مهم ترین علت تغییر رنگ لمینت دندان و روش پیشگیری از آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لمینت دندان یک روش زیبایی دندان‌ها است که در آن یک لایه نازک از مواد رزینی بر روی سطح دندان‌ها قرار می‌گیرد تا شکل و رنگ دندان‌ها را تغییر دهد. علت تغییر رنگ لمینت دندان شامل عدم مراقبت و نظافت مناسب دندان‌ها، استعمال سیگار، مصرف نوشیدنی‌های رنگ‌دهنده و مواد غذاهایی لکه‌زا است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
مهم ترین علت تغییر رنگ لمینت دندان و روش پیشگیری از آن

آیا می‌دانید علت تغییر رنگ لمینت دندان چیست؟ استفاده از لمینت‌های پرسلن یا روکش‌های چینی به‌عنوان خدمات دندانپزشکی زیبایی می‌تواند با تغییر شکل دندان‌ها، پوشاندن لکه‌ها و تیرگی دندان‌ها و بهبود شکل لبخند تاثیر مثبتی بر زیباشدن لبخند افراد داشته باشد. استفاده از این روکش‌های دندانی می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش حس اعتماد به نفس و راحتی افراد داشته باشد.

اگر چه به‌صورت معمول لمینت‌های دندانی درمان طولانی‌مدتی برای رفع عیوب معمولی دهان و دندان و افزایش زیبایی آنها هستند، اما ممکن است در نهایت تغییر رنگ دهند. اگر لمینت دندان دارید،‌ بهتر است حتما معاینه منظم با دندانپزشک داشته باشید. در سایت دکترتو امکان دریافت نوبت حضوری و مشاوره آنلاین با بهترین دندانپزشکان کشور برای شما فراهم شده است. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی دقیق‌تر علت پوسیدگی لمینیت دندان بپردازیم.

علت تغییر رنگ لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یکی از خدمات دندانپزشکی است که طرفداران زیادی دارد. به‌صورت‌کلی روکش‌هایی که از جنس پرسلن هستند در مقایسه با دندان‌های طبیعی و روکش‌های کامپوزیت دندان کمتر لکه می‌گیرند و دلیل آن این است که روکش‌های پرسلن برخلاف مینای طبیعی دندان غیرمتخلخل است. این مورد یکی از موارد مهم تفاوت لمینت و کامپوزیت است و بدان معنا است که لمینت‌ها با مصرف نوشیدنی‌هایی مانند کافئین و نوشیدنی‌های رنگی، لکه کمتری را جذب می‌کند.

بااین‌حال برخی موارد می‌تواند به‌تدریج و بعد از گذشت مدت زمانی باعث تغییر رنگ روکش‌های دندانی لمینت شوند و این مورد یکی از عوارض لمینت دندان است. خصوصاً اگر مراقبت از لمینت به‌درستی انجام نشود، احتمال تغییر رنگ دادن لمینت‌های دندانی و کاهش دوام لمینت دندان بسیار زیاد است. مهم‌ترین دلایل تغییر رنگ لمینت شامل موارد زیر می‌شود.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

۱. مصرف نوشیدنی ها و غذاهای رنگی

درست است که پیش‌ازاین گفته شد که مصرف کافئین، قهوه و چای یا نوشیدنی‌ها و غذاهای رنگی نمی‌تواند به میزان زیادی توسط روکش‌های پرسلن جذب شود، اما این بدان معنا نیست که این ترکیبات کاملاً روی روکش‌های دندانی بی‌تاثیرند.

زمانی که میزان مصرف این ترکیبات زیاد شود، خصوصاً اگر بعد از مصرف، شست‌وشوی دندان‌ها یا مسواک‌زدن انجام نشود، به‌تدریج رنگ این ترکیبات غذایی و نوشیدنی‌ها می‌تواند روی روکش‌های لمینت هم تاثیر گذاشته و موجب لکه‌گرفتن یا تغییر رنگ آنها شود. کافئین می‌تواند علت زرد شدن لمینت دندان باشد.

۲. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

برای مراقبت از لمینت یکی از نکات بسیار مهم رعایت اصول بهداشتی دهان و دندان است. مسواک‌زدن به‌عنوان یک روتین مهم و استفاده از دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید می‌تواند علاوه بر حفظ سلامت دندان‌ها، به افزایش دوام و کیفیت لمینت‌ها نیز کمک کند. مسواک‌نزدن، نخ‌دندان نکشیدن بعد از غذا و غیره می‌تواند منجر به ایجاد پلاک روی دندان‌ها و لمینت‌ها شود که نتیجه آن به‌مرورزمان تغییر رنگ لمینت است.

۳. سیگار کشیدن یکی از علت های زرد شدن لمینت

سیگارکشیدن یکی دیگر از دلایل بسیار مهم تغییر رنگ لمینت است. همان اثری که سیگار می‌تواند روی دندان‌های طبیعی داشته باشد روی لمینت‌ها نیز به همان صورت است و در صورت مصرف دخانیات و لمینت دندان برای افراد سیگاری به‌تدریج تغییر رنگ داده و زرد می‌شود.

سیگار کشیدن یکی از علت های زرد شدن لمینت است؟
لمینت دندان برای افراد سیگاری به‌تدریج تغییر رنگ داده و زرد می‌شود.

۴. افزایش سن

از دیگر دلایل تغییر رنگ لمینت افزایش سن افراد است. با افزایش سن، لثه‌های افراد کوچک می‌شوند و نواحی که روکش دندان را لمس می‌کند، آشکار می‌کند.

از آن‌جایی که روکش‌ها در جای خود چسبانده شده‌اند و روکش‌ها اکنون قابل‌مشاهده است، ممکن است خطوط قهوه‌ای کمی روی دندان شما ظاهر شود. علاوه‌براین، غذاها و نوشیدنی‌های تیره‌رنگ ممکن است روی مینای دندان لکه ایجاد کرده که در نتیجه روی رنگ روکش‌های دندان نیز تاثیر می‌گذارد.

۵. گذشت مدت زمان زیادی از انجام لمینت دندان

اگر مدت‌زمان بسیار زیادی از انجام لمینت دندان گذشته باشد، احتمال تغییر رنگ آن وجود دارد. درواقع گاهی دلیل تغییر رنگ لمینت تمام‌شدن مدت‌زمان استفاده از آنهاست. دندانپزشک شما می‌تواند درخصوص این مهم به شما اطلاعات لازم را بدهد. شاید دندانپزشک به شما بگوید که زمان استفاده از لمینت‌های دندانی به اتمام رسیده و زمان تعویض آنهاست.

۶. آسیب و خراش دندان

آسیب یا خراش‌ها و شکستگی‌های احتمالی که به‌تدریج روی لمینت‌ها ایجاد می‌شود یکی از مهم‌ترین دلیل تغییر رنگ لمینت است. در صورت آسیب به دندان‌ها، خصوصاً عاج دندان یا بافت‌های داخلی این احتمال وجود دارد که روکش‌ها تغییر رنگ دهند.

در واقع این خراش‌ها و آسیب‌هایی که روی سطح لمینت دندان‌ها ایجاد می‌شود راه نفوذ مواد رنگی را باز می‌کند و همین مورد می‌تواند علت زرد شدن لمینت باشد. واردشدن ضربه به دندان‌ها یا مصرف و گاززدن مواد غذایی که بیش‌ازحد سفت‌اند مانند سیب یا یخ می‌تواند با ایجاد خراش و آسیب به لمینت‌ها، جذب مواد رنگی توسط آنها را افزایش دهد.

آیا می‌توان رنگ روکش دندان را تغییر داد؟

برای تشخیص دقیق، از دکتر مشاوره بگیر!

۷. بیماری های دهان و دندان یکی از علل مهم زرد شدن و پوسیدگی لمینت

به‌عنوان عوارض لمینت دندان احتمال بروز بیماری‌های لثه یا بیماری‌های پریودنتال یا پوسیدگی دندان‌ها وجود دارد. خصوصاً اگر جلسات معاینه بعد از انجام لمینت به‌صورت منظم انجام نشود و دندان‌ها و لمینت‌های دندانی توسط دندانپزشک بررسی نشود.

همین پوسیدگی دندان یا بیماری هایی که باعث خرابی دندان میشود می‌تواند دلیل تغییر رنگ لمینت دندان باشد. همچنین این بیماری‌ها علت افتادن لمینت دندان هستند. دقت داشته باشید که لمینت دندان و پوسیدگی دندان با هم ارتباط دارند.

۸. استفاده از خمیر دندان یا مسواک نامناسب

برای مراقبت از لمینت دندان دندانپزشک شما قطعاً استفاده از یک مسواک مناسب نرم و خمیردندان‌هایی که فاقد مواد ساینده هستند را توصیه می‌کند. استفاده از خمیردندان یا مسواک نامناسب، خصوصاً دهان‌شویه‌هایی که حاوی هگزیدین هستند می‌تواند به‌مرور به لمینت‌ها آسیب برساند و دلیل تغییر رنگ لمینت موردنظر باشد.

متن انگلیسی:
Porcelain veneers can darken from power-polishing dental equipment, excess composite, or bacteria leaking between your teeth and the veneers. Bacteria between your teeth and veneers – If a dentist bonds your veneers but leaves small gaps between the veneers and your teeth, bacteria can leak in and attract stains
ترجمه فارسی:
روکش‌های پرسلن می‌توانند در اثر تجهیزات دندانپزشکی، ترکیبات اضافی یا باکتری‌هایی که بین دندان‌ها و روکش‌ها نشت می‌کنند تیره شوند. اگر دندانپزشک روکش‌های شما را بچسباند، اما شکاف‌های کوچکی را بین روکش‌ها و دندان‌های شما باقی بگذارد، باکتری‌ها می‌توانند به داخل نشت کرده و لکه‌ها را جذب کنند و به دنبال آن رنگ لمینت‌ها تغییر می‌کند.

به نقل از سایت brooksher

۹. عدم آماده سازی کامل دندان ها قبل از لمینت

انجام لمینت دندان به دقت و مهارت زیادی نیاز دارد. دندانپزشک باید قبل از نصب و چسباندن لمینت‌ها مراحل آماده‌سازی دندان‌ها را به‌صورت دقیق انجام دهد. اگر بین دندان‌ها شکاف‌های کوچکی باشد یا اگر عفونت باکتریایی در دندان‌ها وجود داشته باشد، انجام لمینت روی آنها می‌تواند باعث نشت باکتری درون روکش‌ها شده که نتیجه آن جذب‌کردن لکه‌ها توسط لمینت‌ها است؛ بنابراین باید قبل از انجام لمینت تمام مراحل آماده‌سازی دندان‌ها به‌صورت کامل انجام شود.

عدم آماده سازی کامل دندان ها قبل از لمینت چه عوارضی دارد؟
باید قبل از انجام لمینت تمام مراحل آماده‌سازی دندان‌ها به‌صورت کامل انجام شود.

۱۰. علت زرد شدن لمینت دندان در کودکان و زنان باردار

تغییر رنگ لمینت دندان برای زنان باردار می‌تواند به دلیل تغییرات هورمونی باشد. مصرف مواد غذایی سالم و بدون رنگ نیز روی سلامت دندان تاثیر زیادی دارند. زرد یا تیره شدن لمینت دندان در کودکان بیشتر به دلیل بهداشت نامناسب دهان و دندان و خوردن خوراکی‌های رنگی مانند اسمارتیز و پفک اتفاق می‌افتد. برای کودکان و زنان باردار رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن و پرهیز یا به حداقل رساندن مصرف مواد لکه‌زا مهم است.

۱۱. برای بررسی علت تغییر رنگ لمینت دندان باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای بررسی لمینت دندان و دلیل تغییر رنگ آن باید با دندانپزشک مشورت کنید. دندانپزشک به شما می‌گوید که لمینت برای چه دندان هایی مناسب است. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دندانپزشک در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین با دکتر دندانپزشک وجود دارد.

بهترین دندانپزشک برای سفید کردن دندان را پیدا کن!

آیا می توان لمینت را دوباره سفید کرد؟

اما آیا امکان سفیدکردن روکش‌های دندانی وجود دارد؟ برخی فکر می‌کنند که با کیت‌های سفیدکننده خانگی یا روش‌های سفیدکردن دندان مانند بلیچینگ می‌توان روکش‌های دندانی را هم سفید کرد و لکه‌های زرد و قهوه‌ای آن را از بین برد.

بااین‌حال اما این روش‌ها برای سفیدکردن دندان‌ها کاربرد دارند و زیاد روی لمینت‌های دندانی نتیجه‌بخش نیستند. معمولاً نمی‌توان با این درمان‌ها آنها را سفیدتر کرد، اما می‌توان تنها با مراجعات مکرر به دندانپزشکی آنها را تمیز نگه داشت. معمولاً روش‌های بلیچینگ زمانی کاربرد دارد که خود دندان‌ها لکه‌دار شده‌اند.

آیا می توان  لمینت دندان را با خمیردندان یا نوارهای سفید کننده سفید کرد؟

متأسفانه ژل سفید کننده و دهانشویه برای انواع لمینت مانند لمینت دندان خرگوشی موثر نیست. برای اینکه روکش‌های دندان شما با بقیه دندان‌هایتان مطابقت داشته باشد، باید آنها را به کمک کاتالوگ رنگ لمینت دندان تعویض کنید.

کدام مواد غذایی دلیل تغییر رنگ لمینت دندان هستند؟

مواد غذایی رنگی می‌تواند از مهم‌ترین دلایل تغییر رنگ لمینت دندان باشد. از جمله این مواد غذایی می‌توان به چای و قهوه اشاره کرد. مصرف مشروبات الکلی نیز می‌تواند علت زردشدن لمینت دندان باشد. مواد غذایی که حاوی اسیدها و قند بیش‌ازحد هستند هم می‌توانند دلیل تغییر رنگ لمینت باشند. آنها با چسبیدن به سطح روکش‌ها و ایجاد پلاک‌های دندانی می‌توانند موجب لکه‌دار شدن روکش‌های دندانی شوند.

مصرف آب‌نبات و تافی، چیپس، کرانچی و پفک، مصرف توت‌ها و سس گوجه‌فرنگی و مواردی ازاین‌دست همگی می‌توانند موجب تغییر رنگ دادن لمینت های دندانی شوند. غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی مانند لیموناد و سرکه سیب یا سرکه بالزامیک و نوشیدنی‌های سرد و یخ هم ممکن است موجب فرسایش لمینت‌ها شده و به‌مرور رنگ آنها را تغییر دهند.

خصوصاً اگر بعد از مصرف این مواد غذایی بهداشت دهان و دندان رعایت نشود، احتمال تغییر رنگ لمینت در صورت مصرف این غذاها بسیار بیشتر است. به همین دلیل باید مراقبت پس از لمینت دندان را جدی گرفت.

کدام مواد غذایی دلیل تغییر رنگ لمینت دندان هستند؟
مواد غذایی که حاوی اسیدها و قند بیش‌ازحد هستند، می‌توانند دلیل تغییر رنگ لمینت باشند.

عوارض تغییر رنگ لمینت چیست؟

اثرات تغییر رنگ لمینت می‌تواند روی ظاهر کلی و نارضایتی از لبخند تأثیر بگذارد. تغییر رنگ قابل توجه می‌تواند منجر به عدم تطابق لمینت با دندان‌های طبیعی و کاهش اعتماد به نفس در لبخند شود. در این زمان ممکن است نیاز به تعویض لمینت‌ها داشته باشید. رعایت بهداشت دهان و دندان و پرهیز از مصرف مواد غذایی رنگی، می‌تواند به کاهش عوارض لمینت دندان و اثرات تغییر رنگ لمینت کمک کند.

بهترین روش پیشگیری از تغییر رنگ لمینت کدام است؟

بهترین راه برای جلوگیری از تغییر رنگ لمینت، رعایت بهداشت دهان و دندان است. مسواک زدن حداقل ۲ بار در روز با خمیر دندان مناسب (توصیه دندانپزشک)، نخ دندان کشیدن روزانه و شستشو با دهانشویه ضد میکروبی از مهم‌ترین موارد است. سایر موارد شامل پرهیز یا به حداقل رساندن مصرف مواد لکه‌زا مانند تنباکو، قهوه و چای هستند. معاینه منظم دندانپزشکی و تمیز کردن حرفه‌ای دندان یا پولیش لمینت دندان می تواند لکه‌های سطحی را از بین ببرد.

قیمت سفید شدن لمینت دندان در دکترِتو کلینیک

به‌صورت‌کلی تمام روش‌هایی که می‌توان از آنها برای ترمیم تغییر رنگ لمینت دندان استفاده کرد هزینه‌بر است. میزان هزینه و قیمتی که باید برای ترمیم‌کردن رنگ لمینت‌های دندانی پرداخت کرد به این بستگی دارد که رنگ آنها چقدر تغییر کرده و از چه روشی باید برای ترمیم آنها استفاده کرد.

گاهی اوقات دندانپزشک تنها با تمیزکردن دندان‌ها و چند روش ساده مانند پولیش روکش‌ها می‌تواند تغییر رنگ لمینت دندان‌ها را ترمیم کند. اما گاهی نیز میزان تغییر رنگ به‌حدی است که نمی‌توان آنها را ترمیم کرد و تنها راه‌حل تعویض لمینت دندان است. خصوصاً اگر عمر مفید لمینت‌ها به اتمام رسیده باشد قطعاً هزینه‌کردن برای ترمیم رنگ آنها گزینه خوبی نیست. در صورتیکه می‌خواهید از جدیدترین قیمت لمینت دندان اطلاع پیدا کنید، همین حالا از دکترِتو کلینیک کمک بگیرید.

بهترین روش پیشگیری از تغییر رنگ لمینت کدام است؟
اثرات تغییر رنگ لمینت می‌تواند روی ظاهر کلی و نارضایتی از لبخند تأثیر بگذارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

با وجودی که لمینت‌های پرسلن به‌نسبت دندان‌های طبیعی کمتر مستعد لکه‌گرفتن و زردشدن هستند؛ اما این بدان معنا نیست که آنها اصلاً دچار تغییر رنگ نمی‌شوند. رعایت‌نکردن نکات و اصول مراقبت از لمینت دندان می‌تواند علت تغییر رنگ لمینت به‌مرورزمان باشد. مواردی مانند آسیب به لمینت‌ها، تجمع پلاک روی آنها، مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای حاوی رنگدانه و مواردی ازاین‌دست می‌تواند رنگ لمینت‌ها را به‌مرورزمان تغییر دهد.

برای جلوگیری ار تغییر رنگ لمینت دندان باید با دندانپزشک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر دندانپزشک در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

نوشیدنی‌های رنگی مانند چای می‌تواند روی مینای طبیعی دندان‌ها تاثیر گذاشته و موجب زردشدن آن شود. بااین‌حال ونیرهای پرسلن به دلیل ساختار غیرمتخلخلی که دارند این نوشیدنی‌ها را جذب نمی‌کنند. اما اگر ونیرها دچار آسیب و شکستگی شوند یا بعد از مصرف چای بهداشت دهان و دندان رعایت نشود، مصرف مداوم چای هم می‌تواند علت زردشدن لمینت دندان شود.

مواد رنگی می‌توانند به‌مرور روی کیفیت لمینت‌ها تاثیر گذاشته و موجب تغییر رنگ آنها شوند. خصوصاً اگر به دلیل وجود شکاف در روکش‌ها یا هرگونه شکستگی و خراشی جذب مواد رنگی توسط روکش‌ها بیشتر شود.

در یک‌کلام می‌توان گفت که قهوه می‌تواند عامل تغییر رنگ لمینت باشد. روکش‌های پرسلن ممکن است دچار لکه شوند، حتی اگر از نظر فنی نسبت‌به دندان‌های طبیعی شما در برابر لکه مقاوم‌تر باشند. قهوه و بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌های دیگر که حاوی رنگ‌دانه‌های خاصی هستند می‌توانند ونیرهای شما را تغییر رنگ دهند، همان‌طور که می‌توانند رنگ دندان‌های طبیعی شما را تغییر دهند.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن