عفونت و خون ریزی لثه از علت تا درمان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عفونت و خون ریزی لثه یکی از عارضه‌‌های شایع است که دلیل اصلی آن، التهاب لثه و پلاک دندانی است که به صورت ژنتیکی یا با مسواک زدن غلط ایجاد می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

عفونت و خون ریزی لثه از علت تا درمان
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب درباره عفونت و خون ریزی لثه را در این پادکست گوش دهید.

لب

وقتی حرف از عفونت و خون ریزی لثه به میان می‌آید ناگهان همه ما فکرمان به سمت پیشگیری از پوسیدگی دندان می‌رود اما سلامت دندان به همین‌جا ختم نمی‌شود! سلامت لثه هم بخشی از سلامت دندان و دهان شما به حساب می‌آید که نقش کلیدی در سلامت کلی بدن دارد. در ادامه به دلایل مختلف عفونت و خون ریزی لثه می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم چه راه‌هایی می‌تواند از خون ریزی لثه پیشگیری کند و اگر دچار عفونت و خون‌ ریزی لثه شدیم چگونه آن را درمان کنیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

عفونت و خون ریزی لثه چیست و چگونه ایجاد می شود؟

در بسیاری از موارد عفونت و خون ریزی لثه نشانه بیماری لثه است اما گاهی اوقات خونریزی لثه ناشی از شیوه‌های غلط مسواک زدن، نخ دندان کشیدن یا سایر موارد است. بیماری‌ها و مشکلات مختلفی می‌تواند منجر به التهاب، عفونت یا خون ریزی لثه شود. دلیل این اتفاق می‌تواند خیلی ساده یا یک مشکل پیشرفته باشد. اگر این مشکل مکررا اتفاق بیوفتد باید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

علائم عفونت و خون ریزی لثه چیست؟

در صورتی که علائم زیر را دارید شما به عفونت و خون ریزی لثه دچار هستید. مواردی که در ادامه به آن اشاره شده‌است، شایع‌ترین علائم عفونت و خون ‌ریزی لثه هستند:

  • بوی بد دهان
  • خونریزی هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن
  • ایجاد سوراخ‌هایی بین دندان‌ها و لثه‌ها
  • عقب‌رفتگی لثه‌ها
  • تغییر رنگ و التهاب لثه
  • تخریب ساختار دندان
  • از‌دست‌دادن دندان

علائم عفونت لثه بعد از کشیدن دندان

برای اینکه از شر دندان درد خلاص شوید و عفونت آن را از بین ببرید آن را می‌کشید اما گاهی خود جراحی و کشیدن دندان باعث عفونت و درد دندان می‌شود اما این یک حالت موقتی است. علائم عفونت لثه پس از کشیدن دندان عبارت است از:

  • خون ریزی
  • درد و تورم
  • تب و لرز
  • ترشحات زرد و سفید از محل جراحی دندان.

عفونت لثه و آسیب لمینت دندان

بیماری لثه در بسیاری از افراد به روکش‌ها آسیب می‌رساند و طول عمر آنها را مختل می‌کند. بیماری پریودنتال می‌تواند منجر به لق شدن دندان‌ها یا حتی از دست دادن و افتادن لمینت دندان شود، بنابراین قبل از لمینت دندان، حتما از سلامت دهان و دندان مطمئن شوید.

علت عفونت و خونریزی لثه چیست؟
در بسیاری از موارد عفونت و خون ریزی لثه نشانه بیماری لثه است اما گاهی اوقات خون ریزی لثه ناشی از شیوه‌های غلط مسواک زدن، نخ دندان کشیدن یا سایر موارد است.

علل شایع عفونت و خون ریزی لثه چه هستند؟

گاهی علت اصلی عفونت و خون ریزی لثه مسائل مربوط به مراقبت از دندان است، اما گاهی اوقات برخی بیماری‌ها مانند پریودنتیت و ژنژیویت باعث حساسیت بیش‌ازحد لثه و در نهایت عفونت و خون ریزی لثه می‌شود. علل شایع خون ریزی لثه عبارت‌اند از:

۱. التهاب و خون ریزی لثه

در صورتی که پلاک دندان به مدت طولانی روی خط لثه باقی بماند دچار التهاب لثه می‌شوید. پلاک به ذرات ریز و باکتری‌هایی گفته می‌شود که به دندان شما می‌چسبند و باعث تورم بافت لثه می‌شوند. درصورتی که متوجه آن نشوید این پلاک‌ها باعث خون ریزی لثه می‌شوند.

خبر خوب این است که مسواک‌زدن پلاک دندان را از بین می‌برد و از پوسیدگی دندان و عفونت لثه جلوگیری می‌کند. اما اگر به درستی مسواک نزنید و نخ دندان نکشید ممکن است پلاک روی خط مرزی لثه باقی بماند. این پلاک‌ها در بلندمدت سفت می‌شوند و تبدیل به جرم دندان می‌شوند که باعث التهاب و خون ریزی لثه می‌شود.

مهمترین علائم التهاب لثه عبارت است از:

  • ورم لثه دندان روکش شده
  • احساس درد در ناحیه دهان و اطراف لثه
  • خون ریزی لثه.

۲. بیماری پریودنتال (پریودنتیت)

بیماری پریودنتال زمانی رخ می‌دهد که التهاب لثه پیشرفته شود. در واقع این بیماری زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها و عفونت به دندان‌ها، استخوان فک و بافت لثه گسترش یابد. بیماری پریودنتال باعث شل‌شدن بافت لثه و جداشدن لثه از استخوان دندان می‌شود.

این موضوع موجب ایجاد فضایی منفی برای رشد و تجمع باکتری می‌شود که وضعیت را وخیم‌تر می‌کند و امکان دارد دندان از لثه جدا شود و بیوفتد! قطعا کسی دوست ندارد در اوج جوانی دندان‌هایش را بخاطر سهل انگاری از مراقبت دندان و لثه از دست بدهد.

۳. عفونت و خون ریزی لثه به دلیل دیابت

افرادی که به دیابت مبتلا هستند بیشتر مستعد ابتلا به عفونت و خونریزی لثه هستند چرا که دهان آنها در مبارزه با باکتری‌ها از ایمنی ضعیف‌تری برخوردار است و ممکن است به التهاب لثه دچار شوند و از آن‌جایی که سطح بالای قند خون مانع از بهبود علائم و علت زخم دهان می‌شود، بهبودی را برای این افراد سخت‌تر می‌کند و احتمال اینکه وارد فاز دوم عفونت و خونریزی لثه شوند (پریودنتال) بسیار زیاد است.

۴. خونریزی لثه و سرطان خون (لوسمی)

خون‌ریزی لثه یکی از علل شایع سرطان خون است. همانطور که می‌دانید پلاکت‌های خون باعث لخته‌شدن خون و جلوگیری از خون ربزی بیش‌ازحد می‌شوند. افرادی که مبتلا به سرطان خون هستند تعداد پلاکت‌های آنها از حد استاندارد کمتر است؛ بنابراین خون به درستی لخته نمی‌شود و ممکن است خون ریزی لثه را بارها و بارها تجربه کنند.

۵. ترومبوسیتوپنی یا کمبود پلاکت خون

یکی دیگر از بیماری‌هایی که باعث کاهش پلاکت خون می‌شود ترومبوسیتوپنی است. این بیماری هم مثل لوسمی از انعقاد خون جلوگیری می‌کند و بهبود خونریزی لثه را دشوار می‌کند.

۶. هموفیلی یا بیماری فون ویلبراند

این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که واقعا نداند بیماری هموفیلی چیست و چه اختلالی در بدن ایجاد می‌کند. همانطور که می‌دانید افرادی که هموفیلی هستند خون در بدن آنها به درستی لخته نمی‌شود. این وضعیت ممکن است در صورت کوچکترین آسیب به لثه باعث خونریزی غیرمعمول لثه شود.

۷. اختلال در سیستم ایمنی مثل ایدز HIV

ایدز نوعی بیماری خود ایمنی است که به دلیل نقص سیستم ایمنی منجر به عفونت‌های جدی می‌شود. این بیماری از طریق تماس جنسی، تماس با خون فرد آلوده به HIV یا از مادر به فرزند انتقال می‌یابد. در این بیماری اختلال‌های مختلفی در سیستم ایمنی ایجاد می‌شود که یکی از آنها عفونت و خونریزی لثه است.

۸. اسکوربوت (کمبود ویتامین C)

بیماری اسکوربوت در اثر کمبود شدید ویتامین C در بدن ایجاد می‌شود. ویتامین سی باعث رشد و ترمیم بافت بدن شما می‌شود و زخم‌ها را التیام می‌بخشد و از طرفی باعث استحکام و تقویت استخوان فک و دندان می‌شود. کمبود ویتامین C باعث ضعف لثه و خونریزی آن می‌شود.

۹. کمبود ویتامین K

گاهی اوقات خون ریزی لثه ناشی از کمبود ویتامین K در بدن است. ویتامین K در بدن به انعقاد خون کمک می‌کند و برای استخوان فک بسیار مهم است. کمبود ویتامین K و C را می‌توان با تعدیل کردن رژیم غذایی و گنجاندن برخی مواد غذایی در برنامه‌ جبران کرد.

خونریزی لثه چه زمانی خطرناکه؟

اگر شما هم مدام خونریزی لثه دارید حتما با دندانپزشک مشورت کنید.

۱۰. کجی و بی‌ نظمی دندان‌ ها

کجی و بی‌نظمی دندان‌ها باعث می‌شود شما نتوانید به درستی دندان‌هایتان را مسواک بزنید و پلاک‌های دندانی روی خط لثه باقی می‌ماند که این امر باعث عفونت و خونریزی لثه می‌شود.

علایم ورم لثه کدامند؟
کجی و بی‌نظمی دندان‌ها باعث می‌شود شما نتوانید به درستی دندان‌هایتان را مسواک بزنید.

۱۱. شکستگی دندان و ترک دندان

شکستگی و ضرب دیدگی و ترک دندان معمولا موجب عفونت و خون ریزی لثه می‌شود. گاهی اوقات ممکن است دندان در لثه شکسته باشد که این حالت باعث ناراحتی زبان و لثه فرد می‌شود. در صورتی که فرد ترمیم دندان پوسیده را انجام ندهد یا دندان ترک خورده را جراحی نکند، لثه دچار التهاب، عفونت و خون ریزی می‌شود.

۱۲. عفونت و خون ریزی لثه در دوران بارداری

یکی از چالش‌هایی که خانم‌ ها در دوران باداری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند نوسانات هورمونی است. گاهی اوقات این نوسانات هورمونی باعث التهاب، درد و خون ریزی لثه می‌شود. روش‌های بهداشتی مثبت می‌تواند از خون ریزی لثه در دوران باداری جلوگیری کند. با این حال اگر دچار این عارضه شدید می‌توانید از یک دندان پزشک مشاوره بگیرید.

۱۳. استفاده از داروهای رقیق کننده خون

داروهایی مثل وارفارین، آسپرین و هپارین باعث رقیق شدن خون می‌شوند و این امر ممکن است خونریزی لثه را بیشتر کند.

۱۴. استفاده از پروتز و دندان مصنوعی

افرادی که از دندان مصنوعی یا پروتز دندان استفاده می‌کنند نیز ممکن است دچار خون ریزی لثه و برخورد با معایب دندان مصنوعی شوند. پروتزهای دندانی بسیار سفت هستند و در صورتی که به درستی روی لثه قرار نگیرند و مناسب دهان شما نباشند باعث آسیب بافت لثه و در نهایت خونریزی لثه می‌شوند. در این صورت باید با متخصص دندانپزشکی خود صحبت کنید. ممکن است دکتر شما تصمیم بگیرد پروتزی مناسب‌تر برای دندان شما سفارش دهد.

بیماری‌ها و مشکلات مختلفی می‌تواند منجر به التهاب، عفونت یا خون ریزی لثه شود. دلیل این اتفاق می‌تواند خیلی ساده یا یک مشکل پیشرفته باشد. اگر این مشکل مکررا اتفاق بیوفتد باید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دندانپزشکان در شهر خود آشنا شوید، به‌صورت اینترنتی یا تلفنی با آنها مشورت کنید و یا برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۱۵. خون ریزی لثه هنگام مسواک زدن

مسواک زدن یکی از راه‌های اصلی جلوگیری از عفونت و خون ریزی لثه است اما خود گاهی باعث خون ریزی لثه می‌شود. اولین دلیل خونریزی لثه، التهاب لثه یا بیماری پریودنتیت است. اگر شما مبتلا به پریودنتیت شده باشید پس از هر بار مسواک زدن طعم خون را در دهان خود احساس خواهید کرد. هر ۶ ماه یک بار به دندان پزشک مراجعه کنید تا در صورت ابتلا به بیماری‌های لثه از آن مطلع شوید و قبل از آنکه دیر شود جلوی آن را بگیرید.

بافت ظریف مینای دندان و لثه‌ها نیاز دارد با آنها با ملایمت بیشتری رفتار کنید. محکم مسواک زدن الزاما به معنای تمیزتر شدن دندان نیست! کافیست یاد بگیرید چگونه مسواک بزنید تا از شر پلاک دندان خلاص شوید. مسواک زدن به مدت طولانی نیز می‌تواند باعث آسیب‌پذیری و ساییده شدن لثه شود. زمان مسواک زدن شما نباید بیش از ۱۰ دقیقه باشد. استفاده از مسواک‌هایی که موهای سخت و زبر دارند یا مسواک‌های قدیمی و مستعد رشد باکتری، باعث عفونت و خونریزی لثه می‌شود.

۱۶. خونریزی لثه بعد از جراحی دندان

اینکه لثه شما تا دو ساعت بعد از جراحی دندان خون ریزی کند کاملا طبیعی است اما اگر ناحیه مورد جراحی به صورت غیر طبیعی خون ریزی داشت و بیش از دو ساعت خون ریزی کرد می‌تواند به این معنی باشد که بدن شما در ایجاد لخته مشکل دارد؛ بنابراین به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا مشکل را بررسی کند.

متن انگلیسی: «If bleeding is heavy, or continues after 2 hours, moisten a tea bag, place on surgical site, and apply pressure or bite firmly for 30 minutes. This usually stops the bleeding.»
ترجمه فارسی: «اگر خونریزی شدید بود یا بعد از ۲ ساعت ادامه داشت، یک چای کیسه‌ای را مرطوب کنید و روی محل جراحی قرار دهید. به مدت ۳۰ دقیقه محکم فشار دهید یا گاز بگیرید. این روش معمولا خونریزی را متوقف می‌کند.»

به نقل از سایت lehmanmenis

علت عفونت حاد و عفونت مزمن لثه چیست؟

بهداشت ضعیف دهان عامل خطر شماره یک است. اگر به طور مداوم پلاک و جرم را از روی دندان‌های خود پاک نکنید، لثه‌های شما قرمز و ملتهب می‌شوند. این علائم نشانه‌های اولیه بیماری لثه هستند. این اتفاق می‌تواند از عوارض لمینت دندان در افرادی که بدون درمان التهاب دهان و دندان اقدام به استفاده از روکش دندانی کردند نیز باشد.

عفونت حاد یا ژنژیویت اولسراتیو نکروزان حاد (ANUG)، یک بیماری میکروبی غیرواگیر سریع لثه در زمینه اختلال در پاسخ ایمنی است. با شروع ناگهانی آن التهاب و درد ظاهر می‌شود. هر چه مدت طولانی تری از بیماری لثه رنج ببرید، اقدامات بیشتری برای درمان و رفع عوارض آن لازم است.

علت عفونت حاد و عفونت مزمن لثه چیست؟
اگر به طور مداوم پلاک و جرم را از روی دندان‌های خود پاک نکنید، لثه‌های شما قرمز و ملتهب می‌شوند. این علائم نشانه‌های اولیه بیماری لثه هستند.

آیا آبسه لثه نشانه عفونت لثه است؟

اگر بخشی از لثه آسیب ببیند، باکتری‌ها راهی برای ورود به بافت پیدا می‌کنند و تکثیر شده و باعث عفونت می‌شوند. در این حالت بدن با ارسال گلبول سفید به ناحیه عفونی باکتری‌ها را به مبارزه می‌طلبد. تجمع باکتری و گلبول‌های سفید و مبارزه آنها باهم باعث ایجاد تورم و التهاب می‌شود و بافتی دردناک و چرک آلود در دهان به وجود می‌آید که آبسه نام دارد.

دو نوع آبسه وجود دارد:

  • نوع اول: فقط در بافت لثه ایجاد می‌‍شود و دندان را درگیر نمی‌کند. مثلا زمانی که یک تکه غذای تیز در لثه فرو رود و باعث عفونت شود این نوع آبسه ایجاد می‌شود.
  • نوع دوم: نوع دیگری از آبسه وجود دارد که به آبسه پریودنتال معروف است. این آبسه‌ها در در فضای بین دندان‌ها و لثه ایجاد می‌شود. این مورد در افراد مبتلا به بیماری پریودنتال شایع است. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها یا درمان آبسه لثه در طب سنتی کمک زیادی به کاهش علائم و بهبود آبسه در دهان می‌کند.

آیا عفونت لثه از علائم کروناست؟

درد و التهاب لثه می‌تواند علل بالقوه زیادی مانند بیماری لثه، مسواک زدن نادرست یا تغییرات هورمونی داشته باشد. اما اگر التهاب همراه با علائم شایع‌تری مانند تب، سرفه و خستگی باشد، به احتمال زیاد ممکن است با COVID-19 یا یک بیماری جدی دیگر سر و کار داشته باشید. عفونت و خونریزی بدون هیچ علامت دیگری احتمال کمی دارد که نشانه کووید ۱۹ باشد.

برای عفونت لثه در زمان کرونا چه باید کرد؟ باید ابتدا به پزشک عمومی مراجعه کنید تا بتواند به شما با تجویز داروهای درمانی مقابله با ویروس کرونا، در کاهش علائم التهاب لثه کمک کند. بعد از رفع عفونت می‌توان به دندانپزشک مراجعه کرد.

درمان خونریزی و عفونت لثه چگونه است؟

اگر خون ریزی لثه به علت بیماری خاص یا علت زمینه‌ای نباشد اقداماتی (مانند مصرف داروی عفونت لثه) وجود دارد که می‌تواند از عفونت و خونریزی لثه جلوگیری کند و یا اینکه اگر مبتلا شدید به روند بهبود و رفع عفونت لثه کمک کند. در صورتی که دچار بیماری‌های خاص هستید باید با پزشک درمورد نحوه درمان صحبت کنید.

درمان دارویی قرص و چرک خشک کن قوی برای عفونت لثه (درمان عفونت لثه فوری)

چه قرصی برای عفونت لثه خوبه؟ رایج‌ترین آنتی بیوتیک‌ها و قرص خشک کننده عفونت لثه‌ای که برای ورم لثه استفاده می‌شوند تتراسایکلین‌ها (مانند مینوسیکلین یا داکسی سایکلین)، آموکسی سیلین، کلیندامایسین، مترونیدازول، سیپروفلوکساسین و آزیترومایسین هستند. اما به دلیل عوارض جانبی و خطر تولید باکتری‌های مقاوم به دارو، بیشتر آنها فقط برای عفونت‌های شدید لثه تجویز می‌شوند.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت لثه چیست؟

اگر به دنبال قرص برای جلوگیری از خونریزی لثه و درمان لثه عفونت کرده هستید، آموکسی سیلین محبوب‌ترین دارو برای آبسه و عفونت لثه و دندان است که برای از بین بردن باکتری و جلوگیری از پوشاندن آنها در یک لایه محافظت‌شده روی لثه و دندان استفاده می‌شود.

با مشورت متخصص، بهترین روش مراقبت از لثه‌ی حساس رو یاد بگیر.

دهانشویه برای عفونت لثه

شستشوی عفونت لثه و استفاده از دهانشویه، یک روش درمانی دیگر است که می‌توانید از آن استفاده کنید. دهانشویه پیشرفته دفاعی (مانند LISTERINE) بیماری لثه را برای لثه‌های سالم‌تر در کمتر از ۲ هفته درمان می‌کند. دهان خود را دو بار در روز با آن بشویید تا یک سپر محافظ تشکیل شود و از چسبیدن میکروب‌های پلاک به لثه جلوگیری کند.

از دهان شویه خانگی برای عفونت لثه نیز می‌توان آب نمک را نام برد که بسیاری از افراد با نسبت ۱/۳ نمک و ۲/۳ آب از آن استفاده می‌کنند.

دهانشویه پرسیکا برای التهاب لثه خوب است؟

بله دهانشویه با عصاره persica دارای فعالیت ضد میکروبی است و می‌تواند از لثه در برابر التهاب محافظت کند. برای درمان آفت دهان هم کابرد دارد.

درمان عفونت لثه با لیزر

لیزر درمانی یک درمان بدون جراحی برای از بین بردن عفونت لثه است که در آن دندانپزشک از لیزر برای دسترسی به ناحیه عفونی و لایه ضخیم باکتری استفاده می‌کند. این یک روش جایگزین عالی به جای درمان عفونت بعد از جراحی لثه است زیرا امکان درمان بدون بخیه یا برش با ناراحتی کمتر را برای بیماران فراهم می‌کند.

درمان عفونت لثه در بارداری

بعضی از خانم‌ها ممکن است در زمان بارداری به درمان ورم لثه و تحلیل لثه در بارداری احتیاج پیدا کنند. جراحی لثه برای عفونت در این زمان ممکن است با عوارض روبه‌رو باشد به همین دلیل حتما باید با متخصص دندانپزشکی مشورت کنید. دندان‌های خود را تمیز نکه‌دارید و از توصیه‌های بهداشتی غافل نشوید تا کمترین درد و ناراحتی را تجربه کنید.

درمان عفونت لثه کودکان

یکی از علل عفونت لثه در کودکان بسیار کوچک می‌تواند به دلیل علائم دندان درآوردن نوزاد باشد که با درد و قرمزی همراه است. در این شرایط لازم است از بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت لثه کودکان مانند درمان عفونت لثه با مترونیدازول استفاده کنید و حتما با دکتر متخصص مشورت کنید.

درمان عفونت لثه دندان مصنوعی (عفونت لثه سالمندان)

درمان التهاب لثه بعد از گذاشتن دندان مصنوعی چیست؟ بهتر است دهان خود را با آب نمک گرم در حالی که پروتزهای مصنوعی را برداشته اید بشویید. ۱۵ تا ۳۰ ثانیه قرقره کردن آن می‌تواند التهاب و درد را کاهش دهد. همچنین به طور منظم لثه‌های خود را ماساژ دهید تا گردش خون را افزایش داده و تورم را به حداقل برسانید.

درمان عفونت لثه دندان مصنوعی (عفونت لثه سالمندان) چیست؟
بهتر است دهان خود را با آب نمک گرم در حالی که پروتزهای مصنوعی را برداشته اید بشویید.

درمان التهاب لثه در ارتودنسی

تاول در دهان و خون آمدن از لثه به خصوص در زمانی که بریس‌های ارتودنسی روی دندان‌ها قرار دارد، عارضه تلخی است. رعایت موارد زیر به جلوگیری از التهاب و بیماری دهان و دندان کمک می‌کند:

  • با غذا آب بنوشید تا به شستن ذرات غذا کمک کند.
  • از دهانشویه آنتی باکتریال استفاده کنید.
  • هرچند وقت یک‌بار با آب نمک گرم غرغره کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید.

درمان التهاب لثه بعد از کامپوزیت

پرطرفدارترین روش درمان با جرم‌گیری است که در مطب دندانپزشک انجام می‌شود. این روش می‌تواند تمام جرم و پلاک‌های دندان را کامل از بین ببرد.

درمان عفونت لثه بعد از کشیدن دندان جیست؟

دندانپزشک معمولا برای درمان عفونت و خون ریزی لثه بعد از جراحی دندان به شما آنتی بیوتیک‌هایی نظیر پنی‌سیلین و مترونیدازول می‌دهد. علاوه بر آن گاهی اوقات غرغره کردن آب نمک گرم در ناحیه عفونی موجب تسکین درد و کاهش عفونت می‌شود. بعد از جراحی دندان ممکن است دچار عفونت لثه شوید که عموما موقتی است. در این حالت غرغره آب‌نمک گرم می‌تواند منجر به تسکین درد و عفونت شود.

درمان عفونت دندان و لثه در طب سنتی (درمان گیاهی عفونت لثه کودکان و بزرگسالان)

روش‌های زیر در طب سنتی برای درمان عفونت لثه توصیه شده‌اند:

درمان گیاهی عفونت لثهروش‌های استفاده آن
سیر برای عفونت لثهدرمان عفونت لثه با سیر عفونت‌ها را از بین می‌برد. اگرچه برای دندان و لثه بسیار مفید است، اما اگر خام مصرف شود بوی بد در دهان ایجاد می‌کند بنابراین بعد از مصرف می‌توانید هل بجویید. برای استفاده از روش درمانی آن، یک حبه سیر را پوست کنده و به آرامی بین دندان‌ها له کنید و قبل از قورت دادن آن را به تدریج بجوید.
پودر میخک برای عفونت لثهمیخک حاوی یک بی حس‌کننده قوی به نام اوژنول است که به عنوان ضد عفونی‌کننده در برابر باکتری‌های عامل عفونت و التهاب عمل می‌کند.
چای و نمک برای التهاب لثه۱/۲ قاشق چایخوری نمک را به یک لیوان آب یا چای ولرم اضافه کنید و خوب مخلوط کنید و محلول را تا ۳۰ ثانیه در دهان بچرخانید. ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید.
درمان عفونت لثه با گلابگلاب دارای خواص تسکین‌دهنده است که می‌تواند به کاهش التهاب و قرمزی لثه کمک کند.
روش درمان عفونت لثه با رب انارخواص ضد باکتریایی موجود در انار و رب انار باعث خنثی کردن پلاک دندانی می‌شود و احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان و بیماری لثه را کاهش می‌دهد.
درمان خونریزی و عفونت لثه با عسلعسل در درمان عفونت‌های لثه مانند خونریزی، التهاب و عقب نشینی لثه مفید است. هنگامی که عسل با آب مخلوط شود، پراکسید هیدروژن تولید می‌کند که یک ماده ضد عفونی کننده در درمان بیماری لثه و دندان محسوب می‌شود.
زردچوبه برای عفونت لثهمی‌توانید با جوشاندن پودر زردچوبه، دهان‌شویه‌ای از زردچوبه ایجاد کنید. این دهانشویه علاوه‌بر کمک به درمان ورم لثه و بیماری پریودنتال، می‌تواند به کاهش التهاب و درد نیز کمک کند.
درمان عفونت دندان و لثه در طب سنتی

درمان عفونت لثه در خانه

برخی روش‌های خانگی برای درمان لثه وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • نوشیدن چای سبز: چای سبز التهاب لثه را کاهش می‌دهد و از بیماری پریودنتیت جلوگیری می‌کند.
  • شست‌وشوی دهان با آب نمک: شستشوی منظم دهان با مخلوطی از آب نمک گرم هم می‌تواند باکتری‌ها را کاهش داده و خون ریزی لثه را متوقف کند.
  • استفاده از کمپرس سرد: خونریزی لثه همیشه ناشی از بیماری لثه نیست. لثه‌های شما نیز ممکن است به دلیل ضربه یا آسیب به بافت لثه خون ریزی کنند. استفاده از کمپرس سرد روی خط لثه می‌تواند تورم را کاهش داده و جریان خون را متوقف کند.

متن انگلیسی: «Salt water is extremely effective in helping to heal gums affected by gum disease. Salt water can treat inflammation, ease pain, and reduce bacteria in the mouth and gums. Rinsing with salt water 2-3 times a day can be effective in battling a gum infection.»
ترجمه فارسی: «آب نمک در کمک به التیام لثه آسیب‌دیده از بیماری لثه بسیار موثر است و می‌تواند التهاب را درمان کند، درد را کاهش دهد و باکتری‌های موجود در دهان و لثه را کمتر کند. ۲ تا ۳ بار شستشو با آب نمک در روز، در درمان عفونت لثه موثر است.»

به نقل از سایت northhoustonperioimplants

روش های پیشگیری از عفونت و خونریزی لثه را بشناسیم

در این بخش به بررسی روش‌هایی می‌پردازیم که بهتر از سایر موارد می‌توانند در جلوگیری از عفونت و خون ریزی لثه به شما کمک کنند. حتما مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن را در برنامه خود داشته باشید که از بهترین روش‌های پیشگیری خانگی برای سلامت دهان و دندان محسوب می‌شوند.

۱. مسواک زدن

هنگامی که باکتری‌هایی که در پلاک وجود دارند با غذا تماس پیدا می‌کنند اسید تولید می‌کنند و این اسید باعث پوسیدگی دندان و عفونت و التهاب لثه می‌شود. بنابراین مسواک زدن را جدی بگیرید. در ادامه به نحوه صحیح مسواک زدن و بیان نکاتی مهم در مسواک زدن می‌پردازیم.

نحوه صحیح مسواک زدن و جلوگیری از خون ریزی لثه

  • سعی کنید بین صرف غذا و مسواک زدن ۳۰ دقیقه فاصله بیوفتد. این کار باعث می‌شود مینای دندان شما که حین خوردن غذاهای اسیدی نرم شده است دوباره سفت شود و در مقابل حرکات مسواک آسیب نبیند.
  • سعی کنید از یک مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • با یک حرکت دایره‌ای ملایم و کوچک مسواک را روی دندان‌ها حرکت دهید به این صورت که هر بار یک دندان را تمیز کنید. نوک موهای مسواک را روی خط لثه بکشید ولی از فشار دادن آن روی لثه خودداری کنید. توجه کنید که فقط نوک مسواک دندان را عمیق تمیز می‌کند.
  • طوری مسواک بزنید که موی مسواک بین شیارها و شکاف‌های بین دندان‌ها را نیز تمیز کند. در این حالت درمان عفونت لثه و بوی بد دهان زودتر انجام می‌شود.
  • از همان حرکت دایره‌ای برای تمیز کردن قسمت پشتی دندان استفاده کنید. منظور از قسمت پشتی دندان سمتی است که رو به زبان است.
  • برای تمیز کردن پشت دندان‌های فک بالا، سرتان را بالا نگه‌دارید و برای مسواک زدن دندان‌های پایین سرتان را پایین بگیرید و از حرکات دایره‌ای برای مسواک زدن استفاده کنید.
  • می‌توانید به صورت ملایم موی مسواک را روی زبان نیز بکشید اما محکم این کار را نکنید. این کار به حذف باکتری‌ها از روی ناحیه زبان کمک می‌کند و حس طراوت و تازگی را در شما ایجاد می‌کند.
  • هر ۳ الی ۴ماه یک بار مسواک خود را عوض کنید. زیرا مسواک قدیمی شما خود مستعد رشد باکتری است و می‌تواند باعث عفونت و خونریزی لثه شما شود.

برای جلوگیری از خون ریزی و عفونت لثه چند بار باید مسواک بزنیم؟

شما نیاز دارید حداقل دو بار در روز مسواک بزنید زیرا مسواک زدن روزانه پلاک دندان را از بین می‌برد و از عفونت و خون ریزی لثه جلوگیری می‌کند.

برای جلوگیری از خون ریزی و عفونت لثه چند بار باید مسواک بزنیم؟
شما نیاز دارید حداقل دو بار در روز مسواک بزنید.

۲. نخ دندان کشیدن

برای اینکه سلامت دندان و لثه شما تضمین شود نیاز دارید علاوه بر مسواک زدن نخ دندان بکشید. مسواک نمی‌تواند به صورت مؤثر پلاک‌های بین شیارهای دندانی را از بین ببرد و اگر از نخ دندان کشیدن صرف نظر کنید به باکتری‌ها اجازه رشد و تجمع در بین دندان‌ها را صادر می‌کنید. دست از تنبلی بردارید و با حوصله بین مرواریدهای صورتتان را تمیز کنید.

شیوه صحیح نخ دندان کشیدن

برای جلوگیری از عفونت و خون ریزی لثه به موارد زیر دقت کنید:

  • حدود ۴۵ سانت از نخ را از دستگاه خود خارج کنید.
  • نخ را دور انگشتان میانی هر دست بپیچید و یک قسمت ۳ سانتی برای نخ دندان کشیدن باز کنید. ابتدا دندان‌های بالا و سپس دندان‌های پایین را نخ دندان بکشید.
  • نخ را بین شیار دندان‌ها بکشید و از انگشتان اشاره خود برای فشار دادن نخ بین دندان‌ها استفاده کنید. مراقب باشید فشار زیادی وارد نکنید و لثه‌ها آسیب نبینند.
  • نخ دندان را سمت بالا و پایین و اطراف خط لثه حرکت دهید. در حین استفاده از نخ دندان، نخ دندان باید در اطراف دندان شکل C ایجاد کند.
  • نخ دندان را باید بین هر دندان و همچنین پشت دندان‌های عقبی بکشید.
  • حین استفاده از نخ دندان، در صورت نیاز به قسمت تمیز از نخ دندان می‌توانید با پیچاندن نخ دور دستتان و باز کردن بخش تمیز آن را تنظیم کنید.

برای جلوگیری از خون ریزی و عفونت لثه چند بار باید نخ دندان بکشیم؟

برای اینکه پلاک دندان فاتحه سلامت دندان شما را نخواند باید حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید! بیماری‌ها و مشکلات مختلفی می‌تواند منجر به التهاب، عفونت یا خون ریزی لثه شود. دلیل این اتفاق می‌تواند خیلی ساده یا یک مشکل پیشرفته باشد. اگر این مشکل مکررا اتفاق بیوفتد باید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دندانپزشکان در شهر خود آشنا شوید و از مشاوره تلفنی دندانپزشکی یا مشاوره آنلاین استفاده کنید.

۳. استفاده از دهانشویه برای خونریزی و عفونت لثه

دهانشویه برای طراوت بخشیدن و حس تازگی در دهان شما فوق‌العاده است و بوی بد دهان را از بین می‌برد. دهانشویه نوعی ضدعفونی کننده دهان است و از ایجاد پلاک و بیماری زودرس لثه جلوگیری می‌کند اما هرگز نمی‌تواند جایگزین مسواک و نخ دندان شود. در واقع هدف استفاده از دهانشویه، ضدعفونی نقاطی از دهان است که مسواک و نخ دندان نمی‌توانند تمیز کنند مانند: داخل گونه، رو و زیر زبان و داخل گلو.

شیوه صحیح استفاده از دهانشویه

چند نکته مهم درمورد دهانشویه وجود دارد:

  • دهانشویه‌های حاوی فلوراید بیشترین تأثیر ممکن را دارند.
  • استفاده از دهانشویه محدودیت زمانی خاصی ندارد؛ فرقی نمی‌کند قبل یا بعد از مسواک زدن از دهانشویه استفاده کنید.
  • پیش از استفاده از دهانشویه حتما برچسب روی دهانشویه را مطالعه کنید. برخی از دهانشویه‌ها باید با آب رقیق شوند.
  • سعی کنید از دهانشویه‌های حاوی الکل استفاده نکنید چون باعث خشکی دهان می‌شوند.
  • افرادی که دچار حساسیت‌های دندانی هستند باید از دهانشویه مخصوصی که پزشک تجویز کرده استفاده کنند.
  • دهانشویه را به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه در دهان خود بچرخانید( غرغره کنید).
  • با توجه به نوع دهانشویه، پس از استفاده از آن باید به مدت نیم ساعت الی دو ساعت از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید تا اثر بخش باشد. اگر دهانشویه حاوی الکل است حتما دهان خود را پس از مدت ذکر شده آبکشی کنید.
استفاده از دهانشویه برای خون ریزی و عفونت لثه لازم است؟
دهانشویه نوعی ضدعفونی کننده دهان است و از ایجاد پلاک و بیماری زودرس لثه جلوگیری می‌کند.

برای جلوگیری از عفونت و خون ریزی لثه چند بار باید دهانشویه استفاده کنید؟

یک بار در روز از دهانشویه استفاده کنید تا خیالتان از جانب سلامت دندان جمع شود. حتی اگر به صورت روزانه از آن استفاده نمی‌کنید سعی کنید چند بار در هفته از آن استفاده کنید تا باعث تقویت دندان و لثه شود.

۴. جرم گیری دندان

جرم گیری دندان باعث از بین رفتن پلاک‌های سخت شده دندان می‌شود بنابراین از عفونت و خون ریزی لثه جلوگیری می‌کند و از بیماری پریودنتال پیشگیری می‌کند. حتی برای بیمارانی که مبتلا به پریودنتیت مزمن هستند، جرم‌گیری ریشه توصیه می‌شود.

۵. تغذیه مناسب برای سلامت دندان و لثه

برای سلامت دندان باید تغذیه متنوعی داشته باشید و غذاهایی که می‌خورید باید حاوی انواع ویتامین مخصوصا ویتامین C و ویتامین K باشد. غذاهای حاوی قند و نشاسته را به حداقل برسانید. این غذاها بیشترین میزان اسید را در دهان تولید می‌کنند و باعث پوسیدگی دندان و ایجاد پلاک می‌شوند که این موارد در نهایت موجب عفونت و خون ریزی لثه می‌شود.

غذاهایی که برای جذب ویتامین C و K توصیه می‌شوند عبارت‌اند از:

  • مرکبات مثل پرتقال و نارنگی
  • توت فرنگی
  • هویج
  • گوجه فرنگی
  • کاهو
  • اسفناج
  • کلم سبز
  • کلم پیچ
  • برگ خردل
  • روغن زیتون.

۶. نوشیدن آب کافی پس از صرف غذا

آب نوشیدن پس از غذا باقیمانده‌های غذا را می‌شوید. علاوه بر این آب حاوی فلوراید است و می‌تواند باعث استحکام دندان و لثه شود.

۷. عدم استعمال سیگار و محصولات تنباکویی

بر اساس تحقیقات انجام شده عامل اصلی بیماری‌های لثه خونریزی و عفونت لثه، سیگار کشیدن است. سیگار به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌رساند یعنی باعث می‌شود بدن در مبارزه با عوامل بیماری زا آسیب پذیرتر شود. زمانی که لثه آسیب می‌بیند بدن فرد سیگاری نمی‌تواند بافت‌هایش را به خوبی بهبود بخشد بنابراین دچار عفونت و خون ریزی لثه می‌شود.

ترک سیگار نه تنها به سلامت دهان کمک می‌کند باعث می‌شود سلامت جسمانی و روحی فرد وضعیت مطلوبی داشته باشد. تغذیه مناسب و نوشیدن آب کافی، نکشیدن سیگار، رعایت بهداشت دهان و دندان و نداشتن استرس از راهکارهای خوب برای جلوگیری از عفونت و خون ریزی لثه است.

۸. کنترل سطح هورمون با آرامش

استرس یکی از عواملی است که باعث خون ریزی لثه می‌شود. به این ترتیب که استرس باعث ترشح برخی هورمون‌ها می‌شود که تولید بیش از حد آن به سلامت دندان آسیب می‌رساند.

عکس عفونت لثه

بر اساس گزارش انجمن دندانپزشکی آمریکا، ژنژیویت و پریودنتیت از علل اصلی از دست دادن دندان در بزرگسالان و عوامل اصلی بروز عفونت و خونریزی لثه هستند.در تصویر زیر، نمونه‌ای از عکس عفونت و خون ریزی لثه گسترش یافته در دهان بیمار را مشاهده می‌کنید.

استرس یکی از عواملی است که باعث خون ریزی لثه می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر متخصص

عفونت و خون ریزی لثه یک مشکل شایع است که تقریبا با اطمینان می‌توان گفت که برای همه پیش آمده‌است. مسائل مختلفی می‌تواند باعث بروز آن شود. دلیل اصلی این مشکل بیماری پریودنتال است که به التهاب شدید لثه گفته می‌شود. دلیل اصلی دیگر ورم لثه تشکیل پلاک دندان است که با جرم گیری می‌توان آن را برطرف کرد.

حداقل هر ۶ ماه یک بار باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا سلامت دندان‌ها و لثه شما را مورد معاینه قرار دهد و در صورت لزوم به صورت حرفه‌ای دندان‌های شما را جرمگیری و تمیز کند تا دچار عفونت و خون ریزی لثه نشوید.

برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید لیست بهترین دندانپزشکان شهر خود را در سایت دکتر تو مشاهده کنید و با توجه به معیارهای انتخاب پزشک، یکی از آنها را انتخاب کرده و به صورت آنلاین نوبت بگیرید. در دکترتو همچنین می‌توانید با پزشکان در مورد شرایط پزشکی به‌صورت آنلاین یا تلفنی خود مشورت کنید.

دکترتو، مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

خونریزی لثه معمولا به دلیل کمبود ویتامین C و ویتامین K است. از قرص‌های مکمل، بعد از آزمایش و مشورت با دکتر، استفاده کنید.

بله علت بوی بد دهان گاهی ناشی از بیماری پریودنتال است که وخیم‌ترین حالت عفونت و خونریزی لثه است. باکتری‌ها روی دندان باعث به وجود آمدن سموم می‌شوند که این سموم بوی بد دهان را ایجاد می‌کنند.

شایع‌ترین علت عفونت لثه، بهداشت نامناسب دهان و دندان است که باعث ایجاد ورم لثه می‌شود. زمانی که قارچ‌ها یا ویروس‌ها باعث تورم لثه ‌شوند و تبخال هم ایجاد کنند. این حالت می‌تواند منجر به بیماری ژنژیویت و ورم لثه شود که نشان دهنده عفونت لثه است.

شما وقتی خوابید به صورت غیر اردای دندان‌هایتان به هم ساییده می‌شود که حالتی شبیه به دندان قروچه است. این فشار دندان‌ها روی هم در خواب روی لثه تأثیر منفی می‌گذارد و ممکن است دچار خونریزی لثه شوید.

بله گاهی اوقات خون ریزی لثه نشانه عفونت و بیماری لثه است اما گاهی به دلیل استفاده نادرست از مسواک و نخ دندان خون‌ریزی ایجاد می‌شود.

بیماری پریودنتال باعث سستی لثه و جدا شدن از بافت دندان و استخوان می‌شود که این موجب تحلیل رفتن لثه و به عقب رانده شده آن می‌شود.

دندان درد یکی از علائم شایع عفونت لثه است.

اگر هر بار پس از نخ دندان کشیدن دچار خون ریزی می‌شوید ممکن است دچار بیماری‌های لثه مثل پریودنتیت و ژنژیویت شده باشید. برای تشخیص علت خون‌ریزی لثه باید با دندانپزشک ملاقات کنید. اما اگر دلیل خون ریزی لثه شما بیماری لثه نباشد اثبات می‌شود که شما به طور صحیح نخ دندان نمی‌کشید. اگر دچار آبسه شوید، امکان تورم لثه وجود دارد.

خونریزی لثه بسیار شایع است و به طور معمول جدی نیست. فرد ممکن است پس از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن متوجه مقداری خون شود که می‌تواند لثه‌های حساس را تحریک کند. شایع‌ترین دلیل خون ریزی لثه‌ این است که پلاک یا جرم در خط لثه جمع شده است. این مواد به باکتری‌ها اجازه می‌دهند در امتداد خط لثه رشد کنند و باعث ایجاد بیماری پریودنتال شوند که در این حالت خون ریزی لثه خطرناک تلقی می‌شود.

بله تحقیقات ثابت کرده است که شستشوی دهان و دندان با آب نمک حاوی ۰.۹ تا ۱.۸ درصد کلرید سدیم به بهبود بیماری لثه کمک می‌کند.

پس از کشیدن دندان و عصب کشی، باکتری‌ها همچنان در دهان زنده خواهند ماند، به خصوص در مورد افرادی که بهداشت دهان و دندانشان نامناسب است.

خیر، برای کاشت ایمپلنت دندان به لثه‌های سالم و قوی نیاز دارید و بیماری بافت و استخوان لثه را ضعیف و حل می‌کند. بنابراین حتما به درمان آن اقدام کنید تا بافت لثه و استخوان فک شما به اندازه کافی قوی باشد و بتواند ایمپلنت را پشتیبانی کند. حتی اگر اقدام به ایمپلنت کردید، بهتر است از عوارض ایمپلنت دندان با وجود ورم لثه آگاه شوید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن