لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟ + کاربردهای آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لمینت دندان یکی از خدمات دندانپزشکی زیبایی است که طرفداران زیادی دارد. برای اینکه عوارض لمینت به حداقل برسد و بهترین نتیجه ممکن حاصل شود باید به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت از لمینت در کنار انتخاب دندانپزشک درست از مواردی هستند که نتیجه نهایی را بهتر می‌کنند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟ + کاربردهای آن

اگر قصد انجام لمینت را دارید، احتمالا اولین سوال شما این است که لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟ لمینت دندان پوشش سفیدرنگ نازکی است که با هدف زیبایی و ترمیمی روی سطح خارجی دندان نصب می‌شود. این روکش جنس‌های مختلفی مانند کامپوزیت و سرامیکی دارد که قابلیت ترمیم در نوع کامپوزیت بیشتر است. معمولا از لمینت برای رفع نواقص ظاهری دندان‌ها استفاده می‌کنند اما لزوما برای همه مناسب نیست. حالا لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

این دندانپزشک متخصص است که با بررسی شرایط بیمار و بعد مشاوره دندانپزشکی می‌تواند تشخیص بدهد که چه افرادی کاندید مناسب لمینت هستند و می‌توانند از خدمات دندانپزشکی استفاده کنند. اگر نیاز به بررسی دقیق دارید، می‌توانید از دریافت نوبت حضوری از بهترین دندانپزشکان سراسر کشور در سایت دکترتو استفاده کنید. در ادامه همراه ما باشید تا ببینیم لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است و چه افرادی نمی‌توانند از این خدمات دندانپزشکی استفاده کنند.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

لمینت یکی از خدمات دندانپزشکی است که در سال‌های اخیر بسیار پرطرفدار شده است. اما این روش برای برخی افراد مناسب بوده و برخی دیگر نباید از آن استفاده کنند. لمینت دندان برای افرادی با شرایط زیر مناسب است و می‌توانند از مزایای لمینت دندان استفاده کنند.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

۱. دندان های بد رنگ، زرد و دارای لک

دندان‌هایی که به‌خاطر سیگار، چای یا قهوه تغییر رنگ داده و زرد می‌شوند تاثیر بدی روی زیبایی ظاهری می‌گذارند. استفاده از انواع لمینت سرامیکی یکی از بهترین تکنیک‌ها برای برطرف‌کردن این مشکل است.

۲. دندان شکسته یا لب پر

شکستگی یا لب‌پرشدن دندان علاوه‌بر ایجاد ظاهر نامطلوب مشکلاتی هم از نظر سلامت دهان و دندان ایجاد می‌کند. افرادی که از این مشکل رنج می‌برند کاندید مناسب لمینت دندان هستند.

متن انگلیسی:
Veneers are an affordable cosmetic treatment option that can help quickly and effortlessly improve your smile.
ترجمه فارسی:
 استفاده از لمینت دندان، یک گزینه درمانی زیبایی مقرون‌به‌صرفه است که می‌تواند به بهبود سریع و بدون زحمت لبخند شما کمک کند.

به نقل از سایت smilesbyshields

۳. دندان ترک خورده

فرقی نمی‌کند ترک‌خوردگی کم باشد یا زیاد، درهرصورت به محلی برای تجمع باکتری و پلاک دندانی تبدیل می‌شود و مشکلات بهداشت دهان و دندان ایجاد می‌کند. درنهایت یک ترک‌خوردگی ساده به پوسیدگی دندان و بیماری لثه تبدیل خواهد شد. به همین دلیل بهترین راه برای پیشگیری از این مشکلات لمینت است.

۴. دندان های کج

گاهی افراد به‌خاطر ژنتیک با دندان‌های کج و ناهماهنگ متولد می‌شوند. معمولا برای کجی دندان ارتودنسی گزینه بهتری است اما اگر ایراد جزئی باشد و تمایلی به پروسه درمان طولانی ارتودنسی برای فرزندتان ندارید می‌توانید سراغ لمینت دندان برای کودکان و استفاده از این خدمات دندانپزشکی زیبایی بروید.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟
معمولا برای کجی دندان ارتودنسی گزینه بهتری است.

۵. ساییدگی دندان، آیا با دندان قروچه می‌ توان لمینت کرد؟

دندان قروچه در خواب، افزایش سن و ساختار ضعیف دندان‌ها عامل ساییده‌شدن دندان‌ها هستند. به‌لطف لمینت سرامیکی می‌توانید مشکل ساییدگی دندان‌ها را برطرف کنید. البته افرادی که دندان‌قروچه دارند ممکن است کاندید مناسب لمینت نباشند؛ چرا که احتمالا دوباره با دندان‌قروچه، لمینت‌ها هم دچار ساییدگی می‌شوند. پس بهتر است اول این بیماری درمان شده و سپس لمینت انجام شود.

۶. فاصله بین دندانی کم

فاصله بین دندان‌ها به‌خصوص در فک بالا نه فقط مشکل زیبایی است بلکه باعث پوسیدگی دندان و عفونت لثه هم می‌شود. چرا که باکتری‌ها و پلاک دندانی محل مناسبی برای تجمع پیدا می‌کنند. برخی افراد در این موارد ممکن است به ارتودنسی روی بیاورند. تفاوت لمینت و ارتودنسی این است که برای رفع فواصل دندانی زیاد ارتودنسی راه چاره است اما در موارد جزئی‌تر می‌توان از لمینت دندان‌های فاصله‌دار کمک گرفت.

۷. دندان های کوتاه یا کوچک

درست مانند انگشتان، دندان برخی افراد کوتاه‌تر یا کوچک است. این افراد کاندید مناسب لمینت دندان هستند. با این روکش‌ها می‌توان دندان را بزرگ‌تر کرده یا آن را بلند کرد.

۸. دندان هایی که مینای کافی دارند

برای نصب لمینت باید کمی از مینای دندان تراشیده شود تا لمینت ضخیم نشود. افرادی که مینای دندان کافی نداشته باشند کاندید مناسب لمینت دندان نیستند.

آیا دندان‌‌های فک پایین را هم می‌‌توان لمینت کرد؟

همین حالا با دندانپزشک مشورت کن!

شرایط انجام لمینت دندان چیست؟

شرایط انجام لمینت دندان بسته به نظر و تشخیص دندانپزشک مشخص می‌شود. اگر واجد شرایط زیر باشید می‌توانید از این روش درمانی و زیبایی استفاده کنید: 

۱. مینای دندان ضخیم

برای نصب لمینت دندان باید کمی از سطح مینای دندان تراش بخورد. به‌همین دلیل اگر مینای دندان مناسب نباشد فرد شرایط انجام لمینت دندان را ندارد.

۲. نداشتن مشکلات دهان و دندان

وجود هرگونه پوسیدگی، خرابی یا خون امدن از دندان خراب باعث می‌شود که نتیجه لمینت ناموفق شود. زیرا لمینت دندان و پوسیدگی دندان با هم ارتباط مستقیم دارند. بنابراین حتما پیش از اینکه سراغ این روش زیبایی و استفاده از خدمات دندانپزشکی بروید باید تمام مشکلات دهان و دندان را حل کنید.

۳. بهداشت دهان و دندان

علت تغییر رنگ لمینت دندان معمولا رعایت نکردن بهداشت است. دهان و دندان سالم شرط اولیه برای موفقیت درمان دندانپزشکی محسوب می‌شود. رعایت بهداشت دهان و مراقبت از لمینت هم باید در اولویت باشد تا به‌مرور زمان رنگ لمینت‌ها تغییر نکند.

بهداشت دهان و دندان برای لمینت مهم است؟
دهان و دندان سالم شرط اولیه برای موفقیت درمان دندانپزشکی محسوب می‌شود.

۴. دندان های ردیف و مرتب

لمینت دندان برای افرادی مناسب است که دندان‌های مرتب داشته باشند، دندان‌های کج به لمینت فشار می‌آورد و ممکن است باعث شکستن روکش شود. البته اگر دندان‌های خرگوشی دارید، امکان لمینت دندان خرگوشی نیز وجود دارد. بنابراین بهتر است ابتدا مشکل کجی و نامرتبی دندان‌ها را با ارتودنسی برطرف کنید.  

۵. عادات دهانی نامناسب

اگر از آن دسته افرادی هستید که عادت به جویدن ناخن، فروبردن اشیا خارجی داخل دندان و فک، و دندان‌قروچه دارید کاندید مناسبی برای لمینت نیستند و شرایط انجام این کار را ندارید. چرا که این عادت‌های دهانی نامناسب عمر لمینت را پایین می‌آورد. به‌طورکلی، مراقبت از لمینت اهمیت زیادی در دوام و طول عمر آن دارد؛ اگر دستورالعمل‌های مراقبت از لمینت را رعایت نکنید نمی‌توانید انتظار نتیجه موفق داشته باشید.

می‌خوای دندان‌های یکدست و سفید داشته باشی؟ برای لمینت از پزشک نوبت بگیر.

چه کسانی نباید از لمینت دندان استفاده کنند؟

پیشتر هم اشاره کردیم که این تکنیک دندانپزشکی زیبایی برای همه مناسب نیست و همه نمی‌توانند کاندید مناسبی برای استفاده از خدمات دندانپزشکی باشند. افرادی که شرایط زیر را دارند نباید از لمینت دندان استفاده کنند. زیرا هر کدام از موارد زیر می‌تواند از دلایل افتادن لمینت دندان باشد و نارضایتی از لمینت دندان برای آنها افزایش پیدا کند.

  • ترک‌خوردگی عمیق دندانی دارند.
  • افرادی که فک و دندان‌شان در یک راستا نیست و به برخی از دندان‌ها بیشتر فشار می‌آید.
  • افرادی که دندان‌قروچه زیادی دارند. زیرا در این شرایط دوام لمینت دندان کم می‌شود.
  • مینای دندان ضخیم ندارند.
  • پرکردگی دندانی بزرگ دارند.
لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟
افرادی که دندان‌هایشان تغییر رنگ دادهافراد با مشکلات فک و دهانی
ساییدگی دندان جزئی دارندترک خوردگی عمیق در دندان
مینای دندانشان برای سفیدی با لمینت کافی استوجود دندان‌های پوسیده و پر نشده
لمینت دندان برای چه افرادی کاربرد دارد؟

۱. لمینت دندان برای همه کاربرد دارد؟

لمینت دندان بیشتر با هدف زیبایی برای رفع ایرادات ظاهری دندان به‌کار می‌رود. زردی، تیرگی یا لک‌شدن دندان‌ها مشکلی است که اعتمادبه‌نفس را پایین می‌آورد. اما به‌لطف دندانپزشکی زیبایی، با کمک لمینت می‌توانید دوباره با اطمینان در هر جمعی لبخند بزنید.

افرادی که مشکل فاصله بین دندانی (کم) یا دندان‌های کوتاه و بدشکل دارند هم می‌توانند کاندید مناسبی باشند. اگر دندان‌های کج و نامنظم دارید با مشورت دندانپزشک متخصص می‌توانید از این روش استفاده کنید.

۲. لمینت دندان برای چه سنی مناسب است؟

به‌طورکلی، محدودیت سنی برای انجام لمینت دندان وجود ندارد. صرفا سن نوع و شکل عمل دندانپزشکی زیبایی را تعیین می‌کند. اما به طور کلی سن مناسب لمینت کردن دندان چقدر است؟ جامعه دندانپزشکی توصیه می‌کند که بهتر است نصب لمینت و روکش بعد از ۱۸ سالگی باشد.

۳. آیا من کاندید مناسبی برای لمینت دندان هستم؟

اگر می‌خواهید بدانید لمینت برای چه دندان هایی مناسب است و کاندید مناسبی برای انجام مراحل لمینت دندان هستید یا نه باید با دندانپزشک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دندانپزشک در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر دندانپزشک وجود دارد.

آیا من کاندید مناسبی برای لمینت دندان هستم؟
لمینت دندان بیشتر با هدف زیبایی برای رفع ایرادات ظاهری دندان به‌کار می‌رود.

۴. اگر لمینت برای ترمیم دندان‌ هایمان مناسب نباشد، آیا می‌ توانیم از روش جایگزین استفاده کنیم؟

شرایط لمینت دندان اگر برای شما مناسب نباشد، دندانپزشک روش‌های جایگزین زیر را به شما توصیه خواهد کرد:

  • تاج دندان: روکش‌هایی که از فلز، چینی یا سرامیک ساخته شده‌اند، محکم و ماندگار هستند و می‌توانند متناسب با رنگ دندان‌های شما تهیه شوند.
  • کتمپوزیت: یک راه حل سریع برای دندان‌های تغییر رنگ داده یا تراشیده، باندینگ دندان با لایه‌ای از مواد رزین کامپوزیت است.
  • سفید کردن دندان با بلیچینگ:‌ هم به صورت خانگی و هم در کلینیک امکان‌پذیر است.

قیمت لمینت دندان در دکترِتو کلینیک

بررسی هزینه لمینت دندان یکی از موارد مهم برای افرادی است که می‌خواهند اقدام به لمینت گذاری کنند. برای اینکه از جدیدترین قیمت لمینت دندان در سراسر کشور آگاه شوید، همین حالا می‌توانید به دکترِتو کلینیک مراجعه کنید و از تخفیفات دوره‌ای خدمات دندانپزشکی بهره‌مند شوید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟ لمینت دندان روشی ترمیمی برای رفع مشکلات زیبایی دندان‌ است که متقاضیان زیادی دارد که برای اصلاح طرح لبخند و زیبایی دندان‌ها سراغ لمینت می‌روند. اما باید بگوییم که همه نمی‌توانند کاندید مناسب لمینت باشند. برای انجام این کار باید شرایط اولیه مانند عدم وجود بیماری‌های دهان و دندان، مینای ضخیم، نداشتن عادت‌های دهانی بد، داشتن دندان‌های مرتب و ردیف بدون پوسیدگی و ترک‌خوردگی را داشته باشید و حتی بعد از انجام کار هم به رعایت بهداشت دهان و دندان پایبند باشید.

تشخیص اینکه لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است به دکتر دندانپزشک بستگی دارد که با معاینه وضعیت دهان و دندان بیمار و بررسی روش‌های مختلف تصمیم نهایی را می‌گیرد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دندانپزشک در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان استفاده از مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

لمینت‌ها قابل جابه‌جایی هستند؛ البته اگر شرایط دندان‌ها مناسب باشد. لمینت دندان متحرک قابلیت برداشت آسان دارد.

به‌طورکلی این روش دندانپزشکی زیبایی عوارض خطرناک و جدی ندارد اما ممکن است به‌خاطر تراشیده شدن لایه سطحی مینای دندان، دندان‌های زیر پوشش سرامیکی آسیب ببینند.

اینکه شما کاندید مناسبی برای لمینت دندان هستید یا خیر بسته به تشخیص دندانپزشک و پس از بررسی شرایط دهان و دندان مشخص می‌شود. برای این کار به دندانپزشک مجربی مراجعه کنید.

افرادی که دندان پرکردنی دارند، مینای دندان ضخیمی نداشته و مشکلات فکی دارند باید قبل از لمینت دندان، مسائل فک و دهانی را برطرف کنند.

یکی از کاربردهای لمینت برای رفع ترک‌خوردگی‌های جزئی دندان است. اگر عمق ترک خوردگی زیاد نباشد می‌توانید از لمینت استفاده کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن