علائم دندان قروچه چیست و چه درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دندان قروچه یکی از مشکلات دهان و دندان است که باعث سائیدن مداوم دندان‌ها روی هم چه در خواب و چه در بیداری می‌شود. این اختلال می‌تواند در اثر استرس و اضطراب یا بیماری‌های دیگر ایجاد شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علائم دندان قروچه چیست و چه درمانی دارد؟

دندان قروچه چیست؟ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی از خواب بیدار می‌شوید، احساس درد فک داشته‌باشید. احتمالا در نزدیکان خود افرادی را دیده‌اید که دندان‌های خود را بر روی هم می‌سایند و دندان قروچه می‌کنند. اما چرا به این مشکل دچار می‌شویم؟ برای درمان آن به چه دکتری مراجعه کنیم؟ عوارض دندان قروچه چیست و چه آسیب‌هایی به دندان‌های می‌رساند؟ اگر این سوالات ذهن شما را هم درگیر کرده‌است، با ما همراه باشید و این مطلب دکترتو را تا انتها بخوانید.

در صورتیکه به این مشکل مبتلا هستید و یا در نزدیکان خود این را می‌بینید، می‌توانید به دکتر دندانپزشک مراجعه کنید. برای دریافت نوبت دکتر دندانپزشک می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. همچنین می‌توانید سوالات خود را از مشاوره تلفنی دندانپزشکی بپرسید. همچنین ممکن است که به دکتر روانشناس یا دکتر روانپزشک هم نیاز پیدا کنید.

دندان قروچه چیست؟

فردی که دندان‌هایش را به‌هم می‌ساید اما در حال جویدن چیزی نیست، در حال دندان قروچه است. دندان‌ها با حرکت فک یا به صورت جانبی یا در جهت عقب به جلو روی هم ساییده می‌شوند. اغلب شخص هنگام انجام این حرکت هوشیار نیست.

فشردن دندان‌ها (Clench) هنگامی است که شخص دندان‌هایش را به روی یکدیگر نگه‌می‌دارد و عضلات را منقبض می‌­کند، اما حرکت عقب به جلو ندارد. مردم ممکن است در شبانه روز دندان­‌هایشان را روی هم بسایند و یا فشار دهند. اما دندون قروچه در هنگام خواب چالش بزرگتری است، زیرا کنترل آن سخت‌تر است.

دندان قروچه به انگلیسی Bruxism یا بروکسیسم، یکی از شایع‌ترین اختلالات خواب است و یک فعالیت غیرارادی عصبی – عضلانی است. درد عضلانی، اختلالات مفصلی تمپورومندیبولار و سردرد ممکن است در اثر آن اتفاق بیفتند و حتی در موارد شدید می‌تواند منجر به آرتریت مفاصل تمپوروماندیبولار شود. یکی از اصلی‌ترین علت‌های دندان درد،‌ دندان قروچه است.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

علائم همراه با دندان قروچه چیست؟

در مواردی ممکن است که فرد علائمی مانند افسردگی و اضطراب داشته‌باشد. افرادی که با اضطراب و افسردگی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، بیشتر از هر کسی احتمال ابتلا به دندان‌قروچه را دارند. بنابراین زمانی که دندان‌قروچه دارید، بهتر است که علائم همراه با آن را بررسی کنید تا به بیماری‌های روانی مبتلا نباشید.

شاید خود شما هم تجربه کرده‌باشید که در زمان‌هایی که استرس بیشتری دارید، یا حتی زمان‌هایی که عصبانی می‌شوید، بیشتر دندان‌های خود را روی هم فشار می‌دهید. این مسئله خود نشان‌دهنده‌ی این است که بروکسیسم با اختلالات عصبی همراه است.

یکی از روش‌های تشخیص علائم همراه دندان‌قروچه مراجعه به دکتر روانشناس یا دکتر روانپزشک است. زمانی‌که شما به دکتر روانشناس یا روانپزشک مراجعه می‌کنید، اختلالات روانی دیگر هم در شما بررسی می‌شوند.

دندان قروچه و رفلاکس معده

قرار گرفتن در معرض اسید بعد از رفلاکس معده می‌تواند بافت‌های حساس گلو و دهان را تحریک کند. علت سوزش سقف دهان و گلو نیز می‌تواند از عوارض همین بیماری باشد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این تحریک ممکن است باعث بدتر شدن دندان قروچه شود.

متن انگلیسی:
Chronic and involuntary teeth grinding can lead to a variety of health problems such as cracking or breaking your teeth.
ترجمه فارسی:
دندان قروچه مزمن و غیرارادی می‌تواند باعث بروز انواع مشکلات سلامتی از جمله شکستن دندان شود.

به نقل از سایت dentistryondusk

با دیدن علائم دندان قروچه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

زمانی که دندان قروچه دارید باید به دکتر دندانپزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است که دندان‌های شما در اثر این عادت نادرست آسیب ببینند. مخصوصا اگر دندان‌های شما ترمیم‌شده و یا دارای روکش باشند. در این‌صورت حتما باید برای درمان آنها به دکتر دندانپزشک مراجعه کنید. ایمپلنت و روکش دندان به سرعت با دندان قروچه آسیب می‌بینند. بنابراین این عادت را جدی بگیرید.

از طرفی در مواردی ممکن است که دندان قروچه یا بروکسیسم نشانه‌ای از یک اختلال روانی باشد. مثلا فرد به اضطراب شدید مبتلا است و دندان قروچه علامتی است که در اثر آن از خود نشان می‌دهد. برای تشخیص و درمان این مشکل باید به دکتر روانپزشک و یا دکتر روانشناس مراجعه کنید.

علائم همراه با دندان قروچه چیست؟
افرادی که با اضطراب و افسردگی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، بیشتر از هر کسی احتمال ابتلا به دندان‌قروچه را دارند.

علت دندان قروچه و بیماری‌ های مرتبط با آن چیست؟

علت دندان قروچه هنوز نامشخص است، اما ممکن است چندین عامل در ایجاد آن دخیل باشند. در کودکان، سایش دندان معمولا پس از اولین دندان و بار دیگر هنگامی که دندان دائمی ظاهر می‌شود، اتفاق‌می‌­افتد و معمولا هنگامی که دندان‌های دائمی به طور کامل در می‌آیند، متوقف می‌شود.

سایش و فشردن معمولا در زمان استرس، هنگام خشم، نگرانی و تمرکز اتفاق‌می‌افتد. تحقیقات نشان داده‌است که فعالیت مغز و ضربان قلب ممکن است قبل از یک دوره دندان قروچه افزایش یابد، که نشان می‌دهد سیستم عصبی مرکزی (CNS) نقش مهمی در این اتفاق دارد.

۱. علت فشار دادن دندان ها روی هم در بیداری

فشار دادن دندان‌ها روی هم در هنگام بیداری، که به آن سائیدگی دندان هم می‌گویند، یک رفتار ناخودآگاه است که می‌تواند به دلیل استرس و اضطراب، ناهماهنگی دندان‌ها یا فک، عوامل عصبی بوده یا به علت دندان درد شدید یا رشد دندان باشد.

۲. علت دندان قروچه و ساییدن دندان کودکان در خواب

چرا در خواب دندان قروچه می کنیم؟ جویدن و فشردن دندان در خواب در دوران کودکی شایع است. پایین‌ترین میزان شیوع در افراد بالای ۶۵ سال است. علت دندان قروچه کودکان، دندان قروچه ممکن است در پاسخ به دندان درد یا استرس ایجاد شده‌باشد. کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی نیز ممکن است دندان قروچه داشته‌باشند. علت دندان قروچه در خواب بزرگسالان و نوجوانان نیز بیشتر به خاطر استرس و اضطراب است.

چرا دندان قروچه در کودکان شایع‌ تر است؟

علت اصلی دندان قروچه در کودکی، عادات دهانی (مکیدن انگشت شست، استفاده از پستانک)، دندان درآوردن، قرارگیری نامناسب دندان‌ها، استرس، اضطراب یا مشکلات راه هوایی است. بیشتر کودکان بدون درمان دندان قروچه رشد می کنند، اما در صورت ایجاد آسیب یا ناراحتی نیاز به ویزیت پزشک دارد.

علائم دندان قروچه داری؟

همین حالا می‌تونی راه درمان رو از بهترین متخصص بپرسی.

۳. کم خونی و دندان قروچه به هم مرتبط هستند؟

هیچ رابطه مستقیمی بین کم‌خونی و دندان قروچه (براکسیسم) وجود ندارد. کم‌خونی وضعیتی است که بدن دچار کمبود گلبول‌های قرمز یا هموگلوبین شده و با علائمی مانند خستگی، ضعف و تنگی نفس مشخص می‌شود. از سوی دیگر، دندان قروچه اختلالی است که در آن فرد به طور غیرارادی و در بیشتر موارد در هنگام خواب، دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهد.

۴. کمبود کدام ویتامین باعث دندان قروچه می شود؟

گفته شده‌است که برخی از افرادی که در خواب دندان قروچه می‌کنند، معمولا به کمبود ویتامین D مبتلا هستند. طبق مطالعه‌ای که در ncbi انجام شده‌است، افرادی که به کمبود ویتامین دی مبتلا هستند، معمولا احتمال بالاتری برای ابتلا به افسردگی و خلق پایین دارند. کسانی که به اختلالات عصبی دچار می‌شوند، علائم فیزیکی هم نشان می‌دهند. یکی از این علائم می‌تواند بروکسیسم باشد.

۵. عوامل خطر دندان قروچه چیست؟ (علت دندان قروچه در خواب)

دندان قروچه ممکن است با یک ناهنجاری غیر‌طبیعی مرتبط باشد:

  • یکی از این اختلالات این است که دندان‌ها هنگام بسته‌شدن فک، درست به یکدیگر نرسند. اگر دندان‌های بالا و پایین به درستی به یکدیگر نرسند، بیمار مبتلا به اختلال جفت‌شدن (Occlusal) است. با‌این‌حال، طبق آکادمی پزشکی دهان آمریکا (AAOM)، تحقیقات علمی ارتباط این اختلال با آن را ثابت نکرده‌اند.
  • گرفتگی عضلات: در برخی افراد، عضلات صورت در طول خواب دچار گرفتگی می‌­شود.
  • اختلالات دندان و فک: داشتن دندان‌هایی که افتاده‌اند یا کشیده شده‌اند، نیز از جمله اختلالاتی است که می‌تواند باعث آن شود و آزردگی ناشی از آن می‌تواند یک عامل باشد.
  • داروها: دندان قروچه می‌تواند اثر جانبی داروهای خاص، از جمله برخی از داروهای ضدافسردگی و آنتی‌سایکوتیک و آمفتامین باشد.
  • بیماری‌ها: بیماری‌های اعصاب مانند بیماری هانتینگتون یا بیماری پارکینسون نیز می‌تواند باعث ایجاد آن شود.
  • سایر عوامل: عوامل مرتبط دیگر، عبارتند از خستگی، مصرف الکل، سیگار‌کشیدن، آپنه خواب و خروپف.
عوامل خطر دندان قروچه چیست؟
یکی از دلایل دندان قروچه در کودکان اختلال بیش فعالی است.

تشخیص دندان قروچه چگونه انجام می شود؟

افرادی که دندان قروچه دارند، معمولا خودشان متوجه این مشکل می‌شوند و نیازی به مراجعه به دکتر نیست. زمانی‌که این مشکل را در خود می‌بینند، به دکتر مراجعه می‌کنند تا برای درمان آن به آنها راه‌حل ارائه دهد. گاهی نیز با مراجعه به دندانپزشک و با معاینه‌ی دندان‌ها، دکتر به دندان قروچه شک می‌کند.

درمان دندان قروچه چه چیزهایی است؟ (درمان خانگی دندان قروچه در خواب)

روش درمان دندان قروچه به علت آن بستگی دارد. هیچ درمان اختصاصی‌ای برای دندان قروچه وجود ندارد، اما برای از‌بین‌بردن علائم، روش‌هایی وجود دارد و می‌توان عامل اصلی را نیز درمان کرد. سایش و فشردن روزانه با افزایش آگاهی، فیزیوتراپی یا تمرین، می‌تواند بهبود یابد. اما دندان قروچه شبانه به استراتژی‌های دیگر نیاز دارد، زیرا خارج از کنترل فرد است. اگر مشکل اصلی استرس یا اختلال پاراسومنیا باشد، درمان این اختلالات ممکن است کمک‌کننده باشد. خواب کافی در شب یا ورزش منظم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

۱. بهترین قرص برای درمان دندان قروچه چیست؟

در مواردی که فرد به علت اضطراب و استرس به بروکسیسم مبتلا است، برای درمان آن باید به دکتر روانشناس یا دکتر روانپزشک مراجعه کنید. در این موارد، ممکن است که از قرص‌های ضد‌افسردگی و یا قرص‌های ضداضطراب برای شما تجویز شود. سایر موارد شامل قرص ریسپریدون، کلونازپام و سرترالین برای رفع دندان قروچه هستند.

۲. راه درمان دندان قروچه در طب سنتی (درمان گیاهی دندان قروچه)

در طب سنتی و روش گیاهی، مصرف موارد زیر توصیه شده است:

  • روغن‌های گیاهی مثل روغن سیاه دانه برای دندان قروچه
  • پشم شتر برای دندان قروچه
  • ریشه سنبل الطیب
  • روغن اسطوخودوس
  • زنجبیل و دارچین
  • شیر و زردچوبه
گارد دندان قروچه چیست؟
گارد دهان می‌تواند در شب برای محافظت از دندان‌ها استفاده شود.

۳. محافظ دندان قروچه یا گارد دندان قروچه

گارد دهان می‌تواند در شب برای محافظت از دندان‌ها استفاده شود و استفاده کوتاه‌مدت از شل‌کننده عضلات نیز یکی از گزینه‌های ممکن است. اسپلینت (Splint) گزینه دیگری است. برخی از اسپلینت‌ها در بالای دندان‌های بالا و برخی در پایین قرار می‌گیرند.

بسته به نوع طراحی، اسپلینت ممکن است فک را در یک موقعیت آرام‌تر حفظ‌کند یا مانع ایجاد کند تا اسپلینت‌ها به جای دندان‌ها آسیب ببینند. هنگامی‌که دندان قروچه به دلیل فک ناهم‌تراز یا دندان‌های کشیده‌شده به وجود می‌آید، دندانپزشک یا متخصص ارتودنتیست ممکن است پیشنهاد دهد که فک را تراز کند یا فرد را برای بستن بریس جهت درمان بیماری آماده کند.

با‌این‌حال، AAOM این را توصیه نمی‌کند، زیرا ناهم‌ترازی به عنوان یک علت ثابت‌نشده است. اجتناب از غذاها و نوشیدنی‌هایی که دارای غلظت های بالای کافئین یا الکل هستند، ممکن است سودمند باشد. زیرا می‌توانند سایش را افزایش دهند. آدامس ممکن است سبب تشدید دندان قروچه شود، زیرا که می‌تواند سایش و فشردن را به حافظه عضلانی منتقل کند. یکی دیگر از روش‌ها ریلکس‌کردن عضلات فک با دستمال گرم یا پد حرارتی حداقل ۱ بار در روز برای کاهش تنش آنها است.

قیمت محافظ یا لثه گیر برای دندان قروچه چقدر است؟

قیمت نایت گارد در داروخانه ها حدود ۲۲۰ تومان است که می‌توانید به صورت آنلاین نیز سفارش دهید.

۴. آیا با وجود دندان قروچه میتوان لمینت دندان انجام داد؟

لمینت دندان را می‌توان حتی با دندان قروچه انجام داد، اگرچه برای جلوگیری از آسیب به لمینت، پرداختن به مشکل تراشیدن دندان ضروری است. مراقبت از لمینت دندان شامل اجتناب از گاز گرفتن یا جویدن اجسام سخت، رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک برای معاینه است.

در مورد اینکه در کنار دندان قروچه، لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است باید گفت برای افرادی که به دنبال بهبود ظاهر دندان‌های خود با اصلاح تغییر رنگ، شکل یا هم ترازی آن هستند.

برای درمان دندان قروچه به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

با دیدن دندان قروچه یا بروکسیسم باید به دکتر دندانپزشک مراجعه کنید. در مواردی که دکتر دندانپزشک متوجه اضطراب و اختلالات عصبی در شما شود، به شما پیشنهاد می‌کند که به دکتر روانشناس و یا دکتر روانپزشک مراجعه کنید. بنابراین تیم درمانی دندان قروچه از دکتر دندانپزشک، دکتر روانپزشک و دکتر روانشناس تشکیل شده‌است.

یک بار برای همیشه از دندان قروچه خلاص شو!

عوارض دندان قروچه چیست؟

در صورتیکه دندان قروچه را درمان نکنید، ممکن است که عوارضی برای شما به جای بگذارد. در ادامه به برخی از این عوارض پرداخته‌ایم:

عوارض جانبی فشردن دندان‌ها روی همتوضیحات
مشکلات دهان و فکساییدن دندان‌ها روی هم باعث از‌بین‌رفتن آن‌ها می‌شود و می‌تواند منجر به کوتاه شدن، کند‌شدن و شکسته‌شدن آن‌ها شود. همچنین به ماهیچه‌ها، بافت­‌ها و بقیه ساختارهای اطراف فک فشار وارد می‌کند و باعث درد فک و سفتی آن، زخمی‌شدن لثه‌ها، حساسیت، شل و یا شکسته‌شدن دندان‌ها، صدا دادن و درد فک و سردرد خفیف می‌گردد.
گوش دردیکی از عوارض دندان قروچه، درد گوش است که بخشی از آن به این دلیل است که ساختار مفصل تمپورومندیبولار نزدیک به کانال گوش است.
درد ارجاعیممکن است درد ارجاعی وجود داشته‌باشد که در آن فرد درد را در محل دیگری غیر از منبع اصلی احساس می‌کند.
اختلال در روابط اجتماعیاگر سر‌و‌صدا برای دیگران آزاردهنده باشد، مشکلات ارتباطی ایجاد‌می‌کند.
اختلالات روحیسایر علائم شامل اضطراب، افسردگی، اختلالات خوردن و بی‌خوابی است.
عوارض دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه و تحلیل لثه و دندان

با گذشت زمان، ساییدن دندان‌ها روی هم، ریشه آن‌ها را ضعیف می‌کند و به مینای دندان آسیب می‌رساند. کسانی که دندان قروچه دارند بیشتر از دیگران در معرض خطر پوسیدگی دندان، شکستگی و حتی تحلیل رفتن لثه و از دست دادن دندان هستند. احساس درد، به ویژه هنگام جویدن و مشکل باز و بسته کردن دهان در بین مبتلایان به دندان قروچه شایع است.

عوارض دندان قروچه چیست؟
ساییدن دندان‌ها روی هم باعث از‌بین‌رفتن آن‌ها می‌شود.

جلوگیری از دندان قروچه امکان پذیر است؟

شاید نتوان از دندان قروچه پیشگیری کرد، اما می‌توان از عوارض آن پیشگیری کرد. بنابراین بهترین کار این است که از محافظ شبانه برای بهبود آسیب‌های ناشی از دندان‌قروچه کمک گرفت. شاید این روش یکی از بهترین روش‌هایی باشد که برای مبتلایان به دندان قروچه به کار گرفته‌می‌شود.

البته باید به خاطر داشته‌باشید که خود محافظ شبانه می‌تواند به دندان آسیب برساند، اگر نکات بهداشتی در آن به خوبی رعایت نشود. برای استفاده از این روش، بهتر است که از مشاوره تلفنی دندانپزشکی کمک بگیرید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

هنگامی‌که علائم مربوط به دندان قروچه را مشاهده کردید یا اگر نگرانی در مورد دندان یا فک خود دارید، لازم است به پزشک خانواده یا دندان پزشک مراجعه‌کنید. اگر متوجه شدید فرزندتان دندان‌های خود را روی هم می‌فشارد و یا سایر نشانه‌های دندان قروچه را دارد، در اولین مراجعه به فوق تخصص داندانپزشکی این موضوع را اطلاع دهید.

در مواردی نیز ممکن است که دکتر دندانپزشک شما را به دکتر روانشناس یا بریا کودکتان به دکتر فوق تخصص کودکان ارجاع دهد. در سایت دکترتو، علاوه بر دریافت نوبت حضوری، امکان دریافت مشاوره آنلاین دکتر دندان پزشک، مشاوره روانشناسی تلفنی و مشاوره آنلاین دکتر کودکان نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در طب سنتی توصیه شده‌است که از مواد غذایی حاوی ویتامین ث استفاده کنید. این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند:
• کیوی
• توت فرنگی
• فلفل قرمز
• پاپیا
• پرتقال
• کلم پیچ
• فلفل سبز

اگر درمان نشود، ممکن است باعث پوسیدگی دندان، شکستگی و حتی تحلیل رفتن لثه و از دست دادن دندان‌ها شود.

تزریق دوزهای کم بوتاکس (سم بوتولینوم) به‌طور مستقیم به عضله ماستر (فک)، عضله را به اندازه‌ای ضعیف می‌کند که دندان‌قروچه و فشردن فک را متوقف می‌کند.

می‌تواند نشانه اختلالات عصبی، دندان درد یا رفلاکس معده باشد.

با مراجعه به دکتر و پیدا کردن علت آن، شاید بتوان درمان ریشه‌ای برای این علامت درنظر گرفت.

گفته شده‌است که یکی از مواردی که ممکن است نشان‌دهنده‌ی وجود انگل در بدن کودک باشد،‌ دندان قروچه است. انگل‌های گوارشی می‌توانند با دندان قروچه در خواب و حتی در بیداری خود را نشان‌دهند. در این‌صورت باید کودک را به دکتر اطفال ارجاع دهید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره دندان قروچه

  1. علی اصغر بیاتلو گفت:

    علت دندون قروچه مصرف شیشه در ماهای گذشته می تونه باشه ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      اضطراب و استرس باقی مانده از عوارض این مواد مخدر میتونه عامل این دندون قروچه باشد. برای رفع این موضوع نیازه متخصص روانپزشکی شما را ویزیت کند.
      متخصص روانپزشک

  2. ناشناس گفت:

    سلام من دندون قروچه دارم ارثی هم شب وروز دندونام میسایم دندونام میشکن

  3. اسماعیل گفت:

    دوخترم ۷سال ش هست شب هنکام خاب دندان جویدارد چکارکونم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در کودکان کوچک، دندان قروچه ممکن است در پاسخ به دندان درد یا استرس ایجاد شده باشد. کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی نیز ممکن است دندان قروچه داشته باشند. بنابراین بهتره متخصص روانپزشکی کودکان فرزند شما را معاینه و مورد بررسی قرار دهد.
      بهترین دکتر اعصاب و روان

      1. علی گفت:

        من ۲۳سال دارم وشب ها همیشه دندان قروچه شدید طوری که کسانی که در کنار من خوابیدن بلند میشن ودندون های من ساییده شدند

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          دندون قروچه علل زیادی داره از جمله مشکلات دهان و دندان و مشکلات گوارشی. اگر از این نظر مشکلی ندارید برای بررسی استرس و اضطراب که عامل دیگری برای این عارضه هست بهتره به متخصص روانپزشکی مراجعه کنی. از این لینک م یتونید از بهترین متخصصان نوبت بگیرید.
          متخصص روانپزشکی

  4. ملیح بانو گفت:

    دندونام اسیبی ندیدن ولی فک و عضلات صورتم اذیتم میکنه…. روانپزشک داروهای ایمی پیرامین بوسپیرون و… رو برام تجویز کرده ولی هیچ تاثیری نداشتن نایت گارد استفاده کردم ولی فقط درد فکم بیشتر شده

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      استرس و ناراحتی شما باید رفع بشه تا دندون قرچه شما برطرف بشه. بهتره جلسات روانکاوی در کنار مصرف داروهای روانپزشکی داشته باشی. از این لینک میتونی از بهترین متخصصان روانشناسی نوبت بگیری.
      متخصص روانشناسی

    2. محمود محمدی گفت:

      سلام پسرم پنج سالشه دندون قروچه داره تو خواب بعدشم ریزش مو سکه ای داره آیا ممکنه با هم در ارتباط باشن و منشا این مریضی چی می‌تونه باش نهه

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        ریزش موی سکه ای میتونه به علت کم خونی، بیماری های تیروئید، مشکلات پوستی و بیماری ها ی قارچی باشه. بهتره ابتدا فرزندتون به مشاوره کودکان برده تا علت دندون قروچه که بیشتر مشکل روحی هست برررسی سپس درمان ریزش مو با متخصص پوست و مو مشورت کنید.

  5. ملیح بانو گفت:

    من در ۷ سالگی تو خواب تشنج کردم که یادمه مادرم با گریه داشت دندونام که قفل شده بود رو از هم باز میکرد همون لحظه بردنم دکتر خوب شدم ولی برای همیشه دندون قروچم باهام موند الان ۲۰ ساله که هرشب دندون قروچه دارم با ناراحتی و استرس شدید و شدیدتر میشه راهنمایی میکنید لطفا🙏

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      دندون قروچه به علت استرس و اضطراب بوجود میاد. نیازه تحت نظر روانپزشک به صورت دوره ای دارو مصرف کنی و با روانشناس نیز مشورت کنی.
      متخصص روانپزشک

  6. ارمان گفت:

    سلام خسته نباشید.
    من شب ها هنگام خواب دندان هامو روی هم میگذارم و فشار میدهم.
    الان مدتی هست که فک پایین سمت راستم مثل این میمونه که در رفته و بعضی وقتا قفل میکنه وصدای تق تق میده.

    خواستم ببینم علتش همینه؟
    وچیکار باید بکنم؟
    ایا تو خونه درمان میشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علت درد فک شما همین دندون قروچه شماست که غالبا به علت ناراحتی و اضطراب هست. سایش و فشردن معمولا در زمان استرس، هنگام خشم، نگرانی و تمرکز اتفاق میوفته. اگه موضوعی باعث نگرانی و اضطراب شماست میتونی از این لینک با بهترین متخصصان روانشناس مشورت کنی.
      متخصص روانشناسی

  7. مهران گفت:

    من شب ها به شدتی دندون هامو روی هم میکشم که همسرم از خواب بیدار میشه ومنو بیدار می‌کنه قبلاً دوسال پیش هم اینطوری بودم اما الان دوباره از دیشب که برگشته بنظرتون از اعصاب و استرس باشه باید چیکار کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      دندون قروچه علل متفاوتی داره ولی شایعترینش اضطراب، استرس و بیماری روحی هست. سعی کن با دوری از استرس و انجام مدیتیشن و خوردن دمنوش های گیاهی آرامبخش قبل خواب کمی استرس رو از خودت دور کنی. توصیه میکنم به متخصص روانپزشکی مراجعه کنی تا استرس و اضطراب شما که تبعات دیگه ای هم خواهد داشت، براحتی درمان بشه. لینک نوبت از بهترین روانپزشک های شهرتون رو میزارم.
      متخصص روانپزشکی

  8. Hb گفت:

    سلام خسته نباشید
    من به شدت در شبها دتدونام میسابم بهم اینقدر زیاده که خانوادم بیدار میشن
    بهم گفتن احتمال زیاد انگل داری
    امکان وجود انگل هست؟؟
    از وقتی دندون قروچه گرفتم یبوستم دارم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علت دندان قروچه هنوز نامشخصه ولی ممکنه عامل های زیادی باعث این مشکل بشه از جمله: بیماری های فک و دندان، گرفتگی عضلات، بیماری های اعصاب، بیماری های عفونی، خستگی، مصرف الکل، مشکلات خواب و غیره. از اونجا که شایعترین علت یبوست وجود استرس، ناراحتی و مشکلات و درگیری های فکری هست و با دندون قروچه شما همراه شده پس احتمال زیاد علت دندون قروچه شما استرس و اضطراب هست. با این حال توصیه میکنم به پزشک گوش، حلق و بینی مراجعه کنی تا اگر نیازه براتون آزمایش های لازم رو بنویسه.
      متخصص گوش، حلق و بینی

  9. محمود گفت:

    سلام به نظر من علت اصلی دندان قروچه مهمان ناخوانده یا همان انگل است یا عفونت می‌باشد که اگر درمان شوند دیگر دندان قروچه وجود نخواهد داشت

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علت دندان قروچه هنوز نامشخصه ولی ممکنه عامل های زیادی باعث این مشکل بشه از جمله: بیماری های فک و دندان، گرفتگی عضلات، بیماری های اعصاب، خستگی، مصرف الکل، مشکلات خواب و…
      خوشحالیم که مشکل دندون قروچه شما با درمان عفونت دهان رفع شده. برا بررسی بیشتر میتونی به متخصص دندانپزشکی و یا متخصص اعصاب روان مراجعه کنی.
      دندانپزشکی
      اعصاب و روان

  10. دام گفت:

    خیلی ممنون عالی بود

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      ممنون که مارو دنبال می کنید

      1. سید سرور علوی گفت:

        سلام و احترام خدمت شما داکتر محترم امید و ارم که جور صحت من باشید داکتر عزیز من در شب دندان خود را میخایم دوا این درد چیست

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بستگی به این دارد که منشا این علامت روانی باشد یا ازدندان
          بطور کلی دارو های تقویت اعصاب و یا شل کننده عضلانی مثل متوکاربامول می تواند این علایم را تسکین دهد