روغن غلیظ است، ممکن است عوارض جانبی شناخته شده را بیشتر تقویت کند. در صورت مصرف بیش از حد روغن آویشن افت غیر طبیعی فشار خون، ممکن است رخ دهد.
  • آلرژی به روغن اویشن نیز رایج است، به ویژه در افراد حساس به گیاهان خانواده نعناع (از جمله پونه کوهی، اسطوخودوس و مریم گلی). آلرژی می‌تواند با اسهال، تهوع و استفراغ در هنگام مصرف ظاهر شود. هنگامی که این داروی گیاهی روی پوست اعمال می‌شود، ممکن است درماتیت تماسی آلرژیک ایجاد شود .
  • در دوران بارداری باید از مصرف روغن یا مکمل‌های آویشن خودداری کرد. تیمول دارای اثرات مشابه استروژن است که می‌تواند بر قاعدگی تاثیر بگذارد و نشانه سقط جنین با اویشن را افزایش دهد. استفاده از آویشن در پخت و پز چنین خطری ندارد.

همانطور که گفتیم برای کاهش خطرات احتمالی اویشن بهترین راه مشاوره با دکتر طب سنتی است. شما می‌توانید به سادگی و سهولت از بخش مشاوره تلفنی دکترتو با بهترین متخصص طب سنتی ارتباط برقرار کنید.

مضرات آویشن برای کبد

اگرچه که مصرف آویشن برای پاکسازی کبد و استفاده از عناب و آویشن برای کبد چرب مفید است، اما باید توجه کرد که گیاهان دارویی نباید خودسرانه و با اندازه‌های متفاوت در مدت زمان طولانی استفاده شوند. اویشن زیاد ممکن است باعث ایجاد التهاب و تورم در کبد شود و فرد نیاز به درمان دارویی پیدا کند.

مضرات آویشن برای قلب و فشار خون

مصرف بیش از حد روغن اویشن ممکن است منجر به کاهش غیرطبیعی فشار خون شود. همچنین زمینه بیماری‌های قلب و عروق را در موارد مصرف زیاد یا آلرژی فرد به آن، افزایش می‌دهد.

عوامل خطر و هشدار مصرف آویشن (آویشن برای چه کسانی ضرر دارد؟)

مصرف بیش از اندازه هر موادی خطر آفرین است و اویشن نیز از این قاعده مستثنی است. برای مثال در شرایط زیر باید جوانب احتیاط را به شدت رعایت نمایید:

  • بارداری و شیردهی: اطلاعات قابل اعتماد و کافی درباره خطرات این داروی گیاهی در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد، اما احتیاط شرط عقل است. از این رو جوانب احتیاط را در مصرف اویشن مد نظر داشته باشید.
  • کودکان: کودکان حساسیت بزرگتری نسبت به بزرگسالان دارند. از این رو ممکن است بیشتر تحت تاثیر عوارض جانبی اویشن قرار گیرند.
  • آلرژی به پونه کوهی و گیاهان مشابه: افرادی که به پونه کوهی یا سایر گونه‌های آن حساسیت دارند ممکن است به آویشن نیز حساسیت داشته باشند و به عوارض مصرف دمنوش آویشن مبتلا شوند.
  • شرایط حساس به هورمون مانند سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز یا فیبروم رحم: اویشن ممکن است مانند استروژن در بدن عمل کند. اگر شرایطی دارید که ممکن است با قرار گرفتن در معرض استروژن بدتر شود، از اویشن استفاده نکنید.
  • جراحی: اویشن ممکن است لخته شدن خون را کمتر کند (از طریق درمان غلظت خون در طب سنتی که توسط بعضی از افراد استفاده می‌شود). این اتفاق خطر خونریزی اضافی را در طول و بعد از جراحی افزایش می‌دهد. حداقل ۲ هفته قبل از جراحی برنامه ریزی‌شده، استفاده از آویشن را متوقف کنید.

اگر جراحی پیش رو دارید، به نوعی بیماری زنانه مبتلا هستید، به این گیاه و هم‌خانواده‌هایش حساسیت دارید یا باردار و شیرده هستید، بهتر است در مصرف آویش کنی احتیاط کنید و قبل از مصرف با دکتر طب سنتی مشورت کنید.

اگر تیروئید داری، آویشن رو با مشورت پزشکت مصرف کن

انواع آویشن و نحوه تشخیص آن ها چگونه است؟

چند نوع آویشن داریم؟ محققان دریافته‌اند که بیش از ۶۰۰ گونه مختلف از اویشن در طبیعت وجود دارد. از این رو معرفی تمام آن‌ها کار آسانی نیست. در جدول زیر معروفترین و محبوب‌ترین انواع آویشن را به طور خلاصه بررسی خواهیم کرد.

انواع اویشننحوه تشخیص و کاربرد آن‌ها
اویشن‌معمولیبه شکل سجده‌ای با شاخ و برگ‌های زرد و متنوع در دسترس است.
اویشن‌ لیموییشکلی عمودی با شاخ و برگ‌های نقره‌ای طلایی و رنگارنگ دارد.
اویشن‌ پشمیشکلی به حالت سجده‌دار دارد و برگ‌ها به رنگ خاکستری به نظر می‌رسند.
اویشن‌ خزنده‌که گاهی به آن آویشن مادر می‌گویند،  تنها رشد ۵ تا ۸ سانتی‌متر رشد می‌کند و ارقام گل‌دار ارغوانی، سفید و زرشکی از آن موجود است.
اویشن‌ وحشی یا اویشن واقعیدارای شکل‌های سجده‌دار و راست است. شاخ و برگ این گیاه می‌تواند سبز، طلایی یا رنگارنگ باشد.
اویشن‌ الفینگونه‌ای خزنده است که ارتفاع آن بیش از ۲.۵ تا ۵ سانتی‌متر نیست. برگ‌های این گیاه معطر است و گل‌های ریز آن به رنگ بنفش یا صورتی دیده می‌شود.
معرفی انواع گیاه اویشن

اشکال مختلف مصرف آویشن

شاید برایتان جالب باشد بدانید که این گیاه کوهی در چه اشکال مختلفی قابلیت استفاده دارد:

۱. دمنوش و شربت آویشن و عرق آویشن

مزایای آویشن بر کسی پوشیده نیست اما بهتر است به خواص دم نوش آویشن و خواص عرق آویشن نیز اشاره کنیم:

  • استفاده از دمنوش آویشن برای درمان خانگی سرفه خشک
  • دمنوش آویشن برای بیماران قلبی
  • دمنوش آویشن و لیمو برای درد قاعدگی

طرز تهیه دمنوش آویشن نیز بسیار ساده است و کافی است برگ‌های آن را در آب جوش بریزید و بگذارید دم بکشد. البته توجه داشته باشید که در مصرف آن تعادل را رعایت کنید. مصرف زیاد این گیاه لخته خون را کند می‌کند و برای زنان باردار ایده آل نیست زیرا می‌تواند باعث سقط جنین شود.

۲. روغن آویشن

روغن اویشن دارای خواص ضد قارچی، ضد التهابی و ضد باکتریایی است که معمولاً به عنوان نگه‌دارنده در غذاها، لوازم آرایشی و بهداشتی و در دهانشویه‌ها استفاده می‌شود.

۳. پودر آویشن یا آویشن خشک

اویشن خشک برای طعم دادن به انواع غذاها استفاده می‌شود. برای تهیه پودر آویشن، برگ‌های خشک آن را در آسیاب بریزید و پودر را در شیشه‌ای در دمای اتاق نگهداری کنید.

اویشن خشک برای طعم دادن به انواع غذاها استفاده می‌ شود.
اویشن خشک برای طعم دادن به انواع غذاها استفاده می‌شود.

۴. چای آویشن

از خواص چای آویشن می‌توان به تسکین بیماری‌هایی مانند آنفولانزا و ورم لوزه‌ها اشاره کرد. چای اویشن سرشار از فنل، یک ضد عفونی‌کننده قوی است که می‌تواند به تسکین گلودرد نیز کمک کند.

۵. بخور آویشن

اگر به سینوزیت یا سرماخوردگی مبتلا هستید، از بخور آویشن یا استشمام دود آویشن غافل نشوید. این داروی گیاهی می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه تنفسی کمک کند.
جالب است بدانید که در یونان باستان نیز گیاه اویشن را در معابدشان می‌سوزاندند تا هوا را تصفیه کنند.

قیمت آویشن چقدر است؟

اگر قصد خرید آویشن خشک را دارید، در حال حاضر قیمت گیاه اویشن شیراز به ازای هر کیلو، حدود ۴۹۵ هزار تومان است. قیمت بذر اویشن کوهی نیز به ازا هر ۲۰۰ عدد، حدود ۱۲ هزار تومان است.

نتیجه‌ گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

آویشن گیاهی همه کاره است که کاربردهای مفیدی دارد. با این حال، بیشتر تحقیقات در مطالعات آزمایشگاهی یا حیوانی انجام شده است، بنابراین شواهد علمی برای حمایت از این کاربردهای مفید نسبتا ضعیف است. استفاده از اویشن نباید جایگزین مراقبت و درمان پزشکی شود.

اگر علاقه مند به بررسی فواید اویشن هستید، یک دکتر طب سنتی می‌تواند به شما کمک شایانی کند. این متخصصان توانایی خاصی در شناخت و تشخیص طبع شما دارند و می‌توانند بهترین نسخه داروی گیاهی را برای درمان بیماری شما تجویز کنند. در دکترتو به راحتی می‌توانید به متخصص طب سنتی دسترسی پیدا کنید و به صورت تلفنی یا آنلاین با پزشکتان مشورت کنید و یا برای مشاوره حضوری اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اویشن را می‌توان با برگ‌های ریز و سبز مریم گلی و ساقه‌های نازک اما چوبی آن تشخیص داد. در اوایل تابستان، این گیاه با گل‌های صورتی یا بنفش شکوفا می‌شود.
انواع مختلفی از اویشن وجود دارد، اما اویشن معمولی و اویشن لیمو آن‌هایی هستند که بیشتر برای اهداف آشپزی استفاده می‌شوند. این گیاه طعمی خاکی و تند دارد که تندتر از پونه کوهی است.

آویشن اغلب به عنوان چای کاهش وزن شناخته می‌شود. این داروی گیاهی می‌تواند اشتها را سرکوب کند، با این حال ممکن است انرژی را افزایش داده و مواد مغذی ارزشمندی را ارائه دهد، که احتمالاً منجر به پرخوری و میان وعده‌های کمتر بین وعده‌های غذایی می‌شود. یک مطالعه حیوانی نشان داد که تیمول، از چاقی ناشی از رژیم غذایی پرچرب جلوگیری می‌کند. این ماده باعث کاهش تجمع چربی، کاهش عملکرد لیپید، بهبود انسولین و حساسیت به لپتین می‌شود.

متخصصان آروماتراپی بر این باورند که با استفاده از روغن برای ماساژ رایحه درمانی، می‌توانید مزایای درمان را افزایش دهید. برای جلوگیری از تحریک پوست، هرگز از روغن با غلظت بالا استفاده نکنید. به جای آن، آن را با روغن‌هایی مانند آووکادو، بادام شیرین یا روغن جوجوبا رقیق کنید. روغن آویشن وقتی روی بدن مالیده می‌شود، شروع به گرم شدن می‌کند و اسانس معطر آن خود را نمایان می‌کند.

این گیاه کوهی غنی از ویتامین A و ویتامین C است. ویتامین A یک آنتی اکسیدان است که برای حفظ سلامت غشای مخاطی پوست و بینایی ضروری بوده و ویتامین C به مقابله در برابر بیماری‌های عفونی و رادیکال‎‌های آزاد مضر پیش التهابی کمک می‌کند.

بله، مصرف بیش از حد آن باعث کاهش فشار خون و خطر سقط جنین در زنان باردار می‌شود.

هردو گیاه از یک خانواده هستند با این تفاوت که مناطق کشت و طعم و رایحه آن‌ها متفاوت است.

بله، اویشن از چسبیدن باکتری به دیواره مثانه جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود میکروب و بیماری سریع‌تر از بدن خارج شود.

اگر می‌خواهید تفاوت خواص اویشن دم کرده با جوشانده را بدانید، باید بگوییم به نظر متخصصان طب سنتی، بهتر است گیاهان را دم کرده مصرف کنید و موادی مانند زنجبیل یا میوه‌های خشک را بجوشانید.

عرق اویشن به درمان عفونت‌های باکتریایی و قارچی کمک می‌کند.

اویشن وحشی یا اویشن واقعی بر هورمون‌هایی که غده تیروئید را کنترل می‌کنند تأثیر می‌گذارد و می‌تواند فعالیت تیروئید را کاهش دهد .

امتیاز شما به مقاله:
(3.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
من رضا قشلاقی رحیمی 22 سالمه و دانشجوی رشته مهندسی IT هستم. به فعالیت در زمینه رشته درسیم علاقمندم و دوس دارم هرچه سریعتر تجربه بیشتری رو کسب کنم. دلیل انتخاب دکتر تو بیشتر بخاطر حرفه‌ای شدن توی بخش سئو هست و خوشحالم که با این تیم حرفه‌ای و منظم دارم همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن