راهنمای کامل مراقبت پس از لمینت دندان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لمینت دندان پوششی نازکی است که برای بهبود ظاهر دندان‌های کج و تیره، شکستگی‌ها، فاصله بین دندان‌ها و نواقص دیگر استفاده می‌شود. برای حفظ و نگهداری لمینت دندان، باید مرتب به دندانپزشک مراجعه کرده و دندان‌های خود را دو بار در روز با مسواک و خمیردندان تمیز کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
راهنمای کامل مراقبت پس از لمینت دندان چیست؟

آیا با روش‌های مراقبت های پس از لمینت دندان آشنایی دارید؟ روکش‌های دندانی پرسلن شکل محبوبی از خدمات دندانپزشکی زیبایی است. این پوسته‌های نازک از مواد به‌گونه‌ای ساخته‌شده‌اند که شبیه دندان به نظر می‌رسند و برای پوشاندن عیوب در قسمت جلویی دندان‌ها استفاده می‌شوند و ظاهر کلی شما را بهبود می‌بخشند. روکش‌ها این قابلیت را دارند که شکل، اندازه، طول و رنگ دندان‌های شما را تغییر دهند. بیمارانی که دچار تغییر رنگ، شکستگی، بریدگی، شکاف یا سایر نواقص در دندان‌های خود هستند، می‌توانند از روکش‌ها برای بهبود لبخند و افزایش اعتمادبه‌نفس خود استفاده کنند.

اگر می‌خواهید برای مدت‌زمان طولانی از لمینت‌های دندانی خود استفاده کنید باید مطمئن شوید که به‌درستی از آنها مراقبت خواهید کرد. در صورت مراقبت های پس از لمینت دندان این روکش‌ها پتانسیل دوام تا ۱۵ سال را هم دارند. در ادامه به بررسی نکاتی که می‌توان با رعایت آنها از این روکش‌های دندانی پرسلن محافظت کرد می‌پردازیم. اگر نیاز به صحبت مستقیم با دندانپزشک دارید، می‌توانید از مشاوره آنلاین با دندانپزشک دکترتو استفاده کنید.

مراقبت های بعد از لمینت دندان چه هستند؟

لمینت دندان یکی از انواع خدمات دندانپزشکی است که نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد. مراقبت‌های بعد از لمینت دندان درواقع دستورالعمل‌های ساده‌ای است که بسیاری از آنها حتی برای نگهداری و محافظت از خود دندان‌ها نیز ضرورت دارند.

هدف از انجام این اصول مراقبتی اطمینان از عدم تغییر رنگ لمینت‌ها، جلوگیری از شکستن آنها یا لکه گرفتنشان و سایر عوارض لمینت دندان است. در زیر نکات مهم مراقبت های بعد از لمینت دندان را به‌صورت کامل توضیح می‌دهیم.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

۱. بهداشت دهان و دندان را به درستی رعایت کنید

برای اینکه ونیرهای خود را برای چندین سال بی‌عیب‌ونقص نگه دارید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید رعایت بهداشت دهان و دندان است. این نه‌تنها طول عمر روکش‌های شما را افزایش می‌دهد، بلکه دهان و دندان‌های شما را نیز سالم نگه می‌دارد. حتی اگر ونیرهای چینی پوسیدگی نداشته باشند، هنوز قسمت‌هایی از دندان‌ها وجود دارد که ممکن است در معرض خطر پوسیدگی قرار بگیرند.

شما باید روزی دو بار مسواک بزنید و یک‌بار نخ دندان بکشید تا روکش‌های خود را در حالت ایده‌آل و سالمی نگه دارید. مهم‌ترین اصل مراقبت های پس از لمینت دندان همین رعایت بهداشت دهان و دندان است که باید آن را جزء روتین روزانه خود قرار دهید.

متن انگلیسی:
 if you want them to last for a long time, then you need to make sure they are properly cared for. They have the potential to last 10-15 years if they are well-maintained
ترجمه فارسی:
 روکش‌های دندانی پرسلن می‌توانند در صورت نگهداری و مراقبت اصولی بین ۱۰ تا ۱۵ سال روی دندان‌ها دوام داشته باشند .

به نقل از سایت kirklandteeth

۲. مهم ترین نکته مراقبت بعد از لمینت دندان، مسواک نرم و خمیر دندان مناسب استفاده کنید

هنگامی که روکش‌های چینی یا لمینت دندان دارید، باید مطمئن شوید که هنگام مسواک‌زدن از مسواک نرم استفاده می‌کنید. مسواک‌های سفت می‌توانند باعث آسیب لاک روی روکش‌های شما شوند.

خمیر دندان و مسواک مخصوص لمینت چه ویژگی هایی دارد؟ سعی کنید از خمیردندان‌هایی که دارای مواد ساینده خشن هستند دوری کنید؛ زیرا می‌توانند به روکش‌های شما در انواع لمینت مانند لمینت دندان خرگوشی آسیب وارد کنند. از دندانپزشک خود بخواهید که یک خمیردندان خوب برای استفاده روی لمینت‌ها به شما معرفی کند.

مهم ترین نکته مراقبت بعد از لمینت دندان چیست؟

۳. از بروز انواع بیماری های لثه جلوگیری کنید

بیماری‌های لثه تمایل به ایجاد التهاب در لثه‌ها و گاهی اوقات عقب‌نشینی و تحلیل رفتن لثه را دارند. لثه‌های عقب‌رفته تمایل دارند بخشی از روکش را در معرض دید قرار دهند که به‌نوبه‌خود می‌تواند بر ظاهر کلی آنها و همچنین لبخند شما تأثیر بگذارد.

به رعایت بهداشت دهان و دندان خود ادامه دهید و در صورت آسیب‌دیدن روکش‌ها یا بروز هر گونه عفونت و التهابی در لثه‌ها به دندانپزشک خود مراجعه کنید. زیرا لمینت دندان و پوسیدگی دندان با هم ارتباط دارند. جلوگیری از بروز بیماری‌های لثه اقدام مهمی در نگهداری از لمینت دندان‌ها است.

۴. معاینات مکرر دندانپزشکی و جلوگیری از افتادن لمینت

هنگامی که ونیرهای چینی یا لمینت دندان دارید، مهم است که معاینه شش‌ماهه خود با دندانپزشکتان را از دست ندهید. لثه‌ها و دندان‌های شما سالم می‌مانند و در صورت نیاز می‌توان روکش‌ها را ترمیم کرد. برای افزایش طول عمر روکش‌های خود، قرار ملاقات‌های برنامه‌ریزی‌شده خود با دندانپزشک را حفظ کنید.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که عفونت و التهاب لثه می‌تواند مهم‌ترین علت افتادن لمینت دندان باشد. در نتیجه باید برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکلی حتماً چند جلسه بعد از انجام لمینت دندان به مطب دندانپزشک مراجعه کرد تا دندان‌ها و روکش‌ها به‌صورت کامل توسط پزشک معاینه و بررسی شود.

معاینات مکرر دندانپزشکی و جلوگیری از افتادن لمینت.
عفونت و التهاب لثه می‌تواند مهم‌ترین علت افتادن لمینت دندان باشد.

۵. بعد از لمینت دندان چی بخوریم؟

اگرچه روکش‌های چینی بادوام هستند؛ اما به‌اندازه دندان‌های معمولی محکم نیستند. برای مراقبت از لمینت دندان‌های خود سعی کنید اشیای سخت مانند یخ، ناخن، خودکار و مداد خود را نجوید. اگر جسم سختی را بجوید، ممکن است روکش‌های شما تراشه کنند یا آسیب ببینند.

تا چند ساعت بعد از نصب لمینت نباید چیزی خورد؟

حدود ۱ تا ۲ ساعت بعد از لمینت خوراکی نخورید و از مصرف مواد غذایی رنگدار مانند پفک یا انواع تنقلات رنگی که باعث ایجاد لکه‌های دندانی می‌شنود، بپرهیزید.

۶. از ساییدن و فشردن دندان ها بپرهیزید

اگر دندان قروچه در خواب یا عادت به فشاردادن دندان‌هایتان روی هم دارید، این عادتی است که صرف‌نظر از اینکه روکش دارید یا نه باید آن را ترک کنید. این توانایی را دارد که روکش‌های شما را فرسوده‌کند و می‌تواند آسیب شدیدی به پرسلن وارد کند. اگر عادت به فشردن یا ساییدن دندان‌های خود دارید، باید با دندانپزشک خود در مورد گزینه‌های درمانی صحبت کنید که می‌تواند به شما کمک کند این عادت بد را قبل از اینکه به دندان‌ها یا روکش‌های شما آسیب برساند، متوقف کنید.

آیا امکان پشیمانی از لمینت دندان وجود دارد؟

همین حالا با دکتر مشورت کن!

۷. از غذاهایی که دندان های شما را لکه دار می کنند دوری کنید

بیشتر ونیرهای چینی و لمینت‌های دندانی در برابر لکه‌گرفتن مقاوم هستند، اما چسبی که برای چسباندن روکش‌های شما استفاده می‌شود در برابر لکه مقاوم نیست. این می‌تواند باعث تیره‌شدن یا زردشدن لبه‌های روکش شود.

سعی کنید از مصرف نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، نوشابه و موارد مشابه خودداری کنید و در صورت مصرف هم سعی کنید از نی استفاده کرده تا احتمال لکه‌دار شدن لمینت‌ها توسط این نوشیدنی‌ها را کاهش دهید. علت تغییر رنگ لمینت دندان ممکن است این مواد خوراکی باشد.

۸. سیگار را ترک کنید

همه از قبل می‌دانند سیگارکشیدن چه عادت بدی است و همچنین برای روکش‌های شما مضر است. این می‌تواند باعث لک‌شدن و تغییر رنگ روکش‌های شما شود. اگر می‌خواهید آنها به بهترین شکل ظاهر شوند، باید مطمئن شوید که سیگار نمی‌کشید و حتی قبل از لمینت کردن دندان‌ها و برای مراقبت از آنها سیگار را ترک می‌کنید.

لمینت دندان برای افراد سیگاری با استفاده از محافظ‌های سیگار که از تماس مستقیم آنها با دندان‌ها جلوگیری می‌کند انجام می‌شود تا میزان آسیب به لمینت‌ها را به حداقل برساند.

سیگار را ترک کنید.
قبل از لمینت کردن دندان‌ها، برای مراقبت از آنها سیگار را ترک کنید.

چکار کنم لمینت دندانم نشکنه؟

به‌صورت‌کلی لمینت‌های پرسلن کمتر دچار شکستگی می‌شوند و جز روکش‌های بادوام هستند. بااین‌حال باز هم در برخی موارد ممکن است این روکش‌ها دچار شکستگی شوند. برای مراقبت‌های پس از لمینت دندان و جلوگیری از شکستن آنها بعد از انجام مراحل لمینت دندان، باید تاحدامکان از جویدن یا گاززدن مواد غذایی سفت مانند سیب، هویج یا آب‌نبات‌های سفت جلوگیری کرده و آجیل و تخمه را با دندان خود نشکنید.

علاوه بر این درصورتی‌که مشغول انجام ورزش‌های سنگین و پرخطر مانند تکواندو یا ورزش‌های با توپ هستید باید به میزان زیادی از دندان‌ها و روکش‌های روی آنها محافظت کنید. در نهایت مطمئن شوید که در یک مرکز دندانپزشکی معتبر خدمات زیبایی دندان را دریافت کرده‌اید و از باکیفیت‌ترین متریال برای ساخت روکش‌های لمینت دندان شما استفاده شده‌است.

یکی از عوارض لمینت دندان می‌تواند پوسیدگی دندان زیر آنها باشد که به دلیل وجود روکش‌ها فرد متوجه نشده و به‌تدریج با گسترش پوسیدگی، روکش‌ها نیز شکسته و جدا می‌شوند. به همین دلیل آماده‌سازی دندان‌ها و اطمینان از عدم پوسیدگی آنها قبل از انجام لمینت دندان بسیار مهم است. رعایت این نکات ماندگاری لمینت دندان را افزایش می‌دهد.

علت درد بعد از لمینت دندان چیست؟

علت آن می‌تواند شامل عفونت، آلرژی، نصب یا قرار دادن نامناسب لمینت و آسیب عصبی باشد. در برخی موارد، درد ممکن است ناشی از یک مشکل دندانی اساسی باشد که در طول فرآیند روکش دندان به آن پرداخته نشده است. این مورد در لمینت دندان بدون تراش کمتر اتفاق می‌افتد.

چکار کنم لمینت دندانم تغییر رنگ نده؟

لمینت دندان از جنس پرسلن بسیار کمتر در معرض تغییر رنگ و لکه‌دار شدن است. بااین‌حال برای جلوگیری از تغییر رنگ لمینت دندان بهتر است در مصرف مواد غذایی رنگی مانند چای و قهوه محتاط بود و تا جای ممکن نوشیدنی‌های رنگی یا غذاهایی که می‌توانند موجب تغییر رنگ روکش‌های دندانی شوند را مصرف نکرد. تشخیص تغییر رنگ با عکس قبل و بعد از لمینت دندان ممکن است.

آب‌زدن دهان و رعایت بهداشت دهان و دندان خصوصاً بعد از مصرف غذا هم می‌تواند مانع تغییر رنگ و لکه‌گرفتن روکش‌های پرسلن شوند. برای اطلاع از نکات مهم در مراقبت های بعد از لمینت دندان باید با دندانپزشک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دندانپزشک در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین با دکتر دندانپزشک نیز وجود دارد.

بعد از لمینت از مصرف چه مواد غذایی اجتناب کنیم؟ دکتر متخصص بهت کمک می‌کنه.

مراقبت های بهداشتی پس از لمینت دندان

مراقبت‌های بهداشتی بعد از انجام لمینت هم برای محافظت از روکش‌ها و افزایش دوام آنها اهمیت دارد و هم برای جلوگیری از بروز مشکلات دندان و عفونت‌های لثه. برای افزایش بهداشت دهان و دندان باید روتین‌های مراقبت بهداشتی دهان و دندان را انجام داد.

مطمئن شوید که هر روز حداقل ۲ بار در روز به مدت ۲ دقیقه با یک خمیردندان حاوی فلوراید دندان‌های خود را مسواک می‌زنید. به‌هیچ‌عنوان در مسواک‌زدن عجله نکنید و اینکار را بادقت تمام انجام دهید. در مورد لمینت دندان در کودکان نیز باید همین اندازه حساس بود تا آسیب نبینند و دچار پوسیدگی نشوند.

بسیار مهم است که یک‌بار در روز از نخ دندان استفاده کنید تا پلاک‌های دندانی که در بین دندان‌ها و در امتداد خط لثه پنهان شده‌است را از بین ببرید. استفاده از نخ دندان به جلوگیری از ایجاد حفره در بین دندان‌ها کمک می‌کند، بنابراین می‌توانید از این طریق با حفظ بهداشت دهان و دندان خود به مراقبت بعد از لمینت نیز ادامه دهید.

استفاده از دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید هم می‌تواند به افزایش بهداشت دهان و دندان کمک زیادی کند. خودداری از مصرف شیرینی‌ها و مواد مضر دیگر برای دندان‌ها و روکش‌های آنها هم می‌تواند از نظر بهداشتی به‌سلامت دهان و دندان شما کمک زیادی کند. رعایت‌نکردن بهداشت دهان و دندان خصوصاً بعد از انجام لمینت می‌تواند موجب بروز بیماری‌های پریودنتال شود و مشکلات سلامتی را برای دهان و دندان‌ها به وجود آورد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

هدف از داشتن روکش‌های دندانی مختلف از جمله لمینت‌های پرسلن یا چینی، بهبود زیبایی لبخند افراد است. روکش‌های چینی می‌توانند ظاهر و اعتمادبه‌نفس شما را بهبود بخشند. مراقبت های پس از لمینت دندان تضمین می‌کند که سالیان طولانی آنها را خواهید داشت. مطمئن شوید که به‌طور‌منظم به دکتر دندانپزشک خود مراجعه می‌کنید تا مطمئن شوید که لبخند شما همچنان روشن و زیبا به نظر می‌رسد.

در نهایت این که بهترین راه برای حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها بعد از عمل روکش و لمینت دندانی، رعایت بهداشت دهان و دندان است. مسواک‌زدن دو بار در روز و سایر عادات خوب دندانی به ازبین‌بردن پلاک کمک می‌کند تا بتوانید از پوسیدگی و بیماری لثه جلوگیری کنید. ونیرهای پرسلن زمانی که بقیه دهان سالم هستند بیشتر دوام خواهند داشت. اگر می‌خواهید در مورد لمینت مشاوره دریافت کنید می‌توانید از طریق پنل دکترتو اقدام به دریافت مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین و برای خدمات دندانپزشکی وقت بگیرید.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

نوشیدنی‌های رنگی و حاوی کافئین مانند قهوه و چای می‌توانند موجب تغییر رنگ لمینت شوند. بهتر است تاحدامکان از مصرف این نوشیدنی‌ها خودداری کرد. در صورت نیاز به مصرف هم بهتر است میزان مصرف را کم کرد و حتماً بعد از نوشیدن چای دندان‌ها را با آب شست‌وشو داد.

اگر مواردی مانند آسیب‌های دندانی قبلی بدون درمان وجود داشته باشد، امکان درد و پشیمانی بعد از لمینت را زیاد خواهد کرد.

بله، می‌توانید تمام غذاهای مورد علاقه خود را با روکش دندان بخورید.

غذاها و نوشیدنی‌های رنگ‌دار می‌تواند موجب تغییر رنگ لمینت شده و روی آن لکه ایجاد کند؛ بنابراین توصیه می‌شود بعد از انجام لمینت دندان برای مراقبت از آنها از مصرف غذاهای رنگی پرهیز شود. مصرف غذاهایی که رنگ‌دانه‌های زیادی دارد می‌تواند موجب زردشدن رنگ لمینت‌های دندان شود و زیبایی آنها را از بین ببرد.

لمینت‌ها از یک سو برای زیبایی دندان‌ها و برطرف‌کردن عیوب آنها کاربرد دارند و از سوی دیگر برای بهبود سلامت و بهداشت دهان و دندان. اگر نکات مراقبت های پس از لمینت دندان را رعایت نکنیم علاوه بر زشت‌شدن ظاهر روکش‌ها و دندان‌ها، سلامت و بهداشت دهان و دندان هم به خطر می‌افتد و احتمال پوسیدگی دندان‌ها یا خراب‌شدنشان زیاد است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره مراقبت های پس از لمینت دندان

  1. ارزو گفت:

    سلام
    دندان های بالام‌ رو‌کامل لمینت دو طرفه کردم اما بعد از مدتی بین دندان ها فاصله افتاده
    به دکتر‌مراجعع کردم گفتن تنها راه این هست چند سال صبر کنی تا چسب دائم شل بشه و‌ بعد دوباره قالب گیری بشه و فاصله های ایجاد شده پر بشه
    آیا راهی هست ؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      چون چسب دایم است امکان جدا شدن لمینت از روی دندان امکانپذیر نیست. مگر اینکه به گفته پزشک شما چسب دایم قدرت چسبندگی کم شود‌