ماندگاری و دوام لمینت دندان چقدر است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دوام لمینت دندان بستگی به چندین عامل از جمله کیفیت مواد استفاده شده، تجربه و مهارت دندانپزشک، رعایت بهداشت دهان و دندان و نوع غذاهایی که مصرف می‌کنید دارد. با رعایت این موارد، عمر لمینت‌های دندان ۵ تا ۱۰ سال خواهد بود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
ماندگاری و دوام لمینت دندان چقدر است؟

آیا می‌دانید ماندگاری و دوام لمینت دندان چقدر است؟ لمینت‌های دندان که به‌عنوان روکش‌های دندانی یا چینی نیز شناخته می‌شوند، گزینه‌ای عالی برای افرادی است که به‌دنبال گزینه‌های موجود برای بهبود لبخند خود هستند. لبخندزدن با اعتمادبه‌نفس چیزی است که همه باید بتوانند در طول زندگی خود تجربه کنند. به همین دلیل مراجعه منظم به دندانپزشک بسیار مهم است.

دندانپزشک می‌تواند هم مراقبت حرفه‌ای و هم مؤثرترین راه‌حل‌های دندانی را برای مسائل روزمره بهداشت دهان و دندان ارائه دهد. هنگامی که مطمئن شدید که هیچ مشکل دیگری برای سلامت دهان وجود ندارد، دندانپزشک می‌تواند فرایند لمینت دندان را آغاز کرده و لبخند کاملی را برایتان به ارمغان بیاورد. برای پیدا کردن بهترین دندانپزشک در شهر محل سکونت خودتان، به سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر دریافت نوبت حضوری، امکان مشاوره آنلاین نیز برای شما فراهم شده است.

دوام و طول عمر لمینت و ماندگاری لمینت دندان چقدر است؟

لمینت دندان جز خدمات دندانپزشکی محبوب است و افراد زیادی سراغ آن می‌روند. به طور متوسط، لمینت‌ها حدود ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می‌کنند. با گذشت زمان، درست مانند دندان‌های واقعی، شروع به کاهش کیفیت می‌کنند و نیاز به جایگزینی ایجاد می‌شود. درواقع در اکثر افراد ماندگاری لمینت‌های دندانی در شرایط ایده‌آل بیش از یک دهه بوده و این مورد در اکثر افراد گزارش شده است.

داشتن روکش‌های دندانی سالم و با طول عمر بیشتر مستلزم مراجعه منظم به مطب دندانپزشکی است. اکثر دندانپزشکان توصیه می‌کنند تا بیمارانی که مراحل لمینت دندان را انجام دادن و لمینت دارند، حداقل هر ۶ ماه یک‌بار به مطب مراجعه کرده تا روکش‌ها و شرایط دندان‌هایشان توسط دندانپزشک بررسی و معاینه شود.

این ویزیت‌های منظم به دندانپزشک اجازه می‌دهد تا یک معاینه کامل انجام دهد تا بتواند مشکلات احتمالی را قبل از تبدیل‌شدن به یک مشکل واقعی تشخیص دهد. تمیزکردن حرفه‌ای هر شش ماه نیز توصیه می‌شود. این که تا چه میزان بیماران نکات مراقبت از لمینت دندان را رعایت کنند و چقدر اصولی با این لمینت‌ها برخورد کنند از یک سو و کیفیت مواد استفاده‌شده برای لمینت و دقت و ظرافت کار دندانپزشک از سوی دیگر تعیین‌کننده دوام و طول عمر لمینت‌ها است.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

عوامل موثر بر دوام لمینت کدامند؟

زمانی که یک بیمار به مطب دندانپزشکی مراجعه می‌کند و تصمیم به انجام لمینت دندان می‌گیرد، قطعاً هدف او بهره‌مندی از تمام مزیت‌های روکش‌های دندانی با حداکثر دوام و ماندگاری لمینت است. درک این نکته مهم است که روکش‌های دندانی، خصوصاً لمینت‌های پرسلن بسیار قوی و محکم‌اند و بنابراین هنگامی که به‌درستی از آنها استفاده و مراقبت شود می‌توان از مزایای کامل این لمینت‌ها بهره‌مند شد.

بااین‌حال یک سری نکات و عوامل وجود دارد که می‌تواند روی دوام و ماندگاری لمینت‌ها تاثیر بگذارد. رعایت آنها به معنای افزایش دوام لمینت است و عدم رعایت آنها هم به معنی طول عمر کمتر روکش‌های دندانی بوده و علت افتادن لمینت دندان هستند. مانند مینای دندان طبیعی، لمینت‌ها نیز در برابر آسیب‌هایی مانند براده‌ها و ترک‌های ناشی از ضربه‌های دندانی، دندان قروچه، گازگرفتن غذاهای سفت و غیره آسیب‌پذیر هستند.

۱. سلامت دهان و دندان و افزایش طول عمر لمینت دندان

آیا لمینت باعث پوسیدگی دندان میشود؟ مسواک‌زدن و نخ‌دندان کشیدن دو بار در روز برای طول عمر لمینت‌های دندان ضروری است. استفاده از خمیردندان ملایم حاوی فلوراید هم آنها را تمیز می‌کند و هم از آنها محافظت می‌کند.

مطمئن شوید که از یک مسواک مناسب و نرم و یک خمیردندان فاقد مواد ساینده استفاده می‌کنید. از طرفی قبل از انجام لمینت دندان باید از سلامت لثه‌ها و عدم پوسیدگی دندان‌ها مطمئن شد تا از بروز عوارض لمینت و تاثیر آن روی دوام روکش‌ها جلوگیری کرد. زیرا لمینت دندان و پوسیدگی دندان با هم ارتباط دارند.

۲. دندان قروچه باعث کاهش عمر لمینت دندان می‌ شود؟

زمانی که فردی دندان‌قروچه می‌کند فشار زیادی روی لمینت‌ها وارد می‌شود و به همین دلیل باید به هر قیمتی از لمینت‌ها مراقبت کرد. استفاده از محافظ دندان در شب معمولاً بهترین راه‌حل برای این مشکل است و می‌تواند به افزایش دوام و ماندگاری لمینت دندان کمک زیادی کند.

دندان قروچه باعث آسیب دندان می‌ شود؟
قبل از انجام لمینت دندان باید از سلامت لثه‌ها و عدم پوسیدگی دندان‌ها مطمئن شد.

۳. مواد مورد استفاده برای لمینت کدامند؟

روکش‌های دندانی انواع مختلفی دارند و از متریال متنوعی برای ساخت آنها استفاده می‌شود. دوام لمینت‌های دندانی بسته به این که نوع روکش‌ها چیست و از چه متریالی برای ساخت آنها استفاده شده متفاوت است.

برای مثال معمولاً دوام لمینت‌های پرسلن بیشتر از لمینت‌های سرامیکی یا کامپوزیتی است. از طرفی کیفیت مواد مصرفی نیز با هم فرق دارد و هر چقدر مواد و متریال باکیفیت‌تری استفاده شود قطعاً دوام و ماندگاری لمینت‌ها نیز بیشتر است. علت تغییر رنگ لمینت دندان هم می‌تواند مواد نامرغوب باشد.

۴. عواملی که ممکن است بر رنگ لمینت تأثیر بگذارد

علاوه‌بر آسیب‌های فیزیکی گاهی اوقات این تغییر رنگ لمینت‌هاست که روی دوام و ماندگاری آنها تاثیر می‌گذارد. لمینت‌های پرسلن در جذب رنگ بسیار مقاوم‌ترند و کمتر مستعد لکه‌گرفتن هستند.

با این‌ وجود مصرف بیش‌ازحد قهوه و چای و سایر نوشیدنی‌های رنگی و الکلی، مصرف ترکیبات اسیدی مانند سرکه و لیمو و سیگارکشیدن می‌تواند موجب تغییر رنگ لمینت‌ها به‌مرور زمان شود. در نتیجه روی دوام و ماندگاری لمینت‌های دندان تاثیر منفی خواهد داشت.

اگر لمینت شما دچار تغییر رنگ شده است، باید با دندانپزشک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دندانپزشک در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر دندانپزشک وجود دارد.

چطور عمر لمینیت دندان خود را افزایش دهیم؟

برای بررسی بیشتر، همین حالا مشاوره بگیرید!

۵. کیفیت و کار دندانپزشک و افزایش عمر لمینت دندان

درنهایت قطعاً این که یک دندانپزشک تا چه حد کار خود را بادقت انجام داده باشد و تمام مراحل انجام لمینت دندان را به‌درستی دنبال کرده باشد روی طول عمر لمینت‌های دندانی موثر است. برای مثال دقت در مراحل آماده‌سازی دندان‌ها و درنظرگرفتن عیوب دندانی مانند فاصله بین دندان‌ها یا پوسیدگی دندان‌ها قبل از لمینت دندان بدون تراش ازجمله مواردی است که روی نتیجه نهایی کار و میزان ماندگاری و دوام لمینت‌ها موثر است.

طول عمر مورد انتظار لمینت دندان چقدر است؟

اگر تمام نکات و مواردی که برای مراقبت از لمینت‌های دندانی به بیماران توصیه می‌شود، رعایت شود و اگر مواد و متریال مورداستفاده در دندانپزشکی از جنس مرغوب و باکیفیت باشد، طول عمر مورد انتظار در انواع لمینت دندان از جمله لمینت دندان در کودکان، بین ۱۰ تا ۱۵ سال است. حتی در مواردی این میزان می‌تواند به ۲۰ سال هم برسد.

لمینت‌های دندان به‌طورمتوسط حدود ۱۵ سال عمر می‌کنند. بااین‌حال، طول عمر لمینت‌های دندان می‌تواند کمتر از ۱۰ سال تا ۲۰ سال متغیر باشد. مانند مینای دندان طبیعی، آنها نیز در برابر آسیب‌هایی مانند براده‌ها و ترک‌های ناشی از ضربه‌های دندانی، دندان‌قروچه، گازگرفتن غذاهای سفت و غیره آسیب‌پذیر هستند.

طول عمر مورد انتظار لمینت دندان چقدر است؟
لمینت‌های دندان به‌طورمتوسط حدود ۱۵ سال عمر می‌کنند.

مقایسه ماندگاری و دوام انواع لمینت دندان

رزین کامپوزیت‌ها دوام کمتری نسبت به لمینت‌های پرسلن دارند و باعث می‌شوند روکش‌ها راحت‌تر از ونیرهای چینی تراش بخورند و بشکنند. مواد کامپوزیت نیز تمایل بیشتری به لکه‌دارشدن دارند. در جدول زیر می‌توانید میزان دوام و ماندگاری انواع لمینت دندان را مشاهده کنید.

جنس و نوع لمینتمدت‌زمان ماندگاری
لمینت‌های کامپوزیتی۸ تا ۱۰ سال
لمینت‌های پرسلن یا سرامیکی۱۰ تا ۱۵ سال
لمینت‌های متحرک۳ تا ۵ سال
ماندگاری انواع لمینت چقدر است؟

ماندگاری لمینت سرامیکی بیشتر است یا کامپوزیتی؟

لمینت طول عمر بیشتری دارد یا ونیر کامپوزیت؟ به‌صورت کلی لمینت کامپوزیتی دوام کمتری نسبت به لمینت‌های پرسلن یا لمینت سرامیکی دندان دارند. دلیل آن این است که روکش‌های کامپوزیتی راحت‌تر و سریع‌تر از ونیرهای چینی تراش می‌خورند و می‌شکنند. از طرفی مواد کامپوزیتی نسبت به لمینت‌های سرامیکی بیشتر مستعد لکه‌دار شدن هستند. این بدان معناست که معمولاً طول عمر ونیرهای کامپوزیتی کمتر از روکش‌های سرامیکی است.

متن انگلیسی:
composite veneers generally have a shorter lifespan (around eight years) than porcelain veneers.
ترجمه فارسی:
ونیرهای کامپوزیت معمولاً طول عمر کمتری (حدود ۸ سال) نسبت به ونیرهای چینی دارند.

به نقل از سایت monavaledental

ماندگاری لمینت بیشتر است یا ارتودنسی؟

در این زمنیه باید تفاوت لمینت و ارتودنسی را در نظر گرفت. ارتودنسی در زمینه صاف و تراز کردن دندان‌ها و بایت کاربرد دارد و لمینت بیشتر جنبه زیبایی و سفیدکنندگی دارد. به همین دلیل عمر مفید لمینت حداکثر ۱۵ سال و زمان قرار دادن ارتودنسی حداکثر ۳ تا ۴ سال است.

نکاتی برای افزایش طول عمر و ماندگاری لمینت

برخی نکات می‌توانند به افزایش طول عمر و ماندگاری لمینت‌های دندانی کمک زیادی کنند. مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر می‌شود. همچنین قبل از نصب آن باید بدانید که لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است. با رعایت این نکات مراقبت بعد از لمینت دندان رعایت شده و دوام آن افزایش پیدا می‌کند.

می‌خوای لبخند زیبایی داشته باشی؟ لمینت رو امتحان کن!

۱. از خمیردندان مناسب استفاده کنید

یکی از مواردی که روی دوام و ماندگاری لمینت تاثیر دارد نوع خمیردندانی است که استفاده می‌کنید. با استفاده از یک خمیردندان حاوی فلوراید و فاقد مواد ساینده بیش‌ازحد می‌توانید طول عمر لمینت‌ها را افزایش دهید.

۲. از اعمال فشارهای تکراری یا صریح خودداری کنید

حتی اگر لمینت‌ها بسیار قوی هستند، ممکن است در برابر مواردی مانند جویدن دائم ناخن، جویدن مداد، یخ خوردن، گازگرفتن هویج و ورزش‌های تماسی مقاومت نکنند. درنتیجه باید مراقبت بود که آسیب‌هایی این چنینی به دندان‌ها وارد نشود. یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توان برای افزایش دوام و ماندگاری لمینت‌های دندان انجام داد خودداری از خوردن مواد غذایی سفت است.

۳. حفظ سلامت پریودنتال را در اولویت قرار دهید

سلامت دندان‌های زیر لمینت‌ها نیز تاثیر زیادی بر میزان دوام و ماندگاری آنها دارد. یکی از مواردی که می‌تواند طول عمر مفید لمینت‌ها را کوتاه‌تر کند پوسیدگی دندان‌ها یا وجود بیماری‌های پریودنتال است. برای این منظور علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان باید در مصرف کربوهیدرات نیز محتاط بود.

ویزیت‌های معاینه منظم برای بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان بیماران به همراه تمیزکردن لمینت‌ها و دندان‌ها هم می‌تواند روی دوام و ماندگاری لمینت‌ها تاثیر داشته باشد. در مورد روش توقف پوسیدگی دندان حتما با دندانپزشک مشورت کنید.

حفظ سلامت پریودنتال را در اولویت قرار دهید.
برای این که لمینت‌ها دوام بیشتری داشته باشند باید بعد از انجام لمینت از آنها مراقبت کرد.

مراقبت از لمینت برای دوام بیشتر (چه مواردی در ماندگاری لمینت دندان تاثیر گذار هستند؟)

برای این که لمینت‌ها دوام بیشتری داشته باشند باید بعد از انجام لمینت از آنها مراقبت کرد. این موارد می‌توانند علاوه بر افزایش دوام و کیفیت لمینت‌ها به سلامت دهان و دندان نیز کمک کنند و عوارض لمینت دندان را کاهش دهند. مهم‌ترین اصول مراقبت از لمینت شامل موارد زیر است:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • استفاده از مسواک و خمیردندان مناسب (فلورایدی)
  • داشتن جلسات منظم دندانپزشکی برای جلوگیری از بروز عوارض لمینت و آسیب به دندان‌ها
  • ترک سیگار و دخانیات
  • عدم مصرف مواد غذایی سفت و رنگی
  • درمان دندان‌قروچه
  • درمان و رفع پلاک‌های دندانی و رفع بیماری‌های لثه

چه عواملی سبب کاهش دوام لمینت دندان می‌ شوند؟

عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند دوام لمینت دندان را کاهش دهد. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • بهداشت ضعیف دهان و تجمع پلاک
  • فشردن یا گاز گرفتن دندان‌ها
  • قرار نگرفتن صحیح لمینت روی دندان
  • مصرف غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی و ضعیف‌شدن لمینت
  • بیماری لثه درمان‌نشده

قیمت لمینت دندان در دکترِتو کلینیک

به‌صورت‌کلی اگر لمینت‌ها به مرحله‌ای برسند که به تعویض آنها نیاز باشد، هزینه‌های دریافتی از بیمار مشابه زمانی است که فرد برای اولین‌بار لمینت‌ها را دریافت می‌کند. البته میزان هزینه‌های دریافتی بسته به مرکز دندانپزشکی متفاوت است.

نکته دیگر این که گاهی اوقات دندانپزشک با روش‌هایی مانند پولیش لمینت‌ها یا ترمیم برخی از آنها مشکل را برطرف می‌کند و نیازی به تعویض کل لمینت‌های دندان نیست. در این حالت هزینه نصب مجدد لمینت با هزینه‌ای که از ابتدا برای انجام آن پرداخت شده است متفاوت خواهد بود. در صورتیکه می‌خواهید از به‌روزترین قیمت لمینت دندان آگاهی پیدا کنید، همین حالا از دکترِتو کلینیک کمک بگیرید.

قیمت لمینت دندان در دکترِتو کلینیک چقدر است؟
اگر لمینت شما دچار تغییر رنگ شده است، باید با دندانپزشک مشورت کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

لمینت‌ها روکش‌هایی هستند که برای زیبایی دهان و دندان و رفع عیوب دندان‌ها استفاده می‌شوند. آنها انواع مختلفی دارند که هر یک بسته به شرایط بیمار و نحوه مراقبت از لمینت‌ها یک طول عمر مشخص دارد. اگر از لمینت‌های دندان به‌صورت درست استفاده شود و مراقبت‌های موردنیاز از آنها صورت بگیرد می‌توان بین ۱۰ تا ۱۵ سال از آنها بهره برد.

مراجعه به دندانپزشک به‌صورت منظم و معاینه و بررسی سلامت دندان‌ها از جمله مواردی است که حتی می‌تواند طول عمر مفید لمینت‌ها را به ۲۰ سال هم برساند. برای اطلاع از ماندگاری و دوام لمینت دندان و تفاوت انواع آن باید با دکتر دندانپزشک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دندانپزشک در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

رژیم غذایی مناسب و بهداشت دهان و دندان می‌تواند در افزایش طول عمر لمینت موثر باشد.

بله، روکش‌های پرسلن از روکش‌های کامپوزیتی دوام بیشتری دارند. کامپوزیتی حدود ۸ سال و پرسلن حدود ۱۵ سال ماندگاری دارد.

اگر در برابر مواردی مانند ترک ناشی از ضربه‌های دندانی، دندان قروچه، گاز گرفتن غذاهای سفت و غیره آسیب‌پذیر شوند، ممکن است زیر ۱۰ سال نیاز به تعویض داشته باشند.

هرچه زمان قرار دادن لمینت روی دندان بیشتر می‌شود، از درخشش آن نیز کمتر خواهد شد.

لمینت‌های دندان به‌طورمتوسط حدود ۱۵ سال عمر می‌کنند. بااین‌حال، طول عمر لمینت‌های دندان می‌تواند از کمتر از ۱۰ سال تا ۲۰ سال متغیر باشد.

لمینت‌ها به دلیل ساختار مقاوم‌تری که دارند معمولاً طول عمرشان از روکش‌های کامپوزیتی بیشتر است.

خیر امکان سفیدکردن لمینت با روش بلیچینگ وجود ندارد و این روش تنها روی دندان‌های طبیعی قابل اجرا است.

معمولاً لمینت‌ها را باید بعد از ۱۰ تا ۱۵ سال بسته به شرایطی که دارند تعویض کرد.

لمینت متحرک به دلیل کیفیت بسیار کمتر و قیمت ارزان‌تری که دارند معمولاً نهایتاً تا ۳ سال قابل‌استفاده هستند.

قطعاً بله سلامت دندان‌ها، شرایط لثه‌ها و سلامت پریودنتال از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین فاکتورها در میزان دوام و ماندگاری لمینت است.

خیر لمینت‌ها روکش‌های موقتی هستند که می‌توان با رعایت اصول مراقبت از لمینت‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ سال از آنها استفاده کرد.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

One Reply to “ماندگاری و دوام لمینت دندان چقدر است؟”

  1. زهره رضائی گفت:

    خیلی مممنون از اطلاعاتی که در اختیار ماقرار دادین من میترسم لمینت کنم میگم لمینت انجام بدیم از زیر دندان‌های خودمون از بین نمیره یوقت خراب بشه پوسیده بشه مشخص نشه؟چون زیر لمینت میمونه؟