با چای سبز و خواص درمانی بی نظیر آن آشنا شوید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در این مقاله پس از آشنایی با چای سبز، انواع آن را خواهید شناخت. همچنین درباره ویژگی‌ها، خواص و نحوه دم کردن این چای فوق العاده خوش طمع نکاتی را می‌آموزید. چای سبز برای درمان مشکلات پوست و مو، لاغری، کنترل کبد چرب، تنبلی تخمدان و بهبود افسردگی و اضطراب مفید است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 14 دقیقه
چای سبز

چای سبز یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های روی کره زمین است که فواید بالقوه زیادی برای سلامتی دارد. چای سبز از برگ‌های بوته کاملیا سیننسیس به دست می‌آید. این چای یکی از کم فرآوری شده‌ترین انواع چای است که حاوی بیشترین مقدار و تعداد آنتی اکسیدان و انواع پلی فنول‌های مفید است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که چای سبز ممکن است تاثیر مثبتی بر کاهش وزن، اختلالات کبدی، دیابت نوع ۲، بیماری آلزایمر و بسیاری دیگر از بیماری‌ها داشته باشد. شاید کم و بیش درباره فواید این نوع چای و تاثیر مصرف آن بر بیماری‌ها و حتی لاغری شنیده باشید؛ اما قطعا صحبت با یک متخصص برای اطمینان از این موارد کار درست‌تری است. برای پیدا کردن یک پزشک تغذیه خوب یا متخصص طب سنتی، می‌توانید از وبسایت دکترتو کمک بگیرید. دکترتو به شما کمک می‌کند تا نوبت ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین با بهترین پزشکان را به راحتی دریافت کنید.

چای سبز چیست؟

چای سبز نوعی چای است که از برگ‌ها و جوانه‌های کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود. تفاوت این نوع چای با سایر انواع چای در این است که فرآیند پژمرده شدن و اکسیداسیون مشابهی را که برای تهیه چای سیاه انجام می‌شود، طی نکرده است. مصرف چای سبز از کشور چین شروع شد و از آن زمان تولید و توزیع آن به کشورهای دیگر آسیای شرقی گسترش یافت؛ به شکلی که امروزه مردم سراسر دنیا طرفدار نوشیدن این چای خوش طعم و پرفایده هستند. در ادامه به معرفی کامل این نوع چای پرداخته‌ایم.

انواع مختلف چای سبز

بیش از ۱۵۰۰ نوع مختلف چای سبز وجود دارد. به همین دلیل است که گاهی اوقات یافتن بهترین نوع آن از میان تنوع بسیاری که دارد دشوار است.

گیوکورو،سنچا، هوجیچا، کوکیچا، جن مایچا، باروت، بانچا، چای سبز تولسی، فوکاموشیچا، کوناچا، چای سبز هوجیچا، کامایریشا،چای نعناع مراکشی، چونمی، چای سبز سنچا، هوانگشان مائوفنگ، یاسمن، چای سبز یاس، چای سبز بابونه، بی لو چون و بیلوچون برخی از انواع مختلف چای سبز موجود در سراسر دنیا هستند. در ادامه مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین انواع چای سبز را بیشتر توضیح داده‌ایم.

چای سبز انواع مختلفی دارد و تنوع آن بالاست.
چای سبز انواع مختلفی داشته که هر یک خواص ویژه خود را دارند.

چای سبز چینی

در فرآوری چای سبز چینی، برگ‌های چای ذخیره شده و سپس در تابه سرخ می‌شوند.

چای سبز ژاپنی

در طول فرآوری چای سبز ژاپنی، برگ‌ها بلافاصله پس از چیدن بخارپز می‌شوند.

سنچا

چای سبز سنچا سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که با رادیکال های آزاد مبارزه کرده، التهاب و کلسترول را کاهش داده و حتی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. این نوع چای سبز با دوز قابل توجهی از کافئین، خلق و خو را بهبود بخشیده و انرژی بدن را افزایش می‌دهد.

گیوکورو

گیوکورو نوعی چای سبز ژاپنی است. با توجه به نحوه رشد چای و خواص آن چای سبز Gyokuro یک چای سبز باارزش و گران قیمت است. این چای مانند سنچا در ابتدا زیر آفتاب رشد می‌کند و سپس برای ۲۰ روز آخر قبل از برداشت پوشانده می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که غلظت اسید آمینه خاصی به نام تیانین (L-theanine) که مسئول طعم شیرین گیوکورو است بیشتر شود. برای دم کردن این مدل چای به قوری مخصوص ژاپنی نیاز دارید.

کابوشچا

چای سبز کابوشچا به هضم درست غذا درون بدن کمک می‌کند. همچنین بدن را از سموم خلاص کرده و انرژی آن را افزایش می‌دهد. گفته می‌شود که این‌ نوع چای سبز سیستم ایمنی بدن را هم تقویت می‌کند. از فواید ویژه دیگر چای سبز کابوشچا کمک به کاهش وزن است. از فشار خون بالا، بیماری های قلبی و سرطان جلوگیری می‌کند. اما شواهد زیادی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد.

ماچا

کاتچین موجود در ماچا و چای سبز ممکن است استرس را کاهش دهد و از عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها در بدن و التهاب جلوگیری کند. این نوع چای سبز همچنین برای قلب هم فواید زیادی دارد و می‌تواند خطر تصلب شرایین، فشار خون بالا و بیماری قلبی را کاهش دهد.

متن انگلیسی:
Matcha doesn’t have a lot of vitamins and minerals. But its antioxidants and caffeine may boost your brain performance and reduce your risk of some diseases
ترجمه متن:
چای ماچا ویتامین و مواد معدنی زیادی ندارد؛ اما آنتی اکسیدان‌ها و کافئین موجود در آن ممکن است عملکرد مغز شما را تقویت کرده و خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را کاهش دهد.

webmd

گنفایچا

چای گنفایچا خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. EGCG یک آنتی اکسیدان است که در تمام چای‌های سبز از جمله genmaicha وجود دارد. مطالعات نشان می‌دهد که این آنتی اکسیدان سبب پیشگیری از آسیب سلولی و انواع مختلف سرطان از جمله سرطان مثانه، تخمدان و پانکراس می‌شود.

هوجیچا

هوجیچا نوعی چای سبز برشته شده است که فواید متعددی برای سلامتی دارد. اولاً، این چای دارای محتوای کافئین پایینی در مقایسه با چای‌های دیگر است که آن را به انتخابی مناسب برای افرادی که به دنبال کاهش مصرف کافئین هستند تبدیل می‌کند. ثانیا، حاوی ال تیانین است که باعث آرامش می‌شود و در نهایت هم به کاهش استرس کمک می‌کند.

چای سبز هوجیچا کافئین بسیار کمی دارد.
چای سبز هوجیچا نوعی چای سبز برشته شده با درصد کافئین پایین است.

ترکیبات چای سبز

پلی فنول‌های موجود در چای سبز شامل اپی گالوکاتچین گالات (EGCG)، اپی کاتچین گالات، اپی کاتچین و فلاوانول‌ها هستند. براساس آزمایشات مشخص شده که این موارد اثرات مفیدی در داخل بدن خواهند داشت. اجزای دیگر شامل سه نوع فلاونوئید معروف به کامفرول، کوئرستین و میریستین است.

طبع چای سبز

طبع چای سبز سرد و خشک است. پس اگر طبع شما هم سرد و خشک است، نوشیدن چای سبز چندان برای شما مفید نیست و سردی و خشکی مزاج شما را افزایش خواهد داد. 

چای سبز در طب سنتی

در طب سنتی چینی و هندی، پزشکان از چای سبز به عنوان محرک، ادرارآور (برای کمک به خارج شدن مایعات اضافی بدن)، قابض (برای کنترل خونریزی و کمک به بهبود زخم‌ها) و برای بهبود سلامت قلب استفاده می‌کردند. سایر کاربردهای سنتی چای سبز شامل درمان گاز معده و روده، تنظیم دمای بدن و قند خون، بهبود هضم و بهبود فرآیندهای ذهنی است.

اعتقاد بر این است که چای سبز اثر خنک کنندگی دارد و به همین علت آن را برای کبد مصرف می‌کنند. از همه رایج‌تر هم اینکه در طب سنتی چای سبز را به دلیل خواص آرام بخش و به منظور کاهش استرس و اضطراب توصیه می‌کنند.

خواص چای سبز (فواید چای سبز)

همانطور که تا این قسمت به خواص زیادی از چای سبز اشاره کرده‌اند باید گفت که این نوشیدنی خواص باور نکردنی زیادی دارد. جزئیات هر یک‌ از این خواص را در ادامه بخوانید:

۱. بهبود عملکر مغز

نوشیدن چای سبز ممکن است به دلیل ترکیبات موجود در آن برای بهبود خلق و خو و عملکرد مغز مفید باشد. همچنین بر اساس گزارشات نوشیدن چای سبز ۶۴٪ درصد احتمال ابتلا به اختلالات شناختی در میانسالان و بزرگسالان را کاهش می‌دهد.

۲. چای سبز برای لاغری (خواص چای سبز برای لاغری شکم و پهلو)

چای سبز می‌تواند به کاهش تجزیه سلول‌های چربی، به ویژه چربی‌های مضر شکم کمک کند.

۳. چای سبز برای کبد چرب

نوشیدن چای سبز اثرات مفیدی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) دارد. برای درمان کبد چرب در خانه می‌توان روزانه از این چای استفاده کرد.

می‌خوای برای درمان کبد چرب چای سبز بنوشی؟

برای اطلاع از نحوه مصرف مشاوره بگیر.

۴. خواص چای سبز برای مو

نوشیدن چای سبز کوتیکول مو را ترمیم و در نتیجه موها را از ریشه تا نوک صاف‌تر می‌کند. ویتامین B موجود در چای سبز به مرطوب کردن موها کمک می‌کند، بنابراین شکستگی و شکاف موها هم کاهش می‌یابد. از دیگر فواید نوشیدن چای سبز برای موها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از ریزش موها
  • تقویت رشد مو 
  • بهبود گردش خون
  • مبارزه با شوره سر
  • حفظ رطوبت موها
  • جلوگیری از شکستگی مو
  • از بین بردن انگل‌های پوست سر
  • رساندن مواد مغذی به مو 
  • نرم کنندگی مو
  • سرشار از پلی فنول و ویتامین B
  • افزایش درخشندگی مو
  • کنترل چربی پوست سر

۵. چای سبز و تنبلی تخمدان

مصرف چای سبز باعث بهبود مورفولوژی تخمدان می‌شود. با توجه به این اثرات سیستمیک و توانایی کاهش ویژگی‌های متابولیک، چای سبز توانسته از طریق کاهش کیست‌های تخمدان و درمان تنبلی تخمدان، سرعت تولید مثل را هم افزایش دهد. بنابراین، چای سبز می‌تواند شرایط مرتبط با باروری را تغییر دهد.

۶. پیشگیری از دیابت

افزودن چای سبز به بخشی از برنامه غذایی ممکن است در پیشگیری از دیابت نوع ۲ و درمان خانگی قند خون بالا مفید باشد. نوشیدن چای سبز به عنوان جایگزینی برای سایر نوشیدنی‌های شیرین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

متن انگلیسی:
The research is mixed on the role green tea may play in lowering the risk of type 2 diabetes, or helping with the overall management of type 2 diabetes
ترجمه متن:
تحقیقات در مورد نقش چای سبز در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ یا کمک به مدیریت کلی دیابت نوع ۲ متفاوت است.

healthline

۷. خواص چای سبز برای پوست

خواص چای سبز برای پوست عبارتند از:

  • مبارزه با پیری پوست
  • کاهش التهاب پوست 
  • افزایش آنتی اکسیدان برای جلوگیری از پیری پوست
  • کاهش پف پوست
  • مبارزه با تحریک پوست
  • روشن کردن پوست
  • لایه برداری ملایم
  • پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست
  • درمان آکنه
  • دارای خاصیت آنتی باکتریال برای پوست
  • متعادل کردن چربی پوست
  • ایجاد تعادل در تولید سبوم
  • برطرف کردن منافذ مسدود شده 
  • کاهش قرمزی پوست

۸. سلامت ریه با چای سبز

مصرف چای سبز برای کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه توصیه شده است. این چای وضعیت تنفس را بهبود می‌بخشد.

۹. سرطان سینه

پلی فنول‌های موجود در چای سبز از رشد سلول‌های سرطان سینه جلوگیری می‌کند. در یک مطالعه روی ۴۷۲ زن مبتلا به سرطان سینه، محققان دریافتند در زنانی که مصرف چای بیشتر بوده، کمترین شیوع سرطان وجود داشته است.

۱۰. ضد افسردگی و اضطراب

برای درمان افسردگی در خانه باید به تغذیه هم توجه داشته باشید. چای سبز سرشار از کافئین و ال تیانین است، اسید آمینه‌ای که ممکن است اضطراب را کاهش دهد. چای سبز دارای فعالیت‌های آنتی اکسیدانی قوی داخل بدن بوده و بنابراین ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو از بدن در برابر افسردگی محافظت کند. علاوه بر این، نشان داده شده است که کاتچین‌های چای سبز اثرات ضد التهابی داشته که افسردگی را کاهش می‌دهند.

۱۱. مبارزه با باکتری، عفونت و ویروس

چای سبز دارای اثرات ضد میکروبی روی انواع باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی (مانند اشریشیا کلی، سالمونلا، استافیلوکوکوس اورئوس، انتروکوکوس)، برخی قارچ‌ها (مانند کاندیدا آلبیکنس) و همچنین ویروس‌ها HIV از جمله هرپس سیمپلکس و آنفولانزا است.

۱۲. کاهش التهاب پوست

چای سبز خاصیت ضد التهابی دارد. است، این ماده می‌تواند برای افرادی که پوست مستعد آکنه دارند مفید باشد. پلی فنول‌های موجود در چای سبز ترکیبات گیاهی هستند که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارند. این بدان معنی است که آن‌ها می‌توانند به کاهش التهاب و محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از عوامل خارجی کمک کنند.

۱۳. رفع بوی بد دهان

چای سبز حاوی پلی فنول است؛ خاصیتی که می‌تواند از تشکیل بوی بد دهان ناشی از رشد باکتری‌ها جلوگیری کند.

۱۴. چای سبز برای معده

چای سبز از گذشته به عنوان یک درمان طبیعی برای اسهال و عفونت ناشی از حصبه (یک بیماری منتقله از غذا که باعث تهوع، استفراغ و اسهال می‌شود.) استفاده می‌شد. در کنار این اثر، ممکن است سایر مشکلات معده را هم تسکین دهد. مصرف منظم چای سبز می تواند به شما در تسهیل روند هضم غذا در معده کمک کند، که در بهبود وضعیت و سلامت روده‌ها هم موثر است.

۱۵. روغن چای سبز برای پوست

چای سبز خواص ضد میکروبی و ضد التهابی دارد که هر دو برای کاهش جوش مفید هستند و به بهبود مشکلات پوستی کمک می‌کند.

مدام صورتت جوش می‌زنه؟ قبل از مصرف چای سبز با پزشک مشورت کن.

۱۶. کنترل غلظت خون

سطح‌ گلوکز خون ناشتا به طور قابل توجهی با غلظت چای سبز مرتبط است. مصرف چای سبز باعث کاهش قابل توجه فشار خون سیستولیک و کلسترول تام و LDL می‌شود. چای سبز می‌تواند مانند آسپرین از لخته شدن خون جلوگیری کند. 

۱۷. پیشگیری  از ابتلا به سرطان روده بزرگ

نوشیدن منظم چای ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در زنان کاهش دهد. در یک مطالعه، زنانی که ۵ فنجان یا بیشتر چای سبز در روز می‌نوشیدند، در مقایسه با افرادی که چای نمی‌نوشیدند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ بودند. با این حال، هیچ اثر محافظتی درباره نوشیدن چای سبز برای مردان وجود نداشت.

۱۸. جلوگیری از سرطان پروستات

چای سبز از جمله نوشیدنی‌های برتر برای سلامت پروستات است؛ دلیل این موضوع آنتی اکسیدان‌های قوی و مزایای ضد التهابی این‌ نوشیدنی است.

۱۹. جلوگیری از بیماری قلبی

چای سبز اثرات محافظتی در برابر بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) دارد. آنتی اکسیدان‌های قوی موجود در چای سبز به ویژه اپی گالوکاتچین گالات یا EGCG می‌توانند به جلوگیری از تصلب شرایین و تشکیل پلاک در شریان‌ها کمک کند.

۲۰. تقویت سیستم ایمنی بدن

چای سبز سیستم ایمنی را تقویت می‌کند؛ زیرا از بدن در برابر اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. این نوشیدنی حاوی یک آنتی اکسیدان قوی به نام اپی گالوکاتچین (EGCC) است که باعث محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های مختلف احتمالی می‌شود. کاتچین موجود در چای سبز همان چیزی است که به کاهش وزن و تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند.

چای سبز برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.
چای سبز سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و با کاهش وزن و سطح قند خون سبب بهبود عملکرد بدن می‌شود.

۲۱. درمان زگیل تناسلی

این نوشیدنی تا حدی برای درمان زگیل تناسلی مفید است که پمادهای زیادی از عصاره چای سبز (سینکاتچین) برای درمان زگیل تناسلی و مقعدی تولید و عرضه شده‌اند.

۲۲. کاهش کلسترول

کاتچین‌های چای سبز می‌توانند به طور قابل‌توجهی سطوح تری گلیسیرید پلاسما، کلسترول تام (TC) و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) را کاهش دهند.

۲۳. خواص چای سبز برای زنان

از خواص اصلی نوشیدن چای سبز برای زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حاوی آنتی اکسیدان بالا
  • محافظت از استخوان
  • محافظت از سیستم عصبی
  • ضد سرطان
  • کنترل چربی خون
  • اثرات ضد دیابت
  • بهبود باروری

۲۴. خواص چای سبز برای مردان

در ادامه هم از جمله خواص نوشیدن چای سبز برای مردان می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • آرام نگه داشتن بدن
  • بهبود انرژی پایدار
  • بهبود عملکرد مغز و کاهش استرس 
  • کمک به کاهش وزن
  • بهبود باروری
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات
  • کاهش سطح کلسترول و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی
  • از بین بردن سلول‌های سرطانی
  • کمک به جلوگیری از اختلال نعوظ
  • بهبود استقامت و عملکرد فیزیکی بدن
  • بهبود بهداشت دندان
  • جلوگیری از ریزش مو و طاسی
  • مبارزه با پیری

۲۵. خواص چای سبز برای سالمندان

چای سبز مملو از نوعی آنتی اکسیدان به نام کاتچین است. این ترکیبات سپر محافظتی را در برابر استرس اکسیداتیو ارائه داده که منجر به مشکلات سلامت مزمن شود که اغلب با پیری مرتبط است.

چای سبز با ترویج ترمیم DNA با سرطان پوست مبارزه می‌کند و حاوی یک آنتی اکسیدان قوی به نام EGCG است که با آسیب DNA ناشی از اشعه UV مبارزه می‌کند و برای جلوگیری از سرطان پوست مفید است. این بدان معنی است که چای سبز برای پوست یک ماده ضد پیری قوی است که با علائم پیری زودرس در صورت مصرف یا استفاده موضعی مبارزه می‌کند.

۲۶. خواص چای سبز برای زنان باردار

مصرف چای سبز در دوران بارداری می‌تواند سطح قند را تغییر دهد. به همین خاطر می‌توان گفت که برای دیابت بارداری مفید است. همچنین نوسانات خلقی در این دوران را کاهش و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد که برای مقابله با نوسانات خلقی در دوران بارداری مفید است. همچنین به دلیل وجود تیانین در آن، اثرات آرامش بخش دارد و خلق و خو را بهبود می‌بخشد.

۲۷. خواص چای سبز برای کودکان و نوزادان

خواص آنتی اکسیدانی چای سبز برای مو و پوست کودک مفید است. این چای حاوی پلی فنول است که استحکام مو را بیشتر می‌کند. همچنین باعث افزایش ایمنی بدن کودکان می‌شود. اعتقاد بر این است که کاتچین با بوی بد دهان و حفره‌های دندانی در کودکان مبارزه می‌کند.

مصرف چای سبز به بهبود وضعیت سلامتی کودکان کمک می کند.
مصرف چای سبز حتی برای کودکان هم دارای خواص زیادی است.

مقدار مجاز مصرف چای سبز

برای اکثر مردم، نوشیدن چای سبز در مقادیر متوسط در روز بی خطر است. نوشیدن سه تا پنج فنجان در روز برای بهره‌مندی از تمام فواید سلامتی ایده‌آل است.

بهترین زمان مصرف چای سبز

۱-۲ ساعت بعد از صبحانه یا بعد از ظهر ۱ تا ۲ ساعت بعد از صرف ناهار بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز برای افزایش دوز آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را احاطه و خنثی می‌کنند و از آسیب به بدن و ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کنند.

بهترین زمان مصرف چای سبز برای لاغری

این زمان‌ها را در رابطه با مصرف چای سبز در طول روز نظر داشته باشید:

  • بعد از صبحانه: از کم آبی بدن جلوگیری می‌کند.
  • یک ساعت قبل و بعد از غذا: از جذب چربی جلوگیری می‌کند.
  • نیم ساعت قبل از خواب‌ به کاهش وزن کمک می‌کند.
  • نیم ساعت قبل از ورزش: به سوزاندن چربی کمک می‌کند.

بنابر گفته برخی متخصصین هم:

  • بهترین زمان برای لاغری، خوردن یک یا دو فنجان قبل از تمرین است.
  • چای سبز ماچا بهترین چای سبز برای کاهش وزن است.
  • بهترین زمان قبل یا ۶۰-۳۰ دقیقه بعد از غذا است.

زمان خوردن چای سبز برای کبد چرب

صبح حوالی ساعت ۱۰ یا اوایل شب چای سبز بنوشید. برای به حداکثر رساندن دریافت مواد مغذی و جذب آهن، می‌توانید بین وعده‌های غذایی، مثلاً دو ساعت قبل یا بعد، هم یک فنجان چای سبز بنوشید.

زمان مصرف چای سبز با زنجبیل

بهترین زمان برای نوشیدن صبح است؛ چرا که وقتی از خواب بیدار می‌شوید، با نوشیدن یک فنجان چای داغ انرژی بدن را بهبود می‌بخشید. همچنین زنجبیل به دلیل خواص گوارشی خود شناخته شده است و مصرف آن در صبح می‌تواند به شروع فعالیت سیستم گوارش شما در روز کمک کند.

نحوه نگهداری چای سبز

اگر چای سبز استفاده می‌کنید، برای نگهداری آن موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • محافظت از چای در برابر هوا و رطوبت: اجازه ندهید چای شما اکسید شود. چای سبز و چای سبز اولانگ را در یک ظرف در بسته نگهداری کنید تا تازه بمانند.
  •  از چای سبز در برابر نور محافظت کنید: از قوطی‌های شیشه‌ای برای نگهداری چای خود استفاده نکنید. نور می‌تواند به چای آسیب برساند و ماندگاری آن را کاهش دهد. بنابراین ظروف نگهداری را با دقت انتخاب کنید و آن‌ها را دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید.
  • چای را از گرما محافظت کنید: اگر محیط نگهداری خیلی گرم است، چای را به نقطه دیگری منتقل کنید. گرما تغییرات شیمیایی را تسریع می‌کند، بنابراین باید آن را دور از منابع مستقیم حرارت نگهداری کنید.
  • چای سبز را در حجم کم ولی تازه بخرید و نگهداری کنید: بهتر است چای سبز را ذخیره نکنید و تا تازه هستند مصرف کنید.

نحوه مصرف چای سبز

چای سبز باید تقریباً دو تا سه دقیقه در دمای ۸۵ درجه سانتی‌گراد دم شود. با این حال، اگر از چای سبز لطیفی مانند گیوکرو یا ماچا استفاده می‌کنید، آب ۷۰ درجه سانتی‌گراد بهتر است؛ زیرا برگ‌ها به راحتی می‌سوزند و چای تلخ می‌شود.

مقداری چای سبز را درون یک کیسه بریزید. آب گرم شده را در فنجان بریزید و بعد از انداختن کیسه چای درون آن بگذارید چای به مدت ۱ تا ۲ دقیقه دم بکشد. کیسه را بیرون بیاورید و چای را همانطور که هست یا با شیرین کننده‌ها، شیر یا طعم دهنده‌های دیگر میل کنید.

روش دم کردن چای سبز

در حالت عادی، آب را روی برگ‌های چای بریزید، روی قوری یا فنجان را بپوشانید، درب قوری را بگذارید یا در صورت استفاده از فنجان، آن را با درب یا نعلبکی کوچک بپوشانید و چای را دم کنید. بسته به نوع خاص آن، چای باید ۱ تا ۳ دقیقه دم بکشد. برگ‌های کوچک معمولاً سریع‌تر از برگ‌های بزرگ دم می‌کشند.

چای سبز با لیمو

از نظر ما چای سبز با لیمو ترکیبی بهشتی است که دارای تاثیرات گفته شده زیر است:

  • چای سبز همراه با لیمو سرشار از آنتی اکسیدان است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها‌ ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش دهند. به نظر میرسد خواص آنتی اکسیدانی چای سبز در برابر آسیب سلولی و رشد تومور سرطانی از بدن محافظت می‌کند. همچنین ممکن است به بیماران در دوران بهبودی پس از کووید کمک کند.
  • اگر به دنبال کاهش وزن هستید چای سبز با لیمو و عسل می‌تواند به سرعت بخشیدن به این روند و کاهش وزن کمک کند؛ زیرا باعث افزایش چربی سوزی می‌شود.
  • گفته می‌شود اگر به طور منظم مصرف شود کمک می‌کند تا طولانی‌تر و سالم‌تر زندگی کنید.
  • این ترکیب به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند. همچنین می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی هم کمک کند.
  • خواص تسکین دهنده چای سبز، لیمو و عسل به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند.
  • متابولیسم را افزایش می‌دهد و شما را پرانرژی و شاداب می‌کند.
  • خلق و خو را بهبود بخشیده و استرس را کاهش می‌دهد. همچنین می‌تواند درد، گرفتگی یا سردرد را تسکین دهد.
  • برای کمک به احساس بهتر، کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن، چای سبز را با کمی لیمو و عسل به عنوان یک نوشیدنی مفید مصرف کنید.

چای سبز با هل

نوشیدن منظم چای سبز با هل می‌تواند به بهبود گردش خون، کاهش فشار خون بالا، کاهش التهاب رگ‌های خونی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته مغزی یا حمله قلبی کمک کند. به طور کلی می‌توان گفت که این ترکیب خوشبو و خوش طعم راهی عالی برای بهبود سلامت قلب است.

چه کسانی نباید چای سبز بخورند؟

کافئین چای سبز، ممکن است فشار خون را در افرادی که پروپرانولول (ایندرال) و متوپرولول (Lopressor، Toprol XL) مصرف می‌کنند، افزایش دهد. (این داروها برای درمان فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی استفاده میشود.) همچنین افرادی که داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین (کودامین) مصرف می‌کنند هم نباید چای سبز بنوشند.

عوارض چای سبز (مضرات چای سبز)

برخی از عوارض مصرف چای سبز عبارتند از:

نوع عارضهتوضیحات
فقر آهنمصرف چای سبز با جذب آهن تداخل دارد و در صورت مصرف زیاد می‌تواند منجر به کم خونی و فقر آهن شود. در برخی از نقاط جهان، این باور وجود دارد که چای سبز ممکن است جذب آهن را مهار کند و در نتیجه منجر به کم خونی ناشی از فقر آهن شود؛ اما متاسفانه هیچ مدرک علمی آن را تایید نمی‌کند.
تداخل با برخی داروهاتداخلات دارویی با چای سبز می‌تواند شامل داروهای فشار خون خاص، داروهای کاهش دهنده کلسترول استاتین و وارفارین و رقیق کننده‌های خون که برای کمک به جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می‌شوند، باشد.
سقط جنین و نقص مادرزادیهیچ نتیجه قطعی درباره ممنوعیت مصرف چای سبز در دوران بارداری، وجود خطر سقط جنین یا مشکلات مادرزادی وجود ندارد. با این حال، نباید چای سبز را بیش از حد بنوشید؛ چرا که به هر حال این چای دارای مقداری کافئین است.
افزایش احتمال تشنجچای سبز حاوی کافئین است. دوزهای بالای کافئین ممکن است باعث تشنج یا کاهش اثرات داروهای مورد استفاده برای جلوگیری از تشنج شود. اگر تا به حال دچار تشنج شده‌اید، از دوزهای بالای کافئین یا محصولات حاوی کافئین مانند چای سبز استفاده نکنید.
اضطراب و بیخوابیچای سبز همراه با کافئین حاوی ترکیب دیگری به نام L-theanine هم هست. این آمینو اسید پس از مصرف، اثر آرام بخش و کاهش دهنده اضطراب قوی داشته که منجر به خواب بهتر می‌شود. در مقابل هم کافئین موجود در چای سبز می‌تواند در صورت مصرف زیاد در خواب تداخل ایجاد کند.
سوزش سر معدهچای سبز حاوی مقداری تانن است. (این مقدار کمتر از میزان تانن موجود در قهوه است.) تانن‌ها می‌توانند معده را تشویق به ترشح اسید کنند. توجه داشته باشید که این چای حاوی کافئین هم هست. اگرچه مصرف متعادل چای سبز نباید برای اکثر افراد مشکل ایجاد کند اما توصیه می‌شود در مصرف آن زیاده روی نکنید.
تکرر ادرارمقدار کمی کافئین موجود در چای سبز اثر محرکی بر مثانه دارد و باعث افزایش ادرار برای دفع سموم می‌شود. کبد سموم را جمع آوری می‌کند و مثانه تحریک می‌شود تا آن‌ها را خارج کند.
ناباروری مردانچای سبز می‌تواند شکستن DNA را کاهش دهد. همچنین می‌تواند میزان تحرک و طول عمر مایع منی را هم افزایش دهد. سایر مزایای بالقوه پلی فنول‌ها شامل کمک به زنده ماندن و کاهش آسیب سلولی اندام‌های تولید مثل (اسپرم) است.
عوارض چای سبز

عوارض چای سبز برای کلیه

چای سبز حاوی کاتچین (نوعی آنتی اکسیدان) است. این بدان معنی است که این چای می‌تواند به کاهش التهاب بدن کمک کند و برای کلیه‌ها مفید باشد. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف چای سبز خطر ابتلا به سنگ کلیه را هم کاهش می‌دهد.

تداخلات دارویی چای سبز

اگر داروهای فشار خون خاص، داروهای درمانی کاهش دهنده کلسترول مانند استاتین و وارفارین، یک داروی ضد انعقاد (رقیق کننده خون) که برای کمک به جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می‌شود استفاده می‌کنید حتما پیش از مصرف این چای با پزشک‌ خود مشورت کنید. 

افرادی که پروپرانولول (ایندرال) و متوپرولول (Lopressor، Toprol XL) مصرف می‌کنند هم باید درباره مصرف چای سبز از پزشک متخصص خود مشورت بگیرند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

حالا که با انوع چای سبز، خواص هر کدام و نکات مهم در مورد مصرف درست این نوع چای فوق‌العاده آشنا شده‌اید، بد نیست که پیش از شروع مصرف با یک متخصص صحبت کنید. اگر به هر بیماری خاصی مبتلا هستید، یا حتی اگر در سلامت کامل به سر می‌برید اما می‌خواهید مصرف چای سبز را به دلیل خواص زیاد آن شروع کنید، با یک متخصص تغذیه یا دکتر طب سنتی صحبت کنید.

برای پیدا کردن یک دکتر متخصص و با تجربه از وبسایت دکترتو کمک بگیرید. کافیست به وبسایت دکترتو مراجعه کنید و پس از اعمال فیلترهای مد نظرتان، پزشک مناسب خود را انتخاب و در زمانی کوتاه نوبت مشاروره حضوری یا مشاوره دکتر تغذیه آنلاین و مشاوره دکتر طب سنتی آنلاین را ثبت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

یک فنجان چای سبز مقدار کمی کالری می‌سوزاند. یک فنجان چای سبز معمولاً ۲ تا ۵ کالری در خود دارد.

تفاوت اصلی بین این دو این است که چای سیاه اکسیده می‌شود و چای سبز اکسیده نمی‌شود. برای تهیه چای سیاه، ابتدا برگ‌ها را غلت می‌دهند و سپس در معرض هوا قرار می‌دهند تا فرآیند اکسیداسیون آغاز شود. این واکنش باعث می‌شود که برگ‌ها قهوه‌ای تیره شوند و طعم‌ها افزایش یافته و تشدید شوند.

نظرات در مورد این موضوع متفاوت است. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که فقط باید 1 فنجان در روز چای سبز بنوشید، در حالی که برخی دیگر می‌گویند که باید بین 3-5 فنجان چای سبز در روز نوشیده شود. اگر می‌خواهید وزن کم کنید یا این چای را جایگزین سایر نوشیدنی‌ها کنید، نوشیدن 2 تا 3 فنجان چای سبز در روز گزینه معقولی به نظر می‌رسد.

چای سبز دارای پلی فنول‌هایی است که به نام تانن شناخته شده و اسید معده را افزایش می‌دهند. این اتفاق منجر به درد معده، حالت تهوع، احساس سوزش یا حتی یبوست می‌شود. شما باید بین وعده‌های غذایی یا بعد از غذا چای سبز بنوشید. نوشیدن چای سبز با معده خالی در صبح ممکن است به دلیل محتوای بالای کاتچین به کبد آسیب برساند.

تنها با نوشیدن چای سبز نمی‌تتوانید چربی بدن خود را کم کنید. شاید نوشیدن این نوع چای بتواند به این روند کمک کند اما به تنهایی برای کاهش چربی کافی نیست. مهمترین چیز برای از دست دادن چربی این است که کمبود کالری داشته باشید، یعنی کالری کمتری نسبت به کالری که در یک روز می‌سوزانید بخورید.

از جمله فواید چای سبز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش اضطراب و استرس
  • محافظت در برابر زوال شناختی
  • بهبود سلامت استخوان‌ها
  • افزایش طول عمر
  • کاهش میزان کلسترول بدنس
  • تقویت حافظه
  • کنترل و پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2
  • کاهش خطر سکته مغزی

بله، چای سبز حاوی کافئین است. با این حال، حاوی کافئین کمتری نسبت به چای سیاه و قهوه است.

چای سبز دارای تانن‌هایی است که می‌تواند اسید معده را افزایش دهد و منجر به درد معده شود. با این حال دارای خواصی هم برای معده هست که در این مطلب به آن اشاره شد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن