لمینت دندان خرگوشی، نحوه انجام، مزایا و معایب آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لمینت دندان خرگوشی راهی مناسب برای رفع بیرون‌زدگی دندان‌ها است. اگر اوربایت دندان‌ها شدید باشد، بهتر است از روش ارتودنسی استفاده کنید. لمینت علاوه بر تراز کردن دندان‌ها، به سفیدی و رفع فاصله آنها نیز کمک می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
لمینت دندان خرگوشی، نحوه انجام، مزایا و معایب آن

آیا تابه‌حال اسم لمینت دندان خرگوشی را شنیده‌اید؟ لبخند زیبا یکی از موهبت‌هایی است که اعتمادبه‌نفس را افزایش داده و تاثیر زیادی روی زیبایی چهره دارد. به دندان خرگوشی، دندان باک هم می‌گویند و این وضعیت در اصطلاح دندانپزشکی اوربایت گفته می‌شود. امروزه با استفاده از لمینت دندان می‌توان به‌راحتی این مشکل را برطرف کرد. این روکش‌ها علاوه بر افزایش زیبایی لبخند به استحکام دندان‌های شما هم کمک می‌کنند.

اگر دندان‌های خرگوشی دارید و قصد دارید لمینت دندان انجام دهید، قبل از هر تصمیمی در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که لمینت دندان خرگوشی چه مزایا و معایبی دارد؟ این نوع خدمات دندانپزشکی برای چه افرادی مناسب بوده و چه افرادی نمی‌توانند استفاده کنند؟ برای کسب اطلاعات دقیق بهتر است با دندانپزشک مشورت کنید. در سایت دکترتو امکان دریافت ویزیت حضوری و مشاوره آنلاین با بهترین دندانپزشکان کشور نیز برای شما وجود دارد.

لمینت دندان خرگوشی چیست؟

لمینت دندان یکی از خدمات و کارهای دندانپزشکی است که به زیبایی چهره کمک می‌کند. اگر دندان‌های فک بالا به نسبت دندان‌های فک پایین بیش از حد جلو زده باشند، به این حالت دندان خرگوشی یا دندان‌های باک می‌گویند. معمولا رفتارهایی در دوران کودکی مانند مکیدن انگشت شست، فشاردادن زبان یا استفاده طولانی از پستانک باعث بروز این مشکل می‌شوند. گاهی هم اوربایت ارثی بوده و از والدین به فرزندان منتقل می‌شود.

دندان خرگوشی در هر سنی قابل‌درمان است، اما اگر در سنین پایین درمان شود، نیازی به جراحی‌های پیچیده نیست. برای درمان دندان‌های باک یا دندان خرگوشی راه‌های مختلفی مانند ارتودنسی و باندینگ دندان وجود دارد. لمینت دندان یا روکش‌های چینی نیز یکی از روش‌های درمان این مشکل است. البته روکش لمینت برای دندان‌هایی که هم‌تراز هستند، بهتر عمل می‌کند. اگر وضعیت دندان‌های کمان‌شده شدید باشد، احتمالا نمی‌توان از لمینت استفاده کرد.

لمینت دندان خرگوشی معمولا برای کدام دندان‌ ها استفاده می‌ شود؟ (لمینت دو دندان جلو)

تعداد لمینت دندان‌ها به بودجه شما و نظر دندانپزشک بستگی دارد. اگر فقط دو دندان شما جلو زده یا آسیب دیده است، می‌توانید لمینت دو دندان جلو را انجام دهید. اما بهتر است حداقل ۸ دندان به طور هم‌زمان روکش شوند تا دندان‌ها تراز و یکدست دیده شوند.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

کاربردهای لمینت دندان خرگوشی چیست؟

لمینت دندان خرگوشی می‌تواند شکل، اندازه و رنگ دندان‌ها را تغییر دهد. در این روش روکش‌های سفارشی متناسب با قالب دندان روی دندان‌های جلویی چسبانده می‌شوند. این روکش‌ها نازک بوده و از پرسلن سرامیکی ساخته می‌شوند.

ونیرها شبیه به دندان طبیعی هستند و کجی و نامرتبی دندان‌ها را رفع می‌کنند. با تراز شدن دندان‌ها ظاهر کمانی دندان برطرف می‌شود. این روش غیرتهاجمی بوده و مشکلی ایجاد نمی‌کند. با لمینت دندان خرگوشی نیازی به جراحی نیست و بلافاصله می‌توان کارهای روزمره را انجام داد.

با لمینت دندان های باک علاوه بر رفع مشکل دندان خرگوشی موارد زیر هم برطرف می‌شود:

  • صاف و متقارن شدن دندان‌های کج
  • سفیدشدن دندان‌های زرد و ایجاد لبخندی زیبا
  • ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده، ترک‌خورده و شکسته

متن انگلیسی:
 This occurs when the thumb pushes against the upper front teeth, causing them to move out of their normal position. This usually occurs during childhood and can lead to a significant upper teeth protrusion if left untreated.
ترجمه فارسی:
انگشت شست به دندان‌های جلویی بالایی فشار می‌آورد و باعث می‌شود آنها از موقعیت طبیعی خود خارج شوند. این وضعیت معمولا در دوران کودکی رخ می‌دهد و اگر درمان نشود، می‌تواند منجر به بیرون‌زدگی قابل‌توجه دندان‌های بالایی شود.

به نقل از سایت gorgeoussmiles

لمینت دندان خرگوشی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر دندان‌های شما خرگوشی و بیرون‌زده است، می‌توانید برای اصلاح دندان‌ها از این روش استفاده کنید. اما دقت داشته باشید که لمینت ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد. پس لمینت برای چه دندان هایی مناسب است؟ اگر وضعیت دندان و لثه‌های شما سالم است، می‌توانید لمینت را انجام دهید.

به همین منظور پزشک در جلسه اول باید وضعیت سلامت دندان‌ها و لثه را بررسی کند و به شما توضیح دهد که لمینت دندان خرگوشی برای چه کسانی مناسب‌تر است. همچنین باید مینای دندان شما سالم باشد. برای چسباندن روکش لمینت نیاز به مینای سالم دندان است تا به‌خوبی بچسبد و عمل کند.

لمینت دندان خرگوشی برای چه کسانی مناسب است؟
اگر دندان‌های شما خرگوشی و بیرون‌زده است، می‌توانید برای اصلاح دندان‌ها از این روش استفاده کنید.

لمینت دندان خرگوشی برای چه کسانی مناسب نیست؟

برای انجام لمینت دندان خرگوشی باید وضعیت دندان و لثه بررسی شود. اگر شما دچار بیماری‌های لثه، تحلیل لثه یا پوسیدگی دندان باشید، کاندید مناسبی برای لمینت نیستید. زیرا این بیماری‌ها علت افتادن لمینت دندان هستند. همچنین درصورتی‌که مینای دندان به اندازه کافی نباشد، احتمالا پزشک به‌جای لمینت، باندینگ دندان را برای درمان اوربایت پیشنهاد می‌دهد.

اگر می‌خواهید بدانید برای رفع مشکل اوربایت دندان‌های شما لمینت مناسب است یا نه باید با دندانپزشک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دندانپزشک در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر دندانپزشک وجود دارد.

مزایای لمینت دندان خرگوشی چیست؟

اگر مشکل بیرون‌زدگی دندان‌ها خفیف باشد، لمینت دندان خرگوشی گزینه بسیار خوبی است. از فواید لمینت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غیرتهاجمی بوده و دوره نقاهت ندارد.
  • نیاز به بیهوشی نیست.
  • علاوه بر رفع دندان باک، به سفیدی و مرتب‌شدن دندان‌ها کمک می‌کند.
  • فاصله بین دندان‌ها رفع می‌شود.
  • اگر دندان‌ها خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشند، با این روش می‌توان مشکل را برطرف کرد.
  • هزینه نسبت به برخی روش‌ها کمتر می‌شود.
  • ماندگاری لمینت دندان بیشتر از ۱۰ سال است.

آیا لمینت تنها راه اصلاح دندان خرگوشی است؟

برای تشخیص دقیق، از بهترین دندانپزشک بپرس.

روش انجام لمینت دندان خرگوشی چگونه است؟

برای دندان خرگوشی لمینت دندان چگونه انجام می‌شود؟ قبل از انجام مراحل لمینت دندان، در جلسه مشاوره باید وضعیت دندان‌ها و لثه بررسی شود. دندانپزشک باید مطمئن شود که لمینت جایگزین مناسبی برای ارتودنسی دندان شما است. پس از این مراحل از دندان‌ها قالب گرفته شده و روکش‌ها سفارشی ساخته می‌شوند.

معمولا دندانپزشکان از لمینت سرامیکی برای رفع این مشکل استفاده می‌کنند. برای چسباندن روکش‌های چینی باید روی دندان‌ها تراشیده شود. احتمالا پزشک تا زمان ساخت روکش دائمی، روکش موقت را روی دندان‌های شما قرار دهد.

کامپوزیت دندان خرگوشی بهتر است یا لمینت خرگوشی؟

هر دو کامپوزیت دندان خرگوشی و لمینت خرگوشی مزایای خاص خودشان را دارند.

کامپوزیت دندان خرگوشی به استفاده از مواد کامپوزیت برای درمان یا ترمیم دندان‌های خرگوشی آسیب‌دیده یا شکسته اشاره دارد. مواد کامپوزیت اغلب در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا می‌توان به راحتی آنها را شکل داد و قالب‌بندی کرد تا با ساختار طبیعی دندان مطابقت داشته باشند. کامپوزیت دندان خرگوشی در صورتی می‌تواند گزینه خوبی باشد که آسیب به دندان کمتر بوده و هدف آن بازگرداندن ظاهر و عملکرد طبیعی دندان باشد.

از سوی دیگر، لمینت خرگوشی لایه نازکی از مواد (مانند رزین) است که برای بهبود ظاهر دندان به سطح جلویی دندان‌ها چسبانده می‌شود. از مدل لمینت دندان خرگوشی برای اهداف زیبایی مانند تغییر رنگ و اصلاح ناهماهنگی یا فاصله بین دندان‌ها استفاده می‌شود. مشاهده فیلم لمینت دندان خرگوشی یا عکس لمینت دندان خرگوشی به شما در تصمیم‌گیری بهتر کمک می‌کند.

کامپوزیت دندان خرگوشی بهتر است یا لمینت خرگوشی؟
لمینت خرگوشی لایه نازکی از مواد (مانند رزین) است که برای بهبود ظاهر دندان به سطح جلویی دندان‌ها چسبانده می‌شود.

برای درمان دندان خرگوشی لمینت بهتر است یا ارتودنسی؟

در جدول زیر این دو روش زیبایی لمینت و ارتودنسی دندان را مقایسه کرده‌ایم تا راحت‌تر تصمیم بگیرید.

لمینت دندان خرگوشیارتودنسی دندان خرگوشی
غیرتهاجمی و بدون دردکم تهاجمی و همراه با درد
تغییر دندان‌ها در یک جلسهتغییر طی چندین جلسه در چند ماه
امکان سفیدشدن دندان‌هاعدم تغییر رنگ دندان‌ها
مناسب برای اوربایت خفیفمناسب برای اوربایت خفیف تا شدید
هر چند سال نیاز به تمدید دارد.دائمی است.
فقط جنبه زیبایی دارد.مشکل اساسی برطرف می‌شود.
تفاوت لمینت و ارتودنسی دندان خرگوشی

آمادگی برای انجام لمینت دندان خرگوشی

انجام لمینت دندان خرگوشی نیاز به آمادگی خاصی ندارد. قبل از آماده‌سازی روکش‌ها باید دندانپزشک دندان و لثه شما را معاینه کند. اگر بیماری لثه یا پوسیدگی دندان داشته باشید، ابتدا باید این مشکلات برطرف شود.

لمینت دندان‌‌های خرگوشی برای چه کسانی مناسب است؟ با پزشک مشورت کن.

مراقبت های بعد از لمینت دندان خرگوشی کدامند؟

بعد از لمینت دندان خرگوشی برای افزایش دوام آن باید به نکات مراقبتی توجه داشته باشید. در غیر این صورت امکان شکستن، ترک و زردشدن لمینت زیاد است. از مهم‌ترین نکات مراقبت های بعد از لمینت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.
  • اگر شب‌ها دندان‌قروچه دارید، باید از بایت گارد شبانه استفاده کنید.
  • مواد بیش از حد سفت مانند ناخن یا خودکار را نجوید.
  • ورزش‌هایی مانند بسکتبال و فوتبال ممکن است به دندان‌ها آسیب وارد کند.
  • نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، چای و نوشیدنی گازدار باعث تغییر رنگ لمینت دندان شده و باید مصرف آنها را محدود کنید.
  • باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

عوارض و خطرات لمینت دندان خرگوشی چیست؟

لمینت دندان خرگوشی در کنار مزایای زیادی که دارد، معایبی هم دارد. مهم‌ترین عوارض لمینت دندان شامل موارد زیر است:

  • برای رفع مشکلات شدید بیرون‌زدگی دندان مناسب نیست.
  • مشکل را اساسی درمان نمی‌کند و تنها روش زیبایی دندان است.
  • هر چند سال یک‌بار نیاز به تعویض دارد.
  • مراقبت‌های بعد از لمینت را باید جدی گرفت تا ماندگاری آن بالا برود. زیرا لمینت دندان و پوسیدگی دندان به هم مرتبط هستند.
  • امکان حساسیت دندان‌ها و التهاب لثه
  • امکان منطبق نبودن رنگ لمینت با رنگ طبیعی دندان
  • احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد.
  • احتمال تغییر رنگ لمینت دندان وجود دارد.
عوارض و خطرات لمینت دندان خرگوشی چیست؟
لمینت دندان و پوسیدگی دندان به هم مرتبط هستند.

قیمت لمینت دندان در دکترِتو کلینیک

هزینه لمینت دندان خرگوشی به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع ماده انتخابی برای روکش، تعداد لمینت، محل مطب دندانپزشک و میزان تجربه پزشک همگی در قیمت نهایی تاثیر دارند. به‌عنوان‌مثال اگر جنس روکش چینی باشد، نسبت به روکش رزینی قیمت بالاتری دارد. در صورتیکه می‌خواهید از جدیدترین قیمت لمینت دندان آگاهی پیدا کنید، همین حالا از دکترِتو کلینیک کمک بگیرید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

لمینت دندان خرگوشی یکی از بهترین راه‌ها برای درمان اوربایت است. دندان باک یا دندان خرگوشی مشکلی است که گاهی ارثی بوده و گاهی رفتارهایی در کودکی مانند مکیدن انگشت شست یا استفاده زیاد از پستانک باعث بروز آن می‌شوند. اگر بیرون‌زدگی دندان‌ها شدید باشد، تنها راه درمان ارتودنسی است. اما اگر خفیف باشد، می‌توان با استفاده از لمینت آن را برطرف کرد.

لمینت دندان‌های باک به تراز شدن، رفع فاصله میان دندان‌ها و سفیدی آنها کمک می‌کند. این روش جنبه زیبایی داشته و باید هر چند سال یک‌بار لمینت‌ها را تعویض کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد لمینت دندان خرگوشی زیبا باید با دکتر دندانپزشک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دندانپزشک در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

دندان خرگوشی علاوه بر تاثیری که روی زیبایی دارد ممکن است باعث مشکلات هنگام جویدن غذا و صحبت‌کردن شود. اوربایت در برخی افراد خیلی شدید بوده و زمانی که دندان‌ها روی هم قرار می‌گیرند و دهان بسته است، باز هم مشخص می‌شود.

اگر فقط دو دندان جلوی شما بیرون زده است، می‌توانید فقط لمینت این دو دندان را انجام دهید. اما برای تراز شدن و تناسب دندان‌ها بهتر است حداقل ۸ دندان را لمینت کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن