راه‌ های درمان استرس چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

استرس بخش جدانشدنی از زندگی امروزه است، ولی باید بتوان آن را درمان کرد. سبک زندگی سالم و کنار گذاشتن عادات تغذیه‌ای ناسالم، پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های الکلی، دخانیات، یوگا و ورزش روزانه، معاشرت با دوستان از تکنیک‌های خانگی درمان استرس هستند. مصرف دمنوش‌های ضد استرس هم می‌توانند به درمان استرس کمک کنند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
بی خوابی ناشی از استرس و اضطراب

دنیای مدرن امروز، عصر فناوری و چالش است و درمان استرس هم یکی از چالش‌های مهم آن به شمار می‌رود. هر روز که چشم باز می‌کنیم زندگی‌مان در حصار انواع خبرهایی قرار دارد که تعداد اخبار بدش بیشتر از اخبار خوب است. بشر کمال‌گرای امروز تحت فشار است یا شاید هم خود را تحت فشار می‌گذارد تا به خواسته‌هایش برسد. چالش‌ها و فشارهایی که اگر راه مدیریت کردن‌شان را ندانید، باعث استرس و اضطراب در شما می‌شوند. حال که زندگی ما با استرس عجین شده است باید راه‌ های درمان استرس را بدانیم تا بتوانیم راحت‌تر در این مسیر قدم برداریم. در این مطلب همراه ما باشید تا با راه‌ های درمان استرس بیشتر آشنا شوید.

اگر می‌خواهید دغدغه‌، استرس و همه نگرانی‌های خود را با فرد معتمد در میان بگذارید، دکتر متخصص روانشناسی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. می‌توانید از سایت دکترتو برای نوبت‌دهی با این پزشک‌ها اقدام کنید.

راه‌ های درمان استرس

به نقل از «sleepstation» امروز استرس پیوند ناگسستنی با زندگی روزمره ما پیدا کرده است. روند سریع زندگی شهری و ماشینی به‌شکلی است که ناگزیر از مواجهه با استرس هستیم. فشار و اضطرابی که علاوه بر تاثیرات روحی، اثرات سویی نیز بر جسم و عملکرد اندام‌های بدن می‌گذارد. برای همین است که باید به‌ دنبال راه‌ های درمان استرس باشیم.

دارودرمانی می‌تواند یکی از را‌ه‌ های درمان استرس باشد، اما روش‌های دیگری هم برای درمان استرس و حتی پیشگیری استرس وجود دارند. مثل رژیم‌های غذایی و خوراکی‌هایی که خوردن‌شان می‌تواند یکی از راه‌ های درمان استرس باشد.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

برای درمان استرس چه بخوریم؟

از علائم استرس واکنش بدن نسبت به محیط و عوامل محیطی خوب یا بد است. رژیم غذایی سالم می‌تواند یکی از راه‌ های درمان استرس باشد. دمنوش‌های ضد استرس یکی از راه‌ های درمان استرس هستند و بیشتر به افرادی توصیه می‌شوند که تمایلی به مصرف داروهای شیمیایی برای درمان استرس ندارند.

مزیت دمنوش‌های ضد استرس این است که مصرف منظم و با دوز مناسب آن‌ها در بلندمدت تاثیر قابل توجهی روی کاهش میزان استرس فرد می‌گذارد، البته این نکته مهم را به‌ خاطر داشته باشید که درست است دمنوش‌های ضد استرس منشا گیاهی دارند، اما مصرف خودسرانه آنها هم به‌هیچ وجه توصیه نمی‌شود. بنابراین پیش از مصرف داروهای گیاهی و حتی دمنوش‌های ضد استرس حتما با مشاوره تلفنی دکتر روانپزشک مجوز را دریافت کنید. بهترین دمنوش‌های ضد استرس برای درمان این عارضه عبارتند از:

  • دمنوش سنبل‌الطیب
  • دمنوش ضد استرس اسطوخودوس
  • دمنوش ضد استرس بادرنجبویه

رژیم غذایی سالم می‌تواند یکی از راه‌ های درمان استرس باشد.

راه درمان سریع استرس و اضطراب چیست؟

به نقل از «betterup» یوگا، مراقبه و ورزش از جمله راه‌ های درمان استرس هستند، اما گاهی در شرایط استرس‌زایی قرار می‌گیرید که این تکنیک‌ها قابل استفاده نیستند و باید به ‌دنبال راه درمان سریع استرس و اضطراب باشید. یکی از مطمئن‌ترین راه‌ های درمان سریع استرس و اضطراب، پرت کردن حواس به سمت موضوع دیگری است؛ یعنی باید حواس دیگری مثل بینایی، بویایی، چشایی، صدا یا لامسه را درگیر کنید.

سیستم بدن هر فردی مختص خودش هست بنابراین برای پیدا کردن راه درمان سریع استرس و اضطراب باید امتحان کنید تا ببینید کدام تکنیک برای شما بیشتر جواب می‌دهد. در اینجا به چند تکنیک و راه درمان سریع استرس و اضطراب می‌پردازیم:

  • نفس عمیق بکشید.

بدن در واکنش به عوامل تنش‌زا، هورمون استرس تولید می‌کند. درنتیجه ضربان قلب بالا می‌رود، سرعت تنفس بیشتر و رگ‌های خونی منقبض می‌شوند. تنفس عمیق باعث فعال شدن سیستم عصبی پاراسمپاتیک بدن می‌شود که عامل کنترل واکنش آرامش است. تنفس دیافراگم و تنفس شکمی از تکنیک‌های نفس عمیق هستند که می‌توانید به‌ عنوان راه‌ های درمان سریع استرس و اضطراب روی آن‌ها حساب باز کنید.

درمان استرس با مدیتیشن
یوگا، مراقبه و ورزش از جمله راه‌ های درمان استرس هستند.
  • نوازش و بغل را دست کم نگیرید

بوسیدن، نوازش، بغل و حتی رابطه جنسی می‌توانند باعث تسکین استرس شوند. تماس بدنی باعث ترشح هورمون‌ اوکسی‌توسین در بدن می‌شود و میزان کورتیزول پایین می‌آید. درنتیجه ضربان قلب و فشار خون هم که به‌ واسطه استرس بالا رفته بودند، کاهش پیدا می‌کنند و شما آرام می‌شوید.

دفعه بعد که دچار استرس شدید، از یک دوست صمیمی، همسر یا یکی از اعضای خانواده بخواهید که شما را در آغوش امن خود بگیرد و معجزه بغل در درمان سریع استرس و اضطراب را به‌ چشم ببینید. جالب است بدانید که شامپانزه‌ها برای آرامش دادن به همتای خود که استرس دارد او را در آغوش می‌گیرند و نوازش می‌کنند.

  • موسیقی آرامش‌بخش گوش کنید.

صدای طبیعت و موسیقی آرام به‌خصوص موسیقی‌های مختص مدیتیشن می‌توانند باعث کاهش ترشح هورمون استرس در بدن شوند.

  • با حیوان خانگی خود وقت‌گذرانی کنید.

تعامل با حیوان خانگی باعث ترشح هورمون اوکسی‌توسین در مغز می‌شود که هورمون شادی است و روحیه مثبت ایجاد می‌کند.

  • شمع روشن کنید.

شمع روشن کردن به‌خصوص شمع‌های معطر، باعث ایجاد حس آرامش در فرد می‌شود. شمع‌ با رایحه اسطوخودوس، قهوه و شکلات، وانیل، گل سرخ و بابونه می‌تواند سریع استرس‌تان را کم کند.

  • بخندید.

خندیدن نقطه مقابل استرس و اضطراب است که باعث کاهش آن می‌شود. به‌ علاوه اینکه خندیدن در بلندمدت سیستم ایمنی و خلقی‌تان را هم بهبود می‌بخشد. تماشای یک ویدیوی کمدی و طنز یا دیدار با دوستی که باعث خندیدن می‌شود، راهکار خوبی برای درمان سریع استرس و اضطراب است.

گاهی صحبت با مشاوره تلفنی روانشناس هم می‌تواند بار استرسی شما را تا حد زیادی کاهش دهد. اگر حس می‌کنید فرد مطمئن یا باتجربه‌ای در اطرافیان خود نمی‌شناسید، از متخصصان دکترتو در این زمینه کمک بگیرید.

  • آدامس بجوید.

آدامس جویدن یکی از راه‌ های سریع درمان استرس است که باعث کاهش اضطراب و ایجاد حس آرامش می‌شود. مربیان فوتبال کنار زمین در حال جویدن آدامس را که به یاد می‌آورید!

مربیان فوتبال کنار زمین برای درمان استرس، کاهش اضطراب و ایجاد حس آرامش آدامس می‌جوند.

بهترین راه برای درمان استرس شدید چیست؟

حتما این جمله «استرس قاتل پنهان است» را بارها شنیده‌اید، اما شاید زیاد آن را جدی نمی‌گیرید! استرس شدید علاوه بر ایجاد نشانه‌های ظاهری می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌هایی مثل انواع مختلف سرطان و دیابت شود. گاهی هم تحت تاثیر استرس شدید، تصمیماتی می‌گیریم که عواقب زیان‌باری برای سلامت جسم و روحمان دارد.

درمان استرس و افسردگی
«استرس قاتل پنهان است» را بارها شنیده‌اید، اما شاید زیاد آن را جدی نمی‌گیرید!

گاهی حتی کوچک‌ترین مسائل هم باعث ایجاد استرس شدید می‌شوند. مثلا فرض کنید که یک روز صبح دیرتر از زمانی‌که باید از خواب بیدار شوید؛ استرس از همین‌جا شروع می‌شود، چرا که دیر به محل کارتان می‌رسید. از آنجایی‌که وقت کافی ندارید، صبحانه نمی‌خورید و این مزید بر علت و استرس تشدید می‌شود. فقط کافی است که ناهار خوبی هم نداشته باشید، آن‌گاه جرقه یک استرس شدید در شما زده می‌شود. با همین مثال ساده متوجه شدید که استرس شدید چه بلایی بر سرمان می‌آورد. در ادامه چند مورد از بهترین روش‌های درمان استرس شدید را آورده‌ایم:

  • برنامه روزانه داشته باشید.
  • کارهای کم‌اهمیت را حذف کنید.
  • بدانید که دیگران هم استرس می‌گیرند.
  • نه گفتن را یاد بگیرید.
  • وقت خود را با کارهای بیهوده هدر ندهید.
  • از روابط مسموم بیرون بیایید.
  • به‌ موقع از خواب بیدار شوید.
  • زمانی از روز را فقط به خود اختصاص دهید.
  • زیاد با گوشی و لپ‌تاپ کار نکنید.
  • مدیتیشن را از یاد نبرید.

داروی درمان استرس چیست؟

چنانچه شخص بعد از انجام راهکارهای کنترل استرس همچنان با مشکل مواجه است و نمی‌تواند کنترلی روی خود داشته باشد، بهتر است به متخصص روانپزشک مراجعه کرده و در کنار روان‌درمانی، داروهای درمان استرس را مصرف کند. رایج‌ترین داروهای درمان استرس، از خانواده بنزودیازپین هستند که با کاهش استرس باعث تسهیل خواب فرد می‌شوند. بنزودیازپین‌ها را آرام‌بخش، خواب‌آور یا آرام‌کننده جزیی هم می‌گویند. رایج‌ترین داروهایی که پزشک متخصص روانکاو تجویز می‌کند عبارتند از:

  • زاناکس (آلپروزولام)
  • کلونوپین (کلونازپام)
  • آتیوان (لوازپام)
  • والیوم (دیازپام)

درمان خانگی استرس

درست است که برای درمان استرس دارو وجود دارد، اما گاهی برخی مشکلات مثل استرس و اضطراب با تغییر برخی عادات و رژیم غذایی سالم قابل درمان هستند. یعنی با درمان خانگی استرس می‌توانید از مشکلات جسمی و روحی ناشی از استرس رها شوید.

تغییر سبک زندگی و روی آوردن به رژیم غذایی سالم، پرهیز از فست‌فودها، ترک دخانیات و مشروبات الکلی، نوشیدنی‌های کافئینی و مصرف مواد غذایی آرامش‌بخش مثل دمنوش‌های ضد استرس مثل دمنوش سیب و به، دمنوش سنبل‌الطیب و اسطوخودوس از تکنیک‌های مفید برای درمان خانگی استرس به ‌شمار می‌آیند. مدیریت زمان، ورزش منظم و خواب کافی هم از دیگر راهکارهای درمان خانگی استرس هستند.

همین الان بهترین دکتر متخصص را برای درمان استرس خودت پیدا کن

درمان بی خوابی و استرس چیست؟

استرس تمام سیستم بدن را به‌ هم می‌ریزد و یکی از مواردی که بیشتر از همه تحت تاثیر قرار می‌گیرد، خواب است. بی‌خوابی از پیامدهای شایع استرس به شمار می‌رود که در دراز مدت باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و ایجاد بیماری‌های جسمی و روحی مختلف می‌شود. راهکارهای مختلفی برای درمان بی‌خوابی و استرس وجود دارند. مانند:

  • همیشه در یک ساعت خاص به رختخواب بروید و در ساعت مشخصی بیدار شوید.
  • قبل از خواب، دوش آب گرم بگیرید.
  • به آرامی و به مدت ۵ دقیقه چند نفس عمیق بکشید.
  • قبل از خواب تلویزیون و موبایل را کنار بگذارید و خاموش کنید.
  • از خوردن کافئین و الکل قبل از خواب بپرهیزید.
  • چراغ‌ها را خاموش کنید.
  • اگر حین خواب چندبار بیدار می‌شوید، مدیتیشن قبل از خواب می‌تواند به شما کمک کند.
  • دمای اتاق را به اندازه‌ای نگه دارید که احساس خوبی به شما بدهد.
بی خوابی ناشی از استرس و اضطراب
بی‌خوابی از پیامدهای شایع استرس به شمار می‌رود که در دراز مدت باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و ایجاد بیماری‌های جسمی و روحی مختلف می‌شود.

درمان استرس زنان چگونه است؟

درمان استرس زنان از آن لحاظ اهمیت دارد که زنان نسبت به مردان نیازهای منحصربه‌فرد و خاص‌تری دارند. مسئولیت شغلی در کنار مسئولیت کارهای خانه و آسیب‌پذیرتر بودن زنان نسبت به مردان از لحاظ فیزیکی، همگی از جمله مواردی هستند که درمان استرس زنان را در اولویت قرار می‌دهند. برای جلوگیری از تاثیر نامطلوب استرس بر سلامت روانی و جسمی زنان باید به ‌دنبال راهی برای درمان استرس زنان باشیم. روش‌های زیر برای درمان استرس زنان توصیه می‌شوند:

  • ورزش و فعالیت‌های فیزیکی راهی برای درمان استرس زنان است
  • رژیم غذایی سالم و خواب کافی داشته باشند
  • احساسات خود را مدیریت کنند
  • خوش‌بینی می‌تواند یکی از روش‌های درمان استرس زنان باشد
  • روابط جنسی خود را مدیریت کنند
  • زمانی از روز را به خود اختصاص بدهند
  • روابط اجتماعی خود را گسترش دهند
  • عادات ناسالم مثل مصرف الکل، نوشیدنی‌های کافئین‌دار و دخانیات را کنار بگذارند.
  • دارودرمانی هم می‌تواند یکی از راه‌ های درمان استرس زنان باشد.

برای برآورد هزینه راه‌های درمان استرس همین الان از دکتر متخصص مشاوره بگیر 

درمان استرس و فشار عصبی چگونه است؟

فشار عصبی ناشی از استرس و اضطرابی که تحمل می‌کنید باعث ایجاد مشکلات ثانویه‌ای می‌شود که سلامت جسم و روانتان را به‌ خطر می‌اندازد. برای درمان استرس و فشار عصبی می‌توانید از داروهای تجویزی پزشک متخصص استفاده کنید، اما گاهی روش‌های خانگی و مصرف دمنوش‌های ضد استرس می‌تواند راهی برای درمان استرس و فشار عصبی باشد.

مهم‌ترین اصل برای درمان استرس و فشار عصبی، ترک عادات ناسالم است. بهتر است تغذیه و سالم‌خواری را جایگزین غذاهای ناسالم، فست‌فودها و غذاهای فرآوری‌شده کنید. فعالیت فیزیکی منظم و انجام ورزش‌های روزانه هم می‌تواند برای درمان استرس و فشار عصبی مفید باشد.

گاهی کمبود برخی مواد مغذی مثل منیزیم و ویتامین ‌b12 خود باعث ایجاد استرس و فشار عصبی می‌شود. با افزودن این ویتامین‌ها به رژیم غذایی، قدمی برای درمان استرس و فشار عصبی بردارید. درست است که تکنولوژی با زندگی ما گره خورده و کارها را راحت‌تر کرده است، اما گاهی همین استفاده مکرر از وسایلی مثل موبایل و لپ‌تاپ باعث ایجاد استرس، فشار عصبی و سردردهای استرسی می‌شود. برای درمان استرس و فشار عصبی استفاده از موبایل در طول شبانه‌روز را به حداقل برسانید.

روابط اجتماعی و دوستانه سالم هم کمکی برای درمان استرس و فشارهای عصبی ناشی از اضطراب هستند. دورهمی‌های دوستانه به‌خصوص در طبیعت یا برگزاری برنامه‌ پیاده‌روی روزانه فکر خوبی است تا از شر استرس راحت شوید.

مهم‌ترین اصل برای درمان استرس و فشار عصبی، ترک عادات ناسالم است.

درمان استرس و افسردگی چیست؟

گاهی شدت اختلالی که استرس در زندگی فرد ایجاد کرده به حدی است که باعث افسردگی می‌شود. اگر افسردگی خفیف باشد، با تغییر عادات ناسالم زندگی می‌توانید از تشدید افسردگی جلوگیری و شاید هم آن را درمان کنید، البته برای درمان استرس و افسردگی مراجعه به متخصص روانپزشک را در اولویت بگذارید.

با یوگا، مدیتیشن، رژیم غذایی سالم، ورزش و پرهیز از عادات ناسالم می‌توانید راهی برای درمان استرس و افسردگی پیدا کنید. گیاهان دارویی، دمنوش‌های ضد استرس، پروبیوتیک‌ها، مکمل‌ها و مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی هم راه مناسبی برای درمان استرس و افسردگی هستند.

افسردگی و استرس را مدیریت کنید.
گاهی شدت اختلالی که استرس در زندگی فرد ایجاد کرده به حدی است که باعث افسردگی می‌شود.

طب سنتی هم راهکاری برای درمان استرس و افسردگی دارد و پیشنهادش طب سوزنی است. هرچند که روش‌های گیاهی نسبت به دارودرمانی از معایب شیمیایی کمتری برخوردارند، اما هیچ‌گاه سرخود و بدون مشورت با پزشک از هیچ روش درمان استرس و افسردگی استفاده نکنید.

با انتخاب دکتر طب سوزنی حاذق، می‌توانید بهترین درمان و نتیجه را انتظار داشته باشید. اگر احساس می‌کنید سبک زندگی‌تان به گونه‌ای نیست که بتوانید در ترافیک برای مراجعه حضوری به بهترین دکتر اعصاب و روان مراجعه کنید، مشاوره تلفنی دکتر روانپزشک انتخای ایده‌آلی است که توسط تیم دکترتو به شما ارائه می‌شود.

درمان استرس و تپش قلب چیست؟

در تپش قلب ناشی از استرس، فرد ضربان قلب خود را به ‌صورت غیرطبیعی و شدید در قفسه سینه، گردن یا گلو حس می‌کند. در واقع، استرس و اضطراب شایع‌ترین علت تپش قلب محسوب می‌شوند که بدن در واکنش طبیعی خود به عوامل استرس‌زا، ضربان قلب را افزایش می‌دهد.

زمانی‌که قلب بیش از حد معمول کار می‌کند و تعداد ضربان قلب بالا می‌رود، فشار خون بالا رفته و هورمون کورتیزول و هورمون‌های استرس در بدن ترشح می‌شوند. افزایش این هورمون‌ها ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را بیشتر می‌کند. پزشک متخصص برای درمان استرس و تپش قلب روش‌های زیر را توصیه می‌کند:

  • درمان‌های مکمل روانشناختی مثل ماساژ درمانی و بیوفیدبک
  • داروهای مخصوص درمان استرس و تپش قلب مثل داروهای مسدودکننده‌های بتا (پروپرانولول) و بنزودیازپین‌ها مانند آلپرازولام
  • روان‌درمانی استرس همراه با تپش قلب
  • ورزش‌های مخصوص قلب و عروق مانند پیاده‌روی سریع، شنا، دوچرخه‌سواری، ایروبیک، مدیتیشن و یوگا هم برای درمان استرس و تپش قلب توصیه می‌شوند.

ورزش‌های مخصوص قلب و عروق مانند پیاده‌روی سریع، شنا، دوچرخه‌سواری، ایروبیک، مدیتیشن و یوگا هم برای درمان استرس و تپش قلب توصیه می‌شوند.

بهترین راه‌ های کنترل استرس چیست؟

استرس یکی از عارضه‌هایی است که اگر کنترل و درمان نشود، کل زندگی‌تان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به ‌طوری‌که دیگر از پس کارهای عادی و روزمره هم برنمی‌آیید. در ادامه برخی از بهترین راه‌ های کنترل استرس را آورده‌ایم که تکنیک‌های موثری برای کنترل استرس و فرار از پیامدهای نامطلوب این بیماری عصر مدرن هستند:

  • تمرینات ورزشی منظم
  • یوگا
  • مدیریت زمان
  • در برابر استرس آسیب‌پذیر نباشید
  • از کمال‌گرایی پرهیز کنید
  • نگران مسائل بیهوده و کم‌ارزش نشوید
  • موارد کم‌اهمیت را از زندگی خود کنار بگذارید
  • رژیم غذای سالم
  • شنا
  • طبیعت‌گردی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک‌‌‌‌

استرس نتیجه ثانویه سبک زندگی امروز بشر است و ظاهرا هم راه گریزی از آن نیست. برای مقابله با استرس، کنترل و مدیریت استرس، درمان استرس و پیشگیری از استرس باید ابتدا علت استرس و اضطراب را پیدا کنیم. صحبت کردن با فرد قابل اعتماد مثل دوست نزدیک، اعضای خانواده و همسر کمک می‌کند که کمی از فشار عصبی ناشی از استرس بکاهید. اگر میزان استرستان به‌ حدی زیاد است که زندگی از حالت طبیعی خود خارج شده باشد، حتما باید به متخصص روانشناسی یا روانپزشک مراجعه کنید. در کنار دارودرمانی از روش‌های خانگی درمان استرس هم می‌توانید کمک بگیرید.

سبک زندگی سالم و کنار گذاشتن عادات تغذیه‌ای ناسالم، پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های الکلی، دخانیات، یوگا و ورزش روزانه، معاشرت با دوستان از تکنیک‌های خانگی درمان استرس هستند. مصرف دمنوش‌های ضد استرس هم می‌توانند به درمان استرس کمک کنند، اما یادتان باشد که پیش از هر اقدام درمانی حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. می‌توانید سری هم به وب‌سایت دکترتو بزنید و از پزشکان متخصص دکترتو راهنمایی بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

استفاده از سایر حواس بینایی، بویایی، چشایی و… ، استفاده از زمان‌های پرت و مدیریت علت استرس از جدیدترین روش‌های درمان استرس هستند. مدیتیشن، معاشرت با دوستان و سالم‌خواری را هم فراموش نکنید.

برای درمان استرس در کودکان باید حواستان به استراحت خوب و تغذیه مناسب کودکان باشد. صحبت کردن با کودک درباره عوامل استرس یکی دیگر از راه‌ های درمان استرس در کودکان است. خواب کافی، ورزش و اوقات فراغت هم می‌توانند تکنیک‌های مناسبی برای درمان استرس در کودکان باشند.

استراحت، صحبت کردن درباره علت استرس، توجه به تغذیه، تعامل با دوستان نزدیک، خانواده و همسر، آغوش گرم همسر، ورزش، کنار آمدن با تغییرات زندگی همگی از مواردی برای درمان استرس در بارداری هستند. مصرف دمنوش‌های ضد استرس با مشورت متخصص زنان و زایمان هم می‌تواند راهی برای درمان استرس در بارداری باشد.

استرس مزمن در دوره بارداری مشکلاتی را برای رشد جنین در طول دوره بارداری به وجود خواهد آورد. اگر مادر استرس خود را در دوره بارداری کنترل نکند، این امر نه‌تنها بر سلامت جسمی و روانی نوزاد، بلکه بر الگوی رفتاری کودک نیز تاثیر خواهد گذاشت.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره راه‌ های درمان استرس

  1. ناشناس گفت:

    سلام
    من خیلی استرس دارم طوری که انگشتام یه لرزش خفیفی دارند آیا با مراجعه به پزشک برطرف میشود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله حتمن
      باید ریشه این استرس مشخص شود
      گاهی ناشی از علایم عصبی است و گاهی هورمونی
      حتمن به پزشک مراجعه کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/psychiatrist

    2. ناشناس گفت:

      سلام اگه خودتون به خودتون کمک کنید حتما میشه مثلا به این فکر نکنید که فردا پس فردا چه اتفاقی می افته خودتونو سر گرم کنید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        ممنونم برای راهنمایی دوستانتان
        سالم باشید

    3. Ki گفت:

      سلام اگه خودتون بخواید میشه به چیز های که تو رو خوش حال می کنه فکر کن در گیر این نباش که فردا پس فردا چی میشه

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        ممنونم برای راهنمایی دوستانتان
        سالم باشید

  2. مریم گفت:

    سلام
    من خیلی استرس دارم طوری که انگشتام یه لرزش خفیفی دارند آیا با مراجعه به پزشک برطرف میشود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله حتمن
      باید ریشه این استرس مشخص شود
      گاهی ناشی از علایم عصبی است و گاهی هورمونی
      حتمن به پزشک مراجعه کنید

    2. Ki گفت:

      سلام اگه خودتون به خودتون کمک کنید میشه مثلا به این فکر نکنید که فردا پس فردا چی میشه خود تونو سر گرم کنید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        ممنونم برای راهنمایی دوستانتان
        سالم باشید

  3. نازنین گفت:

    من خیلی استرس دارم تپش قلب شدید دارم نمیدونم باید چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      می توانید تحت نظارت پزشک و دوز مناسب از پراپرونولول استفاده کنید
      به شرطی که مشکل قلبی نداشته باشید

  4. مروه عطایی گفت:

    سلام من ۱۷ سالمه و خیلی استرس دارم استرس برای درسام آینده و خانواده شب ها افکار های منفی توی ذهنم می یاید حتی باعث ریزش مو هام هم شده می تونید بهم بگین که چیکار می تونم بکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از دمنوش های ارام بخش استفاده کنید
      تلاش کنید و زیاد به نتیجه فکر نکنید
      درصورت تپش قلب زیاد با نظارت پزشک از پراپرانولول ۱۰ استفاده کنید

  5. آرین گفت:

    سلام من به شدت استرس دارم طوریکه حتی اگر کاری رو هم درست انجام بدم از استرس زیاد اشتباهی صورت میگیرد.
    لطفا مرا راهنمایی فرمایید./

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام آرین عزیز
      ریشه استرس باید مشخص گردد
      احتمالا با یک دوره درمان دارویی به حالت طبیعی برمیگردید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/psychiatrist

  6. سامان گفت:

    سلام من ۳۴ سالمه اینقدر اظطراب و استرس دارم هرشب واسه فردا که تا ۵ صبح خوابم نمیبره استرس چک هام و کارم ومسئولیت زن و بچه امانم رو بریده صبح زودم مجبورم بیدار بشم خیلی دارم اذیت میشم واقعا بریدم نمیدونم چطوری خودم رو اروم کنم بتونم تحمل کنم اگه راه کاری هست دارویی هست که ارومم کنه کمک کنیم ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام سامان عزیز
      برای کنترل تپش قلب از پراپرانولول ۱۰ می توانید استفاد کنید
      و از قرص ای خواب آور گیاهی مثل سیمواسلیپ

  7. سحر گفت:

    سلام..من یکی از دلایل اصلی استرسم مدرسه و درساشه که حتی این چند وقته توی جاهای دیگه هم تاثیر گذاشته و هر کاری هم میکنم برای درمانش جواب نمیده..‌وقتی استرس میگیرم اینجوریه که حتی دیگران هم متوجهش میشن یعنی کاملا رنگ پوستم به سفیدی میزنه و دستام خیلی سرد میشه..‌واقعا نمیدونم چکار کنم؟!

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام سحر عزیز
      با توجه به توضیحات شما به حالت اضطراب نزدیک شده اید
      بهتر است به تراپیست و یا روانپزشک مراجعه کنید
      معمولا با دارو های روتین این مشکلات حل می شود

  8. . گفت:

    سلام منم خیلی استرس دارم ۱۶سالمه و وقتی تو کلاس استرس میگیرم دستام و بدنم میلرزه و سعی میکنم چیزهایی که گفتین رو انجام بدم ولی اثری نداره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      استرس در این حد ممکن است به مشکلات بدتری منجر شود
      مثل اضطراب و افسردگی
      حتمن به روانپزشک مراجعه کنید
      چون قابل درمان می باشد

      آب هم زیاد بنوشید

    2. Ki گفت:

      سلام به نظرم که مثبت فکر کن و سعی کن زیاد درگیر چیزی نشی و به روانشناس مرا جعه کنید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از راهنمایی تان
        تندرست باشید

  9. . گفت:

    سلام منم خیلی استرس دارم ۱۶سالمه و وقتی تو کلاس استرس میگیرم دستام و بدنم میلرزه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      استرس در این حد ممکن است به مشکلات بدتری منجر شود
      مثل اضطراب و افسردگی
      حتمن به روانپزشک یا روانشناس خوب مراجعه کنید

  10. فرشته مرگ:| گفت:

    من یه استرسی میگیرم که پهلو و دستام بدجوری میلرزن ، مخصوصاً دستام اونمقع حتی یه انگشتر هم رو دستم باشه میوفته…من تمام این کار هارو انجام دادم ولی…خب نشده……راهکاری دارین؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با توجه به توضیحات شما بهتر است هورمون های تیروییدی خودتان را هم چک کنید
      و در کنارش به یک روانپزشک خوب مراجعه فرمایید

      سالم باشید