علت خشکی لب چیست؟ چگونه ترک لب را درمان کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

1. پوست لب غدد چربی ندارد و برای همین بیشتر مستعد خشک شدن است. 2. علل اصلی این عارضه هم هوای سرد، تابش زیاد نور خورشید، هوای خشک، کم آبی بدن، عادت به لیسیدن لب‌ها و مرطوب نکردن مناسب لب‌هاست. 3. برای درمان این عارضه می‌توان از برخی پمادها و کرم‌ها استفاده کرد و یا راه‌های خانگی که در این مطلب بررسی شده است را امتحان کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

Dry lips

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

خشکی لب جز مشکلات شایعی است که بسیاری از افراد با آن روبرو می‌شوند. معمولا به خشک شدن لب‌ها ترک لب می‌گویند و عوامل مختلفی باعث ایجاد آن می‌شوند. اگر شما هم دچار این عارضه شده‌اید و به دنبال علل و درمان آن هستید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه به طور کامل توضیح می‌دهیم علت خشکی لب چیست؟ درمان خانگی ترک لب چیست؟ چه چیزی برای رفع خشکی لب‌ها مناسب است؟ چگونه می‌توان از پوست حساس لب مراقبت کرد؟

درصورتی‌که برای رفع ترک لب به دنبال دکتر پوست و مو هستید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان مشاوره داشته باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.  

خشکی لب یا ترک لب چیست؟

خشکی پوست صورت و بدن جز مشکلات آزاردهنده‌ای است که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود. یکی از شایع‌ترین بخش‌هایی که دچار این عارضه می‌شود، لب‌ها است. زمانی که لب‌ها خشک می‌شوند، شروع به ترک خوردن می‌کنند. اگر احساس می‌کنید که لب‌هایتان می‌سوزد، احتمالا پوست آن ترک خورده است. برخی افراد فقط در زمستان دچار این مشکل می‌شوند. اما این عارضه می‌تواند در هر زمانی از سال ایجاد شده و باعث سوزش و درد لب شود. اگر به طور مداوم لب‌های خود را گاز می‌گیرید، عادت به لیسیدن لب‌ها دارید یا از محصولاتی استفاده می‌کنید که پوست لب را تحریک می‌کند، احتمال خشکی لب بیشتر می‌شود.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

علائم خشکی لب

اگر احساس می‌کنید، پوست لب شما خشک شده است، احتمال دارد یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه کنید.

  • خشکی
  • پوسته‌پوسته شدن
  • ترک
  • زخم
  • ورم
  • خونریزی
  • سرخی
  • سوزش یا گزگز.
Dryness and cracking of the lips
ترک لب باعث سوزش و گاهی خونریزی لب‌ها می‌شود. این عارضه به دلایل مختلفی به وجود می‌آید.

علت خشکی لب چیست؟

پوست لب برخلاف پوست نواحی دیگر بدن غدد چربی ندارد. به همین دلیل مستعد خشکی بوده و بیشتر احتمال دارد ترک بخورد. کمبود رطوبت در پوست این ناحیه شرایط را بدتر می‌کند. از دلایل اصلی ترک خوردن لب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • هوای خشک در ماه‌های سرد سال
  • قرارگرفتن در معرض نور خورشید
  • عادت به لیسیدن لب‌ها
  • هوای خشک داخل خانه
  • مرطوب نکردن لب‌ها
  • استفاده از رژ لب یا بالم‌های تحریک‌کننده
  • استفاده از محصولاتی با خاصیت خشک‌کنندگی پوست مانند اسید سالیسیلیک
  • گازگرفتن پوست لب
  • ننوشیدن آب کافی
  • مصرف برخی داروها.

خشکی لب کلافه‌ت کرده و پوستت زخم شده؟

برای تشخیص علت آن با پزشک مشورت کن.

در این اینفوگرافی با شایع‌ترین دلایل خشکی لب آشنا می‌شوید:

اینفوگرافی علل خشکی لب
اینفوگرافی شایع‌ترین علل خشکی لب

علت خشکی لب کودکان چیست؟

در کودکان مشکل ترک و پوسته‌پوسته شدن لب زیاد است. معمولا علت آن هوای سرد و خشک در زمستان یا تابش آفتاب است. برخی از کودکان نیز عادت دارند، لب‌های خود را بلیسند. در این حالت معمولا علائمی مانند ترک گوشه لب و قرمزی اطراف لب ظاهر می‌شوند.

علت ترک گوشه لب چیست؟

معمولا گوشه لب به دلیل عادت به لیس زدن لب‌ها دچار ترک می‌شود. بزاق در گوشه‌های دهان جمع شده و باعث خشکی پوست می‌شود. گرما و رطوبت نیز می‌تواند در گوشه دهان باعث رشد قارچ و باکتری شده و احتمال عفونت را بالا می‌برد.

علت خشکی لب در ماه رمضان چیست؟

یکی از مشکلاتی که در ماه رمضان با آن روبرو هستیم، خشکی پوست و به خصوص خشکی لب است. علت اصلی این عارضه در ماه رمضان کاهش مصرف آب، افزایش مصرف شیرینی‌جات و تنفس بیشتر از راه دهان است. در تصویر زیر برخی از راه‌های مبارزه با خشکی پوست لب در ماه رمضان را بررسی کرده‌ایم.

how to treat dry lips in ramazam
راه‌های زیادی وجود دارد که به کمک آن می‌توانید با خشکی پوست صورت و لب در ماه رمضان کنار بیایید.

بررسی راه‌های درمان خشکی لب

اگر برای درمان خشکی و ترک لب به متخصص پوست مراجعه کنید، احتمالا برای رفع خشکی کرم یا پمادی تجویز می‌کند که رطوبت پوست لب را افزایش دهد. پزشک همچنین درمورد سایر علائم و سوابق پزشکی شما سوالاتی می‌کند تا مطمئن شود این عارضه ارتباطی به بیماری زمینه‌ای نداشته باشد. ممکن است پزشک برای بررسی برخی بیماری‌ها آزمایش‌هایی را تجویز کند.

۱. استفاده از پماد برای خشکی لب

پماد و کرم‌های مختلفی برای رفع ترک لب وجود دارد که متخصص آنها را برای درمان این عارضه تجویز می‌کند. معمولا پزشک محصولاتی را توصیه می‌کند که حاوی یک یا چند مورد از مواد زیر باشند.

  • روغن دانه کرچک
  • سرامیدها
  • دایمتیکون
  • روغن شاهدانه
  • وازلین سفید
  • مواد محافظ در برابر آفتاب مانند اکسید تیتانیوم یا اکسید روی.

۲. استفاده از کرم ترک لب

کرم‌ها و محصولات مختلفی برای رفع ترک لب در بازار موجود است. با استفاده روزانه از آنها می‌توان تا حد زیادی این عارضه را برطرف کرد. برخی از کرم‌های مناسب برای پوست لب عبارتند از:

  • کرم لب دکتر ژیلا
  • بالم لب نئودرم
  • کرم نرم‌کننده لب وازلین
  • روشن‌کننده و محافظ لب آردن
  • بالم لب هیدرودرم.
Lip balm
معمولا برای درمان خشکی و ترک لب استفاده از مرطوب‌کننده و بالم لب توصیه می‌شود.

بهترین راه درمان خانگی خشکی لب چیست؟

در بیشتر مواقع برای درمان خشکی و ترک لب نیازی به مراجعه به متخصص پوست نیست و می‌توان با اقدامات ساده در خانه این مشکل را برطرف کرد. برخی از موثرترین اقدامات عبارتند از:

۱. هر روز از بالم لب استفاده کنید.

برخی از بالم لب‌ها برای رفع خشکی لب بسیار موثر هستند. اما برخی از آنها ممکن است لب‌ها را بیشتر خشک کنند. به‌عنوان‌مثال بالم لب‌هایی که منتول یا طعم‌دهنده نعناع دارند، باعث خشکی بیشتر لب‌ها می‌شوند. به‌طورکلی محصولات مربوط به لب که معطر یا طعم‌دار هستند، می‌توانند این وضعیت را بدتر کنند. حتما از بالم لبی استفاده کنید که مواد تسکین‌دهنده و مرطوب‌کننده دارد. بالم‌های حاوی لانولین، موم عسل یا سرامید می‌توانند گزینه خوبی باشند.

۲. از درمان‌های طبیعی برای رطوبت‌رسانی به لب استفاده کنید.

شما می‌توانید به‌جای استفاده از بالم لب با مواد طبیعی مشکل ترک لب را درمان کنید. برخی از مواد مفید برای رفع این عارضه عبارتند از:

  • آلوئه‌ورا: حاوی ویتامین، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان و ضد التهاب‌هایی است که پوست را آبرسانی می‌کند.
  • روغن نارگیل: برای رفع التهاب و نرم‌کنندگی از آن استفاده می‌شود.
  • عسل: مرطوب‌کننده بسیار قوی بوده و حاوی آنتی‌اکسیدان است. به دلیل خاصیت ضدباکتریایی از عفونت لب‌ها نیز جلوگیری می‌کند.
  • خیار: علاوه بر مرطوب کردن لب‌ها حاوی ویتامین و مواد معدنی است.
  • چای سبز: آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی زیادی دارد. پلی فنول‌های موجود در چای سبز التهاب را کاهش می‌دهند.

۳. از اسکراب لب استفاده کنید.

پوست خشک می‌تواند لایه‌ای روی لب ایجاد کند که از رسیدن محصولات مراقبتی مانند بالم لب به لایه مناسب جلوگیری کند. برای لایه‌برداری می‌توانید از اسکراب‌های طبیعی مانند شکر یا جوش‌شیرین استفاده کنید.

۴. آب زیاد بنوشید.

یکی از دلایل اصلی خشکی پوست لب و سایر نواحی صورت و بدن کم‌آبی است. سعی کنید میزان مصرف آب را افزایش دهید تا بدن هیدراته بماند. اگر دهان شما خشک است، سردرد یا سرگیجه دارید، احتمال دارد دچار کم‌آبی شده باشید.

۵. سیگار را ترک کنید.

پوست لب بسیار حساس بوده و دود تنباکو آن را تحریک می‌کند. به همین دلیل احتمال ترک خوردن لب و مشکلاتی مانند زخم دهان و درد لثه بیشتر می‌شود.

۶. از دستگاه بخور سرد در خانه استفاده کنید.

این دستگاه در منزل رطوبت ایجاد کرده و از خشکی پوست بدن و صورت جلوگیری می‌کند. استفاده از آن به‌خصوص در زمستان می‌تواند تاثیر زیادی در بهبودی ترک لب داشته باشد. شب‌ها قبل خواب دستگاه را روشن کنید تا زمانی که خواب هستید، پوست شما رطوبت را جذب کند.

۷. عاداتی که به لب آسیب می‌زند، ترک کنید.

اگر مدام زبان خود را روی لب‌هایتان می‌کشید یا عادت دارید، پوست لب خود را گاز بگیرید، باید سعی کنید این عادت را ترک کنید. این نوع عادات تاثیر محصولات مراقبت از لب را پایین می‌آورند.

سریع‌ترین راه درمان خشکی لب چیست؟ از متخصص پوست مشاوره بگیر.

بهترین راه درمان خشکی لب در زمستان چیست؟

در زمستان به دلیل خشکی و سردی هوا احتمال بروز این عارضه بالا است. در فصل سرما سعی کنید از لب‌های خود بیرون از خانه محافظت کنید. می‌توانید شال گردن یا ماسک را روی صورت خود قرار دهید تا سرمای شدید به پوست لب آسیب وارد نکند. قبل و بعد از بیرون رفتن از خانه نیز می‌توانید از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

بهترین روش درمان خشکی لب کدام است؟

بهترین روش برای درمان و پیشگیری از ترک لب استفاده روزانه از بالم لب است. بالم لب‌هایی که خاصیت نرم‌کنندگی بالایی دارند، می‌توانند به رفع مشکل شما کمک کنند. به‌عنوان‌مثال وازلین در بالم لب خاصیت رطوبت‌رسانی زیادی دارد و دایمتیکون ترک‌ها و شکاف‌های روی لب را از بین می‌برد.

بهترین روش مراقبت از لب چیست؟

برای جلوگیری از خشکی و ترک لب باید روش‌های مراقبت از لب را رعایت کنید. اقدامات زیر می‌تواند در مراقبت از پوست به‌ویژه در لب‌ها موثر باشد.

  • استفاده از محصولات حاوی ضدآفتاب
  • اجتناب از محصولات مربوط به لب که معطر یا طعم‌دار هستند.
  • اجتناب از محصولاتی که به آنها آلرژی دارید.
  • لایه‌برداری منظم لب
  • هیدراته ماندن
  • ترک سیگار.
Treatment of dry lips
گاهی ممکن است خشکی لب نشانه بیماری مانند بیماری‌های تیروئید یا اختلالات خودایمنی باشد.

خشکی لب نشانه چیست؟

ترک لب معمولا نشانه مشکل جدی نبوده و با درمان‌‌های ساده برطرف می‌شود. اما گاهی ممکن است این عارضه به دلیل مصرف دارویی خاص ایجاد شده یا نشانه بیماری مانند آلرژی، مشکلات تیروئید یا اختلالات خودایمنی باشد.

در این بخش از مطلب این موضوع را با هم بررسی می‌کنیم که خشکی لب با چه بیماری‌هایی در ارتباط است؟ این عارضه نشانه چیست؟ اگر خشکی لب را با علائم دیگر مشاهده کنیم، نشانه چیست؟ و سؤالاتی از این قبیل.

برای درمان خشکی لب به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

معمولا برای درمان خشکی لب درمان‌های خانگی کارساز بوده و مراجعه به پزشک نیاز نیست. اما اگر خشکی و ترک لب شدید شد یا با روش‌های معمول خانگی برطرف نشد، باید به متخصص پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید. متخصص در بیشتر مواقع کرم یا پماد آب‌رسان و مرطوب‌کننده قوی تجویز می‌کند. اما اگر احتمال دهد، علت ترک خوردن لب بیماری زمینه‌ای باشد، آزمایش‌های لازم را برای تشخیص بیماری تجویز می‌کند.

برای پیداکردن بهترین متخصص پوست و مو می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

گاهی ممکن است ترک‌های شدید روی لب با تبخال دهان اشتباه گرفته شوند. این نوع ترک‌ها بیشتر در زمستان ایجاد شده و باعث سوزش و خونریزی می‌شوند. اما تب‌خال معمولا شبیه به جوش‌های کوچک قرمز یا سفید است که به‌مرور تبدیل به تاول می‌شود.

بدن در دوران بارداری به آب بیشتری نیاز دارد. با رشد جنین هر ماهه میزان مصرف مایعات باید افزایش پیدا کند تا بدن دچار کم‌آبی نشود. همچنین برخی عوارض بارداری مانند استفراغ و اسهال باعث ازدست‌دادن آب بدن شده و این عارضه را شدیدتر می‌کنند.

گاهی ممکن است بیماری‌های کبدی باعث ترک لب شوند. شیلیت نوع شدید ترک لب است که در بیماران مبتلا به سیروز کبدی دیده می‌شود. معمولا این ضایعات در گوشه‌های لب ظاهر می‌شوند. بیماری کبد الکلی نیز ممکن است منجر به خشکی لب و دهان شود.

کم آبی بدن از جمله دلایل اصلی ترک لب است. کم‌آبی باعث می‌شود بدن برای تامین آب موردنیاز از قسمت‌های مختلف بدن آب را دریافت کرده و به سلول‌ها برساند. در نتیجه پوست در تمامی بخش‌های بدن و صورت خشک می‌شود. معمولا کم‌آبی همراه با علائمی مانند احساس تشنگی، سردرد، سرگیجه و خشکی دهان خود را نشان می‌دهد.

مصرف برخی از داروها احتمال ترک خوردن لب را بالا می‌برند. داروهایی مانند ویتامین A، رتینوئیدها، لیتیوم و داروهای شیمی‌درمانی جز داروهایی هستند که چنین عوارضی دارند. هنگام مصرف این داروها هر روز لب‌های خود را با بالم لب مرطوب کنید. اگر این روش کارساز نبود و عوارض دارو شدید شد، از پزشک بخواهید داروی دیگری را جایگزین کند.

علل مختلفی باعث ترک لب می‌شوند. اگر مدام لب‌های شما خشک می‌شود، ممکن است علت آن کم‌آبی بدن باشد. اما اگر ترک لب زیاد شد و منجز به خونریزی شد، باید به متخصص مراجعه کنید. ممکن است در این شرایط علت ترک خوردن لب کمبود ویتامینی خاص یا بیماری زمینه‌ای باشد.

اگر ترک لب خیلی شدید شود، ممکن است منجر به خونریزی شود. خونریزی ادامه‌دار می‌تواند باعث تجمع باکتری‌ها و عفونت در این ناحیه شود. اما اگر خونریزی کم باشد، معمولا با مرطوب کردن لب‌ها می‌توان مشکل را برطرف کرد.

اگر ترک لب باعث عفونت در این ناحیه شده باشد، می‌توان با پماد آنتی‌بیوتیک عفونت باکتریایی را از بین برد. اما درصورتی‌که خشکی باعث عفونت نشده باشد، این نوع پمادها تاثیری ندارند. یکی از پمادهای آنتی‌بیوتیکی که می‌تواند به بهبود عفونت لب کمک کند، پماد هیدروکورتیزون است. با مصرف مداوم این پماد برای چند روز متوالی عفونت باکتریایی درمان می‌شود.

برخی از انواع حساسیت های پوستی می‌توانند باعث خشکی پوست در قسمت‌های مختلف بدن به‌خصوص لب‌ها شوند. برخی محصولات مربوط به لب ممکن است موادی داشته باشند که آلرژی ایجاد کرده و پوست لب را تحریک کنند.

برخی مواد موجود در این محصولات می‌توانند باعث ترک لب شوند. موادی مانند منتول، کافور یا فنل جز موادی هستند که در این نوع محصولات وجود داشته و باعث خشکی لب می‌شوند. سعی کنید از محصولات معطر یا طعم‌دار استفاده نکنید. این نوع رژ لب احتمال بروز این عارضه را بیشتر می‌کنند.

معمولا درمان‌های خانگی مانند استفاده از مرطوب‌کننده، بالم لب و لایه‌برداری پوست لب به بهبود این عارضه کمک می‌کنند. اگر علاوه بر پوست لب، پوست قسمت‌های دیگر صورت و بدن شما دچار خشکی است، می‌توانید از بخور سرد در خانه استفاده کنید. درصورتی‌که این روش‌ها کارساز نبود، باید به پزشک مراجعه کنید.

عوامل مختلفی می‌توانند باعث ترک خوردن لب شوند. از دلایل اصلی آن کم‌آبی بدن است. دلایل دیگری مانند آفتاب شدید، هوای سرد، هوای گرم و خشک، لیسیدن مکرر لب‌ها و واکنش به برخی داروها می‌توانند باعث بروز این عارضه شوند.

اگر خشکی و ترک لب درمان نشود، می‌تواند عوارضی در پی داشته باشد. در بیشتر مواقع این عارضه خفیف بوده و با استفاده از مرطوب‌کننده بهبود پیدا می‌کند. اما اگر خشکی شدید باشد و باعث ترک‌های عمیق یا خونریزی شود، احتمال عفونت در این ناحیه وجود دارد.

برای رفع این مشکل باید هر روز از مرطوب‌کننده یا بالم لب استفاده کنید. چرب کردن پوست لب با روغن نارگیل یا روغن کرچک نیز می‌تواند موثر باشد. اگر پوست لب شما پوسته‌پوسته شده است، قبل از استفاده از محصولات مراقبتی بهتر است، لب را لایه‌برداری کنید.

اگر به دنبال روشی طبیعی برای رفع ترک لب هستید، می‌توانید از آلوئه‌ورا، خیار، روغن نارگیل یا عسل برای آبرسانی پوست لب استفاده کنید. هر شب قبل خواب نیز بهتر است از بالم لب بدون طعم و عطر استفاده کنید. انجام چنین اقدامات ساده‌ای پس از چند روز پوست لب را بهبود می‌بخشد.

اگر ترک لب با درمان‌های خانگی بهبود پیدا نکرد، باید به متخصص پوست مراجعه کنید. علت خشکی شدید لب می‌تواند بیماری شیلیت باشد. در این شرایط ترک‌هایی در گوشه دهان و روی لب‌ها ایجاد می‌شود. شیلیت معمولا نشانه‌ای از عفونت‌ها و التهاب‌های مانند بیماری کرون است. تولید بیش از حد بزاق و آسیب به دندان هم می‌توان یک ترک خوردگی خفیف را به شیلیت تبدیل کند. باکتری‌ها از طریق این ترک‌ها وارد شده و باعث عفونت می‌شوند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره خشکی لب

  1. دنیا گفت:

    لبم میسوزه درد داره گزگز می کنه و زخم شده و های درد داره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اب زیاد بنوشید
      و از بالم لب ویتامینه یا وازلین بطور مداوم استفاده نمایید

  2. سلنا گفت:

    سلام من لبام ترک شده وزخم تاول چکارکنم خوب بش

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام سلنا عزیز
      خرید رژ لب‌های مرغوب
      لب‌ها را لایه برداری کنید!
      آب بنوشید!
      سیگار را کنار بگذارید!
      ترکیب عسل و جوجوبا بسازید!
      ماساژ لب ها با روغن های مغذی
      ویتامین E بخورید یا بزنید!
      آلوئه ورا آبرسان قوی پوست لب می باشد

  3. باران گفت:

    سلام وقت بخیر
    من برادرم چند ماهی هست همش لبش ترک برمیداره ویتامین لب استفاده میکنه خوب میشه ولی دوباره برگشت داره طب خالم میزنه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      هم ممکن است کمبود ویتامین A و متعاقبا خشکی پوست
      و هم می تواند عفون پوستی هرپس ویروس باشد
      نیاز به دارو خوراکی دارد
      در صورت عدم بهبود بهتذر است به پزشک مراجعه نمایند

  4. معین گفت:

    با عرض سلام وخسته نباشید من دهنم عفونت کرده با لبم و هرکاری میکنم خوب نمیشه میشه یه راه‌کار بدید ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ابتدا باید نوع عفونت مشخص شود
      گاهی منشا باکتری و ویروس دارد گاهی قارچی

      در هر صورت از شستشوی روزانه دهان شویه استفاده کنید
      و در صورت عدم بهبود به پزشک جهت دریافت انتی بیوتیک مناسب مراجعه نمایید

  5. زهرا گفت:

    با عرض سلام وخسته نباشید بالای لب بالاییم خشک شده واز وازلین پماد لب وروغن زیتون استفاده کردم ولی هیچ تاثیری نداشت لطفا ر اهنماییم کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است به دلیل مشکلات معده باشد
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید فوق تخصص گوارش

    2. مهسا گفت:

      میشه لطفا بگین چجوری خوب شد لب تون چون مال منم اینجوری شده و هیچ خوب نمیشه

  6. ناشناس گفت:

    سلام لب پایین من از وسط دو تیکه میشه و خون میاد و خیلی درد ناکه چی کنم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      خشکی لب به علت کمبود ویتامین ها و یا مصرف برخی داروها میتونه عامل این ترک لب باشد مکمل های ویتامین مصرف شود و اگر عارضه جانبی دارو هست آن را با نظر پزشک قطع کنید.

    2. ملیکا گفت:

      سلام ببخشید من لبم همیشه ترک داره و پوسته های خشک که روی پوسته ها لکه های قهوه ای هست چیکار باید بکنم 😭

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        روزانه از بالم لب ویتامینه استفاده کنید
        آب زیاد بنوشید
        مکمل ویتامین a مصرف کنید

  7. ناشناس گفت:

    سلام
    لب من یه جالتی داره که دو تکه میشه. یعنی به صورت افقی، بالاتر از جایی که لب پایینم تموم میشه گاهی اوقات لبم بالا میاد و سطحش بلند تر از بقیه قسمت ها میشه
    این ربطی به خشکی داره؟

    1. سید گفت:

      سلام .اگر لبها ورم میکند احتمال زیاد بخاطر گرمیجات هست.

  8. ناشناس گفت:

    سلام.چندسال پیش چندتاتبخال هم زمان زدم خیلی هم دیرخوب شد،ازهمون موقع جای تبخاله هم میخاره هم اینکه خیلی قرمزمیشه،ممنون پاسخ بدین

  9. مهلا گفت:

    اصلی‌ترین دلیلش کم‌خونی ناشی از فقر آهنه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      پوست لب برخلاف پوست نواحی دیگر بدن غدد چربی ندارد. به همین دلیل مستعد خشکی بوده و بیشتر احتمال دارد ترک بخورد. کمبود رطوبت در پوست این ناحیه شرایط را بدتر می‌کند. عواملی مثل هوای خشک، کم آبی بدن، قرار گرفتن در معرض هوای خشک و نور خورشید، مصرف برخی داروها و برخی کمبود ویتامنی ها موجب این اتفاق می شود. در مقاله مذکور راه های درمان ارائه شده است.

  10. فروش فوری سیم کارت گفت:

    یه سری ماسک لب هم هستند که میشه از اونا استفاده کرد و دیگه لب پوست پوست نباشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درسته یک سری ماسک های گیاهی لب هم در داروخانه ها موجود هست.

      1. وفا گفت:

        سلام من همسرم ترک لب شدید دارن چندساله اصلا خوب نمیشه موقع غذاخوردن خون ریزی میکنه علتش چیه و باید چیکار کنیم ؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          مشکلات پوستی و یا بیماری و کمبود ویتامین ها می تونه عامل این موضوع باشد بهتره به متخصص پوست برای بررسی بیشتر مراجعه کنند.
          پزشک پوست و مو و زیبایی