اسهال در پریودی، چالش زنان در سنین باروری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اسهال در پریودی از علائم شایع دوران قاعدگی است. تغییرات هورمونی به ویژه افزایش هورمون پروستاگلاندین باعث بروز این عارضه می‌شود. گاهی ممکن است علت آن بیماری زنان یا بیماری گوارشی باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

اسهال در پریودی

اسهال در پریودی یکی از علائم رایج و ناخوشایند قاعدگی است. شما ممکن است قبل، بعد و در دوره پریود علائم مختلفی داشته باشید. تغییرات هورمونی روی قسمت‌های مختلف بدن تاثیر می‌گذارند؛ اسهال هم یکی از نشانه‌های تغییرات هورمونی است. اگر این عارضه را هر ماه در زمان قاعدگی تجربه می‌کنید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که اسهال در دوران پریود چیست؟ چرا برخی خانم‌ها دچار این مشکل می‌شوند؟ چگونه می‌توان علت این عارضه را تشخیص داد؟ آیا راهی برای درمان آن وجود دارد؟ آیا می‌توان با روش‌های خانگی اسهال را درمان کرد؟ چگونه می‌توان در زمان پریود از این عارضه جلوگیری کرد؟ آیا ممکن است اسهال در قاعدگی خطرناک باشد؟

درصورتی‌که بیشتر مواقع دچار این عارضه می‌شوید یا در دوران پریود مشکلات گوارشی شما شدید است، حتما برای بررسی علت و راه‌های درمان به دکتر زنان و زایمان یا دکتر گوارش مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشک وجود دارد.

اسهال در پریودی چیست؟

برخی از زنان در دوران پریودی دچار اسهال می‌شوند. انقباض رحم و ریختن پوشش داخلی دیواره آن به علت تغییرات هورمونی در این دوره اتفاق میفتد. این تغییرات هورمونی روی دستگاه گوارش هم تاثیر دارد. به همین دلیل ممکن است همراه با اسهال علائم گوارشی دیگری هم تجربه کنید. کارشناسان نمی‌دانند چرا برخی خانم‌ها دچار اسهال پریودی می‌شوند و برخی دیگر در دوره قاعدگی این نوع علائم را ندارند.

از دیگر علائم همراه با اسهال در دوران پریود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نفخ شکم
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • سردرد
  • یبوست
  • درد لگن

جالب است بدانید در یک تحقیق در سال ۲۰۱۴، از میان ۱۵۶ شرکت‌کننده ۷۳٪ حداقل یکی از این علائم را داشتند. در میان این علائم، اسهال و درد شکم بیشتر از بقیه موارد شایع بودند. همچنین زنانی که در دوره پریود علائمی مانند اضطراب و افسردگی را تجربه می‌کنند، بیشتر دچار مشکلات گوارشی در پریود می‌شوند.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

علل اسهال در پریودی

پزشکان علت دقیق اسهال در پریودی را نمی‌دانند. اما برخی عوامل می‌توانند در این عارضه نقش داشته باشند. به همین دلیل پزشک باید سایر علائم را بررسی کرده و در صورت نیاز آزمایش‌هایی را تجویز می‌کند. تغییرات هورمونی در دوران پریود تاثیرات مختلفی روی بدن می‌گذارند. یکی از این تاثیرات اسهال در پریودی است. از مهم‌ترین علل اسهال در پریود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی تاثیرات مختلفی روی بدن می‌گذارند. یکی از این تاثیرات اسهال در پریودی است.

۱. افزایش ترشح هورمون پروستاگلاندین

علت اصلی اسهال در پریود افزایش تولید هورمونی به نام پروستاگلاندین قبل از پریود است. این هورمون علاوه بر تاثیر بر روند قاعدگی در عملکردهای خاص بدن مانند لخته‌شدن خون، انقباضات عضلانی و انقباض و گشادشدن رگ‌های خونی تاثیر دارد.

در دوران قاعدگی ماهیچه‌های رحم دچار انقباض شده و پوشش داخلی دیواره آن فرومی‌ریزد. این روند به کمک هورمون پروستاگلاندین انجام می‌شود. هرچه مقدار تولید هورمون پروستاگلاندین بیشتر باشد، انقباض رحم بیشتر بوده و درد و گرفتگی دوره پریود شدیدتر می‌شود. در این شرایط هورمون‌ها وارد جریان خون شده و به قسمت‌های مختلف بدن می‌رسند.

این هورمون می‌تواند به سمت روده هم حرکت کند. در روده باعث انقباض ماهیچه‌ها شده و منجر به اسهال می‌شود. همچنین سرعت جذب غذا را کاهش داده و غذا سریع‌تر از روده عبور می‌کند. تاثیر این هورمون در قسمت‌های مختلف بدن ممکن است باعث بروز علائم دیگری مانند حالت تهوع یا سردرد شود. افزایش تولید هورمون پروستاگلاندین این علائم را تشدید می‌کند، اما خطری برای سلامتی ندارد.

۲. بیماری اندومتریوز

در برخی زنان ممکن است علت اسهال پریودی بیماری اندومتریوز باشد. در این بیماری بافتی مشابه پوشش داخلی رحم، خارج از این اندام رشد می‌کند. این بافت می‌تواند در تخمدان، لوله فالوپ، اطراف رحم، واژن، دهانه رحم، مثانه، روده یا راست‌روده تشکیل شود.

مشکلات گوارشی از علائم رایج اندومتریوز است. ممکن است شخص دچار اسهال، گرفتگی روده، یبوست، نفخ، حالت تهوع و حرکات دردناک روده شود. این نشانه‌ها در زمان پریود افزایش پیدا می‌کنند. درد پریود در این افراد شدیدتر بوده و ممکن است دچار درد لگن، کمر، معده و روده یا درد هنگام اجابت مزاج و ادرار شوند. برخی از زنان مبتلا به اندومتریوز درد حین رابطه جنسی، خون در مدفوع یا ادرار، خونریزی بین پریودها و ناباروری را تجربه می‌کنند.

اگر دچار علائم بیماری اندومتریوز هستید، باید برای تشخیص آن به دکتر زنان مراجعه کنید.
اگر دچار علائم بیماری اندومتریوز هستید، باید برای تشخیص آن به دکتر زنان مراجعه کنید.

۳. افزایش ترشح هورمون پروژسترون

هورمون پروژسترون یکی دیگر از هورمون‌هایی است که در زمان پریود بیشتر تولید می‌شود. این هورمون به آمادگی برای بارداری کمک می‌کند. اما اگر قبل از پریود تخمک بارور نشود، مقدار این هورمون کاهش پیدا می‌کند. هورمون پروژسترون نیز مانند هورمون پروستاگلاندین روی قسمت‌های دیگر بدن تاثیر دارد.

در برخی افراد تغییر سطح پروژسترون باعث اسهال شده و در برخی دیگر باعث یبوست می‌شود. افزایش سطح پروژسترون منجر به کاهش سرعت حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش می‌شود.

به نقل از mindsethealth دررابطه‌با تاثیر پروژسترون روی بدن:

پروژسترون به ضخیم‌شدن پوشش داخلی رحم کمک می‌کند تا تخمک بارور شده ایجاد شود. اما این هورمون می‌تواند اثراتی هم روی روده داشته باشد.

۴. تغییر رژیم غذایی

یکی از علائم رایج پریود هوس غذایی است. احتمالا در این دوره بیشتر هوس غذاهای شیرین یا شور می‌کنید. افزایش سطح هورمون پروژسترون باعث هوس غذایی در دوران پریودی می‌شود. اگر رژیم غذایی سالمی دارید، خوردن غذای ناسالم یا غذایی جدید روی مدفوع تاثیر می‌گذارد؛ به‌ویژه اگر غذای شما سرشار از چربی یا قند باشد.

۵. استرس و اضطراب

تغییرات هورمونی در طول دوران پریود می‌تواند روی خلق‌وخو و سطح استرس تاثیر داشته باشد. اگر در دوران پریود دچار استرس یا احساسات منفی می‌شوید، احتمالا مشکلات گوارشی هم دارید. زیرا استرس روی حرکات روده تاثیر دارد.

همیشه زمان پریود اسهال میشی و دلیلش رو نمی‌دونی؟

با متخصص زنان مشاوره داشته باش.

عوامل خطر اسهال در پریود

افرادی که دچار بیماری‌های مزمن گوارشی هستند، در زمان پریود بیشتر دچار اسهال یا سایر مشکلات گوارشی می‌شوند. دراین‌رابطه تحقیقی در سال ۲۰۱۳ انجام شد. زنانی که دچار بیماری التهابی روده بودند، قبل از پریود این علائم را بیشتر از افراد دیگر تجربه می‌کردند. در افرادی که دچار سندروم روده تحریک‌پذیر بودند، در طول دوره پریود، علائمی مانند نفخ و درد شکم شدیدتر شد.

اگر دچار بیماری مزمن گوارشی هستید، احتمالا اسهال پریودی شدیدتر خواهد بود.
اگر دچار بیماری مزمن گوارشی هستید، احتمالا اسهال پریودی شدیدتر خواهد بود.

برای اسهال پریودی چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر اسهال پریودی خیلی شدید است و فعالیت‌های روزمره شما را مختل کرده است، باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اسهال بیشتر از دو روز، وجود خون در مدفوع و علائمی شبیه به بیماری زمینه‌ای نیاز به بررسی توسط پزشک دارند. ممکن است شما دچار بیماری گوارشی مانند سندروم روده تحریک‌پذیر یا بیماری زنان مانند آندومتریوز شده باشید.

برای اسهال در پریود به کدام دکتر مراجعه کنم؟

برای درمان اسهال پریودی یا بررسی علت آن باید به متخصص زنان یا فوق‌تخصص گوارش مراجعه کنید. پزشک سایر علائم شما را بررسی کرده و بهترین درمان را پیشنهاد می‌دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر گوارش یا دکتر زنان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

تشخیص علت ایجاد اسهال پریودی

برای تشخیص علت اسهال در دوران پریودی پزشک علائم شما را بررسی می‌کند. حتما تمامی علائم و مدت‌زمان اسهال را کامل شرح دهید. اگر خارج از دوره پریود هم مشکلات گوارشی مانند درد شکم، یبوست یا اسهال و نفخ دارید، احتمال بیماری مانند سندروم روده تحریک‌پذیر وجود دارد.

برخی بیماری‌های زنان مانند اندومتریوز، کیست تخمدان و سندروم تخمدان پلی‌کیستیک هم باعث اسهال می‌شوند. پزشک برای تشخیص این دسته از بیماری‌ها سونوگرافی تجویز می‌کند.

درمان اسهال در پریود

تمامی روش‌های درمان اسهال در شرایط معمولی می‌تواند اسهال پریودی را هم درمان کند. معمولا این شرایط نیاز به درمان پزشکی ندارد و با روش‌های خانگی و تغییر سبک زندگی می‌توان این عارضه را بهبود داد. اما اگر اسهال شما شدید است، باید به پزشک مراجعه کنید تا درمان‌های لازم انجام شود.

۱. درمان خانگی اسهال در پریودی

اگر به دلیل اسهال در پریود مدام به سرویس بهداشتی می‌روید، می‌توانید با چند تغییر ساده این عارضه را کاهش دهید. روش درمانی قطعی برای اسهال وجود ندارد. اما با رعایت موارد زیر می‌توان تا حد زیادی اسهال را بهبود داد.

  • هوس غذایی در دوران پریودی شایع است. اما سعی کنید از غذاها و نوشیدنی‌های سخت هضم مانند غذاهای سرخ شده، قهوه، چای و غذاهای شیرین مانند شکلات دوری کنید.
  • برای بهبود مشکلات گوارشی در دوره پریود فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. اگر نمی‌توانید در این دوره بدوید، فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری را امتحان کنید.
  • هر روز به اندازه کافی آب بنوشید. اسهال باعث کم‌آبی بدن می‌شود. بعد از هر بار اسهال حتما یک فنجان آب مصرف کنید.
  • برای هضم بهتر غذا وعده‌های غذایی را کوچک کرده و در تعداد دفعات بیشتر مصرف کنید.
  • غذاهای سرشار از پکتین مصرف کنید. پکتین فیبر محلول در آب است. این ماده در موز، ماست و سس سیب وجود دارد.
  • اسهال باعث کاهش سطح پتاسیم و الکترولیت‌ها در بدن می‌شود. در این شرایط نوشیدنی‌های ورزشی و آبمیوه‌هایی مانند آب نارگیل بیشتر مصرف کنید. موز و سیب‌زمینی سرشار از پتاسیم هستند.
  • از مواد غذایی مانند کافئین، الکل، نوشیدنی‌های گازدار، غذاهای خیلی داغ یا سرد، شیر و تنباکو دوری کنید. این مواد غذایی دستگاه گوارش را تحریک کرده و اسهال را بدتر می‌کنند.

برای درمان اسهال در پریود سعی کنید از غذاها و نوشیدنی‌های سخت هضم مانند غذاهای سرخ شده، قهوه، چای و غذاهای شیرین مانند شکلات دوری کنید.

برای بهبود اسهال در پریودی باید غذاهای سالم بخورید و از شکلات و مواد غذایی شیرین دوری کنید.
برای بهبود اسهال در پریودی باید غذاهای سالم بخورید و از شکلات و مواد غذایی شیرین دوری کنید.

۲. داروی بدون نسخه برای درمان اسهال در پریود

برخی داروهای بدون نسخه به کاهش اسهال پریودی کمک می‌کنند. ایبوپروفن داروی بدون نسخه‌ای است که در دسته داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی قرار دارد. مصرف این قرص ۲۴ ساعت قبل از پریود باعث کاهش ترشح هورمون پروستاگلاندین می‌شود. همچنین التهاب رحم و روده را کاهش داده و به تسکین درد کمک می‌کند.

داروهای لوپرامید و بیسموت ساب سالیسیلات نیز اسهال را کاهش می‌دهند. قبل از شروع علائم پریود یکی از این قرص‌ها را مصرف کنید. اما اگر اسهال شما شدید نیست یا در هر دوره اتفاق نمی‌افتد، بهتر است از مصرف دارو خودداری کنید.

قبل از مصرف هر دارویی بهتر است مشاوره دارویی داشته باشید تا از عوارض و نحوه استفاده آن مطلع شوید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو مشاوره دارویی دریافت کنید. در دکترتو امکان مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین وجود دارد.

دنبال سریع‌ترین درمان برای اسهال پریودی هستی؟ همین حالا با پزشک مشورت کن.

۳. داروی ضد بارداری برای درمان اسهال پریودی

اگر اسهال در دوران پریودی شدید باشد و در فعالیت‌های روزمره شما مشکل ایجاد کند، احتمالا پزشک قرص ضد بارداری تجویز می‌کند. این نوع قرص از تخمک‌گذاری جلوگیری کرده و میزان ترشح هورمون پروستاگلاندین را در سطح پایین نگه می‌دارد. در این شرایط درد و گرفتگی شکم و حالت تهوع هم کمتر می‌شود. قرص جلوگیری از بارداری عوارضی به همراه دارد. به همین دلیل نباید بدون مشورت با پزشک آن را مصرف کنید.

برای درمان اسهال در پریود باید به کدام دکتر مراجعه کرد؟

برای درمان اسهال در پریود باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. متخصص زنان علائم شما را بررسی کرده و در صورت نیاز آزمایش تجویز می‌کند. اگر علائم بیماری‌های گوارشی داشته باشید، شما را به دکتر گوارش و کبد ارجاع می‌دهد. برای ارتباط با بهترین دکتر زنان یا دکتر گوارش می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

پیشگیری از اسهال در دوران پریودی

اگر در همه دوره‌های پریود دچار اسهال می‌شوید، برخی اقدامات می‌تواند به پیشگیری از این عارضه کمک کند. از جمله:

  • چند روز قبل از پریود، مقدار فیبر را در رژیم غذایی افزایش دهید. نان سبوس‌دار، میوه و سبزیجات فیبر بالایی دارند.
  • با افزایش باکتری‌های مفید در روده مشکلات گوارشی کمتر می‌شود. غذاهای پروبیوتیک مانند کلم ترش و ماست باعث افزایش این باکتری‌ها در روده می‌شوند.
برای جلوگیری از اسهال پریودی باید در رژیم غذایی خود میوه و سبزیجات را قرار دهید.
برای جلوگیری از اسهال پریودی باید در رژیم غذایی خود میوه و سبزیجات را قرار دهید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

اسهال پریودی یکی از علائم شایع در دوران قاعدگی است. برخی خانم‌ها همراه با اسهال علائم دیگری مانند حالت تهوع، درد شکم، نفخ و سردرد را تجربه می‌کنند. تغییرات هورمونی در دوره پریود باعث اسهال می‌شود. در این دوران هورمون پروستاگلاندین افزایش پیدا می‌کند. این هورمون به انقباض رحم و ریختن دیواره آن کمک می‌کند. همچنین روی قسمت‌های دیگر بدن از جمله روده تاثیر می‌گذارد.

هورمون پروژسترون نیز قبل از پریود افزایش پیدا می‌کند. این هورمون می‌تواند باعث اسهال یا یبوست شود. برخی بیماری‌های زنان مانند آندومتریوز نیز از علل این عارضه هستند. اگر بیماری گوارشی مانند سندروم روده تحریک‌پذیر یا بیماری التهابی روده داشته باشید، علائم گوارشی مانند اسهال در دوران پریود تشدید می‌شود.

معمولا تغییر سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی سالم به کاهش اسهال در پریود کمک می‌کند. سعی کنید غذاهای سرشار از فیبر و پتاسیم بیشتر مصرف کنید. آب زیاد بنوشید و فعالیت بدنی داشته باشید. اگر این روش‌ها کارساز نیست، استفاده از داروهایی مانند ایبوپروفن و لوپرامید به کاهش اسهال کمک می‌کنند. درصورتی‌که این عارضه شدید باشد، پزشک می‌تواند قرص ضدبارداری تجویز کند.

برای تشخیص علت و راه‌های درمان اسهال در دوران پریود باید با فوق تخصص زنان و زایمان یا دکتر گوارش و کبد مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برخی زنان قبل از قاعدگی دچار اسهال می‌شوند. این شرایط جای نگرانی ندارد. سعی کنید رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و مصرف کافئین را در این دوره کاهش دهید.

خیر این علامت در برخی زنان دیده می‌شود. اگر دچار یکی از انواع بیماری های دستگاه گوارش هستید یا در دوران پریود دل‌درد و استرس زیادی را تجربه می‌کنید، احتمال اسهال در قاعدگی بیشتر است.

برخی زنان در دوران پریود دچار اسهال می‌شوند. این عارضه می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی مانند سندروم روده تحریک‌پذیر یا بیماری کرون شدیدتر باشد.

قبل از تخمک‌گذاری میزان هورمون پروژسترون افزایش پیدا می‌کند. این هورمون علاوه بر اینکه در ضخیم‌شدن دیواره رحم تاثیر دارد، مشکلات گوارشی مانند اسهال ایجاد می‌کند.

اسهال قبل از پریود نشانه شروع تغییرات هورمونی در بدن است. افزایش سطح هورمون پروستاگلاندین اصلی‌ترین دلیل اسهال در پریود است.

تغییرات هورمونی روی دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارند. هورمون پروستاگلاندین باعث انقباض ماهیچه‌های روده شده و ممکن است دچار دل‌پیچه شوید.

تغییرات هورمونی در دوران پریود می‌توانند روی قسمت‌های مختلف بدن از جمله دستگاه گوارش تاثیر داشته باشند. در این شرایط علاوه بر اسهال امکان بروز علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، نفخ و درد شکم وجود دارد.

بیماری اندومتریوز یکی از علل اسهال پریودی است. این بیماری علاوه بر اسهال باعث قاعدگی دردناک، درد لگن و معده، خونریزی بین پریود و ناباروری می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن