آبسه دندان، همه آنچه باید برای درمان و پیشگیری بدانید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آبسه دندان، حفره‌ای چرکی است که در اثر عفونت‌های باکتریایی در دهان شکل می‌گیرد و می‌تواند در نواحی مختلفی از دهان و در نزدیکی دندان باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

آبسه دندانی

یکی از رایج‌ترین معضلات و بیماری‌هایی که دهان و دندان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، آبسه دندان است. نقطه التهابی و عفونی که در گوشه‌ای از لثه‌هایمان شکل می‌گیرد، آبسه دندانی نام دارد. در این مطلب از وب سایت دکترتو با شما هستیم تا به طور مفصل به بررسی موضوع آبسه دندان بپردازیم و شما را با صفر تا صد آنچه باید در رابطه با این مشکل بدانید آشنا کنیم.

این مشکل دهان و دندان در برخی از شرایط، احتیاجی به درمان جدی ندارد و به راحتی بهبود می‌یابد. ولی در برخی از شرایط بعد از مراجعه به دکتر دندانپزشک به روند درمانی دقیق و تخصصی نیاز دارد تا برای آن آغاز شود. با کمک از متخصصین دکترتو می‌توانید در اولین فرصت برای معاینه اقدام کنید.

آبسه دندان چیست؟

به نقل از «mayoclinic» آبسه دندان، حفره‌ای چرکی است که در اثر عفونت‌های باکتریایی در دهان شکل می‌گیرد. این عفونت می‌تواند در نواحی مختلف و متفاوتی از دهان و در نزدیکی دندان باشد. برخی از این آبسه‌ها که پری آپیکال نام دارند، در نوک ریشه دندان ایجاد می‌شوند و برخی دیگر نیز با نام آبسه پریودنتال، لثه را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

آبسه پری آپیکال، غالبا در نتیجه حفره‌های دندانی درمان‌نشده یا آسیب‌هایی به‌وجود می‌آید که در درمان دندان‌ها شکل می‌گیرند. به همین دلیل این عفونت، معمولا ناشی از تحریک و التهاب است. معمولا بسیاری از این آبسه‌ها به درمان توسط پزشک نیاز پیدا می‌کنند و برخی از آن‌ها نیز به کشیدن دندان‌ها منجر می‌شوند و عوارض بسیاری به دنبال خواهند داشت.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

آیا آبسه همان عفونت دندان است؟

بله، آبسه نوعی از عفونت دندانی است که به ریشه می‌رسد و درد بسیاری دارد. این معضل هیچ محدودیت سنی و جسمی ندارد و از کودکان تا سالمندان به آن مبتلا می‌شوند. غالبا زمانی‌‌که فرد درد نسبتا شدید و مداوم در دندان‌هایش حس می‌کند که بهبود نمی‌یابد، می‌توان احتمال وجود عفونت دندان یا همان آبسه را داد و باید سریعا به دندانپزشک و متخصص ریشه دندان مراجعه کرد.

عکس آبسه دندان

آبسه‌های دندانی، شدت متفاوتی دارند و به همین دلیل در افراد مختلف، به شکل‌های متفاوتی بروز پیدا می‌کنند. با این حال، معمولا از چنین ظاهری برخوردارند:

آبسه دندانی
آبسه‌های دندانی، میزان شدت متفاوتی دارند.

علائم آبسه دندان

آبسه یا عفونت دندان شدت‌های متفاوتی دارد. گاهی به حدی شدت می‌یابد که به سطح می‌آید و دچار پارگی می‌شود، اما گاهی نیز با درمان‌های سطحی به راحتی بهبود می‌یابد. با این حال اگر بخواهیم علائم مشخصی را برای آبسه مشخص کنیم می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • وجود دندان درد شدید، مداوم و ضربان‌دار
  • حساسیت به غذا و نوشیدنی‌های سرد و گرم
  • احساس درد در هنگام جویدن
  • بروز یک توده متورم کوچک یا بزرگ
  • تب
  • افزایش حساسیت غدد لنفاوی و متورم شدن اطراف فک و گردن
  • احساس طعم یا بوی بد در دهان
  • تحریک شدن لثه‌ها
  • بروز مشکل در تنفس و بلع

آبسه هیچ محدودیت سنی و جسمی ندارد و از کودکان تا سالمندان به آن مبتلا می‌شوند.

آبسه دندان باعث دندان درد می شود؟

چنانچه پیش از این نیز گفته شد، آبسه، نوعی عفونت در دندان است که در اثر وجود حفره‌های درمان‌نشده در دهان، دندان شکسته یا بیماری‌های لثه‌ای به‌وجود می‌آید. یعنی هرکدام از این مشکلات به خودی خود، آزردگی و دردی را برای فرد به دنبال دارند، اما طبیعتا وجود عفونت در دندان و لثه، خود بر میزان درد می‌افزاید. توصیه می‌شود به محض تجربه دندان درد مداوم یا درد لثه‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

بهترین دکتر آبسه دندان

برای درمان آبسه دندان لازم است که به متخصص آبسه، دندانپزشک و یا متخصص لثه مراجعه کنید. از آنجایی‌که در این مشکل، با یک عفونت نسبتا جدی سر و کار دارید، بهتر است تمام دقت و وسواس خود را به کار بگیرید تا در نهایت درمان خود را به یک متخصص حرفه‌ای و باتجربه بسپارید. برای رزرو نوبت دندانپزشکی می‌توانید از لیست متخصصان دکترتو کمک بگیرید.

دندانت مدام آبسه داره؟

علائم خطرناک آبسه رو بشناس و برای درمان عفونت دندونت سریع اقدام کن.

علت آبسه دندان

تحقیقاتی که در انجمن دندانپزشکی آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد که بیشترین میزان آبسه و عفونت‌های دندان به دلیل وجود ترک‌خوردگی در دندان یا پوسیدگی‌های درمان‌نشده است. این پوسیدگی‌ دندان هم خود، از نگهداری‌ها و مراقبت‌های دندانی و بهداشتی نادرست ناشی می‌شوند و در نهایت نیز با ایجاد باکتری‌هایی بر سطح دندان و تولید اسید، منجر به ایجاد حفره در دندان و پوسیدگی آن می‌شوند.

هر یک از دندان‌ها می‌توانند دچار آبسه و عفونت شوند، چون در تمامی آن‌ها بافتی حساس وجود دارد که مستعد ایجاد عفونت باکتریایی است. تحقیقات نشان می‌دهند که دندان‌های آسیاب و به‌ویژه دندان‌های شیاردار عمیق، حساسیت به مراتب بیشتری نسبت به عفونت‌های باکتریایی دارند.

آبسه دندان چه زمانی نشانه عفونت لثه است؟

آبسه دندان یا همان عفونت دندان بر روی لثه ایجاد می‌شود و به همین دلیل نیز می‌توان آن را عفونت لثه هم دانست، به خصوص در زمانی‌که شدت بیشتری پیدا می‌کند و عفونت و خونریزی لثه با هم همراه هستند. در چنین شرایطی توصیه می‌شود با مراجعه به پزشک متخصص به درمان سریع‌تر این عفونت اقدام کنید.

ارتودنسی باعث آبسه دندان می شود؟

براکت‌های ارتودنسی باعث عفونت یا آبسه دندانی نمی‌شوند. همان‌طور که گفته شد آبسه معمولا در اثر پوسیدگی‌های قبلی یا عفونت‌های باکتریایی اطراف دندان و لثه به وجود می‌آیند. طبیعتا عدم رعایت درست بهداشت و مراقبت کافی از دهان و دندان، چه با ارتودنسی و چه بدون آن می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان و به دنبال آن عفونت و آبسه شود.

دلیل آبسه دندانی
آبسه دندانی می‌تواند از دلایل مختلفی همچون پوسیدگی دندان منجر شود.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که در افرادی که دارای ارتودنسی هستند، امکان آن وجود دارد که غذا در اطراف براکت‌ها گیر کند و همین موضوع هم زمینه رشد باکتری‌ها را فراهم نماید و پوسیدگی و عفونت به وجود آورد. در نتیجه، اهمیت رعایت بهداشت دندان به خصوص در رابطه با افرادی که دارای ارتودنسی هستند، انکارناپذیر است!

راه های تشخیص آبسه دندان چیست

پیش از هر چیز اگر با مشاهده هرکدام از علائم آبسه دندان، خود را مشکوک به آبسه می‌دانید لازم است که فورا به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت بدتر نشود و عارضه و سرایت عفونت به فک انتقال پیدا نکند. طبیعتا دندانپزشک به محض مراجعه، دندان‌ها را به خوبی معاینه و محل آبسه را بررسی می‌کند. در برخی از شرایط نیز ممکن است از شما بخواهند که از دندان خود یک سی تی اسکن و عکس اشعه ایکس بگیرید تا محل دقیق عفونت و میزان گستردگی آن را به خوبی بررسی کنند و تشخیص دهند.

آبسه دندان بدون درد

در برخی از شرایط، افراد آبسه‌هایی بدون درد تجربه می‌کنند. خوشبختانه این نوع از آبسه‌ها، همچنان علائم ثابتی همچون تورم و التهاب لثه را دارند و درنتیجه، قابل تشخیص و درمان هستند. اگر آبسه در دندانی رخ دهد که پیش از این تحت درمان ریشه قرار گرفته، ممکن است درد چندانی نداشته باشد، چراکه قبلا عصب آن کاملا از بین رفته است.

اگر آبسه در دندانی رخ دهد که پیش از این تحت درمان ریشه قرار گرفته، ممکن است درد چندانی نداشته باشد، چراکه قبلا عصب آن کاملا از بین رفته است.

آبسه دندان را چگونه درمان کنیم؟

درمان آبسه روی پاکسازی عفونت و تسکین درد متمرکز است. بنابراین بسته به علائم شما ممکن است پزشک درمان را با اشعه ایکس شروع کند. این کار به دندانپزشک کمک می‌کند میزان سرایت عفونت را تشخیص دهد. بسته به نوع و شدت آبسه، گزینه‌های درمانی شامل این موارد می‌شوند:

  • تخلیه آبسه: در این روش دندانپزشک، یک برش کوچک روی آبسه ایجاد می‌کند تا چرک و عفونت تخلیه شود. در نهایت هم محل برش با محلول‌های مشخص و مخصوصی، درمان و ضدعفونی می‌شوند.
  • روش کانال ریشه: در این روش، دندان آسیب دیده برای تخلیه آبسه، سوراخ می‌شود و هر گونه پالپ عفونی نیز از آن برداشته می‌شود. در مرحله بعد هم دندانپزشک، محفظه پالپ و کانال ریشه را درمان می‌کند. امکان آن نیز وجود دارد که از یک روکش برای افزایش مقاومت دندان استفاده شود.
  • کشیدن دندان: در صورتی‌که دندان بیش از حد آسیب دیده باشد، ممکن است دندانپزشک، کشیدن آن را تنها راه تخلیه آبسه بداند.
  • مصرف آنتی بیوتیک: اگر عفونت به خارج از ناحیه آبسه گسترش پیدا کرده باشد و سیستم ایمنی بیمار، ضعیف باشد، معمولا پزشک، تجویز قرص آنتی بیوتیک را بهترین راهکار می‌داند. با این کار، عفونت‌های پخش‌شده نیز درمان می‌شوند.
  • برداشتن جسم خارجی: اگر آبسه به دلیل وجود یک جسم خارجی بوده باشد، پزشک آن را از دندان خارج و عفونت را هم تخلیه می‌کند. بعد از آن هم فرآیند ضدعفونی صورت می‌گیرد.
  • ترکاندن آبسه دندان: همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، در صورتی‌که چرک و عفونت در آبسه شدید باشد، پزشک آن را بریده و می‌ترکاند. با این حال اگر آبسه به خودی خود ترکید، حتما چرک موجود در دهان را با آب نمک ولرم و یا گرم زیاد شستشو دهید و سریعا به پزشک دندانپزشک کنید.

درمان آبسه دندان در طب سنتی

برای آن‌که بتوانید آبسه خود را در خانه و با کمک طب سنتی تسکین دهید، می‌توانید از روش‌های متفاوت استفاده کنید. فقط به خاطر داشته باشید که این کار تا زمان مراجعه به پزشک امکان‌پذیر است و به عنوان درمان قطعی معرفی نمی‌شود:

  • آب نمک گرم و ولرم: یکی از بی‌خطرترین روش‌های کاهش موقت درد آبسه، استفاده از آب نمک گرم است. این راهکار، دهان شما را تمیز می‌کند و التهاب و تورم آبسه را هم کاهش می‌دهد.
  • کمپرس سرد آبسه: با کمپرس سرد آبسه، جریان خود را افزایش می‌دهید و تورم و درد را نیز کاهش خواهید داد.
  • اسانس پونه: کافی است چند قطره اسانس پونه را با یک روغن حامل، رقیق کنید و با کمک پارچه‌ای تمیز روی ناحیه آبسه قرار دهید. ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد آن را آب بکشید. با انجام این روش سه بار در روز، کم‌کم تاثیرات مثبت را احساس خواهید کرد.
  • روغن‌های کنجد، زیتون و نارگیل: یک قاشق غذاخوری از هرکدام از این روغن‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه در دهان خود بچرخانید و بعد خارج کنید. دقت کنید که این روش را به‌صورت ناشتا انجام ندهید.
  • چای شنبلیله: در این روش، باید یک فنجان آب را درون قابلمه روی شعله بگذارید و یک قاشق چای‌خوری چای شنبلیله آسیاب‌شده را به آن اضافه کنید. وقتی چای رنگ گرفت، با کمک پنبه آن را روی ناحیه آبسه بزنید. این ترفند را نیز سه بار در روز انجام دهید.
  • اسانس آویشن: برای این منظور ابتدا باید مقداری روغن آویشن را رقیق کنید و با یک گوش‌پاک‌کن روی آبسه قرار دهید. در کنار آن، استفاده از مخلوط آب و این اسانس به‌عنوان دهان‌شویه می‌تواند در درمان آبسه و عفونت دندان موثر باشد.

آبسه دندان خطرناکه؟ روش‌های درمان صحیح آبسه رو می‌دونی؟

درمان خانگی آبسه دندان

علاوه بر درمان‌های پزشکی و طب سنتی، روش‌هایی خانگی هم وجود دارند که در تسریع روند درمان آبسه شما موثر هستند:

استفاده از آب اکسیژنه

هیدروژن پراکسید یا همان آب اکسیژنه یک داروی خانگی بسیار عالی برای مبارزه با عفونت‌های باکتریایی است که می‌تواند در کاهش پلاک و همین‌طور کاهش خونریزی لثه هم بسیار موثر باشد. این مایع را از داروخانه تهیه کنید. مقداری هیدروژن پراکسید ۳٪ را با مقداری آب به نسبت یکسان مخلوط کنید و آن را در دهان خود بچرخانید و بعد بیرون بریزید. نباید حتی یک قطره از محلول را قورت ندهید. انجام این روش دو تا سه‌بار در روز، تاثیر زیادی در درمان این مشکل خواهد داشت.

درمان آبسه دندان با نشاسته

نشاسته، چرک لثه و دندان را از مجراهای متصل به دندان می‌کشد و عفونت را تخلیه می‌کند. کافی است ۲ قاشق چای‌خوری پودر نشاسته را با نصف لیوان آب ولرم و یک قاشق چای‌خوری شکر مخلوط کنید و به کمک یک دستمال تمیز یا گوش‌پاک‌کن به مدت ۱۰ دقیقه روی دندان خود نگه دارید. با تکرار این روش می‌توانید رفته‌رفته عفونت را از دندان خود تخلیه کنید.

نحوه درمان آبسه با جوش شیرین

جوش شیرین یکی از مقرون به صرفه‌ترین و بهترین روش‌های خانگی، در از بین بردن پلاک‌های دندان نقش فوق‌العاده‌ای دارد و از خواص ضدباکتریایی هم برخوردار است. یک‌دوم قاشق غذاخوری جوش شیرین را با نصف فنجان آب و همین‌طور مقدار کمی نمک مخلوط کنید و آن را ۵ دقیقه در دهان خود بچرخانید. بعد از آن، محلول را تف کنید و دوباره تکرار کنید. انجام این ترفند به مدت ۲ بار در روز می‌تواند در درمان التهاب و عفونت آبسه شما موثر باشد.

درمان خانگی آبسه دندان کودکان

درمان آبسه دندان کودک شما تفاوت چندانی با روش‌های درمانی بزرگسالان ندارد، بنابراین شما می‌توانید هرکدام از روش‌های گفته شده را برای فرزند خود انجام دهید. به خاطر داشته باشید که برای درمان قطعی این عفونت باید به دکتر دندانپزشک اطفال مراجعه کنید، بنابراین این موضوع را در رابطه با سلامت دهان و دندان فرزند خود فراموش نکنید و سریعا به پزشک سر بزنید.

عفونت دندان در کودکان
معمولا درمان آبسه دندان کودک شما تفاوت چندانی با روش‌های درمانی بزرگسالان ندارد.

درمان فوری آبسه دندان

روش‌های درمانی خانگی و طب سنتی، معمولا زمان نسبتا زیادی می‌برند و در کنار آن هم درمان قطعی به همراه ندارند، بنابراین درمان فوری آبسه دندان، به مراجعه سریع به دندانپزشک و متخصص بستگی دارد. پزشک شما قطعی‌ترین و سریع‌ترین روش درمانی را پیاده خواهد کرد.

قرص برای آبسه دندان

تا پیش از مراجعه به پزشک، مصرف داروهای بدون نسخه‌ای همچون ایبوپروفن، مجاز است. اما بعد از معاینه پزشک، احتمالا بیمار لازم است که با تجویز پزشک، آنتی‌بیوتیک مصرف کند تا رفته‌رفته عفونت بهبود پیدا کند. اما در بسیاری از شرایط آنتی‌بیوتیک، تنها روش درمانی نیست و در کنار سایر روش‌ها به‌عنوان مکمل به‌کار می‌رود.

تا پیش از مراجعه به پزشک، مصرف داروهای بدون نسخه‌ای همچون ایبوپروفن، مجاز است.

انواع آبسه دندان

آبسه در دندان دارای چهار نوع متفاوت است که شامل این موارد می‌شوند:

آبسه پریودنتال

منشاء این نوع از آبسه، پاکت پریودنتال آلوده است که بافت‌ها و استخوان‌های نگهدارنده دندان را تخریب می‌کند و به همین دلیل هم بیماری پیشرفته لثه را به دنبال دارد. معمولا دندانپزشک برای درمان این نوع از عفونت، جرم‌گیری دندان عمقی را انجام می‌دهد تا پاکت پاکسازی شود.

آبسه ژنژیوال

این مدل از آبسه در فاصله بین دندان و لثه ایجاد می‌شود و معمولا هم در اثر گیر کردن جسم خارجی مثل مواد غذایی به‌وجود می‌آید. آبسه ژنژیوال را می‌توان یکی از متداول‌ترین انواع آبسه دانست که در هر سنی هم می‌تواند بروز پیدا کند.

آبسه پری کرونال

این نوع از آبسه، بافت دندان نهفته یا نیمه‌نهفته را هدف قرار می‌دهد و به همین دلیل هم معمولا با عنوان آبسه دندان عقل شناخته می‌شود.

آبسه پری اپیکال

این نوع از آبسه هم که در اثر پوسیدگی دندان، ترک خوردن یا شکستگی و همین‌طور لب پر شدن دندان به وجود می‌آید از دیگر انواع متداول عفونت دندانی است که در نوک ریشه دندان به وجود می‌آید. روند ایجاد این آبسه نیز دقیقا مطابق همان موضوعی است که پیش‌تر اشاره کردیم، یعنی حمله باکتری‌ها به پالپ دندان و ایجاد التهاب در بافت‌های پالپ و در نهایت تشکیل آبسه در نوک ریشه.

آبسه دندان در بارداری

تغییرات هورمونی، تهوع‌های صبحگاهی و همین‌طور تغییرات رژیم غذایی از آن دست مواردی هستند که احتمال مشکلات دهانی در بارداری و پوسیدگی دندان بعد از زایمان را افزایش می‌دهند. بنابراین بروز بیماری‌های لثه‌ای و همین‌طور آبسه نیز از عوارض شایع بارداری به شمار می‌روند.

آبسه دندان در بارداری
معمولا از خانم‌ها خواسته می‌شود که پیش از اقدام به بارداری، چکاپ کاملی از وضعیت دندان‌هایشان انجام دهند

آبسه دندان کودکان

از آنجایی که کودکان به مصرف میان‌وعده‌های شیرین و نشاسته‌ای علاقه زیادی دارند، در معرض پوسیدگی دندان قرار می‌گیرند و به همین دلیل هم احتمال بروز آبسه در آن‌ها افزایش خواهد یافت. به همین دلیل از والدین خواسته می‌شود که حساسیت آموزش درست مسواک زدن و نگهداری از بهداشت دندان و دندان را جدی بگیرند. در کنار این نیز مصرف فلوراید و کشیدن نخ دندان هم کمک بسیاری به پیشگیری از بروز پوسیدگی دندان و آبسه دندان کودک یک ساله، سه ساله و دیگر سنین کودکان خواهد کرد.

آبسه دندان روکش دار

یکی از رایج‌ترین عارضه‌هایی که در روکش کردن دندان‌ها وجود دارد، بروز آبسه در دندان است. این مشکل در صورتی به وجود می‌آید که درمان ریشه، پیش از روکش به درستی انجام نشده باشد. درنتیجه روکش، عصب‌های باقی‌مانده را با فشار خود، تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث بروز درد و آبسه می‌شود.

به خاطر داشته باشید که پرشدگی نادرست پیش از روکش کردن و همین‌طور عفونت ریشه و عصب هم مشکلات دیگری هستند که احتمال ایجاد آبسه را پیش از نصب روکش دندان به وجود می‌آورند. در چنین شرایطی لازم است که حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و پیش از نصب روکش، از انجام درست تمامی فرآیند درمانی توسط دندانپزشکی ماهر مطمئن شوید. برای این منظور مشاوره تلفنی با دندان پزشک می‌تواند کمک‌کننده باشد.

آبسه دندان کشیده شده

زمانی‌که دندان کشیده می‌شود، طبیعتا التهاب و عفونتی را به دنبال خواهد داشت. با این حال، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و همین‌طور نادیده گرفتن دستورالعمل و توصیه‌های پزشکی نیز می‌تواند احتمال عفونت دندان‌ها بعد از کشیده شدن را افزایش دهد.

آبسه دندان عقل نهفته

آبسه دندان عقل نهفته یا همان آبسه پری کرونال، دقیقا همان نوع عفونتی است که در رابطه با دندان‌های نهفته و نیمه‌نهفته به‌وجود می‌آید و غالبا هم فک پایین را درگیر می‌کند.

آبسه دندان ایمپلنت شده

یکی از عوارضی که دامن‌گیر بسیاری از افرادی که ایمپلنت دندان انجام می‌دهند می‌شود، بروز آبسه دندان است. عفونت ایمپلنت در اطراف لثه و دندان‌های مجاور دیده می‌شود و رفته‌رفته باعث ایجاد آبسه می‌شود. در صورتی‌که عفونت، درمان نشود، ایمپلنت پس زده شده و باید برداشته شود. در این فرآیند، نحوه کاشت و همین‌طور کیفیت ایمپلنت از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند.

عوارض و خطرات آبسه دندان

به نقل از «southtampasmiles» عوارض و خطرات آبسه دندان، از آن چیزی که فکرش را می‌کنید، بسیار مهم‌تر است و می‌تواند مشکلات بسیاری را برایتان به دنبال داشته باشد که شاید به مرگ منجر شود. برخی از مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه برایتان می‌آوریم:

  • درد و حساسیت بالا: وجود عفونت معمولا با درد بسیار شدیدی همراه است. به همین دلیل ساده‌ترین عارضه وجود آبسه را می‌توان التهاب و درد شدید دانست که معمولا گریبان‌گیر درصد بالایی از بیماران می‌شود.
  • از دست دادن دندان: تورم داخل دندان می‌تواند گاهی آن‌ چنان جدی و شدید باشد که پزشک مجبور به کشیدن دندان شود. در این صورت، دندان از دست می‌رود. اما اگر التهاب به دندان‌های کنار هم سرایت کند، آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و خطرات مشابهی برایشان به وجود می‌آورد.
  • مشکلات سینوس و مغزی: سینوس ماگزیلاری، ریشه‌های مولرهای فوقانی را نگه می‌دارد و در صورتی هم که دندان دچار آبسه شود، این سینوس تحت تاثیر قرار می‌گیرد و پر از عفونت می‌شود. اگر این عفونت و آبسه به موقع درمان نشود، مغز را که در نزدیکی ریشه دندان قرار دارد دچار مشکل می‌کند. یعنی عفونت از طریق وریدها به مغز سرایت می‌کند و بیماری خطرناکی به نام سپتی سمی را به وجود می‌آورد. در افرادی که قصد لمینت دارند، جراحی سینوس لیفت ممکن است ضروری باشد.
  • آسیب قلبی: اگر آبسه به موقع درمان نشود، بیماری به نام اندوکاردیت که به التهاب لایه داخلی قلبی مربوط است بروز پیدا می‌کند. اگر باکتری‌ها به قلب بچسبند و رشد کنند، آسیبی که به قلب وارد می‌شود دائمی خواهد بود، اگر هم این باکتری‌ها به ریه نفوذ کنند، احتمال ابتلا به ذات‌الریه را برای فرد به دنبال خواهند داشت.
  • مرگ: آسیب‌های جدی که در اثر عدم درمان به موقع آبسه‌های دندانی بروز پیدا می‌کند، می‌توانند تعیین‌کننده مرگ و زندگی بیمار باشند. برای مثال تورم زیر فک که از عفونت بالا ناشی می‌شود، راه تنفسی بیمار را مسدود می‌کند و باعث خفگی او خواهد شد.

آبسه دندان خطرناکه؟ روش‌های درمان صحیح آبسه رو می‌دونی؟

آبسه دندان باعث ورم صورت می شود؟

طبیعتا بروز عفونت در بسیاری از شرایط التهاب و ورم را به دنبال خواهد داشت. با این حال، شدت آبسه هم تاثیر زیادی در میزان ورم صورت خواهد داشت. در صورتی‌که آبسه شدت زیادی پیدا کند می‌تواند به فک سرایت و آن را هم درگیر کند. در چنین شرایطی، درمان سخت‌تر و زمان‌برتر خواهد شد.

عوامل موثر در آبسه دندان
توجه به انتخاب درست پزشک در زمان انجام درمان‌های دندانی، تاثیر زیادی در جلوگیری از بروز آبسه دارد.

جلوگیری از آبسه دندان

برای جلوگیری از آبسه دندان سلامت و بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید تا مانع از بروز پوسیدگی، شکستگی و آسیب دندان شوید. رعایت رژیم غذایی درست، کاهش مصرف مواد غذایی حاوی قند و نشاسته، عدم شکستن مواد غذایی سفت همچون پسته با دندان و جلوگیری از بی‌اشتهایی و پرخوری هم تاثیر قابل توجهی در کاهش احتمال پوسیدگی دندان و آ‌سیب‌های احتمالی دیگر خواهد داشت.

برای جلوگیری از آبسه دندان سلامت و بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید تا مانع از بروز پوسیدگی، شکستگی و آسیب دندان شوید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

بروز آبسه دندان از عوامل بسیار متفاوتی نشأت می‌گیرد، با این حال، رعایت بهداشت دهان و دندان و دقت در نگهداری از دندان‌ها در وهله اول و سپس مراجعه سریع به پزشک به محض مشاهده علائم، از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. به خاطر داشته باشید که چه برای یک پر کردن ساده و چه برای انجام و کاشت ایمپلنت، دقت بالایی در انتخاب دندانپزشک خود داشته باشید. یک سهل‌انگاری و عدم استفاده از متریال باکیفیت در روند درمانی دندان‌ها می‌تواند مشکلات بسیاری را برایتان به وجود آورد.

شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت دکترتو از امکان مشاوره تلفنی با دکتر دندان پزشک یا رزرو نوبت دکتر دندانپزشکی استفاده کنید و از روش‌های پیشگیری از این معضل و همین‌طور راهکارهای درمانی بیشتر آن، اطلاعات کامل‌تری کسب کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله، در صورتی‌که آبسه دندان به موقع درمان نشود می‌تواند مشکلات و آسیب‌های بسیاری را به دنبال داشته باشد که کمترین آن، از دست دادن دندان و بیشترین آن نیز مرگ است.

معمولا آبسه‌هایی که شدت پیدا می‌کنند به سرایت عفونت به بخش‌هایی از فک منجر می‌شوند، به همین دلیل هم احساس درد و التهاب در غدد لنفاوی و اطراف فک امکان‌پذیر است. با این حال، در صورت مشاهده این علائم یا بروز گلودرد حتما به پزشک مراجعه کنید، چراکه نمی‌توان با قطعیت در رابطه با ارتباط این دو مورد نظر داد.

از آنجایی که آبسه دندان، عفونت است، احتمال آن که فرد دچار تب بشود هم وجود دارد. بنابراین در صورت مشاهده علائم آبسه دندان، سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

قطعا مهم‌ترین دلیل، عدم مراقبت و نگهداری درست از سلامت دهان و دندان است. طبیعتا درست مسواک نزدن، عدم استفاده از نخ دندان، عدم رعایت رژیم غذایی سالم و… مواردی هستند که سلامت دندان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

پزشک متخصص در صورت صلاح‌دید و با توجه به شرایط و شدت آبسه ممکن است با ایجاد برش، آبسه را تخلیه کند، اما خود فرد به هیچ عنوان نباید این کار را در خانه انجام دهد. در صورتی‌که به صورت اتفاقی، آبسه شما ترکید، حتما دهانتان را با آب نمک ولرم بشویید و سریعا به پزشک متخصص و دندانپزشک مراجعه کنید.

بله، به محض بروز علائم آبسه، حتما به پزشک مراجعه کنید، چراکه عدم درمان به موقع می‌تواند شدت عفونت را بیشتر کند و علاوه بر سرایت عفونت به دیگر بخش‌های دهان و بدن، مشکلات بسیار جدی دیگری را برایتان به وجود آورد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آبسه دندان

  1. امیر گفت:

    سلام دکتر من ۱۵سالمه ولی رفتم عصب کشی،دندانم را سوراخ کرد و روش پانسمان گذاشت گفت ادامش که میشه پر کردن دندان بعد از عید.۳ساعت بعد که از مطب آمدم بیرون دندانم شروع کرد به درد گرفتن.اوایل دردش کم بود ولی حالا بد جور زیاده که اصلا نمیتونم تحمل کنم و مسکن و ادویفن و نوافن خوردم کفایت نمیکنه و زنگ زدم دکتر گفت که در این مدت آموکسی سلین و مترونیدازول هر۸ساعت بخور تا به مرور به طور موقتی خشک بشه تا وقتی که ادامه عصب کشی انجام شه.ولی من باید تا بعد عید درد تحمل کنم(محل درد دندان آسیابی یکی مونده به آخر سمت پایین فک طرف چپ)کیسه چرکی هم روی لثه ایجاد نشده و دور دندان باد کرده و دندان سیاه شد.قرص ها که اثر نکرد لطفا یک روشی بگید که دردش بخوابه من هر شب بیدارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در این شرایط نیاز به ضد التهاب دارید
      از مسکن هاییی مثل نوافن و استامینوفن استفاده نکنید
      بهتر بود از شیاف یا قرص دیکلوفناک و یا مفنامیک اسید استفاده می کردید

  2. امیر گفت:

    سلام دکتر من ۱۵سالمه ولی رفتم عصب کشی،دندانم را سوراخ کرد و روش پانسمان گذاشت گفت ادامش که میشه پر کردن دندان بعد از عید.۳ساعت بعد که از مطب آمدم بیرون دندانم شروع کرد به درد گرفتن.اوایل دردش کم بود ولی حالا بد جور زیاده که اصلا نمیتونم تحمل کنم و مسکن و ادویفن و نوافن خوردم کفایت نمیکنه و زنگ زدم دکتر گفت که در این مدت آموکسی سلین و مترونیدازول هر۸ساعت بخور تا به مرور به طور موقتی خشک بشه تا وقتی که ادامه عصب کشی انجام شه.ولی من باید تا بعد عید درد تحمل کنم(محل درد دندان آسیابی یکی مونده به آخر سمت پایین فک طرف چپ)کیسه چرکی هم روی لثه ایجاد نشده و دور دندان باد کرده و دندان سیاه شد.قرص ها که اثر نکرد لطفا یک روشی بگید که دردش بخوابه من هر شب بیدارم😫

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در این شرایط نیاز به ضد التهاب دارید
      از مسکن هاییی مثل نوافن و استامینوفن استفاده نکنید
      بهتر بود از شیاف یا قرص دیکلوفناک و یا مفنامیک اسید استفاده می کردید

  3. ف پ گفت:

    برادرم ۱۴ سالشه دندونش آبسه کرده
    دکتر آموکسی سیلین و مترونیدازول داد اما به مترونیدازول بهش نساخت و دکتر قطع کرد.الان فقط آموکسی سیلین می‌خوره اما ورم صورتش داره بیشتر میشه.باید چی کار کرد؟طبیعیه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      این دارو‌را هم قطع کنید
      و با مشورت پزشکتان از داروی جایگزین استفاده کنید

  4. مستر گفت:

    سلام دکتر شب بخیر، من دندونام رو تراش زدم بعد حدود یک هفته علاوه سردی و گرمی علایم خستگی و بی حالی و بوی بد دهان چ تنفس و همچین ورم زیر بغل دارم، دلیلش چی می‌تونه باشه ؟ آیا این علایم مربوط ب دندونام یا بیماریه دیگه و همچین لثه ی زیر دندونی ک تراش خورده چ عصب کشی نشده زخم زده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم عفونت بی هوازی دارید
      باید زیر نظر پزشکتان از مترونیدازول استفاده کنید

  5. کامی گفت:

    سلام دکتر شب بخیر، من دندونام رو تراش زدم بعد حدود یک هفته علاوه سردی و گرمی علایم خستگی و بی حالی و بوی بد دهان و تنفس و همچین ورم زیر بغل دارم، دلیلش چی می‌تونه باشه ؟ آیا این علایم مربوط ب دندونامه یا بیماریه دیگه و همچین لثه ی زیر دندونی ک تراش خورده چ عصب کشی نشده زخم زده…ورم زیر بغل هم می‌تونه مربوط باشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم عفونت بی هوازی دارید
      باید زیر نظر پزشکتان از مترونیدازول استفاده کنید

  6. خوش خیال گفت:

    سلام. عرض ادب
    من الان دو روز که ریشه دوتا از دندان های سمت چپ پایین دردشدیدداره. جای که هستم متسفانه دور از شهر و دکتر می باشه. چه باید انجام بدم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      می توانید از ترکیب مترونیدازول و مفنامیک اسید استفاده کنید
      تندرست باشید

  7. ناشناس گفت:

    سلام. عرض ادب
    من الان دو روز که ریشه دوتا از دندان های سمت چپ پایین دردشدیدداره. جای که هستم متسفانه دور از شهر و دکتر می باشه. چه باید انجام بدم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      می توانید از ترکیب مترونیدازول و مفنامیک اسید استفاده کنید

  8. . گفت:

    سلام. من دندونی که قبلا عصب کشی کردم آبسه کرده و دردی نداره؛ فقط ریشه خالی ازش باقی مونده اگه خواسته باشم بکشم برای بی حس شدنش مشکلی پیش نمیاد؟ چون میگن دندونی که عفونت کرده بی حس نمیشه.

    ممنون از سایت خوبتون.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت اطمینان از ابسه باید انتی بیوتیک و ضد التهاب مصرف کنید
      و پس از بهبود کارهای درمانی لازم را انجام دهید

  9. ،تتتاتت گفت:

    سلام من الان دوروزه آبسه دارم و درد دارم ، از دارو ها و آنتی بیوتیک ها استفاده میکنم تا دارو ها و درمان های خانگی وای هنوزم که هنوزه درد دارم و تازه آبسه یکم بزرگتر شده ، بنظرتون چکار کنیم..؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      از مسکن های دارای استامینوفن استفاده نکنید
      از ضدالتهاب مثل ژلوفن و ناپروگسن استفاده کنید
      علاوه بر انتی بیوتیک تجویز شده بوسیله پزشک احتمالا نیاز به مترونیدازول هم دارید

  10. معصی گفت:

    سلام من دوساله ابسه دارم نزدیک لثه دندون ۳پاییم هنوزهم نرفته( بهداشتم مسواک و نخ میکشم مدام) سه تا دکترها رفتم همون وموقع گفتن ابسه ی زودگذر ولی همچنان هست خیلییی استرس گرفتم نکنه سرطانی دهان باشه))):

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      به نظر نمی‌رسد سرطانی باشد
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید متخصص دندانپزشکی