درمان خانگی غلظت خون، بهترین روش‌ ها برای درمان سریعتر

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درمان خانگی غلظت خون می‌تواند به اندازه درمان دارویی موثر باشد. در این روش مصرف میوه‌ها، گیاهان دارویی و دمنوش‌های پرخاصیت بر اساس نظریات متخصصان طب سنتی و پزشکان توصیه می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

درمان خانگی غلظت خون چیست؟

درمان خانگی غلظت خون ممکن است؟ غلظت خون به عنوان یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها و مشکلات در میان زنان و مردان سالانه افراد بسیاری را درگیر می‌کند. شاید در وهله اول به نظر برسد که این بیماری، چندان سخت و خطرناک نیست و چون تعداد زیادی از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند لازم نیست که آن را چندان جدی گرفت! این در حالی است که این بیماری به نوبه خود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به هیچ عنوان نیز نباید در رابطه با درمان آن کوتاهی کرد.

یکی از راه‌های درمان غلظت خون استفاده از روش‌های خانگی و طب سنتی است. با وجود تمام راه‌های درمانی که در این مطلب مطرح می‌کنیم پیشنهاد ما این است که با مراجعه به متخصص داخلی و ویزیت حضوری یا حتی مشاوره آنلاین از پزشکان و متخصصان دکترتو، درمان دقیق و مناسبی برای غلظت خون خود پیدا کنید. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های طب سنتی برای درمان غلظت خون بهتر است با دکتر طب سنتی در دکترتو مشورت کنید. در این مطلب با شما همراه هستیم که به طور مفصل به بررسی روش‌های درمانی غلظت خون در طب سنتی بپردازیم.

غلظت خون چیست؟

منظور از غلظت خون، افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون به ‌نسبت حجم خون است. وظیفه گلبول‌های قرمز در بدن این است که اکسیژن را به اندام و بافت‌ها برسانند. وقتی تعداد این سلول‌های خونی از حد مجاز بیشتر می‌شود، خون غلیظ شده و احتمال ایجاد لختگی به ‌وجود می‌آید. لخته‌هایی که اگر در مسیر انتقال خون به قلب یا مغز باشند ریسک سکته مغزی و قلبی را چند برابر می‌کنند.

 غلظت خون در مردان بالای ۴۰ سال از شیوع بیشتری برخوردار است. در اصطلاح پزشکی این بیماری را پلی‌سیتمی (polycythemia) و اریتروسیتوز (erythrocytosis) می‌گویند. این بیماری می‌تواند ریشه ژنتیکی داشته باشد یا اینکه در اثر عواملی مانند سبک زندگی ناسالم یا زندگی در ارتفاعات بالا یا آلوده، تنش و استرس ایجاد شود یا اینکه از عوارض برخی بیماری‌های دیگر باشد. اگر دچار این بیماری هستید و می‌خواهید با راه‌های ساده خانگی بیماری‌تان را مدیریت کنید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

از کجا بدانیم غلظت خون داریم؟ (تشخیص غلظت خون در خانه)

یکی از روش‌های اطلاع از غلظت خون بالا این است که به علائم این بیماری توجه کنید؛ به عنوان مثال دلیل عرق کردن بیش از حد در بعضی از موارد می‌تواند بالا بودن غلظت خون فرد باشد. اما از نظر پزشکی و علمی از کجا بدانیم غلظت خون داریم؟ در این حالت، پزشک معمولا برای شما آزمایش خون یا آزمایش شمارش کامل خون (CBC) را تجویز می‌کند که یکی از رایج‌ترین آزمایشات خون است و اغلب به عنوان بخشی از یک معاینه کامل انجام می‌شود. این آزمایش بخش‌های مختلف خون شما از جمله گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. به این روش به طور کامل متوجه غلظت خون خود خواهید شد.

راه‌ های درمان خانگی غلظت خون در مردان و زنان کدامند؟

درست است که این بیماری خطرناک است، اما می‌توان آن را کنترل کرد. در واقع روش‌های زیادی برای درمان خانگی غلظت خون وجود دارند. در وهله اول پزشک به شما این توصیه‌ها را می‌کند:

  • پرهیز از کشیدن سیگار
  • اجتناب از آلرژن‌ها و محیط‌های آلوده (آلاینده‌‌ها)
  • مصرف زیاد مایعات.
  • ورزش روزانه که جریان خون را بهتر کرده و از ایجاد لخته خون جلوگیری می‌کند. انجام حرکات کششی و منظم برای پا و مچ پا خیلی به این موضوع کمک می‌کند.
  • از رژیم غذایی مناسب و متعادل غافل نشوید. تغذیه سالم و داشتن رژیم غذایی برای حفظ وزن افراد مبتلا به این بیماری بسیار مهم است، به خصوص برای درمان غلظت خون و کبد چرب که با رعایت رژیم غذایی سالم می‌توانید این بیماری را برطرف کنید.

حجامت و اهدای خون هم از جمله روش‌های درمانی هستند که نامشان را زیاد در درمان خانگی غلظت خون می‌شنویم. برخلاف تصور همگان، حجامت به‌ نسبت اهدای خون تأثیر چندانی در کاهش غلظت خون ندارد، چراکه برای کاهش سطح غلظت خون باید خون زیادی از بدن خارج شود، اما حین حجامت معمولاً خون زیادی از بدن خارج نمی‌شود.

نحوه مصرف داروهای گیاهی برای درمان غلظت خون رو نمی‌دونی؟

حتما مشاوره دارویی بگیر!

حجامت برای درمان غلظت خون

آیا حجامت برای غلظت خون مفید است؟ البته روش‌های دیگری هم برای درمان غلظت خون و رقیق‌سازی خون در طب سنتی توصیه می‌شوند مثل مصرف ویتامین E، درمان غلظت خون با زالو و حجامت کردن. در بالا اشاره داشتیم که حجامت در مقایسه با اهدای خون تأثیر چندانی در کاهش غلظت خون ندارد، چراکه خون زیادی از بدن خارج نمی‌شود.

اما در عین حال، با خارج شدن خون کثیف در حجامت، کیفیت خون بهتر می‌شود و بسته به جنسیت، سن و طبع فرد تأثیر کم یا زیادی روی غلظت خون می‌گذارد. مناسب‌ترین زمان انجام حجامت برای کاهش غلظت خون فصل بهار است، البته این نکته را یادآور شویم که انجام حجامت در افراد زیر حتی اگر غلظت خون داشته باشند هم ممنوع است:

  • نوزادان تا قبل از ۴ ماهگی
  • زنان در دوران پریود
  • زنان باردار تا پیش از چهارماهگی
  • افرادی که از فشارخون مقطعی بالا رنج می‌برند
  • افرادی که کمبود پلاکت خون دارند.

برای درمان و رفع غلظت خون بالا، خون بدهید!

درست است که اهدای خون برای افراد مبتلا به پلی‌سیتمی درمان‌کننده است، اما نمی‌توان از این خون استفاده کرد و باید دور ریخته شود. علت آن هم وجود ماده ضد انعقاد خون در کیسه‌های جمع‌آوری خون است. خون فرد مبتلا به غلظت خونی وقتی وارد کیسه شده بلافاصله لخته می‌شود و نمی‌توان از آن برای بیماران نیازمند خون استفاده کرد. برای پیشگیری از ابتلا به غلظت خون بهتر است با تشخیص پزشک، خون بدهید. خانم‌ها بهتر است هر ۴ ماه یک‌بار و آقایان هر ۳ ماه یک‌بار خون بدهند.

آیا زالودرمانی برای غلظت خون و پاکسازی مفید است؟

یکی از روش‌های درمان خانگی غلظت خون در طب سنتی استفاده از زالو درمانی است. با بالا رفتن تعداد هموگلوبین خون که باعث غلظت خون می‌شود، جریان خون نمی‌تواند راحت از عروق خونی عبور کند و احتمال مسدود شدن عروق افزایش می‌یابد. در نتیجه با مشاهده علائم زیر در طب سنتی، زالودرمانی توصیه می‌شود، چیزهایی مثل خارش بدن، خستگی، سردرد، قهوه‌ای شدن ناخن‌ها و تیره شدن رنگ لب‌ها. وقتی زالو را روی پوست می‌گذارند، شروع به نیش زدن و مکیدن خون می‌کند. بزاق زالوها ماده‌ای به نام هیرودین دارد که باعث رقیق شدن خون انسان می‌شود.

علت غلظت خون چیست؟
بالا رفتن تعداد هموگلوبین خون باعث غلظت خون می‌شود.

بهترین داروی غلظت خون چیست؟

اگرچه پزشک شما ممکن است در موارد حاد از تجویز برطرف‌کننده غلظت خون و بهترین رقیق کننده خون به صورت قرص شیمیایی تجویز کند، اما معمولا روش‌های دارویی طبیعی هم جوابگو هستند. مصرف آب انار، آب زرشک و مایعات کافی به کاهش علائم بیماری و درمان خانگی چربی خون بالا و غلظت خون کمک می‌کنند.

درمان خانگی غلظت خون در بارداری

از بین بردن غلظت خون در دوران بارداری معمولا بسیار نادر است. زیرا خانم‌ها در این دوران بیشتر از اینکه با افزایش تعداد گلبول‌های خون مواجه شوند، با کاهش آن‌ها روبه‌رو می‌شوند. مهم‌ترین اقدام در دوران بارداری این است که حتما با تجویز پزشک دارو مصرف کنید و اگر به روش‌های درمان خانگی غلظت خون روی آوردید، حتما با متخصص تغذیه یا طب سنتی به دلیل حساسیت دوران بارداری مشورت داشته باشید.

درمان غلظت خون در افراد سیگاری

سیگار کشیدن باعث افزایش لکوسیت، نوتروفیل، لنفوسیت و مونوسیت‌های خون و همچنین افزایش هماتوکریت، هموگلوبین و حجم متوسط ​​بدن می‌شود. این اتفاق غلظت خون را افزایش می‌دهد. اولین اقدام برای درمان، ترک اعتیاد به سیگار است.

درمان و داروی گیاهی برای غلظت خون در طب سنتی

مصرف روزانه دمنوش‌ها و گیاهان دارویی که یکی از شیوه‌های رایج درمانی در طب سنتی هستند می‌تواند روی کاهش غلظت خون و رقیق‌سازی خون تأثیر بگذارد. شاید دمنوش‌ها یکی از سریع‌ترین روش‌های خانگی درمان غلظت خون باشند که با ایجاد تعادل درونی در بدن، تأثیرگذاری روی قلب و عروق می‌توانند خون را رقیق کنند. اما چه دمنوشی برای غلظت خون خوبه؟ در ادامه به تعدادی از دمنوش‌های گیاهی برای درمان خانگی غلظت خون می‌پردازیم:

۱. دمنوش زنجبیل

زنجبیل از جمله گیاهان دارویی و دمنوش‌های رقیق کننده خون است که تقریباً در بیشتر روش‌های درمانی طب سنتی تجویز می‌شود. اسید سالیسیک موجود در این گیاه باعث جلوگیری از لخته خون در رگ‌ها و رقیق شدن خون می‌شود. بهتر است افراد مبتلا به پلی‌سیتمی، پودر زنجبیل را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند.

برای تهیه دمنوش زنجبیل می‌توانید از زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل استفاده کنید. مقداری از آن را همراه آب روی قوری ریخته و اجازه بدهید روی حرارت ملایم دم بکشد. پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دمنوش شما آماده است و می‌توانید طی دو یا سه وعده در طول روز همراه با عسل و آب‌لیمو میل کنید.

۲. چای سبز

چای سبز یکی از روش‌های درمان سنتی غلظت خون است که علاوه بر چربی سوزی و کاهش وزن روی انعطاف‌پذیری رگ‌ها تأثیر گذاشته و خون را رقیق می‌کند. در نتیجه، احتمال سکته و ابتلا به فشار خون پایین می‌آید.

۳. چای کوهی و غلظت خون

چای کوهی رقیق کننده خون گیاهی است که با کمترین هزینه و خیلی راحت در دسترس است و روی کاهش غلظت خون تأثیر می‌گذارد. یک یا دو قاشق چای‌خوری چای کوهی را داخل فرنچ پرس ریخته و یک لیوان آب جوش اضافه کنید. ۱۵ نزده دقیقه کافی است تا دم بکشد، حالا ترکیب را صاف کرده و روزی یک فنجان میل کنید.

متن انگلیسی: «Herbal medicines, just like conventional medicines, will have an effect on the body and can be potentially harmful if not used correctly.»
ترجمه فارسی: «داروهای گیاهی، درست مانند داروهای معمولی، بر روی بدن اثر می‌گذارند و در صورت عدم استفاده صحیح می‌توانند مضر باشند.»

به نقل از سایت nhsinform

۴. دمنوش دارچین

دارچین حاوی ماده شیمیایی کوکارین است که مانع از انعقاد خون می‌شود، برای درمان بیماری‌های التهابی و کاهش فشار خون مؤثر است  و خون را هم رقیق می‌کند. در طب سنتی برای کاهش غلظت خون، مصرف روزانه دمنوش دارچین توصیه می‌شود.

می‌توانید قدری چوب دارچین یا پودر آن را داخل آب همراه با کمی چای ریخته و روی حرارت اجازه دهید تا دم بکشد، پس از صاف‌کردن، آماده میل کردن است. مصرف مجاز آن هفته‌ای دو تا سه بار است، زیاده‌روی در مصرف دمنوش دارچین ممکن است به کلیه‌ها آسیب برساند و در گرم‌ مزاج‌ها باعث بروز اختلالات پوستی شود.

۵. دمنوش آویشن و عناب (درمان فوری غلظت خون در طب سنتی)

دمنوش عناب و آویشن مثل اهدای خون و حجامت برای افراد مبتلا به پلی‌سیتمی عمل می‌کند. کمتر کسی است که با خواص آویشن کوهی در طب سنتی آشنا نباشد! برای تهیه دمنوش خانگی عناب و آویشن، شش عدد عناب و یک قاشق چای‌خوری برگ آویشن خشک‌شده را با یک لیوان آب جوش داخل قوری بریزید و روی حرارت غیرمستقیم حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. سپس ترکیب را صاف‌کرده و به‌ صورت روزانه میل نمایید. پس از مدتی کوتاه شاهد اثرات کاهش غلظت خون خواهید بود.

دمنوش اویشن برای غلظت خون موثر است؟
دمنوش عناب و آویشن مثل اهدای خون و حجامت برای افراد مبتلا به پلی‌سیتمی عمل می‌کند.

۶. دمنوش گیلاس

گیلاس هم مثل آسپرین حاوی سالیسیلات است و برای افراد مبتلا به غلظت خون مفید است. چند گیلاس و برگ درخت گیلاس را داخل قوری انداخته و کمی آب جوش رویشان بریزید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای دم کشید این دمنوش کافی است. حالا می‌توانید آن را صاف‌کرده و روزی یک فنجان میل کنید.

۷. دمنوش توت

دمنوش توت و برگ توت هم مثل گیلاس و آسپرین به‌ خاطر داشتن سالیسیلات برای رفع عارضه غلظت خون به‌ کار می‌رود. اگر توت تازه در دسترس نبود می‌توانید از توت خشک استفاده کنید. قدری از خود میوه و برگش را داخل قوری ریخته و حدود یک و نیم لیوان آب رویش بریزید و روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید. ۲۰ دقیقه بعد آن را از صافی رد کنید و روزی دو فنجان بنوشید. منتظر تأثیر معجزه‌آسای کاهش غلظت خون به ‌خاطر مصرف این دمنوش گیاهی باشید.

۸. دمنوش کاسنی

یکی از گیاهان عالی رقیق‌کننده خون گیاه کاسنی است که به ‌صورت عرق کاسنی و دمنوش مصرف می‌شود. یک یا دو قاشق غذاخوری برگ و ریشه کاسمی را داخل قوری بریزید و یکی دو فنجان آب سرد اضافه کنید. ۱۵ دقیقه کافی است تا روی حرارت ملایم دم بکشد. حالا ترکیب را صاف کرده و روزی یک فنجان میل کنید. منتظر تأثیرات معجزه‌آسای کاسنی روی رقیق‌سازی خون، تقویت معده و کاهش غلظت خون باشید.

۹. دمنوش شوید

یکی از گیاهان دارویی که در طب سنتی زیاد از آن یاد می‌شود شوید است که برای مبتلایان به غلظت خون به‌ کار می‌رود. فرقی ندارد که شوید تازه باشد یا خشک، دو قاشق غذاخوری شوید را داخل فرنچ پرس ریخته و رویش آب جوش بریزید. ۵ تا ۱۰ دقیقه فرصت دهید که دم بکشد. پس از صاف کردن، ترکیب آماده میل کردن است.

۱۰. دمنوش نعنا

گیاه نعنا باعث رقیق شدن خون و بالا رفتن گردش خون می‌شود. یک یا دو قاشق چای‌خوری برگ نعنای تازه یا خشک را داخل فرنچ پرس یا لیوان معمولی ریخته و آب جوش بریزید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان دهید تا دم بکشد. بعد ترکیب را صاف کنید و روزی یک یا دو بار میل کنید.

۱۱. دمنوش زردچوبه

زردچوبه جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی و درمان خانگی دارد. برای درمان غلظت خون در طب سنتی به مصرف دمنوش و ادویه زردچوبه توصیه فراوان شده است. چند عدد چوب زردچوبه را داخل لیوان یا فرنچ پرس بریزید و آب جوش را به آن اضافه کنید. پس از ۱۵ دقیقه ترکیب را صاف و نوش جان کنید. برای مشاهده نتایج کاهش غلظت خون، میزان مصرف مجاز این دمنوش گیاهی درمان خانگی غلظت خون روزی یک فنجان از این دمنوش میل کنید.

۱۲. دمنوش ریشه شیرین بیان

دیگر داروی گیاهی غلظت خون، دمنوش ریشه شیرین بیان است. دو قاشق چای‌خوری ریشه خشک‌شده شیرین بیان را داخل قوری ریخته و با یک و نیم لیوان آب جوش ترکیب کنید. سپس قوری را روی حرارت غیرمستقیم بگذارید تا دم بکشد. پس از ۲۰ دقیقه آن را صاف کرده و به‌صورت مصرف کنید.

۱۳. دمنوش گل مینا برای غلظت خون

داروی گیاهی غلظت خون که می‌تواند با رقیق کردن خون روی قلب و عروق تأثیر بسیار زیادی بگذارد. مصرف این دمنوش، علاوه بر اینکه مانع از ایجاد لخته خون در بدن شده برای درمان میگرن و تب هم مؤثر است. اگر از آن افرادی هستید که با دمنوش‌های گیاهی میانه خوبی ندارید، می‌توانید کپسول‌های حاوی عصاره گل مینا موجود در داروخانه‌ را تهیه کنید.

۱۴. چای ریبوس

چای ریبوس که به آن رویبوس هم می‌گویند گیاه بومی آفریقای جنوبی به رنگ قرمز است و باعث رقیق‌سازی خون می‌شود. ضمن اینکه عروق را بازتر کرده و احتمال بروز سکته قلبی یا مغزی یا فشارخون را کاهش می‌دهد.

۱۵. دمنوش مرزنجوش

گیاه مرزنجوش یا مرزنگوش خاصیت آنتی‌اکسیدان و ضد درد دارد که برای بهتر کردن گردش خون، بهبود اسپاسم عضلانی، کاهش فشار خون و رقیق کردن خون توصیه می‌شود. خواص دارویی بیشتر نیز در دمنوش اسطوخودوس هم دیده می‌شود. در مصرف دمنوش‌های گیاهی جانب احتیاط را رعایت کنید و صرف اینکه منشأ گیاهی دارند مجاز نیستید که در هر سن و شرایطی آن‌ها را میل کنید. مثلاً خانم‌های باردار نمی‌توانند از تمام دمنوش‌ها مصرف کنند. حواستان به تداخل دارویی احتمالی با دمنوش‌ها باشد. پس حتماً پیش از مصرف هر دمنوش و داروی گیاهی در درمان طب سنتی با پزشک خود مشورت کنید.

غلظت خونت بالاست؟ نگران خطر سکته قلبی هستی؟ مشاوره بگیر!

برای غلظت خون چه بخوریم؟

شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که برای غلظت خون و برای رقیق شدن خون چی بخوریم و غذاهایی که برای کاهش غلظت خون موثر هستند شامل چه مواردی می‌شوند؟ رژیم غذایی‌ شما باید سرشار از مواد مغذی، میوه و سبزیجات، غذاهای کم‌چرب و پروتئین باشد. با رعایت دستورات درمان خانگی و داروی گیاهی و طبیعی مثل فلفل قرمز و سیر می‌توان با رقیق کردن خون، شرایط این بیماری را کنترل کرد.

آلبالو، آب‌لیموی ترش و موز از جمله خوراکی‌های محبوب درمان خانگی غلظت خون هستند. وجود ویتامین C و فیبرهای محلول و نامحلول در میوه و سبزی‌ها باعث پایین آمدن سطح فیبرینوژن، غلظت خون و فشار خون می‌شود. یکی از مزایای رژیم غذایی گیاهخواری، رقیق‌تر بودن خونشان نسبت به همسن و سالانشان است به ‌علاوه اینکه فشار خون و فیبرونوژن کمتری هم دارند. سایر موارد عبارت‌اند از:

مواد غذایی مفید برا کاهش غلظت خونتاثیرات آن‌ها
تمبر هندی و پاپریکارقیق‌کننده طبیعی خون محسوب می‌شوند.
خرما، خیار، و چغندر تصفیه‌کننده طبیعی خون هستند.
چای ترشباعث کاهش غلظت خون شده و از آن جلوگیری می‌کند.
هویج، کرفس و سیبعروق خونی را باز می‌کند و جریان خون را راحت‌تر به گردش درمی‌آورد و روش گیاهی مناسبی برای درمان غلظت خون و کبد چرب، واریس و گرفتگی عروق محسوب می‌شود.
هندوانه، هلو، شلیل، غوره، ریواس، زالزالک و ذغال اختهخوراکی‌هایی هستند که خون را تصفیه کرده و غلظت آن را کاهش می‌دهند.
درمان غلظت خون در خانه ممکن است؟

در ادامه با غذاهای کاهش‌دهنده غلظت خون آشنا می‌شویم که به ‌عنوان درمان خانگی غلظت خون شدید و داروی گیاهی غلظت خون در طب سنتی توصیه می‌شوند:

۱. آناناس

آنزیم بروملین موجود در آناناس باعث رقیق شدن خون و جلوگیری از ایجاد لخته خونی شده و نقش مؤثری در درمان بیماری‌های قلبی عروقی دارد. مصرف آب آناناس تازه و خود میوه آناناس یکی از روش‌های درمان خانگی غلظت خون محسوب می‌شود. در کنار این نیز می‌توانید مکمل دارویی آن را مصرف کنید.

۲. زرشک

یکی از روش‌های مشهور درمان گیاهی غلظت خون و بهترین دشمن غلظت خون، زرشک‌ درمانی است که با باز کردن دیواره‌های رگ باعث می‌شود که جریان خون گردش راحت‌تری داشته باشد، البته زیاده‌روی در مصرف زرشک می‌تواند مشکل‌ساز شود. زرشک یا آب زرشک از جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی برخوردار بوده و برای درمان بیماری‌های زیادی از جمله کبد چرب توصیه می‌شود به همین دلیل نباید از خواص آب زرشک برای غلظت خون غافل شد.

برای مصرف، مقدار مورد نیاز از زرشک را پاک کنید و پس از شستشو داخل ظرفی ریخته و رویش آب بریزید. اجازه بدهید زرشک یک روز در آب بماند تا خیس بخورد. بعد زرشک را از آب جدا کرده و داخل مخلوط‌کن بریزید. در این مرحله، ترکیب پوره شده را داخل پارچه تمیزی بریزید تا صاف شود. آب آن را داخل بطری در یخچال نگهداری کنید و طبق دستور طب سنتی تجویزشده مصرف نمایید.

زرشک برای کاهش گلبول قرمز خون موثر است؟
یکی از روش‌های مشهور درمان گیاهی غلظت خون و بهترین دشمن غلظت خون، زرشک‌ درمانی است که با باز کردن دیواره‌های رگ باعث می‌شود که جریان خون گردش راحت‌تری داشته باشد.

۳. انار

میوه بهشتی انار که به خاطر خواص بی‌شمارش جریان خون را بهتر می‌کند و غلظت خون را کاهش می‌دهد. البته افراط در مصرف انار باعث افت فشار خون بالا می‌شود.

۴. انگور

انگور برای رقیق کردن خون، باز کردن عروق و کاهش فشار خون توصیه می‌شود.

۵. موز

موز یکی از میوه‌های مفید برای کاهش غلظت خون و کاهش گلبول قرمز است. این میوه از خوراکی‌های جادویی است که ترکیباتش علاوه‌بر حفظ سلامت بدن، باعث رقیق‌شدن خون‌شده و احتمال ابتلا به بیماری‌های خونی را کاهش می‌دهد.

۶. گوجه‌ فرنگی

گوجه‌فرنگی به خاطر ترکیبات کاهش‌دهنده غلظت خونی که دارد یکی از روش‌های راحت و ارزان درمان خانگی غلظت خون محسوب می‌شود که طرفداران زیادی هم دارد.

۷. سیر

سیر نوعی آنتی‌بیوتیک گیاهی و داروی گیاهی ضد انعقاد است که به خاطر خواص ضد میکروبی‌اش باعث رقیق شدن خون می‌شود. مصرف سیر همچنین از ایجاد لخته خون جلوگیری می‌کند. البته اگر به‌تازگی عمل جراحی داشتید نباید در مصرف سیر زیاده‌روی کنید چراکه باعث خون‌ریزی می‌شود.

متن انگلیسی: «When there is less water in your blood, the concentration of particles is greater.»
ترجمه فارسی: «وقتی آب کمتری در خون شما وجود داشته باشد، غلظت ذرات (غلظت خون) بیشتر است.»

به نقل از سایت urmc

۸. آووکادو

این سبز دوست‌داشتنی و جذاب به خاطر داشتن امگا ۳ و اسید سالیسیلات بسیار برای رقیق کردن خون مؤثر است و غلظت خون را کاهش می‌دهد. مصرف آووکادو برای پیشگیری از سکته مغزی هم توصیه می‌شود.

آووکادو برای کاهش حجم خون موثر است؟
مصرف آووکادو برای پیشگیری از سکته مغزی توصیه می‌شود.

۹. پیاز

مصرف پیاز خام سفید شیرین علاوه‌بر بهبود جریان خون باعث پایین آمدن غلظت خون می‌شود.

۱۰. فلفل قرمز

ماده‌ای به نام کپسایسین در فلفل قرمز باعث می‌شود که جریان خون تحریک و رقیق شود. به‌علاوه اینکه نقش مثبتی روی تنظیم گردش خون دارد.

۱۱. تخم کتان

فیبر موجود در تخم کتان آن را به گزینه مناسبی برای تصفیه خون و دستگاه گوارش تبدیل کرده است.

۱۲. آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا سرشار از آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند به بدن در مقابله با عفونت کمک کند و مغز استخوان را تقویت می‌کند.

۱۳. جنسینگ

این گیاه دارویی پرخاصیت و محبوب هم برای درمان گیاهی غلظت خون کاربرد دارد، به‌ علاوه اینکه از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند.

۱۴. برگ درخت جینکو بیلو

طب سنتی چینی تأکید زیادی بر برگ درخت جینکو بیلو دارد و در طول تاریخ از آن برای درمان انواع اختلالات خونی استفاده می‌کرد. مصرف این برگ‌ها باعث رقیق شدن خون می‌شود.

۱۵. مغزهای رقیق کننده خون

وجود اسید چرب امگا ۳ و ویتامین E در مغزهایی مانند فندق، بادام درختی، پسته، روغن ذرت، آفتاب‌گردان، کنجد و گردو برای درمان غلظت خون مفید است و خون را رقیق می‌کند.

۱۶. انگور برای غلظت خون

انگور یکی‌از میوه‌هایی است که برای درمان هموگلوبین بالا و ثبات فشار خون مصرف می‌شود. این میوه به رقیق شدن خون به دلیل دارا بودن پتاسیم کمک می‌کند.

چه غذاهایی باعث غلظت خون میشود؟

چه چیزهایی غلظت خون را بالا میبرد؟ به طور کلی، در ابتدای لیست غذاهای غلیظ کننده خون مواردی قرار می‌گیرند که باعث افزایش سطح قند خون می‌شوند. غذاهایی که کربوهیدرات بالایی دارند و به سرعت به انرژی تبدیل می‌شوند شامل مانند برنج، نان و شکر هستند. در مرحله بعد نیز غذاهای سرشار از پروتئین، مانند گوشت، تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی و غذاهای روغنی قرار می‌گیرند. بهترین راه این است که برای درمان قطعی غلظت خون، در رژیم غذایی خود نسبت متناسبی از هر کدام را قرار دهید.

عسل و غلظت خون

عسل حاوی مقادیر زیادی آهن، منگنز و مس است که برای ساخت هموگلوبین بسیار ضروری هستند. بر اساس متون باستانی، عسل یک درمان سنتی برای پیشگیری از کم‌خونی است، زیرا به حفظ سطح بهینه گلبول‌های قرمز و هموگلوبین کمک می‌کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

غلظت خون نوعی بیماری‌ است که به خاطر از بین رفتن تعادل سلول‌های خونی به وجود می‌آید. سبک زندگی نامناسب، تغذیه ناسالم، اختلالات هورمونی وارثی یا بیماری‌های زمینه‌ای از جمله عوامل ایجاد عارضه غلظت خون هستند. بیماری که به‌تدریج خود را بیشتر در سنین بالا نشان می‌دهد.

شیوه‌های مختلفی برای درمان خانگی غلظت خون در طب سنتی و با استفاده از داروهای شیمیایی وجود دارد. البته یادآوری می‌کنیم که با مشاهده هر علامت و نشانه بیماری این شما نیستید که روش درمان را تعیین می‌کنید، بلکه باید به پزشک مراجعه کنید و با صلاحدید متخصص سراغ روش‌های درمانی دارویی یا طب سنتی درمان غلظت خون بروید.

با وجود تمام راه‌های درمانی که در این مطلب مطرح کردیم پیشنهاد ما این است که با مراجعه به دکتر قلب و عروق و بهترین دکتر طب سنتی این بیماری را درمان کنید. در سایت دکترتو امکان ویزیت حضوری و حتی مشاوره آنلاین دکتر قلب و عروق و مشاوره آنلاین طب سنتی برای شما فراهم شده است.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

با انجام کارهای زیر می‌توانید غلظت خون را پایین بیاورید:

  • ورزش کنید. ورزش‌های سبک مثل پیاده‌روی باعث بهبود جریان گردش خون در رگ‌ها می‌شوند.
  • دست از سیگار کشیدن بردارید. مصرف دخانیات باعث تنگ شدن عروق خونی شده و ریسک سکته قلبی یا مغزی ناشی از انسداد و لخته خونی را چند برابر می‌کند.
  • از محیط‌های کم اکسیژن و ارتفاعات دوری کنید.
  • با پوست و بدن خود به ‌درستی رفتار کنید. شرایط هوایی بسیار گرم و بسیار سرد برای شما خطرناک هستند.

راه‌های زیادی برای درمان طبیعی غلظت خون وجود دارد که می‌تواند کمک زیادی به سلامت شما بکند. شما باید از دمنوش‌هایی که در بالا گفتیم مانند دمنوش آویشن و عناب، دمنوش دارچین، زنجبیل و یا چای سبز برای درمان طبیعی غلطت خون استفاده کنید. همچنین روش‌هایی مانند زالودرمانی یا حجامت هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

بهترین و سریع‌ترین روش خانگی درمان غلظت خون مصرف آب کافی و مایعات است. بله درست شنیدید! کم آبی باعث می‌شود که خون به درستی در رگ‌ها جریان پیدا نکند و غلظت خون را افزایش می‌دهد. از نظر پزشکان، مصرف آب کافی باعث می‌شود که میزان غلظت خون همچنان متعادل بماند و احتمال لختگی، انسداد عروق و نهایتاً سکته قلبی و مغزی کمتر می‌شود.

تغذیه و رژیم غذایی یکی از مهم‌ترین مواردی است که در دوران بارداری اهمیتش دو برابر می‌شود. مصرف غذاهای آماده و چرب، خوراکی‌های دارای افزوده، پیتزا و سوخاری‌ها از جمله خوراکی‌هایی هستند که مصرف آن‌ها در دوره بارداری باعث غلظت خون می‌شود.
داشتن سبک غذایی ناسالم هم می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌هایی شود که غلظت خون از تبعات آن‌هاست. به‌ همین دلیل است که در درمان خانگی غلظت خون در بارداری بر مصرف غذاهای طبیعی و غیرسنتی تأکید شده است. طب سنتی به خانم‌های بارداری که از غلظت خون رنج می‌برند مصرف عناب، دمنوش کاسنی و حجامت را توصیه می‌کند، البته یکی از روش‌های درمان خانگی غلظت خون در بارداری نوشیدن آب ولرم به ‌صورت ناشتا و اول صبح است.

با مشاهده علائم اولیه باید به پزشک عمومی یا متخصص داخلی مراجعه کنید. در صورتی که با انجام آزمایش‌ها پزشک تشخیص به وجود پلی‌سیتمی داد باید به متخصص خون (هماتولوژیست) مراجعه کنید.

بله، در بیشتر موارد نوشیدن آب کافی در روز به پایدار ماندن سطح الکترولیت‌های بدن کمک می‌کند.

درمان‌های دارویی گیاهی و طب سنتی، نوشیدن آب کافی، رژیم غذایی سالم و پرهیز از نمک و شکر زیاد برای کاهش غلظت خون خوب هستند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان خانگی غلظت خون

  1. مجید گفت:

    سلام وعرض ادب
    فقط یک کلام خیلی عالی
    تشکروقدردانی

  2. سایان حسینی گفت:

    فداتون بشم خب یدفعه بگید همه چی بخور ، آخه این چه درمانیه ؟ اونی ک زود اثر داره رو لطفا بفرمایید

  3. ناشناس گفت:

    سلام مطالبتون عالی وکامل بود ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از همراهی شما.

  4. محمد گفت:

    باسلام.ممنون از مطالب خیلی خوبتون.

  5. زهرا برومند گفت:

    مطالب مفید و کامل بود

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از همراهی شما.

  6. سجاد زمانی گفت:

    سلام خسته نباشید برادر من با سن ۳۷ با غلظت خون بالا دچار تشنج شده و العان در بیمارستان عالی نسب تبریز تحت درمان هست آیا روشی برای تسریع دوره درمان پیشنهاد میکنید البته احتمال وجود لخته خون هم در بدنش وجود داره چطور از مکان دقیق لخته خونها مطلع شویم .با تشکر سجاد زمانی شماره تماس بنده ۰۹۱۴۸۰۲۶۷۳۷عاجزانه درخواست کمک از شما دارم

  7. ناشناس گفت:

    مطالب عالی

  8. سها گفت:

    ممنونم از رهنمای های دقیق

  9. سمیرا گفت:

    سلام خسته نباشین مطالب اون خیلی خوب بود

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنون از همراهی شما. امیدواریم مطلب مفید واقع شده باشد.

  10. فهیمه گفت:

    باسلام وعرض ادب
    از مطالب مفید وآموزنده شمابرای رساندن اطلاعات بیشتر سپاسگزارم خیلی مفید وجامع بودسلامت وپایدار وموفق باشید.

    1. زهره گفت:

      مطالب مفیدواموزنده بود از راهنمایی هاتون سپاسگزارم

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        ممنون از همراهی شما.