تفاوت لمینت و ارتودنسی در چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لمینت دندان و ارتودنسی دو روش محبوب دندانپزشکی با هدف درمان و زیبایی هستند که برای مشکلات دهان و دندان به‌کار می‌روند. لمینت‌ها بیشتر با هدف زیبایی و اصلاح رنگ یا طرح دندان توصیه می‌شوند. اما ارتودنسی روشی برای اصلاح فک و دندان‌های نامنظم و بهم ریخته است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
تفاوت لمینت و ارتودنسی در چیست؟

تفاوت لمینت و ارتودنسی چیست؟ لمینت دندان و ارتودنسی دو راهکار برای اصلاح طرح لبخند هستند که برای درمان ناهنجاری‌های دندان بسته به شرایط بیمار و تشخیص دندانپزشک انتخاب می‌شوند. لبخند زیبا و داشتن دندان‌های مرتب و سفید باعث تقویت اعتمادبه‌نفس می‌شود. از این رو لمینت دندان و ارتودنسی از روش‌های محبوب برای درمان و زیبایی و برطرف‌کردن عیوب دندانی هستند.

اما باید بگوییم که این دو روش تفاوت‌هایی باهم دارند که بهتر است قبل از انجام این کار ابتدا با تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی بیشتر آشنا شوید. پس تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید. اگر می‌خواهید بدانید که برای شما لمینت بهتر است یا ارتودنسی، باید با دندانپزشک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین با دکتر دندانپزشک نیز وجود دارد.

تفاوت لمینت و ارتودنسی

هردو تکنیک جز خدمات دندانپزشکی در حوزه زیبایی و درمانی هستند. برای اصلاح طرح لبخند تجویز می‌شوند اما فرق لمینت و ارتودنسی در موارد زیر است:

لمینت دندانارتودنسی
درمان شکستگی، فرسودگی دندان‌ها و پوشاندن دندان‌های زرد و تیرهبرطرف‌کردن ناهنجاری‌های دندانی و دهانی و سلامت دهانی
هزینه بالاتر (بسته به تعداد دندان‌هایی که لمینت می‌شود قیمت فرق می‌کند)هزینه کمتر (هزینه کلی که بسته به نظر دندانپزشک برای طول دوره درمان تعیین می‌شود)
آسیب‌پذیری بالاتر دندان‌ها به‌خاطر نیاز به تراشیدن دندانایمنی بالا و آسیب‌پذیری پایین دندان‌ها
درمان سریع‌تر در مدت زمان کوتاه‌ با مراقبت کمترمدت‌زمان طولانی‌تر و نیاز به مراقبت بیشتر
ماندگاری کمتر (حداکثر ۱۰ سال)ماندگاری بیشتر (دائمی)
تفاوت لمینت و ارتودنسی

متن انگلیسی:
The teeth can become prone to damage and affect the person’s smile.
ترجمه فارسی:
دندان‌ها می‌توانند مستعد آسیب شوند و بر لبخند فرد تأثیر بگذارند.

به نقل از سایت dentistrywalnutcreek

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

لمینت چیست؟

لمینت دندان انواع مختلفی دارد. متداول‌ترین آن لمینت سرامیکی است که روکش سرامیکی دارد. برای رفع نواقص ظاهری دندان مثل اصلاح کوتاه یا بلندی دندان، رنگ یا شکستگی دندان‌ها استفاده می‌شود. گاهی هم در موارد نادری می‌توان از این روش برای اصلاح کجی و برطرف‌کردن فواصل دندان‌ها استفاده کرد. دندانپزشک بعد از معاینه فک و دندان، قسمتی از دندان را می‌تراشد و روکش لمینتی را روی دندان قرار می‌دهد.

ارتودنستی چیست؟

دندان‌های نامنظم علاوه بر ظاهر نازیبا باعث اختلال در جویدن می‌شوند و مشکلات گوارشی به‌وجود می‌آورند. ارتودنسی دندان برای برطرف کردن بی‌نظمی‌های حاد دندانی به‌کار می‌رود که آسیبی به مینای دندان نمی‌رساند و صرفا با کمک سیم یا براکت‌ها دندان‌ها را جابجا کرده تا نظم درست بگیرند. این تکنیک علاوه بر زیبایی دندان‌ها برای اصلاح طرح لبخند و رفع ناهنجاری‌های فک هم قابل‌استفاده است.

مهم ترین فرق لمینت و ارتودنسی در چه مواردی است؟

لمینت دندان و ارتودنسی دو روش درمانی و زیبایی برای حل مشکلات دندان و اصلاح طرح لبخند هستند که تفاوت‌هایی باهم دارند. از جمله مواردی که باعث فرق لمینت و ارتودنسی می‌شوند، در ادامه توضیح داده شده است.

مهم ترین فرق لمینت و ارتودنسی در چه مواردی است؟
ارتودنسی دندان برای برطرف کردن بی‌نظمی‌های حاد دندانی به‌کار می‌رود.

۱. کاربرد خدمات دندانپزشکی

نخستین فرق لمینت و ارتودنسی در تعریف اولیه این دو روش است. ارتودنسی دندان روش درمانی و زیبایی محسوب می‌شود اما لمینت دندان بیشتر جنبه زیبایی دارد که شکل و ماهیت دندان‌ها را تغییر می‌دهد. به‌عبارتی، طبیعت دندان در ارتودنسی دست نخورده باقی می‌ماند و ریسک کمتری دارد.

۲. میزان آسیب پذیری

در ادامه بررسی تفاوت لمینت و ارتودنسی باید بگوییم که میزان آسیب‌پذیری دندان‌ها در روش ارتودنسی کمتر یا تقریبا صفر است چرا که کاری با دندان و مینای دندان نداریم اما برای قراردادن لمینت‌ها باید دندان‌ها تراشیده شوند که آسیب‌پذیری دندان را بالاتر می‌برد. لیمنت دندان با پوسیدگی دندان مرتبط است. همچنین تغییر رنگ لمینت دندان مشکل دیگری است که در برخی موارد دیده می‌شود.

۳. هزینه ها

قیمت تفاوت دیگری است که این دو روش با هم دارند. هزینه های دندانپزشکی به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما هزینه ارتودنسی یک هزینه کلی است که بسته به مدت‌زمان درمان توسط دندانپزشک مشخص می‌شود. درحالی‌که قیمت لمینت هر دندان جداگانه و بسته به تعداد دندان‌ها جداگانه محاسبه می‌شود و معمولا روش گران‌تری است.

تفاوت هزینه لمینت و ارتودنسی چقدر است؟
هزینه ارتودنسی یک هزینه کلی است که بسته به مدت‌زمان درمان توسط دندانپزشک مشخص می‌شود.

۴. هدف

ارتودنسی بیشتر برای رفع ناهنجاری‌های دندانی زیاد، فواصل بین دندانی، یا دندان‌هایی که بسیار کج و نامنظم هستند تجویز می‌شود. اما اگر میزان نامنظمی یا کجی دندان‌ها کمتر باشد، یا به‌خاطر مصرف بیش‌ازحد سیگار یا چای دندان‌ها زرد یا تیره شده باشند، یا دندانی شکسته باشد، بهترین گزینه لمینت دندان است.

۵. طول دوره درمان

فرق دیگر این دو تکنیک در طول دوره درمان است. لمینت روشی زودبازده است که در کمترین زمان نتیجه را به چشم می‌بینید اما ارتودنسی پروسه بلندمدتی است تا مشکلات دندان درست شوند. به‌علاوه اینکه مراقبت از لمینت‌ها زیاد پیچیده و سخت نیست.

۶. ماندگاری

آخرین فرق در عمر لمینت دندان و ارتودنسی است. ماندگاری ارتودنسی بیشتر است؛ چرا که دندان‌ها کم‌کم به جای اصلی خود برمی‌گردند و می‌توان ابزار را برداشت. به‌عبارتی، ماندگاری این روش مادام‌العمر است اما لمینت‌ها حساس‌ترند و مراقبت بیشتری می‌طلبند. مراقبت نادرست عمر آن‌ها را کم می‌کند.

علت افتادن لمینت دندان معمولا بیماری‌های دندان و لثه و رعایت نکردن بهداشت است. حداکثر عمر مفید لمینت دندان ۱۵ سال است.

ارتودنسی یا لمینت؟ کدام روش بهتر است؟

از بهترین دندانپزشک مشاوره بگیر!

چه کسانی باید از ارتودنسی استفاده کنند؟

به‌طورکلی تمام افرادی که دچار ناهنجاری فک و دندان هستند باید از ارتودنسی استفاده کنند:

  • افرادی که ترتیب و ظاهر دندان برایشان مهم است.
  • افرادی که از ناهنجاری فک و صورت رنج می‌برند.
  • افرادی که به‌خاطر مشکلات دندانی نمی‌توانند درست صحبت کنند.
  • افرادی که مشکل جویدن دارند.
  • افرادی که از درد فک رنج می‌برند.
  • افرادی که به بهداشت دهان و دندان اهمیت می‌دهند.

چه کسانی باید از لمینت استفاده کنند؟

در ادامه بررسی تفاوت لمینت و ارتودنسی باید بگوییم که اگر دندان‌هایتان سالم هستند بهتر است سراغ لمینت نروید. زیرا عوارض لمینت دندان برای برخی افراد زیاد است. اما افرادی که شرایط زیر را داشته باشند باید از لمینت استفاده کنند. بهتر است قبل از نصب لمینت از دندانپزشک سوال کنید که لمینت برای چه دندان هایی مناسب است:

  • دندان شکسته یا لب‌پرشده
  • تیرگی، زردی یا لک‌شدن دندان که با بلیچینگ درمان نمی‌شود.
  • دندان‌های کج و نامرتب (خفیف)
  • فاصله کم بین دندان‌ها
  • دندان‌های نافرم و بدشکل
  • دندان کوتاه، باریک یا غیر هم‌اندازه
چه کسانی باید از لمینت استفاده کنند؟
لمینت بیشتر در شاخه عمل زیبایی قرار می‌گیرد که ظاهر و طبیعت دندان را تغییر می‌دهد.

ارتودنسی بهتر است یا لمینت؟

اینکه ارتودنسی بهتر است یا لمینت، باید بگوییم که بسته به شرایط دندان بیمار و تشخیص دندانپزشک پاسخ این سوال متفاوت خواهد بود. قبل از هرکاری باید به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید تا براساس تشخیص پزشکی بهترین تصمیم را بگیرید.

ارتودنسی روشی قدیمی و ثابت‌شده برای برطرف‌کردن بی‌نظمی دندان‌ها و ایجاد تعادل بین فک و دندان‌ها محسوب می‌شود و می‌توان آن را روش درمانی دانست که دندان‌های بدفرم را به شکل طبیعی و درست برمی‌گرداند.

در ادامه بررسی تفاوت لمینت و ارتودنسی باید بگوییم که به‌نوعی می‌توان گفت ارتودنسی برای برطرف‌کردن مشکلات زیبایی دندانی روش بهتری است؛ چرا که نتیجه مطمئن‌تری در انتظارتان خواهد بود. درحالی‌که لمینت بیشتر در شاخه عمل زیبایی قرار می‌گیرد که ظاهر و طبیعت دندان را تغییر می‌دهد.

هرچند نتیجه زیبا و سریعی دارد اما در بلندمدت ممکن است مشکل‌ساز شود. درنهایت، برای تصمیم‌گیری درباره اینکه کدام روش بهتر است، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک فواید لمینت دندان و ارتودنسی را به شما توضیح می‌دهد.

می‌ توان لمینت و ارتودنسی را با هم داشت؟

بله می‌توان این کار را انجام داد. اما بهتر است ابتدا ارتودنسی انجام بدهید و بعد سراغ روش‌های زیبایی دندانپزشکی بروید. چرا که ممکن است براکت‌ها به لمینت بچسبند و سطح سرامیکیلمینت کنده شده یا آسیب ببیند. در مواردی هم ماندن طولانی‌مدت براکت‌ها باعث لک یا زبری لمینت می‌شوند. از آنجایی‌که لمینت ترمیم‌شدنی نیست و بلیچینگ هم تاثیری روی آن ندارد اگر آسیب ببیند باید آن را عوض کنید.

همین حالا بهترین دکتر برای مرتب کردن دندان‌ با ارتودنسی را پیدا کن!

قیمت لمینت و ارتودنسی دندان در دکترِتو کلینیک

هزینه لمینت دندان و ارتودنسی با هم تفاوت دارند و همان‌طور که اشاره کردیم، قیمت لمینت به ازای هر واحد دندان، بیشتر است. برای اطلاع دقیق از هزینه ارتودنسی دندان و قیمت لمینت دندان، توصیه می‌کنیم همین حالا به صفحه دکترِتو کلینیک مراجعه کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

دندان‌ها تاثیر زیادی روی ظاهر و اعتمادبه‌نفس افراد دارند. داشتن دندان‌های یکدست و منظمی که مثل مروارید بدرخشند کافی است تا با خیال راحت به همه لبخند بزنید. لمینت دندان و ارتودنسی دو روش زیبایی و درمانی برای رفع عیوب دندانی و سلامت دهان هستند. هرچند که هردو روش برای ارتقای سلامت دهان و دندان‌ها تجویز می‌شوند اما تفاوت‌هایی هم باهم دارند.

اگر روش سریع و زودبازده بخواهید، لمینت بهترین گزینه برای شما است. درنهایت، باتوجه‌به تفاوت این دو روش، این دندانپزشک است که باید پس از بررسی وضعیت دندان‌ها تصمیم بگیرد که کدام روش مناسب‌تر است. بهتر است پیش از هرکاری به متخصص مراجعه کنید و با مشورت دندانپزشک بهترین روش را برای رفع ناهنجاری‌های دندانی انتخاب کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین در ارتباط باشید.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

خیر، لمینت دندان محدودیت سنی ندارد اما بهتر است افراد زیر ۱۸ سال سراغ روکش لمینتی نروند.

لمینت دندان روش زیبایی برای درمان مشکلات دندانی است که نسبت به ارتودنسی هزینه بالاتری دارد و دندانپزشک بسته به شرایط قیمت مجزایی برای هر دندان تعیین می‌کند.

اگر دندان‌هایتان نامرتب است، ارتودنسی پیشنهاد دندانپزشکان است. لمینت بیشتر جنبه زیبایی دارد.

خیر، محدودیت سنی ندارد، عامل اصلی برای انجام این روش، میزان سلامت لثه‌ها، فک و سلامت دندان‌ها است نه سن.

بله، لمینت دندان در چند سال اخیر به روش جایگزین برای ارتودنسی و درمان راحت، سریع و بادوام دندان‌های نامنظم تبدیل شده است. به‌علاوه اینکه، لکه‌ها، شکستگی، و ترک‌ها را هم از بین می‌برد.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن