گلاب مایعی با فواید بی شمار برای بدن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

گلاب ماده‌ای معطر است که به دلیل خواص بی‌نظیر، در صنعت آرایشی و بهداشتی، درمانی و غذایی استفاده می‌شود. از گلاب برای درمان مشکلات گوارشی، فشار خون بالا، گلودرد، سردرد و تسکین استرس استفاده می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
گلاب

گلاب همان مایعی که از خیساندن گلبرگ‌های گل محمدی در آب ایجاد می‌شود. محصول نهایی یک مایع شفاف با رایحه گلی تقریباً بی‌نظیر و طعم گل قوی است. برگ‌های گل، راهی طولانی را طی می‌کنند تا به گلاب تبدیل شوند. از این ماده معمولاً در محصولات زیبایی استفاده می‌شود، اما می‌توان از آن برای طعم دادن به غذاهای شیرین و خوش طعم نیز استفاده کرد.

گلاب از دیرباز یک ماده رایج در آشپزی هندی، چینی و مردم نواحی خاورمیانه بوده است، اما اکنون راه خود را به محصولات پخته شده، کوکتل‌ها، شیرینی‌ها و خوراکی‌های یخ زده هم پیدا کرده است. مایعی که برای سلامتی فواید زیادی به همراه دارد و ما در ادامه به بررسی همین فواید برای بدن پرداخته‌ایم.

گلاب چیست؟

گلاب از تقطیر گلبرگ‌های گل با بخار آب ایجاد می‌شود. گلاب معطر است و گاهی اوقات از آن به عنوان یک رایحه طبیعی ملایم به عنوان جایگزینی برای عطرهای حاوی مواد شیمیایی استفاده می‌شود.

گلاب برای هزاران سال از جمله در قرون وسطی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. به طور سنتی هم در محصولات زیبایی و هم در محصولات غذایی و نوشیدنی استفاده می‌شود. همچنین مزایای بالقوه زیادی برای سلامتی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

ترکیبات یک بطری گلاب

گلاب یک آب طعم‌دار است که از خیساندن گلبرگ‌های گل رز در آب تهیه می‌شود. این بخش هیدرولیک از تقطیر گلبرگ‌های رز است که محصول جانبی تولید روغن گل رز برای استفاده در عطر است.

ارزش غذایی

اکثر اشکال گلاب بدون کالری هستند. گلاب به دلیل خواص ضدالتهابی خود شناخته شده است و مقداری ویتامین C نیز دارد.

طبع گلاب

گلاب جز پرمصرف‌ترین عرقیات گیاهی بوده که به دلیل طبیعت گرم و معتدلی که دارد، برای بدن فواید بسیاری به همراه خواهد داشت.

انواع گلاب

گلاب در انواع مختلفی عرضه می‌شود که برحسب میزان غلظت و کیفیت آن دسته‌بندی می‌شوند. انواع گلاب عبارتند از:

  • گلاب سنگین
  • گلاب سبک
  • گلاب دو آتیشه
  • گلاب سه آتیشه
  • گلاب پس آب

متن انگلیسی:
Add your clean rose petals to your pot or saucepan. Add enough distilled water to just cover the petals. Place the pot on the stove on low heat. Cover the pot with a lid and let it simmer for 30–۴۵ minutes. Simmer until the petals lose their color. Leave your rose water to cool completely.
ترجمه متن:
گلبرگ‌های گل رز تمیز خود را به قابلمه اضافه کنید. به اندازه‌ای آب مقطر اضافه کنید که فقط روی گلبرگ‌ها را بپوشاند. قابلمه را روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید. در قابلمه را بگذارید و ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بجوشانید. تا زمانی که گلبرگ‌ها رنگ خود را از دست بدهند بجوشانید. بگذارید تا گلاب کاملا خنک شود.

healthline
بطری گلاب شامل مایع بدست آمده از تقطیر گلبرگ‌ها است.
بطری گلاب شامل مایع بدست آمده از تقطیر گلبرگ‌ها است.

خواص گلاب

گلاب خواص زیادی برای سلامت بدن و هر یک از اندام‌های آن دارد. گلاب یک ماده آنتی باکتریال است. این بدان معنی است که با باکتری‌هایی که می‌توانند منجر به عفونت شوند مبارزه می‌کند. استفاده از گلاب برای مراقبت از صورت و بدن از عفونی شدن زخم‌هایی مانند زخم حاصل از سوختگی و بریدگی‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین می‌توان از آن برای کاهش ظاهر جای زخم در غلظت‌های بالا نیز استفاده کرد.

گلاب برای درمان مشکلت مناسبه؟

قبل از مصرف با متخصص مشورت کن.

۱. خواص گلاب دو آتیشه

بسیاری از افراد برای تهیه دمنوش از گلاب دو آتیشه استفاده می‌کنند. مصرف گلاب دو آتیشه باعث آبرسانی بهتر به پوست می‌شود. این نوع گلاب طعمی دلچسب و گوارا به نوشیدنی‌ها می‌بخشد. همچنین گلاب دو آتیشه برای درمان گلودرد تاثیر زیادی دارد. از گلاب دو آتیشه جدا از پاکسازی صورت، در مصارف دارویی و به عنوان یک چاشنی عالی در تهیه غذاها و انواع دسر نیز استفاده می‌شود.

۲. خواص گلاب برای دستگاه گوارش

در طب عامیانه از گلاب برای کمک به هضم غذا و کاهش ناراحتی‌های گوارشی استفاده شده است. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۰۸، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد گلاب تأثیر مثبتی بر هضم غذا دارد و ناراحتی‌های گوارشی و علائم درد معده را تسکین می‌دهد. همچنین ممکن است ترشح صفرا را بهبود بخشد و به هضم بیشتر و بهتر غذا کمک کند.

۳. خواص گلاب برای فشار خون

گلاب می‌تواند از فشار خون بالا جلوگیری کند. فشار خون یک بیماری رایج  بوده که در صورت عدم درمان می‌تواند به گردش خون و اندام‌های بدن آسیب برساند و همچنین خطر سکته و حملات قلبی را افزایش دهد. البته حتما باید علت فشار خون بالا مشخص شود.

مصرف گلاب فشار خون بالا را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
مصرف گلاب فشار خون بالا را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

۴. خواص گلاب برای بینایی

گلاب با جلوگیری از خشکی چشم‌ها و بهبود علائم خشکی چشم از پیشرفت آب مروارید جلوگیری کرده و آن را کند می‌کند. گلاب یک ماده ضروری در هر خانه است. فواید بسیاری از پزشکی گرفته تا آرایشی دارد و به ویژه برای بسیاری از موارد مرتبط با چشم بسیار مفید است.

۵. فواید گلاب برای گلو درد

پزشکان اغلب برای گلودرد آنتی بیوتیک را تجویز می‌کنند.  از دوران قدیم گلاب به طور سنتی برای تسکین گلودرد استفاده می‌شده است. نوشیدن چند قطره گلاب ممکن است به تسکین و التیام گلودرد کمک کند. اگر می‌خواهید بدانید علت گلو درد طولانی مدت چیست حتما با متخصص مشورت کنید. مصرف گلاب در مقادیر کم ممکن است به کاهش سوزش سر دل در شرایطی مانند بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)، گاستریت و زخم معده کمک کند.

۶. فواید گلاب برای آلزایمر

مصرف گلاب به افراد مبتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر کمک می‌کند. آمیلوئید، یک قطعه پروتئینی خاص است که توسط بدن ایجاد می‌شود و در این شرایط نقش دارد. این پروتئین بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد، سلول‌ها را می‌کشد و حافظه را مختل می‌کند. گلاب می‌تواند به عنوان یک مهار کننده این آمیلوئید نیز عمل کند و علائم اولیه آلزایمر را کاهش دهد.

۷. فواید گلاب برای استرس

بوی گلاب به دلیل دارا بودن ترکیبات معطر، اثر آرامش بخش دارد و می‌تواند به عنوان کاهش دهنده و رفع استرس و اضطراب عمل کند. عطر گلاب با تحریک ترشح هورمون‌های احساس خوب مانند سروتونین مرتبط است. سروتونین به تسکین افسردگی و اضطراب کمک می‌کند.

۸. فواید گلاب برای سردرد

گلاب و اسانس گل رز معمولاً در رایحه درمانی برای کمک به تسکین سردرد استفاده می‌شود. یک مطالعه نشان داد که بخار گلاب می‌تواند سردرد را تسکین دهد. گزینه دیگر این است که برای نتایج مثبت، کمپرس آغشته به گلاب را به مدت ۴۵ دقیقه روی سر قرار دهید. البته علت سر درد هم در درمان مهم است.

۹. فواید گلاب برای بی خوابی

نوشیدن گلاب برای کاهش استرس و اضطراب به ویژه در ساعات شب موثر است.

۱۰. فواید گلاب برای خستگی

رایحه گلاب، زمانی که مستقیماً وارد آب می‌شود یا به آب وان در زمان حمام کردن اضافه می‌شود، وضعیت را بهبود می‌بخشد، ماهیچه‌ها را شل و تمام خستگی مفرط را از بین می‌برد.

در صورت احساس خستگی زیاد می‌توان گلاب مصرف کرد.
در صورت احساس خستگی زیاد می‌توان گلاب مصرف کرد.

۱۱. فواید گلاب برای یبوست

این دارو با افزایش جریان صفرا عمل می‌کند که به علائم و شکایات رایج از جمله نفخ و ناراحتی معده کمک می‌کند. مصرف گلاب می‌تواند به عنوان یک ملین نیز عمل کند. می‌تواند هم میزان آب موجود در مدفوع و هم دفعات توالت رفتن را افزایش دهد و به درمان خوبی برای علایم یبوست تبدیل شود.

۱۲. فواید گلاب برای تب

گلاب می‌تواند کبد را تحریک کرده و اشتها و گردش خون را افزایش دهد. گلاب دمای بدن را کاهش می‌دهد و به کاهش تب یا خنک کردن بدن در تابستان گرم کمک می‌کند (تب نشانه چیست؟). خواص ضد ویروسی آن برای استفاده در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا عالی است.

۱۳. گلاب برای کبد چرب

به عنوان یک ماده دارویی کبد و حرکت دهنده خون عمل می‌کند. گلاب برای از بین بردن رکود و آوردن حرکت گرمایش جریان ضربه به ناحیه لگن و همچنین برای حمایت از هموستاز کبد ـ قلب استفاده می‌شود و نشانه های کبد چرب را بهبود می‌دهد.

۱۴. فواید گلاب برای سوزش ادرار

مصرف گلاب می‌تواند علائم سوزش ادرار را پس از چند روز به سرعت از بین ببرد.

۱۵. فواید گلاب برای رحم

گلاب علائم سندرم پیش از قاعدگی و دوران pms و یائسگی را تسکین داده و با کاهش استرس و اضطراب به آرامی هورمون‌ها را متعادل می‌کند. در صورت نیاز از گلاب به عنوان بادی‌میست استفاده کنید. گلاب اگر به عنوان هوم پرفیوم در خانه استفاده شود، دردهای قاعدگی و دل درد پریودی را تسکین داده و نوسانات خلقی را بهبود می‌بخشد.

می‌خوای برای مشکلات زنان از گلاب استفاده کنی؟ با متخصص مشورت کن.

۱۶. گلاب برای خارش واژن

فراوانی آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گلاب به درمان خارش واژن و عفونت‌های مختلف واژن و تسکین سوزش پوست کمک می‌کند. درحالی‌که روغن اسطوخودوس یک اثر آرام بخش در ناحیه آسیب دیده ایجاد می‌کند، فندق جادوگر سلول‌های سطحی را سفت می‌کند و همچنین بواسیر و تورم پس از زایمان را التیام می‌بخشد.

۱۷. فواید گلاب برای پوست

یکی از بزرگ‌ترین فواید گلاب خواص ضدالتهابی قوی آن است. این خواص می‌تواند به درمان چندین بیماری داخلی و خارجی کمک کند. حتی ممکن است به تسکین سوزش اگزما پوستی یا روزاسه نیز کمک کند.

گلاب هزاران سال است که به عنوان یک محصول زیبایی مورد استفاده قرار گرفته است، بنابراین جای تعجب نیست که می‌تواند چهره شما را بهبود بخشد و قرمزی پوست را کاهش دهد. خواص ضد باکتریایی این ماده ممکن است به کاهش آکنه نیز کمک زیادی کند. خواص ضد التهابی مانند قرمزی و پف پوست را نیز کاهش می‌دهد.

فواید گلاب برای پوست لب

در میان تمام روش‌های سنتی و غیرمعمول برای استفاده از گلاب در روال زیبایی، این یک راه عالی برای ایجاد حس طراوت در لب‌ها است. علت ترک خوردن لب هرچه باشد، گلاب لب‌ها را مرطوب کرده و آن‌ها را صورتی و حجیم می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقداری گلاب را روی یک پد پنبه‌ای بردارید و آن را روی لب‌های خود بمالید.

۱۸. فواید خوردن گلاب قبل از خواب

نوشیدن مقدار کمی گلاب قبل از رفتن به رختخواب به شما این توانایی را می‌دهد که ساعت‌های کافی بخوابید. گلاب علاوه‌بر بوی معطر، به مغز توانایی استراحت داده و نوشیدن گلاب برای کاهش استرس و اضطراب به ویژه در ساعات شب موثر است.

مصرف گلاب باعث آرامش بدن و داشتن خوابی راحت خواهد شد.
مصرف گلاب باعث آرامش بدن و داشتن خوابی راحت خواهد شد.

۱۹. خواص گلاب در مردان

گلاب ماده مناسبی برای مردان است و حس بسیار خوبی هم دارد. مطالعات نشان داده‌اند که استنشاق این ماده به تحریک میل جنسی در مردان کمک می‌کند. استنشاق یا استفاده از روغن گل رز در دیفیوزر به کاهش افسردگی و استرس نیز کمک می‌کند. ذهن شما را آرام و اضطراب را کاهش می‌دهد.

عوارض مصرف گلاب

به طور کلی گلاب را بی‌خطر می‌دانند. هیچ خطر شناخته شده‌ای برای عموم مردم در رابطه با استفاده موضعی یا مصرف گلاب وجود ندارد. تنها استثنا در صورتی است که به این ماده حساسیت داشته باشید.

متن انگلیسی:
Using rose water is generally considered safe and mild. Still, it’s possible to have an allergy to roses. Always do a patch test before using to ensure there’s no reaction. Also be sure that the rose water you buy doesn’t have any harmful additives
ترجمه متن:
استفاده از گلاب به طور کلی ایمن و ملایم در نظر گرفته می‌شود. بااین‌حال ممکن است شما به گل رز حساسیت داشته باشید. همیشه قبل از استفاده یک پچ تست انجام دهید تا مطمئن شوید هیچ واکنشی وجود ندارد. همچنین مطمئن شوید گلابی که می‌خرید هیچ افزودنی مضری نداشته باشد.

healthline

میزان مجاز مصرف روزانه گلاب

پیشنهاد می‌شود که یک لیوان گلاب در روز بنوشید تا بیشترین فواید را داشته باشید. نتایج مصرف گلاب در عرض یک هفته قابل مشاهده است.

نحوه مصرف گلاب

برخی از موارد مصرف گلاب عبارتند از:

نحوه مصرف گلابشرح مصرف
استعمال روی پوستمی‌توانید گلاب را به صورت موضعی روی پوست بمالید یا آن را با مرطوب کننده‌ها یا روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل مخلوط کنید.
دمنوشهمچنین می‌توانید از گلاب برای تهیه دمنوش استفاده کنید. اینکار آبرسانی را بهبود می‌بخشد، پوست را لطیف می‌کند، ناراحتی‌های گوارشی را درمان و گلودرد را تسکین می‌دهد.
تونراز آن به عنوان پاک کننده یا تونر صورت استفاده کنید. فقط بعد از شستشو با پاک‌کننده معمولی صورت خود را با گلاب بشویید.
آیس تیچای سرد هیبیسکوس با گلاب درست کنید.
اسپریبا ریختن آن در یک بطری اسپری و زدن آن روی صورت علاوه‌بر مراقبت از پوست، استرس را کاهش دهید. همچنین می‌توانید گلاب را روی مچ دست، صورت یا حتی روی بالش خود اسپری کنید.
تهیه غذادر پختن غذا و دسر و دمنوش و شربت نیز می‌توانید از گلاب استفاده کنید.
نحوه مصرف گلاب

گلاب در غذا

گلاب به طور سنتی در شیرینی‌هایی مانند کیک، نوقا، باقلوا، پودینگ برنج و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود.

گلاب در نوشیدنی های سرد و گرم

نوشیدن گلاب بسیار آرام بخش است. با نوشیدن گلاب می‌توانید روحیه خوبی نیز داشته باشید. علائم افسردگی، استرس و دلسردی را کاهش دهید. اگر می‌خواهید فشار روزانه خود را فراموش کنید، می‌توانید گلاب را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید تا علائم استرس زندگی را کاهش دهید.

می‌توانید روزانه تا دو فنجان گلاب بنوشید. مصرف گلاب در نوشیدنی‌های سرد و گرم، استرس و اضطراب را کاهش داده و می‌تواند به بهبود خلق‌وخو کمک کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

مصرف گلاب یک راه ساده برای حفظ سلامت اندام‌های مختلف و پوست بدن است. همه افراد در صورتی که به این عرقیجات حساسیت نشان ندهند، می‌توانند هر روز گلاب مصرف کنند. مصرف گلاب می‌تواند از مواد مراقبتی پوستی گرفته تا نوشیدنی‌ها و شیرینی‌ها و بسیاری روش‌های دیگر متغیر باشد.

شما می‌توانید در صورتی که در مصرف گلاب شک دارید، پیش از شروع مصرف با یک متخصص طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین طب سنتی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

گلاب علاوه‌بر کمک به رفع خشکی پوست، به دلیل خاصیت آبرسانی که دارد، یک ماده عالی برای پوست‌های مختلط یا چرب است.

بله همانطور که گفته شد گلاب اثرات باورنکردنی در رفع جوش و جای جوش دارد.

گلاب هضم را بهبود می‌بخشد و سموم را از بدن پاک کرده و می‌تواند باعث کاهش وزن شود. همچنین به کاهش اشتها نیز کمک می‌کند که به مرور زمان باعث لاغری می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره گلاب

  1. ناشناس گفت:

    عالی بودممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام وسپاس از توجه تان
      تندرست باشید

  2. مهدیه گفت:

    اگر گلاب رو با اب ترکیب کنیم برای اسپری روی صورت تا چه مدت ماندگاری خودش رو حفظ میکنه؟؟ منظورم اینه اگر با اب ترکیب بشه فاسد نمیشه؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      حدود ۱۵ دقیقه
      برای این کار بهتر است ابتدا صورت خود را با یک پاک‌کننده غیرصابونی و آب بشویید. سپس صورتتان را با حوله مناسب و بدون کشیدن آن بر روی پوست خشک کنید. حالا با استفاده از اسپری، گلاب را مستقیم بر روی جوش‌های صورت اعمال کنید. بعد از این کار می‌توانید چند دقیقه صبر کنید.

  3. محمودوحدت نصب گفت:

    سلام گلاب برای بزرگی پروستات