مزایای لمینت دندان، بررسی همه جانبه و دقیق

آنچه در این مقاله می‌خوانید

یکی از روش‌های رایج برای اصلاح طرح لبخند استفاده از لمینت سرامیکی است. نوعی پوشش سرامیکی یا کامپوزیتی با هدف زیبایی و ترمیمی که برای رفع عیوب ظاهری جزئی دندانی توصیه می‌شود. در ادامه با ما باشید تا با مزایای لمینت دندان بیشتر آشنا شویم.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
مزایای لمینت دندان، بررسی همه جانبه و دقیق

مزایای لمینت دندان چیست؟ لمینت دندان تکنیک زیبایی در دندانپزشکی برای اصلاح طرح لبخند است که متقاضیان زیادی دارد. این روکش در انواع مختلف مانند لمینت سرامیکی و کامپوزیتی در بازار عرضه می‌شود که لمینت سرامیکی نسبت به نوع کامپوزیتی باکیفیت‌تر است. افرادی که دندان‌های زرد رنگ، لک یا تیره، شکستگی یا لب‌پریدگی دندانی یا فاصله بین دندانی دارند بهترین گزینه برای این روش دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی هستند. استفاده از لمینت، معایب ظاهری دندانی را برطرف می‌کند و فواید و مزایای مختلفی دارد. در ادامه همراه با باشید تا با مزایا و فواید لمینت دندان آشنا شوید.

اگر می‌خواهید از فواید این روش زیبایی دندان اطلاعات دقیقی داشته باشید، باید با دندانپزشک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دندانپزشک وجود دارد.

مهم ترین مزایای لمینت دندان چیست؟

لمینت سرامیکی روکشی است که روی دندان‌ها می‌گذارند تا زیبایی ازدست‌رفته دندان‌ها را بازگرداند. از مزایای لمینت دندان می‌توان به سفید و تمیزتر شدن دندان‌ها، ترمیم شکستگی، لب‌پریدگی و ترک‌خوردگی دندانی و فرم‌دهی دندان و اصلاح لبخند اشاره کرد. در ادامه نگاهی به مزایای لمینت دندان می‌اندازیم.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

۱. لبخندی درخشان و سفید برای همیشه

مصرف سیگار، نوشیدن چای و قهوه و خوراکی‌های رنگی به‌مرور زمان باعث تغییر رنگ دندان‌ها شده و کم‌کم لکه‌های زرد و قهوه‌ای روی دندان‌ها ایجاد می‌کند.

برای ازبین‌بردن این لکه‌ها و سفیدکردن دندان‌ها می‌توان از جرم‌گیری، بلیچینگ و سفیدکردن مینای دندان استفاده کرد. فایده لمینت سرامیکی این است که لبخندی به سفیدی برف، یکنواخت و منظم به شما هدیه می‌دهد. خوشبختانه ونیر سرامیکی نسبت به رنگ‌پذیری مقاومت بالایی دارد و دیگر جای نگرانی نیست.

۲. برطرف کردن نواقص جزئی زیبایی دندان

دیگر فایده لمینت درمان ناهنجاری‌های فک و بی‌نظمی دندان، رفع ایرادات جزئی دندانی مثل فاصله بین دندانی، لکه‌های کوچک یا شکستگی‌های اندک است. البته این تشخیص دندانپزشک است که برای برطرف‌کردن ایراد دندانتان باید از کدام روش استفاده کنید. در خصوص برطرف کردن فواصل دندانی فرزندتان، می‌توان از لمینت دندان برای کودکان نیز استفاده کرد.

مهم ترین مزایای لمینت دندان چیست؟
فایده لمینت سرامیکی این است که لبخندی به سفیدی برف و یکنواخت و منظم به شما هدیه می‌دهد.

۳. بازسازی مینای آسیب دیده دندان

مسواک‌زدن بیش از اندازه، برخی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های اسیدی و رفلاکس معده ممکن است به مینای دندان آسیب بزنند. یکی از مزایای لمینت دندان بازسازی مینای دندانی است که دچار فرسایش شده است.

متن انگلیسی:
.Dental laminates can also fix uneven and misaligned teeth. These can even treat craters and bulges
ترجمه متن:
لمینت‌های دندان می‌توانند دندان‌های ناهموار و نامرتب، دهانه‌ها و برآمدگی‌ها را نیز درمان کنند.

به نقل از سایت smilesdental

۴. ماندگاری و طول عمر بالا

دیگر مزیت این ونیرها طول عمر نسبتا بالای آن‌ها است که اگر توسط دندانپزشک متخصص نصب شده باشد و با رعایت نکات مراقبتی تا ۱۵ سال دوام خواهد داشت. این مسئله تفاوت لمینت و کامپوزیت را هم نشان می‌دهد.

۵. مشاهده فوری نتیجه درمان

شاید بهترین مزیت لمینت دندان همین باشد که نتیجه بلافاصله قابل‌مشاهده است و نیازی به دوره نقاهت ندارد.

لمینت دندان بهترین روش برای زیبایی دندان است؟

از بهترین دکتر مشاوره بگیر!

مزایای لمینت سرامیکی چیست؟

لمینت سرامیکی در مقایسه با سایر مواد مشابه مزایای متعددی دارد:

  • لمینت‌های سرامیکی شبیه جنس دندان‌های طبیعی سفید و نیمه‌شفاف هستند.
  • قیمت مقرون‌به‌صرفه دارند.
  • مهم‌ترین مزیت لمینت‌ سرامیکی ظاهر طبیعی و واقعی است.
  • لمینت سرامیکی به‌نسبت لمینت‌های پلاستیک یا کامپوزیت از دوام بالاتری برخوردارند و تا ۱۵ سال عمر می‌کنند، درحالی‌که نوع پلاستیک یا کامپوزیت نهایت تا ۷ سال دوام داشته باشند.
  • تنوع رنگی بالایی دارند.

آیا لمینت سرامیکی به راحتی می‌ شکند؟ (آیا لمینت در صورت شکستگی قابلیت ترمیم دارد؟)

لمینت‌های سرامیکی نسبت به نوع رزین کامپوزیت مقاومت بالاتری در مقابل لک و تیرگی ناشی از سیگار، چای یا قهوه دارند. همچنین میزان شکستگی و آسیب آنها نیز پایین است. اما زمانی که لمینت سرامیکی بشکند، باید تعویض شود و قابلیت ترمیم ندارد.

مزایای لمینت متحرک دندان

مهم‌ترین مزیت لمینت متحرک دندان لبخند زیبایی است که به شما هدیه می‌دهد. قابلیت متحرک بودن باعث می‌شود که هروقت خواستید روکش را از دهان خارج کنید؛ درحالی‌که در پروتز یا لمینت‌های ثابت این امکان وجود ندارد.

از دیگر مزایای لمینت متحرک دندان عدم‌نیاز به تراشیدن دندان‌ها و بی‌حسی است. به‌علاوه اینکه لمینت متحرک نیازی به مراحل آماده‌سازی ندارد و هروقت بخواهید، می‌توانید لمینت متحرک را خریداری کنید. همچنین این نوع لمینت نسبت به نوع ثابت قیمت پایین‌تری دارد.

مزایای لمینت متحرک دندان چیست؟
از مزایای لمینت متحرک دندان عدم‌نیاز به تراشیدن دندان‌ها و بی‌حسی است.

مزایای لمینت دندان بدون تراش

لمینت بدون تراش دندان روکشی است که برای رفع عیوب ظاهری جزئی دندان‌ها استفاده می‌شود. معمولا لمینت بدون تراش بیشتر برای افرادی است که تمایلی به تراشیدن مینای دندان ندارند؛ روکش روی مینای دندان نصب می‌شود. از مزایای لمینت دندان بدون تراش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفظ سلامت دندان‌های زیر روکش
  • عدم نیاز به داروی بی‌حسی
  • مقاومت و استحکام کافی
  • ظاهر طبیعی و زیبا
  • زمان آماده‌سازی و نصب کوتاه
  • ماندگاری لمینت دندان حداقل ۱۰ سال است.
  • عدم حساسیت دندان‌ها به غذاهای سرد و گرم چرا که رشته‌های عصبی کمترین آسیب را می‌بینند.

معایب لمینت دندان چیست؟

درست است که این روش عیوب ظاهری و جزئی دندانی را برطرف می‌کند و ماندگاری نسبتا بالایی دارد اما نباید از معایب آن غافل شد و حتما پیش از هر اقدامی باید عوارض لمینت دندان را در نظر گرفت:

  • برخی افراد بعد از نصب این ونیرها به حساسیت دندانی دچار شده و حین خوردن غذاهای سرد و گرم اذیت می‌شوند. البته معمولا حساسیت دندانی موقتی است و با دهان‌شویه و خمیردندان مخصوص کمتر می‌شود.
  • روش درمان غیرقابل بازگشت است. یعنی این نوع روکش‌ها دائمی هستند و بعد از نصب دیگر شکل اولیه دندان‌ها برنمی‌گردند. چرا که برای نصب لمینت سرامیکی دندان، دندانپزشک باید لایه نازک مینا را بتراشد.
  • غیرقابل ترمیم هستند. اگر لمینت دندان دچار لب‌پریدگی یا شکستگی شود قابل‌ترمیم نیست و تنها راه چاره تعویض است. هرچند که لمینت‌های سرامیکی جنس سخت و محکمی دارند و به‌راحتی نمی‌شکنند.
  • لمینت دندان هزینه نسبتا بالایی دارد.
  • رعایت نکردن بهداشت و برخی بیماری‌های دهان و دندان ممکن است دلیل افتادن لمینت دندان باشند. گاهی هم علت تغییر رنگ لمینت دندان این مورد است.

برای انجام لمینت به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

دندانپزشک متخصص و دندانپزشک زیبایی پزشکانی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند. برای اطلاع از مزایای لمینت دندان باید با دندانپزشک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دندانپزشک در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر دندانپزشک وجود دارد.

می‌خوای دندونات رو لمینیت کنی؟ همین حالا نوبت بگیر!

چه کسانی باید از لمینت دندان استفاده کنند؟

احتمالا سوالی که برای شما به وجود آمده است این است که لمینت برای چه دندان هایی مناسب است؟ افرادی که از مشکلات دهان و دندانی زیر رنج می‌برند باید از لمینت دندان استفاده کنند:

  • دندان‌های زرد یا لک دندانی که با بلیچینگ درست نمی‌شود.
  • ترک‌خوردگی سطحی دندانی
  • دندان‌های لب‌پرشده یا شکستگی‌های کوچک
  • فواصل بین دندانی جزئی
  • دندان‌های نامرتب یا کج (جزئی)
  • دندان‌های باریک یا کوتاه یا دندان‌های نامتناسب از نظر اندازه
  • دندان‌های بدشکل
مزایای لمینت دندانمعایب لمینت دندان
سفیدی طولانی مدت دندان‌هاحساسیت دهان و دندان
اصلاح کجی یا فواصل دندانیغیرقابل ترمیم
دارای ظاهری طبیعی و واقعیتراش بخشی از مینای دندان
چه کسانی باید از لمینت دندان استفاده کنند؟

۱. مزایای لمینت نسبت به کامپوزیت چیست؟

هرچند که انواع کامپوزیت دندان مزایای بیشماری دارند اما معمولا لمینت بهتر از کامپوزیت است چرا که:

  • لمینت در مقایسه با کامپوزیت مقاومت و استحکام بیشتری نسبت‌به ضربه و تغییر رنگ دارد.
  • ظاهر لمینت طبیعی‌تر است و بیشتر شبیه دندان‌های واقعی هستند.
  • طول عمر لمینت‌ها به‌خاطر جنس خاصی که دارند بیشتر است. البته ماندگاری به رعایت نکات مراقبتی بعد درمان، تخصص دندانپزشک و مهارت او نیز بستگی دارد.
  • برای رفع ترک‌خوردگی یا بدرنگی شدید دندان، لمینت سرامیکی دندان بهتر از کامپوزیت عمل می‌کند.

۲. مزایای لمینت دندان نسبت به ارتودنسی چیست؟

تفاوت لمینت و ارتودنسی چیست؟ لمینت هیچ‌وقت نمی‌تواند جایگزین ارتودنسی دندان شود چرا که ارتودنسی روش درمانی تخصصی برای درمان ناهنجاری‌های دندانی است؛ اما لمینت صرفا روش ترمیمی و زیبایی به‌شمار می‌آید. در مواردی که دندان‌ها خیلی کم دچار بی‌نظمی یا نامرتبی باشند، یا فاصله بین دندانی بسیار کم باشد می‌توان لمینت سرامیکی را به ارتودنسی ترجیح داد. مزایای لمینت دندان به ارتودنسی عبارتند از:

  • درمان کوتاه‌تری دارد (۲ تا ۳ جلسه) درحالی‌که برای ارتودنسی بین ۶ ماه تا ۳ سال بیمار درگیر پروسه درمان است.
  • نتیجه درمان بلافاصله قابل‌مشاهده است.

۳. لمینت برای اصلاح دندان خرگوشی فایده ای دارد؟

افرادی که با مشکل بیرون‌زدگی دندان‌های جلویی فک بالا سروکار دارند می‌توانند از لمینت دندان خرگوشی برای حل این معضل کمک بگیرند. البته به شرطی که فرد نیاز به ارتودنسی نداشته باشد.

لمینت برای اصلاح دندان خرگوشی فایده ای دارد؟
در مواردی که دندان‌ها خیلی کم دچار بی‌نظمی یا نامرتبی باشند، یا فاصله بین دندانی بسیار کم باشد می‌توان لمینت سرامیکی را به ارتودنسی ترجیح داد.

قیمت لمینت دندان در دکترِتو کلینیک

برای اطلاع از هزینه لمینت هر دندان، به دکتر دندانپزشک مراجعه کنید. کیفیت مواد استفاده شده برای روکش دندانی و مهارت دندانپزشک نیز از عوامل تاثیرگذار بر قیمت نهایی هستند. راه سریع‌تری هم برای شما وجود دارد. در صورتیکه می‌خواهید از جدیدترین قیمت لمینت دندان آگاهی پیدا کنید، همین حالا از دکترِتو کلینیک کمک بگیرید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

مزایای لمینت زیاد است. لمینت دندان نوعی روکش نازک سفیدرنگ شبیه مینای دندان است که روی دندان‌های آسیب‌دیده، شکسته، لب‌پرشده، بدرنگ و زرد، نافرم یا نامنظم قرار می‌گیرد. این پوشش‌ها دو نوع لمینت کامپوزیتی و لمینت سرامیکی دارند که نوع اول به‌شکل مستقیم روی دندان کار می‌شود.

برای لمینت دندان سرامیکی باید دندان تراشیده شود و بعد از قالب‌گیری و آماده‌سازی قالب در لابراتوار، روکش لمینت روی دندان قرار می‌گیرد. لمینت مزایا و معایب خاص خودش را دارد اما وقتی با دقت نگاه می‌کنیم، مزایای لمینت دندان بر معایبش می‌چربد. البته یادتان باشد که تمام این مزایا زمانی به‌کارتان می‌آیند که دندانپزشک صحیح را انتخاب کرده باشید.

اگر در مورد فواید لمینت دندان سوالی دارید، باید با دکتر دندانپزشک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دندانپزشک در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

روکش‌های چینی پرسلن یکی از محبوب‌ترین مواد روکش است که انتخاب بسیاری از بیماران دندانپزشکی بوده است.

آگاهی از مزایا و معایب لمینت دندان قبل از قراردادن روکش دندانی بسیار مهم است. یک تصور غلط رایج که در مورد لمینت طبیعی وجود دارد، این است که آنها به دندان‌های طبیعی شما آسیب می‌رسانند. اما در حقیقت، لمینت به جای آسیب رساندن به دندان‌های طبیعی شما، باعث تقویت آن‌ها و داشتن لبخندی زیبا می‌شود.

از عوارض لمینت دندان می‌توان به احتمال آسیب دیدگی دندان به‌خاطر تراشیده شدن لایه نازک مینا اشاره کرد.

بسته به نوع موادی که دندانپزشک مصرف می‌کند، مرکزی که درمان در آن انجام می‌شود، و تعداد دندان‌هایی که به روکش نیاز دارند، هزینه متفاوت خواهد بود. به‌طورکلی، لمینت سرامیکی به‌نسبت نوع لمینت کامپوزیتی گران‌تر است که به‌خاطر مقاومت بیشتر لمینت در مقابل سایش، ضربه و رنگ است.

هرچند روشی زیبایی است که بیشتر برای اصلاح لبخند به‌کار می‌رود اما برای رفع بدفرمی و بی‌نظمی‌های دندانی جزئی، و دندان‌های زرد و بدرنگ هم به‌کار می‌رود.

خیر، لمینت سرامیکی ظاهری کاملا طبیعی و نیمه‌شفاف شبیه دندان‌های واقعی دارد. نوع معروف به لبخند هالیوودی ظاهری مصنوعی دارد که رنگ دندان‌ها بسیار سفید و درخشان است.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن