دمنوش‌های ضد استرس و ضد اضطراب، بهترین راه برای رسیدن به آرامش

۱۶
آنچه در این مقاله می‌خوانید

انواع دمنوش‌ ضد استرس و ضد اضطراب با تنوع بالایی که دارند به شما کمک می‌کنند که با توجه به شرایط جسمی خود به بهترین شکل به آرامش برسید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

anti stress herbal tea

آیا تا به حال به استفاده از دمنوش ضد استرس و اضطراب برای مقابله با استرس‌های روزمره فکر کرده‌اید؟ اضطراب و استرس، واکنشی است به رویدادهای دلهره‌آوری که در طول روز و در جریان زندگی با آنها مواجه می‌شویم. چنانچه تجربه حس اضطرابی که جسم و ذهن هر دو را درگیر کرده طولانی باشد احتمالا روند عادی زندگی مختل می‌شود. اینجاست که باید به فکر درمان باشیم. نخستین گام برای رفع استرس و رسیدن به آرامش، پیدا‌کردن عواملی است که باعث ایجاد استرس و اضطراب می‌شوند، چیزهایی مثل عوامل جسمی و اختلال هورمونی، ژنتیکی و ارثی، عوامل محیطی مثل سیل و زلزله، مشکلات خانوادگی که باعث استرس و اضطراب می‌شوند.

اگر به‌ دنبال راهی برای کاهش استرس، تنظیم خواب یا بهترکردن حال و روحیه‌تان هستید، می‌توانید از دمنوش‌های ضد استرس و ضد اضطراب برای رسیدن به آرامش کمک بگیرید. در این مطلب از مجله سلامت دکترتو با ما همراه شوید تا با چند روش درمان خانگی استرس مثل دمنوش‌ ضد استرس و خواص دمنوش‌های مختلف مثل دمنوش گل محمدی، دمنوش گل ختمی، دمنوش گل ساعتی، گل‌گاوزبان و غیره آشنا شوید.

توصیه می‌کنیم که جدا از تمامی راه‌هایی که در این مطلب معرفی می‌کنیم با مراجعه حضوری و یا مشاوره آنلاین با دکتر طب سنتی بهترین راه را برای درمان استرس خود انتخاب کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر طب سنتی به‌صورت آنلاین یا تلفنی مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

درمان استرس در طب سنتی

اضطراب و استرس حسی است که همه ما تجربه کردیم و گاهی هم مغلوب آن شده‌ایم. بدیهی است که برای داشتن عملکرد خوب باید این استرس را کنترل کنیم. درد و تنش عضلانی، درد قفسه سینه، سردرد، خستگی، تکرر ادرار، ناراحتی معده و اختلال خواب از عوارض جسمی استرس کنترل‌نشده هستند. به‌ علاوه اینکه، استرس روی خلق‌وخوی افراد هم تأثیر می‌گذارد که نتیجه آن از بین رفتن انگیزه، خشم ناگهانی، تحریک‌پذیری، اندوه و افسردگی خواهد بود.

خوشبختانه به لطف پیشرفت علمی، داروهای مختلفی برای درمان استرس در بازار هستند. اگر حس ناخوشایند دارو خوردن را کنار بگذاریم، از عوارض شیمیایی مصرف داروهای ضد استرس و ضد اضطراب نمی‌توان به سادگی گذشت. همین نارضایتی از مصرف داروهای شیمیایی باعث شده‌است که خیلی‌ها به دنبال درمان خانگی استرس باشند.

طب سنتی علاوه بر گیاهان دارویی، تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی سالم هم برای کاهش استرس توصیه می‌شوند. ورزش کردن به ‌خصوص ورزش‌های گروهی هم باعث می‌شود که عوامل استرس‌زا را فراموش کنید. پیاده‌روی، کوهنوردی، دوچرخه‌سواری، شنا و یوگا از جمله ورزش‌های پیشنهادی درمان استرس در طب سنتی هستند که با بالابردن ضربان قلب و بهبود جریان خون در بدن کمک می‌کنند که راحت‌تر بتوانید استرس را کنترل کنید. یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی استرس، برنامه‌ریزی و مدیریت زمان است.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

اهمیت انواع دمنوش‌ ضد استرس گیاهی

معمولاً اکثر ما وقتی اسم طب سنتی را می‌شنویم ‌یاد دمنوش‌های گیاهی می‌افتیم. نوشیدنی‌هایی که از میوه، گل یا بوته‌های علفی خشک تهیه می‌شوند و به‌ خاطر طعم دلنشین و خواص درمانی متعددشان از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی برخوردارند. یکی دیگر از ابعاد اهمیت دمنوش‌های گیاهی، استفاده آنها به ‌عنوان دارو در درمان بیماری‌های مختلف است که طب سنتی به کار به کار گرفته می‌شود.

دمنوش‌های گیاهی حاوی مواد معدنی، ویتامین و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند که مصرف کوتاه‌مدت و حتی بلندمدت آنها باعث ارتقای سلامت می‌شود. نکته جالب توجه این است که دمنوش‌های گیاهی به ‌خاطر اینکه کافئین ندارند هر ساعتی از شبانه‌روز قابل نوشیدن هستند. دمنوش‌ها برای درمان سرماخوردگی، بهبود هضم، رفع ورم معده و حالت تهوع، کاهش فشار خون و تقویت سلامت پوست به ‌کار می‌روند. به ‌علاوه اینکه، کاربرد آرام‌بخشی هم دارند و باعث ایجاد حس آرامش در مغز می‌شوند. یکی از بهترین انواع دمنوش‌ ضد استرس گیاهی، چای بابونه است.


درمان اضطراب با دمنوش

عدم کنترل اضطراب، تأثیر سویی روی عملکرد روزانه‌تان می‌گذارد. شاید بهترین گزینه بعد از یک روز کاری پراسترس، نوشیدن دمنوش باشد. ترکیبات مفید دمنوش‌ها علاوه بر ایجاد حس آرامش، میزان اضطراب و استرس را هم کاهش می‌دهند، اما این نکته را آویزه گوشتان کنید که شاید جوشانده آرام‌بخشی که برای شما خوب است برای دیگری مفید نباشد. با چند بار آزمون و خطا می‌توانید دمنوش آرام‌بخش اعصاب مناسب ذائقه خود را پیدا کنید. بهتر است که با دریافت مشاوره آنلاین از پزشکان و متخصصان طب سنتی دکترتو و یا مراجعه حضوری، بهترین دمنوش را برای کنترل اضطراب خود پیدا کنید.

دمنوش‌های گیاهی حاوی مواد معدنی، ویتامین و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند که مصرف کوتاه‌مدت و حتی بلندمدت آنها باعث ارتقای سلامت می‌شود.

چقدر می‌خواهی برای درمان اضطراب هزینه کنی؟ از بهترین کلینیک‌ها قیمت بگیر 

انواع دمنوش‌ ضد استرس

یکی از شیوه‌های آرام شدن اعصاب و کاهش استرس، مصرف دمنوش ضد استرس و جوشانده آرام‌بخش است. در ادامه چند دمنوش گیاهی ضد استرس و شیوه مصرفشان را آورده‌ایم:

۱. چای سیاه

نوشیدنی متداول و محبوب ما ایرانی‌ها که تأثیر بسزایی روی کاهش استرس دارد. این دمنوش ضد استرس با کاهش میزان هورمون کورتیزول (که هورمون استرس است) باعث می‌شود که احساس بهتری در مغز ایجاد شود و میزان استرس کاهش یابد.


۲. سنبل الطیب

سنبل الطیب، سنبل کوهی یا گیاه علف گربه به عنوان قوی‌ترین دمنوش‌ ضد استرس به داروی ضد اضطراب و ضد افسردگی شهرت دارد. در رابطه با میزان اثر درمانی این گیاه خوش‌بو همین بس که مصرف آن باعث می‌شود که مدت زمان به خواب رفتن بیست دقیقه کمتر شود. مصرف دمنوش ضد استرس سنبل الطیب به تنهایی یا همراه با بابونه و بادرنجبویه برای کنترل استرس توصیه می‌شود. این جوشانده خواب‌آور است و به همین دلیل هم توصیه می‌کنیم که پیش از انجام کارهایی که تمرکز لازم دارند آن را مصرف نکنید. اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید هم حتما پیش از مصرف هر دمنوش گیاهی ضد استرس با پزشک خود مشورت کنید.

طرز تهیه دمنوش ضد استرس سنبل الطیب

یک قاشق چای‌خوری سنبل الطیب خشک و کوبیده را در یک لیوان آب جوش بریزید. سپس روی آن را بپوشانید و نیم ساعت زمان دهید تا دم بکشد. بعد آن را صاف کنید و در طول روز بنوشید.

valerian tea for stress
سنبل الطیب، سنبل کوهی یا گیاه علف گربه به عنوان قوی‌ترین دمنوش‌ ضد استرس به داروی ضد اضطراب و ضد افسردگی شهرت دارد

۳. دمنوش‌ ضد استرس اسطوخودوس

خاصیت اسطوخودوس یا همان گیاه لوندر به عنوان یک دمنوش‌ ضد استرس، کاهش استرس و کنترل هیجان احساسی است. اسطوخودوس را به ‌شکل‌های مختلفی مصرف می‌کنند، چیزهایی مثل عرق اسطوخودوس، گل‌ خشک‌شده اسطوخودوس که برای آرامش اعصاب در اتاق آویزان می‌شود یا به ‌عنوان دمنوش. اسطوخودوس به دمنوش آرام‌بخش اعصاب معروف است که خواب شبانه آرامی را برایتان به ارمغان می‌آورد، البته در مصرفش زیاده‌روی نکنید، چراکه روز بعد ممکن است دچار عوارض سردرد و سرگیجه شوید. اگر آلرژی فصلی دارید، داروی اعصاب و روان مصرف می‌کنید یا در دوران بارداری یا شیردهی هستید، مصرف دمنوش اسطوخودوس توصیه نمی‌شود.

طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس

یک قاشق غذاخوری گل خشک بنفش اسطوخودوس را داخل آب داغ قوری بریزید. به‌ مدت ۱۵ دقیقه قوری را روی حرارت غیرمستقیم بگذارید تا دم بکشد. خاصیت آنتی‌اکسیدانی این دمنوش ضد استرس باعث شده که طعم تلخی داشته باشد، به همین دلیل بهتر است با عسل یا کشمش مصرف شود.

دمنوش‌های سنبل الطیب، اسطوخودوس و بادرنجوبه از جمله بهترین دمنوش ضد استرس هستند که به راحتی در خانه می‌توانید تهیه کنید.

۴. بادرنجبویه

داروی گیاهی و دمنوش ضد استرس قوی که روی دستگاه عصبی تأثیر می‌گذارد. چای بادرنجبویه از گیاهی به همین نام تهیه می‌شود که به آن ملیسا (با نام پزشکی ملیسا افیسینالیس) هم می‌گویند. دمنوش ملیسا یا بادرنجبویه به ‌خاطر آرامش عضلانی که ایجاد می‌کند، دمنوش خواب‌آور است و در نتیجه جایگزین قرص خواب می‌شود. بی‌خوابی‌های ناشی از استرس را می‌توانید با ماساژ عضلات گردن با روغن بادرنجبویه برطرف کنید. مصرف دمنوش بادرنجبویه در طول روز، باعث کاهش استرس می‌شود. افرادی که اختلال تیروئید، ورم پروستات یا ورم سیاه دارند نباید دمنوش بادرنجبویه مصرف کنند. مراقب باشید که زیاده‌روی در مصرف این دمنوش اثر سوء دارد و به‌ جای کاهش استرس، باعث تشدید آن می‌شود، پس از دوز کم شروع کنید.

طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه

یک قاشق چای‌خوری از گیاه را داخل آب گرم بریزید (آب نباید جوش باشد) و بعد روی حرارت غیرمستقیم اجازه بدهید که دم بکشد.

به این نکته دقت کنید برخی از این دمنوش‌های گیاهی ممکن است برای شرایط سلامتی شما مناسب نباشند و یا با داروهایی که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند، برای همین بهتر است قبل از مصرف آنها در موردشان تحقیق کنید و با متخصص طب سنتی مشورت کنید. استفاده از سیستم مشاوره دارویی دکترتو هم می‌تواند راه خوبی برای اطلاع از تداخلات احتمالی این داروهای گیاهی با داروهای مصرفی شما باشد.

۵. دمنوش‌ ضد استرس رازک

یک داروی و دمنوش‌ ضد استرس گیاهی چندصدساله که نقش مؤثری در تنظیم خواب دارد. به ‌خاطر طعم تلخش، معمولا به ‌تنهایی مصرف نمی‌شود و بهتر است همراه با بابونه، سنبل کوهی یا نعنا باشد. رازک به‌ خاطر خواص ضد استرسی که دارد، به جوشانده آرام‌بخش مشهور است که برای روزهای امتحان و سخنرانی‌ها و کنفرانس‌ها بهترین گزینه است.

طرز تهیه دمنوش رازک

دو قاشق غذاخوری گیاه رازک را در یک لیتر آب ریخته و روی حرارت غیرمستقیم بگذارید تا دم بکشد. بعد آن را صاف کنید و داخل بطری در یخچال نگهدارید، روزی چند بار میل کنید.


۶. دمنوش‌ ضد استرس به‌لیمو

دمنوش چای به‌لیمو به عنوان یک دمنوش‌ ضد استرس این خواص را دارد:

  • آرامش اعصاب
  • تسکین دردهای سیاتیکی
  • درمان بی‌خوابی شبانه
  • درمان میگرن
  • کاهش اضطراب و استرس
  • بهبود سردرد و تپش قلب.

البته به‌ خاطر زیرفون موجود در دمنوش به‌لیمو، مصرف آن برای خانم‌های باردار و بیماران کلیوی توصیه نمی‌شود. توجه داشته باشید که مصرف موضعی به‌لیمو ممکن است التهاب پوستی ایجاد کند.

طرز تهیه دمنوش ضد استرس به‌لیمو

یک قاشق غذاخوری برگ به‌لیمو را در آب گرم بریزید و بیست دقیقه روی حرارت غیرمستقیم و ملایم بگذارید تا دم بکشد. برای از بین بردن تلخی به‌لیمو می‌توانید همراه دمنوش، عسل میل کنید.

anti stress herbal tea
دمنوش به لیمو از دیگر دمنوش های ضد استرس و اضطراب است که مصرف ان علاوه بر کنترل اضطراب خواص بی‌شماری دارد.

۷. چای هل و دمنوش ضد استرس هل

خاصیت آرام‌بخشی هل و تأثیرش روی دستگاه گوارش، سیستم تنفسی و سیستم عصبی باعث شده که این دمنوش در زمره پرطرفدارترین دمنوش گیاهی ضد استرس قرار بگیرد. افرادی که از یبوست رنج می‌برند، طبع گرم، فشار خون یا زخم معده دارند بهتر است کمتر هل مصرف کنند. 

طرز تهیه دمنوش هل

۳۰ گرم دانه هل را بکوبید و در ۱ لیتر آب جوش حل کنید. ۱۰ دقیقه روی حرارت غیرمستقیم بگذارید تا دم بکشد. سپس مایع را صاف کنید و بنوشید. می‌توانید همراه دمنوش هل، عسل هم میل کنید.

مصرف چای هل همراه با دارچین و زعفران به عنوان دمنوش‌ ضد استرس هم می‌تواند در کنار رفع استرس و اضطراب، باعث سم‌زدایی و چربی سوزی هم بشود. برای تهیه چای چربی‌سوز هل و زنجبیل می‌توانید پودر هل (نصف قاشق چای‌خوری) و دانه هل (یک دانه کامل)، نصف قاشق چای‌خوری زنجبیل، را در آب داغ ریخته و اجازه بدهید ۵ تا ۱۰ دقیقه روی حرارت غیرمستقیم دم بکشد. برای تهیه چای هل و دارچین و زعفران هم تمام این مواد را همراه چای خشک در قوری ریخته و آب جوش بریزید و اجازه بدهید ۳۰ دقیقه روی حرارت غیرمستقیم چای دم بکشد.


۸. دمنوش‌ ضد استرس چای بابونه

چای بابونه به عنوان یک دمنوش‌ ضد استرس زیاد استفاده می‌شود. البته این دمنوش خواص زیادی دارد از جمله:

  • کاهش دردهای قاعدگی
  • آرامش اعصاب
  • تنظیم خواب
  • ضد استرس و اضطراب
  • تسکین مشکلات پوستی
  • حفظ سلامت قلب.

دمنوش بابونه چای کم‌خطری است که عوارض زیادی ندارد، اما ممکن است در برخی افراد باعث آلرژی پوستی شود. به ‌خاطر ترکیب کومارین موجود در بابونه که خون را رقیق می‌کند، مصرف چای بابونه دو هفته پیش از عمل جراحی، ممنوع است. خانم‌های باردار هم مجاز به مصرف این دمنوش آرام‌بخش اعصاب نیستند.

طرز تهیه دمنوش بابونه

گل‌های بابونه را در آب گرم خیس کرده و درون پارچه تمیزی قرار دهید و گره بزنید تا مثل چای کیسه‌ای شود. حالا کیسه را داخل قابلمه آب جوش بگذارید و ۵ دقیقه بعد حرارت را خاموش کنید. چای کیسه‌ای را بیرون بیاورید و داخل لیوان بریزید. کمی عسل یا شکر، آب لیموترش و برگ نعنا به آن اضافه کرده و هم بزنید. حالا جوشانده آرام‌بخش شما حاضر است. نوش جان!

anti stress herbal tea
چای بابونه یکی از بهترین دمنوش های ضد استرس است که می‌توانید آن را مانند چای کیسه‌ای دم کنید.

۹. دمنوش چای زیره سیاه

طبیعت گرم زیره سیاه می‌تواند ناراحتی اعصاب ناشی از مزاج سرد را برطرف کند. اگر مزاج گرمی دارید این دمنوش برای شما مناسب نیست. زنان باردار به‌ خاطر افزایش ریسک سقط و بیماران دیابتی هم نباید از این دمنوش آرام‌بخش اعصاب میل کنند. زیاده‌روی در آن به کبد و کلیه‌ها آسیب می‌زند. مصرف دمنوش زیره سیاه با داروهای دیابتی مثل انسولین، پیوگلیتازون، تولبوتامید، و کلرپروپامید تداخل ایجاد می‌کند. 

طرز تهیه دمنوش زیره سیاه

یک قاشق چای‌خوری زیره سیاه را آسیاب کنید و با یک لیوان آب جوش داخل قوری ریخته و ۱۰ دقیقه روی شعله غیرمستقیم بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و با نبات یا عسل میل کنید. برای اینکه تأثیر این دمنوش بیشتر شود می‌توانید آن را با دارچین، لیموعمانی یا آویشن هم دم کنید.


۱۰. دمنوش چای گزنه

گزنه به عنوان یک گیاه قدیمی محبوب در ایران از جایگاه ویژه‌ای در درمان خانگی و طب سنتی برخوردار است. بخشی از خاصیت‌های دمنوش چای گزنه عبارت‌اند از:

  • درمان آلرژی‌های فصلی
  • کاهش درد آرتروز
  • درمان سرماخوردگی
  • کم‌خونی
  • کاهش التهاب
  • درمان اختلالات افسردگی و اضطراب.

دمنوش گزنه از برگ و ریشه گیاه تهیه می‌شود که می‌توانید آن را مثل چای همراه با چای کوهی، نعنا و پوست لیمو دم کنید یا به‌ شکل جوشانده مصرف کنید. حواستان به واکنش آلرژیک و امکان تداخل دارویی این دمنوش با سایر داروها باشد. زیاده‌روی در مصرف چای گزنه باعث تحریک پوستی و ناراحتی معده می‌شود. بیماران دارای فشار خون بهتر است از مصرف دمنوش گزنه خودداری کنند.  

طرز تهیه دمنوش گزنه

یک قاشق چای‌خوری گزنه را داخل یک فنجان آب جوش بریزید و روی فنجان را بپوشید. پنج دقیقه صبر کنید و بعد دمنوش را صاف کنید. حالا می‌توانید دمنوش آرام‌بخشتان را با عسل یا نبات میل نمایید. نبات برای سرماخوردگی هم خوب است. روش دیگری هم برای تهیه چای گزنه وجود دارد؛ یک قاشق غذاخوری گزنه را با دو لیوان آب جوش داخل قوری بریزید و روی حرارت غیرمستقیم بگذارید تا دم بکشد.   

cinnamon tea for stress
دارچین علاوه بر طعم و بوی بی‌نظیرش خواص زیادی از جمله کاهش اضطراب و استرس دارد.

۱۱. دمنوش‌ ضد استرس چای دارچین

ترکیب چای و دارچین به عنوان یک دمنوش‌ ضد استرس برای تسکین دردهای عضلانی به ‌کار می‌رود و دمنوشی آرام‌بخش برای اعصاب است که علاوه بر نشاط با باز کردن رگ‌ها، گردش خون را بالا می‌برد. یک آنتی‌بیوتیک طبیعی و ضد استرس که نقش مؤثری در بهبود سرماخوردگی دارد. دارچین در کنار مزایای فراوانش، مضراتی هم دارد. زیاده‌روی در مصرف دارچین برعکس عمل می‌کند و نه تنها ضد استرس نیست، بلکه باعث بی‌خوابی و افسردگی هم می‌شود. التهاب پوستی، خشکی پوست، خارش بدن و گرگرفتگی از دیگر عوارض افراط در مصرف این دمنوش گیاهی هستند. به ‌خصوص گرم مزاج‌ها باید در میزان مصرف دقت کنند. مصرف این دمنوش ممکن است باعث زایمان زودرس شود، پس این جوشانده آرام‌بخش مناسبی برای زنان باردار نیست.

طرز تهیه دمنوش ضد استرس چای دارچین

دو قاشق چوب دارچین خردشده را داخل قوری بریزید و آب جوش رویش بریزید و روی حرارت ملایم ۳۰ دقیقه اجازه بدهید که دم بکشد. به ازای هر لیوان، دو قاشق مرباخوری عسل ریخته و میل کنید.

به این نکته دقت کنید برخی از این دمنوش‌های گیاهی ممکن است برای شرایط سلامتی شما مناسب نباشند و یا با داروهایی که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند، برای همین بهتر است قبل از مصرف آنها در موردشان تحقیق کنید و با متخصص طب سنتی مشورت کنید. استفاده از سیستم مشاوره دارویی دکترتو هم می‌تواند راه خوبی برای اطلاع از تداخلات احتمالی این داروهای گیاهی با داروهای مصرفی شما باشد.

۱۲. دمنوش شیرین‌بیان

جوشانده شیرین‌بیان به عنوان یک دمنوش‌ ضد استرس یکی از دمنوش‌های قدیمی است که فواید مختلفی دارد از جمله:

  • سم‌زدایی بدن برای درمان و پیشگیری از مشکلات گوارشی
  • درمان آرتریت
  • تقویت ایمنی بدن
  • کاهش دردهای قاعدگی
  • پیشگیری از سرطان
  • بهبود عملکرد سیستم عصبی.

بالا رفتن میزان کورتیزول در بدن و ایجاد استرس و اضطراب از مضرات و عوارض بلندمدت شیرین‌بیان هستند. مصرف دمنوش شیرین‌بیان برای خانم‌های باردار یا شیرده توصیه نمی‌شود، چراکه احتمال تولد نوزادان با اختلال مغزی را افزایش می‌دهد. مصرف ریشه شیرین‌بیان با داروهای زیادی مثل داروهای درمان فشارخون، داروهای کاهش کلسترول و چربی و داروهای رقیق‌کننده خون تداخل دارد.

طرز تهیه دمنوش شیرین‌بیان

یک قاشق چای‌خوری پودر ریشه شیرین‌بیان را در یک لیوان آب داغ ریخته و اجازه دهید که ۱۰ دقیقه دم بکشد.


۱۳. دمنوش چای سفید

چای سفید، چای محبوب چینی‌ها است که مثل چای سبز بدون تخمیر تولید می‌شود. این دمنوش‌ ضد استرس آرام‌بخش اعصاب است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. از فواید چای سفید عبارت‌اند از:

  • افزایش انرژی
  • بالابردن سوخت‌و‌ساز بدن
  • خاصیت ضدپیری
  • آنتی‌اکسیدان
  • رفع اضطراب و استرس.

چای سفید، کافئین بسیار کمی دارد، اما گاهی زیاده‌روی در مصرف آن باعث ایجاد اختلالاتی مثل بی‌خوابی، عصبانیت، بی‌قراری و استرس می‌شود. مشکلات گوارشی یکی دیگر از مضرات زیاده‌روی در مصرف این جوشانده آرام‌بخش است.

طرز تهیه دمنوش چای سفید

۲ قاشق چای‌خوری برگ چای سفید را داخل قوری ریخته و یک لیوان آب داغ بریزید و اجازه بدهید که دم بکشد. می‌توانید از چوب دارچین، آویشن یا برگ نعنا برای طعم‌دهی چای سفید استفاده کنید. بعد چای را صاف کنید و اگر دوست دارید با عسل شیرین و میل کنید.

white tea
چای سفید چای محبوب چینی‌هاست که علاوه بر آرامش باعث تقویت سیستم ایمنی هم می‌شود.

۱۴. دمنوش‌ ضد استرس گل راعی

گل راعی که به آن گل شهناز یا هوفاریقون هم می‌گویند یکی از بهترین داروهای گیاهی در رفع اختلال و استرس و درمان افسردگی محسوب می‌شود. احتمال تداخل دارویی دمنوش گل راعی با سایر داروها بالا است به‌ همین خاطر در صورتی که در دوره درمانی خاصی هستید حتما پیش از مصرف این دمنوش گیاهی ضد استرس با پزشک یا دکتر داروساز خود مشورت کنید.


۱۵. دمنوش ضد استرس مریم گلی

مصرف دمنوش مریم گلی فواید زیادی دارد، از جمله:

  • کاهش اضطراب
  • پایین‌آوردن ریسک ابتلا به سرطان
  • کم‌کردن علائم یائسگی
  • سم‌زدایی بدن
  • تسکین درد معده
  • تحریک سیستم ایمنی بدن.

ترکیب شیمیایی فرار در دمنوش مریم گلی باعث می‌شود که زیاده‌روی در مصرف آن برای سلامت جسمی خطرناک باشد. این دمنوش آرام‌بخش اعصاب است، اضطراب مزمن را کم می‌کند و باعث می‌شود که فرد در شرایط پراسترس همچنان بتواند عملکرد خوبی داشته باشد. احتمال تداخل دارویی، اختلال هورمونی و التهاب پوستی از عوارض مصرف دمنوش مریم گلی هستند. توژون موجود در مریم گلی باعث پریودشدن می‌شود، و مصرف آن در بارداری انقباض رحم را بیشتر می‌کند و در نتیجه خطر سقط جنین بالا می‌رود. زنان شیرده هم به خاطر وجود این ماده در مریم گلی نباید از این دمنوش مصرف کنند، چراکه میزان شیرشان کم می‌شود.

طرز تهیه دمنوش مریم گلی

۲ قاشق چای‌خوری برگ مریم گلی تازه یا ۱ قاشق چای‌خوری برگ مریم گلی خشک را داخل قوری ریخته و آب جوش رویش بریزید و اجازه دهید روی حرارت ملایم و غیرمستقیم ۵ تا ۷ دقیقه دم بکشد. ترکیب را صاف کنید و با عسل یا لیمو میل نمایید.

به این نکته دقت کنید برخی از این دمنوش‌های گیاهی ممکن است برای شرایط سلامتی شما مناسب نباشند و یا با داروهایی که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند، برای همین بهتر است قبل از مصرف آنها در موردشان تحقیق کنید و با متخصص طب سنتی مشورت کنید. استفاده از سیستم مشاوره دارویی دکترتو هم می‌تواند راه خوبی برای اطلاع از تداخلات احتمالی این داروهای گیاهی با داروهای مصرفی شما باشد.

۱۶. خواص گیاه بومادران برای استرس

یکی از خاصیت‌های دمنوش بومادران کاهش استرس و اضطراب است. این دمنوش می‌تواند در بهبود تپش قلب ناشی از استرس موثر باشد. اما به خاطر داشته باشید که قبل از درمان استرس و اضطراب با دارو و دوا، باید به دنبال علتی که این حالت را در شما ایجاد می‌کند باشید.

بهترین روش برای درمان اضطراب چیه؟ همین الان مشاوره بگیر

چه دمنوش‌هایی برای بهبود خواب مفید هستند؟

بی‌خوابی شبانه یکی از اختلالات مزمن آزاردهنده‌ای است که باعث افت کیفیت عملکرد کارهای روزانه می‌شود. اینجاست که پای دمنوش‌ و جوشانده خواب‌آور وسط می‌آید. داروی خواب طبیعی که کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد و عوارض قرص‌های خواب‌آور شیمیایی را هم ندارد.

  • دمنوش پنیر باد یکی از جوشانده‌های خواب‌آور و آرام‌بخش اعصاب است که به آن جنسینگ هندی، گیلاس زمستانی یا کاکنج هم می‌گویند. دمنوش پنیر باد با پایین‌آوردن سطح کورتیزول خون به‌‌عنوان داروی ضد استرس عمل می‌کند.
  • چای بابونه دیگر جوشانده خواب‌آور طبیعی برای کاهش اضطراب، التهاب و درمان بی‌خوابی است که به آرام‌بخش خواب‌‌آور معروف است. آپی‌زنین، آنتی‌اکسیدان موجود در بابونه است که با تحریک گیرنده‌های مغز، اضطراب را پایین آورده و باعث خواب می‌شود.
  • عصاره سنبل‌الطیب به‌عنوان یک دمنوش‌ ضد استرس به بهبود خواب هم کمک می‌کند.
  • چای اسطوخودوس: رایحه معطر و آرام‌بخش اسطوخودوس نیز این گیاه را در زمره دمنوش‌های مفید برای کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب قرار می‌دهد. اگر به ‌خاطر استرس یا اضطراب دچار بی‌خوابی شده‌اید، حتماً چای اسطوخودوس را امتحان کنید.
  • فرنجمشک گیاه معطری است که از برگ آن برای تهیه نوعی چای خشک استفاده می‌کنند. رایحه ملایم و معطر این گیاه برای کاهش استرس و بهبود خواب مفید است. معمولا به آنهایی که از بی‌خوابی مزمن رنج می‌برند، توصیه می‌شود که پیش از خواب یک فنجان چای فرنجمشک بنوشند.
  • چای گل ساعتی که از گل، ساقه و برگ خشک‌شده این گل تهیه می‌شود از دیرباز برای رفع اضطراب و بهبود خواب مصرف می‌شد.
  • دمنوش ماگنولیا هم از بهترین دمنوش‌های خواب‌آور محسوب می‌شود.
best herbal tea for sleep
انتخاب یک دمنوش مناسب می‌تواند علاوه بر کاهش استرس در بهبود خواب شما هم تاثیرگذار باشد.

بهترین دمنوش ترکیبی آرام بخش و خواب‌آور کدام است؟

با ترکیب چای کوهی، بادرنجبویه، اسطوخودوس، به‌لیمو، نعنا و سنبل‌الطیب می‌توانید دمنوش ضد استرس ترکیبی آرام‌بخش خوش عطر و طعمی تهیه کنید. این دمنوش ترکیبی هم آرام‌بخش است و هم ضد استرس، به‌ علاوه اینکه می‌توانید آن را به‌عنوان جوشانده خواب‌آور شب‌ها قبل خواب میل کنید.

همه این گیاهان را همراه دو لیوان آب سرد داخل قوری (بهتر است چینی باشد) بریزید، بعد روی حرارت ملایم اجازه دهید که ۳۰ دقیقه دم بکشد. بعد مخلوط را صاف کنید و با عسل میل نمایید.


چگونه بهترین دمنوش‌ ضد استرس را انتخاب کنیم؟

اگر احساس می‌کنید که به آرامش نیاز دارید، اما تمایلی به مصرف دارو ندارید، دمنوش‌ها بهترین گزینه هستند، اما چگونه بهترین دمنوش را انتخاب کنیم؟ خود شما عامل اصلی در انتخاب بهترین دمنوش هستید. اگر برای مصرف عادی دمنوش ضد استرس بخواهید، خیلی کارتان سخت نیست، اما اگر قرار است که طولانی‌مدت و هر روز برای مصرف خاصی مثل تنظیم چربی یا فشار خون، یا آرامش اعصاب و رفع اضطراب، دمنوش مصرف کنید حتما روش‌های درمان طب سنتی را بررسی کنید و با متخصص طب سنتی مشورت کنید.

درست است که این دمنوش‌ها گیاهی هستند و عوارض جدی مصرف داروهای شیمیایی را ندارند، اما بدن هر فردی واکنش متفاوتی نشان می‌دهد. سن و جنسیت شما، وضعیت سلامتی یا سابقه بیماری و طبع شما همگی از موارد مهم و تأثیرگذار در انتخاب دمنوش مناسب هستند. حواستان باشد که برای اطمینان از بی‌خطربودن دمنوش‌ها، توصیه‌های در و همسایه کافی نیست، حتما تحقیق و بررسی کنید.

anti stress herbal tea
برای آنکه بتوانید دمنوش آرامبخش مناسبی را برای خود انتخاب کنید باید به شرایط جسمی، سابقه بیماری، طبع توجه داشته باشید.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

استرس و اضطراب به یکی از اجزای زندگی مدرن تبدیل شده‌است که گاهی به تمام معنا می‌تواند زندگی ما را فلج کند. راه‌های زیادی برای کاهش اضطراب و استرس وجود دارد. برای اینکه بتوانید با این غول بی شاخ و دم بجنگید اولین پیشنهاد ما پیدا کردن منبع استرس با کمک یک روانشناس حرفه‌ای است. در کنار این کار شما می‌توانید از دمنوش ضداسترس هم استفاده کنید، مواد گیاهی با خواص بی‌نظیری که نسبت به داروهای شیمیایی کمترین ضرر و بیشتین سود را برای شما دارند.

هر چند که برخی از انواع دمنوش‌ ضد استرس گیاهی اثرات آرام‌بخشی دارند، اما مصرف این دمنوش‌ها به‌صورت خودسرانه به ‌عنوان روش درمانی توصیه نمی‌شود. گاهی این دمنوش‌ها عوارض جدی و خطرناکی دارند و با ایجاد تداخل دارویی حتی ممکن است به قیمت جانتان تمام شوند. این موضوع مهم را هم فراموش نکنید که مصرف بیشتر انواع دمنوش‌ ضد استرس گیاهی در دوره بارداری مجاز نیست. توصیه می‌کنیم که پیش از نوشیدن دمنوش‌های گیاهی حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

برای اینکه بهترین دمنوش ضداسترس برای شرایط خودتان پیدا کنید، بهترین کار این است با دکتر طب سنتی مشورت کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصصان طب سنتی آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله! مثلا مصرف برخی دمنوش‌ها مثل جنسینگ که خاصیت انرژی‌زایی دارد، برای کودکان مناسب نیست.

ماساژ درمانی، تغذیه سالم، پیاده‌روی و ورزش، و گوش دادن به موسیقی از روش‌های کاهش استرس‌های بارداری و زایمان هستند.

ماساژ درمانی، تغذیه سالم، پیاده‌روی و ورزش، و گوش دادن به موسیقی از روش‌های کاهش استرس‌های بارداری و زایمان هستند.

درست است که دمنوش‌ها منشأ گیاهی دارند، اما زیاده‌روی در مصرف‌ آنها گاهی عوارض جدی و خطرناکی به دنبال دارد.

طبیعتا دمنوش‌های گیاهی آرامش اعصاب، مضرات شیمیایی قرص‌ و داروهای آرام‌بخش را ندارند، به‌ علاوه اینکه عوارض کمتری هم ایجاد می‌کنند.

برای کاهش سریع استرس دستتان را دقیقا زیر قفسه سینه روی شکم بگذارید. شکم را منبسط کنید و از طریق بینی هوا را داخل بکشید. اگر این کار را درست انجام دهید، دستی که روی شکم هست جابه‌جا می‌شود. نفستان را حبس کرده و کمی دهان را باز کنید. حالا کم‌کم شکم را منقبض کنید و هوا را به آرامی از دهان بیرون بدهید. این تکنیک ساده، استرس را سریع کاهش می‌دهد.

دمنوش‌های ضد استرس با رفع عوامل اضطراب‌زا باعث ایجاد آرامش ذهن می‌شوند و به خاطر خاصیت مسکنی که دارند بی‌خوابی ناشی از استرس و اضطراب را کاهش می‌دهند و به بهبود خواب کمک می‌کنند.

دمنوش اسطوخودوس بهترین ترکیب برای درمان استرس است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره دمنوش‌ ضد استرس

  1. پوریا لوکان گفت:

    استرس شدید داریم چکار کنم خوب بشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اولین نکته پذیرش وضعیت موجود است
      با همه ی تلخی ها
      دومین نکته از شرایط استرس زا تا جای امکان بپرهیزید
      در صورت تپش قلب با نظر پزشک می توانید از پرانول استفاده کنید

  2. حامدعلیزاده گفت:

    سلام وقت بخیر من استرس و اظطراب شدید دارم دمنوش چی بخورم که برام مفید باشه و با معده منم بسازه چون معدم یکم بعضی وقتا درد داره و سوز میزنه اگه میشه لطف کنید راهنمایی کنید.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      درمان اضطراب با دمنوش
      ۱. چای سیاه
      ۲. سنبل الطیب
      ۳. دمنوش‌ ضد استرس اسطوخودوس
      ۴. بادرنجبویه
      ۵. دمنوش‌ ضد استرس رازک
      ۶. دمنوش‌ ضد استرس به‌لیمو
      ۷. چای هل و دمنوش ضد استرس هل

  3. زهرا گفت:

    دمنوش گیاهی برای وزوز گوش لطف می کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      اگر وزوز گوش شما علل پزشکی و مشکلات عصب شنوایی داشته باشد با مصرف دمنوش بهبود نمی یابد و بهتره تحت نظر متخصص گوش حلق و بینی درمان را پیگیری کنید.

  4. مبینا گفت:

    دمنوش گیاهی برای وزوز گوش لطف می کنید

  5. مبینا گفت:

    سلام،بهترین راهکار برای درمان اضطراب واسترس چیه،،گل گاوزبان بین ترکیبات نبود،آیا بده،،من استفاده می کنم بزارم کنار

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      این دمنوش گیاهی در منترل اضطراب و ایجاد آرامش موثر است و میتونید از ریلکسیشن و مدیتیشن هم به عنوان روش های غیر دارویی کاهش اضطراب کمک بگیرید.

  6. رویا گفت:

    سلام برای استرس چی خوبه

  7. سجاد افشار گفت:

    سلام کسانی که استرس دارن باید اهنگ شاد گوش کنند و دمنوش مصرف کنند

  8. مرضیه گفت:

    با سلام و تشکر غز مطالب خوبتان.من یه سوال داشتم،تو تمامی لحظات من ارومم اما تو بعضی شرایط خاص مثل مصاحبه کاری یا یه محیط جدید و یا ملاقات با یه نفر جدید من استرس شدیدی دارم مخصوصا موقع مصاحبه شغلی،چه کار کنم بخاطر این وضعیتم باید دارو استفاده کنم یا اینکه این دمنوش ها جوتب میده و دیگه اینکه سه سال پیش بخاطر افسردگی که داشتم چن نوبت دارو استفاده کردم بعد یه مدت خوب بودم اما به محض اینکه ناراحت میشم …..خودم متوجه میشم که طبیعی نیست.لطفا کمکم کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      استفاده از روش های ریلکسیشن و افزایش مهارت غلبه بر استرس و استفاده از این دمنوش ها می تونه به شما کمک کند. از این لینک می تونید با متخصصان روانشناسی مشورت کنید تا مهارت غلبه بر استرس را بدست آورید.
      متخصص روانشناسی

      1. سولماز گفت:

        باسلام خدمت دکتر عزیز من خانم
        ۳۳ ساله هستم مدتی هس شبها بیشتر استرس دارم وموقع خوابم ساعت ۱ یا ۲ هس چیکار کنم خواهشن برام یه راه حل بگید خیلی تشکر

  9. فرزانه گفت:

    عااااالی، مررررسی