آشنایی با انواع کاربرد، عوارض و نحوه مصرف مریم گلی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مریم گلی، یکی از گیاهان هم خانواده سالویا است. این گیاه برای درمان بیماری‌هایی مانند دیابت، سرماخوردگی، عفونت و قاعدگی دردناک کاربرد دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

آشنایی با انواع کاربرد، عوارض و نحوه مصرف مریم گلی

مریم گلی چیست؟ این گیاه از خانواده نعناعیان است که اغلب برای اثرات توهم‌زا، آرامش‌بخش و درمانی استفاده می‌شود. مریم گلی به انگلیسی sage است. این گیاه، بومی جنوب مکزیک و قسمت‌هایی از آمریکای مرکزی و جنوبی است. سرخ‌پوستان مازاتک قرن‌ها از آن در مراسم‌های سنتی استفاده می‌کردند.

برای آشنایی بیشتر با این گیاه توصیه می‌کنم این مطلب را تا انتها بخوانید. اگر به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید بهتر است با یک دکتر طب سنتی مشورت کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان طب سنتی آشنا شوید، با آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

مریم گلی چیست؟

گیاه مریم گلی سابقه طولانی در استفاده به عنوان ادویه و برای اهداف بهداشتی دارد و به عنوان یک داروی گیاهی سنتی در یونان و روم باستان و همچنین در طب بومی آمریکا و چین استفاده می‌شده. امروزه مریم گلی برای درد دهان یا گلو، از دست دادن حافظه، دیابت، سطح کلسترول بالا و سایر بیماری‌ها کاربرد دارد.

ماده فعال این گیاه، سالوینورین A است که یکی از قوی‌ترین داروهای روانگردان طبیعی در نظر گرفته می‌شود. از اثرات این دارو می‌توان به توهم، سرگیجه، اختلالات بینایی و غیره اشاره کرد. نام دیگر این گیاه، سالویا یا اسکا ماریا پاستورا است.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

انواع گیاه مریم گلی کدامند؟

مریم گلی یک سرده بسیار بزرگ از گیاهان است که شامل گیاهان یک‌ساله، چندساله و حتی بوته‌ای می‌شود. بیش از ۱۰۰۰ گونه در این سرده وجود دارد که بسیاری از آنها با همان نام رایج «مریم گلی» شناخته می‌شوند.

درحالی‌که اکثر گونه‌های مریم‌گلی چندساله هستند، اما برخی از محبوب‌ترین آنها نیز به‌صورت یک‌ساله در مناطق سردتر کاشته می‌شوند. اکثر گیاهان مریم‌گلی به دلیل دوره گلدهی طولانی خود شناخته می‌شوند که گاهی اوقات می‌تواند از اواخر بهار تا پاییز ادامه پیدا کند. می‌توانید از بذر این گیاه برای برگرداندن رنگ و لعاب به باغچه خانه‌تان استفاده کنید.

این گیاه یک مخدر است که خواص درمانی نیز دارد. برای بهره‌مندی از این خواص بی‌نظیر، می‌توانید مریم‌گلی خشک شده مصرف کنید. برخی از رایج‌ترین انواع مریم گلی در ایران شامل این مواردند:

  • مریم گلی آتشین (گل سلوی قرمز)
  • گیاه مریم گلی پنبه‌ای
  • مریم گلی سفید
  • گیاه مریم گلی جنگلی
  • مریم گلی آناناس
  • گیاه مریم گلی مرموک
گیاه مریم گلی چیست؟
عکس انواع گیاه مریم گلی را مشاهده می‌کنید.

مریم گلی در کجا میروید؟

مریم گلی در آفتاب کامل بهترین عملکرد را دارد و عطر و طعم برگ‌هایش ظاهر می‌شوند. این گیاه در زمستان، در خاک‌های غرقاب می‌میرد. اگر خاک سنگین دارید به چاله کاشت شن اضافه کنید. گیاه مریم گلی چه شکلیه؟ این گیاه برگ‌هایی کشیده و ساقه‌ای پوشیده از کرک‌های خاکستری دارد.

مریم گلی سرد است یا گرم؟

این گیاه طبع گرمی دارد. به همین دلیل برای افرادی که مزاج سرد دارند مفیدتر است. اگر مزاجتان را نمی‌دانید، می‌توانید با متخصص طب سنتی مشورت کنید.

طرز استفاده مریم گلی؛ مریم گلی را چگونه مصرف کنیم؟

نحوه مصرف و بهترین زمان مصرف مریم گلی بسته به تاثیری که می‌خواهید دریافت کنید متفاوت است. تکنیک‌های زیر در خصوص روش‌های استفاده از این گیاه (خصوصا برگ آن) و بهره‌مندی از خواص بی‌نظیر این گیاه هستند. در جدول زیر انواع روش مصرف این داروی گیاهی پرکاربرد را قرار دادیم:

نحوه مصرف مریم گلیخواص آن
بخور مریم گلی برای پوست صورت و از بین بردن جوش
جوشانده مریم گلیدرمان سرماخوردگی و گلودرد
مصرف مریم گلی در غذا و ادویه مریم گلی مریم گلی خشک در طعم‌دهی غذا کاربرد دارد
صابون مریم گلیسلامت پوست
عسل مریم گلی (مریم گلی برای سرماخوردگی)درمان بیماری‌ها
اسماج مریم گلیبرای ضدعفونی فضای خانه مفید است
مریم گلی را چگونه مصرف کنیم؟

۱. طریقه مصرف روغن مریم گلی

یکی از خواص دارویی مریم گلی، استفاده از روغن آن است. برگ‌های این گیاه می‌توانند به یک روغن ضروری حاوی توژون، برنئول و سینئول تصفیه شوند. روغن‌های مریم‌گلی متعددی در بازار وجود دارند که می‌توانید از آنها برای آروماتراپی (رایحه‌درمانی) استفاده کنید. آروماتراپی روشی مناسب برای ریلکسیشن است.

۲. دمنوش ضد استرس مریم گلی (زمان مصرف دمنوش مریم گلی کی است؟)

دمنوش مریم گلی برای چی خوبه؟ می‌توانید از برگ این گیاه همراه با آویشن، جعفری و رزماری برای پخت‌وپز استفاده کنید. راه‌های زیادی برای مصرف این گیاه وجود دارند. برخی از افراد، ادویه مریم گلی را به غذاهای مختلف اضافه می‌کنند تا طعم خوبی به غذا بدهند. درحالی‌که برخی دیگر از آن در دم‌نوش‌های خانگی استفاده می‌کنند.

ازآنجایی‌که مریم گلی می‌تواند عملکرد فرد را در موقعیت‌های پراسترس بهبود دهد و اضطراب مزمن را کاهش دهد، می‌توانید از آن برای درست‌کردن دمنوش آرامبخش و ضد استرس استفاده کنید. البته بهتر است برای جلوگیری از عوارض دمنوش مریم گلی، در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

طرز تهیه و طریقه مصرف دمنوش و عرق مریم گلی:

برای تهیه دمنوش مریم‌گلی ۱ فنجان آب را بجوشانید و آن را روی ۱ قاشق سوپ‌خوری برگ مریم گلی بریزید. اجازه دهید برگ‌ها تا زمانی که به غلظت دلخواه برسید (حدود ۵ الی ۸ دقیقه) در آب بمانند و سپس آنها را از صافی رد کنید. هنگامی که دمنوش به‌اندازه کافی خنک شد می‌توانید آن را با خیال راحت بنوشید و از فواید بی‌نظیر آن برای سلامتی بهره‌مند شوید.

برای طعم‌دار کردن دمنوش مریم‌گلی، می‌توانید یکی از مواد زیر را به آن اضافه کنید:

  • شکر
  • عسل
  • آب‌لیمو یا پوست رنده شده لیمو
  • دارچین.
طرز تهیه و طریقه مصرف دمنوش و عرق مریم گلی چیست؟
بهتر است برای جلوگیری از عوارض دمنوش مریم گلی، در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

۳. استفاده موضعی از داروی گیاهی

امروزه بسیاری از محصولات مراقبت از پوست موجود در بازار (نظیر سرم‌ها، صابون‌ها و لوسیون‌های بدن) حاوی برگ این گیاه هستند. استفاده از محصولات مراقبت از پوست حاوی مریم گلی، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای حفظ سلامت پوست است.

۴. کشیدن مریم‌ گلی

مریم گلی مخدر و توهم زا است؟ یکی از رایج‌ترین روش‌های استفاده از این گیاه، کشیدن آن در پیپ بدون تنباکو است. در این شرایط، دود به‌سرعت و به طور عمیق استنشاق می‌شود. قبل از بیرون دادن دود، آن را به مدت ۲۰ الی ۳۰ ثانیه در ریه‌ها نگه دارید. در این شرایط سالوینورین A و B می‌توانند از دود جذب شوند.

اگر خیلی سریع دود را بیرون دهید ممکن است مقدار زیادی از مواد هدر بروند. تاثیری که این گیاه روی شما می‌گذارد، به میزان دود استنشاق شده و جذب شده در مدت حدود ۲ دقیقه بستگی دارد. اگر بین پک‌ها مدت زیادی وقفه بیندازید، فقط مدت‌زمان کشیدن مریم‌گلی را طولانی‌تر می‌کنید و شدت تاثیرات آن را افزایش نمی‌دهید.

این گیاه اغلب به‌صورت سیگارهای رول شده مصرف نمی‌شود، زیرا برگ مریم گلی خشک شده معمولا به‌اندازه کافی قوی نیست تا بتواند اثری ایجاد کند.

۵. خوردن مریم‌ گلی

هنگامی که برگ‌های این گیاه را می‌جوید و به مدت طولانی در دهان نگه می‌دارید، سالوینورین مستقیما توسط بافت‌های پوششی دهان جذب می‌شود. نمی‌توان گفت که بهترین طریقه مصرف این گیاه کدام است زیرا هر یک از این روش‌ها ممکن است اثرگذاری متفاوتی برای افراد گوناگون داشته باشند.

برخی افراد هم به صورت قرص آن را مصرف می‌کنند. قرص مریم گلی برای چیست؟ روشی برای درمان گیاهی کبد چرب و بیماری‌های قندی و فشار خون است.

۶. خواص مریم گلی برای ضدعفونی خانه (اسماج مریم گلی چه فوایدی دارد؟)

اسفند مریم برای چی خوبه؟ سوزاندن این گیاه (که به‌عنوان اسماج نیز شناخته می‌شود) یک آیین معنوی باستانی است. باور بر این است که این روش، تاثیرات گوناگونی بر سلامت ذهن و بدن دارد. برخی از این مزایا شامل این مواردند:

طریقه مصرف مریم گلی برای عفونت

برخی از انواع این گیاه، خاصیت آنتی‌باکتریال دارند. این بدان معناست که باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌های عفونی را از محیط دور نگه می‌دارند.

خواص مریم گلی برای حافظه

یکی از خواص مریم گلی پنبه ای و اسماج مریم گلی، به بهبود حافظه و تمرکز نیز کمک می‌کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که شواهد موجود در خصوص مزایای این گیاه برای تقویت حافظه امیدوارکننده هستند و شاید این گیاه بتواند برای درمان زوال عقل و بیماری آلزایمر موثر باشد. بااین‌حال به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

از بین‌ بردن انرژی منفی

اسماج مریم‌گلی می‌تواند به‌عنوان یک آیین معنوی برای رهایی از انرژی منفی اطراف فرد یا محیط استفاده شود. این شامل آسیب‌های گذشته، تجربیات بد یا انرژی‌های منفی دیگران است. این گیاه به شما کمک می‌کند که محیطی سرشار از انرژی مثبت را برای مدیتیشن ایجاد کنید.

بهبود کیفیت خواب

از دیرباز اسماج مریم‌گلی برای محافظت در برابر منفی‌گرایی ای که می‌تواند با خواب تداخل داشته باشد، استفاده می‌شود. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که این گیاه حاوی ترکیباتی است که می‌توانند به برطرف‌کردن بی‌خوابی کمک کنند.

رفع استرس

سوزاندن این گیاه می‌تواند درمان مناسبی برای مقابله با استرس باشد. یکی از پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاه می‌سی‌سی‌پی در سال ۲۰۱۶ نشان داد که مریم گلی سفید سرشار از ترکیباتی است که گیرنده‌های خاصی را در مغز فعال می‌کنند. این گیرنده‌ها به بهبود خلق‌وخو، کاهش استرس و حتی تسکین درد کمک شایانی می‌کنند.

بهترین روش مصرف مریم گلی چیه؟

قبل از مصرف گیاه دارویی، با دکتر مشورت کن!

خواص مریم گلی چیست؟ (مریم گلی برای چی خوبه؟)

خواص مریم گلی در طب سنتی چیست؟ گل مریم دارای ویتامین K بسیار بالا و همچنین حاوی مواد معدنی حیاتی مانند منیزیم، روی و مس است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن به مبارزه با مولکول‌های رادیکال آزاد در بدن ما کمک می‌کنند تا از آسیب و سرطان جلوگیری شود. مریم گلی حاوی ویتامین‌های آنتی‌اکسیدانی A، C و E به مقدار کم است.

۱. خاصیت مریم گلی برای مو

یکی از خواص این گیاه در زیبایی، تاثیری است که روی بهبود رشد مو می‌گذارد. این گیاه به طور موثر برای بهبود گردش خون در پوست سر، فراهم‌کردن مواد مغذی بیشتر برای فولیکول‌های مو و تقویت رشد موهای جدید استفاده می‌شود. طریقه مصرف مریم گلی برای مو به این صورت است که استفاده موضعی از چای مریم‌گلی به‌صورت هفتگی، برای احیای موهای خشک و نازک و افزایش ضخامت موها توصیه می‌شود.

۲. خواص مریم‌ گلی برای پوست

مریم گلی ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد. این گیاه نوسازی سلولی را تحریک می‌کند و گردش خون را افزایش می‌دهد. گل این گیاه سرشار از کلسیم و ویتامین A است که برای بازسازی روزانه سلولی موردنیاز هستند. این گیاه به تاخیر ظهور چین و چروک‌های صورت کمک زیادی می‌کند.

این گیاه همچنین به تنظیم تولید سبوم کمک می‌کند و منجر به بهبود وضعیت پوست چرب یا خشک می‌شود. همین موضوع باعث شده که در درمان اختلالاتی نظیر سبوره، شوره سر یا آکنه موثر باشد. تحقیقات نشان داده‌اند که اکثر خواص درمانی مریم‌گلی (خصوصا خاصیت ضدعفونی‌کننده و آرامش‌بخش آن) به علت وجود روغن فرار هستند. صابون مریم گلی برای جوش صورت هم کاربرد داردو

متن انگلیسی:
People commonly use sage for memory and thinking skills, high cholesterol, and symptoms of menopause.
ترجمه فارسی:
مردم معمولا از مریم گلی برای تقویت مهارت‌های حافظه و تفکر، درمان کلسترول بالا و کاهش علائم یائسگی استفاده می‌کنند.

به نقل از سایت webmd

۳. خواص مریم گلی برای دیابت

درگذشته از برگ‌های این گیاه به‌عنوان دارویی برای درمان دیابت استفاده می‌شد. تحقیقات انسانی و حیوانی نشان داده‌اند که این گیاه ممکن است به کاهش علائم قند خون بالا کمک کند (مریم گلی و کاهش قند خون). در یک مطالعه، عصاره این گیاه با فعال‌کردن یک گیرنده خاص، سطح گلوکز خون را در موش‌های صحرایی که به دیابت نوع ۱ مبتلا بودند کاهش داد.

طریقه مصرف مریم گلی برای دیابت: تحقیقات نشان داده‌اند که عصاره برگ مریم گلی، قند خون را در انسان کاهش می‌دهد و با تاثیری مشابه روزیگلیتازون، حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد. بااین‌حال، هنوز شواهد کافی برای این که اثبات کنند این گیاه در درمان دیابت موثر است وجود ندارند و به تحقیقات انسانی بیشتری در این زمینه نیاز است.

مریم گلی توانایی افزایش فعالیت انسولین را در بیماران دیابتی دارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک فنجان آب جوش را روی یک قاشق غذاخوری برگ مریم گلی بریزی. سپس آن را در فنجان مورد نظر بریزید. نوشیدن چای مریم گلی در صبح می‌تواند موثرتر باشد.

۴. رفع تبخال با گیاه مریم گلی

طبق نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۰۱، یک کرم موضعی که از ریواس و مریم‌گلی ساخته شده باشد ممکن است در درمان تب‌خال، به‌اندازه پماد ضدویروسی آسیکلوویر (زوویراکس) موثر باشد. این مطالعه نشان داد که استفاده از کرم ریواس و مریم گلی، به بهبود تب‌خال در ۶ الی ۷ روز کمک کرد.

۵. مریم‌ گلی و لاغری

قرص مریم گلی برای لاغری خوب است؟ در واقع هیچ شواهد علمی وجود ندارد که خواص این گیاه برای لاغری را به طور قطعی اثبات کند. اگرچه قرن‌ها از این گیاه برای درمان اختلالات مختلف استفاده می‌شد، اما هیچ شواهدی در خصوص ارتباط آن با کاهش وزن وجود ندارد. بااین‌حال، برخی از مطالعات علمی تا حدی سعی کرده‌اند که این ارتباط را نشان دهند.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که ممکن است دمنوش مریم‌گلی به کاهش وزن کمک کند زیرا دارای خواص آنتی‌اکسیدان، ادرارآور و محرک است. محرک‌ها به افزایش سرعت متابولیسم کمک می‌کنند و در نتیجه منجر به افزایش سرعت سوزاندن کالری می‌شوند. در همین حال، خواص آنتی‌اکسیدان و ادرارآور این گیاه به دفع سموم و مواد زائد جمع شده در بدن کمک می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند که نتایج سریعی را مشاهده کنید.

۶. تاثیر مریم گلی در کاهش کراتینین بدن

کراتینین یک ماده زائد طبیعی است که ماهیچه‌ها آن را تولید می‌کنند. کلیه‌ها کراتینین را از بدن دفع می‌کنند و این ماده در خون و ادرار وجود دارد. اگر فرد مشکل کلیوی داشته باشد، ممکن است کراتینین در خون او انباشته شود. البته گاهی تجمع کراتینین ناشی از مصرف زیاد از حد پروتئین، ورزش شدید و استفاده از برخی داروها یا مکمل‌ها است.

در طب سنتی چینی، مریم گلی قرمز به‌عنوان درمانی برای اختلالات کلیوی نقش مهمی ایفا می‌کند. یک مطالعه روی جوندگان که در سال ۲۰۱۸ انجام شد نشان داد که عصاره مریم گلی قرمز می‌تواند در برابر انواع خاصی از نارسایی‌های کلیوی، نقش محافظتی ایفا کند. این گیاه می‌تواند به بهبود عملکرد کلیه‌ها کمک کند، در نتیجه کلیه‌ها بهتر می‌توانند کراتینین را پردازش کنند.

۷. بهبود سلامت دهان

مریم گلی دارای خاصیت آنتی میکروبیال است که می‌تواند میکروب‌هایی که باعث افزایش پلاک دندان می‌شوند را بی‌اثر کند. در یک مطالعه، نشان داده شد که یک دهان‌شویه مبتنی بر مریم گلی به طور موثری باکتری استرپتوکوک موتانس را از بین برد (این باکتری یکی از عوامل اصلی کرم‌خوردگی دندان است).

در یک مطالعه دیگر، نشان داده شد که روغن ضروری مریم گلی می‌تواند باعث ازبین‌رفتن و جلوگیری از انتشار کاندیدا آلبیکانس شود (قارچی که ممکن است باعث کرم‌خوردگی دندان شود). مصرف مریم گلی یک روش برای درمان خانگی تحلیل لثه در نظر گرفته شده و ممکن است عفونت گلو، آبسه دندان، عفونت لثه و آفت دهان را درمان کند. بااین‌حال برای نتیجه‌گیری کلی، به تحقیقات انسانی بیشتری در این زمینه نیاز است.

گیاه دارویی چه تاثیری در بهبود سلامت دندان دارد؟
مریم گلی دارای خاصیت آنتی میکروبیال است که می‌تواند میکروب‌هایی که باعث افزایش پلاک دندان می‌شوند را بی‌اثر کند.

۸. بهبود بیماری آندومتریوز

بیماری اندومتریوز در زنان یک بیماری نسبتا دردناک است. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که بافتی شبیه پوشش داخلی رحم، در خارج از رحم رشد کند. سلول‌های اندومتریال که به بافت خارج از رحم متصل می‌شوند را با نام ضایعات اندومتریوز می‌شناسند. این ضایعات خوش‌خیم اغلب در قسمت‌های زیر مشاهده می‌شوند:

  • سطح بیرونی رحم
  • تخمدان‌ها
  • لوله‌های فالوپ
  • روده‌ها
  • لگن

یکی از خواص مریم گلی برای رحم، کمک به درمان اندومتریوز است.

گل رز، اسطوخودوس و مریم گلی مرموک

یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ نشان داد که می‌توان از طریق رایحه‌درمانی با گل رز، اسطوخودوس و مریم گلی مرموک، شدت دردهای قاعدگی را به طور موثری کاهش داد. پزشکان طب سنتی همچنین اظهار می‌کنند که ترکیب یکسانی از این روغن‌های ضروری، درد ناشی از اندومتریوز را نیز کاهش می‌دهد.

اسطوخودوس، مریم گلی و مرزنجوش

در یک مطالعه که سال ۲۰۱۲ انجام شد، ترکیبی از روغن‌های اسطوخودوس، مریم گلی و مرزنجوش را با یک کرم بدون عطر مخلوط کردند. سپس شرکت‌کنندگان، این مخلوط را در قسمت پایین شکم خود ماساژ دادند. آنها این کار را از پایان یک چرخه قاعدگی شروع کردند و در آغاز چرخه بعدی پایان دادند. زنانی که از این کرم استفاده کردند نسبت به گروه کنترل، درد و ناراحتی کمتری را در طول قاعدگی گزارش دادند.

ازآنجایی‌که بین درد قاعدگی و آندومتریوز ارتباط وجود دارد، پزشکان طب سنتی پیشنهاد می‌دهند که ترکیب این روغن‌های ضروری در یک روغن حامل خنثی، ممکن است برای درمان آندومتریوز نیز موثر باشد.

۹. خواص مریم گلی برای استخوان

گل مریم به عنوان منبع عالی ویتامین K، نقش کلیدی در رشد طبیعی و بازسازی استخوان دارد و دشمن پوکی استخوان محسوب می‌شود. این گیاه دارویی سلامت استخوان را زیاد می‌کند، خطر شکستگی را کاهش می‌دهد، تعادل کلی بدن را حفظ می‌کند و ساختار اسکلتی قوی و کاملی را برای بدن فراهم می‌کند.

۱۰. خواص مریم گلی برای یبوست

گیاه مریم به مبارزه با عفونت‌هایی که می‌توانند باعث ناراحتی گوارشی شما شوند، حتی خونریزی معده کمک می‌کند. درواقع لقب درمان زخم معده در طب سنتی را به خود اختصاص داده است و اثرات ملین آن باعث رفع یبوست می‌شود. اما در استفاده از این دمنوش گیاهی برای تسکین روده باید مراقب باشید، زیرا برای جلوگیری از کم آبی خطرناک، باید آب فراوان بنوشید.

۱۱. خواص مریم گلی برای رحم، کیست تخمدان و عفونت واژن

یکی دیگر از دلایل استفاده گسترده از این گیاه توسط زنان، خواص مریم گلی برای از بین بردن علائم عفونت واژن است. این گیاه دارای خواص ضدعفونی‌کننده و آنتی میکروبیال است و از فرد در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌های عفونی محافظت می‌کند.

ازآنجایی‌که ممکن است رحم و واژن به محصولات شیمیایی واکنش نشان دهند، یکی از بهترین روش‌ها برای درمان عفونت‌های زنانه، استفاده از داروهای گیاهی نظیر مریم گلی است. سایر خواص این گیاه برای خانم‌ها شامل موارد زیر است:

  • مریم گلی برای پریودی: خواص مریم گلی برای پریود شدن درمان درد و خونریزی زیاد در پریودی است
  • مریم گلی برای تقویت تخمدان
  • خاصیت دود مریم گلی برای عفونت رحم
  • خواص مریم گلی برای باردار شدن

میزان مصرف مریم گلی باید چقدر باشد؟

این که مصرف چه میزان مریم گلی بی‌خطر است به این بستگی دارد که از چه نوع مریم‌گلی استفاده می‌کنید. حتی دوزهای کوچک گونه‌ی Divinorum این گیاه ممکن است اثرات توهم‌زا ایجاد کنند. مرکز ملی اطلاعات مواد مخدر (NDIC)، مصرف بیش از ۵۰۰ میکروگرم یا ۰.۰۰۰۵ گرم از این گونه را توصیه نمی‌کند:

  • اگر می‌خواهید برگ‌های خشک شده این گیاه را به‌صورت سیگار مصرف کنید، دوز ۱.۴ گرم الی ۱ گرم برای مصرف، بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود.
  • در صورتی‌که از عصاره این گیاه استفاده می‌کنید، استفاده کمتر، تاثیر بیشتری دارد.
  • اگر می‌خواهید برگ‌های تازه این گیاه را بجوید، حدود پنج برگ آن بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود.

حتی دوزهای کم گونه‌ی Divinorum مریم گلی هم می‌تواند توهم‌زا باشد، بهتر است بیشتر از ۵ برگ تازه این گیاه را در روز نجویید.

بعد از مصرف مریم گلی دل درد گرفتی؟ نوبت دکتر بگیر!

عوارض جانبی گیاه مریم گلی چیست؟

یکی از عوارض جدی این داروی گیاهی، از دست دادن موقعیت مکانی و زمانی است. ازدست‌دادن موقعیت مکانی – زمانی موقعی رخ می‌دهد که فرد احساس می‌کند به زمان و مکان دیگری منتقل شده است یا این که حس می‌کند هم‌زمان در چندین مکان قرار دارد. این تجربه می‌تواند واقعا ترسناک باشد و در افراد آسیب‌پذیر منجر به اختلالات روانی جدی شود.

درصورتی‌که علائم طولانی‌مدتی را تجربه کردید با یک دکتر طب سنتی یا پزشک عمومی مشورت کنید. دکتر طب سنتی فردی است که در زمینه استفاده از داروهای گیاهی تخصص دارد. رایج‌ترین عوارض جانبی مریم گلی عبارت‌اند از:

  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • عدم هماهنگی حرکتی
  • مشکل در تمرکز
  • گیجی
  • لکنت زبان
  • بی‌قراری
  • سردرد
  • دل‌پیچه

سایر عوارض جانبی ممکن است شامل این موارد باشند:

  • خستگی
  • ازدست‌دادن حافظه
  • گرگرفتگی
  • ازدست‌دادن موقعیت مکانی – زمانی (احساسی که ممکن است ناخوشایند و اذیت‌کننده باشد)

آیا مریم گلی حساسیت زا است؟

مریم گلی حاوی اسانس‌های زیادی است که می‌تواند نوعی محرک برای حساسیت‌هایی مانند درماتیت تماسی آلرژیک باشد. به خصوص کسانی که روزانه با روغن‌های آن در تماس هستند. اگر از روغن مریم گلی برای درمان بیماری‌هایی مانند ندول تیروئید کم کار استفاده می‌کنید، حتما با بروز علائم حساسیت به پزشک مراجعه کنید.

متن انگلیسی:
Taking sage with sedative medications might cause breathing problems and/or too much sleepiness.
ترجمه فارسی:
مصرف مریم گلی همراه با داروهای آرام بخش، ممکن است باعث مشکلات تنفسی یا خواب آلودگی بیش‌ازحد شود.

به نقل از سایت nccih

موارد احتیاط و منع مصرف مریم‌ گلی چیست؟

مانند هر داروی گیاهی دیگری از این گیاه هم نمی‌توانید در هر حالتی استفاده کنید. اگر هر یک از شرایط زیر را دارید، نباید مریم گلی مصرف کنید.

میزان مصرف مریم گلی باید چقدر باشد؟
اگر می‌خواهید برگ‌های خشک شده این گیاه را به‌صورت سیگار مصرف کنید، دوز ۱.۴ گرم الی ۱ گرم برای مصرف، بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود.

۱. دوران بارداری و شیردهی

اگرچه این گیاه به کاهش درد زایمان طبیعی کمک می‌کند، اما به دلیل توژون موجود در برخی از گونه‌های مریم‌گلی، مصرف آن در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. توژون می‌تواند باعث قاعدگی شود که ممکن است منجر به سقط جنین شود. مصرف مریم گلی در دوران شیردهی نیز توصیه نمی‌شود. توژون موجود در این گیاه ممکن است شیر مادر را کاهش دهد.

۲. ابتلا به بیماری‌ های حساس به هورمون

اگر به بیماری‌های حساس به هورمون (نظیر سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز یا فیبروم رحم) مبتلا هستید، مصرف این گیاه به شما توصیه نمی‌شود. مریم گلی اسپانیایی ممکن است اثراتی مشابه با استروژن داشته باشد؛ بنابراین اگر بیماری ای دارید که ممکن است توسط استروژن تشدید شود، از مصرف مریم گلی اسپانیایی بپرهیزید.

۳. فشارخون بالا

مریم گلی اسپانیایی ممکن است منجر به افزایش فشارخون در برخی از افراد مبتلا به فشارخون بالا شود. این در حالی است که مریم گلی معمولی اغلب منجر به کاهش فشارخون می‌شود. اگر این گیاه را در مقادیر بالا مصرف می‌کنید، حتما فشارخونتان را کنترل کنید.

۴. اختلالات تشنجی

مریم گلی معمولی حاوی مقادیر قابل‌توجهی توژون است (یک ماده شیمیایی که می‌تواند باعث تشنج شود). اگر به یکی از انواع تشنج دچار هستید، از مصرف این گیاه در مقادیر بالا بپرهیزید.

۵. جراحی

مریم گلی معمولی ممکن است بر سطح قند خون تاثیر بگذارد و با کنترل قند خون در حین جراحی و بعد از آن تداخل ایجاد کند؛ بنابراین توصیه می‌شود که حداقل ۲ هفته قبل از جراحی، از مریم گلی معمولی استفاده نکنید. اگر باردار هستید یا شیر می‌دهید، یا بیماری‌هایی مانند فشارخون بالا، بیماری‌های هورمونی و اختلالات تشنجی دارید یا اگر جراحی دارید، نباید از این گیاه استفاده کنید.

موارد احتیاط و منع مصرف مریم‌ گلی چیست؟
اگر باردار هستید یا شیر می‌دهید، یا بیماری‌هایی مانند فشارخون بالا، بیماری‌های هورمونی و اختلالات تشنجی دارید یا اگر جراحی دارید، نباید از این گیاه استفاده کنید.

گیاه مریم گلی با چه داروهایی تداخل دارد؟

این گیاه می‌تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد.

  • داروهای آرام‌بخش (داروی کندکننده دستگاه عصبی مرکزی): این گیاه ممکن است باعث خواب‌آلودگی و کاهش سرعت تنفس شود. برخی از داروها (به نام آرام‌بخش) نیز با اثراتی نظیر خواب‌آلودگی و کندی تنفس همراه هستند. مصرف مریم گلی، همراه با این داروهای آرام‌بخش ممکن است منجر به بروز مشکلات تنفسی و یا خواب‌آلودگی بیش از حد شود.
  • داروهای آنتی کولینرژیک: مریم گلی ممکن است منجر به افزایش یک ماده شیمیایی به نام استیل‌کولین در بدن شود. استیل‌کولین نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای مهم بدن ایفا می‌کند. برخی از داروها (به نام داروهای آنتی کولینرژیک) منجر به مسدودکردن اثرات استیل‌کولین می‌شوند. مصرف مریم گلی، ممکن است باعث کاهش اثرات داروهای آنتی کولینرژیک شود.
  • داروهای مختلف مورداستفاده برای گلوکوما، بیماری آلزایمر و سایر اختلالات (داروهای کولینرژیک): همان‌طور که گفته شد این گیاه می‌تواند سطح استیل‌کولین در بدن را افزایش دهد. برخی از داروهایی که برای درمان گلوکوما، بیماری آلزایمر و سایر اختلالات استفاده می‌شوند، سطح استیل‌کولین را نیز افزایش می‌دهند. مصرف این گیاه به همراه این داروها، ممکن است احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش دهد.

اگر دقیقا می‌خواهید بدانید که آیا این گیاه دارویی با داروی مصرفی شما تداخل دارد یا نه بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

نتیجه‌ گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

مریم گلی یکی از گیاهان جادویی برای درمان بسیاری از بیماری‌های بدن است. البته برای اثبات خواص این گیاه، به تحقیقات بیشتری نیاز است. باید بدانید که این گیاه‌درمانی علاوه بر خواص زیادی که دارد ممکن است گاهی برای سلامتی مضر باشد و منجر به بروز عوارض جانبی و تداخل با سایر داروها شود. به همین خاطر بهتر است قبل از استفاده حتما با یک پزشک مشورت کنید.

برای آشنایی بیشتر با این گیاه توصیه می‌کنم این مطلب را تا انتها بخوانید. اگر به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید بهتر است با یک دکتر طب سنتی مشورت کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان طب سنتی آشنا شوید، نوبت حضوری دریافت کنید و در صورت نیاز از مشاوره آنلاین طب سنتی یا مشاوره متنی استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

خیر. مریم‌گلی و مریم‌نخودی دو سرده متفاوت از گیاهان هستند که هر یک شامل چندین گونه مختلف هستند.

گلپر یک گیاه گل‌دار و معطر بومی ایران است که به‌صورت وحشی در مناطق کوهستانی می‌روید. این گیاه حاوی فلاونوئیدها و فورانوکومارین‌ها است که ممکن است قادر به تحریک پاسخ ایمنی باواسطه سلولی و آنتی‌بادی باشند. گلپر اغلب به‌عنوان طعم‌دهنده و ادویه در پخت‌وپز استفاده می‌شود و خواص بی‌نظیری دارد.
مریم‌گلی و گلپر یکسان نیستند و هر یک از تیره متفاوتی هستند.

زمان مشخصی برای مصرف کردن این گیاه وجود ندارد. هر زمانی که حس کردید به آرامش و انرژی مثبت نیاز دارید می‌توانید یک دمنوش مریم‌گلی درست کنید یا مقداری از این گیاه را بسوزانید.
برخی از افراد دوست دارند که این گیاه را در صبح بسوزانند تا روزشان را با احساس آرامش و به‌دوراز هرگونه انرژی منفی ای آغاز کنند.
اگر از مشکلات خواب رنج می‌برید نیز می‌توانید قبل از خواب کمی این گیاه را بسوزانید و از تاثیرات بی‌نظیر آن شگفت‌زده شوید.

یکی از خواص خوردن عصاره مریم گلی درمان اختلالات ناباروری زنان است. این گیاه با تحریک ترشح هورمون استرادیول و کنترل فولیکولوژنز، استروئیدوژنز و اتوفاژی باعث بهبود عملکرد تخمدان می‌شود.

مریم گلی مرموک یکی از انواع مریم گلی است که حاوی ترکیبات فعالی نظیر لینالیل استات و ژرانیل است و به‌عنوان یک روغن ضروری برای کنترل سبوم اضافی شناخته می‌شود. این گیاه همچنین به علت داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدان، به برطرف‌کردن خطوط ریز، افتادگی پوست، کنترل آکنه و کاهش ظاهر چین‌وچروک در پوست بالغ کمک می‌کند. به همین خاطر است که به طور گسترده در محصولات آرایشی و مراقبت از پوست استفاده می‌شود. مدت کوتاهی پس از استفاده، متوجه تاثیر صابون مریم گلی خواهید شد.

برای خرید برگ یا عصاره این گیاه می‌توانید به عطاری‌ها مراجعه کنید. ازآنجایی‌که انواع گوناگونی از این گیاه وجود دارد قیمت مریم گلی می‌تواند متفاوت باشد.

۱- این گیاه سرشار از ویتامین‌ها (خصوصا ویتامین K) است. علاوه بر این منبع خوبی از ویتامین‌های A، C و E نیز هست.
۲- وقتی صحبت از مواد معدنی می‌شود، مریم گلی حاوی مقادیر مناسبی منیزیم، زینک و مس است.
۳- مریم گلی حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی (پلی فنول‌ها) است که ترکیبات شیمیایی بر پایه گیاهی هستند.
۴- مریم گلی همچنین به‌عنوان یک گیاه با خواص شل‌کننده عضلانی عالی شناخته شده می‌شود و می‌تواند خستگی ذهن و بدن را برطرف کند.

در حقیقت، گیاهان مریم گلی متعلق به گیاهان سالویا هستند.

 

خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد، به هضم غذا کمک می‌کند، گلودرد را تسکین می‌دهد و از سلامت کلی بدن حمایت می‌کند.

 

قرص و چای مریم گلی به عنوان یک سرکوب‌کننده اشتها و کاهش دریافت کالری دریافتی کمک عمل می‌کند.

 

مریم گلی دارای خوشه‌های بلندتر و گل آبی یا بنفش است، در حالی که اسطوخودوس دارای خوشه‌های کوتاه از گل‌های بسیار معطر در طیف آبی، بنفش، صورتی یا سفید است. خواص اسطخودوس تا حدی به خواص مریم گلی شباهت دارد اما گسترده‌تر است.

 

بله به همین دلیل به زنان باردار توصیه نمی‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره مریم گلی

  1. ناشناس گفت:

    با سلام ،این همه فواید که برای بدن داره ،ولی عوارض جانبی وحشتناکی هم داره ترجیع می دم از مریم گلی استفاده نکنم

  2. فاطمه سرحدی گفت:

    سلام وقت بخیر ایا از برگهای مریم گلی کبیر میتوان دمنوش ارام بخش تهیه کرد یا فقط گلهای ان برای اسانس استفاده میشود ودیگر قسمتها غیر قابل استفاده است؟