سندروم پیش از قاعدگی (PMS) چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سندروم پیش از قاعدگی اختلالی است که اغلب زنان قبل از قاعدگی خود آن را تجربه می‌کنند. ممکن است شامل خشم، افسردگی یا دیگر تغییرات خلقی شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

سندرم پیش از قاعدگی چیست؟
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

سندروم پیش از قاعدگی یا پی ام اس حالتی است که بسیاری از خانم‌ها قبل از پریود تجربه می‌کنند. اگر شما هم جز افرادی هستید که در فاصله بین تخمک‌گذاری و شروع پریود دچار علائم عاطفی و فیزیکی سندروم پیش از قاعدگی می‌شوید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که علائم اصلی پی ام اس چیست؟ چگونه می‌توان این علائم را کاهش داد؟ آیا درمانی برای سندرم پیش از قاعدگی وجود دارد؟ این سندروم چند روز ادامه دارد؟

اگر علائم سندروم پیش از قاعدگی شما بسیار شدید است و روی زندگی روزمره شما تاثیر منفی گذاشته است، باید به متخصص زنان مراجعه کنید. برای پیداکردن بهترین متخصص زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

سندروم پیش از قاعدگی یا پی ام اس چیست؟

سندروم پیش از قاعدگی (PMS) دارای طیف گسترده‌ای از علائم و نشانه‌ها، از جمله نوسانات خلقی، حساس شدن سینه ها، میل شدید به غذا، خستگی، تحریک پذیری و افسردگی است. به طور تخمینی از هر ۴ زن قاعده ۳ نفر برخی از علائم سندروم پیش از قاعدگی را تجربه می‌کنند.
علائم در یک الگوی قابل پیش بینی ظاهر و تکرار می‌شوند. اما کمیت تغییرات جسمی و احساسی که با سندروم پیش از قاعدگی تجربه می‌کنید، ممکن است از کمی قابل توجه تا شدید متفاوت باشد.
با این حال، شما نباید اجازه دهید این مشکلات کنترل زندگی شما را به دست بگیرند. درمان و تغییر شیوه زندگی می‌تواند به کاهش علائم و نشانه‌های سندروم پیش از قاعدگی کمک کند.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

تشخیص سندروم پیش از قاعدگی

هیچ یافته فیزیکی یا آزمایشات خاصی برای تشخیص سندروم پیش از قاعدگی وجود ندارد. پزشک شما ممکن است علامت خاصی را (اگر بخشی از الگوی پیش قاعدگی پیش بینی شده شما باشد) به PMS نسبت دهد. برای کمک به ایجاد الگوی سندرم پیش از قاعدگی، دکتر شما ممکن است از شما بخواهد علائم و نشانه‌های خود را حداقل برای دو سیکل قاعدگی بر روی یک تقویم یا یک دفتر خاطرات ثبت کنید. روزی که اولین بار متوجه علائم PMS می‌شوید و همچنین روزی که علائم ناپدید می‌شوند را یادداشت کنید. همچنین مطمئن شوید که روزهای شروع و پایان دوره عادت ماهیانه را علامت بزنید.

شرایط خاص دیگری وجود دارد که ممکن است علائم PMS را تقلید کنند، از جمله: سندرم خستگی مزمن، اختلالات تیروئید و اختلالات خلقی مثل افسردگی و اضطراب. پزشک شما ممکن است تست‌هایی مانند تست عملکرد تیروئید یا تست‌های غربالگری روانشناسی را برای کمک به تشخیص بهتر درخواست دهد.

علائم سندروم پیش از قاعدگی

لیست علائم و نشانه‌های سندروم پیش از قاعدگی طولانی است، اما اکثر خانم‌ها چند مورد از مشکلات زیر را تجربه می‌کنند:

علائم و نشانه‌های عاطفی و رفتاری

  • تنش یا اضطراب
  • حالت افسردگی
  • گریه
  • نوسانات خلقی و تحریک پذیری یا خشم
  • تغییرات اشتها و هوس‌های غذایی
  • مشکل در به خواب رفتن(بی خوابی)
  • دوری از اجتماع و گوشه گیری
  • مشکل در تمرکز
  • تغییر در میل جنسی

علائم و نشانه‌های فیزیکی

  • درد مفاصل و عضلات
  • سردرد
  • خستگی
  • افزایش وزن مربوط به احتباس مایعات
  • نفخ شکم
  • حساسیت پستان
  • افزایش آکنه
  • یبوست یا اسهال
  • عدم تحمل الکل

برای برخی زنان، درد جسمی و استرس عاطفی به اندازه‌ای شدید است که بر زندگی روزانه آنها تاثیر می‌گذارد. صرف نظر از شدت علائم، علائم و نشانه‌ها به طور کلی در طی چهار روز پس از آغاز دوره قاعدگی برای بسیاری از زنان ناپدید می‌شوند.
اما تعداد کمی از زنان مبتلا به سندروم قبل از قاعدگی هر ماه دچار علائم ناتوان‌کننده‌ای می‌شوند که این فرم PMS به نام اختلال بی‌قراری قبل از قاعدگی (PMDD) نامیده می‌شود.

علائم و نشانه‌های PMDD شامل افسردگی، نوسانات خلقی، خشم، اضطراب، احساس درهم شکستگی، اشکال در تمرکز، تحریک پذیری و تنش است.

علائم سندروم پیش از قاعدگی داری و نمی‌تونی باهاش کنار بیای؟

برای آگاهی بیشتر مشاوره بگیر!

دلایل سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

علت دقیق سندروم پیش از قاعدگی ناشناخته است، اما عوامل متعددی می‌توانند این وضعیت را تشدید کنند:

  • تغییرات دوره‌ای در هورمون‌ها: نشانه‌ها و علائم سندروم پیش از قاعدگی با تغییرات هورمونی تغییر می‌کنند و با حاملگی و یائسگی ناپدید می‌شوند.
  • تغییرات شیمیایی در مغز: نوسانات سروتونین، یک ماده شیمیایی مغزی (انتقال دهنده عصبی) که به نظر می‌رسد نقش مهمی را در حالت‌های خلقی ایفا می‌کند، می‌تواند علائم PMS را ایجاد کند. مقدار ناکافی از سروتونین ممکن است باعث افسردگی قبل از قاعدگی، خستگی، افزایش اشتها به غذا و مشکلات خواب شود.
  • افسردگی: برخی از زنان مبتلا به سندرم شدید قبل از قاعدگی مبتلا به افسردگی تشخیص داده نشده هستند، گرچه افسردگی به تنهایی باعث ایجاد تمام نشانه‌ها نمی‌شود.
علائم سندروم پیش از قاعدگی
علائم سندرم پیش قاعدگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی افراد درد شدیدی را پیش از پریود تجریه می‌کنند.

درمان سندروم پیش از قاعدگی یا پی ام اس

توجه داشته باشید که برای درمان دارویی فقط با صلاحدید پزشک اقدام کنید.

برای بسیاری از زنان، تغییرات شیوه زندگی می‌تواند به کاهش علائم PMS کمک کند. اما بسته به شدت علائم، پزشک ممکن است یک یا چند دارو برای سندرم پیش از قاعدگی تجویز کند.

تاثیرگذاری داروها در کاهش علائم در میان زنان متفاوت است. معمولا داروهای تجویز شده برای سندرم پیش از قاعدگی عبارتند از:

داروهای ضد افسردگی مهار کننده باز جذب سروتونین (SSRI): شامل فلوکستین، پاروکستین، سرترالین و غیره هستند که در کاهش علائم خلقی موفق بوده‌اند. SSRI درمان خط اول برای PMS شدید و یا PMDD هستند و روزانه مصرف می‌شوند. اما برای بعضی از زنان مبتلا به PMS، مصرف داروهای ضد افسردگی ممکن است فقط به دو هفته قبل از شروع قاعدگی محدود شود.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID): مصرف NSAID‌ها مانند ibuprofen، یا ناپروکسن سدیم می‌تواند باعث کاهش درد و ناراحتی در پستان شود.

دیورتیک‌ها: وقتی ورزش و محدود کردن مصرف نمک برای کاهش وزن، تورم و بادکردن و نفخPMS کافی نیست، مصرف قرص‌های ادرارآور(دیورتیک ها) می‌تواند به بدن کمک کند که مایع اضافی را از طریق کلیه‌ها دفع کند. Spironolactone یک دیورتیک است که می‌تواند به کاهش برخی علائم PMS کمک کند.

قرص‌های هورمونی پیشگیری از بارداری: این داروهای تجویزی مانع تخمک گذاری می‌شوند که ممکن است سبب تسکین علائم PMS شود و خونریزی شدید پریود را کاهش دهد.

قرص سندروم پیش از قاعدگی

برخی از داروهای بدون نسخه می‌توانند علائم خفیف تا متوسط اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی را کنترل کنند. گزینه‌هایی که می‌تواند برای شما مفید باشد، عبارتند از:

  • مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن، ژلوفن، آسپرین یا استامینوفن به کاهش درد کمک می‌کنند.
  • برای تسکین نفخ و درد شکم و کاهش حساسیت سینه‌ها می‌توان دیورتیک استفاده کرد.
  • برای تسکین گرفتگی عضلات شکم در کنار استفاده از قرص مسکن استفاده از پد گرم‌کننده مفید است.

کپسول پی ام اس پوز

این نوع دارو برای درمان یا کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی تجویز می‌شود. معمولا استفاده یک‌بار در روز از این کپسول کافی است. این دارو حاوی عصاره گیاه پنج انگشت است. ازآنجایی‌که این دارو کاملا گیاهی است، عوارض بسیار کمی داشته و می‌توان برای کاهش علائم سندرم پیشاقاعدگی از آن استفاده کرد.

درمان پی ام اس
اگر علائم پی ام اس شدید باشد، باید به پزشک مراجعه کرد. در برخی مواقع داروهای مسکن می‌توانند به کاهش درد کمک کنند.

تغییر شیوه‌ی زندگی و درمان خانگی پی ام اس

گاهی اوقات می توانید با تغییر در نحوه ی غذا خوردن، ورزش کردن و کنترل زندگی روزمره خود علائم سندروم پیش از قاعدگی را کنترل کنید یا آنها را کاهش دهید. این نکات را امتحان کنید:

  • تغذیه خود را تغییر دهید.
  • خوردن وعده های غذایی کوچکتر به تعداد بیشتر برای کاهش نفخ و احساس سیری.
  • محدود کردن مصرف نمک و غذاهای شور برای کاهش نفخ و احتباس مایعات.
  • مصرف غذاهای سرشار از کربوهیدرات های پیچیده، مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل
  • مصرف غذاهای غنی از کلسیم. اگر به علت عدم تحمل لبنیات قادر به مصرف محصولات لبنی نیستید یا کلسیم کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید، یک مکمل کلسیم روزانه ممکن است کمک کند.
  • اجتناب از کافئین و الکل.
  • ورزش را در برنامه معمول و روزانه خود بگنجانید.
  • خود را متعهد سازید که در بیشتر روزهای هفته، حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی سریع، دوچرخه سواری، شنا یا فعالیت های هوازی دیگر را انجام دهید. ورزش منظم روزانه می تواند به بهبود کلی سلامت شما و کاهش علائمی مانند خستگی و خلق و خوی افسرده کمک کند.

دوران پریود دردناکی رو می‌گذرونی و نمی‌دونی چیکار کنی؟

با پزشک مشورت کن!

راهکارهای کاهش استرس در سندرم پیش قاعدگی

  • به اندازه کافی بخوابید.
  • تمرین آرامش و ریلکس کردن عضلانی و یا تنفس عمیق برای کمک به کاهش سردرد، اضطراب یا مشکلات خواب (بی‌خوابی).
  • یوگا یا ماساژ برای استراحت و تسکین استرس را امتحان کنید.
  • علائم PMS را برای چند ماه ثبت کنید: ثبت پیشینه و یادداشت‌برداری از علائم‌تان برای شناسایی محرک‌ها و زمانبندی نشانه‌ها و علائم‌تان، به شما این امکان را می‌دهد که راهکارهایی که به کاهش علائم کمک می‌کند، پیدا کرده و به کار ببرید.

سایر درمان‌های پی ام اس یا سندرم پیش قاعدگی

در این قسمت در مورد اثربخشی داروهای مکمل استفاده شده برای تسکین علائم سندرم قبل از قاعدگی برایتان توضیح داده خواهد شد:

  • مکمل‌های ویتامین: گزارش شده است که کلسیم، منیزیم، ویتامین E و ویتامین B-6 علائم را تسکین می‌دهند، اما شواهد برای اثبات این موضوع کافی نیست.
  • داروهای گیاهی: برخی از زنان با استفاده از گیاهانی مانند زنجبیل، مخمر و روغن گل پامچال از علائم PMS رهایی می‌یابند. با این حال، تعداد کمی از مطالعات علمی نشان داده‌اند که گیاهان دارویی برای تسکین علائم PMS مؤثر هستند.
    همچنین داروهای گیاهی توسط اداره غذا و داروی تایید نشده است، بنابراین هیچ مدرکی از ایمنی و اثربخشی این محصولات وجود ندارد. قبل از مصرف هر نوع محصول گیاهی، با پزشک خود صحبت کنید. زیرا ممکن است عوارض جانبی داشته باشند یا با سایر داروهایی که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند.
  • طب سوزنی: طب سوزنی، فرو کردن سوزن های فولادی ضد زنگ به پوست در نقاط خاصی از بدن است. بعضی از زنان پس از درمان طب سوزنی، شاهد کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی بوده اند.

درمان سندروم پیش از قاعدگی با طب سنتی

در طب سنتی برای تسکین درد ناشی از سندرم پیشاقاعدگی درمان‌هایی ارائه شده است. دم‌نوش‌هایی مانند چای بابونه و دم‌نوش زنجبیل در تسکین درد بسیار موثر هستند. دانه رازیانه نیز نوعی آرام‌بخش محسوب شده و علائم فیزیکی و روحی سندروم پیش از قاعدگی را کاهش می‌دهد. از روز شروع پریود به مدت سه روز دانه رازیانه را مصرف کنید.

شوید نیز در کاهش دردهای قاعدگی بسیار موثر است. در طب سنتی پیشنهاد می‌شود به‌جای خوردن داروهای درد قاعدگی مانند مفنامیک اسید از شوید استفاده کنید. دو روز قبل از پریود مصرف شوید را شروع کرده و در وعده‌های غذایی خود از آن استفاده کنید. تا ۵ روز این کار را ادامه دهید.


دم‌نوش برای سندروم پیش از قاعدگی

برخی از دم‌نوش‌ها ترکیبات ضدالتهابی و ضد اسپاسمی داشته و می‌توانند علائم فیزیکی اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی را کاهش دهند. بهترین دم‌نوش‌ها در دوران پریود عبارتند از:

  • چای بابونه: سطح گلیسین در ادرار را افزایش داده و باعث رفع اسپاسم عضلانی می‌شود. یک هفته قبل از شروع پریود مصرف آن را شروع کرده و روزی ۲ فنجان بنوشید.
  • چای دارچین: دارچین خونریزی، درد، استفراغ و تهوع را کاهش می‌دهد. در سه روز اول پریود سعی کنید روزی سه فنجان چای دارچین بنوشید.

دم‌نوش زنجبیل: زنجبیل به تسکین درد کمک می‌کند. برخی تحقیقات نشان داده است به‌اندازه ایبوپروفن موثر است. مقداری زنجبیل را در آب داغ رنده کرده و چهار بار در روز بنوشید.

سندروم پیش از قاعدگی و بارداری

بسیاری از علائم اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی با علائم بارداری یکسان است. به همین دلیل ممکن است گاهی خانم‌ها این دو شرایط را با هم اشتباه بگیرند. علائم رایجی که در هر دو حالت ایجاد می‌شوند، عبارتند از:

  • حساسیت سینه‌ها
  • افزایش ادرار
  • خستگی
  • سردرد
  • یبوست
  • نفخ
  • تغییرات خلق‌وخو.

حالات روحی زنان در دوران قبل و بعد از قاعدگی

بخشی از علائم مربوط به سندروم پیش از پریود علائم عاطفی و روحی است. پی ام اس می‌تواند روی خلق‌وخو، احساسات و رفتار تاثیر داشته باشد. برخی از خانم‌ها در این دوره دچار اضطراب، بی‌قراری، عصبانیت و تحریک‌پذیری غیرمعمول می‌شوند. در بسیاری از زنان افزایش میل به غذا به‌ویژه شیرینی‌جات دیده می‌شود. ممکن است در الگوی خواب تغییراتی به وجود بیاید و شخص دچار مشکلات خواب شود.

برخی از خانم‌ها قبل و بعد از قاعدگی حس غمگینی داشته و ممکن است ناگهانی و به شکل غیرقابل‌کنترل شروع به گریه کنند. از علائم دیگر آن می‌توان به کاهش میل جنسی و مشکل در تمرکز اشاره کرد.


نکاتی برای کنترل و بهبود پی ام اس

برای رهایی از علائم خفیف تا متوسط سندرم پیشاقاعدگی می‌توان اقدامات زیر را انجام داد.

  • برای کاهش نفخ شکم مصرف مایعات را افزایش دهید. چای‌های گیاهی مانند برگ تمشک و بابونه گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهند.
  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید که در آن انواع میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل گنجانده شده باشد.
  • مصرف شکر، نمک، کافئین و الکل را به حداقل برسانید.
  • مصرف مکمل‌هایی مانند اسیدفولیک، ویتامین B6، کلسیم و منیزیم باعث بهبود گرفتگی عضلات می‌شود.
  • سعی کنید ویتامین D بیشتری را از مکمل‌ها و غذاها دریافت کنید.
  • حداقل روزانه نیم ساعت فعالیت بدنی داشته باشید.

تفاوت علائم سندروم پیش از قاعدگی و بارداری

برخی از علائم سندرم پیشاقاعدگی و بارداری بسیار به هم شبیه هستند. علائمی مانند حساسیت سینه، افزایش ادرار، خستگی، سردرد و تغییرات خلق‌وخو در هر دو شرایط ممکن است ایجاد شوند. اما اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی تفاوت‌هایی با علائم بارداری دارد. مهم‌ترین تفاوت این دو شرایط حالت تهوع و استفراغ است. معمولا در پی ام اس این حالت را شخص تجربه نمی‌کند. همچنین در سندرم پیش از قاعدگی چند روز پس از بروز علائم شخص باید پریود شود. اما در بارداری علائم بدون پریود ادامه خواهد داشت. پریود نشدن علامت اصلی در بارداری است.

تاثیر استرس در سندروم پیش از قاعدگی

استرس می‌تواند تاثیر زیادی در چرخه پریود داشته باشد. علاوه بر اینکه ممکن است در چرخه اختلال ایجاد کند، می‌تواند علائم مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی را شدیدتر کند. به همین دلیل افرادی که معمولا دچار علائم شدید این سندرم می‌شوند، باید راه‌های مدیریت استرس را یاد بگیرند.

سندروم پیش از قاعدگی از چه زمانی شروع می‌شود؟

علائم این سندروم می‌تواند در هر زمانی پس از تخمک‌گذاری شروع شود. تخمک‌گذاری تقریبا در روز ۱۴ دوره پریود (اگر چرخه قاعدگی ۲۸ روزه باشد.) یا اواسط دوره شروع می‌شود. برخی افراد در همین زمان دچار علائم پی ام اس می‌شوند. اما بیشتر خانم‌ها معمولا در هفته قبل از پریود علائم سندروم پیش از قاعدگی را تجربه می‌کنند.

سندروم پیش از قاعدگی تا کی ادامه دارد؟

نمی‌توان برای شروع و پایان این سندروم زمان دقیقی مشخص کرد. اما در بیشتر خانم‌ها یک هفته قبل از پریود علائم شروع شده و تا ۵ روز یا بیشتر بعد از شروع قاعدگی ادامه دارد. از روز پنجم به بعد به‌مرور علائم کاهش پیدا می‌کند.

چه مواقعی برای درمان سندروم پیش از قاعدگی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر با تغییر سبک زندگی قادر به مدیریت سندرم پیش از قاعدگی نیستید و علائم PMS بر سلامت و فعالیت‌های روزانه تاثیر می‌گذارد، به متخصص زنان مراجعه نمایید.

سندروم پیش از قاعدگی چند روز است؟

سندرم پیش از قاعدگی در همه خانم‌ها شبیه به هم نیست. ممکن است علائم در برخی افراد شدید باشد و برخی دیگر از خانم‌ها علائمی را تجربه نکنند. مدت‌زمان این سندرم نیز متفاوت است. اما در بیشتر خانم‌ها علائم سندرم پیشاقاعدگی از هفته آخر پیش از پریود شروع شده و تا روز پنجم پریود ادامه دارد.

آیا سندروم پیش از قاعدگی مانع بارداری می‌شود؟

در این مورد تحقیقات زیادی انجام شده است. اما هیچ تحقیقی نشان نداده است که پی ام اس احتمال بارداری را کاهش دهد. حتی می‌توان گفت اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی می‌تواند نشانه خوبی از باروری فرد باشد. پی ام اس پس از آزاد شدن تخمک بروز می‌کند؛ بنابراین زمانی که تخمک آزاد می‌شود و لقاح صورت نمی‌گیرد، شخص دچار علائم سندروم پیش از قاعدگی می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که تخمک‌گذاری به‌خوبی در حال انجام است.

آیا سندروم پیش از قاعدگی خطرناک است؟

در بیشتر موارد پی ام اس خطرناک نبوده و هر ماه در سیکل قاعدگی اتفاق میفتد. اما گاهی ممکن است شخص دچار علائم شدیدی شود. در این شرایط درد بسیار شدید بوده و نوسانات خلقی، شخص و اطرافیان را اذیت می‌کند. اگر دچار چنین علائمی هستید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا برای کنترل درد و علائم روحی داروهای مناسبی تجویز شود.

پی ام اس در مردان

مردان نیز مانند زنان دچار اختلالات هورمونی می‌شوند. علائم افزایش و کاهش تستوسترون می‌تواند شبیه به علائم سندرم پیش از قاعدگی باشد. مردان نیز ممکن است علائمی مانند افسردگی، خستگی یا نوسانات خلقی را تجربه کنند. در اصطلاح به این حالت در مردان آی ام اس گفته می‌شود. عواملی مانند سن، فشار و استرس، تغییرات در رژیم غذایی، بیماری و کمبود خواب می‌توانند روی سطح تستوسترون تاثیر داشته باشند.

علائم روانی سندروم پیش از قاعدگی
گاهی ممکن است سندرم پیش از قاعدگی باعث بروز حالات روحی مانند گریه، افسردگی یا اضطراب شود.

زنان قبل از پریود شدن افسرده می‌شوند؟

در برخی از خانم‌ها سندرم پیشاقاعدگی با علائمی مانند افسردگی خود را نشان می‌دهد. بسیاری از افراد علائم خفیفی از اضطراب و تحریک‌پذیری را تجربه می‌کنند. اما گاهی ممکن است اختلال در هورمون‌ها به‌قدری شدید باشد که شخص دچار افسردگی و افکار خودکشی شود. در این شرایط حتما باید به پزشک مراجعه کرد تا اقدامات لازم انجام شود.

حالات بدنی زنان قبل از پریود شدن چیست؟

اکثر خانم‌ها حداقل یکی از علائم پی ام اس را در پریود تجربه می‌کنند. البته علائم می‌تواند با افزایش سن تغییر کند. گاهی ممکن است احساس کنید شکم شما متورم شده است. علائم دیگری مانند حساس شدن سینه‌ها، سردرد، ایجاد آکنه، یبوست یا اسهال و افزایش وزن از حالات بدنی هستند که ممکن است خانم‌ها در این دوره تجربه کنند.


علائم قبل از پریود

گاهی علائم سندرم پیشاقاعدگی قبل از پریود شروع شده و گاهی با خونریزی هم‌زمان است. معمولا در این زمان شخص علائم زیر را تجربه می‌کند.

  • اضطراب و تنش
  • افسردگی و گریه
  • نوسانات خلقی
  • مشکلات خواب
  • عدم تمرکز
  • خستگی
  • تورم شکم
  • گرفتگی عضلات
  • افزایش اشتها
  • سردرد
  • آکنه
  • تورم دست‌وپا

فرق PMDD با PMS چیست؟ (اختلال ملال پیش از قاعدگی)

پی ام دی دی یا اختلال ملال پیش از قاعدگی نوعی اختلال است که به دلیل نوسانات در سطح استروژن، پروژسترون و سروتونین ایجاد می‌شود. علائم آن بسیار شبیه به علائم سندرم پیش از قاعدگی بوده اما گاهی می‌تواند خطرناک‌تر شود. علائم اختلال ملال پیش از قاعدگی می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

  • افسردگی، غم و اندوه شدید و گریه
  • افکار خودکشی وحشت‌زدگی
  • اضطراب و عصبانیت
  • عدم علاقه به فعالیت‌های روزانه
  • بی‌خوابی
  • پرخوری
  • گرفتگی دردناک عضلات
  • نفخ

اگر پزشک تشخیص دهد که شما علائم مربوط به پی ام دی دی را دارید، احتمال دارد شما را به یک روانپزشک ارجاع دهد.

نشانه‌های پی ام اس
یکی از نشانه‌های پی ام اس افزایش اشتها و تمایل به شیرینی‌جات است.

پریود بدون درد نشانه چیست؟

همه خانم‌ها دچار سندرم پیش از قاعدگی نمی‌شوند. گاهی ممکن است پریود بدون درد باشد و شخص دچار تغییرات خلق‌وخو هم نشود. اگر پریود شما منظم است و اختلالی در آن وجود ندارد، جای نگرانی نیست. اما درصورتی‌که دچار پریود بی‌نظم می‌شوید و یا خونریزی خیلی کمی دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر پی ام اس طولانی شد چه‌کار کنیم؟

دوره پی ام اس می‌تواند در هر خانمی متفاوت باشد. اگر دچار سندرم پیشاقاعدگی شدید می‌شوید یا این دوره برای شما طولانی است، اقدامات زیر می‌تواند موثر باشد.

  • ورزش منظم
  • کاهش مصرف قند، نمک، کافئین و الکل
  • مدیریت استرس
  • مصرف مکمل‌های ویتامین
  • استفاده از داروهای ضدالتهاب
  • مصرف قرص‌های ضدبارداری

اگر پی ام اس نداشته باشیم چه‌کار کنیم؟

بسیاری از خانم‌ها در سنین باروری علائم پی ام اس را نداشته یا فقط یک علامت از آن را تجربه می‌کنند. این مورد جای نگرانی ندارد و نشانه هیچ مشکلی نیست. گاهی هم ممکن است با افزایش سن علائم اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی تغییر کند. در برخی افراد با افزایش سن این علائم خفیف‌تر شده و در برخی افراد شدت می‌گیرد.

همه زن‌ها پی ام اس دارند؟

همه خانم‌ها دچار اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی نمی‌شوند. تقریبا می‌توان گفت ۴۸% زنانی که در سنین باروری هستند، این علائم را تجربه می‌کنند. در ۲۰% آنها علائم به‌قدری شدید است که باید برای کنترل آنها به پزشک مراجعه کنند.

نشانه‌های پی.ام.اس چیست؟

پی ام اس می‌تواند هم نشانه‌های روحی داشته باشد و هم مشکلات جسمانی به وجود بیاورد. مواردی مانند تغییرات سریع خلق‌وخو، اضطراب، خستگی و تحریک‌پذیری نشانه‌های روحی سندرم پیشاقاعدگی هستند. علاوه بر اینها ممکن است شخص دچار نفخ شکم، گرفتگی عضلات، متورم شدن سینه‌ها، آکنه، سردرد و حساسیت به نور شود. اگر از زمان تخمک‌گذاری تا پایان پریود هر یک از این علائم را داشته باشید، احتمالا از نشانه‌های سندرم پیش از قاعدگی است.

چه زمانی باید به دکتر زنان مراجعه کرد؟

در بیشتر مواقع علائم مربوط به پی ام اس تاثیر زیادی در زندگی روزمره ایجاد نمی‌کند و در همه چرخه‌های پریود ایجاد نمی‌شود. در این شرایط نیازی به مراجعه به پزشک نیست و می‌توان با اقدامات ساده‌ای در خانه مانند محدودکردن مصرف کافئین و ورزش شرایط را بهتر کرد. اما اگر علائم سندروم پیش از قاعدگی به‌قدری شدید است که در فعالیت‌های روزمره شما اختلال ایجاد کرده است، باید به پزشک مراجعه کنید. متخصص با‌توجه‌به علائم داروهای لازم را تجویز می‌کند.

برای پیداکردن بهترین متخصص زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سندروم پیش از قاعدگی

  1. زهرا گفت:

    سلام من پانیک دارم و کم خونی شدید یک هفته مونده به پریودم بدنم کلا ی حال دیگه میشه که احساس مرگ میکنم نفسم تنگ میشه سینه هام درد میکن حوصله هیچی و ندارم قفسه سینه ام درد میکنه و خیلی چیزای دیگه

    1. افسانه قاسمی گفت:

      سلام خوبید من چندروز قبل از شروع پریودیم افسرده میشم بعضی ماه‌ها خیلی شدید میشه خیلی زندگیم مختل میشه شب ها نمیخوابم چیکار کنم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        به دلیل تغییرات شدید هورمونی، این اتفاقات می افتد
        میزان هورمون ها را در روز سوم پریودی اندازه گیری کنید
        شاید نیاز به دارو داشته باشید

  2. Fari گفت:

    سلام من بسیار استرس واضطراب دارم چه کنم

  3. Fari گفت:

    سلام من بسیار استرس واضطراب دارم چه کنم

  4. Fari گفت:

    سلام من بسیار استرس و اضطراب دارم چه کنم

  5. Shaghayegh گفت:

    امکان داره از فیبروم هم باشه ؟؟من فیبروم دارم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      وجود فیبروم رحمی نیز میتونه در شدت درد و خونریزی موثر باشد. تحت نظر متخصص زنان پیگیری درمان صورت بگیرد.
      بهترین دکتر متخصص زنان

      1. ستاره ی امید گفت:

        سپاس از شما

        1. همیار دکترِتو گفت:

          ممنون ازهمراهی شما

  6. Shaghayegh گفت:

    بله من فقط از روز ۱۴ ام که تخمک گذاری شروع میشه بعد از دفع ادرار وبا عرض پوزش تحریک شدن درد میکنه شکمم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درد لگن و شکم شما در این زمان به علت ترشح هورمون و طبیعی هست.

      1. Shaghayegh گفت:

        امکان داره از فیبروم هم باشه ؟؟من فیبروم دارم

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          دردهای قاعدگی میتونه در افراد دارای فیبروم کمی بیشتر باشد. بنابراین برای مشخص کردن نوع فیبروم و محل ان بهتره به متخصص زنان مراجعه کنید.
          متخصص زنان و زایمان

  7. Shaghayegh گفت:

    سلام علت درد بعد از دفع ادرار بعد از شروع تخمک گذاری چی هست.؟؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درد بعد از تخمک گذاری در لگن و مثانه انتشار پیدا کرده و به علت اسپاسم در این نواحی درد احساس می شود. اگه این درد در زمان غیرپریودی هم ادامه داره. بهتره با انجام تست پاپ اسمیر عفونت واژن را بررسی کنید. از این لینک میتونید نوبت متخصص زنان بگیرید.
      متخصص زنان

  8. عارفه گفت:

    من چند روز قبل از قاعدگی تمان بدنم خصوصا پاهام لرز میگیره خیلی بده.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      لرز بخاطر ضعف و افت قند خون اتفاق میوفته. از نشانه های افت قند خون، احساس لرزش و ضعف عضلات هست. با برطرف کردن افت قندخون مشکل لرز شما برطرف میشه.

  9. سلیم گفت:

    باید اسمش رو بزارن « سندرم پاچه گیری»

    این سندرم داغون کردن روح و روان خود و اطرافیان و خانواده است.

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      با مصرف برخی داروها، علائم سندروم پیش از قاعدگی تا حد زیادی کنترل می شه. برای این منظور می تونین به متخصص روانپزشک مراجعه کنین:
      لیست متخصصین روانپزشک

    2. Zahra گفت:

      اره بخدا منم دیشب تاحالا هم خودمو دارم عذاب میدم هم اطرافیانم

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        برای از بین بردن علایم پیش از قاعدگی شیوه زندگی رو تغییر دهید. ورزش روزانه، تغییر شیوه غذایی و غیره. مصرف برخی داروها نیز با نظر روانپزشک موثر خواهد بود.
        فوق تخصص روانپزشکی

    3. یکتا گفت:

      منم همین طور
      به خدا نمیدونم چی کار کنم از درس و زندگی می‌افتم

  10. مینا امین جواهری گفت:

    سلام . سندروم پیش از قاعدگی (PMS) چیست؟
    این مقاله اشتباه دارد مقدار ناکافی سروتونین نه کافی

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      بله مشکل تایپی بود که قطعا برطرف می شه.
      ممنون از توجهتون

      1. Yas گفت:

        سلام خسته نباشید من در دوره pms پی ام اس ۱۰ روز قبل از شروع پریود قرص گیاهی نروکسین میگیرم مشکلی برام پیش نیومده احساس خوبی دارم تا به الان ولی نگرانم که عوارض جانبی نداشته باشه در اینده ؟
        باروری ، زایمان بیماری های دیگه…
        آیا ضرر داره هر ماه استفاده کنم؟

    2. Fari گفت:

      سلام من بسیار استرس و اضطراب دارم چه کنم