لمینت سرامیکی و انواع مختلف آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لمینت سرامیکی نوعی روکش بسیار نازک است که روی دندان چسبانده می‌شود. کجی خفیف دندان، شکستگی، رنگ بد و لکه، کوچک‌بودن دندان و غیره از مواردی است که می‌توان با این لمینت‌ها برطرف کرد. در صورت مراقبت صحبح می‌توان ۱۰-۱۵ سال از این لمینت‌ها استفاده کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
لمینت سرامیکی چیست

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

لمینت سرامیکی که به آن پرسلن ونیر نیز گفته می‌شود از جنس سرامیک است و قطر نیم میلی متری دارد و به دلیل ایجاد حداقل تراش روی دندان و نمای زیبا، طرفداران زیادی پیدا کرده است. اگر دندانپزشک این روش را به شما معرفی کرده‌است، احتمالا سؤالات زیادی در ذهن دارید. لمینت سرامیکی چقدر عمر می‌کند؟ قیمت آن چقدر است؟ این روش بهتر است یا لمینت کامپوزیتی؟ و سؤال‌های دیگری که در این مطلب به آن پایخ می‌دهیم.

دکترتو به شما کمک می‌کند تا درباره انواع لمینیت سرامیکی بیشتر بدانید و با بهترین دندان پزشک زیبایی در شهر خود برای انجام لمینت دندان آشنا شوید.

ونیر لمینت سرامیکی چیست؟

لمینیت سرامیکی یک استراتژی درمانی رایج در کلینیک‌های دندان پزشکی است. این روش برای درمان مشکلات زیبایی و عملکردی است که به وسیله باند رزینی روی دندان می‌چسبد.

طیف گسترده‌ای از سرامیک‌های دندانی در حال حاضر برای ساخت روکش‌های لمینت در بازار موجود است. پزشک باید در مورد ترکیب و خواص این مواد اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند با توجه به شرایط بالینی، ماده مناسب را انتخاب کند.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

در لمینت سرامیکی دندان چقدر تراش می خورد؟

در حالت کلی اگر بخواهیم میزان تراش دندان را مورد بررسی قرار دهیم، باید گفت که میزان تراش دندان بین ۰.۵ تا ۰.۸ میلی‌متر متغیر خواهد بود. این میزان تراش به نوع دستگاه و همچنین وضعیت دندان‌های فرد بستگی دارد.

اگر می‌خواهید دندان‌هایتان را با کمترین آسیب لمینت کنید و دندانتان تراش نخورد، بهتر است به سراغ لمینت‌های بدون تراش بروید. در لمینت‌های بدون تراش یا کم تراش کمترین میزان تراش و آسیب به مینای دندان وارد می‌شود و حتی بعدا می‌توانید آنها را بردارید.

آیا این تراش ها به دندان ها آسیب می زند؟

در تکنیک لمینت سرامیکی، تبحر دندان پزشک در تشخیص میزان تراش و یا حتی عدم نیاز به تراش بسیار مهم است. در صورت تراش بیش از حد دندان، ممکن است دندان‎ها حساس شده و یا حتی به عصب برسد. اما اگر روند تراش به درستی صورت گیرد، آسیبی به آنها وارد نمی‌شود.

لمینت سرامیکی
لمینت سرامیکی یک لایه نازک است که روی دندان قرار گرفته و ظاهر کاملا طبیعی دارد.

انواع لمینت سرامیکی

به گفته pubmed لمینت‌های سرامیکی بر اساس ترکیباتشان به چند دسته تقسیم می‌شوند:

۱. سرامیک های مبتنی بر شیشه

لمینیت سرامیکی که از فلدسپاتیک درست می‌شود، به دلیل ضخامت کمی که دارد بسیار حساس است. استحکام آن تا حد زیادی بستگی به متصل کردن آن به مینای دندان دارد. این سرامیک بسیار حساس و نازک است و نیازی به تراش دادن دندان برای نصب نیست.

۲. سرامیک های مبتنی بر آلومینیا

لمینت‌های سرامیکی آلومینیا استحکام زیادی دارند و دیرتر می‌شکنند؛ اما از لحاظ درخشندگی، کمی مات‌تر از سرامیک‌های مبتنی بر شیشه هستند.

۳. لمینت های سرامیکی مبتنی بر زیرکونیا

زیرکونیا یک بیس از جنس اکسید زیرکونیوم روی قالب گچی است. مهم‌ترین ویژگی سیستم زیرکونیا مقاومت بسیار بالای آن است، اما شفافیت کمتری نسبت به سایر انواع لمینت‌های سرامیکی دارد.

سرامیک‌های شیشه‌ای طبیعی‌تر و نازک‌تر و کمی حساس‌تر از انواع دیگر هستند. درخشندگی و شفافیت سرامیک‌های مبتنی بر زیرکونیا و آلومینیا کمتر از نوع شیشه‌ای است.

آیا لمینت سرامیکی بهترین روش برای داشتن لبخند زیباست؟

همین حالا مشاوره بگیر!

قبل از نصب لمینت باید از دندانپزشک سوال کنید که لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است. دلایل مختلفی برای انجام لمینیت سرامیکی وجود دارد که به شرح زیر است:

  • دندان‌های فاصله‌دار
  • بی‌نظمی‌های خفیف دندان‌ها
  • کجی دندان جزئی
  • ترمیم دندان‌ برای دندان‌های شکسته
  • سفید کردن دندان برای دندان‌های جرم‌دار و لکه‌دار
  • دندان‌هایی که به سمت زبان متمایل هستند
  • فلوروزیس که یک اختلال رشدی در مینای دندان است
  • اصلاح طرح لبخند
  • تغییر رنگ دندان به رنگ دلخواه
  • ترمیم خط لثه ناهموار.
لمینت سرامیکی برای چه کسانی مناسب است
ونیرهای سرامیکی راهی خوبی برای ترمیم دندان‌های شکسته، تغییر رنگ دندان و موارد مشابه است.

چه کسانی نباید لمینت سرامیکی کنند؟

گاهی انجام لمینت سرامیکی برای بعضی از افراد مناسب نیست. مشکلات زیر می‌تواند دلیل افتادن لمینت دندان باشد. برای کاهش عوارض لمینت دندان حتما موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند. زیرا لمینت دندان و پوسیدگی دندان با هم ارتباط دارند.
  • افراد مبتلا به عادات دهانی مانند دندان قروچه، ساییدن دندان
  • دندان‌هایی که ضخامت مینای کافی ندارند.
  • دندان‌هایی که به سمت لب متمایل هستند
  • دندان‌هایی که بر اثر سایش و خرابی، شکل و قد خود را از دست داده‌اند.

از چند سالگی می توان لمینت سرامیکی کرد؟

بهتر است برای انجام هر نوع لمینت با دندان پزشک زیبایی مشورت کنید. اما به‌طورکلی توصیه عموم پزشکان این است که بهترین سن برای لمینت دندان‌ها بعد از ۲۰ سالگی است و بهتر است لمینت دندان برای کودکان بعد از این سن صورت بگیرد. چرا که تا حدود ۲۰ سالگی رشد دندان‌ها کامل شده و بعد از این سن رشد آنها متوقف می‌شود.

این روش برای ترمیم کجی خفیف دندان، دندان فاصله‌دار، ترمیم دندان شکسته، ازبین‌بردن لک و اصلاح رنگ دندان مناسب است، اما در موراد دندان قروچه، ساییدگی زیاد دندان، دندان‌هایی که ضخامت کافی ندارند و سن زیر ۲۰ سال بهتر است از این روش استفاده نکنید.

مزایای لمینت سرامیکی

استفاده از لمینت سرامیکی به دندان‌های شما زیبایی و دوام می‌بخشد و مزایای لمینت دندان به شرح زیر است:

۱. رفع عیوب دندان

لمینت‌های سرامیکی به رفع عیوب دندان مانند حذف فاصله‌ها، حذف لک و غیره کمک می‌کنند و لبخند زیبا را به شما هدیه می‌دهند.

۲. ضخامت کم

از دیگر مزایای لمینیت سرامیکی ضخامت کم آن است که باعث می‌شود ظاهر دندان‌ها طبیعی‌تر به نظر برسد.

۳. ماندگاری بالا

ماندگاری بالای لمینت‌های سرامیکی یکی دیگر از مزایای این نوع لمینت است. به نقل از سایت اینترنتی Beach City Dental در صورتی که اصول نگهداری دندان‌ها به درستی رعایت شود، طول عمر لمینت دندان به ۱۰-۱۵ سال نیز می‌رسد.

۴. ثبات رنگ

ثبات رنگ از دیگر ویژگی‌های لمینت‌های سرامیکی است. به دلیل متریالی که در ساخت این نوع از لمینت‌ها استفاده می‌شود، تغییر رنگ به ندرت و خیلی کم اتفاق می‌افتد.

کدام نوع لمینت برای شما مناسب است؟ مشاوره بگیر!

مراحل نصب لمینت سرامیکی چیست؟

در روش لمینت سرامیکی لمینت دندان چگونه انجام می شود؟ مراحل انجام و نصب لمینت‌ها به صورت زیر است:

  • مرحله اول
    • در مرحله اول پزشک متخصص تمام عیوب دندان را برطرف کرده و آن‌ها را برای انجام لمینت آماده می‌کند.
  • مرحله دوم
    • بعد از رفع عیوب دندان‌ها، نوبت تراش دادن آنها می‌شود. میزان تراش دندان‌ها با توجه به تشخیص دندانپزشک انجام می‌شود.
  • مرحله سوم
    • از دندان‌های آماده‌شده، قالب‌گیری شده و به لابراتور جهت ساخت فرستاده می‌شود. ساخت لامینت سرامیکی حدود دو تا سه هفته طول می‌کشد.
  • مرحله چهارم
    • یک سری لمینت موقت برای فرد ساخته می‌شود تا بر روی دندان‌های تراش‌خورده قرار گیرد. این لمینت‌ها نباید لثه‌ها را اذیت کنند و یا مشکل خاصی به وجود بیاورند.
  • مرحله پنجم
    • بعد از دو هفته و با ساخت لمینت‌های سرامیکی، لمینت‌های موقت از دهان بیمار خارج شده و لمینیت سرامیکی به دندان چسبانده می‌شود. البته قبل از چسباندن لمینت از مواد مخصوصی برای پاکسازی دندان‌ها استفاده می‌شود. بعد از چسباندن لمینت‌ها، پزشک وضعیت آنها را بررسی می‌کند تا از چسبیدن کامل لمینت روی دندان اطمینان پیدا کند.

انتخاب رنگ لمینت سرامیکی به چه صورت است؟

انتخاب رنگ لمینت با توجه به درخواست بیمار، توصیه دندانپزشک، وضعیت دندان‌های زیرین و رنگ پوست تعیین می‌شود.

لمینت سرامیکی چطور انجام می شود
ونیرها بعد از ساخت در لابراتوار و آماده‌سازی دندان، توسط دندانپزشک روی دندان نصب می‌شوند.

چگونه می توانم از لمینت سرامیکی خود مراقبت کنم؟

بهترین راه مراقبت از لمینت‌های سرامیکی، پیروی از دستورات دندانپزشک است. طول عمر لمینت‌ها تا حد زیادی به مراقبت‌های شما و همچنین تخصص دندانپزشک بستگی دارد. در چند روز اول لمینت‌گذاری، حساس شدن دندان‌ها امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد. می‌توانید با استفاده از خمیر دندان‌های ضد حساسیت این مشکل را تا حد زیادی حل کنید.

فراموش نکنید که جویدن غذاهای سفت می‌تواند لمینت را بشکند و رعایت این مورد در لمینت دندان بدون تراش بسیار مهم است. با اینکه ترمیم لمینت‌های شکسته قابل انجام است ولی اگر میزان آسیب زیاد باشد مجبور به تعویض کلی لمینت خواهید شد. برای اینکه لمینیت سرامیکی دندان‌های شما عمر بهتری داشته باشد، بهداشت دهان و دندان را فراموش نکنید.

دلیل تغییر رنگ لبه لمینت سرامیکی چیست؟

تغییر رنگ لبه لمینت سرامیکی تحت تاثیر عوامل مختلفی اتفاق می‌افتد:

  • رنگ انتخاب شده برای لمینت
    • احتمال تغییر رنگ لبه لمینت در رنگ‌های سفیدتر وجود دارد. برای اینکه لمینت‌ها طبیعی‌تر به نظر برسند، بهتر است از رنگ‌های سفید گچی استفاده نکنید. چرا که رنگ طبیعی دندان‌ها کمی زرد رنگ و مات است. سفید کردن غیر اصولی، جلوه‌ای غیرطبیعی به چهره شما می‌دهد.
  • نگهداری از لمینت سرامیکی
    • شیوه نگهداری شما از لمینت‌ها تا حد زیادی می‌تواند بر ثابت بودن رنگ لمینت اثرگذار باشد. نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه و یا استفاده از قلیان و سیگار لمینت‌ها را لکه دار می‌کند. رعایت بهداشت دهان و دندان در این موارد بسیار توصیه می‌شود.
  • جنس لمینت سرامیکی
    • نوع و کیفیت لمینت‌های سرامیکی می‌تواند عاملی برای تغییر رنگ لبه لمینت باشد. مواد با کیفیت و گران خیلی دیرتر از مواد ارزان و بی‌کیفیت تغییر رنگ می‌دهد.

برای اجتناب از تغییر رنگ لمینت سرامیکی در مرحله اول باید از جنس مرغوب استفاده کنید و رنگ‌های خیلی روشن را انتخاب نکنید، بعد از گذاشتن لمینت هم بهداشت دندان را رعایت کنید و نوشیدنی‌های رنگ‌دار کمتر بنوشید.

مقایسه لمینت سرامیکی با دیگر روش ها لمینت دندان

لمینت سرامیکی تنها گزینه پیش روی شما برای ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده یا زیباتر کردن دندانتان نیست. احتمالا اسم ونیر کامپوزیتی یا لمینت‌های بدون تراش را هم شنیده‌اید، در این بخش می‌خواهیم این روش‌ها را با هم مقایسه کنیم.

لمینت سرامیکی با لمینت بدون تراش چه فرقی دارد؟

تفاوت اساسی این نوع لمینت با لمینت بدون تراش در میزان تراش ساختار دندان است. لمینت بدون تراش روش درمانی جدیدی است که در آن دندان‌ها یا تراشیده نمی‌شوند و یا در حد خیلی کمی تراش می‌خورند.

تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی چیست؟

بین لمینت‌های سرامیکی و لمینت کامپوزیتی تفاوت‌هایی وجود دارد:

  • تغییرات رنگ لمینت‌ها: تغییر رنگ لمینت‌ دندان از نوع سرامیکی کمتر از لمینت‌های کامپوزیتی است.
  • دوام و ماندگاری: لمینت کامپوزیتی به نسبت لامینیت سرامیکی دوام کمتری دارد.
  • تعداد جلسات درمان: معمولا تعداد جلسات درمان در لمینت کامپوزیتی یک جلسه است. در حالی که در ونیر سرامیکی حداقل تعداد جلسات، دو جلسه است.
  • استحکام لمینت: مقاومت و استحکام لمینت‌های سرامیکی بسیار بیشتر از ونیرهای کامپوزیت است.
  • هزینه انجام لمینیت سرامیکی: لمینت‌های کامپوزیتی مقرون به صرفه‌تر از لمینت‌های سرامیکی هستند.

کدام یک از انواع لمینت، برای حل مشکلات زیاد دندان مناسب است؟

انتخاب روش زیبایی یا ترمیمی دندان به نوع مشکل شما بستگی دارد. دندانپزشک بر اساس مشکل دندان شما بهترین روش را به شما معرفی خواهد کرد. برای مثال اگر دندان‌های شما خیلی کج و نامرتب باشند شاید لمینت سرامیکی گزینه خوبی برای شما نباشد و نیاز به روش‌های درمانی یا ترمیمی دیگر داشته باشید. اگر ساختار دندان‌ها مشکلات جدی مانند لک و سیاهی یا ترک خوردگی داشته باشند، پزشک استفاده از لمینت سرامیکی را توصیه می‌کند.

در دکترتو می‌توانید با بهترین دندانپزشک زیبایی در شهر خود آشنا شوید و برای انتخاب بهترین روش زیبایی یا ترمیمی با او مشورت کنید.

مزایای لمینت سرامیکیتفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی چیست؟
رفع عیوب دندانمقاومت و استحکام لمینت‌های سرامیکی بسیار بیشتر از ونیرهای کامپوزیت است.
ضخامت کممعمولا تعداد جلسات درمان در لمینت کامپوزیتی یک جلسه است. در حالی که در ونیر سرامیکی حداقل تعداد جلسات، دو جلسه است.
ماندگاری بالالمینت کامپوزیتی به نسبت لامینیت سرامیکی دوام کمتری دارد.
ثبات رنگتغییرات رنگ در لمینت‌های سرامیکی کمتر از لمینت‌های کامپوزیتی است.
مزایای لمینت سرامیکی و مقایسه آن با کامپوزیت

هزینه لمینت سرامیکی چقدر است؟

هزینه لمینیت سرامیکی برای هر دندان از حدود ۲ میلیون و نهصد هزار تومان شروع می‌شود و تا حدود ۷ میلیون تومان می‌رسد. میانگین قیمت لمینت سرامیکی در سال ۱۴۰۲ حدود ۵ میلیون تومان است. اما میزان دقیق هزینه‌ها به عواملی بستگی دارد:

  • تعداد دندان‌های لمینت‌شده
  • درمان دندان‌های آسیب‌دیده قبل از لمینت‌گذاری
  • کیفیت مواد
  • مدت زمان صرف‌شده برای آماده‌سازی دندان مانند مدت زمانی که طول می‌کشد تا دندان تراشیده شود.
  • مدت زمان ماندگاری لمینت
  • کلینیک درمانی و مهارت دندانپزشک.

قیمت خدمات دندانپزشکی در سراسر ایران در سال ۱۴۰۲

قیمت لمینت سرامیکی
جنس لمینت، مهارت دندانپزشک و آماده‌سازی دندان همگی در تعیین قیمت لیمنت سرامیکی موثر هستند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

لمینت‌های سرامیکی به شما کمک می‌کنند تا زیباتر لبخند بزنید. چون کاملا متناسب با فضای دهان و دندان‌های شما ساخته می‌شوند. شما این امکان را دارید که شکل و رنگ روکش‌های سرامیکی را با کمک پزشک انتخاب کنید.

اگر قصد لمینت گذاری سرامیکی را دارید، از طریق دکترتو اولین وقت مشاوره با دندانپزشک را رزرو کنید. اگر شما هم لامینیت سرامیکی دارید و یا قصد دارید لمینت داشته باشید، نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

روکش دندان یک پوسته نازک شبیه به ناخن مصنوعی است؛ در حالی که ضخامت لمینت‌های سرامیکی خیلی نازک‌تر از روکش دندان است.

به دلیل تراش مینای دندان، ممکن است که کمی احساس درد داشته باشید؛ اما این درد بسیار خفیف است و جای نگرانی ندارد. ضمن این که دندانپزشک از داروی بیحسی نیز استفاده می‌کند.

لمینیت سرامیکی بسیار بادوام‌تر از ونیر کامپوزیت دندان است.

لمینت‌های سرامیکی که متناسب با فرم دندان‌ها ساخته می‌شوند، بسیار طبیعی به نظر می‌رسند.

نام دیگر لمینت سرامیکی لمینت غیرمستقیم است. این لمینت‌ها در لابراتوار ساخته می‌شوند و از جنس پرسلن ونیر هستند.

خیر. روند انجام لمینیت سرامیکی بدون بازگشت است. از آن جایی که در این روش ساختار دندان‌ها تراشیده می‌شود، امکان بازگشت به شرایط قبل از لمینت‌گذاری وجود ندارد.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن