علائم تخمک گذاری چیست و چگونه اتفاق می افتد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تخمک گذاری زمانی اتفاق می‌افتد که یک تخمک بالغ برای لقاح با اسپرم از تخمدان آزاد می‌شود. این اتفاق در اواسط چرخه قاعدگی یعنی روز چهاردهم اتفاق می‌افتد و شما تا ۲ یا ۳ روز بارور هستید. درد زیر شکم، تغییر حالت مخاط رحم، درد سینه‌ها از علائم اصلی تخمک گذاری هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 15 دقیقه
علائم تخمک گذاری چیست و چگونه اتفاق می افتد؟

تخمک گذاری به انگلیسی Ovulation زمانی اتفاق می‌افتد که تغییرات هورمونی به تخمدان‌ها سیگنال می‌دهد تا یک تخمک بالغ آزاد کنند. این پروسه در زنانی که مشکلات باروری مرتبط با هورمون ندارند، معمولاً به عنوان بخشی از چرخه قاعدگی هر ماه رخ می‌دهد.

تخمک‌گذاری گاهی بیش از یک بار در یک دوره یک ماهه اتفاق می‌افتد. همچنین ممکن است اصلاً رخ ندهد، حتی اگر قاعدگی اتفاق بیفتد. به همین دلیل است که زمان این پروسه می‌تواند بسیار گیج کننده باشد.

فرآیند آن معمولاً حدود ۲ هفته قبل از شروع قاعدگی رخ داده و می‌تواند در هر ماه زمان آن متفاوت باشد. تشخیص زمان تخمک گذاری می‌تواند به شما در تعیین بارور‌ترین زمان کمک کند. برای اینکه از طریق رابطه جنسی باردار شوید، باید در پنجره باروری خود باشید.

اگر به دنبال پیدا کردن بهترین زمان باروری هستید، در ادامه همراه دکترتو باشید تا بتوانید تقویم تخمک گذاری خود را بسازید و از طریق آن باروری خود را در بهترین زمان ممکن به ثمر بنشانید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص زنان و زایمان در شهر خود اشنا شوید، با آنها به‌صورت تلفنی و اینترنتی مشورت کنید و هر زمان که خواستید، برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

تخمک گذاری چیست؟

روش تخمک گذاری در زنان چگونه است؟ یک جنین دختر در بدو تولد دارای ۱ تا ۲ میلیون تخمک نابالغ است که با رسیدن به سن بلوغ جنسی دختران، شروع به آزاد کردن این تخمک‌ها می‌کند. یک زن به طور میانگین حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخمک در طول زندگی خود آزاد می‌کند. با هر چرخه قاعدگی ماهانه، بدن زن برای بارداری احتمالی آماده می‌شود.

نحوه تخمک گذاری در رحم توسط هورمون‌ها، از جمله هورمون‌های جنسی استروژن و پروژسترون، و همچنین هورمون محرک فولیکول و هورمون لوتئینه کننده تنظیم می‌شود. هورمون‌ها نقش کلیدی در تمام مراحل چرخه قاعدگی دارند و به تخمک اجازه بلوغ و در نهایت آزاد شدن می‌دهند.

دستگاه تناسلی زنان که از رحم، لوله‌های فالوپ، دهانه رحم و غیره تشکیل شده است وظیفه تشکیل لقاح و تخمک گذاری را بر عهده دارد. یافته‌ها نشان می‌دهد اسپرم‌ها می‌توانند تا سه روز بعد از ورود به دستگاه تناسلی زنان زنده بمانند. زمانی که یک تخمک بالغ می‌شود و به لوله‌های فالوپ می‌رود، اسپرم موجود در دستگاه تناسلی آن را بارور می‌کند.

برای اینکه بارداری اتفاق بیفتد، یک سلول اسپرم باید تخمک را ظرف ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از تخمک‌گذاری بارور کند. تخمک بارور شده سپس به رحم می‌رود، جایی که می‌تواند به دیواره رحم بچسبد و به جنین تبدیل شود.

در طول تخمک گذاری، دیواره‌های رحم نیز ضخیم می‌شوند تا برای تخمک بارور شده آماده شوند. اما اگر تخمک بارور نشود، پوشش رحم حدود دو هفته بعد ریخته می‌شود و باعث شروع پریود می‌شود. اما صرف قاعدگی همیشه نشان دهنده این نیست که یک زن در حال تخمک‌گذاری است.

تخمک گذاری چیست؟
تصاویر تخمک گذاری، هر ماه یک تخمک در بدن زن به تکامل می‌رسد و برای بارداری احتمالی آزاد می‌شود.

مراحل چرخه قاعدگی و تخمک گذاری چگونه است؟

چرخه قاعدگی به طور متوسط ​​۲۸ روز طول می‌کشد. در این مراحل فولیکول‌های تخمک در تخمدان شروع به رشد می‌کنند و پوشش داخلی رحم ضخیم‌تر می‌شود، سپس تخمک آزاد می‌شود و بدن برای حاملگی احتمالی آماده‌تر می‌شود، اما اگر حاملگی اتفاق نیوفتد، دیواره رحم ریزش می‌کند و پریود می‌شویم. می‌توان به طور کلی تمام چرخه را به ۴ مرحله تقسیم کرد:

مراحل قاعدگیعلائم هر مرحله از چرخه عادت ماهانه
فاز دور تخمک گذاری یا فولیکولارلایه‌ای از سلول‌ها در اطراف تخمک شروع به بزرگ شدن می‌کند و بیشتر شبیه موکوس می‌شود. در این مرحله پوشش داخلی رحم شروع به ضخیم شدن می‌کند.
ٰمرحله تخمک‌گذاریتخمک و شبکه سلولی آن از طریق سوراخی که توسط آنزیم‌ها تشکیل شده است، تخمدان را ترک کرده و به لوله فالوپ می‌رود. این نیز دوره باروری است و معمولا ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد.
مرحله پس از تخمک گذاری یا لوتئالبدن هورمون لوتئین کننده ترشح می‌کند. یک تخمک بارور شده در رحم کاشته می‌شود، در حالی که تخمک بارور نشده به آرامی تولید هورمون را متوقف می‌کند و در عرض ۲۴ ساعت حل می‌شود.
مرحله قاعدگیاگر بارداری وجود نداشته باشد، پوشش داخلی رحم شروع به شکستن می‌کند و برای خروج از بدن در طول پریود آماده می‌شود.
مراحل چرخه قاعدگی و تخمک گذاری چیست؟

چه زمانی تخمک گذاری انجام می‌ شود؟

تخمک گذاری به چه زمانی گفته میشود؟ تخمک گذاری معمولا در روز ۱۵ سیکل قاعدگی شما اتفاق می‌افتد، اما برای همه یکسان نیست. اگر شما مانند بیشتر زنان در سنین باروری هستید، سیکل قاعدگی شما بین ۲۸ تا ۳۲ روز طول می‌کشد و تخمک گذاری معمولا بین روزهای ۱۰ تا ۱۹ این چرخه، یعنی حدود ۱۲ تا ۱۶ روز قبل از قاعدگی بعدی شما انجام می‌شود.

بهترین زمان تخمک گذاری چه زمانی است؟

به طور کلی در زنان سالم، تخمک گذاری ۱۴ روز قبل از شروع قاعدگی اتفاق می‌افتد. بنابراین اگر سیکل شما ۳۵ روزه باشد، تخمک‌گذاری در روز ۲۱ سیکل اتفاق می‌افتد، اما اگر سیکل شما ۲۱ روزه باشد، تخمک گذاری در روز هفتم اتفاق می‌افتد.

تخمک گذاری و بارداری، آیا در بارداری تخمک آزاد میشود؟ (بهترین زمان باروری کی است)

بهترین زمان برای اقدام به بارداری زمانی است که تخمک بالغ از سطح تخمدان آزاد می‌شود و می‌تواند به طور بالقوه برای حدود ۲۴ ساعت بارور بماند. برای باردار شدن لازم نیست دقیقاً در روز تخمک‌گذاری رابطه جنسی داشته باشید! در واقع، یک «پنجره بارور» ۶ روزه در چرخه شما وجود دارد، پنج روز منتهی به تخمک‌گذاری و روزی که تخمک گذاری می‌کنید. از این شش روز، شما در دو تا سه روز قبل از تخمک گذاری و روز تخمک‌گذاری بیشترین باروری را خواهید داشت.

بیش از ۲۴ ساعت پس از نطفه گذاری، تخمک دیگر قابلیت باروری نخواهد داشت، بنابراین شما تا سیکل قاعدگی بعدی خود نمی‌توانید باردار شوید.

روش‌ های پیشگیری طبیعی از بارداری با تعیین روزهای تخمک گذاری

امروزه روشهای جلوگیری از بارداری معمولا با استفاده از داروهای ضد بارداری صورت می‌گیرد. از آنجایی که این داروها با اختلال در عملکرد هورمون‌ها عمل می‌کنند، عوارض زیادی را به دنبال دارند. از این رو بهترین روش، استفاده از تقویم تخمک گذاری برای پیشگیری طبیعی از بارداری است.

همانطور که اشاره کردیم تخمک‌ها فقط تا ۲۴ ساعت پس از آزاد شدن بارور می‌شوند، بنابراین اگر شما به طور دقیق زمان نطفه گذاری خود را بدانید می‌توانید بدون داروها از بارداری خود پیشگیری کنید.

تخمک گذاری با قرص ضد بارداری ممکن است؟

هورمون‌های موجود در قرص‌های ضدبارداری کاملا تخمک گذاری را متوقف می‌کنند. عدم تخمک گذاری به این معنی است که تخمکی برای بارور شدن اسپرم در لوله فالوپ وجود ندارد، بنابراین بارداری هم نمی‌تواند اتفاق بیفتد.

بهترین روش تنظیم زمان تخمک گذاری چیه؟

برای بررسی بیشتر با متخصص زنان مشورت کن.

علائم تخمک گذاری چیست؟

علائم تخمک گذاری شدید و علائم تخمک گذاری موفق ممکن است از زنی به زنی دیگر متفاوت باشد، اما چندین علامت رایج نطفه گذاری وجود دارد که ممکن است احساس کنید. قبل و در حین تخمک گذاری، تغییرات هورمونی می‌تواند کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد و علائم نطفه گذاری را ایجاد کند.

این موارد می‌توانند راهی قدرتمند برای دانستن زمان تخمک گذاری شما باشند. بسیاری از زنان علائم تخمک‌گذاری را تا پنج روز قبل از تخمک‌گذاری و همچنین روز آن تجربه می‌کنند و ممکن است تا یک روز پس از تخمک‌گذاری نیز ادامه داشته باشند.

اما اگر هیچ علامتی از تخمک‌گذاری متوجه نشدید، نگران نباشید. این اتفاق به این معنی نیست که این شما تخمک گذاری انجام نداده‌اید. بیشتر زنان هیچ سرنخی از تخمک‌گذاری خود ندارند. اگر بتوانید علائم رایج تخمک گذاری ذکر شده در زیر را تشخیص دهید، می‌تواند به شما در پیش بینی زمان احتمالی تخمک‌گذاری کمک کند.

اینفوگرافی علائم رایج تخمک گذاری
اینفوگرافی علائم رایج تخمک گذاری

۱. تغییر مخاط دهانه رحم

ترشحات واژن و تغییرات مخاط دهانه رحم یکی از علائم تخمک‌گذاری است که ممکن است تجربه کنید. البته در نظر داشته باشید در برخی مواقع ترشحات واژن می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری خاص باشد و همیشه به معنای تخمک‌گذاری نیست!

با نزدیک شدن به تخمک‌گذاری، بدن شما استروژن بیشتری تولید می‌کند، که باعث می‌شود مخاط دهانه رحم مانند سفیده تخم مرغ کشیده و شفاف شود، که به اسپرم کمک می‌کند تا به سمت تخمک آزاد شده در طول تخمک گذاری شنا کند. تغییرات مخاط دهانه رحم در بیشتر زنان اتفاق می‌افتد، اما باید بدانید که به دنبال چه هستید. میزان مخاط دهانه رحم، ظاهر و احساس آن در زنان متفاوت است.

برای آزمایش تخمک‌گذاری، یک انگشت تمیز را وارد واژن کنید، مقداری از مخاط را بردارید و سپس ترشحات را بین انگشت شست و انگشت اشاره خود بکشید. اگر چسبناک و کشدار یا خیلی مرطوب و لغزنده است، این نشانه خوبی است که در مرحله باروری هستید.

۲. افزایش حواس

برای برخی از زنان، حس بویایی حساس‌تر در نیمه دوم چرخه قاعدگی طبیعی می‌تواند نشانه‌ای از تخمک‌گذاری باشد. در این مرحله باروری، بدن شما آماده است تا بیشتر جذب فرمون مردانه آندروسترون شود. برخی از زنان نیز افزایش حس چشایی را گزارش می‌دهند.

۳. درد و حساسیت در سینه

سینه‌های حساس یا نوک سینه‌های دردناک می‌توانند نشانه دیگری از تخمک‌گذاری باشند. درد سینه به دلیل هجوم هورمون‌هایی که درست قبل و بعد از تخمک‌گذاری وارد بدن شما می‌شوند، اتفاق می‌افتد. برخی از زنان این حساسیت را درست قبل از تخمک‌گذاری تجربه می‌کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است بلافاصله پس از تخمک گذاری آن را احساس کنند.

متن انگلیسی:
Up to 40% of women experience pain and discomfort during ovulation.
ترجمه فارسی:
تا ۴۰ درصد از زنان در طول تخمک گذاری درد و ناراحتی را تجربه می‌کنند.

به نقل از سایت betterhealth

۴. تخمک گذاری دردناک لگن و شکم (چند ساعت بعد از درد تخمدان تخمک آزاد میشود؟)

بسیاری از زنان تعجب می کنند که آیا می‌توانند تخمک‌گذاری را احساس کنند؟ برای برخی، پاسخ در واقع بله است. تخمک‌گذاری معمولاً به عنوان یک درد زیر شکم در زنان به صورت خفیف و در یک طرف یا طرف دیگر شکم و لگن حس می‌شود (هر بار در یک طرف نیست). پس دردهای تخمک‌گذاری چگونه هستند؟

درد تخمک‌گذاری که Mittelschmerz نامیده می‌شود، می‌تواند مانند یک گرفتگی شدید یا کسل‌کننده در سمتی از شکم باشد، جایی که تخمدان در حال آزاد کردن تخمک است. این عارضه جانبی تخمک گذاری می‌تواند بین چند دقیقه تا چند ساعت ادامه داشته باشد. همچنین ممکن است خونریزی خفیف واژینال، ترشح یا حالت تهوع همراه با درد را تجربه کنید که معمولاً خفیف و کوتاه مدت است.

نیازی به نگرانی در مورد درد تخمک‌گذاری که با داروهای ضد التهابی از بین می‌رود وجود ندارد. اما اگر درد تخمک گذاری مداوم یا شدید است، برای رد بیماری‌هایی مانند آندومتریوز یا کیست تخمدان به پزشک مراجعه کنید. بیشتر پزشکان توصیه می‌کنند که هر ماه علائم تخمک‌گذاری خود را کنترل و ثبت کنید تا متوجه شوید که چه چیزی برای بدن شما طبیعی است، بنابراین می‌توانید به راحتی علائم و نشانه‌های تخمک‌گذاری غیرطبیعی را تشخیص دهید.

چند ساعت بعد از درد تخمدان تخمک ازاد میشود؟
در تخمک گذاری هم دردی را در پایین شکم شبیه به درد پریود تجریه می‌کنید.

۵. تخمک گذاری با لکه بینی

ترشحات قهوه‌ای رنگ یا لکه بینی در حین تخمک‌گذاری طبیعی است، اما نه آنقدر رایج. این علامت تخمک‌گذاری زمانی رخ می‌دهد که فولیکولی که تخمک در حال رشد را احاطه کرده و از آن محافظت می‌کند، بالغ شده، رشد می‌کند و سپس پاره می‌شود و در نتیجه مقدار کمی خونریزی ایجاد می‌شود.

تخمک گذاری بدون ترشح، آیا تخمک گذاری همیشه با ترشح همراه است؟

آیا ترشحات واژن طبیعی است؟ با افزایش سن، خون به رنگ قهوه ای در می‌آید، به همین دلیل است که ترشحات تخمک گذاری ممکن است از قرمز تا قهوه‌ای تیره متغیر باشد. جای نگرانی نیست مگر اینکه لکه بینی ادامه پیدا کند، در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید تا علائم عفونت و احتمال حاملگی خارج از رحم را بررسی کند اگر از نظر جنسی فعال بوده‌اید.

۶. تغییر میل جنسی

تغییر در میل جنسی یکی دیگر از علائم رایج تخمک‌گذاری است. برخی از زنان متوجه می‌شوند که میل جنسی آنها در طول تخمک گذاری افزایش می‌یابد، که ممکن است راه مادر طبیعت برای اطمینان از زنده نگه داشتن گونه‌ها باشد! اما همانطور که می‌دانید، میل جنسی می‌تواند تقریباً تحت تأثیر هر چیزی قرار بگیرد.

۷. تغییرات در دهانه رحم

در طول تخمک‌گذاری، دهانه رحم شما ممکن است بالاتر قرار گیرد و همچنین نرم‌تر و بازتر شود. شما می‌توانید دهانه رحم خود را به همراه مخاط خود برای علائم تخمک گذاری بررسی کنید، اما یادگیری تفاوت‌هایی که احساس می‌کنید ممکن است زمان ببرد و اغلب دشوارتر از مشاهده سایر علائم تخمک‌گذاری ذکر شده در بالا است.

اگر می‌خواهید سعی کنید تغییرات دهانه رحم را به‌عنوان نشانه تخمک‌گذاری راحت‌تر بررسی کنید، سعی کنید هر زمانی که می‌خواهید از تامپون یا نوار بهداشتی احساس کنید با استفاده از انگشت خود دهانه رحم خود را احساس کنید. در بسیاری از زنان با چرخه منظم، درست قبل از تخمک‌گذاری، دهانه رحم نرم‌تر است، مانند لمس لبهای شما، اما بعد از تخمک‌گذاری، دهانه رحم سفت‌تر می‌شود، بیشتر شبیه لمس نوک بینی است.

علائم تخمک گذاری موفق چیست؟
برای تأیید اینکه تخمک گذاری به پایان رسیده است، می توانید ۶ تا ۸ روز پس از زمان معمول تخمک گذاریتان وجود پروژسترون را آزمایش کنید.

۸. تخمک گذاری و حالت تهوع و سردرد

بسیاری از زنان می‌پرسند، آیا تخمک گذاری می‌تواند ما را بیمار کند؟ پاسخ بله است. حالت تهوع و سردرد قبل از پریود دو عارضه جانبی احتمالی تخمک‌گذاری به دلیل تغییر سطح استروژن و پروژسترون شما هستند.

۹. تغییر در دمای پایه بدن

اگرچه ممکن است واقعاً این علامت را احساس نکنید، اما همچنان می‌تواند نشانه‌ای از تخمک‌گذاری باشد. همانطور که در بالا ذکر شد، دمای پایه بدن شما در طول تخمک‌گذاری افزایش می‌یابد و در آن زمان بالا می‌ماند. پس از ردیابی دمای پایه بدن خود برای چند ماه، به راحتی متوجه الگوها و شناسایی تغییرات قابل توجه خواهید شد.

درک زمان تخمک‌گذاری برای باردار شدن کلیدی است، اما همچنین می‌تواند سرنخ‌هایی در مورد اینکه چرا ناگهان علائم خاصی را تجربه می کنید به شما بدهد. وقتی علائم تخمک‌گذاری را می‌دانید، صرف نظر از اینکه قصد بارداری دارید یا نه، می‌توانید بهتر آماده باشید. هر چه بیشتر با بدن خود هماهنگ باشید، بهتر می‌توانید زمان تخمک گذاری را پیش بینی کنید.

۱۰. تغییرات در بزاق دهان

استروژن و پروژسترون قوام بزاق خشک شده را قبل یا در حین تخمک‌گذاری تغییر می‌دهند و باعث شکل گیری الگوها می‌شوند. این الگوها در بزاق خشک شده ممکن است در برخی از زنان شبیه کریستال یا سرخس به نظر برسد. سیگار کشیدن، خوردن، نوشیدن و مسواک زدن همگی می‌توانند این اثرات را بپوشانند و این نشانگر تخمک‌گذاری کمتر از دیگر علائم‌ها قابل رویت است.

۱۲. تخمک گذاری با خونریزی بعد از سقط

در بیشتر موارد، سقط جنین بر باروری یا تخمک گذاری در زمان حاملگی بعدی تأثیر نمی‌گذارد. امکان تخمک گذاری تخمدان چپ و راست و بارداری در مدت ۲ هفته پس از سقط وجود دارد.

۱۳. تخمک گذاری و جوش زدن

جوش زدن صورت هنگام تخمک گذاری می‌تواند به معنای عدم تعادل هورمونی باشد. آکنه در نتیجه افزایش تولید سبوم و چربی با بالارفتن تستوسترون و اتصال به گیرنده‌های چربی ایجاد می‌شود.

۱۴. تخمک گذاری خارج از رحم

زمانی که تخمک در خارج رحم بارور شود، حاملگی خارج رحمی (در لوله فالوپ) اتفاق می‌افتد. لوله فالوپ برای نگه‌داشتن جنین در حال رشد ساخته نشده است در نتیجه می‌تواند منجر به خونریزی رحمی و سقط جنین شود.

علائم پایان تخمک گذاری چیست؟

برای تأیید اینکه تخمک گذاری به پایان رسیده است، می توانید ۶ تا ۸ روز پس از زمان معمول تخمک گذاریتان وجود پروژسترون را آزمایش کنید. در این زمان سطح پروژسترون شما به بالاترین حد خود می‌رسد و سطح پروژسترون بالا نشان دهنده موفقیت‌آمیز بودن تخمک گذاری است.

چه زمانی در رابطه با تخمک گذاری باید به پزشک مراجعه کنیم؟

زنانی که پریودهای نامنظم دارند اغلب تخمک گذاری نامنظم دارند یا اصلا تخمک‌گذاری نمی‌کنند. همچنین می توانند دوره‌های منظمی داشته باشند و هنوز تخمک‌گذاری نداشته باشند. تنها راه برای تعیین قطعی اینکه آیا تخمک گذاری دارید یا خیر، انجام آزمایش خون هورمونی توسط یک پزشک، مانند متخصص زنان است. متخصص زنان پزشکی است که در سلامت باروری زنان تخصص دارد.

باروری با افزایش سن کاهش می‌یابد، اما حتی زنان جوان نیز ممکن است دچار مشکلات ناباروری شوند. بنابراین بهترین کار برای تنظیم تخمک‌گذاری نامنظم مراجعه به یک متخصص زنان است.

اگر برای پیدا کردن یک متخصص زنان خوب مشکل دارید، اصلا نگران نباشید! شما می‌توانید از طریق دکترتو با برترین متخصصان زنان از سراسر کشور ارتباط برقرار کنید و به صورت تلفنی از آن‌ها مشاوره دریافت کنید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید از بخش نوبت مطب، وقت ملاقات حضوری تنظیم کنید.

تخمک گذاری و خونریزی رحم رو باهم تجربه میکنی؟ برای تشخیص و درمان با دکتر مشورت کن.

تخمک گذاری نامنظم چیست؟

اولیگواوولاسیون اصطلاح پزشکی برای تخمک‌گذاری نامنظم (تخمک گذاری زودتر از موعد یا دیرتر) است. تخمک گذاری نامنظم می‌تواند به دلیل مشکلات جسمی و بیماری‌های مختلفی اتفاق بیفتد. تخمک گذاری برای پریود نامنظم حتی احتمال بارداری شما را هم کاهش می‌دهد.

علائم تخمک گذاری نامنظم چیست؟

موارد زیر می‌توانند نشان‌دهنده تخمک گذاری نامنظم باشند:

  • پریودی‌های نامنظم یا از دست رفته (چه کسانی تخمک گذاری ندارند؟): همانطور که می‌دانید پریودی در نتیجه عدم تشکیل لقاح اتفاق می‌افتد و طی آن دیواره رحم تخریب و تخلیه می‌شود. تغییر چرخه قاعدگی چند روز در ماه کاملا طبیعی است. یک چرخه «عادی» می‌تواند به کوتاهی ۲۱ روز یا تا ۳۵ روز طول بکشد. اگر دوره‌های شما معمولا کوتاه‌تر یا طولانی‌تر از این است و پریود نامنظم دارید، ممکن است مشکل تخمک گذاری داشته باشید.
  • عدم افزایش دمای بدن: اگر چرخه‌های خود را ترسیم کرده‌اید و افزایش جزئی در دمای بدن خود مشاهده نمی‌کنید، ممکن است تخمک گذاری نداشته باشید. با این حال، برخی از زنان حتی اگر در حال تخمک گذاری هستند، افزایش دمای بدن را تجربه نمی‌کنند.
  • تناقض در نتایج تست تخمک گذاری مدیکور و سایر تست‌ها: کیت‌های تست تخمک‌گذاری هورمون LH را شناسایی می‌کنند که درست قبل از تخمک گذاری افزایش می‌یابد. اگر هرگز به نتیجه مثبت نرسیدید، ممکن است تخمک‌گذاری نداشته باشید. دریافت چندین نتیجه مثبت نیز می‌تواند نشان دهنده مشکل تخمک‌گذاری باشد. این بدان معناست که بدن شما در تلاش است تا تخمک‌گذاری را تحریک کند اما به موفقیت دست نمی‌یابد. به آن به عنوان یک اشتباه فکر کنید. این در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) شایع است.

اگر تخمک گذاری انجام نشود پریود میشویم؟

قاعدگی زمانی اتفاق می‌افتد که تخمکی که از تخمدان شما آزاد شده، بارور نشود و رحم پوشش خود را از دست بدهد. به همین دلیل نمی‌توانید بدون تخمک گذاری پریود شوید. با این حال، ممکن است به دلایل دیگری خونریزی از رحم رخ دهد.

اگر تخمک گذاری انجام نشود پریود میشویم؟
قاعدگی زمانی اتفاق می‌افتد که تخمکی که از تخمدان شما آزاد شده، بارور نشود و رحم پوشش خود را از دست بدهد.

بیماری‌ های مرتبط با تخمک گذاری نامنظم

هر چیزی که در تخمک‌گذاری اختلال ایجاد کند ممکن است منجر به ناباروری یا مشکل در بارداری شود. برخی از شایع‌ترین علل را در زیر مورد بررسی قرار داده‌ایم.

متن انگلیسی:
the cause of anovulation is an imbalance of one or more certain hormones, especially the hormones involved in ovulation
ترجمه فارسی:
علت عدم تخمک گذاری، عدم تعادل یک یا چند هورمون خاص، به ویژه هورمون‌های دخیل در تخمک گذاری است.

به نقل از سایت my.clevelandclinic

۱. سندروم تخمدان پلی کیستیک (تخمک گذاری با تنبلی تخمدان)

این بیماری که با عنوان تنبلی تخمدان نیز شناخته می‌شود، باعث ایجاد تخمدان‌های بزرگ می‌شود که اغلب دارای کیست‌های کوچک و پر از مایع هستند. این بیماری منجر به عدم تعادل هورمونی می‌شود که می‌تواند تخمک‌گذاری را مختل کند. برخی از علائم کیست تخمدان عبارتند از مقاومت به انسولین ، چاقی، رشد نامنظم مو و آکنه.

۲. اختلال عملکرد هیپوتالاموس

این اتفاق ناشی از اختلال در تولید FSH و هورمون لوتئینه کننده است که تخمک گذاری را تحریک می‌کند. اختلال عملکرد هیپوتالاموس می‌تواند چرخه قاعدگی را تحت تاثیر قرار دهد. سیکل‌های قاعدگی نامنظم و آمنوره، که به معنای عدم قاعدگی است، در افراد مبتلا به اختلال عملکرد هیپوتالاموس شایع است.

۳. نارسایی زودرس تخمدان

این اصطلاح توقف زودهنگام تولید تخمک به دلیل کاهش سطح استروژن را توصیف می‌کند. این اختلال ممکن است ناشی از یک بیماری خودایمنی، ناهنجاری‌های ژنتیکی یا سموم محیطی باشد و معمولاً قبل از ۴۰ سالگی اتفاق می‌افتد.

۴. پرولاکتین اضافی

اگر فردی از داروهای خاصی استفاده کند یا در غده هیپوفیز خود که هورمون تولید می‌کند دچار اختلال باشد، ممکن است بدن مقادیر زیادی پرولاکتین تولید کند. این به نوبه خود می‌تواند باعث کاهش تولید استروژن شود. پرولاکتین اضافی که هیپرپرولاکتینمی نیز نامیده می‌شود، یک علت کمتر شایع اختلال تخمک گذاری است.

درمان تخمک گذاری نامنظم به چه صورت است؟

اگر پزشکتان تشخیص داده باشد که تخمک‌گذاری منظم ندارید، گام بعدی (اغلب اما نه همیشه) درمان با Clomid است. کلومید (کلومیفن) یک داروی محبوب باروری است که  عوارض جانبی کمی دارد و  میزان موفقیت بارداری خوبی دارد. از میان بهترین داروی گیاهی برای تنظیم هورمون زنانه نیز می‌توان ویتاگنوس را نام برد که بهبود عملکرد چرخه قاعدگی کمک می‌کند.

با این حال، مطمئن شوید که پزشک ابتدا باروری شریک مرد و لوله‌های فالوپ شما را بررسی می‌کند. این به معنای  آنالیز مایع منی  برای مرد و  HSG (نوعی خاص اشعه ایکس) برای شما است.

درمان تخمک گذاری نامنظم به چه صورت است؟
اگر هر مشکلی در تخمک گذاری دارید باید به متخصص زنان مراجعه کرد.

چگونه تخمک گذاری را پیش بینی کنیم؟

ممکن است بعضی اوقات از خود بپرسید آیا من تخمک‌گذاری می‌کنم؟ برای پیدا کردن جواب این سوال باید در وهله اول بدن خود را بهتر درک کنید. در مرحله بعد می‌توانید از ابزارهایی مانند تست‌های خانگی کمک بگیرید تا بفهمید آیا تخمک‌گذاری  دارید یا خیر. برای پیش بینی تخمک گذاری باید موارد زیر را تحت نظر داشته باشید.

۱. پایش دمای بدن

دمای پایه بدن شما، دمای بدن شما در حالت استراحت است. در آغاز چرخه شما، دمای پایه بدن نسبتا ثابت باقی می‌ماند و به طور متوسط ​​بین ۳۶.۲ تا ۳۶.۴ درجه سانتی‌گراد است. با نزدیک‌تر شدن به تخمک‌گذاری، کاهش جزئی در دمای پایه بدن و به دنبال آن افزایش شدید (معمولاً حدود ۰.۴ تا ۱ درجه) درست پس از تخمک‌گذاری، اتفاق می‌افتد.

یکی از راه‌های تشخیص تخمک‌گذاری این است که دمای پایه بدن خود را طی چند ماه پیگیری کنید. دمای خود را با یک دماسنج دیجیتالی که برای بدنه پایه طراحی شده است اندازه‌گیری کنید. این کار را به محض اینکه از خواب بیدار می‌شوید، حتی قبل از اینکه از رختخواب بیرون بیایید انجام دهید و هر روز صبح اطلاعات را یادداشت کنید.

به خاطر داشته باشید که روز به روز، دمای بدن شما می‌تواند نیم درجه یا بیشتر در نوسان باشد، بنابراین فریب یک ضربه کوچک را نخورید، به دنبال افزایش مداوم باشید تا تأیید کنید که تخمک‌گذاری کرده‌اید. پس از چند ماه، اطلاعات به شما حس خوبی از زمان تخمک گذاری می‌دهد تا بتوانید بر اساس آن برای بچه دار شدن برنامه ریزی کنید.

چگونه تخمک گذاری را پیش بینی کنیم؟
بهترین راه برای دانشتن دقیق روزهای تخمک گذاری تعقیب نمودار قاعدگی و دانستن تغییرات رحم است.

۲. زمان تخمک گذاری بعد از پریود (محاسبه زمان تخمک گذاری بعد از پریود)

یکی دیگر از راه‌های ساده و ارزان برای ردیابی تخمک‌گذاری، ثبت روزهای شروع و پایان قاعدگی برای چندین ماه است. اگر سیکل های قاعدگی طبیعی دارید (بین ۲۵ تا ۳۵ روز) به احتمال زیاد تخمک گذاری منظم دارید و تخمک‌گذاری حدود ۱۴ روز قبل از قاعدگی اتفاق می‌افتد.

هر زمان که علائم احتمالی تخمک گذاری را تجربه کردید، حتما آن‌ها را یادداشت کنید. علائم معمول تخمک‌گذاری می‌تواند شامل گرفتگی عضلات، افزایش مخاط دهانه رحم، حساسیت سینه‌ها، احتباس مایعات و افزایش اشتها قبل از پریودی یا تغییرات خلقی باشد.

۳. کیت تخمک‌گذاری (OTC)

کیت‌های پیش‌بینی تخمک گذاری سطح هورمون لوتئینیزه کننده (LH) را اندازه‌گیری می‌کنند که می‌تواند در ادرار شما شناسایی شود. این کیت‌ها به این دلیل کار می‌کنند که تخمک‌گذاری معمولاً ۱۰ تا ۱۲ ساعت پس از به حداکثر رسیدن LH انجام می‌شود (در روزهای ۱۴ تا ۱۵ چرخه قاعدگی اگر سیکل شما ۲۸ روزه باشد). غلظت LH شما باید ۱۴ تا ۲۷ ساعت بالا بماند تا امکان بلوغ کامل تخم فراهم شود.

نحوه عملکرد کیت تخمک گذاری به این صورت است: روی چوب ادرار کنید و منتظر بمانید تا یک خط ظاهر شود. اگر رنگ خط با سایه نشان داده شده در دستورالعمل مطابقت داشته باشد، تخمک‌گذاری قریب الوقوع است (در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت).

اکثر کیت‌ها دارای یک منبع پنج روزه چوب هستند، که در چند روز مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما قبل از استفاده تاریخ انقضا آنها را بررسی کنید، بیشتر آنها فقط دو سال ماندگاری دارند. در حالی که اکثر آزمایش‌های پیش‌بینی تخمک‌گذاری را می‌توان در هر زمانی از روز استفاده کرد، بسیاری از آن‌ها انجام آزمایش را اول صبح توصیه می‌کنند. برای بهترین نتیجه، هر روز تقریباً در زمان مشخصی آزمایش کنید و مصرف مایعات خود را چهار ساعت قبل کاهش دهید تا ادرار شما متمرکزتر شود و LH شما راحت‌تر تشخیص داده شود.

۴. بهترین زمان سونوگرافی برای تعیین تخمک گذاری کی است؟

جسم زرد مسئول تولید آن پروژسترون بعد از تخمک گذاری است. سونوگرافی لگن در این زمان می‌تواند وجود جسم زرد در تخمدان را پس از تخمک گذاری تشخیص دهد.

محاسبه زمان تخمک گذاری بعد از پریود چگونه است؟
تست‌های مختلفی برای تعیین زمان دقیق تخمک‌گذاری وجود دارد که می‌توانید به راحتی در خانه از انها استفاده کنید.

۵. تست تعیین روز تخمک گذاری

کیت پیش بینی تخمک‌گذاری می‌تواند به خوبی زمان تخمک‌گذاری را تشخیص دهد، اما شما می‌توانید از مانیتور باروری نیز برای تشخیص زمان تخمک‌گذاری استفاده کنید. یک مانیتور باروری می‌تواند پنج روز بارور شما را شناسایی کند. این مانیتور سطوح LH و استروژن را اندازه گیری می‌کند تا دو روز اوج باروری شما به اضافه یک تا پنج روز باروری منتهی به آنها را شناسایی کند.

برخی از نسخه‌های مانیتور اطلاعات شش دوره قبلی شما را ذخیره می‌کنند تا میزان باروری شما را سفارشی کنند. اما توجه داشته باشید که از آنجایی که مانیتورها اطلاعات پیشرفت‌ تری به شما می‌دهند، از کیت‌های تخمک گذاری گران‌تر هستند.

برای تشخیص زمان تخمک گذاری همچنین از آزمایش خون هورمونی نیز استفاده می‌شود. آزمایش خون برای اندازه گیری پروژسترون را می‌توان حدود یک هفته قبل از شروع پیش بینی شده دوره قاعدگی بعدی انجام داد . افزایش LH درست قبل از تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد. سطح LH در خون یا ادرار را می‌توان برای پیش بینی اینکه چه زمانی فولیکول بالغ و آماده برای تخمک‌گذاری است اندازه گیری کرد.

نتیجه‌ گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

شما می‌توانید از آنچه در مورد تخمک‌گذاری یاد گرفته‌اید استفاده کنید تا سریعتر باردار شوید. با این حال، حتی اگر باروری شما عالی باشد، انتظار نداشته باشید که اولین ماه تلاش خود را باردار شوید. بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی زوج هایی که می دانستند چگونه علائم تخمک‌گذاری و زمان رابطه جنسی را برای بارداری تشخیص دهند، ۶۸ درصد در عرض سه ماه باردار شدند. بعد از شش ماه، ۸۱ درصد باردار بودند.

با این حال، تخمک گذاری تنها کلید لقاح نیست. این فقط یک بخش از پازل است. سلامت کلی سیستم تولید مثل در هر دو طرف نیز مهم است. اگر در تلاش برای باردار شدن هستید و تقریباً مطمئن هستید که تخمک‌گذاری دارید، تصور نکنید که این بدان معنی است که همه چیز خوب است.

به متخصص زنان مراجعه کنید و معاینه شوید. خبر خوب این است که اکثر زوج هایی که مشکلات باروری دارند می‌توانند با کمک درمان‌های باروری باردار شوند. در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر متخصص زنان و دکتر مامایی در شهر خود اشنا شوید. همچنین امکان مشاوره آنلاین زنان زایمان و نازایی و مشاوره آنلاین دکتر مامایی نیز برای شما فراهم شده است.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

تخمک گذاری در چه روزی است؟ ۱۴ روز قبل از شروع قاعدگی تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد. بهترین روش تشخیص آن تست پروژسترون است.

اهدای تخمک فرآیندی است که در آن یک زن بارور یک تخمک یا تخمک را به زن دیگری اهدا می‌کند تا به باردار شدن او کمک کند.

اگر غده هیپوفیز شما به اندازه کافی LH و FSH ترشح نکند، می‌تواند باعث عدم تخمک گذاری در پریود سه روزه یا تخمک گذاری در سیکل ۳۰ روزه شود.

فقط یک روز بعد از آن امکان بارداری وجود دارد.

در حین تخمک‌گذاری، مخاط شفاف، کشدار و لغزنده است. بلافاصله پس از لقاح، مخاط شما غلیظ و گلوله‌ای می‌شود.

تخمک‌گذاری به آزاد شدن تخمک از تخمدان گفته می‌شود. لانه گزینی زمانی است که تخمک با اسپرم لقاح داشته باشد و در دیواره رحم قرار گیرد.

خیر، باعث جلوگیری از تخمک‌گذاری میشه.

در برخی افراد حدود ۴ روز تخمک گذاری خونریزی دارد. این حالت اغلب باعث لکه بینی یا خونریزی خفیف می‌شود که بسیار سبک‌تر از خونریزی معمولی قاعدگی است.

تخمک گذاری فقط ۱۲ تا ۲۴ ساعت طول می‌کشد.

برخی اوقات ممکن است در طول تخمک‌گذاری دچار پیچ خوردگی یا گرفتگی عضلات شوید. درد تخمک‌گذاری، درد لگنی است که با نام میتل اشمرز نیز شناخته می‌شود. اغلب اوقات این درد با استراحت و داروهای بدون نسخه رفع می‌شود.

درد تخمک‌گذاری ممکن است شبیه درد پریود باشد (مانند یک گرفتگی). اما درد تخمک‌گذاری حدود دو هفته قبل از شروع قاعدگی اتفاق می‌افتد.

مطالعات نشان می‌دهد که زمان رابطه جنسی در رابطه با تخمک‌گذاری، در واقع تاثیر بر پسر بودن یا دختر بودن نوزاد شما ندارد. اما شیوه‌های دیگری وجود دارد که شما می‌توانید جنسیت فرزند خود را قبل از تولد تعیین کنید، که در مقاله‌ای جدا به طور کامل آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

از آنجایی که کیت‌های تخمک‌گذاری برای LH آزمایش می‌کنند، ممکن است همیشه یا در چند روز نتایج مثبتی را به همراه داشته باشند. این نتایج مثبت، مثبت کاذب هستند. یعنی اینکه الزاما شما در حال تخمک گذاری نیستید. این نتایج مثبت می‌توانند نشان‌دهنده تلشا بدن شما برای تخمک‌گذاری باشند. همانطور که می‌دانید برای بارداری، شما باید حتما تخمک آزاد کرده باشید. در نتیجه ممکن است بعد از مثبت شدن تست باردار نشوید.

اگر در روز تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید، احتمال باردار شدن شما چند برابر می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره تخمک گذاری

  1. نرگس گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید اگه علائم تخمگذاری ظاهرشد میتونیم نزدکیمونو شروع کنیم. واینکه به نظرتون بعدازاینکه علائم تخمک گذاری ظاهرشد چندروز بعدتخمک گذاری انجام میشه ممنونت هستم

  2. Yalda گفت:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید امکان بارداری در فاز لوتئال چقدره؟ اگر تخمک گذاری تموم شده باشه و دخولی هم صورت نگرفته باشه ولی کمی آب منی اطراف دهانه واژن ریخته باشه احتمال بارداری هست؟

  3. ستاره گفت:

    سلام من ۳۷ سالمه و دکتر گفته تنبلی تخمدان دارم و به من دارو داده ) قرص رفولیک کپسول اوابوست پودر اینفولیک و قرص DUPBASTON آیا این داروها تاثیرگذار هستن برای سن من؟ و آیا این داروها باعث اضافه وزنم میشن؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      اینم داروها سبب افزایش وزن نمی شود بلکه افراد دچار تنبلی تخمدان ممکنه دچار اضافه وزن شوند و بهتره رژیم غذایی و ورزش را داشته باشید. این داروها برای درمان اختلالات هورمونی قاعدگی و بهبود تخمک گذاری برای شما تجویز شده است.

  4. رعنا گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من تقریبا هرماه بیش از یک تخمک دفع میکنم
    برای بارداری مشکلی پیش نمیاد؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است مشکلی وجود نداشته باشد
      حتما جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنیددکتر زنان

  5. سهیلا گفت:

    من ۴۰ساله هستم
    پریود منظم
    ترشحات تومقاله خوندم درست
    بایددکتربرم برای بارداری

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      بله جهت بررسی بیشتر میتوانید به پزشک مراجعه کنید.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.دکتر زنان

  6. زهرا شریفی گفت:

    سلام خانم دکتر من از روز ۹قاعدگیم رابطه یک روز درمیان دارم امروز هم۱۳قاعدگیم هس یکم زیر شکمم و پهلوم لگن سمت راستم یکم درد می‌کنه علامت های روز تخمک گزاری هستن یکم هم حالت تهو دارم بی حوصله ام باردار می شم خانم دکتر عکس از رحم هم گرفتم گفتن لوله سمت راستم یکم مسدود شده بازش کردن بامایه حاجب می خواستم بپرسم بار دارمی شم خانم دکتر ممنون راهنمایم کنید؟

  7. دنیا گفت:

    سلام قبلا پریود نامنظم داشتم ولی الان سه ماه خداروشکر منظم شده ولی هنوز باردار نشدم بنظرتون مشکلی هست

  8. زهرا گفت:

    سلام من روز ده پریودم یه تیکه ژله ای مثل سفیده تخم مرغ اما سفت و تیره شفاف نیست اندازه انگشت کوچیک از رحمم خارج میشه این نشانه چیه؟

  9. فاطمه سعدی گفت:

    باسلام.پنج روزمونده ب پریودیم ولی دردزیرشکم دارم ولگن ایامیتونن علائم بارداری باشه؟

  10. فاطمه سعدی گفت:

    قرص ضدبارداری راقطع کردم الان شش ماه و هنوز باردارنشدم پریودیم هم هر۲۸ روزه است

    1. همیار دکترِتو گفت:

      وست عزیز
      با مراجعه به متخصص زنان، اختلالات هورمونی و مشکلات رحمی و تخمدانی بررسی شده و عامل مردانه نیز با آنالیز مایع منی بررسی می شود.
      متخصص زنان و زایمان

      1. ناشناس گفت:

        پریودیم منظم شدترشح سفیددارم درروزای تخم گذاری..ولی یکم

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          اگر ترشحات در روز تخمک گذاری و نزدیک آن است مشکلی ندارد و طبیعی می باشد.