عوارض لمینت دندان و ناگفته های این روش زیبایی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لمینت دندان که به عنوان روکش دندان نیز شناخته می‌شود، یک عمل زیبایی است که با هدف بهبود ظاهر دندان‌ها انجام می‌شود. عوارض شایع شامل حساسیت و درد دندان، تغییر رنگ در لمینت، شکستگی یا بریدگی لمینت و تحریک لثه است. نگهداری و مراقبت مناسب در کنار انتخاب دندانپزشک مجرب می‌تواند عوارض را به حداقل برساند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
عوارض لمینت دندان و ناگفته های این روش زیبایی

آیا از عوارض لمینت دندان اطلاعی دارید؟ لمینت دندان که به‌عنوان روکش دندان نیز شناخته می‌شود، یک روش دندانپزشکی زیبایی است که با هدف بهبود ظاهر دندان‌ها انجام می‌شود. این عمل شامل قراردادن پوسته‌های نازک و سفارشی از مواد همرنگ دندان روی سطح جلویی دندان‌ها است که شکل، اندازه و رنگ آنها را بهبود می‌بخشد.

لمینت دندان می‌تواند نتایج زیبایی قابل‌توجهی ارائه‌دهد اما ممکن است در کنار آن دچار عوارض لمینت دندان شوید. بنابراین مهم است که از عوارض و خطرات احتمالی مرتبط با این روش از طریق ارتباط با دندانپزشک آگاه باشید. در سایت دکترتو امکان دریافت نوبت حضوری و مشاوره آنلاین با بهترین دندانپزشکان کشور برای شما فراهم شده است. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی دقیق‌تر معایب لمینیت دندان بپردازیم.

شایع ترین عوارض لمینت دندان کدام است؟

آیا لمینت دندان عوارض دارد؟ لمینت دندان به‌طورکلی ایمن و موثر در نظر گرفته می‌شود، اما ممکن‌است برخی‌از شرایط به عنوان عوارض لمینت دندان بروز پیدا کند. در ادامه به برخی از عوارض شایع لمینت سرامیکی و سایر انواع آن اشاره می‌کنیم.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

۱. حساسیت و درد دندان

یکی از عوارض لمینت دندان که پس از انجام این روش بروز می‌کند، حساسیت دندان است. حساسیت دندان به ناراحتی یا درد ناشی از قرار‌گرفتن دندان در معرض دمای سرد یا گرم، غذاهای شیرین یا اسیدی یا حتی هنگام قرارگرفتن در معرض هوا اشاره دارد. این حساسیت می‌تواند به دلایل مختلفی رخ‌دهد، از جمله برداشتن مقدار کمی از مینای دندان یا قرارگیری نامناسب لمینت دندان که می‌تواند به حساسیت دندان کمک کند.

متن انگلیسی:
The dentist typically takes off a layer of the enamel to apply veneers. It may cause teeth to be slightly sensitive when eating hot or cold food and beverages after placement.
ترجمه فارسی:
دندانپزشک معمولا یک لایه از مینای دندان را برای قراردادن لمینت برمی‌دارد. ممکن است بعد از قراردادن ونیر(روکش)، هنگام خوردن غذا و نوشیدنی سرد یا گرم کمی دندان‌هایتان حساس شود.

به نقل از سایت byfordsmiles

راه حل رفع حساسیت و درد دندان

برای جلوگیری از عوارض لمینت دندان و مدیریت حساسیت دندان، باید اقدامات پیشگیرانه‌ای انجام‌داد؛ مانند استفاده از خمیردندان‌های حساسیت‌زدا، پرهیز از دمای شدید غذا و نوشیدنی‌ها و رعایت بهداشت دهان و دندان. در برخی موارد، برای پیشگیری از معایب لمینت دندان به خصوص در لمینت دندان بدون تراش، ممکن‌است دندانپزشک درمان‌های خاصی مانند استفاده از ژل فلوراید یا استفاده از عوامل باندینگ دندان را جهت کاهش حساسیت توصیه‌کند.

۲. تغییر رنگ لمینت دندان از عوارض لمینت دندان

یکی دیگر از عوارض لمینت دندان که ممکن‌است با لمینت دندان ایجاد شود، تغییر رنگ در طول زمان است. علت تغییر رنگ لمینت دندان می‌تواند عوامل مختلفی از جمله روند طبیعی پیری، مصرف مواد لکه‌دار مانند قهوه یا تنباکو، یا شیوه‌های بهداشت نامناسب دهان باشد. تمیزکردن منظم دندان‌ها و پرهیز از برخی غذاها و نوشیدنی‌هایی که باعث ایجاد لکه می‌شوند، می‌تواند از عوارض لمینت دندان و تغییر رنگ لمینت جلوگیری‌کند.

تغییر رنگ لمینت دندان از عوارض لمینت دندان است؟
تغییر رنگ می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله روند طبیعی پیری، مصرف مواد لکه‌دار مانند قهوه یا تنباکو، یا شیوه‌های بهداشت نامناسب دهان رخ دهد.

راه حل برای تغییر رنگ لمینت دندان

گزینه‌های درمانی برای تغییر رنگ لمینت دندان ممکن‌است شامل روش‌های حرفه‌ای سفیدکردن دندان، باندینگ رزین کامپوزیت برای پوشاندن ناحیه لکه‌شده یا در موارد شدید، جایگزینی خود لمینت باشد.

۳. شکستن یا لب پر شدن لمینت دندان از خطرت لمینت دندان

لمینت دندان می‌تواند مستعد شکستگی یا لب‌پر شدن باشد، به‌خصوص زمانی که در معرض نیروی بیش‌از‌حد یا ضربه قرار گیرد. عادات خاصی مانند دندان قروچه در خواب یا گاز گرفتن اجسام سخت مانند یخ یا خودکار می‌تواند خطر آسیب به لمینت را افزایش دهد. برای جلوگیری از چنین عوارضی، توصیه‌می‌شود درصورت نگرانی از ساییده شدن به خصوص در لمینت دندان خرگوشی، از محافظ شب استفاده کنید و از عاداتی که فشار بی‌مورد روی لمینت وارد می‌کند، اجتناب کنید.

چگونه از عوارض لمینت دندان جلوگیری کنیم؟

همین حالا با دندانپزشک مشورت کن!

راه حل شکستن لمینت دندان

برای جلوگیری از شکستن لمینت دندان، چندین اقدام کلیدی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید:

  • از گازگرفتن یا جویدن اجسام سخت مانند یخ، خودکار یا ناخن خودداری کنید، زیرا ممکن است فشار زیادی بر لمینت‌ها وارد کند.
  • اگر عادت به دندان قروچه یا فشردن دندان (براکسیسم) دارید، آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید؛ او ممکن‌است یک محافظ دهان مخصوص برای محافظت از لمینت‌های شما در هنگام خواب یا موقعیت‌های پراسترس توصیه‌کند.
  • بهداشت دهان و دندان را با مسواک نرم و خمیر دندان غیرساینده رعایت کنید. معاینات منظم دندانپزشکی برای تشخیص هرگونه علائم ساییدگی یا آسیب به لمینت‌ها ضروری است و امکان مداخله به‌موقع را فراهم می‌کند.
  • در صورت بروز شکستگی یا بریدگی لمینت دندان، مشورت سریع با دندانپزشک ضروری است. بسته‌به میزان آسیب، دندانپزشک ممکن‌است برای بازیابی ظاهر و عملکرد دندان، ترمیم یا تعویض لمینت آسیب‌دیده را توصیه‌کند.

۴. تحریک و التهاب لثه

تحریک و التهاب لثه یکی از خطرات لمینت دندان است که در اثر قرارگیری نادرست لمینت دندان بروز می‌کند و می‌تواند باعث عفونت و خونریزی لثه شود. بسیار مهم است که دندانپزشک اطمینان حاصل کند که لمینت به‌طوردقیق نصب شده‌است و بافت لثه توسط لبه‌های تیز تحریک نمی‌شود. در بسیاری از مواقع علت اصلی افتادن لمینت دندان، تحریکات لثه است.

راه حل برای تحریک و التهاب لثه

اقدامات دقیق بهداشتی دهان، از جمله مسواک‌زدن منظم، نخ‌دندان کشیدن و تمیزکردن حرفه‌ای دندان، می‌تواند به جلوگیری‌از مشکلات لثه و خطرات لمینت دندان کمک کند. زیرا لمینت دندان و پوسیدگی دندان به هم مرتبط هستند. اگر تحریک لثه ادامه یابد، دندانپزشک ممکن‌است برای کاهش مشکل، شکل لمینت را تغییر دهد یا لثه‌درمانی انجام دهد.

راه حل برای تحریک و التهاب لثه چیست؟
تحریک و التهاب لثه یکی از خطرات لمینت دندان است که در اثر قرارگیری نادرست لمینت دندان بروز می‌کند.

۵. آیا لمینت کردن باعث پوسیدگی دندان ها می شود؟

یکی از نگرانی‌های اصلی مراجعین این است که آیا لمینت باعث پوسیدگی دندان میشود؟ مواد لمینت باعث پوسیدگی دندان نمی‌شود و عدم رعایت نکات بهداشتی و مراقبت‌های بعد از لمینت، از دلایل اصلی پوسیدگی دندان هستند.

۶. چرا بعد از لمینت دندان دچار بوی بد دهان شدم؟

به دلایل مختلفی ممکن است بوی بد دهان را به عنوان یکی از عوارض بعد از لمینت دندان تجربه کنید. دلایل آن می‌تواند باقی‌ماندن مواد چسبنده لمینت باشد که در طی مراحل لمینیت به طور کامل حذف نشده‌اند.

این مواد باکتری‌ها را در خود جای می‌دهند و باعث تشکیل پلاک و بوی بد می‌شوند. علاوه بر این، اگر بهداشت دهان و دندان به درستی رعایت نشود، تجمع پلاک و ذرات غذا در اطراف لمینت نیز بوی نامطبوعی در دهان به جا می‌گذارد.

عوارض کامپوزیت و لمینت دندان چیست؟ (کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟)

کامپوزیت دندان یکی دیگر از روش‌های پر کاربرد زیبایی دندان است که می‌تواند ظاهر شکسته، پوسیده و تیره رنگ دندان را شبیه به دندان سالم و طبیعی کند. اما می‌تواند مانند لمینت معایبی داشته باشد. در جدول زیر، به بررسی معایب کامپوزیت و لمینت پرداختیم:

عوارض کامپوزیت دندانعوارض لمینت دندان
حساسیت دندان نسبت به دمای سرد و گرمحساسیت دندان نسبت به غذاهای اسیدی
تغییر رنگ و لکه‌دار شدن سریع‌ترتحریک، التهاب یا تحلیل لثه
سایش و خرد شدن مواد کامپوزیت با گذشت زمانشکستگی یا جدا شدن لمینت با ضربه به دندان
کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟

عوارض نادر لمینت دندان چیست؟

علت نارضایتی از لمینت دندان چیست؟ آیا لمینت به دندان آسیب میزند؟ خطرات لمینت دندان اگرچه نادر است، اما محتمل است. معایب ممکن است شامل عفونت، آسیب عصبی یا واکنش‌های آلرژیک به مواد مورد استفاده در طول عمل باشد.

انجام لمینت دندان برای زنان باردار و کودکان زیر ۱۸ سال حتما باید با مشورت پزشک باشد. قبل از هرگونه نگرانی یا حساسیت با دندانپزشک صحبت کنید تا خطر چنین عوارضی به حداقل برسد و بدانید که لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است.

عوارض لمینت دندان برای چه کسانی بیشتر است؟ با پزشک مشورت کن.

روش نگهداری و مراقبت طولانی مدت از لمینت دندان چیست؟

نگهداری و مراقبت بعد از لمینت دندان برای اطمینان از دوام لمینت دندان و حفظ ظاهر آنها ضروری است. در اینجا چند نکته کلیدی برای نگهداری و مراقبت از لمینت دندان آورده‌شده‌است:

  • بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید (به خصوص در لمینت دندان برای افراد سیگاری)
  • از محصولات ساینده دندانی خودداری کنید.
  • مصرف مواد لکه‌زا را به حداقل برسانید.
  • دندان‌قروچه (براکسیسم) را ترک کنید.
  • از گازگرفتن اجسام سخت خودداری کنید.
  • از معاینات منظم دندانپزشکی غافل نشوید.

برای رفع عوارض لمینت دندان به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت بروز عوارض لمینت دندان در کودکان و بزرگسالان، به دندانپزشک متخصص در دندانپزشکی زیبایی یا دندانپزشکی ترمیمی و کودک مراجعه کنید. این متخصصان دانش و تخصص لازم را دارند تا هرگونه عارضه مرتبط با لمینت دندان را به‌طور موثر برطرف کنند.

درصورتی‌که دچار عوارض لمینت دندان شدید، باید با دندانپزشک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دندانپزشک در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین با دکتر دندانپزشک وجود دارد.

برای رفع عوارض لمینت دندان به کدام پزشک مراجعه کنیم؟
درصورتی‌که دچار عوارض لمینت دندان شدید، باید با دندانپزشک مشورت کنید.

قیمت لمینت دندان در دکترِتو کلینیک

برای به حداقل رساندن خطرات و عوارض لمینت دندان، انتخاب یک دندانپزشک مجرب و واجد شرایط حیاتی است. یک دندانپزشک باتجربه، تخصص و مهارت لازم را برای انجام دقیق عمل، تضمین بهترین نتیجه ممکن و کاهش بروز خطرات لمینت دندان دارد. در صورتیکه می‌خواهید از به‌روزترین قیمت لمینت دندان آگاهی پیدا کنید، همین حالا از دکترِتو کلینیک کمک بگیرید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

لمینت دندان یک عمل زیبایی محبوب است که می‌تواند ظاهر دندان‌ها را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. با‌این‌حال، آگاهی از عوارض لمینت دندان بسیار مهم است. با درک این خطرات و انجام اقدامات پیشگیرانه، افراد می‌توانند احتمال عوارض را به حداقل برسانند و از مزایای طولانی‌مدت لمینت دندان بهره‌مند شوند.

در صورت بروز عوارض، توصیه می‌شود که از دکتر دندانپزشک خبره استفاده کنید که بتواند درمان مناسب را ارائه‌دهد و هر مشکلی را به طور موثر حل کند. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دندانپزشک در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو، مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله، لمینت‌های دندان می‌توانند با محافظت از دندان‌ها در برابر حفره‌های دندانی، به سلامت دهان شما کمک کنند. البته قبل از لمینیت کردن دندان‌هایتان حتما از مزایا و معایب لمینت دندان آگاه شوید.

بله، افرادی که مینای دندان نازکی دارند یا عفونت و پوسیدگی قبلی در دهان آنها وجود دارد، نباید قبل از بهبود آن‌ها لمینت دریافت کنند زیرا دچار عوارض جانبی لمینت دندان می‌شوند.

عوارض لمینت دندان نسبتا نادر است. با‌این‌حال، مهم است که توجه داشته‌باشید، بدن هر فردی نسبت به لمینت دندان، به روش متفاوتی پاسخ می‌دهد. با انتخاب یک دندانپزشک مجرب و رعایت اصول بهداشت دهان و دندان می‌توانید به میزان قابل توجهی خطر عوارض لمینت دندان را به حداقل برسانید.

زمانی که لمینت‌های دندان به درستی مراقبت شوند، معمولا عوارض جانبی طولانی‌مدت ندارند. بااین‌وجود، رعایت بهداشت دهان و دندان، اجتناب از عاداتی که می‌تواند به لمینت آسیب برساند و برای اطمینان از طول عمر و عملکرد بهینه آن، به‌طورمرتب برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

برای جلوگیری‌از خطرات لمینت دندان، اقدامات پیشگیرانه زیر را دنبال کنید:

  • یک دندانپزشک با تجربه را برای این روش انتخاب کنید.
  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، از جمله مسواک‌زدن منظم و نخ‌دندان کشیدن.
  • از عادت‌هایی که می‌تواند به لمینت آسیب برساند، مانند گازگرفتن اجسام سخت یا دندان‌قروچه خودداری کنید.
  • برای معاینات منظم و تمیزکردن حرفه‌ای به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

بله، در صورت لزوم می‌توان لمینت‌ دندان را برداشت. اما فرآیند برداشتن ممکن‌است نیاز به تغییراتی در ساختار طبیعی دندان داشته‌باشد، زیرا لمینت به مینای دندان چسبیده است. بسیار مهم است که با دندانپزشک خود مشورت کنید تا در مورد وضعیت خاص‌تان صحبت کنید و بهترین تصمیم را بگیرید.

تغییر رنگ لمینت دندان یکی از عوارض لمینت دندان است. اگر متوجه تغییر رنگ روکش دندان خود شدید، مهم است که در اسرع وقت با دندانپزشک خود مشورت کنید. تغییر رنگ روکش‌ها می‌تواند به دلایل مختلفی مانند مصرف غذا یا نوشیدنی لکه‌ساز، سایش طبیعی یا مشکلات زمینه‌ای در مواد باندینگ، رخ دهد.

دندانپزشک شما روکش را بررسی می‌کند و علت تغییر رنگ را مشخص می‌کند. او ممکن است تمیزکردن یا اقدامات حرفه‌ای را برای ازبین‌بردن لکه‌های سطحی توصیه کند یا اگر تغییر رنگ قابل‌توجه است یا قابل اصلاح نباشد، تعویض روکش را پیشنهاد کند. برای حفظ ظاهر زیبایی روکش و اطمینان از ماندگاری آن، رسیدگی سریع به هرگونه تغییر رنگ بسیار مهم است.

با مراقبت و نگهداری مناسب، لمینت‌های دندان می‌توانند بین ۱۰ تا ۱۵ سال یا حتی بیشتر دوام بیاورند. با‌این‌حال، طول عمر آنها می‌تواند بسته‌به عواملی مانند شیوه‌های بهداشت دهان، عاداتی که ممکن‌است به لمینت آسیب برساند و تغییرات فردی در سلامت دهان، متفاوت باشد.

قرار دادن نامناسب لمینت دندان می‌تواند باعث تحریک و التهاب لثه شود. رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان، مانند مسواک‌زدن منظم، نخ‌دندان کشیدن و تمیزکردن حرفه‌ای دندان، می‌تواند به جلوگیری‌از مشکلات لثه مرتبط با لمینت دندان کمک کند. اگر تحریک لثه ادامه داشت، برای گزینه‌های درمانی مناسب با دندانپزشک خود مشورت کنید.

شکستگی لمینت دندان خیلی شایع نیست، اما در شرایط خاصی ممکن‌است رخ دهد. لمینت دندان، چه از رزین چینی یا کامپوزیت ساخته شده‌باشد، به گونه‌ای طراحی شده که محکم و بادوام باشد؛ اما می‌تواند به دلیل ضربه، دندان‌قروچه یا گازگرفتن اجسام سخت بشکند و این یکی از خطرات لمینت دندان است.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عوارض لمینت دندان

  1. Tina گفت:

    راست میگن وقتی دندان عقل در نیامده کامپوزیت یا لمینت انجام شود بعد از در آمدن دندان عقل جا ب جا میشوند ؟!؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله امکانش هست