آیا لمینت دندان و پوسیدگی دندان با هم مرتبط هستند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لمینت دندان و پوسیدگی دندان می‌تواند به هر دلیلی پیش بیاید اما معمولا با رعایت دستورات مراقبت‌های بعد از لمینت می‌توان عوارض لمینت را به حداقل رساند و از پوسیدگی و خرابی دندان‌ها بعد نصب لمینت‌ها جلوگیری کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
آیا لمینت دندان و پوسیدگی دندان با هم مرتبط هستند؟

اگر قصد انجام لمینت را دارید، احتمالا یکی از سوالات شما این است که لمینت دندان و پوسیدگی دندان با هم مرتبط هستند؟ داشتن دندان‌های زیبا و مرتب به لطف لمینت دندان دیگر آرزوی محال نیست. به‌علاوه اینکه مزیت مقاوم‌سازی دندان‌ها را هم به‌دنبال دارد.

یکی از نگرانی‌ها برای استفاده از این تکنیک، عوارض لمینت است چرا که برای نصب باید قسمتی از مینای دندان تراش بخورد. همین موضوع نگرانی درباره احتمال پوسیدگی و خرابی دندان را پررنگ‌تر می‌کند. به همین دلیل بهتر است حتما معاینه منظم با دندانپزشک داشته باشید. در سایت دکترتو امکان دریافت نوبت حضوری و مشاوره آنلاین با بهترین دندانپزشکان کشور برای شما فراهم شده است. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی دقیق‌تر علت پوسیدگی لمینیت دندان بپردازیم.

لمینت دندان روشی است برای محافظت از دندان‌ها در مقابل پوسیدگی که کل دندان را پوشانده و علاوه‌بر هدف زیبایی باعث مقاومت بیشتر دندان‌ها می‌شود. نصب لمینت دندان به‌تنهایی نمی‌تواند عامل پوسیدگی دندان باشد اما در صورت عدم رعایت دستورات دندانپزشک و مراقبت‌های بعد از لمینت، احتمال پوسیدگی دندان بیشتر شده و می‌توان آن را از عوارض لمینت دندان دانست.

مواد لمینت باعث پوسیدگی دندان نمی‌شود، یعنی ضرری برای دندان‌ها ندارند. اما ریسک خرابی و پوسیدگی همیشه وجود دارد. در واقع، عامل پوسیدگی دندان بعد از لمینت‌ها عدم رعایت نکات بهداشتی و مراقبت‌های بعد از لمینت، و عدم مهارت کافی دندانپزشک در نصب لمینت است. در این شرایط باید برای درمان پوسیدگی دندان اقدام کنید.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

آیا لمینت متحرک باعث پوسیدگی دندان می شود؟

به‌خاطر فاصله‌ای که بین لمینت متحرک و دندان‌ها به‌وجود می‌آید، و از آنجایی که بزاق دهان به‌خاطر لمینت متحرک دیگر مثل قبل قادر به پاک‌کردن باکتری‌ها نیست، پلاک‌ و جرم دندانی بیشتری در این فواصل جمع می‌شود. درنتیجه می‌توان گفت لمینت متحرک می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود.

آیا لمینت سرامیکی باعث پوسیدگی دندان می شود؟

فرقی نمی‌کند که چه نوع جنس لمینتی روی دندان نصب می‌شود، مواد تشکیل‌دهنده این پوشش‌های دندانی عامل خرابی یا پوسیدگی نیستند، بلکه عامل پوسیدگی و خرابی دندان، رعایت نکردن مراقبت‌های بعد از لمینت است و ربطی به استفاده از لمینت سرامیکی یا کامپوزیت ندارد.

آیا کامپوزیت و لمینت باعث پوسیدگی دندان می شود؟

کامپوزیت دندان و لمینت هیچ ماده آسیب‌زننده‌ای برای دندان‌ها ندارند. یعنی استفاده از آن‌ها برای دندان هیچ منعی نداشته و باعث پوسیدگی دندان نمی‌شود. اما اگر کامپوزیت یا لمینت روی دندان خراب یا آسیب‌دیده نصب شود، پوسیدگی، خرابی و عفونت دهان و لثه را به‌دنبال خواهد داشت.

آیا کامپوزیت و لمینت باعث پوسیدگی دندان می شود؟
عامل پوسیدگی و خرابی دندان، رعایت نکردن مراقبت‌های بعد از لمینت است.

چرا بعد از لمینت دندان ها پوسیده می شوند؟ (علت پوسیده شدن دندان زیر لمینت)

مراقبت‌های بعد از لمینت از مهم‌ترین مواردی است که عدم رعایت آن‌ها می‌تواند باعث پوسیدگی بعد از لمینت شود. به‌علاوه تخصص ناکافی دندانپزشک که در بالا هم اشاره کردیم دیگر عامل خرابی دندان‌ها بعد از لمینت است. اگر دندانپزشک دندان‌ها را پیش از نصب درست معاینه نکند و پوسیدگی و خرابی‌ها قبل نصب ترمیم نشوند می‌تواند دلیل این باشد که بعد از لمینت دندان‌ها پوسیده شوند.

پوسیدگی دندان بعد از لمینت می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. حتما پیش از نصب لمینت باید بدانید که لمینت برای چه دندان هایی مناسب است تا دچار معایب آن نشوید.

متن انگلیسی:
Veneers are made of highly durable materials. Since they are artificial materials, they will not decay like the organic structure of your natural teeth. However, a porcelain veneer only covers the front surface of your tooth. The rest of your tooth can still get a cavity like any other tooth.
ترجمه فارسی:
روکش‌های لمینت از مواد بسیار بادوام ساخته شده‌اند. از آنجایی که این مواد، مصنوعی هستند، مانند ساختار ارگانیک دندان‌های طبیعی دچار پوسیدگی نمی‌شوند. بااین‌حال، روکش‌های لمینت فقط سطح جلوی دندان را می‌پوشاند. بقیه دندان‌ها همچنان می‌تواند مانند هر دندان دیگری حفره ایجاد کند و دچار پوسیدگی شود.

به نقل از سایت dentfixturkey

۱. نصب نادرست لمینت دندان

اگر لمینت درست نصب نشده باشد یا اینکه حفره و ترک داشته باشد، محافظت از دندان درست انجام نمی‌گیرد. نتیجه آن، تجمع باکتری و غذا و درنهایت عفونت دهان و دندان خواهد بود که ریسک پوسیدگی و خرابی دندان را بالا می‌برد.

۲. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

مسواک، استفاده از دهانشویه و نخ دندان، و ویزیت شش ماه یکبار دندانپزشک نه‌تنها جزء روتین مراقبت‌های بعد از لمینت است؛ بلکه برای جلوگیری از آسیب‌های دندانی برای همه ضروری است. وقتی بهداشت دهان و دندان درست رعایت نشود، باکتری و ذرات غذا در دهان و اطراف دندان‌ها جمع شده و ریسک پوسیدگی دندان بالاتر می‌رود که نتیجه‌ آن ازبین‌رفتن ریشه دندان و مشکلات لثه‌ای خواهد بود.

اگر دچار خونریزی شدید، باید علت خون آمدن لثه توسط دندانپزشک مشخص شود.همچنین رعایت نکردن این موارد از علل تغییر رنگ لمینت دندان است.

۳. درمان نکردن دندان های پوسیده یا خراب قبل از نصب لمینت

قبل از اینکه لمینت‌ها نصب شوند دندانپزشک باید هرگونه خرابی، پوسیدگی دندان یا آسیب‌دیدگی را برطرف کند. حتی کوچکترین پوسیدگی دندان زیر پوشش لمینتی باعث بدترشدن خرابی و نارضایتی از لمینت دندان می‌شود. بهتر است از دندانپزشک متخصص کمک بگیرید که مهارت کافی برای این کار داشته باشد.

درمان نکردن دندان های پوسیده یا خراب قبل از نصب لمینت چه معایبی دارد؟
کوچکترین پوسیدگی دندان زیر پوشش لمینتی باعث بدترشدن خرابی و نارضایتی از لمینت دندان می‌شود.

۴. انتخاب دندانپزشک نامناسب

انتخاب دندانپزشک خوب از دیگر مواردی است که می‌تواند پوسیدگی دندان را به‌عنوان عوارض لمینت تشدید کند. ظرافت و تخصص پزشکی که برای نصب این پوشش‌های دندانی به آن‌ها مراجعه می‌کنید اهمیت زیادی دارد؛ چرا که کوچک‌ترین فاصله بین لمینت‌ها احتمال تجمع باکتری‌، آلودگی، ذرات غذا را بالا می‌برد و نتیجه‌اش عفونت و مشکلات دهانی و دندانی خواهد بود.

امکان لمینت دندان و پوسیدگی دندان در زنان باردار وجود دارد؟

تغییرات هورمونی در دوران بارداری، احتمال پوسیدگی لمینت دندان برای زنان باردار را افزایش می دهد. بنابراین، برای زنان باردار ضروری است که بهداشت دهان و دندان، معاینه منظم دندانپزشکی و رژیم غذایی کم قند را برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و حفظ سلامت دندان‌ها با لمینت در اولویت قرار دهند.

آیا لمینت دندان و پوسیدگی دندان در افراد سیگاری بیشتر است؟

پوسیدگی لمینت دندان برای افراد سیگاری بیشتر از سایر افراد دیده می‌شود. سیگار کشیدن با افزایش خطر بیماری پریودنتال (لثه)، کاهش تولید بزاق دهانی، خشکی دهان و در نتیجه افزایش خطر پوسیدگی مرتبط است.

همچنین مواد شیمیایی موجود در محصولات تنباکو می‌توانند لمینت‌ها را لکه‌دار کرده و بر ظاهر آنها تأثیر بگذارند. برای حفظ طول عمر و سلامت دهان و دندان، بهتر است سیگار را ترک کنید یا میزان مصرف تنباکو را کاهش دهید.

بعد از لمینت امکان دارد دندان‌ها پوسیده شوند؟

برای تشخیص دقیق، از دکتر مشاوره بگیر!

آیا می توان دندان پوسیده را لمینت کرد؟

اگر دندان پوسیده باشد، لمینت دندان چگونه انجام می شود؟ دندانی که دچار آسیب، پوسیدگی یا شکستگی باشد را می‌توان لمینت کرد اما برای نصب این پوشش ابتدا باید تمام این آسیب‌ها، پوسیدگی، شکستگی و حتی کوچکترین لب‌پریدگی‌ها درمان و ترمیم شوند، بعد دندانپزشک مراحل نصب لمینت را آغاز کند.

نصب این ونیرها روی دندان پوسیده، عمر و ماندگاری لمینت را کاهش می‌دهد. در واقع یکی از دلایل افتادن لمینت دندان پوسیدگی دندان‌ها است.

برای درمان پوسیدگی باید لمینت را برداشت؟

اگر دندان زیر لمینت دچار خرابی یا آسیب‌دیدگی شود دندانپزشک باید برای درمان پوسیدگی، لمینت دندان را بردارد. بعد از اینکه پروسه درمان تکمیل شد دوباره لمینت نصب می‌شود.

اگر بعد از لمینت دچار پوسیدگی دندان شده‌اید، باید با دندانپزشک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دندانپزشک در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین با دکتر دندانپزشک وجود دارد.

آیا روکش دندان ها را می توان بعد از پوسیدگی تعویض کرد؟

روکش‌های دندانی لمینتی را می‌توان در صورت لزوم به دلیل ساییدگی، تغییر رنگ یا پوسیدگی تعویض کرد. لمینت برخلاف کامپوزیت، قابلیت ترمیم ندارد.

آیا روکش دندان ها را می توان بعد از پوسیدگی تعویض کرد؟
اگر بعد از لمینت دچار پوسیدگی دندان شده‌اید، باید با دندانپزشک مشورت کنید.

مراقبت های بعد از لمینت دندان پوسیده چیست؟

مهم‌ترین روش‌های مراقبت بعد از لمینت دندان پوسیده عبارتند از:

  • مسواک‌زدن با خمیردندانی که باعث فرسایش سطح لمینت نشود.
  • نخ دندان و دهانشویه
  • کاهش مصرف نوشیدنی‌های رنگی
  • ترک سیگار و قلیان

چگونه می توان از پوسیدگی دندان لمینت شده جلوگیری کرد؟

لمینت دندان چند سال دوام دارد؟ با کمک روش‌های زیر می‌توان از پوسیدگی دندان لمینت شده جلوگیری کرد. در این صورت دوام لمینت دندان بیشتر می‌شود. مراقبت بعد از لمینت دندان شامل موارد زیر است.

۱. استفاده مرتب از نخ دندان

یکی از روش‌های مهم و اصلی جلوگیری از پوسیدگی استفاده منظم از نخ دندان است که مواد غذایی باقیمانده بین دندان‌ها را از بین می‌برد.

۲. مسواک زدن منظم

دیگر روش ارزان و ساده برای جلوگیری از پوسیدن دندان، مسواک‌زدن منظم بعد وعده‌های غذایی است که باقیمانده ذرات ریز غذا را از سطح دندان پاک می‌کند.

آیا دندان خراب را میتوان لمینت کرد؟ همین حالا با پزشک مشورت کن.

۳. مصرف کمتر خوراکی های شیرین

یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از خراب‌شدن دندان‌ها کم کردن مصرف غذاهای حاوی نشاسته و کربوهیدرات است. قند موجود در این خوراکی‌ها در طولانی‌مدت با بزاق دهان ترکیب شده و شرایط پوسیدگی دندان را فراهم می‌کند.

۴. ترک مصرف دخانیات

سیگار دشمن شماره یک سلامت دهان و دندان است که باعث پوسیدگی و خرابی‌های دندانی می‌شود. حذف این ماده مضر از زندگی از پوسیدن دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

۵. فلوراید تراپی

روش‌های جلوگیری که در بالا اشاره کردیم روش‌های خانگی ساده بودند اما روش دیگری به‌نام فلوراید تراپی وجود دارد که باید در کلینیک و توسط دندانپزشک انجام شود. این تکنیک باعث تقویت و استحکام مینای دندان شده و از پوسیدگی جلوگیری می‌کند.

دلایل پوسیدگی دندانروش پیشگیری از پوسیدگی دندان
نصب نادرست لمینت دندانرعایت بهداشت دهان و دندان
وجود دندان‌های پوسیده بدون ترمیممصرف موادغذایی سالم (با میزان اسید و چربی کمتر)
انتخاب دندانپزشک نامناسبترک مصرف دخانیات
چگونه می‌توان از پوسیدگی دندان لمینت شده جلوگیری کرد؟

قیمت لمینت دندان در دکترِتو کلینیک

تفاوت قیمت لمینت دندان پوسیده فقط به‌خاطر این است که قبل از نصب این ونیرها باید دندان خراب و پوسیده حتما ترمیم و درمان شود. به همین دلیل، هم فرایند درمان طولانی‌تر می‌شود و هم بیمار باید مبلغ بیشتری را برای ترمیم پوسیدگی‌ها و خرابی‌ها پیش از نصب پوشش دندانی بپردازد. در صورتیکه می‌خواهید از جدیدترین قیمت لمینت دندان اطلاع پیدا کنید، همین حالا از دکترِتو کلینیک کمک بگیرید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

در این مطلب از رابطه لمینت و پوسیدگی دندان صحبت کردیم و اینکه لمینت خودبه‌خود عامل خرابی و پوسیدگی نیست؛ بلکه رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، نصب نامناسب لمینت‌ها، درمان نشدن پوسیدگی‌ها قبل از نصب، یا نصب نادرست ونیرها به‌خاطر تخصص ناکافی دندانپزشک می‌تواند باعث خرابی و پوسیدگی دندان شود. انتخاب دندانپزشک مجرب و رعایت مراقبت‌های بعد از لمینت، از عوارض لمینت جلوگیری کرده و مشکلی پیش نخواهد آمد.

برای اطلاع از نکات مراقبتی و جلوگیری از پوسیدگی دندان بعد از لمینت باید با دکتر دندانپزشک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دندانپزشک در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

خیر، روکش‌ها را نمی‌توان روی دندان‌های پوسیده اعمال کرد. این کار نارضایتی از لمینت دندان را افزایش داده و با بیماری دهانی مرتبط است.

بله، مدت زمان لمینت دندان خراب طولانی‌تر از دندان سالم است. زیرا دندان پوسیده ابتدا نیاز به ترمیم دارد تا پس از انجام لمینت، عمر لمینت دندان افزایش پیدا کند و بیماری دهانی رخ ندهد.

پوسیدگی دندان لمینت شده باعث ایجاد عوارض جدی مانند عفونت و تحلیل لثه‌ها می‌شود که می‌تواند خطرناک باشد.

بسته به نوع موادی که دندانپزشک مصرف می‌کند، کلینیکی که درمان در آن انجام می‌شود، تعداد دندان‌های پوسیده و نوع آسیب‌دیدگی و پوسیدگی دندان لمینت شده، هزینه درمان پوسیدگی دندان لمینت شده متفاوت خواهد بود.

بله، نوشابه سرشار از قند است که عامل اصلی پوسیدگی و خرابی دندان محسوب می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن