لمینت دندان چگونه انجام می شود؟ + مراحل دقیق آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لمینت دندان یک روش زیبایی‌شناسی است که برای ترمیم و بهبود ظاهر دندان‌های جلویی استفاده می‌شود. این روش شامل برداشتن یک لایه نازک از سطح جلویی دندان و پوشاندن آن با کاور نازک و شفاف و مواد مختلفی مانند پورسلن، کامپوزیت یا سرامیک است. افرادی که مینای دندان نازکی دارند نباید لمینت دندان انجام دهند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
لمینت دندان چگونه انجام می شود؟

لمینت دندان چگونه انجام می شود و مراحل انجام لمینت دندان چقدر طول می‌کشد؟ وقتی به لبخند خود اطمینان ندارید، می‌تواند به عزت‌نفس شما آسیب جدی وارد کند. احساس نیاز به پنهان‌کردن دندان‌هایتان نباید شما را از لبخندزدن، خندیدن و تعامل آزادانه با افراد اطرافتان باز دارد. پیشرفت در خدمات دندانپزشکی زیبایی می‌تواند لبخند شما را سریع‌تر از آنچه تصور می‌کردید تغییر دهد.

روکش‌های دندانی و درمان‌های لمینت دندان می‌توانند نتایج فوق‌العاده‌ای را در یک بازه زمانی به نسبت کوتاه ایجاد کنند. لمینت‌ها امروزه طرفداران بسیاری زیادی دارند و افراد بسیاری زیادی خواهان استفاده از آنها هستند. اما مراحل لمینت دندان چگونه است و چطور از لمینت‌ها برای زیباسازی دندان‌ها و لبخند افراد استفاده می‌شود؟ در این مقاله به‌صورت کامل با این فرایند آشنا می‌شویم. اگر نیاز به بررسی بیشتر دارید، می‌توانید از مشاوره آنلاین دندانپزشکی دکترتو استفاده کنید.

لمینت دندان چگونه انجام می شود؟

لمینت دندان یکی از انواع خدمات دندانپزشکی است که در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده است. این پوسته‌ها یا لمینت‌ها بر اساس دندان‌های فرد و نیازی که دارند در محیط آزمایشگاه ساخته‌شده و سپس روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. لمینت‌ها به‌منظور تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان‌ها و بهبود ظاهر آنها به سطح جلویی دندان چسبانده می‌شوند.

لمینت‌ها در واقع از لایه‌های نازک چینی متنوعی ساخته شده‌اند و با استفاده از یک ماده چسبنده به مینای طبیعی دندان‌ها وصل می‌شوند. نکته مهم این است که برخلاف تصور عموم افراد برای ساخت لمینت چینی نیازی به تراشیدن دندان‌ها نیست و در کمترین حد آسیب و تغییر دندان‌ها، نصب لمینت‌ها انجام می‌شود.

کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت؟ (فرق لمینت و کامپوزیت)

انتخاب بین کامپوزیت و لمینت دندان به نوع دندان و انتظار نهایی شما بستگی دارد. فرق لمینت و کامپوزیت این است که کامپوزیت دندان برای ترمیم آسیب‌های جزئی یا ترمیم ساختار دندان کاربرد دارد. اما لمینت‌ها، مانند روکش‌های چینی، می‌توانند زیبایی و سفیدی چشمگیرتری داشته باشند و تغییر رنگ یا ناهماهنگی دندان را کاملا بپوشانند.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

مراحل انجام و نصب لمینت دندان

بسته به این که شرایط فرد مراجعه‌کننده برای دریافت لمینت دندان (در واقع شرایط دندان‌های او) به چه صورت است، فرایند ساخت لمینت دندان و انجام آن شامل مراحل مختلفی می‌شود که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم. قبل از نصب آن باید دندانپزشک به شما توضیح می‌دهد که لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است. زیرا ممکن است به دلیل آسیب قبلی یا پوسیدگی درمان‌نشده، لیمنت گذاری دندان نتیجه خوبی نداشته باشد.

متن انگلیسی:
Dental laminate (Porcelain laminate which are known as Porcelain veneers) is a thin shell which is designed by tooth colored material based on the individual’s need. 
ترجمه فارسی:
لمینت دندان که به آن لمینت پرسلن یا ونیر پرسلن هم گفته می‌شود، یک پوسته بسیار نازک است که بر اساس نیاز فرد با مواد رنگی روی دندان‌ها قرار می‌گیرد.

به نقل از سایت dorrclinic

مرحله اول، معاینه دندان ها

مراحل انجام لمینت دندان یک پروسه راحت و سریع است. در اولین مرحله برای اجرای لمینت دندان فرد متقاضی در مطب متخصص دندانپزشکی توسط دندانپزشک معاینه‌شده تا وضعیت دندان‌ها به‌صورت کامل بررسی شود. در این مرحله دندانپزشک به مراجعه‌کننده یک جلسه مشاوره داده و با استفاده از تصاویر اشعه ایکس، شرایط دندان‌ها برای انجام لمینت را بررسی می‌کند.

مرحله دوم، آماده سازی دندان ها

در واقع جلسه دوم، مرحله آماده‌سازی دندان‌هاست که باید با دقت بسیار زیادی هم انجام شود. دندان‌ها به‌صورت میلی‌متری اندازه‌گیری می‌شود و اندازه‌ها برای قالب‌سازی و آماده‌سازی لمینت‌ها گرفته می‌شود. علاوه بر این باید تمام مشکلات دندان‌ها از جمله انواع پوسیدگی دندان یا سایر بیماری‌های لثه برطرف شود تا شرایط برای انجام لمینت مهیا گردد.

کارهای دیگری که برای آماده‌سازی دندان‌ها انجام می‌شود تراش مینای دندان است. باید سطح دندان‌ها برای چسباندن لمینت آماده شود. علاوه بر این درصورتی‌که دندان‌ها پر شده‌باشد باید لبه آنها صاف و گرد شود. بعضی افراد نیز لمینت دندان خرگوشی را انتخاب می‌کنند تا شکل طبیعی دندان حفظ شود.

برای اطلاع از مراحل لمینت دندان باید به دندانپزشک مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دندانپزشک در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین با دکتر دندانپزشک وجود دارد.

مراحل انجام و نصب لمینت دندان چگونه است؟
دندان‌ها به‌صورت میلی‌متری اندازه‌گیری می‌شود و اندازه‌ها برای قالب‌سازی و آماده‌سازی لمینت‌ها گرفته می‌شود.

مرحله سوم، قالب گیری و تعیین رنگ لمینت

در مرحله بعدی که در همان جلسه انجام می‌شود دندانپزشک از دندان‌های فک پایین و بالا یک مدل ایجاد می‌کند. حتی اگر قرار باشد لمینت تنها برای دندان‌های یک فک انجام شود، باز هم دندانپزشک مدل‌سازی را برای هر دو فک انجام می‌دهد.

علاوه بر قالب‌گیری در این مرحله باید رنگ لمینت‌ها هم انتخاب شود. انتخاب رنگ بر اساس سلیقه مراجعه‌کننده انجام می‌شود. البته مواردی مانند رنگ طبیعی دندان‌ها، رنگ پوست و مواردی ازاین‌دست هم روی انتخاب رنگ موثر است.

مرحله چهارم، ساخت لمینت در لابراتوار

در مرحله چهارم مدل‌هایی که ساخته‌شده و اندازه‌های دقیقی که گرفته شده‌اند برای ساخت به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می‌شوند. در لابراتوار لمینت‌ها به‌صورت یک پوسته چینی بسیار نازک ساخته‌شده و در کوره روی یک بلوک چینی قرار می‌گیرند.

این مرحله برای افزایش دوام، زیبایی، براقیت و شفافیت لمینت‌ها انجام می‌شود. با طی‌کردن این مراحل لمینت‌ها دقیقاً مشابه مینای تمیز و سالم دندان طبیعی خواهند شد تا بعد از نصب زیبایی لبخند را افزایش دهد.

آیا لمینت باعث حساس شدن دندان‌‌ها‌ می‌‌شود؟

برای بررسی دقیق، از دکتر مشاوره بگیر!

مرحله پنجم، نصب لمینت روی دندان ها

اصلی‌ترین مرحله لمینت دندان چگونه انجام می شود؟ ادامه مراحل انجام لمینت دندان به حدود یک هفته بعد موکول می‌شود. بعدازاین که لمینت‌ها در لابراتوار دندانپزشکی ساخته شدند، در جلسه دوم لمینت‌های ساخته‌شده روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. دندانپزشک از چسب‌های رزینی قوی برای محکم کردن و نصب لمینت‌ها روی سطح دندان‌ها استفاده می‌کند.

اگر مراحل انجام لمینت به‌صورت دقیق و مرحله‌به‌مرحله به‌درستی انجام شده‌باشد، کار در این بخش تمام می‌شود و لمینت‌ها با دندان‌ها یکپارچه خواهند شد. در این شرایط نباید هیچ شکاف و نابرابری در آنها وجود داشته باشد. فرد باید بتواند درست مانند دندان‌های طبیعی مسواک بزند، نخ دندان بکشد و از روکش‌های لمینت استفاده کند.

اما اگر بعد از نصب لمینت‌ها روی دندان‌ها هرگونه شکاف و نابرابری وجود داشته باشد یا این که چهره و ظاهر لمینت‌ها طبیعی نباشد، نیاز به تکرار مراحل وجود دارد. این مورد در لمینت دندان بدون تراش هم وجود دارد. ممکن است دندانپزشک مجدداً اندازه‌گیری‌ها و مدل‌سازی‌ها را تکرار کند و قالب‌های لمینت را برای برش و اصلاح مجدداً به لابراتوار دندانپزشکی ارجاع دهد.

مراحل لمینت دندان با عکس

برای این که بیشتر با انجام مراحل لمینت برای دندان‌ها آشنا شوید، می‌توانید با مرحله‌به‌مرحله انجام این کار را با عکس بهتر متوجه شوید.

مراحل لمینت دندان با عکس چگونه است؟
در این تصویر نحوه نصب ایمپلنت را مشاهده می‌کنید.

لمینت دندان بدون تراشیدن چگونه انجام می شود؟

در بسیاری از روش‌های سنتی نصب روکش‌های لمینت روی دندان‌ها، ممکن است بسته به شرایط جهت آماده‌سازی دندان‌ها به تراش آنها نیاز باشد. در روش سنتی این تراش‌ها ممکن است بسته به نحوه قرارگیری دندان‌ها به تراش‌دادن آنها نیاز باشد. گاهی ساختار دندان‌ها هم در این تراش‌ها تغییر می‌کند. آسیب و تراشی که مینای دندان پیدا می‌کند قطعاً کمی این روش را تهاجمی‌تر کرده و از همه مهم‌تر ممکن است به ساختار دندان‌ها آسیب برساند.

اما در راستای افزایش سلامت دندان‌ها در کنار زیبایی آنها، در روش‌های جدیدتر لمینت از تکنیک‌های کم‌تراش‌تر استفاده می‌شود که در آنها کمترین میزان تراش روی مینای دندان انجام می‌شود. اصطلاحاً به این شیوه، لمینت بدون تراش گفته می‌شود.

لمینت‌های بدون تراش بسیار سریع آماده می‌شوند و نصب آنها نهایتاً طی یک تا دو جلسه انجام خواهد شد. در بیشتر مواقع برای نصب لمینت نیازی به تراش مینای دندان نیست یا اگر هم نیاز باشد میزان تراش بسیار کم است. در نتیجه آسیبی به دندان‌ها وارد نمی‌شود. لمینت‌های بدن تراش به انجام بی‌حسی نیازی ندارد.

لمینت بدون تراش چه مزیت‌ هایی نسبت به روش‌ های سنتی دارد؟

اولین و مهم‌ترین مزیتی که روش لمینت بدون تراش دارد این است که به دلیل عدم تراش مینای دندان یا حداقل تراش روی دندان‌ها، میزان آسیبی که به آنها می‌رسد بسیار کم است. از طرفی معمولاً دوام و ماندگاری لمینت‌های بدون تراش بسیار بیشتر است و نصب آنها روی دندان‌ها بسیار طبیعی به نظر می‌رسد. تشخیص لمینت‌های بدون تراش از مینای طبیعی دندان‌ها بسیار سخت است.

نکته مهم دیگر این که از آن‌جایی‌که در روش بدون تراش آسیبی به دندان‌ها وارد نمی‌شود و دندان‌ها کاملاً سالم باقی می‌مانند، امکان بروز حساسیت لثه و دندان بسیار کم است و در صورت نیاز به هرگونه درمان دندانپزشکی می‌توان به‌راحتی ترمیم دندان‌ها را انجام داد. در نهایت این که اگر به هر دلیلی فرد از نتیجه لمینت راضی نباشد می‌تواند بدون بروز هر مشکلی لمینت‌های دندان را بردارد و آنها را جدا کند.

همین حالا بهترین دکتر لمینت دندان را پیدا کن.

لمینت متحرک دندان چگونه انجام می‌ شود؟

دسته دیگر لمینت‌هایی که برای دندان‌ها استفاده می‌شود، لمینت‌ متحرک نام دارد که نوعی لمینت یا روکش موقتی است. این روکش‌های موقتی از رزین ساخته شده‌اند. روکش دندان متحرک نوعی پروتز دندانی است که می‌تواند برای بهبود ظاهر دندان‌ها استفاده شود. آنها از یک ماده نازک و شفاف ساخته شده‌اند که به سطح جلوی دندان شما متصل شده‌است. روکش‌های متحرک دائمی نیستند و در هر زمانی قابل‌برداشتن‌ هستند.

نکته مهم در خصوص لمینت‌های دندان متحرک این است که آنها در شکل‌ها و اندازه‌های ازپیش‌ساخته‌شده تهیه می‌شوند. سپس متخصصین دندانپزشکی این لمینت‌های آماده که به‌صورت یک روکش بسیار نازک‌اند را روی دندان بیماران قرار می‌دهند. در نتیجه در این روش تناسب دقیقی بین روکش‌ها و دندان‌ها وجود ندارد. لمینت‌های متحرک را می‌توان به‌راحتی جدا کرد و در زمان موردنیاز آنها را روی دندان‌ها قرار داد.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا کسی ممکن است لمینت‌های متحرک دندان را انتخاب کند. آنها می‌توانند مسائل زیبایی مختلف مانند دندان‌های لکه‌دار یا تغییر رنگ در لمینت دندان برای افراد سیگاری، دندان‌های شکسته، نامرتبی دندان‌ها و فاصله بین دندان‌ها را اصلاح کنند. از روکش‌های متحرک نیز می‌توان برای محافظت از دندان‌ها در برابر آسیب بیشتر استفاده کرد.

روکش‌های متحرک دندان ساده هستند. دندانپزشک شما ابتدا دندان‌های شما را برای سطوح تمیز کرده و آماده می‌کند. سپس از دندان‌های شما قالب می‌گیرند و آن را به آزمایشگاهی می‌فرستند که در آن روکش‌های ساخته‌شده وجود دارند. سپس متناسب با قالب و نوع دندان‌ها از بهترین و متناسب‌ترین نوع لمینت‌های متحرک برای مراجعه‌کننده استفاده می‌کند.

مراقبت پس از لمینت دندان

بعد از نصب لمینت‌ها روی دندان‌ها باید برای افزایش دوام لمینت دندان و کیفیت آنها، از لمینت‌ها مراقبت کرد. نگهداری از لمینت دندان بسیار ساده است و باید با مسواک‌زدن و نخ دندان کشیدن معمولی که یک روتین مراقبت از دندان است از آنها مراقبت کرد. زیرا لمینت دندان و پوسیدگی دندان به هم مرتبط هستند.

برای کاهش عوارض لمینت دندان معمولاً دندانپزشک استفاده از خمیردندان‌های فلوراید غیرساینده را توصیه می‌کند. علاوه بر این باید برای بررسی عملکرد لمینت و واکنش دهان و دندان‌ها به لمینت یک هفته بعد از نصب به دندانپزشکی مراجعه کرد. در افرادی که به دندان‌قروچه عادت دارند برای مراقبت بعد از لمینت دندان توصیه می‌شود که از محافظ دندان استفاده کنند.

در نهایت رعایت مواردی مانند مصرف‌نکردن غذاهای سفت و غیره می‌تواند به نگهداری لمینت‌ها کمک کند. مراقبت از لمینت دندان تاثیر زیادی روی مدت‌زمان ماندگاری لمینت‌ها دارد. موارد ذکرشده از دلایل افتادن لمینت دندان هستند.

مراقبت پس از لمینت دندان چیست؟
برای کاهش عوارض لمینت دندان معمولاً دندانپزشک استفاده از خمیردندان‌های فلوراید غیرساینده را توصیه می‌کند.

قیمت لمینت دندان در دکترِتو کلینیک

عوامل زیادی مانند نوع مواد استفاده شده برای لمینت بر هزینه نهایی لمینت دندان تاثیر می‌گذارند. روکش‌های پرسلن معمولا گران‌تر از روکش‌های رزینی هستند که قبل از بررسی قیمت باید در نظر گرفت. در صورتیکه می‌خواهید از آخرین قیمت لمینت دندان آگاه شوید، از دکترِتو کلینیک کمک بگیرید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

لمینت دندان چگونه انجام می شود؟ لمینت‌های دندانی می‌توانند به‌عنوان یکی از گزینه‌های زیبایی دندان بسیاری از ایرادات و عیوب دندانی را برطرف کنند. با یک لمینت دندانی می‌توان رنگ دندان‌ها را مطابق سلیقه خود تغییر داد و شکل و اندازه آنها را بهبود بخشید. لمینت‌های دندانی که روکش‌های نازک چینی هستند روی دندان‌ها نصب می‌شوند و ظاهری طبیعی و زیبا به لبخند شما می‌بخشند. در یک مطب دندانپزشکی و تحت‌نظر یک متخصص می‌توان مراحل انجام لمینت برای دندان‌ها را انجام داد.

به‌صورت کلی لمینت‌ها به دندان‌ها آسیبی نمی‌رسانند. اگر دندانپزشک تجربه کافی در این زمینه را داشته باشد و بتواند همکاری موثری با لابراتوار دندان‌سازی داشته باشد، معمولاً نتایجی که از انجام این کار به دست می‌آورید بسیار مطلوب و رضایت‌بخش است. برای اطلاع از مراحل لمینت دندان باید به دکتر دندانپزشک مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دندانپزشک در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقبت زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

لمینت دندان که به عنوان روکش دندان نیز شناخته می‌شود، یک روش زیبایی است که در آن لایه‌های نازکی از مواد (معمولا چینی یا رزین) به سطح جلویی دندان‌ها چسبانده شده و ظاهر آن‌ها را بهبود می‌بخشند.

این فرآیند شامل آماده سازی دندان، قالب گیری، ساخت و چسباندن لمینت‌ها به دندان است. مشاهده فیلم تراش دندان برای لمینت و انجام مراحل آن به اطلاع دقیق‌تر از اینکه لمینت دندان به چه صورت است کمک می‌کند.

این روش درمانی می‌تواند منجر به حساسیت دندان شود زیرا لایه مینای دندان تحت تأثیر قرار می‌گیرد. افرادی که مینای دندان نازکی دارند نباید لمینت دندان انجام دهند.

قبل از انجام لمینت ابتدا باید دندان‌ها آماده شوند. یکی از این کارها انجام ارتودنسی دندان است. بهتر است ابتدا اشکالات دندان برطرف‌شده و ارتودنسی انجام‌شده و بعد از اصلاح ایرادات فک و دندان‌ها، لمینت دندان نصب شود.

برای استفاده از لمینت‌های متحرک باید قبل از این که آنها را روی دندان‌ها بگذارید برای یک تا دو دقیقه در آب داغ قرار داده و سپس آنها را روی دندان‌ها بگذارید.

معمولاً لمینت‌های بدون تراش در یک تا دو جلسه؛ بسته به شرایط دندان‌های بیمار انجام می‌شود؛ اما روش‌های لمینت سنتی بیشتر زمان می‌برد.

بسیاری از بیماران می‌توانند لمینت‌های دندانی خود را برای بیش از یک دهه در شرایط ایده‌آل نگه دارند و درصد خوبی از بیماران گزارش می‌دهند که لمینت‌های دندانی آنها بیش از پانزده سال دوام آورده است. بااین‌حال، مدت‌زمان ماندگاری لمینت‌های دندان به کیفیت مراقبت بیماران از لمینت‌ها و کیفیت و کار دندانپزشک و مواد مصرفی بستگی دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن