لمینت کریستالی چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لمینت کریستالی یک لمینت سرامیکی فوق نازک، نوعی ونیر دندانی با فناوری جدید است که با هدف ترمیمی و زیبایی و طرح اصلاح لبخند استفاده می‌شود. نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارد، بی‌حسی نمی‌خواهد و پروسه درمان به‌مراتب کوتاه‌تر از روش‌های قدیمی است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه
تفاوت لمینت کریستالی با کامپوزیت

لمینت کریستالی نسل نوظهور ونیرهای دندانی است که عوارض و مشکلات مدل‌های قدیمی لمینت سرامیکی را ندارد. پیش از ظهور لمینت کریستالی، برای نصب این پوشش‌ها باید دندان‌ها را می‌تراشیدند تا ضخامت لمینت سرامیکی یا کامپوزیت زیاد نشود. تراشیدن دندان احتمال آسیب‌دیدگی مینای دندان را بیشتر می‌کند. اما وقتی لمینت کریستالی وارد دنیای دندانپزشکی شد بهترین خدمت را به حفظ سلامت دندان‌ها کرد. برای نصب این مدل ونیرها دیگر نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست. در این مطلب با ما باشید تا بیشتر با لمینت کریستالی به‌عنوان جایگزین لمینت سرامیکی یا کامپوزیت آشنا شوید.

اگر قصد مشورت با متخصصین باتجربه و منصف را دارید، خدمات دندانپزشکی دکترتو با پزشکان حرفه‌ای و بهترین دندانپزشک در این زمینه بهترین انتخاب هستند.

لمینت کریستالی چیست؟

از آنجایی‌‌که در لمینت کریستالی لازم نیست دندان‌ها تراشیده شوند داروی بی‌حسی هم نیاز نیست؛ و این یعنی خبری از عوارض بی‌حسی نخواهد بود. همین موارد برای محبوبیت لمینت کریستالی میان مردم کافی است. به همین دلیل این روش جایگزین لمینت سرامیکی شده و بسیاری از افراد سراغ این تکنیک می‌روند.

متن انگلیسی:
Times have changed, and the goals now are to produce aesthetic results with Ultra Thin porcelain veneers, which require either minimal or no drilling of the natural tooth.
ترجمه متن:
دوره و زمانه‌ عوض شده است و امروزه هدف ساختن لمینت‌هایی است که خیلی نازک باشند تا دندان را خیلی کم بتراشیم یا نیازی به تراشیدن دندان نباشد.

bespokesmile

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

کاربرد لمینت کریستالی

اصلاح طرح لبخند مهم‌ترین کاربرد لمینت کریستالی است که برای انجام سایر انواع خدمات دندانپزشکی مانند رفع تیرگی و زردی دندان‌ها، فاصله بین دندانی، نامرتب بودن دندان‌ها، شکستگی و لب‌پریدگی دندانی، ناهمواری‌های دندانی و رفع مشکلات دهان و دندانی نیز از لمینت کریستالی استفاده می‌شود.

لمینت کریستالی برای چه کسانی مناسب است؟

لمینت کریستالی بهترین گزینه برای افرادی است که از مشکلات جزئی دندانی رنج می‌برند و مینای دندان آنها ضخیم نیست. چرا که نصب این نوع ونیرها نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارد. دندانپزشک نصب لمینت کریستالی را برای افراد زیر تجویز می‌کند:

  • دندان‌هایی که زرد، تیره یا لک شدند و با بلیچینگ کردن دندان رفع نمی‌شود.
  • لب‌پریدگی دندانی
  • ترک‌خوردگی سطحی که پالپ دندان آسیب ندیده باشد.
  • فواصل بین دندانی جزئی
  • دندان‌های کج، نامرتب و ناهموار
  • دندان‌های نافرم و بدشکل
  • دندان‌های کوتاه و نامتناسب

لمینت کریستالی برای چه کسانی مناسب نیست؟

لمینت برای چه دندان هایی مناسب است؟ درست است که لمینت دندان جزء خدمات دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی است اما شاید برای همه مناسب نباشد. پیش از هرگونه اقدامی برای نصب انواع لمینت سرامیکی یا لمینت کامپوزیتی حتما باید با دندانپزشک متخصص و ماهری مشورت کنید تا گزینه درمانی مناسب خود را پیدا کنید. افراد زیر نباید از لمینت کریستالی استفاده کنند. زیرا مشکلات زیر می‌تواند از انواع علت افتادن لمینت دندان باشد.

  • ترک‌خوردگی‌های عمیق
  • دندان‌های شکننده و ضعیف
  • افرادی که دندان قروچه در خواب زیاد دارند.
  • افرادی که عفونت لثه دارند یا از تحلیل لثه‌ها رنج می‌برند. با انجام لمینت خطرات تحلیل لثه بیشتر می‌شود.
  • افرادی که فک‌های نامساوی دارند.
  • دندان‌هایی با پرکردگی بزرگ

مزایای لمینت کریستالی چیست؟

قطعا مهم‌ترین مزیت لمینت کریستالی عدم نیاز به تراشیده‌شدن دندان‌ها است. با این روش نگرانی از آسیب‌دیدگی مینای دندان برطرف شده است. دیگر فواید لمینت دندان از نوع کریستالی عبارتند از:

  • لمینت سرامیکی فوق نازک است و نهایتا ۰.۲ تا ۰.۴ میلی‌متر ضخامت دارد.
  • شفافیت بالا و ظاهر طبیعی بسیار نزدیک به دندان واقعی
  • دوام و طول عمر لمینت دندان بالای ۱۵ تا ۲۵ ساله
  • ساختار کریستالی این نوع پوشش باعث درخشندگی آن می‌شود. ازآنجایی‌که مواد رنگی و آب را به خود جذب نمی‌کند، ثبات رنگی لمینت بسیار بالا است و برخلاف دیگر انواع لمینت دندانی نیازی به جرم‌گیری و تمیزکاری سالانه نیست.

متن انگلیسی:
They [porcelain veneers] are produced from durable, discoloration resistant, and long-lasting materials.
ترجمه متن:
لمینت سرامیکی از مواد بادوام، مقاوم در برابر تغییر رنگ و با ماندگاری طولانی ساخته می‌شوند.

denthalikarnas
مزیت لمینت کریستالی
مهمترین مزیت لمینت کریستالی عدم نیاز به تراشیده شدن دندان‌ها است که نگرانی آسیب دیدگی مینای دندان را برطرف کرده است.

روش انجام لمینت کریستالی چگونه است؟

لمینت دندان چگونه است؟ اولین قدم برای نصب این نوع پوشش دندانی مراجعه به دندانپزشک متخصص و مجرب است. از او مشاوره بگیرید که آیا شرایط استفاده از این خدمات دندانپزشکی را دارید یا خیر. اگر شما کاندیدای مناسب لمینت کریستالی باشید دندانپزشک باید هرگونه آسیب‌دیدگی، عفونت یا پوسیدگی دندان را پیش از اقدام به نصب لمینت برطرف کند. اگر می‌خواهید بدانید درمان پوسیدگی دندان چیست و چه بیماری هایی باعث خرابی دندان میشود، با دندانپزشک مشورت کنید.

در این مرحله نصب لمینت کریستالی دو جلسه لازم دارد. در جلسه اول دندانپزشک با دوربین مخصوص از فک و دندان بیمار عکس می‌گیرد، و قالب‌گیری انجام می‌دهد. حالا باید قالب‌ها و عکس را برای ساخت پوشش کریستالی به لابراتوار بفرستد. جلسه دوم ۲۴ تا ۷۲ ساعت پس از جلسه اول خواهد بود. در جلسه دوم دندانپزشک با استفاده از چسب و بدون تراشیدن دندان‌ها، لمینت را نصب می‌کند.

آمادگی لازم برای لمینت کریستالی چگونه است؟

فرقی نمی‌کند که چه نوع لمینتی قرار است روی دندان‌ها نصب شود؛ لمینت کامپوزیتی باشد، یا سرامیکی یا لمینت کریستالی فوق نازک در هر صورت باید دندان و فک بیمار آمادگی لازم برای نصب را داشته باشد. یعنی باید تمام مشکلات دهان و دندانی، آسیب‌دیدگی، پوسیدگی، فواصل بین دندانی، یا شکستگی‌ها قبل نصب درمان شوند تا دندان‌ها آماده لمینت شوند. البته لمینت‌های کریستالی نیازی به تراشیدن دندان ندارند چرا که ضخامت بسیار نازکی دارند.

بهترین نوع لمینت برای شما کدام است؟

دکترت رو از دکترتو انتخاب کن!

مراقبت های لازم برای لمینت کریستالی چیست؟

ازآنجایی‌که لمینت کریستالی مواد رنگی و آب را به خود جذب نمی‌کند، و ثبات رنگی زیادی هم دارد شاید مراقبت‌های لازم برای لمینت کریستالی به‌مراتب کمتر از دیگر انواع لمینت‌های دندان باشد. اما به‌طورکلی برای اینکه طول عمر لمینت سرامیکی، کریستالی یا لمینت کامپوزیتی خود را بالاتر ببرید بهتر است با مشورت با دندانپزشک مراقبت های بعد از لمینت دندان را رعایت کنید:

  • مسواک منظم حداقل دو بار در روز
  • استفاده از نخ‌دندان
  • مصرف منظم دهانشویه با مشورت دندانپزشک
  • پرهیز از خوراکی‌های رنگی و نوشیدنی‌هایی مثل چای، نوشابه و قهوه
  • پرهیز از مصرف خوراکی‌ها و میوه‌های سفت و شکستن آجیل با دندان
  • از دندان برای بازکردن اشیا سخت استفاده نکنید.

عوارض و خطرات لمینت کریستالی

یکی از عوارض لمینت دندان احتمال آسیب‌دیدگی دندان‌ به‌خاطر تراشیده‌شدن مینای دندان است. اما ازآنجایی‌که در لمینت کریستالی دیگر نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست، خبری هم از این عوارض نخواهد بود. از عوارض و خطرات لمینت کریستالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگر بعد از نصب این لمینت دچار عوارض شدید، باید با دندانپزشک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دندانپزشک در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر دندانپزشک وجود دارد.

می‌خوای لمینیت کریستالی داشته باشی؟ مشاوره بگیر!

تفاوت لمینت کریستالی با کامپوزیت

کامپوزیت و لمینت کریستالی هر دو برای برطرف‌کردن مشکلات دندانی مثل پوسیدگی، شکستگی، فواصل بین دندانی، زردی و تیرگی دندان‌ها تجویز می‌شوند. اما تفاوت لمینت و کامپوزیت زیاد است. از تفاوت‌های لمینت کریستالی با کامپوزیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

لمینت کریستالیکامپوزیت
ضخامت کمتری دارد.
نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست.
ضخامت بیشتری دارد.
به همین دلیل باید مینای دندان تراشیده شود.
لمینت کریستالی هماهنگ با دندان، آماده و نصب می‌شود.دندانپزشک براساس فرم دندان، به کامپوزیت فرم و شکل می‌دهد.
پروسه درمان کوتاه‌تر
نهایت در ۲ جلسه
پروسه درمان طولانی‌تر
به‌خاطر نیاز به تراش و فرم‌دهی ثانویه
ماندگاری طولانی‌تر ۲۰ ساله
به‌خاطر اینکه رنگ‌پذیری ندارد.
ماندگاری کوتاه‌تر ۱۵ ساله
تفاوت لمینت کریستالی و کامپوزیت

قیمت لمینت کریستالی در دکترِتو کلینیک

قیمت لمینت کریستالی در مقایسه با لمینت سرامیکی سنتی و قدیمی بیشتر است. عوامل مختلفی روی تعیین قیمت لمینت کریستالی تاثیر می‌گذارند:

  • تخصص دندانپزشک
  • برند لمینت کریستالی
  • میزان آسیب‌دیدگی دندان‌ها
  • کلینیک یا مرکزی که این خدمات دندانپزشکی را ارائه می‌دهد.
  • ضخامت لمینت

اگر می‌خواهید از جدیدترین و دقیق‌ترین قیمت لمینت دندان آگاه باشید، از دکترِتو کلینیک کمک بگیرید.

لمینت سرامیکی فوق نازک
قیمت لمینت کریستالی در مقایسه با لمینت سرامیکی سنتی و قدیمی بیشتر است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

لمینت کریستالی نوعی ونیر دندانی با فناوری جدید است که با هدف ترمیمی و زیبایی و طرح اصلاح لبخند استفاده می‌شود. برخلاف لمینت‌های سرامیکی یا کامپوزیت، لمینت کریستالی دیگر نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارد، بی‌حسی نمی‌خواهد و پروسه درمان به‌مراتب کوتاه‌تر از روش‌های قدیمی است. این روش ترمیمی برای رفع مشکلات زیبایی دندان‌ است که متقاضیان زیادی دارد اما باید بگوییم که همه نمی‌توانند کاندید مناسب لمینت باشند.

یادتان نرود که رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از انجام لمینت کریستالی هم واجب است. حتما پیش از اقدام با دندانپزشک متخصص مشورت کنید تا پس از بررسی وضعیت دندان‌هایتان بهترین گزینه را به شما پیشنهاد دهد.

اگر قصد لمینت کریستالی دندان را دارید، باید با بهترین دکتر دندانپزشک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دندانپزشک در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری، امکان مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله، لمینت کریستالی هم مانند لمینت کامپوزیتی و سرامیکی برای اصلاح طرح لبخند به‌کار می‌رود.

پروسه درمانی و نصب لمینت کریستالی نسبت‌به مدل‌های لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی بسیار کمتر است. اگر مشکلات و پوسیدگی‌های دندانی برطرف شده باشند، نهایتا 2 جلسه برای نصب لمینت کریستالی کافی است.

لمینت کریستالی نوعی لمینت سرامیکی فوق نازک با تکنولوژی جدید است که برخلاف لمینت سرامیکی قدیمی نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارد.

امتیاز شما به مقاله:
(2.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن